Je to záležitost, která se zejména v
posledních letech, kdy dochází k odchylnému
vývoji v rostlinné a živočišné
výrobě, stává předmětem
velmi často až nervózních diskusí
a vede velmi často k osočování toho
nebo onoho, že jednomu přeje, druhému přeje
méně, že požadavky toho kterého
zemědělského podniku nejsou náležitým
způsobem uspokojeny, místo toho, aby se hledaly
příčiny těchto rozdílů.
Bilance krmiv se totiž sestavují jako celoroční
bilance. To jsou bilance od 1. ledna do 31. prosince toho kterého
roku. Jinými slovy do krmných plánů
zemědělských podniků za předpokladu,
že by byly tyto zásady v plném rozsahu ctěny
a respektovány ve vlastní praxi, zásoby z
nové sklizně by měly bez zbytku přecházet
a tvořit výchozí základnu pro zabezpečení
plánu živočišné výroby v
roce následujícím.
Celá problematika je obecně známa. Problematikou
se zabývá soustavně vláda, zabývají
se jí i stranické orgány. Ne proto náhodou
s dostatečným časovým předstihem
ÚV strany schválil politicko-organizační
opatření k zabezpečení letošní
zimní kampaně, která je jednoznačně
orientována, jak zdůraznil i s. poslanec Říman,
na to, aby byl zabezpečen plynulý přechod
v živočišné výrobě z roku
1978 do roku 1979, protože tato otázka souvisí
pochopitelně s rovnoměrným plněním
plánu, ale také s rovnoměrnými dodávkami
živočišných produktů do tržních
fondů v zájmu plynulého a dobrého
zabezpečování našich spotřebitelů.
Vláda proto připustila a schválila v únoru
letošního roku, aby kromě ročních
bilancí byly zpracovány i bilance opírající
se o skutečnou výchozí základnu, tedy
o skutečné zásoby krmiv v zemědělských
podnicích k 1. lednu 1979 - ne proto, aby všechny
požadavky mohly být uspokojeny, ale na základě
hluboké analýzy byly zjištěny příčiny,
proč dochází k odchylnému vývoji
od ročních bilancí, aby byly hledány
příčiny především ve vlastních
možnostech zemědělských podniků
ovlivnit zabezpečení živočišné
výroby krmiv v následujícím roce,
a aby vedoucí hospodářští pracovníci,
technickohospodářští pracovníci
i ti, kteří rozhodují o výsledcích
živočišné výroby na jednotlivých
pracovištích, tedy v oblasti hmotné výroby,
si byli této situace dostatečně vědomi
a dovedli v každodenní práci uvádět
potřebná opatření v odpovídající
míře také v život. Domnívám
se, že zdůraznění této otázky
pro mnohé z poslanců je jistě cenné
s ohledem na to, že při svých poslaneckých
návštěvách a poslaneckých dnech
se setkávají s celou řadou připomínek
tohoto druhu, tedy z hlediska toho, jak vypadá metodika
sestavování krmných bilancí a proč
dochází velmi často k diskusím, které
podle mého názoru by existovat neměly.
Zásady zimní kampaně orientované v
letošním roce zejména pro zimní období
na řešení problémů živočišné
výroby, byly rozpracovány národními
ministerstvy zemědělství a výživy
i středními články řízení
až na jednotlivé podniky. Úkolem je kontrolovat,
jak se tato opatření daří uvádět
v život, jaké přinášejí
výsledky a poskytnout zemědělským
podnikům, zejména těm, které vyrábějí
pod úrovní průměrných podniků,
účinnější pomoc všude tam,
kde je této pomoci nezbytně třeba.
Druhou zásadou, která je obecně platná
a uznávaná, je otázka používání
normativů potřeby a normativů spotřeby
krmiv. To je prakticky základní článek
pro to, aby jak bilance krmiv, tak i krmné plány
zemědělských podniků mohly být
sestavovány z hlediska metodického jednotným
způsobem. Žel, tyto normativy, které vypracovala
naše vědeckovýzkumná základna
a které byly prověřeny v předních
zemědělských podnicích, nejsou ve
všech zemědělských podnicích
dodržovány.
Přitom bych chtěl konstatovat, že hodnotíme-li
tuto situaci normativy byly stanoveny pro celé období
5. pětiletky dochází zde k pomalému,
ale přece jen určitému zlepšování
situace. Dochází např. k snižování
spotřeby krmiv na jednotku produkce mléka, kde už
dnes můžeme hovořit o tom, že se přibližujeme
k stanovené normě spotřeby. Můžeme
hovořit o tom, že dnes, pokud jde o vejce, vyrábíme
již vejce v normované spotřebě. Naproti
tomu normy spotřeby jsou stále ještě
vysoko překračovány, zejména ve výrobě
jatečné drůbeže a ve výrobě
skotu. A právě skot je tím nejvhodnějším
konvertorem objemové statkové píce, kterou
jsme schopní vyrobit, kde jsme schopní dosahovat
vyšších hektarových výnosů
v zájmu toho, abychom mohli lépe hospodařit
jadrnými krmivy a využívat je především
u monogastrických zvířat, která bez
těchto jadrných krmiv nemohou dávat odpovídající
užitkovost, nemohou zabezpečit odpovídající
produkci.
Vážíme si i toho, že pod tlakem různých
opatření, směřujících
k lepšímu hospodaření jadernými
krmivy, se nám v současné době začínají
již postupně srovnávat poměrně
velmi značné oblastní rozdíly ve spotřebě
krmiv, které jsme registrovali v minulých letech.
Jsou to bezesporu pozitivní výsledky, se kterými
však na druhé straně stále ještě
nemůžeme být zcela spokojeni. Domníváme
se proto, že i volání po tom, abychom provedli
určitou revizí norem potřeby a spotřeby,
není na místě, prokazuje nám to celá
řada zemědělských podniků,
kde spotřeba jadrných krmiv je pod úrovní
normy. A konečně každá norma musí
sehrávat i svou mobilizační úlohu,
musí vést k tomu, aby lidé přemýšleli
o své práci, aby se snažili využívat
rezervy a nechodili jen s nastavenou rukou: "státe,
dej!", jestliže podmínky pro nakoupení
krmiv v zahraničí jsou pro naše národní
hospodářství velmi obtížené
a budou i do budoucna stále náročnější.
Vláda, když projednávala plán na rok
1979, proto vedle řady opatření, která
byla udělána v samotném resortu zemědělství
a výživy - mám na mysli zavedení resortního
měsíčního výkazu o pohybu zásob
a spotřebě krmiv a jejích pravidelné
vyhodnocování, mám na mysli čtvrtletní
statistický výkaz, který ukazuje pohyb zásob
krmiv a spotřebu na jednotku produkce, tedy dostatek informací,
na základě kterých můžeme posuzovat
hospodářské chování jednotlivých
krajů, okresů i zemědělských
podniků, s ohledem na to, že řada z těchto
dobrých doporučení, zásad, které
byly jednoznačně uznány za správné,
nejsou prováděna dost důsledným způsobem
- přijatá opatření, ve kterých
se stanoví provádět pravidelné průběžné
rozbory využívání krmiv v zemědělských
podnicích, a to na schůzích příslušných
orgánů družstev, vedení státních
statků atd. Z překračování
norem vyvozovat patřičné organizační
závěry a všude tam, kde hlavní příčinou
překračování těchto norem je
nedbalost, nedůsledné plnění úkolů,
málo iniciativní přístup k využívání
osvědčených metod praxe, nových poznatků
vědy a výzkumu, postihnout pracovníky z hlediska
jejích osobní hmotné zainteresovanosti. Je
to opatření krajní, ke kterému jsme
nuceni sáhnout. Skutečností zůstává,
že bez tohoto přístupu, a to se týká
i středního článku řízení,
krajských zemědělských správ
i ministerstev zemědělství a výživy,
bychom se s celou problematikou živočišné
výroby nedokázali uspokojivě vyrovnat.
Domnívám se, že nemůže jít
jen o otázku kampaně, otázku krátkodobého
charakteru. Jde o složitou otázku dotýkající
se komplexního zabezpečování rozvoje
rostlinné výroby a hospodaření krmivy
zejména v té době, kdy jich je dostatek.
V době, kdy se dostáváme do potíží,
sebepřísnější režim by očekávané
výsledky pochopitelně nepřinesl.
Předsedající místopředseda
FS J. Srb: Děkuji s. ministrovi Nágrovi za odpověď
na otázku. Ptám se poslance Římana,
zda je spokojen s odpovědí.
Poslanec SL R. Říman: Ano.
Předsedající místopředseda
FS J. Srb: Dávám nyní slovo ministru
dopravy s. Blažkovi, aby odpověděl na vznesenou
otázku.
Ministr dopravy ČSSR V. Blažek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, mám odpovědět na otázku
s. poslance Čičmance, jak se daří
plněním nových opatření odstraňovat
nedostatky resortu dopravy a vytvářet předpoklady
pro zlepšení práce dopravy do budoucna.
K tomu bych chtěl říci, že už XV.
sjezd Komunistické strany Československa stanovil,
že rostoucí potřeby dopravy je třeba
zajišťovat na základě koordinace dopravní
soustavy, na základě pokračování
v její modernizaci a zejména v racionalizaci celého
přepravního procesu. To všechno se samozřejmě
promítlo i do čísel, která byla stanovena
na tuto pětiletku, to znamená zvýšení
přepravy u železniční dopravy o 11-13
%.
Je třeba říci, že výchozí
základna v 5. pětiletce byla značně
vysoká tím, že se překročily
původní záměry, ale nevybudovala se
a nerozvíjela se potřebným způsobem
technická základna. Od roku 1974 se začal
projevovat rozpor mezi potřebami a provozními potřebami
zejména železniční dopravy. Tímto
problémem se zabýval ÚV KSČ, zabývala
se jím vláda na začátku letošního
roku. Vycházela z analýzy, že základním
nedostatkem je to, že se zdlouhavě, nerozhodně
a nedůsledně řešily některé
dlouhodobě působící tendence, zejména
mezi nimi značná přepravní náročnost
našeho národního hospodářství,
zaostávání technické základny
zejména za rozvojem paliv a energetiky, stavebnictvím,
ale i chemií.
Byla přijata základní téze, že
problémy v dopravě, zejména v železniční
dopravě, nemůže řešit samo federální
ministerstvo dopravy a jeho organizace, ale že je musí
společně řešit i přepravci. Zejména
tím, že by řešili problémy související
s nerovnoměrností a se snížením
náročnosti na přepravu ve vztahu k objemům
výroby. Výrobci a dodavatelé tím,
že by dodávali a musí dodávat kvalitní
výrobky v potřebném množství
a potřebném sortimentu. Zejména se tato oblast
týká náhradních dílů.
Železnice samozřejmě zejména tím,
že zlepší svou řídící
práci a bude tak eliminovat některé nedostatky,
které se nedaří řešit a které
řadíme mezi ty objektivní. Zejména
v tom, že bude účelně dělit přepravní
práci mezi jednotlivé obory v dopravě. Ale
také tím, že investiční činnost
se zaměří zejména do těch oblastí,
kde se budou řešit ta nejužší místa,
ale i ta místa, kde je nadměrná spotřeba
pracovní síly a kde to přispěje zejména
ke stabilizaci pracovníků. Zatím se budou
tyto věci, než začnou působit obecně
přijaté zásady, řešit na základě
priorit, to znamená, že budeme přednostně
pokrývat potřeby národního hospodářství
z hlediska uhlí, zásobování našich
hutí, vývoz, samozřejmě sezónní
zemědělské výrobky atd.
Jak po roce hodnotit tato přijatá opatření?
V prvé řadě je nutno říci,
že jde o dlouhodobá opatření, tedy nemůžeme
hodnotit přínos okamžitě. Je třeba
však říci, že už v tomto roce se
s plánem, který byl před nás postaven,
vyrovnáme. Začaly působit kladně i
některé prvky z hlediska řídící
činnosti, zejména v I. pololetí, kdy se příznivě
projevovala snaha ve všech odvětvích národního
hospodářství po určité rovnoměrnosti.
Je třeba říci, že byl vytvořen
potřebný prostor pro to, abychom postupně
likvidovali ty dlouhodobě neřešené problémy.
Samozřejmě k radikálnímu obratu ze
dne na den nemohlo dojít a také se nepředpokládá,
že by pro rok 1979 všechna dlouhodobá opatření
zabrala. I v roce 1979 budou přetrvávat některé
problémy, pokud se nám nepodaří skutečně
důsledně řešit problém rovnoměrností,
pokud se nepodaří vyřešit problém
kvality dodávaných základních prostředků
a uspokojivě řešit problematiku náhradních
dílů zejména v sortimentu.
Pro rok 1979 jsme vycházeli z toho, že všechny
tyto základní věci se budou postupně
naplňovat a proto plán přepravy vcelku byl
přijat, byly přijaty i objemy nakládky ve
všech hlavních substrátech i pokud se týká
vývozu a dovozu a tranzitu. Jsou některá
rizika, kterými se budeme muset zabývat. Je to zejména
to, že se opět celý nárůst zejména
v nakládce koncentruje do jedné oblasti a to do
přepravy uhlí, a to ještě v severních
Čechách, kde už tak bylo prokázáno,
že tyto tratě jsou prakticky na kapacitních
možnostech.
Druhý problém, o kterém zde bylo hovořeno,
je otázka přepravy uhlí do Chvaletic, kde
tato oblast není uzavřena, zejména s požadavkem
objemu a dodávek potřebného lodního
prostoru. Bude řešena do konce letošního
roku.
Třetí riziko je v tom, že kalkulujeme se zlepšením
tolik požadované rovnoměrnosti. Půjde
tedy o to, do jaké míry se nám jej podaří
už v roce 1979 společně s ostatními
odvětvími dořešit.
Závěrem bych chtěl říci, že
základní problémy nejsou zcela dořešeny.
Jsou však přijata nezbytná postupná
opatření, která dávají záruku
v tom, že by se měla doprava jako celek, a v tom i
železniční doprava, z těchto problémů
postupně dostávat. Půjde o to, abychom daleko
výrazněji i ve federálním ministerstvu
dopravy řešili problém nehodovosti, rozvoje
moderních dopravních systémů, a to
opět ve spolupráci s přepravci. Pro rok 1979
i pro rok 1980 musíme být vedeni zásadou,
že dopravní soustava má svoje omezené
kapacity, že v dané době nestačí
na to, aby se dopravou řešily nedořešené
dodavatelsko-odběratelské vztahy, nerovnoměrnost,
ale i některé neřešené problémy
s vysokou přepravní náročností
našeho národního hospodářství.
Pokud se týká řešení ložného
prostoru, budeme tlačit na to, aby se snižovalo poškození
vozů, a to proto, že ani naše opravárenská
kapacita ani výroba ostatních odvětví
nestačí na to, aby každý vůz
v naší republice prošel pětkrát
ročně nějakou opravou, od té nejmenší
až po tu největší. To je základní
teze pokud se týká ložného prostoru.
Druhá je v tom, zaměřit veškerou pozornost
na urychlenou vykládku, aby obrat vozů ve smyslu
toho, jak hovořil i poslanec Čičmanec, byl
v takových dimenzích, aby odpovídal potřebě
našeho národního hospodářství.
To všechno bylo smyslem vládního usnesení
a já věřím, že postupně
se všemi zúčastněnými partnery
se nám ho podaří naplňovat, zejména
vytvořit podmínky pro lepší plnění
v 7. pětiletce.
Předsedající místopředseda
FS J. Srb: Děkuji s. ministru Blažkovi za jeho
odpověď.
Ptám se poslance Číčmance, zda považuje
odpověď za dostačující.
Poslanec SN J. Čičmanec. Ano.
Předsedající místopředseda
FS J. Srb: Budeme pokračovat v rozpravě k vládnímu
návrhu zákona o státním rozpočtu
československé federace na rok 1979.
Slovo má další přihlášený
řečník poslanec Miroslav Urban. Připraví
se poslanec Bohuslav Laštovička.
Poslanec SL M. Urban: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi,
při budování rozvinuté socialistické
společnosti připadá významná
úloha komplexní socialistické racionalizaci
a v jejím rámci i racionalizaci v oblasti státní
správy.
O významu a důležitosti komplexní socialistické
racionalizace svědčí i ta skutečnost,
že tyto otázky byly předmětem jednání
XV. sjezdu KSČ. V dokumentech tohoto sjezdu bylo zdůrazněno,
že požadavky na dosažení vyšší
efektivnosti, kvality práce a schopnost zvládat
nové podmínky vývoje naší socialistické
společnosti jsou spojeny i s nároky na pronikavé
zvýšení úrovně a účinností
práce státních a hospodářských
orgánů.
Zásadní směrnicí pro činnost
vlád, ministerstev a všech pracovníků
státní správy obsahuje zpráva o činnosti
strany:
"Vyšší nároky klademe především
na činnost ústředních a ostatních
řídících orgánů a institucí.
Každý odpovědný pracovník ministerstva
a centrálního úřadu a celé
řídící sféry si musí
být vědom, že svojí činností
rozhoduje často o řešení otázek,
které mají velký politický a společenský
dosah. Nelze tolerovat stav, kdy někteří
z nich se vyhýbají konfliktním otázkám,
osobní odpovědnosti a včas neřeší
nazrálé problémy. Styl práce státního
aparátu se musí vyznačovat důsledným
prosazováním politiky strany, celospolečenských
zájmů, třídním přístupem,
vysokou politickou odpovědností a profesionální
úrovní. Z těchto hledisek je třeba
přistupovat k výběru a zvyšování
kvalifikace kádrů."
Ve zprávě o činnosti strany a vývoji
společnosti od XIV. sjezdu KSČ a dalších
úkolech strany bylo dále zdůrazněno,
že extenzívní zdroje růstu jsou dnes
prakticky vyčerpány, takže zvýšené
úkoly bude třeba plnit v podstatě s dosavadními
a někde i menšími počty pracovníků.
Z toho vyplývá nejen opodstatněnost, ale
i nutnost dosahovat stanovených cílů pomocí
racionalizačních opatření.
Proto všechna odvětví národního
hospodářství, pro výrobní,
ale i pro nevýrobní oblast je základním
požadavkem zvyšovat úroveň řízení,
efektivnost, produktivitu a kvalitu práce a snižovat
náklady. Vyrábět efektivně, pracovat
kvalitně, to je příkaz dne, to je hlavní
předpoklad splnění úkolů 6.
pětiletky. Znovu to právem bylo zdůrazněno
na 11. i 12. zasedání ÚV KSČ.
Rozvoj racionalizačního úsilí nutně
vyžaduje propojení s rozvojem iniciativy pracujících.
Je založen nejen na aktivním přístupu
a spolupráci jednotlivých stupňů řízení,
ale zároveň na iniciativě pracujících,
jejíž konkrétní formy představují
v podstatě nevyčerpatelný potenciál
tvořivých námětů a podnětů
pro uplatnění v organizaci práce a řízení.
Takovou konkrétní formou je hnutí komplexních
racionalizačních brigád ve výrobní
i nevýrobní oblasti, kde plní důležitou
úlohu nejen ve vlastním racionalizačním
úsilí, ale plní zároveň i funkci
politicko-společenskou při řešení
úkolů. Bylo by proto vhodné uvažovat
i v oblasti státní správy o možnostech
realizace formy komplexních racionalizačních
brigád a v jejich rámci se snažit o propojení
racionalizačního úsilí na resortech
s příslušnými výzkumnými
pracovišti, jako prostředku pro rychlejší
zavádění a uplatňování
racionalizačních přístupů a
konkrétních opatření. Znám
i takovou praxi komplexních racionalizačních
brigád, kdy např. při vyřešení
komunikačního systému města Olomouce,
tým odborníků ze správních
orgánů a hospodářských organizací
hledá řešení závažných
úkolů, a to již ve fázi předprojektových
prací. Tímto postupem se předejde jak časovým
ztrátám, tak zbytečným nákladům,
které by vznikly při běžném způsobu
schvalování již hotových projektů.