Středa 28. března 1979

Opatření, připravovaná ke zdokonalení soustavy řízení, chápeme proto jako neoddělitelnou součást hospodářské politiky na příští období. Současně to představuje významný zdroj a rezervu, která by nám měla umožnit překonávat řadu problémů, se kterými se naše národní hospodářství setkává. To ovšem také vyžaduje zvýšit úroveň kádrové práce, zvýšit nároky na každého pracovníka. Je třeba dát plnou podporu těm, jimž je vlastní smysl pro vědeckotechnický pokrok, pro efektivnost, pro všechno pokrokové a nové, a těm, kteří mají odvahu poprat se s nedostatky, starými návyky a pohodlnosti.

Dosavadní zkušenosti při naplňování závěrů XV. sjezdu KSČ potvrzují, že významným činitelem našich úspěchů je rostoucí iniciativa pracujících. Oceňujeme, že Ústřední rada odborů, celé Revoluční odborové hnutí, orientuje socialistické soutěžení, činnost brigád socialistické práce, závazky jednotlivců i kolektivů na zvláště náročná místa plánu. Je potěšitelné, že mezi těmi, kdo svou pracovní aktivitou dokazují svůj vztah k socialistickému dnešku i zítřku, je díky práci SSM i velký počet mladých lidí. lniciativa našich pracujících, která je výrazem uvědomělého poměru k práci, je významným činitelem velkého celospolečenského dosahu.

Soudružky a soudruzi poslanci, k úsekům, kde součinnost vlády s vámi, poslanci Federálního shromáždění je bezprostřední, bezesporu patří zkvalitňování našeho právního řádu. Zejména v této souvislosti bych chtěl ocenit vaši pomoc a podporu při naplňování základního záměru, aby tvorba socialistického práva vycházela z propracovaných koncepcí, jejichž základem jsou politickoprávní analýzy jednotlivých úseků právního řádu.

V oblasti hospodářského zákonodárství jde především o to, aby zdokonalování soustavy plánovitého řízení a jeho účast v mezinárodní dělbě práce našly svůj adekvátní výraz i ve sféře právní regulace. To musí více napomáhat ke zvýšení výkonnosti, k optimálnímu sladění zájmů organizací se zájmy celospolečenskými, k racionalizaci vztahů v hospodářské oblasti, ke zvýšení ochrany a lepšímu využívání domácích nerostných zdrojů.

V této souvislosti počítáme letos s předložením návrhu zákona o řízení a organizaci zahraničně obchodní činnosti, jehož zásady jste už posuzovali.

Předložen je návrh zákona o silniční dopravě a o vnitrostátním zasílatelství. Jeho projednání uzavře důležitou etapu zdokonalování právního řádu na úseku dopravy, kde již došlo k novelizaci předpisů o dopravě železniční, vodní a letecké.

Obdobně postupujeme i u problematiky životního prostředí, kde na komplexní regulaci užívacích vztahů k zemědělské půdě a ochraně zemědělského půdního fondu organicky navázaly zákonné úpravy na úseku lesního hospodářství.

Práce na analýzách základních právních kodexů, které upravují občanské, rodinné a trestní právo, jsou ve stadiu návrhu zásad novelizace těchto zákonů.

Připraven je i návrh nového zákona o přestupcích, který má posílit úlohu národních výborů v boji s drobnou protispolečenskou činností. Součástí procesu zkvalitňování právního řádu je i požadavek, aby všechny ústřední orgány věnovaly zvýšenou pozornost kvalitě a přehlednosti právních předpisů, aby rušily nebo měnily předpisy již zastaralé, nevyhovující. Na druhé straně však musíme dbát o to, aby se nevytvářely normy zbytečné, neúměrně složité, které pak v praxi vedou k administrování a k narůstání aparátu.

Vláda považuje řešení těchto otázek za důležité i proto, že působením právního řádu na vědomí a chování občanů spolu s trvalým úsilím o prosazování socialistické zákonnosti účinně přispívá k celkové stabilitě naší společnosti. Má významný podíl na odstraňování některých přetrvávajících protispolečenských jevů, které jsou v rozporu s principy socialismu a ve svých důsledcích narušují vztahy mezi lidmi, ohrožují zdraví a bezpečnost občanů a v mnohém citelně poškozují naše národní hospodářství.

Přes řadu dobrých výsledků nemůžeme být se situací na tomto úseku spokojeni a mnohem důsledněji se musíme zabývat zejména ochranou majetku v socialistickém vlastnictví. Týká se to jak větší péče o jeho kvalitní údržbu a opravy, tak i o jeho zabezpečení proti rozkrádání i o jeho neoprávněné využívání, resp. zneužívání. Dobrý kus práce odvedly i v minulém období národní výbory. Dokladem toho je plnění volebních programů Národní fronty. V letošním Mezinárodním roku dítěte můžeme s uspokojením konstatovat, že za tři roky 6. pětiletky bylo např. postaveno tolik jeslí, jako za celou předchozí pětiletku a mateřských škol dokonce již zhruba o polovinu více. Jsou to nesporně dobré výsledky, které nás řadí mezi státy s vysokou úrovní péče o dítě.

V důsledném zaměření akcí "Z" na prioritní společenské úkoly je třeba pokračovat a přednostně je orientovat do vybraných měst a střediskových obcí. Nemělo by se ovšem přitom zapomínat ani na starší občany, kteří už jsou na zaslouženém odpočinku a tvoří značný podíl našeho obyvatelstva. I zde akce "Z" dává řadu možností, zdokonalovat a rozmnožovat zařízení, která naším starším spoluobčanům slouží.

Oceňujeme rovněž, že značná část národních výborů s větší odpovědností a důsledností řeší místní a oblastní problémy rozvoje a usiluje o celkové zkvalitnění své činnosti. Je třeba odstraňovat dosud trvající rozdíly v úrovni práce národních výborů a především usilovat o to, aby se dále rozšiřovala účast občanů na správě veřejných záležitostí, aby se vůbec zlepšoval vztah k lidem a byly důsledněji řešeny jejich náměty a připomínky.

Většina národních výborů a jejich poslanci spolu s aktivem občanských výborů a domovních komisí pohotově reagovali na energetické potíže uplynulého období, kdy aktivně řešili zásobování palivy i úkoly spojené s úsporami elektrické energie a se změnou pracovní doby. Jsme si vědomi, že jde v některém směru o opatření, která se bezprostředně dotýkají každodenního života lidí, znamenají zásah do jejich dlouhodobých návyků, ale rozložení energetické výkonnosti, zmírnění energetických špiček, které negativně ovlivňují výrobní spotřebu v naší palivoenergetické bilanci, jakož i nutnost lépe rozložit zatížení zvláště místní dopravy, tyto kroky plně odůvodňují.

Jsou ovšem národní výbory, které se nevyrovnaly s úkoly tak, jak bylo potřebné. To se týká zvláště některých aglomerací a měst, kde v dopravě, zásobování a službách je třeba v rámci schválených zásad v zájmu společnosti i spokojenosti občanů některé otázky co nejdříve dořešit.

V souladu se závěry XV. sjezdu KSČ věnuje federální vláda ve spolupráci s národními vládami svou pozornost rovněž otázkám dalšího rozvoje kultury a umění. Je potěšující, že zejména v posledních letech se může tato oblast významné společenské činnosti vykázat v řadě úseků dobrými výsledky. Máme pochopitelně na mysli nejen kvantitativní rozmach, ale především kvalitu naší socialistické kultury, vyrůstající ze široké demokratické základny a čerpající z nejlepších tradic revoluční a pokrokové české, slovenské i světové kultury.

Získané výsledky jsou o to cennější, že jsme jich dosáhli v období ostrého ideologického zápasu a v procesu vnitřní diferenciace tvůrčí fronty, založeném na upřímném třídění talentů a jejich získávání pro naši společnost. Jsme svědky, jak socialistické umění je ve svých nejlepších dílech a vrcholných inscenacích i výkonech přijímáno nejen našimi občany, ale prakticky na celém světě. Naši hudebníci, orchestry, operní scény, filmová díla, ale stejně tak výtvarníci a sochaři i nakladatelské instituce představují své práce na náročném mezinárodním fóru. Naše umění má v této konfrontaci myšlenek a hodnot dobrý zvuk a ve svých důsledcích sehrává významnou politickou roli. V tom je náš nepopiratelný vklad světové kultury.

Stejně tak se naši lidé seznamují s nejvýznamnějšími hodnotami evropské a světové kultury, které tvoří neoddělitelnou součást vzdělanosti socialistického člověka.

Tyto pozitivní rysy a tendence, založené na skutečném mistrovství a ideové hloubce, bude vláda dále podporovat a k tomu vytvářet optimální podmínky.

Víme dobře, že ne všechna umělecká činnost tyto nároky splňuje. Setkáváme se někdy s průměrností, s podbízením vkusu určité části diváků, s přežitky měšťáctví i s neuměním. Tím spíše bude zapotřebí zkvalitňovat a správným směrem rozvíjet činnost těchto institucí, které mají vliv na formování názorů a vkusu našich lidí. Očekáváme, že nově vzniklé federální umělecké svazy společně s republikovými tomuto pozitivnímu procesu zkvalitňování umělecké tvorby výrazně napomohou.

Kulturou však nejsou jenom vrcholné hodnoty profesionálního umění, ale celý rozvětvený systém kulturně výchovné práce národních výborů a společenských organizací, které mají svůj významný podíl na formování osobnosti socialistického člověka, zvláště mladých lidí.

Máme vybudovanou masovou základnu našich souborů zájmové umělecké činnosti, rozsáhlou základnu institucionální - muzea, galérie, historické památkové objekty, parky kultury a celou pestrou škálu dalších zařízení, sloužících k poučení i ke společenské zábavě. Musí nám však jít o víc, aby tato zařízení fungovala jako ucelený komplex výchovy a vzdělávání, aby jejich práce byla v souladu s vysokými nároky a potřebami socialistické společnosti.

Vláda připravuje a provádí některá opatření s cílem tyto otázky postupně řešit. Týká se to takových oblastí jako například zavedení pořádku v honorářové politice, vynakládání investičních prostředků na rozhodující stavební díla v České a Slovenské socialistické republice v divadelnictví, rozhlase a televizi, na přestavbu Národního divadla v Praze, přestavbu Veletržního paláce, který podle rozhodnutí české vlády má sloužit potřebám Národní galérie.

I v kultuře musí platit zásada vyšších nároků a kvalit. Naši pracující právem očekávají od našich spisovatelů, skladatelů, výtvarníků i filmových a televizních tvůrců nová podnětná díla hovořící k dnešku, a jak víme, dovedou skutečnou kvalitu také ocenit. Vždyť stačí vzpomenout některé televizní seriály, inscenace, výstavy z nedávné doby, např. výstavu Karla IV. Mohou být na ně různé názory, ale jedno je nesporné, že tvorba, která se obrací čelem k dnešku a nese pečeť hlubokého uměleckého mistrovství a pravdivosti, si získává srdce miliónů našich lidí. A o to by mělo vždy v naší socialistické kultuře i v budoucnu jít.

V minulém období jsme pokračovali v uskutečňování projektu dalšího rozvoje výchovně vzdělávací soustavy. Je to dlouhodobý a velice odpovědný úkol. Něco je již vykonáno, mnohé však stojí před námi.

Pokud se jedná o předškolní výchovu vytyčili jsme požadavek, aby do roku 1980 bylo v mateřských školách umístěno 70 % tří až pětiletých dětí. Tento cíl byl překročen již v předminulém roce. V tomto školním roce navštěvuje v České socialistické republice mateřské školy již 76 % a na Slovensku 71 % dětí příslušných ročníků. Přesto však zůstává v českých zemích přes 48 tis. a na Slovensku téměř 25 tis. nevyřízených žádostí o přijetí dětí do mateřských škol. Způsobeno je to tím, že se dosud zvolna zvyšuje podíl závodů a družstev na budování předškolních zařízení. V tomto směru příslušné závody a jednotná zemědělská družstva musí přidat.

Příprava a ověřování obsahové přestavby na základních a středních školách probíhá vcelku uspokojivě. Do všech typů středních škol přicházejí již žáci z osmých ročníků základní devítileté školy. Dosavadní zkušenosti jsou převážně dobré. A na gymnáziích tito žáci v minulém roce již úspěšně maturovali.

Pokud jde o přípravu mládeže na dělnická povolání, hlavní úsilí všech resortů se soustřeďuje na vytvoření perspektivní sítě nových středních odborných učilišť. To je investičně i kádrově - přiznejme si to - značně náročné. V úzké spolupráci resortů, do jejichž působnosti patří výchova dělnické mládeže, s národními výbory, musíme právě tyto otázky ještě zásadně posoudit.

Na vysokých školách se postupně racionalizují metody a obsah studia. Rychleji je třeba postupovat při vyjasňování řady otázek, které souvisejí s uspořádáním jednotlivých studijních oborů. Rozdílné názory, které zde dosud existují, je třeba na základě hlubokých znalostí posoudit, ale konečně - čas zde velice spěchá - je třeba již rozhodnout.

S účinností od 1. října 1978 bylo upraveno odměňování vědecko-pedagogických pracovníků vysokých škol. Pokládáme to ovšem jen za jeden z dílčích kroků pro zvýšení zájmu odborníků z vědecko-výzkumných institucí a z praxe o působení na vysokých školách.

V tomto školním roce vstoupily také v platnost nové zásady pro poskytování preferenčních a prospěchových stipendií studentům některých oborů a zásady pro přiznávání sociálních stipendií. Je to součást opatření, kterými zlepšujeme a chceme dále zlepšovat hmotné zabezpečování vysokoškolských studentů.

Uskutečňování projektu dalšího rozvoje naší vzdělávací soustavy vyžaduje určité změny i v oblasti legislativně právní. V minulém roce bylo už přijato v tomto směru několik zákonů, kromě jiného o opatřeních v soustavě základních a středních škol. V závěrečném stadiu přípravy je nyní nový zákon o vysokých školách. Pokládáme za nezbytné ovšem, aby současně s ním byly předloženy zákonodárným sborům, Federálnímu shromáždění i národním radám, i návrhy resortních norem, kterými má být upraveno studium v jednotlivých studijních oborech. To vše je třeba vykonat do zahájení nového školního roku. Ministerstva školství musí proto urychlit postup prací a včas vypracovat příslušné legislativní návrhy.

Ekonomické zabezpečení celého projektu přestavby školy je značně náročné. Zvláště investiční požadavky je třeba sladit s danými možnostmi a vyznačit potřebné priority, ke kterým bezesporu patří oblast vysokých škol. Dosavadní práce na přípravě příští pětiletky ukazují, že ve školství budeme muset počítat v podstatě s dnešním stavem pracovníků. To vyžaduje mnohé přehodnotit a co nejefektivněji, s využitím mezinárodních poznatků uspořádat chod jednotlivých typů škol.

Aktuálními otázkami celého procesu výchovy a vzdělávání mladé generace se bude v blízké době zabývat celostátní konference učitelů. Spolu s nejzkušenějšími zástupci této významné skupiny naší inteligence chceme na ní posoudit současný stav školství i další postup při uskutečňování projektu rozvoje výchovně vzdělávací soustavy.

Značnou péči a také i nemalé prostředky vynakládáme na zabezpečení zdraví našich občanů. Svědčí o tom kromě jiného fakt, že neinvestiční výdaje ve zdravotnictví dosáhly v minulém roce už téměř 18 mld Kčs. Pozitivní vývoj pokračoval i v tom, že dále vzrostl počet lékařů. Jestliže v roce 1977 připadal jeden lékař na 342 obyvatel, tak v minulém roce již jen na 333 obyvatel. Tato skutečnost řadí naší republiku na jedno z předních míst v mezinárodním srovnání. To ovšem samo o sobě neznamená, že lékařská péče je všude na žádoucí úrovni. Máme všechny předpoklady pro to, aby naše zdravotnictví fungovalo lépe než dosud. Závisí to na kvalitní práci lékařů a zdravotnického personálu, a to nejen na jejich profesionální zdatnosti, ale i morálních vlastnostech, které právě v tomto povolání mají tak neobyčejný význam pro citlivý a pozorný vztah k lidem.

Soustavně zlepšujeme lékařskou péči přímo v závodech, kde již v současné době ji využívá více než polovina, 57 % všech pracujících. Zde je třeba tuto péčí rozšiřovat.

Potěšitelné je, že vyšší úroveň zdravotní péče se nadále příznivě promítá i do vývoje pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz, která se v posledních letech ustálila zhruba na 4 % proti 5,13 % v roce 1970.

Neřešeným problémem však zůstává nedostatek zdravotních sester a vůbec pomocného personálu. Lůžková kapacita, zvláště ve velkých, často velmi moderních zdravotnických zařízeních, zejména v našich největších městech, není z těchto důvodů plně využívána. Připravujeme proto některá opatření, jejichž smyslem je diferencovaně vytvářet skutečně lepší podmínky pro tuto fyzicky a psychicky náročnou a nanejvýš odpovědnou práci.

Rovněž nemůžeme vůbec vyslovit spokojenost s tím, jak vypadá zásobování obyvatelstva a zdravotnických zařízení léčivy a příslušnými materiály. Ministerstva zdravotnictví i příslušné hospodářské organizace musí s větší předvídavostí a pružněji hledat cesty, jak se s touto situací, která trvá už několik let, vyrovnat. Ne vždy tyto problémy řeší vyšší výroba, i když pochopitelně to je hlavní cesta. I zde je třeba však přemýšlet o některých nových, účinných opatřeních, která by vedla k vyšší hospodárnosti a celkové úspornosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP