Jsme toho názoru, že bude nezbytné, aby se
mezi těmito absolventy a posluchači rozvinula náročná
politická práce s cílem udržet je v
našich ozbrojených silách.
I když kromě bytové a zdravotně rehabilitační
otázky zákon nebude řešit sociální
otázky, poslanci si jich všímali velmi podrobně,
protože např. časté stěhování
může ovlivnit životní úroveň
rodin, když žena v novém působišti
manžela nezíská vhodné zaměstnání,
popřípadě nejsou v místě jesle
a školka. Změny prostředí, které
jsou vesměs nezbytným průvodním jevem
vojenské služby, musí se stát záležitostí
sociální péče a opatření
velení armády.
Vedle uvedených návrhů a připomínek
byla uplatněna ještě řada dalších,
o nichž soudruh ministr už hovořil.
Výbory branné a bezpečnostní přikládají
význam a vážnost věcně správnému
a včasnému zpracování prováděcích
pokynů a jejich urychlenému vypracování
a seznámení s nimi potřebného okruhu
pracovníků národní obrany, aby jejich
znalost přispěla co nejdříve při
přijímání mladých lidí
do vojenských škol.
V souvislosti s rozvinutím potřebné propagandistické
práce jak v armádě, tak i v civilním
životě bude třeba neustále vyhodnocovat
realizaci ustanovení zákona a podle zjištění
přijímat účinná opatření.
Je jasné, že hlavním nositelem úkolů
propagandistických i získávání
mladých lidí do armády bude Československá
lidová armáda.
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, není jistě sporu o potřebě
a užitečnosti navrhovaných zákonů.
Tak to charakterizovaly výbory sněmoven. Je však
nutné vidět, že přijetím zákona
teprve skutečná práce na plynulém
kádrovém doplňování vojáků
z povolání začíná.
Vzhledem k tomu, že výbory navrhují přijetí
a schválení předložených návrhů,
doporučuji za výbory branný a bezpečnostní,
pro plán a rozpočet, pro sociální
politiku a ústavně právní Sněmovny
národů návrh zákona, kterým
se měni a doplňuje branný zákon a
zákon, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 76/1959 Sb., o některých
služebních poměrech vojáků, ve
znění pozdějších předpisů,
schválit v předloženém znění
s platnosti od 1. ledna 1979.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslankyni Tauskové. Slovo má zpravodaj
výborů Sněmovny lidu poslanec Ján
Pirč.
Poslanec SL J. Pirč: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci! Zásluhou dôslednej, principiálnej
leninskej zahraničnej politiky KSSZ, sovietskej vlády
a ostatných socialistických štátov sa
v zmierňovaní situácie a spolunažívaní
štátov s rozdielnym spoločenským zriadením
v poslednom období vykonalo nesmierne mnoho. Národy
našej republiky si vysoko vážia to, že viac
než 30 rokov žijeme v mieri a s istotou realizujeme
plány rozvoja našej socialistickej vlasti. Sme za
to nesmierne vďační predovšetkým
bratskému Sovietskemu zväzu, jeho hospodárskej,
politickej, morálnej a vojenskej sile, ktorá drží
pevne na uzdách vojnychtivé sily imperialistických
štátov.
Socialistické krajiny na čele so Sovietskym zväzom
vyvíjajú veľké úsilie na to,
aby sa zmierňovanie medzinárodného napätia
ďalej rozvíjalo a aby sa mier stal pre všetky
národy sveta trvalý. Jednou zo základných
podmienok toho je zákaz výroby jaderných
zbraní a odzbrojenie, o ktoré sa húževnato
usilujú krajiny socialistického spoločenstva,
hlavne Sovietsky zväz. Avšak začatie praktických
krokov k odzbrojeniu zo strany imperialistických veľmocí
je v príkrom rozpore so slovami, ktoré vyhlasujú
predstavitelia krajín NATO vo svojich oficiálnych
prejavoch v OSN. Predstavitelia síl NATO pripravujú
a plánujú nie odzbrojenie, ale ďalšie
zbrojenie a výrobu zbraní hromadného ničenia.
Za takejto situácie sa musíme aj my postarať
o upevňovanie našej armády, aby sme mohli spolu
s armádami bratských socialistických štátov
na čele s armádou Sovietskeho zväzu čeliť
pripravovanému nebezpečenstvu a ochrániť
svoju socialistickú vlasť.
Tak ako vo všetkých oblastiach života našej
spoločnosti rastú nároky na pracovníkov,
tak v súčasnom období prudkého vedeckotechnického
rozvoja rastú nároky i na príslušníkov
ozbrojených síl ČSSR. Musíme preto
neustále vytvárať podmienky pre trvalé
zvyšovanie kvalifikácie a fyzickej pripravenosti predovšetkým
vojakov z povolania, ovplyvniť priebeh služby dôstojníckeho
a práporčíckeho zboru a trvale regulovať
jeho vekové zloženie tak, aby stále bol na
výške úloh naň kladených.
Preto dnes prerokúvame návrhy noviel branného
zákona a zákona o služobných pomeroch
vojakov z povolania.
Novelizáciou uvedených zákonov budú
vytvorené základné právne predpoklady
na riešenie problémov spojených s ďalšou
výstavbou veliteľského zboru ozbrojených
síl ČSSR a s priebehom služby jeho príslušníkov.
Z ústavnoprávneho hľadiska sú navrhované
úpravy priebehu vojenskej služby vykonané zákonmi
Federálneho zhromaždenia. Príslušnosť
Federálneho zhromaždenia na prijatí uvedených
zákonov je odôvodnená tým, že
podľa čl. 7 ods. 1 písm. b) zákona čís.
143/1968 Zb., o československej federácii, v znení
ústavného zákona čís. 125/1970
Zb., patrí obrana ČSSR do výlučnej
pôsobnosti ČSSR.
Obidva tieto zákony schválila vláda ČSSR
23. marca 1978 a predložila ich Federálnemu zhromaždeniu.
Boli prerokované vo výboroch ústavnoprávnych,
branných a bezpečnostných, vo výboroch
pre sociálnu politiku, a novela zákona o služobných
pomeroch vojakov tiež vo výboroch pre plán
a rozpočet obidvoch snemovní Federálneho
zhromaždenia. Vo všetkých výboroch prebiehala
tak k zásadám, ako aj k paragrafovanému zneniu
veľmi podnetná diskusia, svedčiaca o tom, že
poslanci veľmi zodpovedne pristúpili k prerokúvaniu
týchto zákonov a že verejnosť sa o tieto
zákony veľmi živo zaujíma.
Pri prerokúvaní zásad dali poslanci spracovateľom
množstvo podnetov pre ďalšiu prácu na tvorbe
zákonov, z ktorých niektoré boli do zákona
zapracované, niektoré - podľa ich povahy -
sú zapracované do vykonávacích predpisov.
Na odporučenie výborov bola doriešená
otázka výšky príspevku za služby
v súlade so zákonom čís. 121/1975
Zb., o sociálnom zabezpečení. Predložený
návrh stanoví výšku príspevku
za službu vo výške čiastočného
invalidného dôchodku účastníka
odboja, a tým, v súlade so zákonom o sociálnom
zabezpečení umožní aj 7 %-ný
vzrast starobného dôchodku. Z podnetu výborov
bolo rovnako do dôvodovej správy a do vykonávacích
predpisov zapracované, že prepúšťanie
zo služobného pomeru z dôvodu dosiahnutia vekových
hraníc bude považované za "vážny"
dôvod v zmysle § 13 zákona čís.
121/1975 Zb., o sociálnom zabezpečení; tým
je zabezpečené, že prepusteným vojakom
vznikne pri splnení ostatných podmienok nárok
na vojenský dôchodok v I. alebo v II. kategórii
po dosiahnutí 55 alebo 57 rokov. Veľkú pozornosť
venovali výbory aj zaraďovaniu prepustených
vojakov do občianskych povolaní. Doterajší
zákon túto povinnosť stanovuje vláde
ČSSR a vládam ČSR a SSR. Výbory odporúčali,
aby umiestňovaniu vojakov bola venovaná mimoriadna
pozornosť; vo vykonávacom predpise vlády ČSSR
bude teda zakotvené, že vojakom, prichádzajúcim
do nových občianskych povolaní, musia byť
vytvorené optimálne podmienky na ich zapojenie do
práce pre našu socialistickú spoločnosť.
Vo výboroch bolo veľmi pozitívne akceptované
aj riešenie preventívnej rehabilitácie, ktoré
reaguje na zhoršujúci sa zdravotný stav veliteľského
zboru jeho uzákonením. Odporúčanie
výborov, aby preventívna rehabilitácia bola
poskytovaná tiež účastníkom odboja
bez ohľadu na ich služobné zaradenie, bude riešené
v rezortných vykonávacích predpisoch.
Poslanci vyslovili pri prerokúvaní vo výboroch
presvedčenie, že nové právne úpravy
vytvoria podmienky pre ďalšie prehĺbenie spoločenskej
úlohy ozbrojených síl a pre ich budovanie
na úrovni súčasných požiadaviek
a nárokov vedeckotechnického pokroku.
Vo všetkých výboroch však bolo zdôraznené,
že pri uvádzaní týchto nových
právnych noriem do života bude potrebné rozvinúť
širokú a dôkladne pripravenú politickú
prácu, do ktorej treba zapojiť aj hromadné
informačné prostriedky, pretože len tak možno
očakávať, že splnia sledovaný cieľ.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, návrhy obidvoch zákonov boli schválené
vo výboroch ústavnoprávnych, branných
a bezpečnostných, vo výboroch pre sociálnu
politiku a vo výboroch pre plán a rozpočet
Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia a tieto výbory prijali uznesenie, ktorým
sa odporúča plenárnym schôdzkam obidvoch
snemovní návrhy zákonov prerokovať a
schváliť. Pripojujem sa preto k spravodajkyni Snemovne
národov a odporúčam návrh zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa branný
zákon a návrh zákona, ktorým sa mení
a dopĺňa zákon o niektorých služobných
pomeroch vojakov schváliť s účinnosťou
od 1. januára 1979.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Pirčovi. Naše jednání
bude pokračovat rozpravou. Písemně se do
rozpravy přihlásili poslanci Božena Fialová
a Gregor Puškáš a poslanec Jaromír Obzina,
federální ministr vnitra. Uděluji slovo poslankyni
Fialové.
Poslankyně SL B. Fialová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi, veškeré úspěchy naší
socialistické republiky, včetně upevňování
její obranné síly, jsou nerozlučně
spjaty s prací naší komunistické strany.
Jistoty našeho lidu vyplývají z harmonického
vývoje společnosti a z aktivní účasti
ve Varšavské smlouvě. Politika vychází
z analýzy mezinárodní a vnitřní
politické situace, z internacionálních a
spojeneckých svazků se Sovětským svazem
a s ostatními socialistickými zeměmi. Důsledně
uplatňujeme politiku mírového soužití
mezi státy s rozdílným společenským
zřízením.
Díky úsilí Sovětského svazu
a všech socialistických zemí bylo dosaženo
snížení mezinárodního napětí,
zejména v Evropě. Nelze však přehlédnout,
že expanzívní podstata imperialismu se nezměnila.
Socialismus jako společenský řád prokazuje
svou převahu ve všech oblastech, a jak se potvrzuje
z praxe, jsou schopny socialistické země uplatnit
své přednosti také v systému jednotné
obrany a v bojové síle svých ozbrojených
sil.
Jsme svědky toho, že v politice imperialistických
států se prolínají realistické
tendence a prvky dobrodružnosti, které jsou markantní
právě v horečném zbrojení,
posilování vojenského agresivního
potenciálu NATO, jako integrované síly namířené
proti socialismu.
V takovéto situaci je všestranný rozvoj a upevňování
obrany socialismu zárukou bezpečnosti a míru
ve světě. Vojenská síla socialistických
států drží na uzdě zastánce
vojenské konfrontace, zužuje jim prostor pro jejich
nebezpečné záměry a vytváří
podmínky pro stabilizaci dosažených výsledků
v mezinárodním uvolňování napětí.
Po všechna léta věnovala naše strana patřičnou
pozornost posilování obranyschopnosti naší
země i zdokonalování ozbrojených sil.
Důsledně byla uplatňována leninská
zásada jednoty budování a obrany socialistické
vlasti. Tato zásada se promítá v soustavné
péči strany, státních orgánů
i celé naší společnosti o ozbrojené
síly, jejich velitelský sbor, zabezpečení
vojsk soudobou technikou a vším potřebným
pro život vojáka.
Z charakteru naší socialistické společnosti,
jejíž nedílnou součástí
jsou ozbrojené síly, vyplývají i jejich
základní rysy a poslání jako ozbrojeného
třídního nástroje socialistického
státu.
Pod přímým vedením strany prohloubil
se socialistický charakter ČSLA a vojsk ministerstva
vnitra. Zvýšila se jejich bojeschopnost a připravenost
splnit s ozbrojenými silami států Varšavské
smlouvy požadavek na obranu vzdušného prostoru,
státních hranic, teritoria ČSSR i našich
socialistických spojenců.
Objektivní nutnost obrany socialismu, která má
v současných podmínkách koaliční
charakter, je nejen úkolem ozbrojených sil, ale
současně všech státních a společenských
orgánů a organizaci v širším pojetí
našich občanů.
Služba v ozbrojených silách je nedílnou
součástí společenské a pracovní
aktivity, kterou naši pracující projevují
na všech úsecích socialistické výstavby,
a tato služba je zárukou, že pracovní
úsilí se může uplatňovat v mírových
podmínkách.
Jednota cílů naší společnosti
a vzájemné sepětí otázek výstavby
a obrany jsou také základem pro spojení ozbrojených
sil s lidem.
Po celou dobu existence Čs. lidové armády
můžeme konstatovat, že naše ozbrojené
síly se neustále zdokonalují po všech
stránkách. Vidíme, že dosahují
dobrých výsledků, o čemž svědčí
i kladné hodnocení samostatných nebo spojeneckých
cvičení.
Významnou silou v realizaci politiky stranického
a státního vedení v ozbrojených silách
jsou vojáci z povolání, kteří
často ve složitých podmínkách
zabezpečují nepřetržitost bojové
služby.
Příprava a výchova vojáků z
povolání je předmětem trvalé
pozornosti všech stranických a státních
orgánů, ministerstva národní obrany,
ministerstva vnitra a všech velitelů i politických
pracovníků. V jejich činnosti, podobně
jako v celé naší společnosti, zaujímá
stále významnější místo
cílevědomá a plánovitá práce
s důstojníky a praporčíky, sledující
rostoucí nároky na ideovou zakalenost, profesionální
připravenost a celkové předpoklady pro příkladné
plnění služebních povinností.
Ovšem, připravenost příslušníků
ozbrojených sil neplyne z konkrétní služby
v ozbrojených silách, ale začíná
daleko dříve, výchovou od mládí,
ve školách a společenských organizacích.
Zákon č. 73/1973 Sb., o branné výchově,
vytváří vedle branné přípravy
a výchovy předpoklady pro získání
základních znalostí z oboru obrany a současně
politicky i odborně umožňuje takové
působení na mládež, aby již při
nástupu vojenské služby měla vztah k
ozbrojeným sílám, znala jejich poslání
v naší společnosti a měla technické
znalosti, které usnadní všeobecný i
odborně technický výcvik. Důsledné
plnění tohoto zákona by mělo vyústit
také v zájmu o nástup do vojenských
škol, které připravují posluchače
pro trvalou vojenskou dráhu.
Je třeba si vyhodnotit v souvislosti se zájmem o
službu v ozbrojených silách účinnost
zákona a naplňování jeho ustanovení
všemi odpovědnými orgány a organizacemi.
Jistě jste si všichni všimli v předchozích
vystoupeních, jak je zdůrazňována
potřeba mladých na velitelské a technické
funkce v ozbrojených silách. Snad bychom si mohli
položit otázku, zda tak mladí mohou plnit náročné
funkce i složité úkoly.
Ve zprávě ÚV KSČ na XV. sjezdu bylo
jasně řečeno: "Směleji je třeba
zapojovat do odpovědné práce připravené
mladé lidi. Názor, že 30-35letý člověk
je ještě mladý pro výkon odpovědné
funkce, neodpovídá našim zkušenostem.
Především na úkolech vyrůstají
lidé. Je třeba spojovat zkušenosti starších
s elánem mladých."
Socialistická společnost se rozvíjí
na základě revolučních následností
generací, ve které nastupují generace, upevňuje
a rozvíjí výsledky práce předchozí
generace, přijímá a obohacuje jejich zkušenosti
a navazuje na revoluční tradice.
Zabezpečení správného vývoje
ve složení velitelského sboru ozbrojených
sil, jeho věkové kontinuity, vyžaduje trvalou
péči společnosti i ozbrojených sil
o vojenský dorost a mladé důstojníky
a praporčíky.
Proto jsme ve výborech branných a bezpečnostních
při projednávání návrhů
zákonů věnovali pozornost zabezpečení
příznivé věkové a kvalifikační
struktury a vytváření předpokladů
pro rychlejší růst vojáků z povolání
ve funkcích i hodnostech.
To neubírá samozřejmě nic na významu
a důležitosti služby důstojníků
a praporčíků středního věku,
kteří mají i do budoucna všechny podmínky
a možnosti k plnému rozvinutí svých
tvůrčích sil a schopností.
Současně však bude třeba dále
vytvářet podmínky k tomu, aby se prohluboval
kladný vztah mladé generace k vojenskému
povolání, a to nejen uvnitř resortů
ozbrojených sil, ale v celé naší společnosti.
Pro přípravu a vyzvedávání
mladých, psychicky a fyzicky schopných vojáků
z povolání, politicky i odborně připravených
a ovládajících moderní bojovou techniku,
jsou vytvářeny v ozbrojených silách
příznivé podmínky v rozvinutém
systému vojenského školství. Náročnost
služby vojáka z povolání současně
však vyžaduje věnovat trvalou péči
plnému uplatnění a rovnoměrnému
vývoji mladých důstojníků a
poskytování soustavné pomoci. Vyzvedávání
mladých, jejich příprava pro vyšší
funkce je závislá na tom, jak úspěšně
se daří spojování elánu mladých
se zkušenostmi starších vojenských kádrů
a jak úspěšně se uskutečňuje
předávání politických, odborných
a životních a služebních zkušeností
staršími vojáky z povolání.