Předsednictvo ústředního výboru
KSČ a vláda v září minulého
roku správně analyzovaly situaci v dané oblasti.
Neplnění plánu těžby uhlí
i značné manko v dovozu uhlí ze zahraničí
nás kromě jiného vedly k přijetí
řady opatření, která měla zmírnit
předpokládané potíže v palivech
a energii v zimním období. Reagence na tato
opatření nebyla však dostatečně
aktivní. Na mnoha místech, ve VHJ, podnicích,
na ministerstvech federálních i národních,
ale i u národních výborů se však
tyto direktivy většinou nezabezpečovaly.
Jaké závěry vláda ze všech těchto
zkušeností vyvozuje?
1. Především je třeba zvýšit
a efektivněji využít investiční
prostředky, které v této pětiletce
plánujeme pro rozvoj paliv, energetiky a dopravy, důsledně
plnit investiční záměry a do plánu
komplexně promítnout úlohu všech odvětví
národního hospodářství při
rozvoji paliv a energetiky, zejména strojírenství,
chemie a stavebnictví.
2. Přisunout dodatečné stavební kapacity
na řešení problémů Severočeského
kraje a potřeby této důležité
oblasti prioritně a hlavně komplexně zabezpečovat
- věcně i časově. To pochopitelně
klade velmi vysoké nároky na příslušná
ministerstva i VHJ. Zároveň pak všichni vedoucí
pracovníci Severočeského hnědouhelného
revíru musí mnohem důsledněji využívat
rezervy, které nejsou nijak malé. Přicházet
s iniciativními návrhy, jak zabezpečovat
těžbu uhlí letos i v příštích
letech a jak podstatně lépe využívat
stávající techniky.
3. Věnovat pozornost plnění plánu
v našich hlubinných dolech, zvláště
v Ostravskokarvinském revíru jako hlavnímu
zdroji koksovatelného uhlí. Zde postupně
řešit komplex problémů od zajištění
dodávek potřebných strojů a zařízení
přes rozsáhlý investiční program
až po sociálně politické podmínky
havířů v hlubinných dolech.
4. Ve spolupráci se Sovětským svazem budovat
jaderné elektrárny tak, aby v průběhu
7. pětiletky dosáhly kapacity jaderných elektráren
3500 MW a v roce 1990 8-10 tis. MW. To by reprezentovalo úsporu
30 miliónů tun hnědého uhlí
v roce 1985 v souhrnu a 70-90 miliónů tun v roce
1990.
V loňském roce jsme uvedli do zkušebního
provozu v Jaslovských Bohunicích první blok
atomové elektrárny o výkonu 440 MW. Příslušné
organizace za intenzívní pomoci sovětských
odborníků nyní vyvíjejí velké
úsilí k tomu, aby ještě v tomto roce
byl spuštěn druhý blok o stejném výkonu.
Stoupající potřeby elektrické energie
chceme zčásti krýt i zvýšením
jejího dovozu ze SSSR. Účastníme se
proto na výstavbě Chmelnické jaderné
elektrárny umístěné na západní
Ukrajině. V roce 1984 z tohoto zdroje získáme
1,8 mld kW a postupně, po jejím plném uvedení
do provozu, dosáhnou tyto dodávky roční
výše 3,6 mld kW.
5. Je třeba k další modernizaci struktury palivoenergetické
základny využívat výhodné polohy
Československa k tranzitu jednotlivých forem energie
a tím získávat další dodatečné
zdroje. V současné době budujeme přes
naše území další větev tranzitního
plynovodu. Tyto investice a jejich provoz jsou uhrazovány
v materiální formě, tzn. plynem, což
bude a je přínosem pro naši energetickou bilanci.
6. Důsledně prosadit účinný
program úspor paliv a energie v celém národním
hospodářství. Jsou známy výpočty
odborníků, podle nichž můžeme z
dnešní celkové spotřeby 110 mil. tun
měrného paliva ušetřit při uvažované
změně struktury až 20 mil. tun. Považujeme
to za reálné především proto,
že naše dosavadní spotřeba je neúměrně
vysoká. Proti našim 7 tunám měrného
paliva na hlavu mají srovnatelné země spotřebu
značně nižší.
Příslušný program racionalizace paliv
a energií byl koncem února schválen předsednictvem
ústředního výboru KSČ a vládou.
Na něm musí nyní ministerstvo, VHJ a podniky
intenzívně pracovat a učinit jej nerozlučnou
součástí ročních a pětiletých
plánů, promýšlet racionalizační
opatření a věnovat prvořadou pozornost
jejich realizaci. A nejen to. Všechny modernizační
akce, všechny investice v těchto i příštích
letech musí prostoupit snaha o taková řešení,
která budou z hlediska spotřeby paliv a energie
maximálně hospodárná. Tato hlediska
jsou závazná pro konstruktéry, projektanty,
výzkum, celou oblast investiční přípravy.
To se jistě nepodaří jednorázově,
ale ve zbývajících letech této pětiletky,
a hlavně v pětiletce příští,
musí být v tomto směru zaznamenán
výrazný pokrok.
Pokud se týká letošního roku, přijali
jsme ve vztahu k palivoenergetické bilanci řadu
opatření, která vytvářejí
podmínky pro splnění úkolů
stanovených v plánu. Vláda schválila
dodatečné dovozy 300 tis. tun těžkých
topných olejů, nakupují se některé
stroje a zařízení pro uhelnou těžbu
z kapitalistických států - to vše stojí
nejméně 0,750 mld Kčs - abychom zabezpečili
dodávky ekonomické energie v rozsahu původně
plánovaném pro tento rok. Od 1. března jsme
zrušili plošné výseče v pásmu
energetických špiček. Tím vším
se vytvářejí podmínky, aby práce
v normálních i mimořádných
směnách byla kryta dodávkami elektrické
energie.
Je známo, že na posledním zasedání
ústředního výboru strany bylo přijato
usnesení k plnění plánu letošního
roku. Zde se oceňuje významná pracovní
iniciativa a aktivita horníků, železničářů,
všech pracovních kolektivů v celém národním
hospodářství. Zároveň se zdůrazňují
základní problémy, kterým je třeba
při plnění plánu věnovat ve
všech odvětvích patřičnou pozornost.
Musíme si uvědomit, že rok 1979 je předposledním
rokem pětiletky a že na našem úsilí,
které vyvineme letos, závisí, do jaké
míry dosáhneme cílů stanovených
6. pětiletým plánem a jakou si vytvoříme
základnu pro příští pětiletku.
V této a nepochybně i v příští
pětiletce vstupuje do popředí požadavek
výrazného zvýšení vývozní
schopnosti naši ekonomiky. Jde především
o to, abychom se rychleji a pružněji přizpůsobovali
poměrům ve světě a abychom podstatně
rozšiřovali naši účast v mezinárodní
dělbě práce, mnohem lépe než
dosud využívali předností socialistické
ekonomické integrace, především spolupráce
se Sovětským svazem.
Vnější ekonomické vztahy mají
pro naše národní hospodářství
mimořádnou váhu. Vždyť 30 % národního
důchodu vytváříme prostřednictvím
mezinárodní směny a v roce 1990 to bude téměř
50 %. Proto vysoká a efektivní exportní výkonnost,
výkonnost uznávaná světem v konkrétních
výhodných směnných relacích,
musí být jedním z nosných pilířů
naší strategie pro příští
období. Uplatnit ji není vůbec jednoduché
a snadné. Vždyť světové hospodářství
prochází v současné době významnými
změnami, které je zásadně odlišují
od vývoje v předchozích dvou desetiletích.
V 70. letech vyvstává nutnost podstatně lépe
využívat přírodní zdroje. Jak
je dobře známo, radikálně se změnily
směnné relace paliv, energií, surovin vůči
hotovým výrobkům. Zkomplikoval se přístup
k surovinám a energetickým zdrojům všeho
druhu. V důsledku toho se podstatně zostřil
konkurenční boj na trhu hotových výrobků
a zhoršila se obchodně politická situace na
světovém kapitalistickém trhu. Na druhé
straně to vyvolalo urychlení vědeckotechnického
pokroku, nebývalých temp se zde dosahuje zvýšením
kvality a technickoekonomické úrovně výrobků.
Všechny tyto jevy a procesy zasahují do hospodářského
vývoje zemí socialistického společenství
a samozřejmě i do československé ekonomiky.
Změny cenových relací, následné
procesy ve výrobě i na trhu hotových výrobků,
jakož i zvýšená úloha vědy
a techniky v těchto procesech, jsou tendence, které
se prosazují i ve vztazích mezi socialistickými
zeměmi. Přitom je jasné, že tu ovšem
existuje podstatný rozdíl. Ve vztazích mezi
socialistickými zeměmi neexistují totiž
obchodně politická omezení a zvláště
neexistuje labilnost odbytových podmínek. Koneckonců
ani změna cenových relací nebyla a není
tak silná, a tím méně nárazová
jako na kapitalistickém trhu. Ceny, za něž
nakupujeme energii a suroviny v SSSR a v dalších zemích
Rady vzájemné hospodářské pomoci,
jsou značně nižší než na kapitalistickém
trhu. Cenový pohyb je pozvolnější proti
změnám v kapitalistických státech,
časově posunutý a hlavně očištěný
od různých konjunkturálních vlivů.
Vláda právě otázkám vnějších
vztahů věnuje soustavnou pozornost, analyzuje vývoj
v minulém období, vytyčuje úkoly pro
zbývající léta pětiletky. Provádí
potřebné úpravy v systému a metodice
plánování i změny v ekonomických
nástrojích, což ve svém souhrnu sleduje
cíl podněcovat výrobu k vyšším
vývozům jak do socialistických zemí,
tak na nesocialistické trhy. V dovozní politice
sledujeme hospodárnost, dáváme přednost
prioritám a snažíme se omezit a postupně
vyloučit neodůvodněné, nehospodárné,
protisměrné dovozy.
Zvláštní pozornost věnujeme ekonomické
spolupráci, přípravě a realizaci integračních
opatření se Sovětským svazem a dalšími
socialistickými státy. Objem výměny
zboží se státy tohoto společenství
rok od roku roste a jeho podíl dosahuje 68 % našeho
celkového obratu zboží. V tomto směru
patříme mezi státy s největší
mírou výměny zboží v rámci
společenství RVHP. Z velkých akcí
spolupráce, které pozitivně ovlivňují
řešení klíčových problémů
našeho ekonomického rozvoje, je možno uvést
výstavbu tranzitního plynovodu, výrobu zařízení
pro jadernou energetiku včetně výstavby atomových
elektráren u nás, účast na výstavbě
orenburgského plynovodu, kde jsme své závazky
čestně splnili, na výstavbu první
linky velmi vysokého napětí 750 kW, účast
na těžbě a zpracování železných
rud v Sovětském svazu, spolupráci v oblasti
zpracování ropy a další. Také
na úseku specializace a kooperace výroby byla sjednána
řada významných dohod zejména se Sovětským
svazem, které spolu s mnohostrannými dohodami, uzavíranými
v rámci RVHP, přispívají k formováni
profilu našeho strojírenství, chemie i dalších
odvětví i ke zvýšení technické
úrovně a efektivnosti výroby. V současné
době se dodávky specializované produkce na
celkovém našem strojírenském vývozu
do členských států RVHP podílejí
více než 34 %.
V těsném sepětí s dlouhodobým
cílovým programem zpracovaným v rámci
RVHP jsou připravovány další návrhy,
které jsou zaměřeny především
na rozšíření výroby, určených
pro řešení nejdůležitějších
národohospodářských úkolů.
Na základě výsledků jednání
na nejvyšší úrovni mezi Československou
socialistickou republikou a Svazem sovětských socialistických
republik se připravují konkrétní opatření,
která budou zahrnuta do souhrnných dokumentů
o koordinaci národohospodářských plánů
na období let 1981-1985.
V rámci dohodnutých hlavních směrů
rozvoje se obdobná práce rozvíjí i
s dalšími členskými státy RVHP.
Při všech našich integračních záměrech,
kooperaci a specializaci se zeměmi RVHP a zejména
se Sovětským svazem si všichni naši výrobci
i obchodní organizace musí uvědomit, že
trh těchto zemí je otevřený vůči
ostatnímu světu a že žádá
zboží jen v takové kvalitě, která
odpovídá světové úrovni.
V prohlubování specializace a kooperace se Sovětským
svazem i s ostatními socialistickými zeměmi
nespatřujeme pouze možnost zvýšit náš
vklad do dalšího rozvoje spolupráce zemí
RVHP. Je to zároveň a především
jedna z hlavních záruk našeho vlastního
stabilního dlouhodobého rozvoje.
V minulém týdnu se zabýval ústřední
výbor KSČ rozvojem zemědělství
a potravinářského průmyslu. Růst
a efektivnost zemědělské výroby bezprostředně
ovlivňuje rozvoj celého národního
hospodářství. Vyplývá to jak
z produkce potravin pro uspokojování potřeb
obyvatelstva, tak z váhy zemědělství
v našich vnějších ekonomických
vztazích i z rozsahu rezerv, které se zvláště
zásluhou technického rozvoje v zemědělství
nahromadily. Program přijatý ústředním
výborem ukládá státním a hospodářským
orgánům soustředit se především
na zabezpečení úkolů v závěrečných
letech této pětiletky. A zde máme dosáhnout
podstatného vzestupu. Vždyť letos máme
vyrobit 11 mil. 200 tis. tun obilí, což je o 250 tis.
tun více než v minulém roce, kdy jsme dosáhli
nejvyšší úrody v Československu,
a v roce 1980 máme dosáhnout 11 mil. 400 tis. tun
obilí. V mase se má zvýšit produkce
za tyto dva roky o 7 %. Zemědělci a potravináři
mají zároveň splnit náročné
vývozní úkoly u chmelu, sladu, cukru a ostatních
zemědělských a potravinářských
výrobků.
Ministerstvo zemědělství a ostatní
řídící články musí
velmi náročně přistoupit k rozpracování
a realizaci závěrů ústředního
výboru KSČ o zvyšování soběstačnosti
ve výrobě potravin. V této souvislosti půjde
o to, aby taková důležitá odvětví,
jako strojírenství, chemický a farmaceutický
průmysl a stavebnictví přijala opatření,
která povedou k důslednému naplnění
úkolů, které před ně postavilo
poslední zasedání ÚV KSČ a
které jsou nezbytné pro zajištění
dalšího rozvoje zemědělskopotravinářského
komplexu.
Ústřední výbor nám zároveň
ukládá, abychom v úzké spolupráci
s národními vládami intenzívně
pracovali na koncepci rozvoje zemědělství
pro příštích 10 let, zvláště
pak na návrhu směrnice pro 7. pětiletku.
Jde jak o vytyčení programu věcného
rozvoje zemědělství a potravinářského
průmyslu, tak o zdokonalenou soustavu řízení
zemědělství, jejíž zásady
ústřední výbor KSČ schválil.
Všechny základní otázky, vyplývající
z tohoto významného zasedání, budou
předmětem jednání nadcházejícího
IX. sjezdu JZD, který se sejde v Praze ve dnech 9.-11.
dubna 1979.
Soudružky a soudruzi poslanci, v současném
období se dostáváme do rozhodující
fáze přípravy 7. pětiletky. Před
rokem jsme vás informovali o postupu a problémech
jejich příprav. V nedávné době
předsednictvo ÚV KSČ a vláda podrobně
posuzovaly zpracované podklady a musely konstatovat, že
dosavadní zhruba dvouletá práce zatím
nepřinesla potřebné výsledky. Na základě
podkladů, připravených ve VHJ a podnicích,
zpracovala ministerstva variantu příští
pětiletky, kterou nemůžeme přijmout,
neboť nerespektuje směrnice pro její přípravu.
Návrhy, zejména v oblasti vnějších
vztahů, ve svém souhrnu znamenaly větší
dovoz než vývoz. Podobný nesoulad se projevil
i v neúměrných požadavcích na
investice, kde se navrhuje řada akcí, jejichž
výsledný efekt je podstatně nižší
než u srovnatelných projektů v zahraničí.
Vykazovaná efektivnost, obsažená v těchto
předložených celkových návrzích,
je v rozporu s danými možnostmi a potřebami
československého hospodářství.
Z toho všeho je zřejmé, že vědomí
náročnosti zatím plně neproniklo do
praxe řídící sféry a předsednictvo
ÚV KSČ a vláda musely proto stanovit odpovídající
direktivy pro zaměření prací a další
postup. Právě rok 1979 musíme plně
využít k tomu, aby návrhy plánů,
předložené ministerstvy na základě
návrhů VHJ, byly užitečným podkladem
k vypracování návrhu směrnice pro
7. pětiletku, který má schválit XVI.
sjezd KSČ. Všechny odpovědné pracovníky
odshora až dolů budeme důsledně hodnotit
podle toho, jak se tohoto velmi závažného úkolu
zhostí.
Nemalé úsilí jsme věnovali v uplynulém
období řízení, jako jednomu z hlavních
předpokladů pro realizací závěrů
XV. sjezdu. Zaměřiti jsme se na soustavné
vyhodnocování řídící
praxe a účinností opatření,
uskutečněných na počátku pětiletky.
Chtěl bych poukázat na význam komplexního
experimentu řízení efektivnosti a kvality,
který byl připraven v souladu s direktivami XV.
sjezdu KSČ. Jeho cílem je prohloubit kritéria,
ukazatele a zvláště hmotnou zainteresovanost
na konečných výsledcích hospodaření,
na dosahování vyšší efektivnosti
a kvality práce. Dosavadní výsledky experimentujících
podniků potvrzují, že účinnější
orientaci na soustavné zvyšování efektivnosti
musíme více spojovat s výrazným zkvalitněním
obsahu plánu, a to na všech úrovních
a v každém směru prohloubit chozrasčotní
závislost tvorby zdrojů na dosažených
výsledcích. Chceme tím posílit ekonomický
tlak a společenský zájem na soustavném
odkrývání rezerv a orientovat podnikové
kolektivy a tvůrčí iniciativu tam, kde je
to společensky prospěšné.
Předpokládáme, že vláda v blízké
době projedná hlavní směry zdokonalení
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství po roce
1980, které budou závaznou direktivou pro postup
všech orgánů při přípravě
detailních kroků a opatření v této
oblasti. Především chceme hlouběji propracovat
vlastní obsah plánu na všech stupních
řízení, a to pomocí soustavy kvalitativních
ukazatelů. Jde o to, aby plán vyjadřoval
a zabezpečoval intenzívní směry rozvoje
ekonomiky na základě všestranného využívání
výsledků vědy a techniky. Přitom musíme
bezpodmínečně respektovat technická
a ekonomická kritéria, která dnes platí
ve světě. Dále chceme posílit dlouhodobost
a stabilitu plánu. To umožní stanovit normativy,
ukazatele a podmínky hospodaření na delší
období, a tím vytvořit jednotlivým
článkům řízení, ministerstvům,
VHJ a podnikům, nezbytný prostor pro samostatnější
postup při přípravě a zvláště
realizaci plánu.
Prosazujeme rovněž princip, aby soubor kvalitativních
i kvantitativních ukazatelů v jejich jednotě
vytvářel potřebnou motivaci pro podniky i
jednotlivce na dosahování lepších hospodářských
výsledků.
Konečně počítáme s výrazným
posílením chozrasčotní závislosti
rozvoje výrobních jednotek a podniků na vytvořených
zdrojích. Chceme tak zvýšit jejich úlohu
a odpovědnost za zabezpečování růstu
efektivnosti společenské výroby a hledání
nejvhodnějších metod a stylu řídící
práce při uspokojování potřeb
národního hospodářství. Prostě
jde o to, aby se VHJ staly dobře fungujícími
články řízení, aby byly schopny
samostatně řešit úkoly a socialisticky
podnikat.