Z průběhu plnění letošního
plánu vědeckotechnického rozvoje se očekává,
že každý osmý výzkumný či
vývojový úkol nebude včas ukončen.
Obdobně se předpokládá zhoršení
stavu plnění realizačních výstupů.
Národní hospodářství bude mít
proto k dispozici méně nových výrobků,
technologií, materiálových a energetických
úspor včetně náhrady lidské
práce, než jak bylo uvažováno. Příčin
je řada. Patří mezi ně nízká
úroveň vlastního řešení,
nedostatečná vybavenost unikátní,
zpravidla dováženou přístrojovou technikou,
nezajištění realizačních stavebně
technologických investic a nepřipravenost ve výrobě.
Chtěl bych v této souvislosti připomenout,
že souhrnné neinvestiční rozpočtové
výdaje 16,8 mld Kčs v roce 1979 jsou jen částí
prostředků, potřebných k dosažení
žádoucích efektů. Musíme vynakládat
další nemalé prostředky především
do oblasti investic, aby nové poznání jako
plod vědeckovýzkumné činnosti bylo
transformováno do nových výrobků nebo
technologií. Teprve ony se stávají skutečnými
nositeli nových ekonomických zdrojů.
V národohospodářském plánu
je dnes vytyčeno celkem 90 samostatných, avšak
jen výjimečně navzájem propojených
státních programů - rozvoje výroby,
technického rozvoje, základního výzkumu,
ekonomického výzkumu, racionalizace a programů
mezinárodní socialistické integrace. Sehrály
jistě svoji roli na cestě, k novým formám
plánování, ale zpravidla neodpovídají
již svou roztříštěností,
nepropojeností a obtížnou zvládnutelností
podmínkám dneška, tím méně
požadavkům budoucnosti. Cílově programové
přístupy jistě nepředstavují
všelék na každý nedostatek. Je však
nesporné, že současný vysoký
stupeň rozvoje výrobních sil a společenské
dělby práce vede k nutnosti důsledného
komplexního cílově programového plánování
a řízení jako je tomu ve Svazu sovětských
socialistických republik.
Zatím u nás není dostatečně
propracována strategie rozvoje vědy, vycházející
z dlouhodobějších perspektivních potřeb
a možností našeho národního hospodářství
a celé společnosti a využívající
prognózy tendencí rozvoje vědy samotné.
Náš základní výzkum, jehož
poznatky v oblasti přírodních a technických
věd jsou vpravdě hnacím momentem účelného
hospodaření s přírodním a myšlenkovým
bohatstvím, zatím nesleduje v dostatečné
míře a v potřebném rozsahu širší
vědní sféry a někdy i pouští
ze zřetele celistvost a vnitřní vazby současného
moderního vývoje ve vědě. To je nutno
změnit. Pokračování v takovémto
postupu by ve svých důsledcích vedlo k omezení
a utlumení včasné reakce na progresívní
posuny v celkovém vědním poznání
i k přehlížení tendencí v potřebách
společnosti. Z druhé strany je brzdou nízká
schopnost části výrobců formulovat
úkoly základního výzkumu.
Potěšitelné je, že v šesté
pětiletce se zkonkretizovaly výsledky základního
výzkumu ČSAV a SAV v oblasti přírodních
a technických věd a výrazně se zvětšil
počet jeho realizačních výstupů.
Mezi příklady jsou speciální soudy
Ústavu fyzikální metalurgie ČSAV zavedené
do hromadné výroby v SONP Kladno. Při antikorozní
ochraně konstrukcí betonových staveb byly
uplatněny výsledky Ústavu stavebnictví
a architektury SAV. Zcela mimořádný význam
má spolupráce Ústavu radiotechniky ČSAV
s národním podnikem ZPA Pragotron a podíl
téhož ústavu při zprůmyslnění
tlakového fosfidu galia v Tesle Rožnov. Pro národní
podnik Tesla Brno připravil Ústav přístrojové
techniky ČSAV podklady pro progresívní rastrovací
elektronový mikroskop, předváděný
na výstavě Technika 78 v Moskvě. Instrumentální
podíl ČSAV v rámci programu lnterkosmos se
rozvíjí i úspěšnou funkcí
prvního čs. sputniku "Magion". Ústav
experimentální fytopatologie SAV zvýšil
novou postřikovou látkou hrubou produkci cukrovky
o 6 tis. Kčs na hektar. Významným pokrokem
je také realizační výstup Ústavu
molekulární genetiky ČSAV, snižující
principem tzv. plošné imunizace úhyn chovných
zvířat o 60 %. Jeho celostátní aplikace
by vedla jen u telat a selat k úsporám zhruba 300
mil. Kčs ročně.
Soudružky a soudruzi poslanci, stojíme před
další intenzifikací vědeckotechnického
rozvoje - a to jak v přípravě nové
techniky, tak i ve zvýšení inovační
aktivity výrobní základny. Musíme
dosáhnout vysoké technické úrovně
našich výrobků ne v nějaké vzdálené
budoucnosti, ale ve velmi krátké době. Zákony
ekonomiky jsou totiž neúprosné, svět
na nás nepočká. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Löblovi.
Poslanec Rigo vystoupí jako prvý po přestávce.
První část odpoledního jednání
bude řídit první místopředseda
Federálního shromáždění
soudruh Marko. Naše jednání zahájíme
přesně ve 13.15 hodin.
(Jednání přerušeno ve 12.14 hod.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.15 hod.)
(Řízení schůze převzal I. místopředseda
FS J. Marko.)
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Súdružky poslankyne, súdruhovia
poslanci, pokračujeme v našom rokovaní k vládnemu
návrhu zákona o štátnom rozpočte
čs. federácie na rok 1979. Udeľujem slovo poslancovi
Emilovi Rigovi.
Poslanec SN E. Rigo: Vážený súdruh
predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky a súdruhovia! V diskusnom vystúpení
chcem poukázať na niektoré problémy,
ktoré sa dotýkajú efektívnosti a kvality
dodávok technologických zariadení a strojov
pre zahraničný a vnútorný trh. Sú
to problémy, ktorými sa zaoberalo 11. a 12. plénum
ÚV KSČ v súvislosti s riešením
efektívnosti národného hospodárstva
a plnením 6. päťročného plánu.
Ich plnenie vyžaduje všestranné a pohotové
uplatňovanie poznatkov vedy a techniky vo všetkých
výrobných i nevýrobných odvetviach.
Zdrojom, ktorý nám umožňuje účinnejšie
využívať poznatky vedeckotechnického rozvoja
vo svete, dlhodobo formovať vývoj štruktúry
priemyselnej výroby, vytvárať podmienky pre
trvalý rast ekonomiky a životnej úrovne obyvateľstva,
musí byť predovšetkým dôsledná
realizácia spoločného komplexného
programu rozvoja socialistickej integrácie.
Úzka spolupráca s krajinami RVHP, kooperácia
a špecializácia výrob na vysokej technickoekonomickej
úrovni nám umožňuje čeliť
nepriaznivým vplyvom západného trhu.
Stabilita a dynamičnosť socialistickej ekonomiky je
stále tŕňom v oku kapitalistickým
štátom, ktoré prežívajú
hlbokú krízu sprevádzanú infláciou
a prehlbujúcimi sa rozpormi.
Ako sa upevňuje ekonomická sila socializmu, tak
vzrastá aj jeho priamy vplyv na svetový obchod,
priemyslovú a vedeckotechnickú spoluprácu.
V podmienkach nášho štátu má v
tejto oblasti kľúčové miesto naše
strojárstvo. Rieši nielen uspokojovanie potrieb ostatných
odvetví národného hospodárstva a obyvateľstva
zabezpečovaním širokého sortimentu kvalitného
priemyslového tovaru, ale na exportných schopnostiach
strojárstva závisí v rozhodujúcej
časti i dostatok platobných prostriedkov na krytie
potrebných dovozov zo zahraničia. Oproti roku 1975
má v 6. päťročnici strojárstvo
zvýšiť dodávky pre export o 74,4 % a výrobu
tovaru pre vnútorný trh o 34 %. Plán na r.
1979 v porovnaní s očakávanou skutočnosťou
toho roku počíta s rastom celkového obratu
tovaru o 6 % pri prednostnom raste vývozu pred dovozom.
Napriek tomu platobné vzťahy ostávajú
napäté.
V prvých rokoch 6. päťročnice boli dosiahnuté
niektoré priaznivé výsledky v rozvoji výroby.
Napríklad len za I. polrok 1978 boli vo všeobecnom
strojárstve prekročené objemy hrubej výroby
i výroby tovaru. Podľa plánu sú splnené
dodávky investičných celkov pre užívateľské
odvetvie. Vytvorila sa priaznivá situácia pre zabezpečenie
požiadaviek vnútorného trhu. Ministerstvo hutí
a ťažkého strojárstva napríklad
k 1. júlu uzatvorilo 79 dvojstranných a 30 mnohostranných
zmlúv a dohôd o špecializácii a kooperácii
výroby. Ak r. 1970 činil podiel vývozu strojov
a zariadení zhruba 13 %, v minulom roku dosiahol už
31 %. Svojím významom patrí toto ministerstvo
medzi odvetvia s najväčším objemom vývozných
dodávok pre chemický a potravinársky priemysel,
motorové lokomotívy, priemyselné armatúry,
koľajové vozidlá a osobnú dopravu.
Pre krátkosť času nemienim hovoriť o ďalších
pozitívach, ktoré v týchto oblastiach činnosti
dosahujeme. Sú všeobecne známe a prevažujúce.
Chcem skôr poukázať na problémy a nedostatky
z pohľadu efektívnosti vývozu a dovozu, riešenie
ktorých by veľmi prispelo k naplneniu vytýčených
zámerov XV. zjazdu KSČ a záverov plén
ÚV KSČ. Získané poznatky u podnikov,
výrobnohospodárskych jednotiek a niektorých
centrálnych orgánov ukazujú, že je v
tejto oblasti veľa nedostatkov, nad ktorými sa musíme
zamýšľať a pružne, vecne i koncepčne
ich riešiť. Vyžadujú dopracovanie niektorých
otázok, intenzívnejšie riešenie úloh
v oblasti vedy a techniky, cieľavedomé uskutočňovanie
racionalizácie a modernizácie výrobnej základne,
dôsledné úsilie o vyššiu akosť,
kvalitné náhradné diely a servisnú
službu.
Počiatočné kroky na zlepšenie stavu
boli urobené ako v oblasti plánovacej a kontrolnej
činnosti, tak i v podnecovaní socialistickej iniciatívy
pracujúcich.
Napriek tomu problémy efektívnosti vývozu
i dovozu pretrvávajú. Sú vážne
nedostatky v kvalite výroby, prekračujeme priemerné
kilogramové ceny strojárskych výrobkov. Musí
sa zlepšiť pružnosť výroby a schopnosť
zahraničného obchodu. Sú dlhé dodacie
lehoty, ktoré narušujú konkurenčnú
schopnosť. Nedarí sa podstatnejšie zvyšovať
objem vývozu do nesocialistických štátov
v oboroch textilných strojov, obrábacích
a tvarovacích strojov, osobných i nákladných
automobilov a traktorov. Sklz plánovaných dodávok
pre export do nesocialistických krajín od začiatku
päťročnice predstavuje viac ako 1,5 mld Kčs.
Výrazom uvádzanej situácie v technickej úrovni
a technických službách čsl. strojárskeho
vývozu je ukazovateľ docieľovaných priemerných
kilogramových cien strojárskych výrobkov
vyvážaných do krajín Európskeho
hospodárskeho spoločenstva s cenami, ktoré
pri vývoze do tohto teritória docieľujú
iní vývozcovia.
Fakty ukazujú, že priemerné kilogramové
ceny strojárskych výrobkov nedosahujeme. Priemer
svetovej kilogramovej ceny činí 4,84 US $, NSR dosahuje
4,56 US $ a ČSSR 1,84 US $. Pritom vývoz niektorých
skupín strojárskych výrobkov, ako sú
kovospracovacie stroje, poľnohospodárske stroje a
traktory, kontrolné prístroje a nástroje
sa realizuje za ďaleko nižšiu cenu, ako rovnaké
výrobky dovážené do Československa.
Napríklad elektrické, energetické a spínacie
zariadenia vyvážame kg za 1,30 $ a dovážame
za 9,52 $. Ešte horší pomer je u vedeckých,
lekárskych, optických, meracích a kontrolných
prístrojov a nástrojov.
Preto sa dáva dôraz na nutnosť zvýšenia
efektívnosti vývozu, ktorá spočíva
vo vytváraní základných predpokladov
už vo fáze výskumu vývoja, ale i vo
výrobe najmä strojárenského tovaru.
Výrobné podniky musia väčšiu pozornosť
venovať najmä kvalite výrobkov, prevádzkovej
spoľahlivosti, technickej úrovni strojov, ich baleniu
a celkovej expedícii.
Technická kontrola zahraničného obchodu ukazuje,
že pretrváva veľké množstvo nedostatkov
v tejto činnosti. Zodpovední vedúci pracovníci
i odborné inžinierske kádre neplnia vždy
potrebnú náročnosť a kvalifikovaný
prístup. Hľadajú sa príčiny,
chyby a nedostatky len mimo nás, mimo našej konkrétnej
organizátorskej a riadiacej práce. Pritom percento
kontrolovaného tovaru a jeho pozastavenia sa zvyšuje.
Zvyšuje sa i počet reklamácií i náklady
na odstraňovanie zistených závad.
Závažnejšie nedostatky sa prejavujú vo
vývoze investičných celkov. Je potrebné
zdôrazniť, že pri vývoze investičných
celkov sa realizuje celý rad dodávok, ktoré
by sme nemohli samostatne na zahraničných trhoch
predať. Doposiaľ však nie je obnovená funkcia
hlavného dodávateľa, nie sú vyčlenené
potrebné kapacity na výrobu a kompletáciu,
je nízka konkurenčná schopnosť, čo
sťažuje ponukové riadenie v zahraničnom
obchode. Často i dobré ponuky pre tieto a ďalšie
naše nedostatky nemôžeme prijať a najmä
včas a kvalitne realizovať.
V súhrne predstavujú nevyužité obchodné
príležitosti na úseku investičných
celkov za r. 1975-78 hodnotu 17 mld. Kčs.
V duchu 11. a 12. pléna ÚV KSČ by sme sa
mali všetci, ktorí ovplyvňujeme tento stav,
zamyslieť nad našou prácou. Mali by sa zamyslieť
najmä tí, ktorí predstavujú a zabezpečujú
technický progres a jeho realizáciu. Mali by sa
zamýšľať nad svojou kvalitou práce
na každom pracovisku v továrni, na poli, v úrade,
v inštitúcii, všetci, ktorí tvoria hodnoty
alebo sa inak podieľajú na tvorbe bohatstva našej
spoločnosti. A nesmieme zabúdať, že i
na dovážané stroje treba mať väčšie
nároky. V dôsledku nehospodárneho a neuváženého
nákupu strojov v minulosti niektoré podniky potrebujú
v súčasnosti veľké sumy na nákup
náhradných súčiastok. Okrem toho niektoré
podniky nakúpili tzv. rýchlonávratné
stroje, ktoré sú však využité len
na 20 % a tým sa ich návratnosť predlžuje
pätnásobne. Nakúpili sa tiež stroje, ktoré
sa v praxi neosvedčili. A to je nezodpovedné! Hospodárime
pre seba, pre našu mladú generáciu, pre našu
socialistickú vlasť. Úlohou dňa sa musí
stať náročnosť, dôslednosť,
presnosť, kvalita, efektívnosť a progres celkovej
práce. Tí jednotlivci, alebo jednotlivé kolektívy,
ktoré takto úlohy nechápu a neriešia,
nemajú právu ujedať z nášho krajca.
Je správne, že Štátna plánovacia
komisia, Federálne ministerstvo financií, Federálne
ministerstvo práce a sociálnych vecí, Federálne
ministerstvo pre technický a investičný rozvoj
a Federálny štatistický úrad prerokovali
a schválili "Pokyny na postihovanie nekvalitnej výroby.
Ide o to, aby sa činorodo využívali a uplatňovali
v praxi.
Záverom by som chcel povedať, že musíme
denne zameriavať pracovnú iniciatívu a socialistické
súťaženie pracujúcich na vysokú
efektívnosť, kvalitu všetkej práce, využívať
schopnosti, um a pracovitosť našich ľudí
pri riešení týchto i ďalších
zložitých a náročných úloh.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Rigovi.
O slovo sa prihlásil podpredseda vlády ČSSR
s. Šimon, aby odpovedal na otázku poslanca Pitru.
Místopředseda vlády ČSSR J. Šimon:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, nejdůležitějším
nástrojem vlády pro řízení
rozvoje ekonomiky je státní plán ve všech
ukazatelích. Nedílnou součástí
řízení na všech stupních je důsledná
kontrola plnění uložených úkolů
a okamžité zásahy tam, kde dochází
k odchylkám, haváriím.
K tomu na úrovni vlády je vybudována celá
organizační struktura a síť informací
od řídících i kontrolních orgánů
vlády.
V oblasti řízení metalurgickostrojírenského
komplexu nestačí ke kontrole oficiální
statistické výkazy. Jsou doplňovány
systémem operativních informací periodických
i přechodných, podle důležitosti rozsahu
potřebných zásahů.
Plán hrubé výroby již dávno není
rozhodujícím ukazatelem plánu. Na úrovni
obou resortů se sleduje zhruba 35 rozhodujících
ukazatelů plánu a řada věcných
problémů, jako jsou rozhodující úkoly
technického rozvoje, kompletace investičních
celků, vybrané úkoly exportu a jiné.
Na pravidelných kontrolách s ministry, za účasti
všech potřebných objektivních orgánů
vlády, se přijímají opatření
nejen za běžný měsíc, ale i k
výhledům na splnění čtvrtletí
a celého roku.
Soudruzi ministři na pravidelných měsíčních
poradách s generálními řediteli analyzují
plnění s důrazem na neplněné
nebo ohrožené úkoly a vyvozují závěry
z neplnění.
Kromě administrativních forem jsou vyvozovány
závěry s rozhodnutím o krácení
odměn a v nezbytných případech, po
důkladné analýze skutečného
stavu, jsou vyžadována i kádrová a kárná
opatření.
Pro objektivní posouzení jsou organizovány
komplexní skupiny k provedení hloubkové kontroly
a předložení návrhů na řešení.
Využívá se všech dostupných materiálů
statistiky, bulletinu zahraničního obchodu, upozornění
banky, zpráv zastupitelské sítě v
zahraničí, a tak dále.
Snažíme se, aby důležité informace
nezůstaly bez odezvy. Vždy žádáme
okamžitou nápravu a sledujeme její vyřízení.