Je rovněž nutné skoncovat s takovou praxí,
kdy kapacity původně určené pro služby
obyvatelstvu jsou používány k zabezpečování
jiných úkolů, které neslouží
přímo službám obyvatelstva.
V systému řízení a zabezpečování
žádoucího rozvoje služeb a zejména
účelného vytváření a
využívání s tím spojených
kádrových, technických a investičních
podmínek má své důležité
místo využívání různých
ekonomických nástrojů a podmínek plánu,
např. daňových úlev, systému
dotací, či regulace mzdového vývoje
a hmotné zainteresovanosti.
Ověřovali jsme si ve výboru jejich působení
cestou průzkumů a dospěli k závěru,
že v rozporu s politickou direktivou nebývá
v rozpisech úkolů plánu index růstu
služeb vyšší než růst výkonů,
čímž není naplňován záměr
jejich rychlejšího rozvoje. Je tomu tam, kde nejsou
vytvářeny podmínky pro růst placených
služeb a kde se pak zvýšené úkoly
přesouvají do výkonů.
Zvyšování a změnu struktury některých
druhů služeb nemusí při své závaznosti
též dobře podporovat plánem stanovený
závazný podíl mezd a ostatních nákladů
k výkonům, a to zejména tam, kde struktura
jednotlivých prací vykazuje značně
různý podíl mezd, např. 10 až
26 %, čí kde musí být brána
v úvahu kvalifikační struktura pracovníků,
kteří práce skutečně provádějí,
nebo kde lze zapojovat též důchodce a ženy
v domácnosti. Ukazuje se také, že pro přepočet
použitých mezd jsou výhodnější
celkové služby pro obyvatelstvo, které zahrnují
např. i práce na opravách bytového
fondu placené organizacemi národních výborů,
a ne tržby od obyvatel, ač by to mělo být
alespoň vyrovnané, nebo podpořen spíše
zájem na rozvoji služeb placených obyvatelstvem.
Sám přepočítací koeficient
není stabilní a od roku 1977 se změnil asi
5krát, a to rozhodně nepřispívá
ke zvýšení podnikových jistot. Rovněž
cenová úroveň některých služeb,
např. kominických, zaostává za jejich
nákladovostí.
V neposlední řadě odmítají
podniky provádět zejména drobné, méně
efektivní práce spojené s minimálními
materiálovými náklady, u kterých nelze
dosahovat v plánu předepsané vysoké
ukazatele produktivity práce na pracovníka a u kterých
chybí i podmínky ke zvýhodnění
mezd pracovníků je provádějících.
Myslím, že tyto skutečnosti by měly
být pobídkou k tomu, aby se příslušné
orgány blíže zabývaly účinností
dosavadních ekonomických opatření
v zájmu společensky efektivního rozvoje služeb
jako politicky významného úkolu. Děkuji
za pozornost.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Kopřivovi. Slovo
udeľujem poslankyni súdružke Dubovej.
Poslankyně SL M. Dubová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, vážení hostia,
čiastky, ktoré naša spoločnosť
venuje na rozvoj školstva a vzdelanosti, ako vyplýva
z rozpočtu, sú úctyhodné. Podľa
podkladov, ktoré sme obdržali, ráta sa na školstvo
pre budúci rok v rozpočtoch národných
výborov, kde leží ťažisko realizácie
školskej politiky, s 36,2 % a v štátnych rozpočtoch
so 6 % z výdavkov na spoločenskú spotrebu.
Poslanci kultúrnych výborov preto sledujú,
aby tieto prostriedky boli maximálne a účelne
využité a ako sa vytvárajú materiálne
a kádrové podmienky pre zabezpečenie našej
novej výchovno-vzdelávacej sústavy.
Nazdávam sa, že o úspešnej realizácii
novej vzdelávacej a školskej sústavy rozhodujú
títo činitelia:
Po prvé je to kádrové zabezpečenie
učebno-vzdelávacieho procesu. Z hľadiska perspektívy
možno povedať, že kvalifikovanosť učiteľov
je dobrá. Tak napr. z učiteľov základných
škôl je bez učiteľskej kvalifikácie
v ČSSR priemerne 5 %. A títo študujú
ešte popri zamestnaní. Napriek tomu sú veľké
rozdiely medzi jednotlivými okresmi, najmä na Slovensku
a v pohraničných oblastiach Čiech.
Tak napríklad v našom okrese Bardejov je to ešte
19 %. Okresná konferencia strany uložila toto percento
znížiť do roku 1980 na 10 %.
Ťažkosti pri kádrovom zabezpečení
výluky robí najmä prerušenie práce
učiteľov v priebehu roku pre dlhotrvajúce choroby
a materské dovolenky. Doteraz je pomerne málo predškolských
učiteľov - dôchodcov, ktorí sú
schopní požadované úlohy plne zastať.
Preto odbory školstva organizujú opatrenia na ich
urýchlené doškolenie, aby boli schopní
kvalifikovane pomôcť riešiť vzniklú
situáciu.
Počas školského roka 1977/1978 organizovali
okresné pedagogické strediská akcie na pomoc
učiteľom druhých ročníkov. V
mnohých podmienkach je príprava na vyučovanie
veľmi náročná, a to tak po obsahovej
stránke, ako aj z hľadiska pedagogického. Učitelia
vo svojej práci v škole musia prekonávať
veľa ťažkostí a kvalifikovane riešiť
nové úlohy. Tak napríklad ešte stále
pretrvávajú nedostatky v distribúcii učebných
a metodických pomôcok pre ročníky druhého
stupňa základných škôl a na školách
druhého cyklu.
V okresoch boli zriadené materiálno-technické
strediská. Vďaka tomu sa podstatne zlepšila situácia
pokiaľ ide o vydávanie nových učebníc
a pomôcok pre nabiehajúce triedy základnej
školy.
Učitelia sa snažia všetky ťažkosti
prekonať svojou pracovnou iniciatívou. Brzdou v práci
učiteľov je skutočnosť, že sa v dôsledku
stále narastajúcej administratívy zužuje
priestor pre ich tvorivú výchovnú a pedagogickú
prácu a pre verejnú činnosť. Táto
narastajúca administratíva v plnej miere postihuje
aj riaditeľov škôl a odvádza ich od vlastnej
riadiacej a kontrolnej pedagogickej práce. Určitým
problémom je stále otázka plánovania
počtu študentov pre učiteľské povolanie
a ich aprobácie. Plán nie je v predstihu a neráta
s narastajúcimi potrebami praxe. Zisťujeme nielen
nedostatok učiteľov vôbec, ale zaznamenali sme
aj odlev učiteľských profesií do iných,
menej náročných oblastí. Percento
nie je veľké, ale aj tak je potrebné sa touto
otázkou zaoberať.
Stále viacej sa stáva problémom získavanie
absolventov učiteľských smerov pre niektoré
okrajové oblasti najmä na dedine. Vyučovanie
na dedinských školách, kde napr. v jednej triede
vyučujú súčasne dva až štyri
ročníky, si vyžaduje od učiteľa
veľkú organizačnú schopnosť a vysokú
metodickú úroveň. Sme si vedomí toho,
že mladí učitelia majú obmedzené
možnosti kultúrno-spoločenského života,
ťažkosti so stravovaním na dedine a pre slobodné
učiteľky podstatne obmedzenejšie možnosti
pri výbere životného partnera.
Napriek tomu sa v mnohých volebných obvodoch naši
poslanci stretávajú s kladnými príkladmi
práce dedinských učiteľov najmä
tam, kde pôsobia manželské učiteľské
dvojice. Úroveň pedagogického procesu a vybavenosť
týchto škôl závisí predovšetkým
od záujmu učiteľa, jeho iniciatívy a
od pochopenia a starostlivosti odborov školstva ONV.
Pokladám preto za potrebné, aby v období
realizácie novej koncepcie našej školskej sústavy
jednotriedne školy postupne dokončovali svoju spoločensko-historickú
úlohu. Postupné rušenie málotriednych
škôl si vyžaduje riešiť aj úlohy
spojené s dopravou detí do plne organizovaných
základných škôl, ich stravovanie v školských
jedálňach a tiež zabezpečenie potrebného
pedagogického dozoru v ranných a odpoludňajších
hodinách.
O tom, že sa k tejto úlohe pristupuje zodpovedne,
svedčia skúsenosti z našich volebných
obvodov. Keď sa nepodarí vyriešiť zlé
spojenie, sú málotriedky ponechávané
v prevádzke, aj keď školu navštevuje len
10 žiakov. Je to dôkazom uvážlivého
prístupu ONV a rešpektovania prvoradých záujmov
detí.
Vážené súdružky a súdruhovia,
nová školská sústava kladie však
aj zvýšené požiadavky na obsahovú,
metodickú a štrukturálnu prestavbu nášho
učňovského školstva. Ide totiž
o to, postaviť učňovské školstvo
na rovnocennú úroveň s ostatným stredným
školstvom. Preto sa zvyšuje rozsah teoretického
vyučovania matematiky, fyziky, dejepisu, českého
a slovenského jazyka a podobne.
Veľmi rozdielna je výška prostriedkov, s ktorými
podniky rátajú na nákup učebných
pomôcok a zariadenia pre stredné a odborné
učilištia. Bolo by potrebné premyslieť
a zabezpečiť systém, ktorý by zaručoval
primerané uspokojovanie ich potrieb.
Naďalej zostáva vážnym problémom
kvalifikovanosť učiteľov, najmä majstrov
odborného výcviku a vychovávateľov.
Myslím si, že na mnohých miestach sa dostatočne
nevyužívajú reálne možnosti jej
doplňovania. V školskom roku 1977/78 v učňovských
zariadeniach Východoslovenského kraja pôsobilo
1189 učiteľov, z toho 467 kvalifikovaných,
to znamená 39,4 %. V tomto roku sa kvalifikovanosť
zvýšila na 45,96 %.
Všetky podniky, pri ktorých učilište pôsobí,
by mali zhodnotiť za posledný rok, koľko absolventov
z daného učilišťa zostáva v podniku
a koľko mimo neho a prípadne i v celkom inej profesii.
Náklady na prípravu jedného absolventa učilišťa
- okrem platov učiteľov, majstrov a vychovávateľov
- predstavujú okolo 50 000 Kčs. Nie je ľahostajné,
kde dobre pripravený, kvalifikovaný robotník
pracuje. Preto by bolo treba venovať zvýšenú
starostlivosť stabilizačným opatreniam - bytovým
otázkam, predškolským zariadeniam a vôbec
potrebám absolventov odborných učilíšť
vstupujúcich do života. V mnohých podnikoch
to robia na potrebnej úrovni, v niektorých však
zostávajú tejto prvoradej úlohe veľa
dlžní.
Druhým závažným činiteľom
je materiálna základňa nášho
školstva. Školská investičná výstavba
je zabezpečovaná najmä v pôsobnosti národných
výborov.
Okrem základných foriem výstavby národné
výbory zabezpečujú školské objekty
a kapacity aj v rámci svojpomocnej činnosti - v
akcii "Z". V materiáloch Federálneho ministerstva
financií, ktoré nám boli predložené,
sa okrem iného hovorí, že v rozpočtoch
národných výborov na rok 1979 sa neuvažuje
s doplnkovými zdrojmi a zvýšený dôraz
sa kladie na financovanie úloh podľa volebných
programov, a to predovšetkým pri realizácii
akcie "Z". Rozpočet tak zabezpečuje rozvoj
iniciatívy národných výborov a občanov.
Vlani i tento rok na základe programu vlády sme
vo volebných obvodoch venovali zvýšenú
pozornosť výstavbe predškolských zariadení
pomocou združených prostriedkov a svojpomocou občanov
v akcii "Z". Dnes môžeme konštatovať,
že tu došlo k podstatnému posunu dopredu. Hovorí
sa o tom aj v materiáloch 12. zasadania pléna ÚV
KSČ v referáte s. Hůlu. Citujem: "....
V materských školách bude za tri roky šiestej
päťročnice novo umiestených 158 tisíc
detí, to je o 64 tisíc viac, ako stanoví
šiesty päťročný plán."
Koniec citátu. Tak napríklad v mojom volebnom obvode
Bardejov od roku 1973 bolo odovzdaných do prevádzky
a zrekonštruovaných 30 materských škôl.
Tým sa zvýšila zaškolenosť detí
v materských školách zo 41,9 % na 68,2 %. Vo
Východoslovenskom kraji súčasná zaškolenost
činí 74,8 %.
Nazdávam sa, že táto preferencia by mala ďalej
pokračovať aj v oblasti základných škôl
a neváham povedať aj v oblasti škôl II.
cyklu, kde táto prax ešte plne nezakotvila. Dobrý
stav v tejto oblasti je v súčasnosti napríklad
v okrese Poprad, kde od začiatku šiestej päťročnice
vo všetkých formách ukončili výstavbu
78 tried v základnom školstve, 8 tried v materských
školách, 3 telocvične a Domov pionierov a mládeže.
Rozostavaných majú 112 tried základnej školy
a 6 tried materskej školy.
Z uvedeného je vidieť, že úloha národných
výborov, ich hospodárska, kontrolná a organizátorská
činnosť je ďalším rozhodujúcim
činiteľom pre úspešnú realizáciu
novej vzdelávacej a školskej sústavy, najmä
na úseku základných a stredných škôl.
Všetko závisí v nemalej miere - ako skúsenosti
ukazujú - aj od ľudí.
Zistili sme veľké množstvo pozitívnych
príkladov, ako hospodárske organizácie významnou
mierou prispeli k výstavbe nielen predškolských
zariadení, ale aj zariadení základných
a učňovských škôl.
Ide však nielen o túto konkrétnu pomoc pri
budovaní týchto zariadení, aj o spoluprácu
pri spracovaní charakteristík učebných
oborov, otázok praktického vyučovania na
stredných odborných školách a na gymnáziách,
bez ktorých by nebolo možné dosiahnuť
vytýčené ciele.
Vážené súdružky a súdruhovia,
fakty, o ktorých dnes hovoríme v súvislosti
s prerokúvaním štátneho rozpočtu
federácie, hovoria jasnou rečou. V porovnaní
s rozpočtami kapitalistických krajín, kde
ťažisko nákladov dnes leží na horúčkovitom
zbrojení, náš rozpočet v procese kultúrnej
revolúcie zabezpečuje, aby sa vzdelanie pretváralo
v socialistickom duchu. To sa týka vedy, kultúry
a spôsobu života ľudí. Vzniká kultúra,
ktorá patrí a slúži ľudu, ktorá
svojím vysoko humánnym obsahom napĺňa
bytostné potreby človeka a spoločnosti. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající I. místepředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Dubovej.
Súdružky a súdruhovia, prerušíme
teraz naše rokovanie. Pokračovať budeme o 15.15
hod. Rokovanie bude viesť podpredseda Federálneho
zhromaždenia s. Srb.
(Jednání přerušeno v 15 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 15.15 hod.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
Federálního shromáždění
J. Srb.)
Předsedající místopředseda
FS J. Srb: Vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, pokračujeme
v našem jednání o vládním návrhu
zákona o státním rozpočtu československé
federace na rok 1979. O slovo se přihlásili federální
ministr zemědělství a výživy
s. J. Nágr a federální ministr dopravy s.
V. Blažek, aby odpověděli na otázky,
které na ně byly vzneseny v rozpravě.
Prosím federálního ministra zemědělství
a výživy s. Nágra, aby odpověděl
na otázku poslance Římana.
Ministr zemědělství a výživy
ČSSR J. Nágr: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, chtěl
bych odpovědět na otázku poslance Římana,
který se ptá, jak budou zabezpečeny plánované
úkoly v živočišné výrobě
při maximálním hospodaření
a účelném využívání
krmiv. Na otázku bych chtěl odpovědět
jednoznačně velmi stručně. Chtěl
bych říci, že náročné
úkoly živočišné výroby v
roce 1979 by bylo nemyslitelné zabezpečit bez velmi
úsporného využívání všech
druhů krmiv, jak krmiv jadrných, tak statkových.
Je tomu tak především proto, že i přes
rekordní sklizeň obilovin v letošním
roce, která poprvé dosáhla výše
10 946 tis. tun, se nepodařilo vyrobit dostatek statkových
krmiv, že tedy první skupina krmiv, krmná bilance
není naplněna na plných 100 %. Jde o problematiku,
která nemá dočasný charakter, jde
o problematiku, kterou je třeba sledovat nikoli jen v tomto
období, kdy přikročujeme k sestavování
krmných plánů v zemědělských
podnicích na rok 1979, jde o otázku, která
se dotýká vzájemného souladu rostlinné
a živočišné výroby, jejich rozvoje
a proporcí tohoto rozvoje, které jednoznačně
ukazují, že při zaostávání
úrovně rozvoje rostlinné výroby na
druhé straně dochází k dynamickému
rozvoji živočišné výroby, stále
náročnější na zdroje krmiv. Všechno
to, co není schopno naše zemědělství
z vlastní produkce zabezpečit, je získáváno
za cenu velmi náročných dovozů ze
zahraničí, tak náročných, že
se tyto požadavky dostávají velmi často
do rozporu s možnostmi našeho hospodářství.
Při sestavování krmných bilancí
a při úvahách o zabezpečení
plánu z hlediska krmiv i jiných materiálně
technických potřeb vycházíme na různých
úrovních, z různých podkladů.
Máme zavedenu metodu bilancování, a to na
ministerstvech, plánovacích orgánech, středních
článcích řízení, máme
zavedenu metodu sestavování krmných plánů
v souladu s plánovanými úkoly v živočišné
výrobě v každém zemědělském
podniku.
Konfrontace výsledků těchto prací
je ovšem velmi obtížná, a to proto, že
bilance krmiv se sestavují na centrální úrovni
i na úrovni středních článků
řízení jako bilance celoroční,
opírající se především
o poslední odhady, tedy definitivní výsledky
úrody, s odpovídajícím časovým
odstupem, zhruba čtvrt roku před koncem hospodářského
roku, a to ze zcela pochopitelných důvodů,
aby bylo možné včas posoudit, do jaké
míry jsou úkoly, kladené plánem pro
příští rok, reálné, a
do jaké míry je bude možné z hlediska
materiálně technického zabezpečení
plně pokrýt.
Roční plány se sestavují v zemědělských
podnicích, a to s účinností od 1.
ledna následujícího roku. Výchozí
základnou pro sestavování plánů
jsou zásoby krmiv z předcházející
sklizně, které jsou k dispozici k tomuto termínu.
Tady zjišťujeme, že už při sestavování
krmných plánů v zemědělských
podnicích ne všude jsou respektovány direktivy
pro co nejoptimálnější využívání
všech zdrojů krmiv, všech rezerv, které
existují z tohoto hlediska nejen v zemědělství,
ale i v potravinářském průmyslu, i
na jiných úsecích a z tohoto hlediska zemědělské
podniky pak uplatňují požadavky na posílení
jejích zdrojů krmiv z centrálního
fondu.