Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Šebóšikovi.
Slovo má soudruh Vedra, připraví se soudruh
Löbl.
Místopředseda SN V. Vedra: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
projednáváme dnes návrh státního
rozpočtu na příští rok v období,
které je doslova zatěžkávací
zkouškou naší ekonomiky, zabezpečení
všech cílů hospodářského
a sociálního programu, stanoveného XV. sjezdem
Komunistické strany Československa. Za této
situace, jak to znovu zdůraznilo 12. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, musíme soustředit
a aktivizovat všechny zdroje, nalézat nejspolehlivější
cesty k dosažení vysoké efektivnosti naší
socialistické ekonomiky.
S tím neodmyslitelně souvisí všestranná
péče o ochranu našeho socialistického
majetku, ochranu hodnot, které jsou součástí
velikých revolučních vymožeností
našeho lidu. Proti kapitalistické modle soukromého
vlastnictví, zákonitě plodícího
bídu, nezaměstnanost a ponižující
lidskou důstojnost, stavíme naše společenské,
socialistické vlastnictví, základ síly
a rozvoje naší země.
Skutečnost, že jsme vložili všechno bohatství,
všechny výrobní prostředky do rukou
svrchovaného lidu, je dokladem zcela nové, vpravdě
lidské morálky, je uplatněním skutečných
lidských práv a hodnot. Tak se prezentuje všemu
lidstvu reálný socialismus. Tuto historickou vymoženost,
dosaženou po velikých revolučních zápasech
naší dělnické třídy a
jejího předvoje - Komunistické strany Československa,
musíme neustále chránit, účelně
využívat, dokazovat v praxi přednosti socialistického
společenského vlastnictví.
Život naší země nám přináší
denně fakta o tom, že naši pracující
našli k celospolečenskému majetku správný
vztah. Pochopili totiž, že jsou jedinými tvůrci,
majiteli a uživateli, že bohatství každého
z nich vyrůstá jen a jen z bohatství celé
společnosti. Proto se k celospolečenskému
vlastnictví chovají jako skuteční
hospodáři.
Podléhali bychom však iluzím, kdybychom neviděli,
že jde o složitý, rozporuplný proces,
že se vedle nesmírně pozitivních příkladů
stále setkáváme se zjevy ledabylého
a přezíravého vztahu k socialistickému
majetku. A nejen to stále máme co činit s
nezákonným obohacováním se na úkor
společnosti, s rozkrádáním a poškozováním
hodnot, které jsou majetkem nás všech. Každý
z nás zná ostatně zacházení
se svěřenými stroji a nářadím
v průmyslu, zemědělství a na stavbách,
projevy vandalismu ve velkých městech, v autobusech,
vlacích apod.
Rádi konstatujeme, že ubývá trestných
činů, motivovaných vyloženě nepřátelskými
postoji vůči socialismu, typických z období
ostrého třídního zápasu před
a po Vítězném únoru. Nicméně
to neznamená, že bychom měli přehlížet
jevy, které - i když motivované převážně
soukromovlastnickou psychikou - mají nebezpečné
důsledky pro společnost a její socialistické
vlastnictví.
Položili jsme si nejednou ve výborech branných
a bezpečnostních našich sněmoven otázku,
v čem jsou příčiny těchto jevů
a jak proti nim bojovat. K těm objektivním patří
např. skutečnost, že různé jevy
v nadstavbě žijí déle než fakta,
která je vyvolala. To je jeden ze zdrojů protikladných
"nesocialistických" projevů, existujících
i za socialismu. Sem patří tzv. "soukromovlastnická"
psychologie a samozřejmě i praxe, spojená
s naprostým ignorováním celospolečenských
zájmů a potřeb.
Důkladná analýza jejich projevů by
nám nesporně dala odpověď na otázku,
do jaké míry souvisí s přežíváním
minulého a zejména s působením soudobého
kapitalismu, s pašováním vulgárního
spotřebitelského pojetí života a morálky
do naší praxe.
Ukázala by nám také, do jaké míry
souvisí s našimi vlastními slabinami, například
s porušováním principů odměňování
za socialismu, s mnohdy jednostranně zdůrazňovanou
hmotnou zainteresovaností, opomíjení morálních,
citových a celospolečenských aspektů
atd.
K příčinám subjektivní povahy,
které nepochybně převažují, patří
nízká úroveň řídící
a organizátorské práce, zejména kontroly,
vážné nedostatky v evidenci, ochraně
a ostraze majetku, nedodržování stanovených
norem, předpisů a technologických postupů
projevy vyložené nedbalosti a nekázně.
Setkáváme se přitom také se zjevným
maloměšťáctvím, s krédem
- žít na úkor druhých, s pokusy nekriticky
obdivovat a přenášet do našeho života
mravy, příznačné pro kapitalistický
svět. Není náhodné, že se právě
tyto jevy tak enormně rozrůstaly v krizových
letech 1968-1969, v době anarchie a všeobecného
poklesu kázně a disciplíny, jako důsledku
soustavného zpochybňování a napadání
nejcennějších revolučních hodnot.
Zastáváme názor, že spolu s úsilím
o podstatné zvýšení efektivnosti naší
ekonomiky musíme vést neméně efektivní
zápas o její ochranu, o citlivé a bdělé
hospodaření s naším národním
bohatstvím, o všestranné zvýšení
kázně a odpovědnosti. Mluvíme-li často
o rezervách, pak myslím, že právě
v této oblasti jich mají naše podniky a závody,
ale také národní výbory a společenské
organizace, stále dost.
Jen pro ilustraci - od roku 1970 vzniklo na území
republiky 56 827 požárů, které způsobily
na přímých a následných škodách
ztrátu přes 7 mld Kčs. Žel, ještě
bolestivější je, že při nich bylo
usmrceno přes 1000 osob, a téměř 6
a půl tisíce lidí bylo zraněno. Přitom,
soudružky a soudruzi, požáry netvoří
největší hospodářské škody.
Ty způsobují různé výrobní,
technologické a dopravní havárie, výroba
zmetků, nehospodárnost a podobné jevy. Jejich
společným jmenovatelem je nedbalost, nedodržování
předpisů, prostě řečeno - malá
odpovědnost vůči společnosti za svěřený
národní majetek.
Uvedu jeden z mnoha příkladů. Požárem
v závodě stavební keramiky Fortuna Komořany
byla zničena celá hala průmyslu stavebních
hmot, vznikla škoda za více než 70 mil. Kčs.
Příčinou požáru byla zejména
netěsnost na přívodu mazutu k hořáku
pece. Místo opravy byly kaluže, vznikající
kolem přívodu mazutu, zasypány pilinami,
byla špatně organizována údržba
technologického zařízení pecí,
přitom byl zrušen trvalý požárnický
dozor a stanoven jen pochůzkový dohled. Člověk
si pokládá otázku - jak mohou odpovědní
hospodářští vedoucí i ostatní
pracovníci netečně chodit kolem takových
jevů, jak je mohou lhostejně přehlížet?
Jednáme-li o tom, jak situaci při ochraně
socialistického vlastnictví zlepšit, počítáme
v prvé řadě s nezastupitelným vlivem
výchovné práce. Naše státní
a společenské organizace, naše školy,
všechny sdělovací prostředky mohou mnohem
názorněji a účinněji prohlubovat
vztah občanů k socialistickému vlastnictví.
Musíme vést pracující, zejména
mladou generaci, k hlubokému vztahu k veřejnému
majetku, svěřeným nástrojům,
zařízení a materiálu, které
jsou bohatstvím všeho lidu. Musíme více
vyzdvihovat a oceňovat pozitivní příklady
hospodárného přístupu ke svěřeným
hodnotám.
Dobré příklady je možno uvést
z Jihomoravského kraje. Státní a společenské
orgány tak v řadě míst, zejména
na závodech, mezi mládeží organizují
společně s vedoucími pracovníky ze
závodů, bezpečnosti, prokuratury a soudů
porady, aktivy a besedy k ochraně majetku v socialistickém
vlastnictví. Zkušenost tohoto kraje nám kromě
jiného potvrzuje, že také my, poslanci Federálního
shromáždění i ostatních zastupitelských
sborů, můžeme značně přispět
ke zlepšení situace svou kontrolní a výchovnou
prací, dobře organizovanou právní
propagandou.
Důležité místo při ochraně
socialistického vlastnictví má důsledné
uplatňování kontroly na všech úsecích
řídící a výchovné práce,
zvýšení její účinnosti.
Kontrola nemůže jen odhalovat negativní jevy,
nemůže jen registrovat. Praxe ukazuje, že široce
pojatá společenská kontrola, její
rozvinutí ve státních a hospodářských
orgánech, v odborových a svazáckých
organizacích, může značně přispět
k odstranění nedostatků - a hlavně
- předcházet jim. Potřebujeme uplatňovat
v našem životě takovou kontrolu, o níž
prozíravě prohlásil Vladimír Iljič
Lenin: ".... že se musí stát skutečně
univerzální, všeobecnou, takže před
ní nebude možno nikterak uhýbat, nebude kam
utéci".
Je nám, soudružky a soudruzi, ovšem jasné,
že se i při rozvinutí mnohostranných
forem výchovné práce, zkvalitnění
kontroly a evidence nevyhneme v některých případech
trestním postihům. Zvláště rozhodný
postih zasluhují trestné činy spáchané
z nepřátelství k socialismu, ohrožující
záměrně náš společenský
majetek, zejména pak činnost, páchaná
recidivisty. Chápeme, že u těch, kteří
se dostali poprvé do rozporu se zákony, převažuje
takový trestní postih, v němž má
důležité místo výchovná
stránka. Avšak zcela jiné měřítko
musí platit na ty, kteří zatvrzele pokračují
ve své protispolečenské činnosti.
Tam bychom se neměli rozpakovat uložit takové
tresty, které jim na dlouhou dobu překazí
jejich rozvratné manýry a záliby. To nám
každý poctivý občan plně - a
neváhám říci, vřele - odsouhlasí.
Vůbec jde v celém našem společenském
životě naléhavě o vytváření
takového ovzduší na každém pracovišti,
v němž budou vysoce oceňováni ti pracovníci
a kolektivy, jež mají hospodárný, poctivý
vztah k národnímu majetku, o vytváření
takové atmosféry, v níž se nebude dařit
projevům netečnosti, lhostejnosti a dokonce falešné
solidarity s těmi, kteří se dopouštějí
protispolečenských činů.
Je to, soudružky a soudruzi, nezbytný předpoklad
k cílevědomému formování vyspělé
socialistické společnosti, jejíž kvalita,
jejíž morálka jsou neodmyslitelné bez
hlubokého vztahu miliónu lidí k práci,
ke svému závodu, svému kolektivu, k materiálním
a duchovním hodnotám, jež jsou výsledkem
třídních zápasů a pracovního
hrdinství celých generací. Generací,
jejichž štafetu jsme převzali a neseme ji svou
prací, svými činy o další etapu
kupředu.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Vedrovi.
Prosím poslance Löbla, připraví se poslanec
Rigo.
Poslanec SL K. Löbl: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vládní návrh zákona o státním
rozpočtu na příští rok odráží
náročnější vnitřní
i vnější podmínky rozvoje našeho
národního hospodářství, vyjadřuje
aktivní a současně reálný přístup
k zabezpečení úkolů státního
plánu. Proto budu pro předložený rozpočet
hlasovat spolu s ostatními poslanci, členy Čs.
strany socialistické.
Vážené soudružky a vážení
soudruzi poslanci, základním úkolem současnosti
je výrazně posílit výkonnost naší
ekonomiky. Jedním z rozhodujících nástrojů
podstatného zvýšení efektivnosti a kvality
celého reprodukčního procesu je maximální
využití možností vědeckotechnického
pokroku, společného potenciálu tvůrčí
činnosti a pracovního úsilí lidu.
Za tím účelem nás čeká
ještě rozhodnější a důslednější
zápas za splnění závěrů
ústředního výboru KSČ z května
1974 k otázkám vědeckotechnického
rozvoje i výsledků 11. a 12. zasedání.
Dynamický a efektivní rozvoj hospodářství
vyžaduje při omezených možnostech vlastní
surovinové základny a potřebě zvyšovat
dovozy, podstatně posílit exportní schopnost.
Zavazuje nás k tomu i naše internacionální
povinnost přispět co největším
podílem k úspěchům socialismu v současné
ostré soutěži na poli vědy a techniky,
na tomto důležitém úseku světodějného
třídního zápasu.
Již řadu let vydáváme ve prospěch
vědy a techniky zhruba 3,5 % užitého národního
důchodu. Výsledky, kterých naše vědeckovýzkumná
základna dosáhla od Vítězného
února jsou nesporné. Avšak možnosti využívání
vědomostí vědců, techniků,
ekonomů, zkušeností dělníků-novátorů,
zlepšovatelů, zkrátka všech, jež
se mohou podílet na vědeckotechnickém rozvoji,
budou podstatně větší, nebude-li zaostávat
vybavenost vědeckovýzkumné základny
špičkovými přístroji.
Hlavní směry výzkumu a vývoje obsažené
ve státním plánu technického rozvoje
na příští rok odpovídají
v podstatě struktuře potřeb našeho národního
hospodářství. Ukončeno má být
několik desítek úkolů, z nichž
řada velmi významných. Tak například
zavedením technologie výroby reakčních
sekcí parního reformingu zabezpečíme
významné dodávky do SSSR. Navíc bude
při uvažované výrobě 3 pecí
v hodnotě 300 mil. Kčs dosaženo roční
úspory vlastních nákladů více
než 20 mil. Kčs. Nové řešení
radiolokačního vybavení automatickým
systémem řízení leteckého provozu
přispěje ke zvýšení bezpečnosti,
k roční úspoře asi 200 mil. Kčs
a devizových prostředků ve výši
12 mil. Kčs. Výsledky výzkumu realizace výstavby
mostů z předpjatého betonu umožní,
při předpokládaném ročním
objemu výstavby 225 mil. Kčs, dosáhnout ročních
úspor 23 mil. Kčs vlastních nákladů,
přes 1000 tun oceli a výrazné snížení
pracnosti.
Rovněž z minulosti je možno uvést řadu
příkladů vynikajících výsledků
vědeckotechnického rozvoje, které by byly
hybnou silou kvalitativních změn odvětví
národního hospodářství. Doposud
však nikdy rozvoj národního hospodářství
nepočítal tak bezprostředně a tak
naléhavě se vstupem výsledků vědy
a techniky, jako s ekonomickým zdrojem, jako právě
v šesté pětiletce. Tím je nezbytnější
neustále porovnávat sepětí výzkumných
a vývojových úkolů a programů
s nejbližšími i budoucími úkoly
ekonomiky. Proto je tak důležité, aby výsledky
vědy a techniky byly v co nejkratším čase
zaváděny do praxe a zvyšovaly exportní
výkonnost.
Jaká jsou východiska pro další rozvoj
vědeckovýzkumné základny? Především
je nezbytné postupně přikračovat k
užšímu přizpůsobení její
struktury našim reálným možnostem i základním
potřebám ekonomiky a posílit hlavní
rozvojové směry v jednotlivých odvětvích.
To naráží na skutečnost, že pokud
není výroba určitého sortimentu zrušena
či předána jiným státům
RVHP, nelze zcela zrušit ani její vývoj. Proto
je náš výzkum tematicky příliš
rozlehlý a jen pozvolna se v něm prosazuje intenzifikace
- požadavek na vyšší koncentraci vědeckých
pracovníků, experimentálního zařízení
atd. Řešením je zrychlení procesu mezinárodní
specializace a kooperace ve výrobě, spojené
s mezinárodní dělbou práce v oblasti
vědeckovýzkumné základny.
Například elektronika u nás nenabrala potřebné
tempo. Je nezbytné dopracovat koncepci jejího rozvoje
právě v návaznosti na mezinárodní
dělbu práce. To umožní širokou
aplikaci elektroniky ve finálních výrobcích
a tím zvýšit efektivnost exportu, domácích
investic a uspokojovat vnitřní trh. Již dnes
však je mimořádně naléhavé
investičně zajistit výrobu hybridních
obvodů a tištěných spojů. Na
základě významného podílu domácího
výzkumu je také připraveno širší
uplatnění silové polovodičové
techniky, která obdobně jako mikroelektronika je
s to zatraktizovat vývoz a přinášet
materiálové i energetické úspory.
Dalším zdrojem úspor v oblasti vědeckovýzkumné
základny a cestou k dosažení techniky špičkové
výroby je aktivnější přístup
k licenční politice. Výrobně hospodářské
jednotky musí zabezpečit efektivním zavedením
výroby rychlou návratnost prostředků.
V posledních letech vynakládáme stále
větší obnos na nákup licencí
- v roce 1979 například plán předpokládá
zvýšení o 67 % proti roku 1976. Podle licencí
se letos pro export vyrobilo za více než 30 mld Kčs.
Máme tedy podniky, které dovedou využívat
jejich výhod, ale i takové, v nichž se licenční
produkce zavádí až v době, kdy již
inovovaný výrobek neodpovídá náročným
požadavkům na technickou či módní
úroveň. Rovněž se nedostatečně
stimuluje rozvoj aktivních licencí a jejich objem
upadá.
Rok od roku narůstá potřeba systematického
zlepšování řízení a kontroly
vědeckotechnického rozvoje na úrovni resortů
a výrobně hospodářských jednotek,
nutnost vytvářet podmínky pro podporu inovačního
procesu, napomáhat změnit způsob myšlení
a rozhodování. Nižší články
řízení nepovažují často
vědeckotechnický rozvoj za základ perspektivy
své výroby. Úspěch vědeckotechnického
pokroku spočívá však v náročnosti
úkolů, které jsou ochotni vedoucí
pracovníci na sebe brát a pro jejich nová,
progresívní řešení, získávat
ostatní pracující.
Výsledky současně probíhajícího
komplexního experimentu řízení efektivnosti
a kvality, který může i v této oblasti
změn ledacos k lepšímu, máme zatím
jen z dílčího pohledu 3/4 roku. Již
toto krátké období však ukazuje, že
ve všech experimentujících výrobně
hospodářských jednotkách byla rozpracování
otázek technického rozvoje a kvality věnována
zvýšená pozornost, například
uplatňováním koordinačních
plánů a plánů realizace též
u úkolů technického rozvoje oborového
a podnikového charakteru. Úsilí těchto
výrobně hospodářských jednotek
a podniků je zaměřeno k zabezpečování
výrobků technicky pokrokových, vysoce jakostních
a módních. Uplatňuje se cenové zvýhodnění
u výrobků technicky pokrokových a prvního
stupně jakosti a cenové znevýhodnění
výrobků technicky zastaralých a třetího
stupně jakosti, a to s přímým vlivem
na hmotnou zainteresovanost. Cenové zvýhodnění
technicky progresívních a jakostních výrobků
činilo za první pololetí 1978 u experimentujících
výrobně hospodářských jednotek
téměř 125 mil. Kčs a proti stejnému
období loňského roku vzrostlo o 25 %. Suma
cenového znevýhodnění naopak poklesla
téměř o jednu třetinu.
Zatím tedy zkušenosti ukazují, že upřesněním
režimu řízení uvnitř výrobně
hospodářské jednotky ve smyslu komplexního
experimentu utužila generální ředitelství
svůj vliv i na řízení vědeckotechnického
rozvoje a na péči o kvalitu a strukturu finálních
výrobků a jejich inovaci. Ověřuje
se plánování inovační aktivity
a růstu kvality formou diferencovaných ukazatelů.
V budoucnu přichází v úvahu dále
propracovat a diferencovaně stanovit vybrané ukazatele,
charakterizující podíl výrobků
vysoké technickoekonomické úrovně.