Přítomno: | 285 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
71 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Axman, Grolmus, Hajko, Hejna, V. Hůla, Chňoupek,
lvanič, Kubrt Lovětínský, Löbl,
Machoň, Pirč, Rohlíček, Švestka,
Zavadil
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Fojtík, Havlín, Hudeček, Kvasnicová,
Mevald
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Janík, Mihálik, Slivenský, Šepeľa
Předseda FS A. Indra: Vážené
Federální shromáždění,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, zahajuji 11. společnou schůzi Sněmovny
lidu a Sněmovny národů III. volebního
období Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky.
Především mi dovolte, abych jménem všech
přítomných uvítal na dnešní
společné schůzí sněmoven generálního
tajemníka ústředního výboru
Komunistické strany Československa, prezidenta republiky
soudruha Gustáva Husáka. (Potlesk.)
Upřímně vítám i další
vedoucí představitele ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
funkcionáře orgánů Národní
fronty, společenských organizací, nekomunistických
politických stran a členy federální
vlády, vedené jejím předsedou soudruhem
Lubomírem Štrougalem. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, s lítostí vám
oznamuji, že jsme se 19. ledna tohoto roku naposledy rozloučili
s poslancem Sněmovny národů Janem Sedláčkem.
V zesnulém ztratila Československá strana
socialistická, Federální shromáždění,
celá naše společnost, obětavého
funkcionáře, který se aktivně podílet
na výstavbě socialismu. Prosím vás,
abychom památku poslance Jana Sedláčka uctili
povstáním. (Shromáždění
povstává.) Děkuji vám. (Shromáždění
usedá.)
Soudružky a soudruzi, prezident republiky svým dopisem
z 26. února tohoto roku svolal podle čl. 61 ústavního
zákona o čs. federaci Federální shromáždění
k jarnímu zasedání dnem 1. března
1979.
Předsednictva Sněmovny lidu a Sněmovny národů
na svých schůzích dne 13. března navrhla
konat společnou schůzi sněmoven s programem,
který jste obdrželi.
Má někdo z poslanců připomínku
k navrženému programu? (Nikdo.) Není tomu tak.
V zasedací síni je v této chvíli přítomno
181 poslanců Sněmovny lidu, 66 poslanců Sněmovny
národů zvolených v České socialistické
republice a 70 poslanců zvolených ve Slovenské
socialistické republice. Obě sněmovny jsou
tedy schopné usnášení.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu. Kdo z vás, soudružky
a soudruzi, souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím, aby se k návrhu předsednictva
Sněmovny národů vyjádřili poslanci
Sněmovny národů.
Kdo z vás souhlasí s návrhem svého
předsednictva? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? Není
tomu tak.
Sněmovna národů hlasovala jednomyslně.
Konstatuji tedy, že obě sněmovny se usnesly
podle čl. 34 odst. 2 ústavního zákona
o čs. federaci na konání společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů
a schválily její pořad.
Před vyslechnutím zprávy vlády Československé
socialistické republiky o plnění jejího
programového prohlášení, bych vám
chtěl sdělit, že předsednictva obou
sněmoven doporučují, aby k vypracování
návrhu usnesení k tomuto bodu pořadu byla
zvolena návrhová komise v tomto složení:
Za Sněmovnu lidu poslanci: Rudolf Chlad, Václava
Kuželová, Jaroslav Linhart, Richard Nejezchleb, Jozef
Škula a Richard Tichý.
Za Sněmovnu národů poslanci: Martin Fabík,
Vladimír Mařík, Jozef Polák, Věra
Stočková, Vladimír Vedra a Magdaléna
Vojteková.
Jsou k těmto návrhům předsednictev
sněmoven nějaké připomínky
nebo doplňky? (Nebyly.) Není tomu tak.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování
o složení návrhové komise.
Nejdříve prosím poslance Sněmovny
národů. Kdo z nich souhlasí s předloženým
návrhem na složení návrhové komise?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Je někdo proti? Nikoliv.
Sněmovna národů návrh schválila.
Prosím, aby se vyjádřili poslanci Sněmovny
lidu. Kdo souhlasí s návrhem na složení
komise? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? Nikoliv.
Rovněž Sněmovna lidu návrh schválila.
Návrhová komise tedy byla schválena.
Nyní prosím předsedu federální
vlády, soudruha Lubomíra Štrougala, aby přednesl
Zprávu vlády Československé socialistické
republiky o plnění jejího
Předseda vlády ČSSR L. Štrougal:
Vážený soudruhu generální tajemníku
ústředního výboru Komunistické
strany, prezidente Československé socialistické
republiky, vážený soudruhu předsedo
Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi, vážení
hosté!
Dovolte mi, abych vám, poslancům nejvyššího
zastupitelského sboru Československé socialistické
republiky, podal další zprávu o tom, jak federální
vláda plní program své činnosti a
jaké má pro nejbližší léta
záměry.
Jsme na prahu čtvrtého roku této pětiletky,
tedy v období, které již dává
širší pohled na dosažené výsledky
v plnění celkových záměrů.
Federální vláda v úzké spolupráci
s národními vládami soustřeďuje
svoji pozornost na řešení klíčových
problémů s cílem zabezpečit v maximální
míře naplnění direktiv XV. sjezdu
Komunistické strany a pokročit dále na cestě
výstavby rozvinuté socialistické společnosti.
Tříletá bilance naší práce
potvrzuje, že cílevědomá politika Komunistické
strany Československa a Národní fronty přináší
dobré ovoce. Bez nadsázky lze říci,
že charakteristickým rysem vnitropolitického
vývoje je důvěra v tuto politiku. Právě
z ní vyvěrá ona činorodá aktivita
a iniciativa našich občanů a jejich rostoucí
zájem o věci veřejné.
Zanedlouho si budeme připomínat duben šedesátéhodevátého
roku, kdy vrcholil zápas za překonání
krize ve straně a společnosti, zápas, v němž
byl odražen pokus o kontrarevoluční zvrat a
poraženy antisocialistické a pravicově oportunistické
síly, které usilovaly o rozvrat socialismu a návrat
k dřívějším kapitalistickým
pořádkům. Nové vedení Komunistické
strany, do jehož čela byl postaven významný
činitel našeho i mezinárodního dělnického
hnutí, zkušený státník a věrný
internacionalista, soudruh Gustáv Husák, získalo
podporu dělnické třídy a většiny
našich pracujících.
Jednoznačně byl nastolen požadavek skoncovat
s protisocialistickými a antisovětskými tendencemi,
obnovit platnost základních hodnot socialismu a
pod vedením strany rozvinout a naplňovat ty velké
cíle, jež jsou v souladu s nejvlastnějšími
zájmy lidu této země, jeho současnými
a budoucími jistotami.
Byl to z hlediska tehdejší situace úkol nesmírně
obtížný. O jeho zvládnutí se
nesmazatelně zasloužili všichni, kteří
se dokázali v oněch složitých podmínkách
orientovat, kteří se nebáli postavit na správnou
stranu a podpořit věc lidu a jeho zájmů.
Znovu se potvrdila síla a životaschopnost ideí
socialismu, marxismu-leninismu, správnost linie nového
vedení strany, jeho neúnavná snaha nalézt
správná východiska a vytvořit optimální
podmínky k tomu, abychom šli dále cestou společného
pokroku v bratrské internacionální jednotě
se Sovětským svazem a ostatními zeměmi
socialistického společenství. V tom bylo,
je a bude základní krédo politiky Komunistické
strany Československa, která získala jednoznačnou
podporu naprosté většiny našich pracujících
a k níž se přihlásily i ostatní
politické strany a organizace Národní fronty.
Proto jsme mohli úspěšně obstát
v konfrontaci nejtěžší, proto jsme dokázali
politicky porazit kontrarevoluční a pravicové
síly, vypořádat se s řadou problémů
a znovu pevně a neochvějně vykročit
cestou Února, cestou výstavby socialismu.
Soudružky a soudruzi poslanci, v popředí činnosti
vlády a jednotlivých resortů byly sociálně
ekonomické otázky. Zabývali jsme se především
těmi problémy, které vyvstaly před
národním hospodářstvím jako
důsledek podstatných změn ve vnitřních
i vnějších podmínkách našeho
rozvoje a které jej v této pětiletce i v
další perspektivě velice silně ovlivňují.
Naše činnost a rozhodování se soustřeďovaly
především na zabezpečování
úkolů plánu tak, abychom dosáhli cílů
vytyčených XV. sjezdem KSČ.
Celkové výsledky za uplynulá tři léta
jsou pozitivní a nevidět to, znamená nedoceňovat
hloubku a závažnost změn, kterými prochází
světová ekonomika i změn, ke kterým
dochází v průběhu posledního
desetiletí u nás.
Přesto si musíme otevřeně přiznat,
že prozatím nedosahujeme žádoucího
růstu efektivnosti ve všech oborech a odvětvích,
a proto také v případě některých
důležitých ukazatelů skutečnost
zaostává za plánovanými záměry.
Pravda, na mnoha úsecích bylo úsilí
lidí korunováno úspěchy. Je však
i nemálo případů, kde je nutno podstatně
přidat do kroku.
Jak tedy hodnotíme výsledky za poslední tři
léta? Charakteristickým rysem je, že pokračoval
růst zdrojů pro uspokojování potřeb
naší společnosti. Proti poslednímu roku
5. pětiletky jsme zvýšili tvorbu národního
důchodu o 50 miliard Kčs, tedy o 13 %. Průmyslová
výroba rostla ročně v souladu s plánem
v průměru o 5,1 %. Společenská produktivita
práce kryla přírůstek národního
důchodu v průměru ročně z 93
%, tedy v souladu s plánem.
Pokračoval rozvoj výrobních sil a změna
jejich struktury. Podíl strojírenství a chemie
na celkové průmyslové výrobě
vzrostl z 38 % na téměř 41 %. To je tendence
vyspělých průmyslových zemí
a správně ji sledujeme.
Rozšířili jsme fond základních
prostředků ve výrobní a nevýrobní
sféře téměř o 400 miliard Kčs.
Za poslední tři léta jsme uvedli do provozu
elektrárny o výkonu 2657 MW, nemalé kapacity
v dolech, významné objekty ve strojírenství,
petrochemickém průmyslu, 166 km mezinárodní
dálnice, vedle dalších silničních
tahů dálničního typu. Pokračovala
výstavba ropovodů, plynovodů, pražského
metra, významných investičních akcí
v hl. m. Praze.
Položili jsme základ k výrobě zařízení
pro jaderné elektrárny, zdvojnásobili produkci
plastických hmot a nastoupili cestu k podstatně
hospodárnějšímu mechanickému
a chemickému zpracování dřeva. Přednostně
jsme zvyšovali výrobu rozvojových programů.
Zvláštní pozornost jsme věnovali Severočeskému
kraji. Ve stavebnictví se výrazně projevují
přesuny kapacit na závazné úkoly plánu
a posiluje se průmyslová a občanská
výstavba. Vyšší úrovně doznala
v tomto odvětví prefabrikace a mechanizace. To vše
umožnilo další růst životní
úrovně našich pracujících. Proto
roku 1975 stoupla osobní spotřeba o více
než 8 %, peněžní příjmy
obyvatelstva téměř o 40 miliard Kčs.
Průměrná roční mzda se zvýšila
o 2556 Kčs. Pokračoval také růst společenské
spotřeby. Loni jsme na ni vynaložili o 18 miliard
Kčs více než v posledním roce minulé
pětiletky. Jestliže v roce 1975 činila na jednoho
obyvatele 7235 Kčs, loni už to bylo 8247 Kčs,
což je o 1012 Kčs více. Za pouhé tři
roky, jak každý uzná, to není malá
částka. Umožnila zlepšit sociální
situaci důchodců a rodin s dětmi, zlepšit
zdravotní, školskou a kulturní péči.
Postavili jsme za tu dobu 400 tisíc bytů, což
také není málo.
Tyto, beze sporu pozitivní výsledky, však nesmí
a nemohou u nás vyvolat pocit sebeuspokojení,
neboť na některých úsecích se
nám věci nedaří tak, jak bychom potřebovali.
Tvorbu národního důchodu zajišťujeme
státe ještě s vysokým podílem
výrobní spotřeby, naše hospodářství
pracuje ve srovnání s obdobnými ekonomikami
s vyšší měrnou spotřebou paliv
a energie. Tempo inovací je pomalé a s technickoekonomickou
úrovní některých výrobků
nemůžeme být vůbec spokojeni.
Ačkoliv jsme za uplynulá tři léta
zvýšili vývoz o 33 %, což je tempo, kterého
jsme nikdy před tím nedosahovali, přesto
však potřeby naši obchodní bilance jsou
vyšší. Více a všude je třeba
usilovat o to, abychom podstatným zvyšováním
efektivnosti vývozu kompenzovali rychlý vzestup
cen dovážených surovin a materiálů.
K tomu musí všechny resorty, všechny VHJ a podniky
vyvinout nesrovnatelně větší aktivitu,
než je tomu dosud.
Pravda, svou úlohu tu sehrál neúrodný
rok 1976, kdy jsme museli dovézt proti našim záměrům
navíc obilí a omezit některé vývozy
zemědělských a potravinářských
výrobků. Podstatný vliv tu měl i dodatečný
dovoz paliv, energie a některých materiálů
a zařízení pro kompletování
dodávek pro domácí a zahraniční
zákazníky, které naše podniky nevyráběly.
Proto je tak důležité zlepšit v jednotlivých
oborech organizátorskou činnost, šířeji
rozvinout iniciativu pracujících a uplatňovat
větší náročnost při plnění
a překračování úkolů
v plánované struktuře s cílem zmírnit
požadavky na vnější zdroje, které
jsme využívali ve větším rozsahu,
než předpokládal plán.
Pokud jde o vstup do letošního roku, byl poznamenán
značnými těžkostmi. Příčiny
nespočívaly v klimatických podmínkách,
i když náhlá a prudká změna teplot
v prvních dnech roku sehrála svou úlohu.
Příčiny tkví v celé řadě
nahromaděných problémů, se kterými
se zvláště v oblasti paliv a dopravy potýkáme
již delší dobu: nízké zásoby
uhlí v elektrárnách a u všech spotřebitelů,
nedořešené technické otázky v
oblasti těžební techniky, zvláště
u velkostrojů, nespolehlivost pásové dopravy
v povrchových dolech, zaostávání v
investiční výstavbě dolů vůbec.
Zvláště v Severočeském hnědouhelném
revíru (známé jsou např. dlouhodobé
potíže na Velkolomu Maxim Gorkij), pomalé a
nedůsledné uplatňování opatření
v úsporách paliv a energií, neřešení
některých problémů v železniční
dopravě, včetně potřebných
rozmrazovacích kapacit u odběratelů, to jsou
hlavní příčiny mimořádné
situace. A právě na tyto příčiny
musíme bezprostředně již v tomto roce
reagovat.