V souladu s Komplexním programem socialistické ekonomické
integrace přijaly členské státy RVHP
řadu opatření, která povedou k dalšímu
zvyšování ekonomické efektivnosti výroby,
širšímu využívání vědy
a techniky a k rozšíření vzájemných
obchodních vztahů.
V současné době představují
v této spolupráci kvalitativně novou etapu
dlouhodobé cílové programy. Jejich význam
pro československou ekonomiku spočívá
především v tom, že jsou kolektivně
vypracovanou strategií přístupu členských
států RVHP k řešení základních
národohospodářských problémů.
To umožňuje s dostatečným předstihem
vytvářet předpoklady pro účast
ČSSR na realizaci těchto programů v jednotlivých
odvětvích ekonomiky.
S realizací cílových programů souvisí
všeobecně
- rozvoj spolupráce v oblasti investic, jako je koordinace
investičních programů podle jednotlivých
objektů, výstavba výrobních kapacit
společnými prostředky, zřizování
společných podniků nebo sdružení
v členských státech RVHP,
- zdokonalování forem a metod zahraničně
obchodních vztahů,
- rozvoj vědeckotechnické spolupráce a prohloubení
spolupráce prakticky v každé oblasti hospodářské
politiky.
Ve sféře devizově finanční
předpokládá rozšíření
mnohostranné spolupráce zdokonalování
existujících i vytváření nových
smluvních úprav.
Jako jedny z prvních a nejdůležitějších
mnohostranných smluv, upravujících spolupráci
členských států RVHP v devizově
finační oblasti, připomínám
Dohodu o mnohostranném zúčtování
v převoditelných rublech a zřízení
Mezinárodní banky hospodářské
spolupráce z roku 1963 a Dohodu o zřízení
Mezinárodní investiční banky z roku
1970. Na ně navazuje celá řada mnohostranných
smluv a dohod týkajících se vypořádávání
platů neobchodní povahy, smlouvy o finančním
zajištění společně budovaných
objektů a další právní úpravy.
Pro názornou ilustraci rozsahu ekonomicko-finanční
spolupráce mezi členskými státy RVHP
uvádím, že objem jejich vzájemného
zúčtování v převoditelných
rublech dosáhl v loňském roce částky
95 mld převoditelných rublů a objem poskytnutých
úvěrů, jen pokud jde o Mezinárodní
banku hospodářské spolupráce, činil
v témže roce 7 mld převoditelných rublů.
Mezinárodní investiční banka, která
pracuje od roku 1971, již přijala k úvěrování
52 objektů budovaných v různých členských
zemích, jejichž rozpočtová hodnota přesáhla
7,7 mld převoditelných rublů, a z nichž
již více než 30 bylo uvedeno do provozu.
Lze říci, že již téměř
není úsek hospodářské či
vědecké činnosti, kde by mezi členskými
státy RVHP neexistovala mnohostranná nebo dvoustranná
smluvní úprava ve formě mezivládních,
meziresortních či mezipodnikových dohod.
Je pochopitelné, že tak významný ekonomický
pohyb, jak se obráží v uvedených objemech
vzájemných plateb mezi zeměmi RVHP, přináší
i některé nové úkoly. Kromě
rozhodujících oblastí, jako je upevňování
a posilování kolektivní měny, zdokonalování
kursové soustavy a soustavy úvěrování,
je třeba řešit jako důsledek dynamicky
se rozšiřující spolupráce členských
států RVHP i problémy v oblasti finančně
daňové, zasahující rovněž
do sféry občanskoprávních vztahů.
V rámci jejich řešení byla v květnu
loňského roku podepsána smlouva o zamezení
dvojího zdanění příjmu a majetku
fyzických osob, která vstoupí v platnost
od 1. ledna příštího roku.
Dnes je předkládána Federálnímu
shromáždění ke schválení
Smlouva o zamezení dvojího zdanění
příjmu a majetku právnických osob,
podepsaná v Ulánbátaru dne 19. května
tohoto roku.
Základním posláním této smlouvy
je vytvářet i v daňové oblasti co
nejpříznivější podmínky
pro rozšiřování vzájemně
výhodné hospodářské spolupráce.
Tím, že smlouva jednoznačně stanoví,
ve kterém smluvním státě mohou být
principy nebo majetek zdaněny, bude vyloučeno zdanění
téhož příjmu nebo majetku ve dvou smluvních
státech. To odstraní nežádoucí
vysoké daňové zatížení,
které by se jinak projevilo nepříznivě
buď v hospodářských výsledcích
podniků, nebo by se nutně promítlo do jejich
kalkulací, cen apod.
Již v současné době jsou v daňové
oblasti v některých případech mezi
zeměmi RVHP vzájemně poskytovány některé
daňové úlevy. Jde však o jednotlivé
případy, pro které je třeba vždy
vydat samostatné individuální opatření.
Nová smluvní úprava, která řeší
tyto otázky jednotně ve vztahu ke všem smluvním
státům, zjednoduší proto i daňovou
a kontrolní agendu. Na rozdíl od smluv o zamezení
dvojího zdanění, uzavíraných
s jinými státy, je tato smlouva mnohostranná
a výrazně jednodušší. Rozhodující
zásadou smlouvy je, že vyhražuje právo
ke zdanění příjmu a majetku právnických
osob pouze státu jejich sídla. Výjimku tvoří
jen nemovitý majetek a výnosy z něho, které
mohou být zdaněny ve státě, kde je
tento majetek umístěn. Rovněž zdanění
mezinárodních organizací je řešeno
tak, aby nebylo překážkou rozšiřování
hospodářské spolupráce. Smlouva přinese
i žádoucí zjednodušení administrativy
jak pro podniky, tak i pro finanční orgány
smluvních států. Nemá uzavřený
okruh účastníků a se souhlasem všech
smluvních států mohou ke smlouvě přistoupit
i další státy.
Cílem smlouvy není získání
fiskálních výhod, ale podpora a usnadnění
rozvoje vzájemných hospodářských
styků a hospodářské integrace mezi
členskými státy RVHP.
Při předpokládané účinnosti
od 1. ledna příštího roku bude spolu
s již schválenou smlouvou z května loňského
roku zabezpečeno komplexní smluvní zamezení
dvojího zdanění občanů i organizací
států RVHP.
Jménem vlády ČSSR doporučuji, abyste
se smlouvou vyslovili souhlas.
Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru financí
ČSSR s. Lérovi.
Návrh byl přikázán k projednání
výborům ústavně právním,
zahraničním a výborům pro plán
a rozpočet obou sněmoven.
Prosím, aby se ujala slova společná zpravodajka
výborů Sněmovny lidu poslankyně Matuchová.
Společná zpravodajka výborů SL
poslankyně A. Matuchová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
vážení hostia, výbory Snemovne ľudu
poverené prerokovaním návrhu Zmluvy štátov
RVHP o zamedzení dvojitého zdanenia príjmu
a majetku právnických osôb, dospeli po jeho
prerokovaní k súhlasnému stanovisku, preto
odporúčajú vysloviť s touto zmluvou
súhlas.
Pritom prihliadali práve na to, že na 6. spoločnej
schôdzke snemovní, konanej v decembri v minulom roku
bol vyslovený súhlas so zmluvou medzi členskými
štátmi RVHP o zamedzení dvojitého zdanenia
príjmov a majetku fyzických osôb.
Podobne ako tomu bolo pri tejto zmluve, vzťahuje sa obsah
predloženej zmluvy na všetky druhy daní a poplatkov,
ktoré sa vyberajú z príjmov a majetku platných
daňových predpisov. Vychádza pritom z princípu
zdanenia príjmov a majetku právnických osôb
len v jednom zmluvnom štáte, a tým k vytváraniu
priaznivejších podmienok pre rozvíjanie ekonomickej
vedeckotechnickej a kultúrnej spolupráce medzi členskými
štátmi RVHP.
V prípade príjmu právnických osôb
má dochádzať k zdaneniu len v štáte,
kde tieto právnické osoby majú svoje sídlo.
Kým ide o ich nemovitý majetok, platí rovnaká
zásada ako u zdanenia osôb fyzických, t. j.
má byť zdanený len v štáte, kde
sa nachádza. U movitého majetku je uplatnená
zásada, že bude zdanený v štáte,
kde má svoje sídlo právnická osoba
ktorej náleží.
Pokiaľ ide o medzinárodné organizácie
a ich pobočky, zmluva upravuje oslobodenie zisku patriaceho
členom týchto organizácií, aby nedochádzalo
v ich sídle k dvojitému zdaneniu.
Podobne, ako to bolo v zmluve týkajúcej sa osôb
fyzických, je zmluva o zamedzení dvojitého
zdanenia z príjmu a majetku osôb právnických
uzavretá ako zmluva otvorená a umožňuje,
aby k nej so súhlasom všetkých zmluvných
strán pristúpili aj iné štáty.
Obsahuje tiež ustanovenie, ktoré umožňuje,
aby si zmluvné strany poskytli po vzájomnej dohode
prípadne ďalšie daňové úľavy,
vzťahujúce sa na oblasť daní z príjmu
a majetku. Daňové výsady stanovené
obecnými normami medzinárodného práva,
respektívne zvláštnymi medzinárodnými
dohodami, zostanú touto zmluvou nedotknuté.
Výbory očakávajú, že zmluva bude
podporovať záujem všetkých členských
štátov RVHP na účelnom rozvíjaní
ich všestrannej spolupráce v duchu programu socialistickej
ekonomickej integrácie, a že prispeje k zjednodušeniu
ich daňovej administratívy.
Ako spoločná spravodajkyňa výboru
Snemovne ľudu odporúčam snemovni prijať
návrh na uznesenie FZ ČSSR k tejto zmluve v predloženom
znení.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Matuchové.
Uděluji slovo společnému zpravodaji výborů
Sněmovny národů poslanci Pravdovi.
Společný zpravodaj výborů SN J.
Pravda: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
Smlouva o zamezení dvojího zdanění
příjmu a majetku právnických osob,
podepsaná v Ulánbátaru dne 19. května
1978, je další daňovou smlouvou, kterou projednává
dnešní schůze Federálního shromáždění
ČSSR.
Zatímco dříve schválené obdobné
smlouvy byly vždy smlouvami dvoustrannými, je tato
smlouva, jejíž účastníky budou
státy Rady vzájemné hospodářské
pomoci, smlouvou mnohostrannou. A právě tato skutečnost
má velký význam jak z hlediska ekonomického,
tak i politického. Rada vzájemné hospodářské
pomoci jako první a nejvýznamnější
mezinárodní organizace socialistických států
má dnes již nezastupitelné místo v hospodářsko-politickém
vývoji světového socialismu a nabývá
stále větší význam i v hospodářsko-politickém
vývoji ve světě. Je příznačné
pro současnou etapu zvyšování úrovně
vzájemných styků, že společné
řešení všech důležitých
otázek ve státech Rady vzájemné hospodářské
pomoci se touto smlouvou rozšiřuje i do daňově
ekonomické oblasti.
Smlouva v otázce rozdělení práva států
ke zdanění příjmů, kromě
některých výjimek, vychází
ze zásady, že příjmy budou zdaněny
pouze ve státě sídla organizace. To je jednotné
a administrativně méně náročné
nejen z hlediska finančních orgánů,
ale i z hlediska poplatníků. Podniky a organizace,
na které se bude smlouva vztahovat, se nebudou muset seznamovat
s daňovými předpisy dalších států,
které nejsou vždy jednoduché. Rozdílná
výše i principy zdanění v druhém
státě neovlivní jejích ekonomickou
kalkulaci apod.
Ustanovení článku 5 smlouvy, podle kterého
principy a způsob vybírání daní
z příjmů a majetku mezinárodních
organizací mají být dohodnuty zvláštní
smluvní úpravou, umožní případně
stanovit diferencovaný přístup k zdaňování
podle typu organizace, charakteru její činnosti,
případně dalších závažných
hledisek. K tomu připomínám, že novelizací
zákona č. 111/1971 Sb., o odvodech do státního
rozpočtu a příspěvku na sociální
zabezpečení, která byla provedena zákonem
č. 62/1977 Sb., bylo dáno vládě Československé
socialistické republiky potřebné zmocnění
k provádění případných
změn.
Jsem přesvědčen, že předložená
smlouva dále zlepší předpoklady pro
rozvoj mezinárodní dělby práce a socialistické
ekonomické integrace. Smlouva byla projednána ve
výboru pro plán a rozpočet, ve výboru
zahraničním a ve výboru ústavně
právním Sněmovny národů. Při
projednávání nebyly vzneseny záporné
připomínky, naopak všechny výbory hodnotily
tuto zájmovou smlouvu kladně.
Dovolte mi proto, abych jako společný zpravodaj
výboru ústavně právního, výboru
zahraničního a výboru pro plán a rozpočet
Sněmovny národů doporučil předloženou
smlouvu ke schválení.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Pravdovi.
Zahajuji rozpravu k předloženému vládnímu
návrhu. Zatím se do ní písemně
přihlásil poslanec Auersperg; uděluji mu
slovo.
Poslanec SN P. Auersperg: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážené
Federální shromáždění,
námi projednávaná smlouva představuje
další významný krok v upevňování
spolupráce vyššího typu mezi zeměmi
Rady vzájemné hospodářské spolupráce
na specifickém úseku majetko-právních
vztahů. Jde o dílčí, ale důležitou
úpravu v procesu cílevědomého zdokonalování
a uschopňování vnitřního mechanismu
RVHP, jehož hlavním smyslem a cílem je aktivizovat,
rozmnožovat a umocňovat sociálně ekonomický
rozmach socialistického společenství, této
nejdynamičtější síly na světě,
která disponuje obrovským výrobním
a surovinovým komplexem i vědeckotechnickým
potenciálem.