Není nadsázkou říci, že základ
socialistické státní správy byl položen
V. I. Leninem a v jeho dalším zdokonalování
představovaly a představují sovětské
zkušenosti základní teoretický i praktický
potenciál, z něhož vycházejí
i naše racionalizační snahy a opatření.
Lenin přikládal velký význam vědecké
organizaci práce. Ve svém díle ukázal,
jak tvůrčím způsobem myslet, jak správně
poznávat skutečnost, jak z toho vyvozovat závěr,
jak organizovat, řídit a prakticky jednat. Hlavní
charakteristikou leninského stylu práce je metoda
"hlavního článku". Jde o umění
vyhmátnout ze spletí klíčových
problémů ten problém, jehož řešení
se připravuje a usnadňuje řešení
ostatních.
U nás před rokem 1970 nebyly v naší
státní správě založeny žádné
rozsáhlejší práce vedoucí k racionalizaci
státní správy. Pokud bylo vyvinuto úsilí
v tomto směru, tedy jen nekoordinovaně a v rámci
jednotlivých ministerstev, která rozhodně
nemohla představovat ani větší část
ústředních orgánů státní
správy, tím méně státní
správu jako celek. Teprve v roce 1970 a 1971 bylo přijato
několik zásadních opatření,
která lze označit za počátek racionalizačních
opatření. Mezi ně patří prověrka
organizační a funkční struktury a
početního vybavení federálních
i národních orgánů, vypracování
statutů jednotlivých ústředních
orgánů státní správy, zavedení
systemizace ústředních orgánů
státní správy v aparátech národních
výborů, vypracování projektů
racionalizace řízení ústředních
federálních a republikových orgánů
státní správy.
Bylo dosaženo některých dobrých výsledků,
např. v Severočeském kraji, kde výkony
realizované vlivem komplexní socialistické
racionalizace se zvýšily z 55 mil. Kčs v roce
1972 na 140 mil. Kčs v roce 1975. Zanedbatelná není
ani úspora pracovníků; v roce 1972 činila
292 osoby - z toho úspora vzniklá racionalizací
práce představovala pouze 59 osob - kdežto
v roce 1975 již 849 pracovníků, z čehož
561 osobu lze přičíst na vrub právě
podstatnému zlepšení racionalizace práce.
Pozitivním přínosem těchto opatření
zůstává, že byly poprvé v historii
naší státní správy zpracovány
souhrnné materiály, které nejen analyzovaly
vývoj a stav základních oblastí činnosti
ministerstev, ale také naznačovaly řešení
cestou konkrétních racionalizačních
opatření a úkolů krátkodobého
i dlouhodobého charakteru a že současně
došlo k zapojení pracovníků ústředních
orgánů do prací racionalizační
povahy. Většina orgánů si ujasnila,
co a kdy je zapotřebí učinit pro zvýšení
účinnosti funkce státní správy.
Dalším pozitivním přínosem je
okolnost, že tyto projekty jsou v řadě případů
pokládány za otevřené programy a že
tedy racionalizační činnost není v
orgánech státní správy považována
za jednorázovou nebo kampaňovitou akci, ale za nepřetržitý
proces. Zavedením systemizace v ústředních
orgánech státní správy a na národních
výborech bylo dosaženo stabilizace počtu pracovníků,
byl zamezen živelný a nekontrolovatelný nárůst
počtu pracovníků, zejména řídícího
a správního aparátu, a prosazena regulace
neinvestičních výdajů na správu.
Dalším přínosem provádění
systemizace bylo postupné odstraňování
rozdílů v organizačních strukturách,
ve skladbě funkcí, platových relací
mezi jednotlivými orgány státní správy
a zajištění soustavné regulace počtu
pracovníků zařazovaných do jednotlivých
funkcí v těchto orgánech.
Vcelku lze vycházet z toho, že systemizace v období
postupného navádění splnila svou úlohu
jako jedna z forem zavádění racionalizačních
opatření. Určitým nedostatkem však
se jeví ta skutečnost, že až dosud nebyla
při jejím provádění zajištěna
přímá návaznost na uskutečňování
ostatních realizačních opatření.
Jedná se hlavně o úsek výkaznictví,
který je nezbytným podkladem pro kvalifikované
rozhodování centrálních orgánů.
Nechci jednostranně kritizovat stále narůstající
papírovou agendu jednotlivých oborů. Složitost
výrobního procesu a jeho řízení
vyžaduje pravidelnou a kvalitní informaci o dosažených
výsledcích i současném stavu. Je však
nutné, aby údaje byly skutečně, "racionální"
a aby jich bylo využíváno k vědeckému
zpracování - analýzám a vyvozování
správných závěrů.
Bylo by správné centralizovat tok informací
a odstranit stávající duplicity nebo i multiplicity
některých hlášení.
Jak správně odeznělo v diskusi na 12. zasedání
ÚV KSČ, stále nedostatečně
čelíme narůstání administrativního
a správního aparátu, provázenému
přemírou neúčelného papírování,
různých výkazů a zpráv. Nepomáhá
to kvalitnějšímu řízení,
ale často to odvádí lidí od účelnější
práce. Zde je zvlášť důležitý
energičtější přístup,
více odvahy k potírání škodlivé
byrokracie.
Přemíra výkazů a hlášení
vede zákonitě k nepřesnostem při jejich
zpracování, a to někdy k mimovolným
nepřesnostem a v některých případech
i ke zkreslování skutečně dosažených
výsledků ve prospěch prémiových
ukazatelů jednotlivců nebo i organizací.
Tyto nepřesné údaje potom vedou nezbytně
k dezinformaci a tím i k nesprávným rozhodnutím
v řídících orgánech.
Pro další etapu, zejména pro období
7. pětiletého plánu, by bylo proto třeba
systemizaci výrazněji začlenit do celkového
racionalizačního úsilí tak, aby vedle
své vlastní funkce se stala účinným
nástrojem a stimulem k trvalému a soustavnému
prosazování racionalizačních opatření
do praxe a k dalšímu nepřetržitému
rozvíjeni racionalizačního úsilí
v ústředních orgánech a národních
výborech. Cestou k tomu by bylo např. rozhodování
o systemizačních návrzích jednotlivých
orgánů, podmínit doložením přehledu
o provedených racionalizačních opatřeních
v posledních dvou resp. třech letech, o programech
racionalizace na příští léta
a konečné závěry činit v přímé
návaznosti na vyhodnocení účinnosti
těchto racionalizačních opatření.
Všechna tato opatření představují
první krok a základ pro další racionalizační
opatření práce směřující
k tomu, aby státní aparát nejen v ústředí,
ale i na národních výborech plnil své
úkoly co nejúčelněji a k plné
spokojenosti občanů při pokud možno
nejnižších nákladech.
Předsedající místopředseda
FS J. Srb: Děkuji poslanci Urbanovi. Hovořit
bude poslanec Bohuslav Laštovička.
Poslanec SL B. Laštovička: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, projednáváme
dnes státní rozpočet naši federace zhruba
2 roky před závěrem 6. pětiletky.
Náš státní rozpočet na rok 1979
je vyrovnaný, tak jako rozpočty předchozích
let a stejně jako ony zobrazuje plán vzestupného
rozvoje naší společnosti, pokračování
růstu životní úrovně pracujících,
růstu nominálních i reálných
mezd, růstu dotací na stavbu škol, jeslí,
mateřských školek, nemocnic, růstu průmyslové
i zemědělské výroby, objemu dodávek
na vnitřní trh a pro zahraniční obchod.
A též růstu dotací na rozvoj vědy,
výzkumu a vývoje. Bilance tří uplynulých
let pětiletky je kvantitativně pozitivní
ve srovnání se situací ve vyspělých
kapitalistických zemích, zachvácených
krizí a nezaměstnaností. Naléhavým
problémem, na nějž se soustřeďuje
pozornost, je nezbytnost výraznějšího
růstu kvality a efektivnosti.
Náš státní rozpočet svědčí
o tom, že podobně jako rozpočet dalších
socialistických zemí je rozpočtem společnosti
usilující o mír, o dorozumění
mezi národy, o snižování napětí
a o mírovou spolupráci. Veliký důraz
v hospodářském plánu a finančním
rozpočtu na rok 1979 je položen na zdokonalování
mírové výroby, na kvalitu a efektivnost veškeré
práce, na vyšší produktivitu a vyšší
tvorbu zdrojů a jako důsledek této orientace
na další růst životní úrovně
všeho lidu a plné uplatňování
jeho práv v duchu Všeobecné deklarace lidských
práv přijaté OSN před 30 lety. Československá
socialistická republika soustavně dbá o to,
aby práva a svobody občanů nezůstaly
jenom na papíře, ale aby byly plně realizovány
v praxi. Pouze socialistická demokracie každodenně
prokazuje základní pravdu, že skutečný
rozvoj osobnosti člověka, jeho blaho a důsledné
uskutečňování jeho politických,
občanských, hospodářských,
sociálních, kulturních a jiných práv
je možné jedině ve zřízení,
kde všechny zdroje bohatství společnosti slouží
všem občanům.
Mírové zaměření našich
hospodářských plánů a finančních
rozpočtů potvrzuje též skutečnost,
že náš socialistický stát nemá
žádný státní dluh, čímž
se výrazně odlišuje od kapitalistických
států, které nejvíce zbrojí
a které si právě nedostatek prostředků
na zbrojení vyrovnávají škrtáním
sociálních položek a státními
půjčkami, jako je to např. ve Spojených
státech.
Smělých cílů dalšího rozvoje
naší společnosti nemůže být
ovšem dosaženo bez vypětí sil. Komunistická
strana orientuje naše občany na usilovné, uvědomělé
plnění státních plánů
všestranného rozvoje, na zajišťování
vysoké efektivnosti a hospodárnosti v tvorbě
i užití jak hmotných, tak i finančních
zdrojů. Výrazem toho je jednání 12.
zasedání ÚV KSČ, konaného začátkem
tohoto měsíce.
Státní rozpočet při reálné
vyrovnanosti, celkové finanční rovnováze
a finančním zajištění všech
úkolů prováděcího státního
plánu a životní úrovně obyvatelstva
pomůže úsilí o co nejlepší
splnění celé 6. pětiletky a o realizaci
výhledu na budoucí léta.
Soudružky a soudruzi, československá zahraniční
politika cílevědomě upevňuje a rozšiřuje
přátelské vztahy s mnoha zeměmi všech
kontinentů v duchu Závěrečného
aktu Helsinské konference a pomáhá tak vytvářet
příznivou půdu pro rozvoj našich mezinárodních
hospodářských styků. Věrnost
boji za mír a odzbrojení, za uvolnění
ve vojenské oblasti i za upevnění mezinárodní
bezpečnosti byla a zůstává hlavní
zahraničně politickou zásadou ČSSR,
která ji prosazuje do praxe spolu se Sovětským
svazem a dalšími socialistickými státy
a čelí tak silám, které se snaží
dosáhnout jednostranných vojenských výhod
a zvrátit proces uvolňování.
Nejnebezpečnější tendencí je
trvalý růst vojenských rozpočtů
Severoatlantického paktu. V roce 1978 se jejich přímé
vojenské výdaje zvýšily proti předcházejícímu
roku téměř o 18 mld dolarů a ve výhledu
mají dále růst.
V souvislosti s prudkým tempem zbrojení, s růstem
vojenských výdajů se naši třídní
protivníci a jejich ideově diverzní centra
pokoušejí imputovat veřejnosti ve vlastních
zemích názor, že prý země Varšavské
smlouvy jsou hlavní příčinou závodů
ve zbrojení. To je ovšem pustý výmysl.
Socialistické země nepotřebují řešit
žádné mezinárodní ani jiné
problémy cestou války. Ozbrojené síly
slouží socialistickým zemím jen k jedinému
účelu: k obraně před agresí.
Ztotožňujeme se proto plně s výrokem
soudruha Brežněva. který při podpisu
spojenecké smlouvy mezi Sovětským svazem
a Afganistanem dne 5. prosince t. r. řekl - cituji: "...
nebudeme oslabovat svou obranu, když vojenský potenciál
imperialismu roste, ať už jsou výzvy k tomu maskovány
jakýmikoli demagogickými argumenty. Nenapravitelně
by to poškodilo socialismus, svobodu a nezávislost
národů". Konec citátu.
V hospodářské politice Spojených států
zaujímá klíčové pozice desítka
monopolních skupin, které samy kontrolují
fondy průmyslových a finančních společností
v hodnotě daleko přes bilión dolarů.
Nejreakčnější síly si zajistily
porušování předvolebních slibů
nové administrativy. V příkrém rozporu
s nimi nadouvají vojenský rozpočet a do nového
kola nesmyslného zbrojení zatahují všechny
členské státy útočného
paktu NATO. Důkazem toho je nedávná schůzka
představitelů těchto zemí ve Washingtonu
a v minulém týdnu zasedání orgánů
NATO v Bruselu, včetně výboru pro vojenské
plánování. Jeho účastníci
se shodli na programu dalšího růstu ozbrojených
sil a válečných příprav na
mnoho let dopředu. Letos dosahují jejich společné
náklady na zbrojení již 185 mld dolarů,
z toho 128,5 mld ve Spojených státech a 56,5 mld
v ostatních zemích NATO. Prezident Carter otevřeně
a útočně koncem minulého týdne
obhajoval růst zbrojení v USA a odůvodňoval
jej známým falešným a zlovolným,
nepravdivým argumentem o nutnosti vyrovnání
sovětského předstihu.
Rostoucí zbrojení v současných podmínkách
svým rozsahem a růstem cen ukusuje čím
dál tím větší sousta z národního
důchodu zemí, které propadají zbrojní
horečce. Zisky velkých monopolů, které
převážně kontrolují zbrojní
výrobu, jsou příliš lákavé
a jedinečné, než aby tyto kruhy respektovaly
volání národů po skončení
šíleného zbrojení, po snižování
napětí a po mírovém soužití.
Míra zisku amerických zbrojařů činí
20 % a podle některých údajů v průměru
až 50 %, zatímco monopolistů v civilní
produkci jen 10 %.
Vojenskoprůmyslový komplex může tedy
ze svých zisků vynakládat ohromné
sumy na povzbuzování napětí, na vydržování
válečné propagandy a propagandy antikomunismu
a strašit měšťáky nebezpečím,
které údajně představuje Sovětský
svaz a socialistické země.
Deklarace států Varšavské smlouvy, přijatá
dne 23. listopadu t. r. v Moskvě poukazuje na to, že
z nejúčinnějších a nepraktičtějších
cest k zastavení horečného zbrojení
je snížení vojenských rozpočtů,
a to především těch států,
které mají velký hospodářský
a vojenský potenciál. Deklarace zdůrazňuje,
že realizace navržených opatření
uvolní velké prostředky pro mírové
účely, umožňující pomoc
rozvojovým zemím pro urychlení jejich hospodářského
a společenského rozvoje a obecně na ochranu
životního prostředí. Socialistické
země - členové Varšavské smlouvy
- jakožto evropské státy zdůrazňují
veliký, význam uvolnění ve vojenské
oblasti v Evropě.
"Jsme připraveni", řekl soudruh Brežněv
při podpisu spojenecké smlouvy s Afganistanem -
cituji - "na nejradikálnější kroky
vedoucí k odzbrojení. Ve všech etapách
boje za dosažení tohoto cíle však musí
být respektována zásada rovné bezpečnosti
stran"
Před všechny mírové síly světa
postavila Deklarace států Varšavské
smlouvy naléhavý a neodkladný úkol:
zastavit horečné zbrojení, učinit
mír pevnějším a trvanlivějším,
zlomit odpor nepřátel uvolňování
a ještě důsledněji rozvíjet mírovou
spolupráci. Deklarace vyvolala na celém světě
velký ohlas, který musí vyústit v
činorodou aktivitu a zarazit strůjcům světové
genocidy jejich zločinné záměry.
Doufáme, že rozum zvítězí, že
i v zemích NATO se najdou síly, které pomohou
zastavit katastrofální kurs horečného
zbrojení. Roste historická odpovědnost mírových
sil ve všech zemích světa. Roste naléhavost
toho, aby se aktívně postavily proti záměrům
paličů války, a přispěly k
upevnění míru, k mírovému soužití,
dorozumění a mírové spolupráci.
Naším úkolem je ještě semknutěji
a usilovněji pracovat pro vítězství
principů Helsinských dohod. Stvrzených podpisy
hlav všech evropských států, Kanady
a USA.
Souhlasíme se stanoviskem, že šťastný
rozvoj každého člověka a lepší
budoucnost lidstva můžeme zajistit jen za tvořivé
mírové spolupráce všech národů
a států. Aby mohl být tento ušlechtilý
a vysoký cíl splněn, musí být
neodkladně skoncováno se šílenstvím
vražedných a ožebračujících
závodů ve zbrojení.
Předsedající místopředseda
FS J. Srb: Děkuji poslanci Laštovičkovi,
který byl posledním z písemně přihlášených
řečníků.
Hlásí se ještě někdo z poslanců
o slovo? (Není tomu tak.)
Žádá ministr financí Československé
socialistické republiky slovo?
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi, dovolte mi na závěr jednání
o vládním návrhu zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1979
říci několik slov.
Vláda může konstatovat, že vystoupení
obou zpravodajů i celá dnešní rozprava
k návrhu zákona, stejně jako projednávání
jednotlivých kapitol ve výborech sněmoven
Federálního shromáždění
prokázala shodnost stanovisek nejvyššího
zákonodárného orgánu lidu s názory
vlády ČSSR na řešení úkolů
dalšího hospodářského a sociálního
rozvoje v příštím roce. To je nejen
důležitý poznatek, ale je to také velká
pomoc pro práci naší vlády.
Obsahově chceme využít rozpravy k projednávání
návrhu státního rozpočtu čs.
federace v naší denní práci tím
způsobem, že při všech důležitých
rozhodnutích budeme brát ohled na vaše zkušenosti,
vyslovené při projednávání
návrhu zákona. Budeme k tomu mít hned od
1. ledna několik příležitostí.
Chtěl bych říci, že se velmi důrazně
připravujeme na celkové vyhodnocení hospodaření
jednotlivých podniků, výrobně hospodářských
jednotek a ministerstev za rok 1978 v rámci ročních
komplexních rozborů, kde stále důsledněji
uplatňujeme hlediska konečných výsledků
ve prospěch společnosti, efektivnosti a kvality
vynaložené práce, s patřičnými
dopady na hmotnou zainteresovanost a s patřičnými
závěry pro zabezpečení úkolů
roku 1979.
Od 1. ledna po všech liniích řízení
budeme sledovat plnění úkolů jednotným
systémem "víceaspektového hodnocení",
podle kterého budeme jednotně hodnotit, jak podniky
ve struktuře užití produkce uspokojují
konkrétní zájmy společnosti v oblasti
vnitřního a zahraničního obchodu a
investiční politiky a jestli také přitom
dodržují stanovenou efektivnost a plánovanou
kvalitu práce.
Chtěl bych proto ještě jednou poděkovat
za pomoc při řešení obtížných
úkolů vlády, kterou jí poskytovali
poslanci v letošním roce, a věřím,
že tato pomoc bude poskytnuta vládě i v příštím
roce, kde budeme stát před neméně
obtížnými úkoly. Děkuji za pozornost.