Opatření, připravovaná ke zdokonalení
soustavy řízení, chápeme proto jako
neoddělitelnou součást hospodářské
politiky na příští období. Současně
to představuje významný zdroj a rezervu,
která by nám měla umožnit překonávat
řadu problémů, se kterými se naše
národní hospodářství setkává.
To ovšem také vyžaduje zvýšit úroveň
kádrové práce, zvýšit nároky
na každého pracovníka. Je třeba dát
plnou podporu těm, jimž je vlastní smysl pro
vědeckotechnický pokrok, pro efektivnost, pro všechno
pokrokové a nové, a těm, kteří
mají odvahu poprat se s nedostatky, starými návyky
a pohodlnosti.
Dosavadní zkušenosti při naplňování
závěrů XV. sjezdu KSČ potvrzují,
že významným činitelem našich úspěchů
je rostoucí iniciativa pracujících. Oceňujeme,
že Ústřední rada odborů, celé
Revoluční odborové hnutí, orientuje
socialistické soutěžení, činnost
brigád socialistické práce, závazky
jednotlivců i kolektivů na zvláště
náročná místa plánu. Je potěšitelné,
že mezi těmi, kdo svou pracovní aktivitou dokazují
svůj vztah k socialistickému dnešku i
zítřku, je díky práci SSM i velký
počet mladých lidí. lniciativa našich
pracujících, která je výrazem uvědomělého
poměru k práci, je významným činitelem
velkého celospolečenského dosahu.
Soudružky a soudruzi poslanci, k úsekům, kde
součinnost vlády s vámi, poslanci Federálního
shromáždění je bezprostřední,
bezesporu patří zkvalitňování
našeho právního řádu. Zejména
v této souvislosti bych chtěl ocenit vaši pomoc
a podporu při naplňování základního
záměru, aby tvorba socialistického práva
vycházela z propracovaných koncepcí, jejichž
základem jsou politickoprávní analýzy
jednotlivých úseků právního
řádu.
V oblasti hospodářského zákonodárství
jde především o to, aby zdokonalování
soustavy plánovitého řízení
a jeho účast v mezinárodní dělbě
práce našly svůj adekvátní výraz
i ve sféře právní regulace. To musí
více napomáhat ke zvýšení výkonnosti,
k optimálnímu sladění zájmů
organizací se zájmy celospolečenskými,
k racionalizaci vztahů v hospodářské
oblasti, ke zvýšení ochrany a lepšímu
využívání domácích nerostných
zdrojů.
V této souvislosti počítáme letos
s předložením návrhu zákona o
řízení a organizaci zahraničně
obchodní činnosti, jehož zásady jste
už posuzovali.
Předložen je návrh zákona o silniční
dopravě a o vnitrostátním zasílatelství.
Jeho projednání uzavře důležitou
etapu zdokonalování právního řádu
na úseku dopravy, kde již došlo k novelizaci
předpisů o dopravě železniční,
vodní a letecké.
Obdobně postupujeme i u problematiky životního
prostředí, kde na komplexní regulaci užívacích
vztahů k zemědělské půdě
a ochraně zemědělského půdního
fondu organicky navázaly zákonné úpravy
na úseku lesního hospodářství.
Práce na analýzách základních
právních kodexů, které upravují
občanské, rodinné a trestní právo,
jsou ve stadiu návrhu zásad novelizace těchto
zákonů.
Připraven je i návrh nového zákona
o přestupcích, který má posílit
úlohu národních výborů v boji
s drobnou protispolečenskou činností. Součástí
procesu zkvalitňování právního
řádu je i požadavek, aby všechny ústřední
orgány věnovaly zvýšenou pozornost kvalitě
a přehlednosti právních předpisů,
aby rušily nebo měnily předpisy již zastaralé,
nevyhovující. Na druhé straně však
musíme dbát o to, aby se nevytvářely
normy zbytečné, neúměrně složité,
které pak v praxi vedou k administrování
a k narůstání aparátu.
Vláda považuje řešení těchto
otázek za důležité i proto, že
působením právního řádu
na vědomí a chování občanů
spolu s trvalým úsilím o prosazování
socialistické zákonnosti účinně
přispívá k celkové stabilitě
naší společnosti. Má významný
podíl na odstraňování některých
přetrvávajících protispolečenských
jevů, které jsou v rozporu s principy socialismu
a ve svých důsledcích narušují
vztahy mezi lidmi, ohrožují zdraví a bezpečnost
občanů a v mnohém citelně poškozují
naše národní hospodářství.
Přes řadu dobrých výsledků
nemůžeme být se situací na tomto úseku
spokojeni a mnohem důsledněji se musíme zabývat
zejména ochranou majetku v socialistickém vlastnictví.
Týká se to jak větší péče
o jeho kvalitní údržbu a opravy, tak i o jeho
zabezpečení proti rozkrádání
i o jeho neoprávněné využívání,
resp. zneužívání. Dobrý kus práce
odvedly i v minulém období národní
výbory. Dokladem toho je plnění volebních
programů Národní fronty. V letošním
Mezinárodním roku dítěte můžeme
s uspokojením konstatovat, že za tři roky
6. pětiletky bylo např. postaveno tolik jeslí,
jako za celou předchozí pětiletku a mateřských
škol dokonce již zhruba o polovinu více. Jsou
to nesporně dobré výsledky, které
nás řadí mezi státy s vysokou úrovní
péče o dítě.
V důsledném zaměření akcí
"Z" na prioritní společenské úkoly
je třeba pokračovat a přednostně je
orientovat do vybraných měst a střediskových
obcí. Nemělo by se ovšem přitom zapomínat
ani na starší občany, kteří už
jsou na zaslouženém odpočinku a tvoří
značný podíl našeho obyvatelstva. I
zde akce "Z" dává řadu možností,
zdokonalovat a rozmnožovat zařízení,
která naším starším spoluobčanům
slouží.
Oceňujeme rovněž, že značná
část národních výborů
s větší odpovědností a důsledností
řeší místní a oblastní
problémy rozvoje a usiluje o celkové zkvalitnění
své činnosti. Je třeba odstraňovat
dosud trvající rozdíly v úrovni
práce národních výborů a především
usilovat o to, aby se dále rozšiřovala účast
občanů na správě veřejných
záležitostí, aby se vůbec zlepšoval
vztah k lidem a byly důsledněji řešeny
jejich náměty a připomínky.
Většina národních výborů
a jejich poslanci spolu s aktivem občanských výborů
a domovních komisí pohotově reagovali na
energetické potíže uplynulého období,
kdy aktivně řešili zásobování
palivy i úkoly spojené s úsporami elektrické
energie a se změnou pracovní doby. Jsme si vědomi,
že jde v některém směru o opatření,
která se bezprostředně dotýkají
každodenního života lidí, znamenají
zásah do jejich dlouhodobých návyků,
ale rozložení energetické výkonnosti,
zmírnění energetických špiček,
které negativně ovlivňují výrobní
spotřebu v naší palivoenergetické bilanci,
jakož i nutnost lépe rozložit zatížení
zvláště místní dopravy, tyto
kroky plně odůvodňují.
Jsou ovšem národní výbory, které
se nevyrovnaly s úkoly tak, jak bylo potřebné.
To se týká zvláště některých
aglomerací a měst, kde v dopravě, zásobování
a službách je třeba v rámci schválených
zásad v zájmu společnosti i spokojenosti
občanů některé otázky co nejdříve
dořešit.
V souladu se závěry XV. sjezdu KSČ věnuje
federální vláda ve spolupráci s národními
vládami svou pozornost rovněž otázkám
dalšího rozvoje kultury a umění. Je
potěšující, že zejména v
posledních letech se může tato oblast významné
společenské činnosti vykázat v řadě
úseků dobrými výsledky. Máme
pochopitelně na mysli nejen kvantitativní rozmach,
ale především kvalitu naší socialistické
kultury, vyrůstající ze široké
demokratické základny a čerpající
z nejlepších tradic revoluční a pokrokové
české, slovenské i světové
kultury.
Získané výsledky jsou o to cennější,
že jsme jich dosáhli v období ostrého
ideologického zápasu a v procesu vnitřní
diferenciace tvůrčí fronty, založeném
na upřímném třídění
talentů a jejich získávání
pro naši společnost. Jsme svědky, jak socialistické
umění je ve svých nejlepších
dílech a vrcholných inscenacích i výkonech
přijímáno nejen našimi občany,
ale prakticky na celém světě. Naši hudebníci,
orchestry, operní scény, filmová díla,
ale stejně tak výtvarníci a sochaři
i nakladatelské instituce představují své
práce na náročném mezinárodním
fóru. Naše umění má v této
konfrontaci myšlenek a hodnot dobrý zvuk a ve svých
důsledcích sehrává významnou
politickou roli. V tom je náš nepopiratelný
vklad světové kultury.
Stejně tak se naši lidé seznamují s
nejvýznamnějšími hodnotami evropské
a světové kultury, které tvoří
neoddělitelnou součást vzdělanosti
socialistického člověka.
Tyto pozitivní rysy a tendence, založené na
skutečném mistrovství a ideové hloubce,
bude vláda dále podporovat a k tomu vytvářet
optimální podmínky.
Víme dobře, že ne všechna umělecká
činnost tyto nároky splňuje. Setkáváme
se někdy s průměrností, s podbízením
vkusu určité části diváků,
s přežitky měšťáctví
i s neuměním. Tím spíše bude
zapotřebí zkvalitňovat a správným
směrem rozvíjet činnost těchto institucí,
které mají vliv na formování názorů
a vkusu našich lidí. Očekáváme,
že nově vzniklé federální umělecké
svazy společně s republikovými tomuto pozitivnímu
procesu zkvalitňování umělecké
tvorby výrazně napomohou.
Kulturou však nejsou jenom vrcholné hodnoty profesionálního
umění, ale celý rozvětvený
systém kulturně výchovné práce
národních výborů a společenských
organizací, které mají svůj významný
podíl na formování osobnosti socialistického
člověka, zvláště mladých
lidí.
Máme vybudovanou masovou základnu našich souborů
zájmové umělecké činnosti,
rozsáhlou základnu institucionální
- muzea, galérie, historické památkové
objekty, parky kultury a celou pestrou škálu dalších
zařízení, sloužících k
poučení i ke společenské zábavě.
Musí nám však jít o víc, aby
tato zařízení fungovala jako ucelený
komplex výchovy a vzdělávání,
aby jejich práce byla v souladu s vysokými nároky
a potřebami socialistické společnosti.
Vláda připravuje a provádí některá
opatření s cílem tyto otázky postupně
řešit. Týká se to takových oblastí
jako například zavedení pořádku
v honorářové politice, vynakládání
investičních prostředků na rozhodující
stavební díla v České a Slovenské
socialistické republice v divadelnictví, rozhlase
a televizi, na přestavbu Národního divadla
v Praze, přestavbu Veletržního paláce,
který podle rozhodnutí české vlády
má sloužit potřebám Národní
galérie.
I v kultuře musí platit zásada vyšších
nároků a kvalit. Naši pracující
právem očekávají od našich spisovatelů,
skladatelů, výtvarníků i filmových
a televizních tvůrců nová podnětná
díla hovořící k dnešku, a jak
víme, dovedou skutečnou kvalitu také ocenit.
Vždyť stačí vzpomenout některé
televizní seriály, inscenace, výstavy z nedávné
doby, např. výstavu Karla IV. Mohou být na
ně různé názory, ale jedno je nesporné,
že tvorba, která se obrací čelem k dnešku
a nese pečeť hlubokého uměleckého
mistrovství a pravdivosti, si získává
srdce miliónů našich lidí. A o to by
mělo vždy v naší socialistické
kultuře i v budoucnu jít.
V minulém období jsme pokračovali v uskutečňování
projektu dalšího rozvoje výchovně vzdělávací
soustavy. Je to dlouhodobý a velice odpovědný
úkol. Něco je již vykonáno, mnohé
však stojí před námi.
Pokud se jedná o předškolní výchovu
vytyčili jsme požadavek, aby do roku 1980 bylo v mateřských
školách umístěno 70 % tří
až pětiletých dětí. Tento cíl
byl překročen již v předminulém
roce. V tomto školním roce navštěvuje
v České socialistické republice mateřské
školy již 76 % a na Slovensku 71 % dětí
příslušných ročníků.
Přesto však zůstává v českých
zemích přes 48 tis. a na Slovensku téměř
25 tis. nevyřízených žádostí
o přijetí dětí do mateřských
škol. Způsobeno je to tím, že se dosud
zvolna zvyšuje podíl závodů a družstev
na budování předškolních zařízení.
V tomto směru příslušné závody
a jednotná zemědělská družstva
musí přidat.
Příprava a ověřování
obsahové přestavby na základních a
středních školách probíhá
vcelku uspokojivě. Do všech typů středních
škol přicházejí již žáci
z osmých ročníků základní
devítileté školy. Dosavadní zkušenosti
jsou převážně dobré. A na gymnáziích
tito žáci v minulém roce již úspěšně
maturovali.
Pokud jde o přípravu mládeže na dělnická
povolání, hlavní úsilí všech
resortů se soustřeďuje na vytvoření
perspektivní sítě nových středních
odborných učilišť. To je investičně
i kádrově - přiznejme si to - značně
náročné. V úzké spolupráci
resortů, do jejichž působnosti patří
výchova dělnické mládeže, s národními
výbory, musíme právě tyto otázky
ještě zásadně posoudit.
Na vysokých školách se postupně racionalizují
metody a obsah studia. Rychleji je třeba postupovat při
vyjasňování řady otázek, které
souvisejí s uspořádáním jednotlivých
studijních oborů. Rozdílné názory,
které zde dosud existují, je třeba na základě
hlubokých znalostí posoudit, ale konečně
- čas zde velice spěchá - je třeba
již rozhodnout.
S účinností od 1. října 1978
bylo upraveno odměňování vědecko-pedagogických
pracovníků vysokých škol. Pokládáme
to ovšem jen za jeden z dílčích kroků
pro zvýšení zájmu odborníků
z vědecko-výzkumných institucí
a z praxe o působení na vysokých školách.
V tomto školním roce vstoupily také v platnost
nové zásady pro poskytování preferenčních
a prospěchových stipendií studentům
některých oborů a zásady pro přiznávání
sociálních stipendií. Je to součást
opatření, kterými zlepšujeme a chceme
dále zlepšovat hmotné zabezpečování
vysokoškolských studentů.
Uskutečňování projektu dalšího
rozvoje naší vzdělávací soustavy
vyžaduje určité změny i v oblasti legislativně
právní. V minulém roce bylo už přijato
v tomto směru několik zákonů, kromě
jiného o opatřeních v soustavě základních
a středních škol. V závěrečném
stadiu přípravy je nyní nový zákon
o vysokých školách. Pokládáme
za nezbytné ovšem, aby současně s ním
byly předloženy zákonodárným
sborům, Federálnímu shromáždění
i národním radám, i návrhy resortních
norem, kterými má být upraveno studium v jednotlivých
studijních oborech. To vše je třeba vykonat
do zahájení nového školního roku.
Ministerstva školství musí proto urychlit postup
prací a včas vypracovat příslušné
legislativní návrhy.
Ekonomické zabezpečení celého projektu
přestavby školy je značně náročné.
Zvláště investiční požadavky
je třeba sladit s danými možnostmi a vyznačit
potřebné priority, ke kterým bezesporu patří
oblast vysokých škol. Dosavadní práce
na přípravě příští
pětiletky ukazují, že ve školství
budeme muset počítat v podstatě s dnešním
stavem pracovníků. To vyžaduje mnohé
přehodnotit a co nejefektivněji, s využitím
mezinárodních poznatků uspořádat
chod jednotlivých typů škol.
Aktuálními otázkami celého procesu
výchovy a vzdělávání mladé
generace se bude v blízké době zabývat
celostátní konference učitelů. Spolu
s nejzkušenějšími zástupci této
významné skupiny naší inteligence chceme
na ní posoudit současný stav školství
i další postup při uskutečňování
projektu rozvoje výchovně vzdělávací
soustavy.
Značnou péči a také i nemalé
prostředky vynakládáme na zabezpečení
zdraví našich občanů. Svědčí
o tom kromě jiného fakt, že neinvestiční
výdaje ve zdravotnictví dosáhly v minulém
roce už téměř 18 mld Kčs. Pozitivní
vývoj pokračoval i v tom, že dále vzrostl
počet lékařů. Jestliže v roce
1977 připadal jeden lékař na 342 obyvatel,
tak v minulém roce již jen na 333 obyvatel. Tato skutečnost
řadí naší republiku na jedno z předních
míst v mezinárodním srovnání.
To ovšem samo o sobě neznamená, že lékařská
péče je všude na žádoucí
úrovni. Máme všechny předpoklady pro
to, aby naše zdravotnictví fungovalo lépe než
dosud. Závisí to na kvalitní práci
lékařů a zdravotnického personálu,
a to nejen na jejich profesionální zdatnosti, ale
i morálních vlastnostech, které právě
v tomto povolání mají tak neobyčejný
význam pro citlivý a pozorný vztah k lidem.
Soustavně zlepšujeme lékařskou péči
přímo v závodech, kde již v současné
době ji využívá více než
polovina, 57 % všech pracujících. Zde je třeba
tuto péčí rozšiřovat.
Potěšitelné je, že vyšší
úroveň zdravotní péče se nadále
příznivě promítá i do vývoje
pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz, která
se v posledních letech ustálila zhruba na 4
% proti 5,13 % v roce 1970.
Neřešeným problémem však zůstává
nedostatek zdravotních sester a vůbec pomocného
personálu. Lůžková kapacita, zvláště
ve velkých, často velmi moderních zdravotnických
zařízeních, zejména v našich
největších městech, není z těchto
důvodů plně využívána.
Připravujeme proto některá opatření,
jejichž smyslem je diferencovaně vytvářet
skutečně lepší podmínky pro tuto
fyzicky a psychicky náročnou a nanejvýš
odpovědnou práci.
Rovněž nemůžeme vůbec vyslovit
spokojenost s tím, jak vypadá zásobování
obyvatelstva a zdravotnických zařízení
léčivy a příslušnými materiály.
Ministerstva zdravotnictví i příslušné
hospodářské organizace musí s větší
předvídavostí a pružněji hledat
cesty, jak se s touto situací, která trvá
už několik let, vyrovnat. Ne vždy tyto problémy
řeší vyšší výroba,
i když pochopitelně to je hlavní cesta. I zde
je třeba však přemýšlet o některých
nových, účinných opatřeních,
která by vedla k vyšší hospodárnosti
a celkové úspornosti.