Středa 13. prosince 1978

Soudružky a soudruzi, ve všech podnicích, organizacích a orgánech citujeme usnesení ústředního výboru strany. Jde o to, naplnit tato usnesení konstruktivní iniciativou pro zajišťování rozhodujících úkolů naší společnosti.

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Pruknerovi. Slovo má poslanec Rudolf Říman. Pripraví sa poslanec Jaromír Čičmanec.

Poslanec SL R. Říman: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, při projednávání rozpočtové kapitoly federálního ministerstva zemědělství a výživy na rok 1979 se výbory pro zemědělství a výživu rovněž zabývaly problematikou zabezpečování dalšího rozvoje zejména rostlinné a živočišné výroby. Konstatovaly, že naše socialistické zemědělství přes obtížné klimatické podmínky dosáhlo v dosavadních třech letech 6. pětiletky dobrých výsledků. Lze to dokumentovat na dalším rozvoji obilnářství, plnění a překračování úkolů v živočišné výrobě, v dalším postupu koncentrace, kooperace a specializace. Těchto pozitivních výsledků bylo dosaženo zásluhou velké péče a pozornosti naší Komunistické strany Československa a celé společnosti i zásluhou velké obětavosti, politické vyspělosti a iniciativy téměř miliónu pracujících v tomto důležitém odvětví národního hospodářství.

Přes tyto pozitivní výsledky se nepodařilo při trvalém vzestupu spotřeby masa snížit dovozní náročnost zemědělské výroby. Skutečností je, že i při normálních povětrnostních podmínkách nepostačuje rostlinná výroba plně krýt potřeby krmiv. Jak zdůraznilo 12. zasedání ÚV KSČ, také naše zemědělství má dostatečný potenciál a vnitřní rezervy k postupnému zvládnutí hlavních problémů i v náročnějších podmínkách.

V dalším období proto budeme muset rychleji a energičtěji tyto rezervy odkrývat, řešit i mnohé problémy a nedostatky, hlavně na úseku rostlinné výroby a využít tak i více velkých předností socialistické velkovýroby pro zabezpečování potravin a vlastních zdrojů. Tomuto rychlejšímu postupu musí být vedle pracujících v zemědělské prvovýrobě nápomocna také sféra služeb pro zemědělství, jakož i další odvětví, jako je strojírenství, chemie, stavebnictví a jiná.

Konkrétně na úseku obilnářství půjde o udržení nastoupeného trendu přes zkvalitňování odrůdové skladby, základní agrotechniku i ochranu proti chorobám a škůdcům. Rezervy jsou také i v druhové skladbě obilovin. Např. v závodě Velkovýkrmny Bílovec v okrese Nový Jičín, kde pracuji, s velkým úspěchem pěstujeme již několik let ozimé ječmeny. U této nenáročné obiloviny dosahujeme stabilně nejvyšších hektarových výnosů a navíc dochází k rozdělení sklizně na delší časové období. Myslím, že stojí za úvahu věnovat této plodině pozornost i po stránce šlechtitelské a rozšířit její plochy ve vhodných klimatických a půdních podmínkách. S dalším rozvojem obilnářství úzce souvisí i rychlejší výstavba sušicích a skladovacích kapacit, a to přednostně v klimaticky složitějších oblastech. Bude potřebné hlavně na úseku sušárenství celou situaci přehodnotit právě ve prospěch horských a podhorských oblastí, možná i na úkor některých investičních celků v oblastech s dobrými klimatickými podmínkami. Nemůžeme si přece do nekonečna dovolovat, aby obilí, které kupujeme za stále ztíženějších podmínek na zahraničních trzích a které se stává důležitým hospodářským i politickým činitelem, bylo znehodnocováno a ničeno.

Větší pozornost musíme v zemědělských závodech věnovat vedle sklizně zrna i sklizní slámy, která se stává i důležitou složkou krmné bilance hlavně s rozvojem granulačních linek. V našem zemědělském závodě spotřebujeme ročně více než 2700 tun krmné slámy pro výrobu tvarovaných krmiv. Přes dílčí výsledky je sklizeň slámy ještě stále operací velice náročnou na lidskou práci. Proto je třeba uvítat rozhodnutí našeho Severomoravského krajského výboru strany, aby odpovědné hospodářské orgány urychleně dopracovaly projekt technologie sklizně slámy. A obdobně tomu bude zřejmě i v ostatních krajích. Je však již jisté, že k realizaci těchto projektů budou naše zemědělské závody potřebovat další moderní mechanismy, jako jsou velkoobjemové samosběrací vozy, stahováky výkonné vysokotlaké lisy a další mechanismy.

Nejslabším článkem našeho socialistického zemědělství zůstává nadále využívání luk, pastvin i víceletých pícnin a výroba objemných krmiv jak v množství, tak kvalitě. Bez rychlého a podstatného zlepšení na tomto úseku není možné úspěšně řešit obilní problém. Zde musí v prvé řadě svou odpovědnost zvýšit řídící orgány na každém zemědělském závodě i na úrovni okresu a kraje, musí se k řešení tohoto vážného problému vytvořit potřebné společenské a hospodářské klima, a to nejen přímo v prvovýrobě, ale i ve službách pro zemědělství a v odvětvích zabezpečujících zemědělství výkonnou technikou, podobně jako tomu bylo a je na úseku obilnářství. Své musí říci i naše vědecké a výzkumné ústavy při zabezpečování hodnotných osiv trav i jetelovin, při řešení problémů podsevů víceletých pícnin i v dalších ještě otevřených otázkách a problémech.

Ke zlepšení situace bude možná i nutné v některých oblastech přehodnotit i procentní zastoupení kukuřice na siláž ve prospěch víceletých pícnin. Např. v našem okrese Nový Jičín se sklízí kukuřice na siláž o sušině okolo 20 %, jen výjimečně více. Hmota této sušiny neodpovídá požadavkům na kvalitní a vyrovnanou dávku pro skot a hlavně dojnice. Celý problém samozřejmě se vyřeší do budoucna vyšlechtěním ranějších odrůd kukuřice, prozatímní stav je však neuspokojivý. V této souvislosti se musíme zamýšlet i nad dosavadní úrovní krmné techniky v zemědělských závodech. Mnohde vypadá situace tak, že ve velkokapacitních objektech se krmí objemnými krmivy jednostranně, což se odráží ve výsledcích i ekonomice chovu dojnic. Je proto nejvyšší čas tyto zásadní nedostatky řešit budováním přípraven krmiv a mícháren objemových krmiv, a to v průmyslovém charakteru výroby.

Váženým a nedořešeným problémem zůstává růst produkce cukrovky jako plodiny důležité z hlediska národohospodářského a krmivářského. Také v letošním roce přes zlepšení v cukernatosti se nepodařilo zajistit plánovanou výrobu cukrovky, a tím i cukru. Dluh v této pětiletce každoročně narůstá a celostátně dosáhl již zhruba 4,8 mil. tun cukrovky, tj. 19 %. Tento stav vyžaduje radikálnějších řešení všech zainteresovaných. Jednou z velkých rezerv jsou stále sklizňové ztráty, které představují v průměru 15-20 % výroby, mnohde i více. Příčiny těchto ztrát jsou již v nedostatečné úrovni péče o porosty, v zaplevelenosti pozemků, ve špatně seřízených strojích i v jiných, mnohdy subjektivních příčinách. Tyto musí naše zemědělská prvovýroba bezpodmínečně odstranit. Mnoho příčin je i objektivního rázu, které musí zemědělským závodům pomoci řešit i jiná odvětví a služby včetně výzkumu a vědy. Např. na našem závodě jsme několik roků s úspěchem pěstovali geneticky jednoklíčková osiva z dovozu s omezenou potřebou nebo vůbec bez ruční práce při obdělávání, a to na běžných plochách. Chápeme, že naše omezené devizové prostředky neumožní dále tato osiva nakupovat, těžko však lze pochopit průtahy s uvedením do provozu v licenci zakoupené technologie na obalování osiv. Pomalu jde dopředu i naše šlechtění nových výkonných genetických jednoklíčkových odrůd, které by byly vhodné pro pěstování s omezenou potřebou ruční práce. Poslanecký průzkum v deseti vybraných okresech v loňském roce ukázal na naprosto nedostačující a již nevhodný strojový park na setí cukrovky, problémy přetrvávající v sortimentu chemických přípravků na ochranu proti plevelům i škůdcům.

Chtěl bych v souvislosti právě s cukrovkou, ale i celkovou úrovní rostlinné výroby, ukázat na jeden závažný problém, a to je organické hnojení. Nemůžeme jít dopředu v produkci a hektarových výnosech cukrovky, ani zajišťovat přednostní rozvoj rostlinné výroby, i když budeme stále zvyšovat dávky strojených hnojiv, jestliže neuděláme radikální pořádek v zemědělských závodech v péči o využívání chlévské mrvy i ostatních organických hmot. Znovu je nutno zdůraznit mnohde subjektivní činitel projevující se v tom, a to nechci zevšeobecňovat, že čím slabší hospodářské výsledky závod dosahuje, čím slabší úroveň řídící a organizátorské práce, tím je těmto základním otázkám péče o organickou hmotu věnována menší pozornost. Všeobecně však platí, že v důsledku nedostatečné nakládací techniky i výkonných rozmetadel, je zanedbávána řádná péče o organickou hmotu, a tím vznikají obrovské ztráty živin, které nahrazujeme draze nakupovanými strojenými hnojivy. Vyvážka se provádí pozdě na podzim za ztížených podmínek a velkých materiálových ztrát, a jsou i takové zemědělské závody, kde organická hnojiva z těchto objektivních příčin jsou využívána naprosto nedostatečně.

Jak celou situaci řešit, chci dokumentovat na tomto příkladu z praxe. V loňském roce i v minulých letech jsme dosahovali na závodě denního výkonu v rozmetání chlévské mrvy u stabilní čety 8 rozmetadel 10-14 ha. V letošním roce za pomoci výkonné nakládací techniky z NHKG jsme u stejné čety dosahovali průměrných denních výkonů 30-35 ha. Jak svízelná situace v nakládací technice je, o tom svědčí i to, že náš kraj dostává ročně jen 6 kusů nakladačů T 174 a obdobně je tomu i u dalších typů. Prakticky není vůbec možné zakoupit nakladače naší výroby ať ze ZTS Detva nebo jiných podniků. My, zemědělci, plně chápeme nutnost dodávek těchto strojů a techniky na zahraniční trhy, musíme však zvážit a hlouběji ekonomicky propočíst, zda není pro nás výhodnější zajistit a vybavit zemědělství potřebnou technikou, a tím dosáhnout rychlejšího obratu v rostlinné výrobě a snižovat tak dovoz potravin a závislost na zahraničních trzích.

Soudružky a soudruzi, to, co jsem uvedl, má bezprostřední vztah k zabezpečení krmiv, a tím i výroby masa, mléka, drůbeže a dalších potravin živočišného původu. V tom směru sekretariát ÚV KSČ schválil "Cíle a zaměření politickoorganizátorské práce na úseku živočišné výroby v zimním období". Jak z materiálu vyplývá, půjde především o to, jak zabezpečit, aby ani ve ztížených podmínkách zimního období nepoklesla užitkovost, bylo efektivně hospodařeno s krmivy, nedocházelo ke zbytečným ztrátám na produkci a byl plynule zajišťován nákup všech živočišných výrobků. Vzhledem k vývoji ve výrobě jatečného skotu a mléka, jakož i situaci v objemových krmivech, je v celém zimním období nutno věnovat mimořádnou pozornost chovu skotu.

Hlavním těžištěm politickoorganizátorské práce na úseku živočišné výroby musí být i v letošním roce práce s lidmi, především s ošetřovateli a s ostatními pracovníky živočišné výroby a především v jejich všestranné přípravě na nové úkoly. V tom směru se i my, poslanci, musíme angažovaně zhostit tohoto významného úkolu ve svých volebních obvodech.

Proto mám otázku pro federálního ministra zemědělství a výživy soudruha ing. Josefa Nágra, a to: "Jak při zabezpečování plánu živočišné výroby je zajištěno co nejhospodárnější využívání krmiv?".

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Římanovi. Slová má poslanec Čičmanec, pripraví sa poslankyňa Helena Nemcsková.

Poslanec SN J. Čičmanec: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia! Vo svojom diskusnom príspevku chcem hovoriť o niektorých úlohách, ale i problémoch v oblasti dopravy. Všetci si uvedomujeme, že na úspešnom plnení úloh v národnom hospodárstve sa významne podieľa naša doprava. Svojim výkonom najmä v nákladnej doprave účinne prispieva k dynamickému rozvoju našej ekonomiky. Železničná doprava zabezpečuje prakticky tri štvrtiny výkonov nákladnej dopravy, preto najväčšia pozornosť sa venuje práve tejto oblasti. Treba zdôrazniť, že výsledky v prvom polroku 1978 sa v nakládke a v objeme prepravy tovaru zlepšili oproti minulým rokom. Prepravilo sa o 3 mil. ton viac ako v roku 1977. Kritickým sa stáva, znovu ako v minulých rokoch, november a december. Svedčí to o nerovnomernosti v požiadavkách prepravcov v priebehu roka a prekračovaní úloh v poslednom štvrťroku. Z toho vyplývajúce zvýšené nároky na prepravu presahujú reálne možnosti dopravy. Pretože prioritu má preprava uhlia, sťažuje to plnenie v preprave ostatných substrátov a výrobkov ostatných odvetví národného hospodárstva. Na záver roka nemôže doprava objektívne zvládnuť úspešne nakládku a prepravu tovaru vo vnútri štátu, vývoz výrobkov do zahraničia, ako aj zvýšený tranzit cez naše územie. Pracovníci v doprave plnia úlohy zvýšeným pracovným úsilím, racionalizačnými opatreniami a účelnou koordináciou a riadením v rámci všetkých odvetví dopravy a prehlbovaním spolupráce s prepravcami.

Najvážnejšie problémy sú v železničnej doprave, kde sa na záver roka nedarí plniť plánované úlohy v nakládke a v preprave. Predlžuje sa obeh vagónov, ktorý je dnes 96 hodín, z čoho 37 % je v rukách prepravcov.

Pre zabezpečenie napríklad prepravy uhlia potrebuje doprava plniť plánované dodávky vysokostenných vagónov, pritom za prvú polovicu 6. päťročného plánu sa dodalo len 11,5 %. Ťažba uhlia a tým i nároky na jeho prepravu rastú rýchlejšie, ako sa pôvodne predpokladalo. Nedostatok opravárenských kapacít a náhradných dielov spôsobuje, že sa zhoršuje technický stav vozňov. Vozový park zaostáva a tým vznikajú ďalšie problémy, napríklad zvyšuje sa počet odstavených vozňov. Podobne nedostatok rušňového parku neprispieva k plneniu náročných úloh.

Ak posudzujeme plnenie hospodárskych zmlúv prístavby a nakládky uhlia za 10 mesiacov tohto roku, tak ťažobné podniky nenaložili alebo odriekli 8740 vozových jednotiek v dôsledku nerovnomerného plnenia v ťažbe uhlia, ale i v dôsledku časovej nerovnomernosti pristavovania a v nevhodnej skladbe vozňov.

V záujme zníženia týchto nedostatkov sa napr. v rámci Generálneho riaditeľstva uhoľných a lignitových baní v Prievidzi a Správy východnej dráhy v Bratislave pristúpilo ešte v roku 1976 k uzatvoreniu "Združeného socialistického záväzku na zabezpečenie prepravy uhlia". Obsahom a náplňou tohto záväzku je zlepšenie prístavby a nakládky železničných vozňov, najmä v dňoch pracovného pokoja a voľna, skracovanie pobytu železničných vozňov pri nakládke a vykládke, zabezpečovanie menších opráv železničných vozňov v zmysle Třebušicko-komořanskej výzvy, vzájomná informovanosť a zabezpečovanie plynulého odlevu ložnej záťaže z vlečiek s tým, že tento záväzok sa podrobne štvrťročne vyhodnocuje medzi náčelníkom služby dopravy a prepravy Správy východnej dráhy a odborným riaditeľom pre ekonomiku a obchod Generálneho riaditeľstva uhoľných a lignitových baní a polročne medzi náčelníkom Východnej dráhy a generálnym riaditeľom Generálneho riaditeľstva uhoľných a lignitových baní.

Doterajšie skúsenosti potvrdzujú správnosť tohto počinu, ktorým sa odstránili sústavne sa opakujúce nedostatky, podstatne sa zlepšila informovanosť o potrebe a prístavbe železničných vozňov na nakládku uhlia. Ďalším takým kladným prínosom v tejto oblasti je socialistický záväzok kolektívu BSP - vozňových dispečerov pri Prevádzkovom oddiele Bratislava, v ktorom sa zaväzujú maximálne pomáhať pri prístavbe železničných vozňov pre ťažobné podniky uhoľných baní. Aj tento záväzok sa štvrťročne vyhodnocuje s týmito pracovníkmi.

Dovoľte mi však poznamenať, že prevádzka, technická vybavenosť a sociálne zariadenie na železničnej stanici v Prievidzi, ktorá patrí do môjho volebného obvodu, je nevyhovujúce. Železničná stanica bola postavená v roku 1894 a nemôže zodpovedne plniť úlohy v osobnej, ani v nákladnej doprave pri takej prudkej dynamike rozvoja ekonomiky na Hornej Nitre (závody v Partizánskom, Chemické závody Nováky, Baňa Cígeľ v Prievidzi atď.). Kritický stav je i v nákladnej stanici v Prievidzi, ktorá zabezpečuje dopravno-prepravné úkony pre baňu Cígeľ, ktorá je v činnosti od roku 1963. Doteraz neboli postavené žiadúce prevádzkové ani sociálne zariadenia pre pracovníkov Československých dráh. Títo vykonávajú svoju činnosť v zapožičaných miestnostiach a zariadeniach našej bane Cígeľ. Je skutočne veľmi potrebné postaviť prevádzkovú budovu ČSD v tejto oblasti.

Ukazuje sa nutnosť v záujme rýchlejšieho a operatívnejšieho zabezpečovania prepravy uhlia, ale i ďalších substrátov z oblasti Nováky - Prievidza - Handlová, aby sa vybudovala trať Handlová - Žiar nad Hronom.

Vážené súdružky a súdruhovia, situácia v železničnej doprave nepriaznivo ovplyvňuje aj vysoký počet nehôd a ich následky. Do konca septembra tohto roku bola pre nehody prerušená železničná doprava o 2097 hodín a 11 934 vlakov bolo zmeškaných o 14 946 hodín. Vysoká zaťaženosť hlavných ťahov železničnej siete a plné využitie ich priepustnosti kladie vysoké požiadavky na riadiacu činnosť a vyžaduje mimoriadne organizátorské úsilie pracovníkov na všetkých stupňoch riadenia. Súčasný stav ukazuje, že s rastúcimi úlohami úmerne nestúpa aj úroveň riadiacej práce tak, aby sa rýchlo eliminovali nepriaznivé vplyvy. Účinnosť riadiacej práce je najviac znižovaná tým, že veľké množstvo správnych operatívnych príkazov sa nedostatočne plní, nie je dôsledne rešpektovaná dráhami a prevoznými oddielmi. Pod tlakom prepravcov a v záujme splnenia plánovaných ukazovateľov jednotlivých dráh sa dáva často prednosť miestnym požiadavkám v jednotlivých oblastiach železničnej siete pred celosieťovými a celospoločenskými potrebami. Situáciu v železničnej doprave dosť zaťažuje už dlhší čas trvajúci úbytok pracovníkov, a to predovšetkým v posledných rokoch sa citeľne znížil počet pracovníkov na železnici. V tomto roku chýb a do plánovaného stavu vyše 2000 pracovníkov. Tento stav sa najviac pociťuje u vlakových čiat, sprievodcov, posunovačov, traťových robotníkov a niektorých ďalších profesií. Už v tomto roku v januári sa Predsedníctvo ÚV KSČ a vláda ČSSR podrobne zaoberali situáciou a prijali uznesenia na zabezpečenie úloh v železničnej doprave, vyplývajúce zo záverov XV. zjazdu KSČ a na riešenie úzkych miest v preprave uhlia zo Severočeského kraja. Ide o celý komplex úloh a opatrení. Ich zmyslom je vytvárať potrebné podmienky pre zabezpečenie úloh v železničnej doprave ešte v tomto roku prehodnotiť investičnú politiku a posilniť investície v období do konca roka 1980 i v rámci 7. 5RP. Naďalej zvyšovať príťažlivosť práce na železnici. Realizácia týchto úloh vyžaduje aktívny prístup vedúcich pracovníkov všetkých riadiacich stupňov v železničnej doprave samej, ale aj maximálnu pomoc ďalších odvetví, a to najmä strojárstva a stavebníctva. Im boli adresované slová generálneho tajomníka ÚV KSČ s. Gustáva Husáka na 11. zasadnutí ÚV KSČ. Citujem: "Splnenie zámerov a opatrenia k rozvoju technickej základne železnice nie je záležitosťou len samého rezortu dopravy. Je podmienené zodpovedným plnením úloh stavebných organizácií, výrobno-hospodárskych jednotiek a podnikov oboch rezortov strojárstva. Od nich sa vyžaduje bezpodmienečné splnenie dodávok lokomotív, vagónov a náhradných dielov v požadovanom sortimente a v termínoch." Koniec citátu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP