Středa 13. prosince 1978

Z průběhu plnění letošního plánu vědeckotechnického rozvoje se očekává, že každý osmý výzkumný či vývojový úkol nebude včas ukončen. Obdobně se předpokládá zhoršení stavu plnění realizačních výstupů. Národní hospodářství bude mít proto k dispozici méně nových výrobků, technologií, materiálových a energetických úspor včetně náhrady lidské práce, než jak bylo uvažováno. Příčin je řada. Patří mezi ně nízká úroveň vlastního řešení, nedostatečná vybavenost unikátní, zpravidla dováženou přístrojovou technikou, nezajištění realizačních stavebně technologických investic a nepřipravenost ve výrobě.

Chtěl bych v této souvislosti připomenout, že souhrnné neinvestiční rozpočtové výdaje 16,8 mld Kčs v roce 1979 jsou jen částí prostředků, potřebných k dosažení žádoucích efektů. Musíme vynakládat další nemalé prostředky především do oblasti investic, aby nové poznání jako plod vědeckovýzkumné činnosti bylo transformováno do nových výrobků nebo technologií. Teprve ony se stávají skutečnými nositeli nových ekonomických zdrojů.

V národohospodářském plánu je dnes vytyčeno celkem 90 samostatných, avšak jen výjimečně navzájem propojených státních programů - rozvoje výroby, technického rozvoje, základního výzkumu, ekonomického výzkumu, racionalizace a programů mezinárodní socialistické integrace. Sehrály jistě svoji roli na cestě, k novým formám plánování, ale zpravidla neodpovídají již svou roztříštěností, nepropojeností a obtížnou zvládnutelností podmínkám dneška, tím méně požadavkům budoucnosti. Cílově programové přístupy jistě nepředstavují všelék na každý nedostatek. Je však nesporné, že současný vysoký stupeň rozvoje výrobních sil a společenské dělby práce vede k nutnosti důsledného komplexního cílově programového plánování a řízení jako je tomu ve Svazu sovětských socialistických republik.

Zatím u nás není dostatečně propracována strategie rozvoje vědy, vycházející z dlouhodobějších perspektivních potřeb a možností našeho národního hospodářství a celé společnosti a využívající prognózy tendencí rozvoje vědy samotné. Náš základní výzkum, jehož poznatky v oblasti přírodních a technických věd jsou vpravdě hnacím momentem účelného hospodaření s přírodním a myšlenkovým bohatstvím, zatím nesleduje v dostatečné míře a v potřebném rozsahu širší vědní sféry a někdy i pouští ze zřetele celistvost a vnitřní vazby současného moderního vývoje ve vědě. To je nutno změnit. Pokračování v takovémto postupu by ve svých důsledcích vedlo k omezení a utlumení včasné reakce na progresívní posuny v celkovém vědním poznání i k přehlížení tendencí v potřebách společnosti. Z druhé strany je brzdou nízká schopnost části výrobců formulovat úkoly základního výzkumu.

Potěšitelné je, že v šesté pětiletce se zkonkretizovaly výsledky základního výzkumu ČSAV a SAV v oblasti přírodních a technických věd a výrazně se zvětšil počet jeho realizačních výstupů. Mezi příklady jsou speciální soudy Ústavu fyzikální metalurgie ČSAV zavedené do hromadné výroby v SONP Kladno. Při antikorozní ochraně konstrukcí betonových staveb byly uplatněny výsledky Ústavu stavebnictví a architektury SAV. Zcela mimořádný význam má spolupráce Ústavu radiotechniky ČSAV s národním podnikem ZPA Pragotron a podíl téhož ústavu při zprůmyslnění tlakového fosfidu galia v Tesle Rožnov. Pro národní podnik Tesla Brno připravil Ústav přístrojové techniky ČSAV podklady pro progresívní rastrovací elektronový mikroskop, předváděný na výstavě Technika 78 v Moskvě. Instrumentální podíl ČSAV v rámci programu lnterkosmos se rozvíjí i úspěšnou funkcí prvního čs. sputniku "Magion". Ústav experimentální fytopatologie SAV zvýšil novou postřikovou látkou hrubou produkci cukrovky o 6 tis. Kčs na hektar. Významným pokrokem je také realizační výstup Ústavu molekulární genetiky ČSAV, snižující principem tzv. plošné imunizace úhyn chovných zvířat o 60 %. Jeho celostátní aplikace by vedla jen u telat a selat k úsporám zhruba 300 mil. Kčs ročně.

Soudružky a soudruzi poslanci, stojíme před další intenzifikací vědeckotechnického rozvoje - a to jak v přípravě nové techniky, tak i ve zvýšení inovační aktivity výrobní základny. Musíme dosáhnout vysoké technické úrovně našich výrobků ne v nějaké vzdálené budoucnosti, ale ve velmi krátké době. Zákony ekonomiky jsou totiž neúprosné, svět na nás nepočká. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Löblovi. Poslanec Rigo vystoupí jako prvý po přestávce.

První část odpoledního jednání bude řídit první místopředseda Federálního shromáždění soudruh Marko. Naše jednání zahájíme přesně ve 13.15 hodin.

(Jednání přerušeno ve 12.14 hod.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.15 hod.)

(Řízení schůze převzal I. místopředseda FS J. Marko.)

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, pokračujeme v našom rokovaní k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte čs. federácie na rok 1979. Udeľujem slovo poslancovi Emilovi Rigovi.

Poslanec SN E. Rigo: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky a súdruhovia! V diskusnom vystúpení chcem poukázať na niektoré problémy, ktoré sa dotýkajú efektívnosti a kvality dodávok technologických zariadení a strojov pre zahraničný a vnútorný trh. Sú to problémy, ktorými sa zaoberalo 11. a 12. plénum ÚV KSČ v súvislosti s riešením efektívnosti národného hospodárstva a plnením 6. päťročného plánu. Ich plnenie vyžaduje všestranné a pohotové uplatňovanie poznatkov vedy a techniky vo všetkých výrobných i nevýrobných odvetviach.

Zdrojom, ktorý nám umožňuje účinnejšie využívať poznatky vedeckotechnického rozvoja vo svete, dlhodobo formovať vývoj štruktúry priemyselnej výroby, vytvárať podmienky pre trvalý rast ekonomiky a životnej úrovne obyvateľstva, musí byť predovšetkým dôsledná realizácia spoločného komplexného programu rozvoja socialistickej integrácie.

Úzka spolupráca s krajinami RVHP, kooperácia a špecializácia výrob na vysokej technickoekonomickej úrovni nám umožňuje čeliť nepriaznivým vplyvom západného trhu.

Stabilita a dynamičnosť socialistickej ekonomiky je stále tŕňom v oku kapitalistickým štátom, ktoré prežívajú hlbokú krízu sprevádzanú infláciou a prehlbujúcimi sa rozpormi.

Ako sa upevňuje ekonomická sila socializmu, tak vzrastá aj jeho priamy vplyv na svetový obchod, priemyslovú a vedeckotechnickú spoluprácu.

V podmienkach nášho štátu má v tejto oblasti kľúčové miesto naše strojárstvo. Rieši nielen uspokojovanie potrieb ostatných odvetví národného hospodárstva a obyvateľstva zabezpečovaním širokého sortimentu kvalitného priemyslového tovaru, ale na exportných schopnostiach strojárstva závisí v rozhodujúcej časti i dostatok platobných prostriedkov na krytie potrebných dovozov zo zahraničia. Oproti roku 1975 má v 6. päťročnici strojárstvo zvýšiť dodávky pre export o 74,4 % a výrobu tovaru pre vnútorný trh o 34 %. Plán na r. 1979 v porovnaní s očakávanou skutočnosťou toho roku počíta s rastom celkového obratu tovaru o 6 % pri prednostnom raste vývozu pred dovozom. Napriek tomu platobné vzťahy ostávajú napäté.

V prvých rokoch 6. päťročnice boli dosiahnuté niektoré priaznivé výsledky v rozvoji výroby. Napríklad len za I. polrok 1978 boli vo všeobecnom strojárstve prekročené objemy hrubej výroby i výroby tovaru. Podľa plánu sú splnené dodávky investičných celkov pre užívateľské odvetvie. Vytvorila sa priaznivá situácia pre zabezpečenie požiadaviek vnútorného trhu. Ministerstvo hutí a ťažkého strojárstva napríklad k 1. júlu uzatvorilo 79 dvojstranných a 30 mnohostranných zmlúv a dohôd o špecializácii a kooperácii výroby. Ak r. 1970 činil podiel vývozu strojov a zariadení zhruba 13 %, v minulom roku dosiahol už 31 %. Svojím významom patrí toto ministerstvo medzi odvetvia s najväčším objemom vývozných dodávok pre chemický a potravinársky priemysel, motorové lokomotívy, priemyselné armatúry, koľajové vozidlá a osobnú dopravu.

Pre krátkosť času nemienim hovoriť o ďalších pozitívach, ktoré v týchto oblastiach činnosti dosahujeme. Sú všeobecne známe a prevažujúce. Chcem skôr poukázať na problémy a nedostatky z pohľadu efektívnosti vývozu a dovozu, riešenie ktorých by veľmi prispelo k naplneniu vytýčených zámerov XV. zjazdu KSČ a záverov plén ÚV KSČ. Získané poznatky u podnikov, výrobnohospodárskych jednotiek a niektorých centrálnych orgánov ukazujú, že je v tejto oblasti veľa nedostatkov, nad ktorými sa musíme zamýšľať a pružne, vecne i koncepčne ich riešiť. Vyžadujú dopracovanie niektorých otázok, intenzívnejšie riešenie úloh v oblasti vedy a techniky, cieľavedomé uskutočňovanie racionalizácie a modernizácie výrobnej základne, dôsledné úsilie o vyššiu akosť, kvalitné náhradné diely a servisnú službu.

Počiatočné kroky na zlepšenie stavu boli urobené ako v oblasti plánovacej a kontrolnej činnosti, tak i v podnecovaní socialistickej iniciatívy pracujúcich.

Napriek tomu problémy efektívnosti vývozu i dovozu pretrvávajú. Sú vážne nedostatky v kvalite výroby, prekračujeme priemerné kilogramové ceny strojárskych výrobkov. Musí sa zlepšiť pružnosť výroby a schopnosť zahraničného obchodu. Sú dlhé dodacie lehoty, ktoré narušujú konkurenčnú schopnosť. Nedarí sa podstatnejšie zvyšovať objem vývozu do nesocialistických štátov v oboroch textilných strojov, obrábacích a tvarovacích strojov, osobných i nákladných automobilov a traktorov. Sklz plánovaných dodávok pre export do nesocialistických krajín od začiatku päťročnice predstavuje viac ako 1,5 mld Kčs.

Výrazom uvádzanej situácie v technickej úrovni a technických službách čsl. strojárskeho vývozu je ukazovateľ docieľovaných priemerných kilogramových cien strojárskych výrobkov vyvážaných do krajín Európskeho hospodárskeho spoločenstva s cenami, ktoré pri vývoze do tohto teritória docieľujú iní vývozcovia.

Fakty ukazujú, že priemerné kilogramové ceny strojárskych výrobkov nedosahujeme. Priemer svetovej kilogramovej ceny činí 4,84 US $, NSR dosahuje 4,56 US $ a ČSSR 1,84 US $. Pritom vývoz niektorých skupín strojárskych výrobkov, ako sú kovospracovacie stroje, poľnohospodárske stroje a traktory, kontrolné prístroje a nástroje sa realizuje za ďaleko nižšiu cenu, ako rovnaké výrobky dovážené do Československa. Napríklad elektrické, energetické a spínacie zariadenia vyvážame kg za 1,30 $ a dovážame za 9,52 $. Ešte horší pomer je u vedeckých, lekárskych, optických, meracích a kontrolných prístrojov a nástrojov.

Preto sa dáva dôraz na nutnosť zvýšenia efektívnosti vývozu, ktorá spočíva vo vytváraní základných predpokladov už vo fáze výskumu vývoja, ale i vo výrobe najmä strojárenského tovaru. Výrobné podniky musia väčšiu pozornosť venovať najmä kvalite výrobkov, prevádzkovej spoľahlivosti, technickej úrovni strojov, ich baleniu a celkovej expedícii.

Technická kontrola zahraničného obchodu ukazuje, že pretrváva veľké množstvo nedostatkov v tejto činnosti. Zodpovední vedúci pracovníci i odborné inžinierske kádre neplnia vždy potrebnú náročnosť a kvalifikovaný prístup. Hľadajú sa príčiny, chyby a nedostatky len mimo nás, mimo našej konkrétnej organizátorskej a riadiacej práce. Pritom percento kontrolovaného tovaru a jeho pozastavenia sa zvyšuje. Zvyšuje sa i počet reklamácií i náklady na odstraňovanie zistených závad.

Závažnejšie nedostatky sa prejavujú vo vývoze investičných celkov. Je potrebné zdôrazniť, že pri vývoze investičných celkov sa realizuje celý rad dodávok, ktoré by sme nemohli samostatne na zahraničných trhoch predať. Doposiaľ však nie je obnovená funkcia hlavného dodávateľa, nie sú vyčlenené potrebné kapacity na výrobu a kompletáciu, je nízka konkurenčná schopnosť, čo sťažuje ponukové riadenie v zahraničnom obchode. Často i dobré ponuky pre tieto a ďalšie naše nedostatky nemôžeme prijať a najmä včas a kvalitne realizovať.

V súhrne predstavujú nevyužité obchodné príležitosti na úseku investičných celkov za r. 1975-78 hodnotu 17 mld. Kčs.

V duchu 11. a 12. pléna ÚV KSČ by sme sa mali všetci, ktorí ovplyvňujeme tento stav, zamyslieť nad našou prácou. Mali by sa zamyslieť najmä tí, ktorí predstavujú a zabezpečujú technický progres a jeho realizáciu. Mali by sa zamýšľať nad svojou kvalitou práce na každom pracovisku v továrni, na poli, v úrade, v inštitúcii, všetci, ktorí tvoria hodnoty alebo sa inak podieľajú na tvorbe bohatstva našej spoločnosti. A nesmieme zabúdať, že i na dovážané stroje treba mať väčšie nároky. V dôsledku nehospodárneho a neuváženého nákupu strojov v minulosti niektoré podniky potrebujú v súčasnosti veľké sumy na nákup náhradných súčiastok. Okrem toho niektoré podniky nakúpili tzv. rýchlonávratné stroje, ktoré sú však využité len na 20 % a tým sa ich návratnosť predlžuje pätnásobne. Nakúpili sa tiež stroje, ktoré sa v praxi neosvedčili. A to je nezodpovedné! Hospodárime pre seba, pre našu mladú generáciu, pre našu socialistickú vlasť. Úlohou dňa sa musí stať náročnosť, dôslednosť, presnosť, kvalita, efektívnosť a progres celkovej práce. Tí jednotlivci, alebo jednotlivé kolektívy, ktoré takto úlohy nechápu a neriešia, nemajú právu ujedať z nášho krajca. Je správne, že Štátna plánovacia komisia, Federálne ministerstvo financií, Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí, Federálne ministerstvo pre technický a investičný rozvoj a Federálny štatistický úrad prerokovali a schválili "Pokyny na postihovanie nekvalitnej výroby. Ide o to, aby sa činorodo využívali a uplatňovali v praxi.

Záverom by som chcel povedať, že musíme denne zameriavať pracovnú iniciatívu a socialistické súťaženie pracujúcich na vysokú efektívnosť, kvalitu všetkej práce, využívať schopnosti, um a pracovitosť našich ľudí pri riešení týchto i ďalších zložitých a náročných úloh. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Rigovi.

O slovo sa prihlásil podpredseda vlády ČSSR s. Šimon, aby odpovedal na otázku poslanca Pitru.

Místopředseda vlády ČSSR J. Šimon: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, nejdůležitějším nástrojem vlády pro řízení rozvoje ekonomiky je státní plán ve všech ukazatelích. Nedílnou součástí řízení na všech stupních je důsledná kontrola plnění uložených úkolů a okamžité zásahy tam, kde dochází k odchylkám, haváriím.

K tomu na úrovni vlády je vybudována celá organizační struktura a síť informací od řídících i kontrolních orgánů vlády.

V oblasti řízení metalurgickostrojírenského komplexu nestačí ke kontrole oficiální statistické výkazy. Jsou doplňovány systémem operativních informací periodických i přechodných, podle důležitosti rozsahu potřebných zásahů.

Plán hrubé výroby již dávno není rozhodujícím ukazatelem plánu. Na úrovni obou resortů se sleduje zhruba 35 rozhodujících ukazatelů plánu a řada věcných problémů, jako jsou rozhodující úkoly technického rozvoje, kompletace investičních celků, vybrané úkoly exportu a jiné.

Na pravidelných kontrolách s ministry, za účasti všech potřebných objektivních orgánů vlády, se přijímají opatření nejen za běžný měsíc, ale i k výhledům na splnění čtvrtletí a celého roku.

Soudruzi ministři na pravidelných měsíčních poradách s generálními řediteli analyzují plnění s důrazem na neplněné nebo ohrožené úkoly a vyvozují závěry z neplnění.

Kromě administrativních forem jsou vyvozovány závěry s rozhodnutím o krácení odměn a v nezbytných případech, po důkladné analýze skutečného stavu, jsou vyžadována i kádrová a kárná opatření.

Pro objektivní posouzení jsou organizovány komplexní skupiny k provedení hloubkové kontroly a předložení návrhů na řešení. Využívá se všech dostupných materiálů statistiky, bulletinu zahraničního obchodu, upozornění banky, zpráv zastupitelské sítě v zahraničí, a tak dále.

Snažíme se, aby důležité informace nezůstaly bez odezvy. Vždy žádáme okamžitou nápravu a sledujeme její vyřízení.

Tolik odpověď na otázku poslance Pitry.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP