Středa 25. října 1978

V souladu s Komplexním programem socialistické ekonomické integrace přijaly členské státy RVHP řadu opatření, která povedou k dalšímu zvyšování ekonomické efektivnosti výroby, širšímu využívání vědy a techniky a k rozšíření vzájemných obchodních vztahů.

V současné době představují v této spolupráci kvalitativně novou etapu dlouhodobé cílové programy. Jejich význam pro československou ekonomiku spočívá především v tom, že jsou kolektivně vypracovanou strategií přístupu členských států RVHP k řešení základních národohospodářských problémů.

To umožňuje s dostatečným předstihem vytvářet předpoklady pro účast ČSSR na realizaci těchto programů v jednotlivých odvětvích ekonomiky.

S realizací cílových programů souvisí všeobecně

- rozvoj spolupráce v oblasti investic, jako je koordinace investičních programů podle jednotlivých objektů, výstavba výrobních kapacit společnými prostředky, zřizování společných podniků nebo sdružení v členských státech RVHP,

- zdokonalování forem a metod zahraničně obchodních vztahů,

- rozvoj vědeckotechnické spolupráce a prohloubení spolupráce prakticky v každé oblasti hospodářské politiky.

Ve sféře devizově finanční předpokládá rozšíření mnohostranné spolupráce zdokonalování existujících i vytváření nových smluvních úprav.

Jako jedny z prvních a nejdůležitějších mnohostranných smluv, upravujících spolupráci členských států RVHP v devizově finační oblasti, připomínám Dohodu o mnohostranném zúčtování v převoditelných rublech a zřízení Mezinárodní banky hospodářské spolupráce z roku 1963 a Dohodu o zřízení Mezinárodní investiční banky z roku 1970. Na ně navazuje celá řada mnohostranných smluv a dohod týkajících se vypořádávání platů neobchodní povahy, smlouvy o finančním zajištění společně budovaných objektů a další právní úpravy.

Pro názornou ilustraci rozsahu ekonomicko-finanční spolupráce mezi členskými státy RVHP uvádím, že objem jejich vzájemného zúčtování v převoditelných rublech dosáhl v loňském roce částky 95 mld převoditelných rublů a objem poskytnutých úvěrů, jen pokud jde o Mezinárodní banku hospodářské spolupráce, činil v témže roce 7 mld převoditelných rublů.

Mezinárodní investiční banka, která pracuje od roku 1971, již přijala k úvěrování 52 objektů budovaných v různých členských zemích, jejichž rozpočtová hodnota přesáhla 7,7 mld převoditelných rublů, a z nichž již více než 30 bylo uvedeno do provozu.

Lze říci, že již téměř není úsek hospodářské či vědecké činnosti, kde by mezi členskými státy RVHP neexistovala mnohostranná nebo dvoustranná smluvní úprava ve formě mezivládních, meziresortních či mezipodnikových dohod.

Je pochopitelné, že tak významný ekonomický pohyb, jak se obráží v uvedených objemech vzájemných plateb mezi zeměmi RVHP, přináší i některé nové úkoly. Kromě rozhodujících oblastí, jako je upevňování a posilování kolektivní měny, zdokonalování kursové soustavy a soustavy úvěrování, je třeba řešit jako důsledek dynamicky se rozšiřující spolupráce členských států RVHP i problémy v oblasti finančně daňové, zasahující rovněž do sféry občanskoprávních vztahů. V rámci jejich řešení byla v květnu loňského roku podepsána smlouva o zamezení dvojího zdanění příjmu a majetku fyzických osob, která vstoupí v platnost od 1. ledna příštího roku.

Dnes je předkládána Federálnímu shromáždění ke schválení Smlouva o zamezení dvojího zdanění příjmu a majetku právnických osob, podepsaná v Ulánbátaru dne 19. května tohoto roku.

Základním posláním této smlouvy je vytvářet i v daňové oblasti co nejpříznivější podmínky pro rozšiřování vzájemně výhodné hospodářské spolupráce.

Tím, že smlouva jednoznačně stanoví, ve kterém smluvním státě mohou být principy nebo majetek zdaněny, bude vyloučeno zdanění téhož příjmu nebo majetku ve dvou smluvních státech. To odstraní nežádoucí vysoké daňové zatížení, které by se jinak projevilo nepříznivě buď v hospodářských výsledcích podniků, nebo by se nutně promítlo do jejich kalkulací, cen apod.

Již v současné době jsou v daňové oblasti v některých případech mezi zeměmi RVHP vzájemně poskytovány některé daňové úlevy. Jde však o jednotlivé případy, pro které je třeba vždy vydat samostatné individuální opatření. Nová smluvní úprava, která řeší tyto otázky jednotně ve vztahu ke všem smluvním státům, zjednoduší proto i daňovou a kontrolní agendu. Na rozdíl od smluv o zamezení dvojího zdanění, uzavíraných s jinými státy, je tato smlouva mnohostranná a výrazně jednodušší. Rozhodující zásadou smlouvy je, že vyhražuje právo ke zdanění příjmu a majetku právnických osob pouze státu jejich sídla. Výjimku tvoří jen nemovitý majetek a výnosy z něho, které mohou být zdaněny ve státě, kde je tento majetek umístěn. Rovněž zdanění mezinárodních organizací je řešeno tak, aby nebylo překážkou rozšiřování hospodářské spolupráce. Smlouva přinese i žádoucí zjednodušení administrativy jak pro podniky, tak i pro finanční orgány smluvních států. Nemá uzavřený okruh účastníků a se souhlasem všech smluvních států mohou ke smlouvě přistoupit i další státy.

Cílem smlouvy není získání fiskálních výhod, ale podpora a usnadnění rozvoje vzájemných hospodářských styků a hospodářské integrace mezi členskými státy RVHP.

Při předpokládané účinnosti od 1. ledna příštího roku bude spolu s již schválenou smlouvou z května loňského roku zabezpečeno komplexní smluvní zamezení dvojího zdanění občanů i organizací států RVHP.

Jménem vlády ČSSR doporučuji, abyste se smlouvou vyslovili souhlas.

Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru financí ČSSR s. Lérovi.

Návrh byl přikázán k projednání výborům ústavně právním, zahraničním a výborům pro plán a rozpočet obou sněmoven.

Prosím, aby se ujala slova společná zpravodajka výborů Sněmovny lidu poslankyně Matuchová.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně A. Matuchová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia, výbory Snemovne ľudu poverené prerokovaním návrhu Zmluvy štátov RVHP o zamedzení dvojitého zdanenia príjmu a majetku právnických osôb, dospeli po jeho prerokovaní k súhlasnému stanovisku, preto odporúčajú vysloviť s touto zmluvou súhlas.

Pritom prihliadali práve na to, že na 6. spoločnej schôdzke snemovní, konanej v decembri v minulom roku bol vyslovený súhlas so zmluvou medzi členskými štátmi RVHP o zamedzení dvojitého zdanenia príjmov a majetku fyzických osôb.

Podobne ako tomu bolo pri tejto zmluve, vzťahuje sa obsah predloženej zmluvy na všetky druhy daní a poplatkov, ktoré sa vyberajú z príjmov a majetku platných daňových predpisov. Vychádza pritom z princípu zdanenia príjmov a majetku právnických osôb len v jednom zmluvnom štáte, a tým k vytváraniu priaznivejších podmienok pre rozvíjanie ekonomickej vedeckotechnickej a kultúrnej spolupráce medzi členskými štátmi RVHP.

V prípade príjmu právnických osôb má dochádzať k zdaneniu len v štáte, kde tieto právnické osoby majú svoje sídlo. Kým ide o ich nemovitý majetok, platí rovnaká zásada ako u zdanenia osôb fyzických, t. j. má byť zdanený len v štáte, kde sa nachádza. U movitého majetku je uplatnená zásada, že bude zdanený v štáte, kde má svoje sídlo právnická osoba ktorej náleží.

Pokiaľ ide o medzinárodné organizácie a ich pobočky, zmluva upravuje oslobodenie zisku patriaceho členom týchto organizácií, aby nedochádzalo v ich sídle k dvojitému zdaneniu.

Podobne, ako to bolo v zmluve týkajúcej sa osôb fyzických, je zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia z príjmu a majetku osôb právnických uzavretá ako zmluva otvorená a umožňuje, aby k nej so súhlasom všetkých zmluvných strán pristúpili aj iné štáty. Obsahuje tiež ustanovenie, ktoré umožňuje, aby si zmluvné strany poskytli po vzájomnej dohode prípadne ďalšie daňové úľavy, vzťahujúce sa na oblasť daní z príjmu a majetku. Daňové výsady stanovené obecnými normami medzinárodného práva, respektívne zvláštnymi medzinárodnými dohodami, zostanú touto zmluvou nedotknuté.

Výbory očakávajú, že zmluva bude podporovať záujem všetkých členských štátov RVHP na účelnom rozvíjaní ich všestrannej spolupráce v duchu programu socialistickej ekonomickej integrácie, a že prispeje k zjednodušeniu ich daňovej administratívy.

Ako spoločná spravodajkyňa výboru Snemovne ľudu odporúčam snemovni prijať návrh na uznesenie FZ ČSSR k tejto zmluve v predloženom znení.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Matuchové. Uděluji slovo společnému zpravodaji výborů Sněmovny národů poslanci Pravdovi.

Společný zpravodaj výborů SN J. Pravda: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, Smlouva o zamezení dvojího zdanění příjmu a majetku právnických osob, podepsaná v Ulánbátaru dne 19. května 1978, je další daňovou smlouvou, kterou projednává dnešní schůze Federálního shromáždění ČSSR.

Zatímco dříve schválené obdobné smlouvy byly vždy smlouvami dvoustrannými, je tato smlouva, jejíž účastníky budou státy Rady vzájemné hospodářské pomoci, smlouvou mnohostrannou. A právě tato skutečnost má velký význam jak z hlediska ekonomického, tak i politického. Rada vzájemné hospodářské pomoci jako první a nejvýznamnější mezinárodní organizace socialistických států má dnes již nezastupitelné místo v hospodářsko-politickém vývoji světového socialismu a nabývá stále větší význam i v hospodářsko-politickém vývoji ve světě. Je příznačné pro současnou etapu zvyšování úrovně vzájemných styků, že společné řešení všech důležitých otázek ve státech Rady vzájemné hospodářské pomoci se touto smlouvou rozšiřuje i do daňově ekonomické oblasti.

Smlouva v otázce rozdělení práva států ke zdanění příjmů, kromě některých výjimek, vychází ze zásady, že příjmy budou zdaněny pouze ve státě sídla organizace. To je jednotné a administrativně méně náročné nejen z hlediska finančních orgánů, ale i z hlediska poplatníků. Podniky a organizace, na které se bude smlouva vztahovat, se nebudou muset seznamovat s daňovými předpisy dalších států, které nejsou vždy jednoduché. Rozdílná výše i principy zdanění v druhém státě neovlivní jejích ekonomickou kalkulaci apod.

Ustanovení článku 5 smlouvy, podle kterého principy a způsob vybírání daní z příjmů a majetku mezinárodních organizací mají být dohodnuty zvláštní smluvní úpravou, umožní případně stanovit diferencovaný přístup k zdaňování podle typu organizace, charakteru její činnosti, případně dalších závažných hledisek. K tomu připomínám, že novelizací zákona č. 111/1971 Sb., o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku na sociální zabezpečení, která byla provedena zákonem č. 62/1977 Sb., bylo dáno vládě Československé socialistické republiky potřebné zmocnění k provádění případných změn.

Jsem přesvědčen, že předložená smlouva dále zlepší předpoklady pro rozvoj mezinárodní dělby práce a socialistické ekonomické integrace. Smlouva byla projednána ve výboru pro plán a rozpočet, ve výboru zahraničním a ve výboru ústavně právním Sněmovny národů. Při projednávání nebyly vzneseny záporné připomínky, naopak všechny výbory hodnotily tuto zájmovou smlouvu kladně.

Dovolte mi proto, abych jako společný zpravodaj výboru ústavně právního, výboru zahraničního a výboru pro plán a rozpočet Sněmovny národů doporučil předloženou smlouvu ke schválení.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Pravdovi. Zahajuji rozpravu k předloženému vládnímu návrhu. Zatím se do ní písemně přihlásil poslanec Auersperg; uděluji mu slovo.

Poslanec SN P. Auersperg: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážené Federální shromáždění, námi projednávaná smlouva představuje další významný krok v upevňování spolupráce vyššího typu mezi zeměmi Rady vzájemné hospodářské spolupráce na specifickém úseku majetko-právních vztahů. Jde o dílčí, ale důležitou úpravu v procesu cílevědomého zdokonalování a uschopňování vnitřního mechanismu RVHP, jehož hlavním smyslem a cílem je aktivizovat, rozmnožovat a umocňovat sociálně ekonomický rozmach socialistického společenství, této nejdynamičtější síly na světě, která disponuje obrovským výrobním a surovinovým komplexem i vědeckotechnickým potenciálem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP