Stačí pouze připomenout, že v členských
zemích RVHP je soustředěna polovina zásob
železné rudy na světě, asi třetina
světových zásob uhlí, dvě pětiny
zemního plynu, dvě třetiny manganových
rud a apatitů. Stejně přesvědčivou
řečí mluví i následující
srovnání: růst průmyslové výroby
v členských státech RVHP dosáhl za
posledních sedm let 65 %, zatímco v zemích
Evropského hospodářského společenství
pouze 17 % a národní důchod v zemích
Rady se zvýšil o 51 % oproti 20 % v zemích
EHS.
Rozdílný obraz vyplývá i ze srovnání
příznivých výsledků a konstruktivních
podnětů, jež v posledních letech vyplynuly
z dvoustranných i mnohostranných setkání
mezi vedoucími představiteli zemí RVHP, s
labilními předsevzetími odeznělými
v poslední době během četných
porad na nejvyšší úrovni mezi americkými,
japonskými i západoevropskými hospodářskými
činiteli. Sebedůrazněji vyhlašované
úmysly nejsou s to v kapitalistickém světě
překlenout stále protikladnější
paradoxní situaci, kdy výrobní aktivita vykazuje
určité, i když nerovnoměrné oživení,
ale vleče za sebou v podobě nezaměstnanosti,
nevytížených výrobních kapacit,
pokračující inflace, ostré měnové
konkurence a stagnujících či klesajících
reálných příjmů vleklé
neduhy charakteristické nikoliv pro fázi oživení,
ale pro období krizové deprese.
Celý komplex nevyřešených problémů
se vrší také v EHS, kde pokračující
rozpory např. v otázce má-li se západoevropská
devítka rozšířit o Španělsko,
Portugalsko a Řecko, nabývají dokonce takové
síly, že vyvolaly ostré konflikty, nemluvě
o narůstajících komplikacích, provázejících
záměry na utvoření západoevropských
nadstátních parlamentních i výkonných
politických institucí. Nejrůznější
"zeleninové", "mléčné",
"vinné" a před lety dokonce "sardinkové"
války i soustředěné útoky na
postavení amerického dolaru podávají
opakující se důkazy, že tak zvaná
harmonická kapitalistická integrace ve skutečnosti
vyvolává trvající chaotický
neklid. A navíc se ukazuje, že z tohoto integračního
soukolí vyrůstá a z iniciativy a pod tlakem
nadnárodních monopolů se hromadí a
vyhrocuje mnohovrstevná reformace ekonomických vztahů,
mající dopad na celý ekonomický život
v kapitalistickém světě. Z těchto
mnoha aspektů stojí především
za zmínku, jak tak zvané transnacionální
korporace prolamují národní hranice a dravě
prosazují svou ekonomickou převahu a těží
z technologického náskoku na úkor slabších
partnerů, jejichž ekonomiku mocensky kosmopolitizují
a zbavují možnosti uspokojovat národní
potřeby.
Naproti tomu růst celkové ekonomické síly
RVHP, cesty, které jej podmiňují, jakož
i formování stále vyšší
kvality vzájemných vztahů mezi zeměmi
Rady jako důsledek uvědomělé realizace
politických iniciativ posledních sjezdů bratrských
komunistických stran, stávají se ve svém
souhrnu faktorem stability, jistoty i perspektivy v mezinárodním
hospodářském životě. V plném
rozsahu to platí o novém významném
kroku vpřed, který ve své spoluprácí
učinily bratrské země RVHP, když schválily
a nyní již přistoupily ke komplexnímu
rozpracování a realizaci dlouhodobých cílových
programů v oblasti energie, paliv a surovin, v zemědělství,
potravinářském průmyslu i strojírenství.
Z programového hlediska nejde zdaleka jen o vytyčení
nebývalých a velkých úkolů,
jež umožňuje a nezbytně vyžaduje
dosažená ekonomická úroveň socialistických
zemí, ale především jde o dosažení
takových přeměn v ekonomické a sociální
sféře, jež zabezpečí ještě
vyšší stupeň vyspělosti, prosperity
i socialistické vyzrálosti v každé zemi
socialistického společenství. Prvořadý
význam má přitom sama strategie tohoto růstu
uvědoměle se orientující na aktivizaci
maximálních možností a předností,
objektivně založených v mezinárodní
socialistické dělbě práce s cílem
co nejvíce podnítit internacionální
zainteresovanost a přímou účast zemí
socialistického společenství na kolektivním
a přitom rovnoprávném využívání
vymožeností vědeckotechnického pokroku.
Zároveň plnění těchto cílových
programů v rámci Komplexního programu socialistické
integrace posiluje celkový profil Rady, která svou
podstatou je nikoliv nějakou nadnárodní či
nadstátní institucí, ale mezistátní
socialistickou organizací, jejíž hlavní
poslání spočívá v upevňování
skutečné národní a státní
suverenity účastnických zemí cestou
sbližování a vyrovnávání
ekonomické úrovně jednotlivých zemí
socialistického společenství, které
současně zvyšuje váhu a sílu
socialistického společenství jako celku.
Jakých výsledků bylo dosaženo v tomto
směru, dosvědčují údaje hovořící
o tom, že rozpětí mezi nejvyšší
a nejnižší úrovní národního
důchodu na jednoho obyvatele v evropských zemích,
jež jsou členy RVHP, představovalo v poválečných
letech poměr 3:1 a pokud jde o objem průmyslové
výroby, dokonce poměr 4:1. V současné
době rozdíl mezi maximální a minimální
úrovní národního důchodu na
1 obyvatele v evropských socialistických zemích
vyjadřuje vztah 1,5:1 a obdobný ukazatel pro objem
průmyslové výroby činí 1,7:1.
Založené integrační záměry
přibližují hranici dalšího účinného
sblížení a faktického vyrovnání
jako reálně dohledný cíl v celé
jeho šíří a hloubce, týkající
se struktury i úrovně výrobních sil,
obdobné sociální i kvalifikační
struktury pracujících, srovnatelnosti výrobních
nákladů a cenových relací, vyhraňující
se specializace a kooperace a zahrnující vyšší
typ rozvoje socialistické státnosti i ostatních
nadstavbových sfér. To vše pojímáno
v dialektické jednotě stimuluje vzájemně
výhodnou mezinárodní spolupráci, pomáhá
při zavádění výsledků
vědeckotechnické revoluce, upevňuje semknutost
socialistického společenství a dává
mladým osvobozeným státům inspirující
příklad při překonávání
hospodářské zaostalosti a pro hledání
a nalézání socialistických východisek.
V této komplexní rovině tkví také
bez ohledu na to, jde-li o velký či malý,
vyspělý či méně vyspělý
socialistický stát, jádro řešení
problému internacionálního a národního
ve vztazích mezi zeměmi socialistického společenství,
nacházejícího svou originalitu právě
v komplexním programu socialistické integrace.
Jeho koncepce i plnění dávají činorodou
pozitivní odpověď na myšlenku V. I. Lenina,
který, pokud jde o mezinárodní socialistické
vztahy, zdůrazňoval, že se tu "neuznává
žádný zákon politické či
státní koncentrace. Všichni by se dali do smíchu",
pokračuje Lenin, "nad kuriózním imperialistickým
ekonomismem, kdyby takové hledisko vyšlo najevo a
paralelně se zákonem vytlačování
malovýroby velkovýrobou by byl vytyčen "zákon"
(v souvislosti s ním nebo vedle něho) vytlačování
malých států velkými". To základní
a rozhodující spočívá právě
v tom, že proces socialistické integrace představuje
jeden z hlavních radiálních směrů
při naplňování myšlenek socialistického
internacionalismu a tvoří nejpodstatnější
vnější ekonomický aspekt formování
vyzrálého rozvinutého socialismu. Dialektika
vnějšího a vnitřního pohybu se
uskutečňuje a probíhá takovým
způsobem, že socialistická integrace mocně
aktivizuje faktory vnitřního hospodářského
růstu a jejich efekt se zpětně znásobuje
tím, že zvyšuje dynamiku hospodářského
rozvoje národní ekonomiky všech zemí
RVHP.
Proto z hlediska příštího vývoje
poroste především váha těch činitelů,
které ovlivňují internacionalizaci hospodářského
života socialistických zemí a mezi něž
patří vedle vyrovnávání celkové
ekonomické úrovně i sbližování
technologických postupů v klíčových
odvětvích národního hospodářství,
zavádění optimální koncentrace
výroby, společné inovační programy
všeho druhu, koordinované investice k osvojení
přírodních zdrojů, a zavádění
nových výrob. Toto kolektivní úsilí
předpokládá a vyžaduje zároveň
rozšiřování plánovitého
vzájemného působení na všechny
články řetězu ekonomické spolupráce
včetně výzkumu a vývoje až po
specializaci a kooperaci při výrobě finálních
produktů.
Bez těchto integračních přístupů
je realizace programu vyspělé rozvinuté socialistické
společnosti prostě nemyslitelná a nepředstavitelná.
Z toho důvodu mají pro nás prvořadý
politický význam podněty a závěry,
vzešlé z čs.-sovětských jednání
na nejvyšší úrovni letos v květnu
v Praze a v červenci na Krymu a jejich cílevědomé
uvádění do života plným právem
musí patřit k prioritám nedílného
národního i internacionálního úsilí.
Tak jako koncepční internacionální
iniciativa komunistických stran zemí socialistického
společenství tvoří hlavní hybnou
páteř v propracovávání a realizování
integračních výhledů a dává
spolehlivé záruky k překonávání
různých objektivních potíží
a subjektivních zábran i k překlenutí
vyskytujících se zúžených konjunkturálních
hledisek, má své nezastupitelné místo
i při upevňování principů skutečně
rovnoprávné, mezinárodně ekonomické
součinnosti, dávající činorodý
příklad pro demokratickou přestavbu globálních
mezinárodních ekonomických vztahů.
V této sféře zanechal imperialismus opravdu
neblahé dědictví a dosud v jeho praxi působí
mechanismy, produkující nerovnoprávné
vztahy a nadřazenost silnějších, nad
nimiž prokazuje suverénní převahu reálně
působící demokratismus, uplatňovaný
ve vztazích mezi zeměmi RVHP. S důslednou
rovnoprávností a přísným respektováním
suverenity členských zemí v rámci
RVHP ostře kontrastuje systém rozhodování
v EHS, kde Velká Británie, Itálie, NSR a
Francie mají po deseti hlasech, Belgie a Holandsko disponují
pouze pěti hlasy, Dánsko a Irsko třemi a
Lucembursko má pouze dva hlasy.
Ještě příkřejší je
poměr sil v tak zvaných brettonwoodských
mezinárodních bankovních a měnových
institucích, kde na USA připadá více
než 23 % celkového počtu hlasů a v Mezinárodní
bance pro rozvoj, kde je zastoupeno 23 států amerického
kontinentu, mají dokonce Spojené státy právo
veta. Srovnáme-li s tímto stavem praxi banky pro
hospodářskou spolupráci, která působí
v rámci RVHP, pak přesto, že příspěvek
SSSR k základnímu kapitálu banky činí
38 %, jsou jeho práva stejná a rovná jako
těch zemí, jejichž příspěvek
byl značně nižší.
Účinným vkladem do úsilí za
vytvoření nového světového
ekonomického řádu jsou vztahy rovnoprávné
spolupráce a solidární pomoci mezi členskými
zeměmi RVHP se 79 rozvojovými státy v Asii,
Africe a Latinské Americe, jimž poskytly na podporu
jejich ekonomického rozvoje výhodné úvěry
v částce kolem 11 miliard rublů a pomohly
při výstavbě 3560 průmyslových
závodů a jiných hospodářských
projektů, z nichž 2685 bylo jíž předáno
do provozu. Pro tuto pomoc socialistických zemí
je příznačné, že její
poskytování není důsledkem nějakého
mimořádně vysokého nahromadění
kapitálu, pro nějž by doma nebylo upotřebení
a že tedy není ani vývozem kapitálu
ve známém smyslu, provázeným repatriací
zisků, získáváním nejrůznějších
výhod, podílů či koncesí. Ale
je projevem nových socialistických mezinárodních
hospodářských vztahů se všemi
jejich atributy rovnoprávnosti, vzájemných
výhod i mezinárodní solidarity. Tato pomoc
má nesrovnatelnou kvalitu i v tom směru, že
pramení z rezerv vytvořených prací
dělníků, rolníků i pracující
inteligence v socialistických zemích, z nichž
část dávají na vytvoření
nezávislého sektoru ekonomiky v rozvojových
zemích a solidárně je tak posilují
v jejich úsilí o překonání
neblahého dědictví minulosti a vymanění
se ze svěráku neokolonialistických vykořisťovatelských
praktik soudobého imperialismu.
Ojedinělá gesta Západu s tak zvanou přímou
pomocí rozvojovým zemím, která se
v propagandistické manipulaci udává v oslňujících,
ze souvislosti vytržených sumách, zamlčují
otřesná fakta o tom, jak mizivá je to částka
v porovnání s repatriovanými zisky a co tato
charitativní kapka znamená např. proti narůstajícímu
zahraničnímu dluhu rozvojových zemí,
který za léta 1965-1975 vzrostl o plných
567 % v důsledku neekvivalentnosti směny a trvající
ekonomické závislosti na kapitalistických
státech. Jenom zisky USA za vývoz techniky do rozvojových
zemí obnášely v roce 1977 2 950 mld dolarů
oproti 666 mil. dolarů za stejnou činnost v roce
1976.
A vezmeme-li například počet 53 616 vědců
a odborníků, kteří v letech 1961-1972
z rozvojových zemí odešli do USA, Kanady a
Velké Británie, pak tato citelná ztráta
pro rozvojové země představuje pro tyto tři
zmíněné státy hospodářský
zisk plus náklady ušetřené na výchově
vlastních specialistů částku 50 mld
dolarů.
To jen znovu dokazuje, že teorie o tzv. stejné odpovědnosti
a stejných závazcích všech vyspělých
zemí vůči rozvojovým zemím
sleduje kromě záludného manévru namířeného
proti socialistickým zemím jediný záměr
- protahovat a oddalovat uskutečnění spravedlivého
požadavku strukturální přestavby nerovnoprávných
vztahů vynucených imperialismem a prosazení
alespoň těch elementárních prvků
platných ve vztazích mezi socialistickými
a rozvojovými zeměmi. Bude-li však nadále
úspěšně postupovat vpřed politika
mezinárodního détente, porostou současně
potřebné předpoklady k prosazení spravedlivých
změn v mezinárodních ekonomických
vztazích ve prospěch zemí rozvojového
světa, k nimž samy přispívají
vlastním zápasem za dosažení ekonomické
nezávislostí a sociálního pokroku.
To se týká i dosažení rovnoprávné
normalizace vztahů mezi Evropským hospodářským
společenstvím a Radou vzájemné hospodářské
pomoci, pro niž existují všechny podmínky
v pohelsinské Evropě a která se nepochybně
postupně stane skutkem, budou-li vůlí partnerů
ze západní Evropy jednoznačně určovat
zásady a praxe založené v Závěrečném
helsinském aktu a odsunou se tak ze scény archaické
diskriminační postupy a nejrůznější
spekulativní kalkulace poplatné v minulosti a neberoucí
zřetel na reálné potřeby všestranné
stabilizace poměrů v Evropě.
Toto stanovisko má zajisté plnou podporu našeho
Federálního shromáždění,
podporu, která zároveň patří
všem progresívním a perspektivním trendům
prosazujícím se v procesu socialistické integrace
v rámci Rady vzájemné hospodářské
pomoci. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Auerspergovi.
Přeje si ještě někdo z poslanců
slovo? (Nikdo). Není tomu tak. Předpokládám,
že soudruh ministr a zpravodajové nežádají
o závěrečné slovo. (Soudruh ministr
ani zpravodajové o závěrečné
slovo nežádají.) Ne. Můžeme tedy
přistoupit k hlasování.
V zasedací síni je přítomno 172 poslanců
Sněmovny lidu a ze Sněmovny národů
69 poslanců zvolených v České a 65
zvolených ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou usnášení schopné.
V parlamentním tisku číslo 51 se navrhuje
usnesení, kterým se doporučuje souhlasit
s projednávanou smlouvou.
Nejdříve prosím o vyjádření
poslance Sněmovny lidu. Kdo z nich souhlasí s doporučením
společné zpravodajky? (Hlasuje se.) Děkuji.