Přítomno: | 181 | poslanců Sněmovny lidu |
70 | poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
65 | poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Axman, Bohuslav, Čapka, Gahurová, Hajko, Hejna,
Ivanič, Janec, Jägerman, Kmeťová, Lovětínský,
Mamula, Matýsková, Mičanová, Minďaš,
Mrázik, Sakmar, Švestka, Vacíková
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Fojtík, Havlín, Kabrhelová, Kovalčík,
Kvasnicová
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Beňo, Kováč, Lúčan, Mihálik,
Muržic, Slivka, Šalgovič, Šepeľa, Šlapka,
Vojteková
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, srdečně
vás vítám a zahajuji 9. společnou
schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
třetího volebního období Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky.
Dovolte mi, abych i vaším jménem přivítal
vedoucí funkcionáře ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
Národní fronty, společenských organizací,
nekomunistických politických stran a členy
federální vlády, vedené jejím
předsedou s. Štrougalem. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, v těchto dnech si připomínáme
60. výročí vzniku Československé
republiky, našeho samostatného státu v novodobých
dějinách jednotlivé události té
doby, jejich časový sled a vnitřní
i mezinárodní souvislosti vedou k jednoznačnému
závěru: národní svobodu o státní
samostatnost nám nikdo nedaroval, jejich tvůrcem
nebyl nikdo jiný než český a slovenský
lid, především pak naše dělnická
třída. Sociální a třídní
zápasy pracujících se prolínaly s
bojem za vytvoření samostatného státu
a vystupňovaly se pod přímým vlivem
Velké říjnové socialistické
revoluce. Tato největší událost dvacátého
století otřásla světem a našla
zvlášť silný ohlas ve válkou zničených
evropských zemích. Požadavky mladé sovětské
moci na okamžitý mír bez anexí a kontribucí,
na právo národů na sebeurčení,
byly roznětkou revolučních výbuchů
i v našich zemích. Příklad ruských
bolševiků ukázal zbídačenému
lidu východisko z nesmyslného vraždění,
z bídy, z třídního i národnostního
útlaku. Teprve tehdy si mocnosti Dohody a buržoazní
představitelé našeho domácího
i zahraničního odboje uvědomili nebezpečí,
kterým pro ně byl plamen revolučních
bouří a hledali záchranu svých třídních
zájmů v likvidaci Rakousko-Uherska, na jehož
troskách vznikla řada samostatných států.
Historické skutečnosti tedy dávají
za pravdu tezi Klementa Gottwalda, že by bez Velké
říjnové socialistické revoluce nebylo
svobodného Československa.
Žel, politické a sociální tužby,
které lid spojoval se vznikem samostatného státu,
zůstaly nesplněny. V zápase o charakter republiky
zvítězila buržoazie, které právě
"osvoboditelské" legendy a rádoby vlastenecká
demagogie sloužily k uchvácení a upevnění
vůdčího postavení ve společnosti.
Svoji politickou moc opírala buržoazie o nenarušené
hospodářské pozice, ale i o staré
císařsko-královské zákony,
o převzaté mocenské a správní
nástroje, stejně jako o politickou, materiální
a vojenskou podporu "dohodových" mocností.
Neocenitelnou službu prokázali buržoazii reformističtí
vůdcové sociální demokracie, kteří
pokračovali v tradicích smutně proslulé
ll. internacionály z posledních let její
existence. Dělnická třída musela okusit
trpkost porážky, protože tehdy ještě
neměla svůj organizovaný politický
předvoj, chyběla jí revoluční
strana nového typu. Ještě celých dalších
dvacetsedum roků procházel náš lid školou
tvrdých zkušeností, než si vydobyl podmínky
pro harmonický soulad národních, politických
i sociálních zájmů.
Buržoazii, jako vládnoucí třídu
v "první" republice, není věru
za co pochválit. Hospodářské a sociální
problémy spíše ještě zauzlila,
a to pochopitelně, na účet lidu. Politický
systém dokazoval, zejména perzekucí komunistů
a svým militantním antisovětismem, že
demokracie za kapitalismu nemůže být ničím
jiným než jednou z forem buržoazní diktatury
její národnostní politika oslabovala vnitřní
soudržnost státu, hnala vodu na mlýn fašistickým
seskupením, aby nakonec posloužila mnichovanům
jako "argument" k zakrytí jejich pravých
záměrů. Svou zahraniční politikou
se buržoazie stala vědomě spoluhrobařem
samostatnosti republiky, která se ve své původní
podobě nedožila ani dvacátého výročí
svého vzniku. Souhrnně řečeno: buržoazie
jako vládce naší země neobstála.
Oprávněná kritika politických, hospodářských
i sociálních poměrů v buržoazní
republice ovšem nemá nic společného
s naším vztahem ke vzniku a existenci samostatného
československého státu. Vznik ČSR
byl objektivně výrazným dějinným
pokrokem, splňoval staletou tužbu Čechů
a Slováků po životě ve vlastním
společném státě, umožnil regeneraci
národních sil. Tvrdý zápas o charakter
republiky vedl, po příkladu ruských bolševiků,
k vytvoření revoluční avantgardy dělnické
třídy - Komunistické strany Československa.
Navzdory všem obtížím se v lůně
buržoazní společnosti formovala síla,
jejímž dějinným posláním
bylo nastolit politickou moc dělnické třídy
a jejich spojenců.
Zkušenosti ze sociálních a politických
zápasů, opravdové vlastenectví a důsledná
obrana republiky předurčily komunistům odpovědnost
za vedení boje proti německému nacismu a
slovenskému klerofašismu. Zkušenosti ze sociálních
zápasů, které předurčily komunistickou
stranu jako vůdce, našly porozumění
u našeho lidu. Lid komunisty jako vůdce ctil, právě
v komunistech viděl záruku opětného
osvobození a dobré budoucnosti svého státu.
Naše strana tuto důvěru nezklamala. Organizovala
národně demokratickou revoluci a rozvíjela
ji tak, aby přerostla v revoluci socialistickou, aby úlohu
vládce převzal lid, aby na čele společnosti
stanula dělnická třída. Polovinu období
od vzniku československého státu, jak letos
v Praze připomenul soudruh Brežněv, žije
tato země pod hvězdou socialismu - a my k tomu dodáváme,
že je to šťastná hvězda. Svědectví
o tom vydává rozkvět naší vlasti,
rozvoj hospodářství, vzdělanosti a
kultury i dosažený stupeň životní
úrovně československého lidu. Nejdůležitější
změna, která podmiňuje všechno ostatní,
spočívá v tom, že držitelem a vykonavatelem
politické moci je dělnická třída
spolu s novou třídou družstevních rolníků
a socialistickou inteligencí, že všechno bohatství
této země patří lidu. Právě
to je podstatou socialistické demokracie, která
nepřipouští vykořisťování
člověka člověkem a svojí hospodářskou
i politickou praxí zabezpečuje lidská práva
v rozsahu, jaký v buržoazní společnosti
nemůže mít obdoby. Síla našeho
politického systému, ztělesněného
Národní frontou, je v účasti pracujících
na tvorbě a uskutečňování vnitřní
i zahraniční politiky. V tom je zdroj politické
aktivity a pracovní iniciativy, to je základní
podmínka morálně politické jednoty
lidu a záruka úspěšného splnění
závěrů XV. sjezdu Komunistické strany
Československa.
Schválením ústavního zákona
o československé federaci došel před
deseti lety naplnění dlouholetý program Komunistické
strany Československa, odvozený ze zásad
leninské národnostní politiky a z bohatých
praktických zkušeností Sovětského
svazu. Nové státoprávní uspořádání
jsme nikdy nechápali jen jako formální právní,
či organizačně politický akt. Jakkoliv
je to důležité, nespočívá
jeho smysl jen ve vytvoření vlád i zákonodárných
orgánů a v určení jejich pravomocí.
Vytvoření federativní republiky bylo klíčovou
součástí pokračujícího
procesu ekonomického a kulturního vyrovnávání
obou částí našeho státu. Naše
bratrské národy využily svého práva
na sebeurčení, Češi a Slováci
se dobrovolně rozhodli žít ve společném
státě - Československé socialistické
republice. Politika Komunistické strany Československa,
vyjádřená státoprávní
formou, zajišťuje v plné míře svébytný
rozvoj českého a slovenského národa,
jejich úplnou rovnost ve správě vlastních
národních záležitostí i společných
věcí federace a zabezpečuje i práva
národnostních menšin. Po desetileté
zkušenosti je zřejmé, že se nové
státoprávní uspořádání
osvědčilo, že posílilo vzájemnou
důvěru obou bratrských národů
a upevnilo jednotu našeho společného státu.
K dlouhé řadě zásadních problémů
života socialistické společnosti, které
se pod vedením komunistické strany podařilo
zvládnout, tedy připojujeme i úspěšné
vyřešení vztahů mezi národy a
národnostmi.
Poučeni zkušenostmi, v souladu s tužbami našeho
lidu a v plné shodě s naší vnitřní
politikou jsme bezpečnost republiky zajistili spojenectvím
se Sovětským svazem a dalšími zeměmi
socialistického společenství. Československý
lid přece nemůže nikdy zapomenout, že
v době Mnichova nám jedině Sovětský
svaz nabídl spojeneckou pomoc. Sovětská armáda
měla rozhodující zásluhy o porážku
nacistického Německa, především
jí děkujeme za obnovení naší
národní svobody a státní samostatnosti.
Československo-sovětské spojenectví
se plně osvědčilo, obstálo i v nejtěžších
zkouškách - bylo a je naší
oporou v řešení mnoha problémů
výstavby nové společnosti, pomohlo nám
před deseti lety ubránit socialismus "naplňuje
nás jistotou, že se Mnichov nebude v žádné
podobě už nikdy opakovat. Správnost a prospěšnost
naší zahraničně politické orientace
nejpřesvědčivěji dokazuje už
třicátý čtvrtý rok mírového
života, růst mezinárodní vážnosti
Československé socialistické republiky a
její aktivní podíl v úsilí
o zachování míru, o rozvoj demokracie a sociální
pokrok na celém světě.
Šedesátileté zkušenosti, zvláště
pak výsledky budování socialismu nám
dávají právo prohlásit: pod vedením
své komunistické strany se dělnická
třída a její spojenci ukázali být
ve všech směrech nesrovnatelně schopnějšími
vládci než buržoazie. Jedinou oprávněnou
dědičkou nejpokrokovějších tradic
této země je socialistická společnost.
Dnešním generacím připadl čestný
úkol, chránit a rozvíjet v současných
podmínkách revoluční odkaz svých
předchůdců. Teprve v období socialistické
výstavby jsme uskutečnili a v mnohém i překonali
tužby československého lidu, které v
roce 1918 spojoval se vznikem samostatného státu.
Proto vstupujeme optimisticky do příštích
desetiletí života svobodné a jednotné
republiky Čechů a Slováků, hluboce
přesvědčeni o dobré budoucnosti své
milované vlasti. (Potlesk.)
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, prezident
republiky svým dopisem ze dne 11. září
t. r. svolal podle čl. 61 ústavního zákona
o čs. federaci Federální shromáždění
k podzimnímu zasedání dnem 15. září.
Předsednictva Sněmovny lidu a Sněmovny národů
navrhla na svých říjnových schůzích
konat společnou schůzi sněmoven s pořadem,
který jste obdrželi písemně.
Prosím vás, abyste souhlasili s tím, že
bychom projednali společně, tedy s jednou úvodní
zprávou a s jedním zpravodajským zdůvodněním
body 4., 5. a 6.. a potom 8. a 9. samozřejmě s tím,
že o každém návrhu budeme Hlasovat zvlášť.
Má někdo z vás doplňující
návrh nebo připomínku jednak k programu,
jednak k mému návrhu? (Nikdo se nehlásil.)
Ne.
Přítomno je 176 poslanců Sněmovny
lidu a ze Sněmovny národů 69 poslanců
zvolených v České a 64 zvolených ve
Slovenské socialistické republice. Obě sněmovny
jsou tedy usnášení schopné.
Nejdříve prosím, aby se vyjádřili
poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem předsednictva
své sněmovny na konání společné
schůze s navrženým pořadem? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? Není tomu tak.
Sněmovna tedy schvátila návrh jednomyslně.
Prosím, aby se ke stejné otázce, tedy k programu
a ke konání společné schůze
vyjádřili poslanci Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? Není
tomu tak.
Tím poslanci Sněmovny národů vyslovili
souhlas.
Konstatuji tedy, že obě sněmovny se usnesly
podle článku 34, odst. 2 ústavního
zákona o československé federaci na konání
společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny
národů a schválily její pořad.
Přistoupíme nyní k projednání
prvního bodu, kterým je
Vládní návrh, kterým se předkládá
Federálnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
souhlasu Smlouva o zamezení dvojího zdanění
příjmu a majetku právnických osob,
podepsaná v
Ulánbátaru dne 19. května 1978 (tisk 51).
Prosím soudruha Léra, ministra financí aby
návrh jménem federální vlády
zdůvodnil.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, zabezpečení dynamického
rozvoje našeho národního hospodářství
spolu s rychlým rozvojem vědy a techniky nutně
vyžaduje stále těsnější
sepětí naší ekonomiky s hospodářstvím
členských států Rady vzájemné
hospodářské pomoci.