Soudružky a soudruzi, ve všech podnicích, organizacích
a orgánech citujeme usnesení ústředního
výboru strany. Jde o to, naplnit tato usnesení konstruktivní
iniciativou pro zajišťování rozhodujících
úkolů naší společnosti.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Pruknerovi. Slovo má
poslanec Rudolf Říman. Pripraví sa poslanec
Jaromír Čičmanec.
Poslanec SL R. Říman: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, při projednávání
rozpočtové kapitoly federálního ministerstva
zemědělství a výživy na rok 1979
se výbory pro zemědělství a výživu
rovněž zabývaly problematikou zabezpečování
dalšího rozvoje zejména rostlinné a
živočišné výroby. Konstatovaly,
že naše socialistické zemědělství
přes obtížné klimatické podmínky
dosáhlo v dosavadních třech letech 6. pětiletky
dobrých výsledků. Lze to dokumentovat na
dalším rozvoji obilnářství, plnění
a překračování úkolů
v živočišné výrobě, v dalším
postupu koncentrace, kooperace a specializace. Těchto pozitivních
výsledků bylo dosaženo zásluhou velké
péče a pozornosti naší Komunistické
strany Československa a celé společnosti
i zásluhou velké obětavosti, politické
vyspělosti a iniciativy téměř miliónu
pracujících v tomto důležitém
odvětví národního hospodářství.
Přes tyto pozitivní výsledky se nepodařilo
při trvalém vzestupu spotřeby masa snížit
dovozní náročnost zemědělské
výroby. Skutečností je, že i při
normálních povětrnostních podmínkách
nepostačuje rostlinná výroba plně
krýt potřeby krmiv. Jak zdůraznilo 12. zasedání
ÚV KSČ, také naše zemědělství
má dostatečný potenciál a vnitřní
rezervy k postupnému zvládnutí hlavních
problémů i v náročnějších
podmínkách.
V dalším období proto budeme muset rychleji
a energičtěji tyto rezervy odkrývat, řešit
i mnohé problémy a nedostatky, hlavně na
úseku rostlinné výroby a využít
tak i více velkých předností socialistické
velkovýroby pro zabezpečování potravin
a vlastních zdrojů. Tomuto rychlejšímu
postupu musí být vedle pracujících
v zemědělské prvovýrobě nápomocna
také sféra služeb pro zemědělství,
jakož i další odvětví, jako je
strojírenství, chemie, stavebnictví a jiná.
Konkrétně na úseku obilnářství
půjde o udržení nastoupeného trendu
přes zkvalitňování odrůdové
skladby, základní agrotechniku i ochranu proti chorobám
a škůdcům. Rezervy jsou také i v druhové
skladbě obilovin. Např. v závodě Velkovýkrmny
Bílovec v okrese Nový Jičín, kde pracuji,
s velkým úspěchem pěstujeme již
několik let ozimé ječmeny. U této
nenáročné obiloviny dosahujeme stabilně
nejvyšších hektarových výnosů
a navíc dochází k rozdělení
sklizně na delší časové období.
Myslím, že stojí za úvahu věnovat
této plodině pozornost i po stránce šlechtitelské
a rozšířit její plochy ve vhodných
klimatických a půdních podmínkách.
S dalším rozvojem obilnářství
úzce souvisí i rychlejší výstavba
sušicích a skladovacích kapacit, a to přednostně
v klimaticky složitějších oblastech. Bude
potřebné hlavně na úseku sušárenství
celou situaci přehodnotit právě ve prospěch
horských a podhorských oblastí, možná
i na úkor některých investičních
celků v oblastech s dobrými klimatickými
podmínkami. Nemůžeme si přece do nekonečna
dovolovat, aby obilí, které kupujeme za stále
ztíženějších podmínek na
zahraničních trzích a které se stává
důležitým hospodářským
i politickým činitelem, bylo znehodnocováno
a ničeno.
Větší pozornost musíme v zemědělských
závodech věnovat vedle sklizně zrna i sklizní
slámy, která se stává i důležitou
složkou krmné bilance hlavně s rozvojem granulačních
linek. V našem zemědělském závodě
spotřebujeme ročně více než 2700
tun krmné slámy pro výrobu tvarovaných
krmiv. Přes dílčí výsledky
je sklizeň slámy ještě stále
operací velice náročnou na lidskou práci.
Proto je třeba uvítat rozhodnutí našeho
Severomoravského krajského výboru strany,
aby odpovědné hospodářské orgány
urychleně dopracovaly projekt technologie sklizně
slámy. A obdobně tomu bude zřejmě
i v ostatních krajích. Je však již jisté,
že k realizaci těchto projektů budou naše
zemědělské závody potřebovat
další moderní mechanismy, jako jsou velkoobjemové
samosběrací vozy, stahováky výkonné
vysokotlaké lisy a další mechanismy.
Nejslabším článkem našeho socialistického
zemědělství zůstává
nadále využívání luk, pastvin
i víceletých pícnin a výroba objemných
krmiv jak v množství, tak kvalitě. Bez rychlého
a podstatného zlepšení na tomto úseku
není možné úspěšně
řešit obilní problém. Zde musí
v prvé řadě svou odpovědnost zvýšit
řídící orgány na každém
zemědělském závodě i na úrovni
okresu a kraje, musí se k řešení tohoto
vážného problému vytvořit potřebné
společenské a hospodářské klima,
a to nejen přímo v prvovýrobě, ale
i ve službách pro zemědělství
a v odvětvích zabezpečujících
zemědělství výkonnou technikou, podobně
jako tomu bylo a je na úseku obilnářství.
Své musí říci i naše vědecké
a výzkumné ústavy při zabezpečování
hodnotných osiv trav i jetelovin, při řešení
problémů podsevů víceletých
pícnin i v dalších ještě otevřených
otázkách a problémech.
Ke zlepšení situace bude možná i nutné
v některých oblastech přehodnotit i procentní
zastoupení kukuřice na siláž ve prospěch
víceletých pícnin. Např. v našem
okrese Nový Jičín se sklízí
kukuřice na siláž o sušině okolo
20 %, jen výjimečně více. Hmota této
sušiny neodpovídá požadavkům na
kvalitní a vyrovnanou dávku pro skot a hlavně
dojnice. Celý problém samozřejmě se
vyřeší do budoucna vyšlechtěním
ranějších odrůd kukuřice, prozatímní
stav je však neuspokojivý. V této souvislosti
se musíme zamýšlet i nad dosavadní úrovní
krmné techniky v zemědělských závodech.
Mnohde vypadá situace tak, že ve velkokapacitních
objektech se krmí objemnými krmivy jednostranně,
což se odráží ve výsledcích
i ekonomice chovu dojnic. Je proto nejvyšší čas
tyto zásadní nedostatky řešit budováním
přípraven krmiv a mícháren objemových
krmiv, a to v průmyslovém charakteru výroby.
Váženým a nedořešeným problémem
zůstává růst produkce cukrovky jako
plodiny důležité z hlediska národohospodářského
a krmivářského. Také v letošním
roce přes zlepšení v cukernatosti se nepodařilo
zajistit plánovanou výrobu cukrovky, a tím
i cukru. Dluh v této pětiletce každoročně
narůstá a celostátně dosáhl
již zhruba 4,8 mil. tun cukrovky, tj. 19 %. Tento stav vyžaduje
radikálnějších řešení
všech zainteresovaných. Jednou z velkých rezerv
jsou stále sklizňové ztráty, které
představují v průměru 15-20 % výroby,
mnohde i více. Příčiny těchto
ztrát jsou již v nedostatečné úrovni
péče o porosty, v zaplevelenosti pozemků,
ve špatně seřízených strojích
i v jiných, mnohdy subjektivních příčinách.
Tyto musí naše zemědělská prvovýroba
bezpodmínečně odstranit. Mnoho příčin
je i objektivního rázu, které musí
zemědělským závodům pomoci
řešit i jiná odvětví a služby
včetně výzkumu a vědy. Např.
na našem závodě jsme několik roků
s úspěchem pěstovali geneticky jednoklíčková
osiva z dovozu s omezenou potřebou nebo vůbec bez
ruční práce při obdělávání,
a to na běžných plochách. Chápeme,
že naše omezené devizové prostředky
neumožní dále tato osiva nakupovat, těžko
však lze pochopit průtahy s uvedením do provozu
v licenci zakoupené technologie na obalování
osiv. Pomalu jde dopředu i naše šlechtění
nových výkonných genetických jednoklíčkových
odrůd, které by byly vhodné pro pěstování
s omezenou potřebou ruční práce. Poslanecký
průzkum v deseti vybraných okresech v loňském
roce ukázal na naprosto nedostačující
a již nevhodný strojový park na setí
cukrovky, problémy přetrvávající
v sortimentu chemických přípravků
na ochranu proti plevelům i škůdcům.
Chtěl bych v souvislosti právě s cukrovkou,
ale i celkovou úrovní rostlinné výroby,
ukázat na jeden závažný problém,
a to je organické hnojení. Nemůžeme
jít dopředu v produkci a hektarových výnosech
cukrovky, ani zajišťovat přednostní rozvoj
rostlinné výroby, i když budeme stále
zvyšovat dávky strojených hnojiv, jestliže
neuděláme radikální pořádek
v zemědělských závodech v péči
o využívání chlévské mrvy
i ostatních organických hmot. Znovu je nutno zdůraznit
mnohde subjektivní činitel projevující
se v tom, a to nechci zevšeobecňovat, že čím
slabší hospodářské výsledky
závod dosahuje, čím slabší úroveň
řídící a organizátorské
práce, tím je těmto základním
otázkám péče o organickou hmotu věnována
menší pozornost. Všeobecně však platí,
že v důsledku nedostatečné nakládací
techniky i výkonných rozmetadel, je zanedbávána
řádná péče o organickou hmotu,
a tím vznikají obrovské ztráty živin,
které nahrazujeme draze nakupovanými strojenými
hnojivy. Vyvážka se provádí pozdě
na podzim za ztížených podmínek a velkých
materiálových ztrát, a jsou i takové
zemědělské závody, kde organická
hnojiva z těchto objektivních příčin
jsou využívána naprosto nedostatečně.
Jak celou situaci řešit, chci dokumentovat na tomto
příkladu z praxe. V loňském roce i
v minulých letech jsme dosahovali na závodě
denního výkonu v rozmetání chlévské
mrvy u stabilní čety 8 rozmetadel 10-14 ha. V letošním
roce za pomoci výkonné nakládací techniky
z NHKG jsme u stejné čety dosahovali průměrných
denních výkonů 30-35 ha. Jak svízelná
situace v nakládací technice je, o tom svědčí
i to, že náš kraj dostává ročně
jen 6 kusů nakladačů T 174 a obdobně
je tomu i u dalších typů. Prakticky není
vůbec možné zakoupit nakladače naší
výroby ať ze ZTS Detva nebo jiných podniků.
My, zemědělci, plně chápeme nutnost
dodávek těchto strojů a techniky na zahraniční
trhy, musíme však zvážit a hlouběji
ekonomicky propočíst, zda není pro nás
výhodnější zajistit a vybavit zemědělství
potřebnou technikou, a tím dosáhnout rychlejšího
obratu v rostlinné výrobě a snižovat
tak dovoz potravin a závislost na zahraničních
trzích.
Soudružky a soudruzi, to, co jsem uvedl, má bezprostřední
vztah k zabezpečení krmiv, a tím i výroby
masa, mléka, drůbeže a dalších
potravin živočišného původu. V
tom směru sekretariát ÚV KSČ schválil
"Cíle a zaměření politickoorganizátorské
práce na úseku živočišné
výroby v zimním období". Jak z materiálu
vyplývá, půjde především
o to, jak zabezpečit, aby ani ve ztížených
podmínkách zimního období nepoklesla
užitkovost, bylo efektivně hospodařeno s krmivy,
nedocházelo ke zbytečným ztrátám
na produkci a byl plynule zajišťován nákup
všech živočišných výrobků.
Vzhledem k vývoji ve výrobě jatečného
skotu a mléka, jakož i situaci v objemových
krmivech, je v celém zimním období nutno
věnovat mimořádnou pozornost chovu skotu.
Hlavním těžištěm politickoorganizátorské
práce na úseku živočišné
výroby musí být i v letošním
roce práce s lidmi, především s ošetřovateli
a s ostatními pracovníky živočišné
výroby a především v jejich všestranné
přípravě na nové úkoly. V tom
směru se i my, poslanci, musíme angažovaně
zhostit tohoto významného úkolu ve svých
volebních obvodech.
Proto mám otázku pro federálního ministra
zemědělství a výživy soudruha
ing. Josefa Nágra, a to: "Jak při zabezpečování
plánu živočišné výroby je
zajištěno co nejhospodárnější
využívání krmiv?".
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Římanovi.
Slová má poslanec Čičmanec, pripraví
sa poslankyňa Helena Nemcsková.
Poslanec SN J. Čičmanec: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia! Vo svojom diskusnom príspevku chcem
hovoriť o niektorých úlohách, ale i
problémoch v oblasti dopravy. Všetci si uvedomujeme,
že na úspešnom plnení úloh v národnom
hospodárstve sa významne podieľa naša
doprava. Svojim výkonom najmä v nákladnej doprave
účinne prispieva k dynamickému rozvoju našej
ekonomiky. Železničná doprava zabezpečuje
prakticky tri štvrtiny výkonov nákladnej dopravy,
preto najväčšia pozornosť sa venuje práve
tejto oblasti. Treba zdôrazniť, že výsledky
v prvom polroku 1978 sa v nakládke a v objeme prepravy
tovaru zlepšili oproti minulým rokom. Prepravilo sa
o 3 mil. ton viac ako v roku 1977. Kritickým sa stáva,
znovu ako v minulých rokoch, november a december. Svedčí
to o nerovnomernosti v požiadavkách prepravcov v priebehu
roka a prekračovaní úloh v poslednom štvrťroku.
Z toho vyplývajúce zvýšené nároky
na prepravu presahujú reálne možnosti dopravy.
Pretože prioritu má preprava uhlia, sťažuje
to plnenie v preprave ostatných substrátov a výrobkov
ostatných odvetví národného hospodárstva.
Na záver roka nemôže doprava objektívne
zvládnuť úspešne nakládku a prepravu
tovaru vo vnútri štátu, vývoz výrobkov
do zahraničia, ako aj zvýšený tranzit
cez naše územie. Pracovníci v doprave plnia
úlohy zvýšeným pracovným úsilím,
racionalizačnými opatreniami a účelnou
koordináciou a riadením v rámci všetkých
odvetví dopravy a prehlbovaním spolupráce
s prepravcami.
Najvážnejšie problémy sú v železničnej
doprave, kde sa na záver roka nedarí plniť
plánované úlohy v nakládke a v preprave.
Predlžuje sa obeh vagónov, ktorý je dnes 96
hodín, z čoho 37 % je v rukách prepravcov.
Pre zabezpečenie napríklad prepravy uhlia potrebuje
doprava plniť plánované dodávky vysokostenných
vagónov, pritom za prvú polovicu 6. päťročného
plánu sa dodalo len 11,5 %. Ťažba uhlia a tým
i nároky na jeho prepravu rastú rýchlejšie,
ako sa pôvodne predpokladalo. Nedostatok opravárenských
kapacít a náhradných dielov spôsobuje,
že sa zhoršuje technický stav vozňov.
Vozový park zaostáva a tým vznikajú
ďalšie problémy, napríklad zvyšuje
sa počet odstavených vozňov. Podobne nedostatok
rušňového parku neprispieva k plneniu náročných
úloh.
Ak posudzujeme plnenie hospodárskych zmlúv prístavby
a nakládky uhlia za 10 mesiacov tohto roku, tak ťažobné
podniky nenaložili alebo odriekli 8740 vozových jednotiek
v dôsledku nerovnomerného plnenia v ťažbe
uhlia, ale i v dôsledku časovej nerovnomernosti pristavovania
a v nevhodnej skladbe vozňov.
V záujme zníženia týchto nedostatkov
sa napr. v rámci Generálneho riaditeľstva uhoľných
a lignitových baní v Prievidzi a Správy východnej
dráhy v Bratislave pristúpilo ešte v roku 1976
k uzatvoreniu "Združeného socialistického
záväzku na zabezpečenie prepravy uhlia".
Obsahom a náplňou tohto záväzku je zlepšenie
prístavby a nakládky železničných
vozňov, najmä v dňoch pracovného pokoja
a voľna, skracovanie pobytu železničných
vozňov pri nakládke a vykládke, zabezpečovanie
menších opráv železničných
vozňov v zmysle Třebušicko-komořanskej
výzvy, vzájomná informovanosť a zabezpečovanie
plynulého odlevu ložnej záťaže z
vlečiek s tým, že tento záväzok
sa podrobne štvrťročne vyhodnocuje medzi náčelníkom
služby dopravy a prepravy Správy východnej
dráhy a odborným riaditeľom pre ekonomiku a
obchod Generálneho riaditeľstva uhoľných
a lignitových baní a polročne medzi náčelníkom
Východnej dráhy a generálnym riaditeľom
Generálneho riaditeľstva uhoľných a lignitových
baní.
Doterajšie skúsenosti potvrdzujú správnosť
tohto počinu, ktorým sa odstránili sústavne
sa opakujúce nedostatky, podstatne sa zlepšila informovanosť
o potrebe a prístavbe železničných vozňov
na nakládku uhlia. Ďalším takým
kladným prínosom v tejto oblasti je socialistický
záväzok kolektívu BSP - vozňových
dispečerov pri Prevádzkovom oddiele Bratislava,
v ktorom sa zaväzujú maximálne pomáhať
pri prístavbe železničných vozňov
pre ťažobné podniky uhoľných baní.
Aj tento záväzok sa štvrťročne vyhodnocuje
s týmito pracovníkmi.
Dovoľte mi však poznamenať, že prevádzka,
technická vybavenosť a sociálne zariadenie
na železničnej stanici v Prievidzi, ktorá patrí
do môjho volebného obvodu, je nevyhovujúce.
Železničná stanica bola postavená v
roku 1894 a nemôže zodpovedne plniť úlohy
v osobnej, ani v nákladnej doprave pri takej prudkej dynamike
rozvoja ekonomiky na Hornej Nitre (závody v Partizánskom,
Chemické závody Nováky, Baňa Cígeľ
v Prievidzi atď.). Kritický stav je i v nákladnej
stanici v Prievidzi, ktorá zabezpečuje dopravno-prepravné
úkony pre baňu Cígeľ, ktorá je
v činnosti od roku 1963. Doteraz neboli postavené
žiadúce prevádzkové ani sociálne
zariadenia pre pracovníkov Československých
dráh. Títo vykonávajú svoju činnosť
v zapožičaných miestnostiach a zariadeniach
našej bane Cígeľ. Je skutočne veľmi
potrebné postaviť prevádzkovú budovu
ČSD v tejto oblasti.
Ukazuje sa nutnosť v záujme rýchlejšieho
a operatívnejšieho zabezpečovania prepravy
uhlia, ale i ďalších substrátov z oblasti
Nováky - Prievidza - Handlová, aby sa vybudovala
trať Handlová - Žiar nad Hronom.
Vážené súdružky a súdruhovia,
situácia v železničnej doprave nepriaznivo
ovplyvňuje aj vysoký počet nehôd a
ich následky. Do konca septembra tohto roku bola pre nehody
prerušená železničná doprava o
2097 hodín a 11 934 vlakov bolo zmeškaných
o 14 946 hodín. Vysoká zaťaženosť
hlavných ťahov železničnej siete a plné
využitie ich priepustnosti kladie vysoké požiadavky
na riadiacu činnosť a vyžaduje mimoriadne organizátorské
úsilie pracovníkov na všetkých stupňoch
riadenia. Súčasný stav ukazuje, že s
rastúcimi úlohami úmerne nestúpa aj
úroveň riadiacej práce tak, aby sa rýchlo
eliminovali nepriaznivé vplyvy. Účinnosť
riadiacej práce je najviac znižovaná tým,
že veľké množstvo správnych operatívnych
príkazov sa nedostatočne plní, nie je dôsledne
rešpektovaná dráhami a prevoznými oddielmi.
Pod tlakom prepravcov a v záujme splnenia plánovaných
ukazovateľov jednotlivých dráh sa dáva
často prednosť miestnym požiadavkám v
jednotlivých oblastiach železničnej siete pred
celosieťovými a celospoločenskými potrebami.
Situáciu v železničnej doprave dosť zaťažuje
už dlhší čas trvajúci úbytok
pracovníkov, a to predovšetkým v posledných
rokoch sa citeľne znížil počet pracovníkov
na železnici. V tomto roku chýb a do plánovaného
stavu vyše 2000 pracovníkov. Tento stav sa najviac
pociťuje u vlakových čiat, sprievodcov, posunovačov,
traťových robotníkov a niektorých ďalších
profesií. Už v tomto roku v januári sa Predsedníctvo
ÚV KSČ a vláda ČSSR podrobne zaoberali
situáciou a prijali uznesenia na zabezpečenie úloh
v železničnej doprave, vyplývajúce zo
záverov XV. zjazdu KSČ a na riešenie úzkych
miest v preprave uhlia zo Severočeského kraja. Ide
o celý komplex úloh a opatrení. Ich zmyslom
je vytvárať potrebné podmienky pre zabezpečenie
úloh v železničnej doprave ešte v tomto
roku prehodnotiť investičnú politiku a posilniť
investície v období do konca roka 1980 i v rámci
7. 5RP. Naďalej zvyšovať príťažlivosť
práce na železnici. Realizácia týchto
úloh vyžaduje aktívny prístup vedúcich
pracovníkov všetkých riadiacich stupňov
v železničnej doprave samej, ale aj maximálnu
pomoc ďalších odvetví, a to najmä
strojárstva a stavebníctva. Im boli adresované
slová generálneho tajomníka ÚV KSČ
s. Gustáva Husáka na 11. zasadnutí ÚV
KSČ. Citujem: "Splnenie zámerov a opatrenia
k rozvoju technickej základne železnice nie je záležitosťou
len samého rezortu dopravy. Je podmienené zodpovedným
plnením úloh stavebných organizácií,
výrobno-hospodárskych jednotiek a podnikov oboch
rezortov strojárstva. Od nich sa vyžaduje bezpodmienečné
splnenie dodávok lokomotív, vagónov a náhradných
dielov v požadovanom sortimente a v termínoch."
Koniec citátu.