Středa 21. června 1978

Jsme toho názoru, že bude nezbytné, aby se mezi těmito absolventy a posluchači rozvinula náročná politická práce s cílem udržet je v našich ozbrojených silách.

I když kromě bytové a zdravotně rehabilitační otázky zákon nebude řešit sociální otázky, poslanci si jich všímali velmi podrobně, protože např. časté stěhování může ovlivnit životní úroveň rodin, když žena v novém působišti manžela nezíská vhodné zaměstnání, popřípadě nejsou v místě jesle a školka. Změny prostředí, které jsou vesměs nezbytným průvodním jevem vojenské služby, musí se stát záležitostí sociální péče a opatření velení armády.

Vedle uvedených návrhů a připomínek byla uplatněna ještě řada dalších, o nichž soudruh ministr už hovořil.

Výbory branné a bezpečnostní přikládají význam a vážnost věcně správnému a včasnému zpracování prováděcích pokynů a jejich urychlenému vypracování a seznámení s nimi potřebného okruhu pracovníků národní obrany, aby jejich znalost přispěla co nejdříve při přijímání mladých lidí do vojenských škol.

V souvislosti s rozvinutím potřebné propagandistické práce jak v armádě, tak i v civilním životě bude třeba neustále vyhodnocovat realizaci ustanovení zákona a podle zjištění přijímat účinná opatření. Je jasné, že hlavním nositelem úkolů propagandistických i získávání mladých lidí do armády bude Československá lidová armáda.

Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, není jistě sporu o potřebě a užitečnosti navrhovaných zákonů. Tak to charakterizovaly výbory sněmoven. Je však nutné vidět, že přijetím zákona teprve skutečná práce na plynulém kádrovém doplňování vojáků z povolání začíná.

Vzhledem k tomu, že výbory navrhují přijetí a schválení předložených návrhů, doporučuji za výbory branný a bezpečnostní, pro plán a rozpočet, pro sociální politiku a ústavně právní Sněmovny národů návrh zákona, kterým se měni a doplňuje branný zákon a zákon, kterým se mění a doplňuje zákon č. 76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve znění pozdějších předpisů, schválit v předloženém znění s platnosti od 1. ledna 1979.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Tauskové. Slovo má zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Ján Pirč.

Poslanec SL J. Pirč: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci! Zásluhou dôslednej, principiálnej leninskej zahraničnej politiky KSSZ, sovietskej vlády a ostatných socialistických štátov sa v zmierňovaní situácie a spolunažívaní štátov s rozdielnym spoločenským zriadením v poslednom období vykonalo nesmierne mnoho. Národy našej republiky si vysoko vážia to, že viac než 30 rokov žijeme v mieri a s istotou realizujeme plány rozvoja našej socialistickej vlasti. Sme za to nesmierne vďační predovšetkým bratskému Sovietskemu zväzu, jeho hospodárskej, politickej, morálnej a vojenskej sile, ktorá drží pevne na uzdách vojnychtivé sily imperialistických štátov.

Socialistické krajiny na čele so Sovietskym zväzom vyvíjajú veľké úsilie na to, aby sa zmierňovanie medzinárodného napätia ďalej rozvíjalo a aby sa mier stal pre všetky národy sveta trvalý. Jednou zo základných podmienok toho je zákaz výroby jaderných zbraní a odzbrojenie, o ktoré sa húževnato usilujú krajiny socialistického spoločenstva, hlavne Sovietsky zväz. Avšak začatie praktických krokov k odzbrojeniu zo strany imperialistických veľmocí je v príkrom rozpore so slovami, ktoré vyhlasujú predstavitelia krajín NATO vo svojich oficiálnych prejavoch v OSN. Predstavitelia síl NATO pripravujú a plánujú nie odzbrojenie, ale ďalšie zbrojenie a výrobu zbraní hromadného ničenia. Za takejto situácie sa musíme aj my postarať o upevňovanie našej armády, aby sme mohli spolu s armádami bratských socialistických štátov na čele s armádou Sovietskeho zväzu čeliť pripravovanému nebezpečenstvu a ochrániť svoju socialistickú vlasť.

Tak ako vo všetkých oblastiach života našej spoločnosti rastú nároky na pracovníkov, tak v súčasnom období prudkého vedeckotechnického rozvoja rastú nároky i na príslušníkov ozbrojených síl ČSSR. Musíme preto neustále vytvárať podmienky pre trvalé zvyšovanie kvalifikácie a fyzickej pripravenosti predovšetkým vojakov z povolania, ovplyvniť priebeh služby dôstojníckeho a práporčíckeho zboru a trvale regulovať jeho vekové zloženie tak, aby stále bol na výške úloh naň kladených.

Preto dnes prerokúvame návrhy noviel branného zákona a zákona o služobných pomeroch vojakov z povolania.

Novelizáciou uvedených zákonov budú vytvorené základné právne predpoklady na riešenie problémov spojených s ďalšou výstavbou veliteľského zboru ozbrojených síl ČSSR a s priebehom služby jeho príslušníkov.

Z ústavnoprávneho hľadiska sú navrhované úpravy priebehu vojenskej služby vykonané zákonmi Federálneho zhromaždenia. Príslušnosť Federálneho zhromaždenia na prijatí uvedených zákonov je odôvodnená tým, že podľa čl. 7 ods. 1 písm. b) zákona čís. 143/1968 Zb., o československej federácii, v znení ústavného zákona čís. 125/1970 Zb., patrí obrana ČSSR do výlučnej pôsobnosti ČSSR.

Obidva tieto zákony schválila vláda ČSSR 23. marca 1978 a predložila ich Federálnemu zhromaždeniu. Boli prerokované vo výboroch ústavnoprávnych, branných a bezpečnostných, vo výboroch pre sociálnu politiku, a novela zákona o služobných pomeroch vojakov tiež vo výboroch pre plán a rozpočet obidvoch snemovní Federálneho zhromaždenia. Vo všetkých výboroch prebiehala tak k zásadám, ako aj k paragrafovanému zneniu veľmi podnetná diskusia, svedčiaca o tom, že poslanci veľmi zodpovedne pristúpili k prerokúvaniu týchto zákonov a že verejnosť sa o tieto zákony veľmi živo zaujíma.

Pri prerokúvaní zásad dali poslanci spracovateľom množstvo podnetov pre ďalšiu prácu na tvorbe zákonov, z ktorých niektoré boli do zákona zapracované, niektoré - podľa ich povahy - sú zapracované do vykonávacích predpisov.

Na odporučenie výborov bola doriešená otázka výšky príspevku za služby v súlade so zákonom čís. 121/1975 Zb., o sociálnom zabezpečení. Predložený návrh stanoví výšku príspevku za službu vo výške čiastočného invalidného dôchodku účastníka odboja, a tým, v súlade so zákonom o sociálnom zabezpečení umožní aj 7 %-ný vzrast starobného dôchodku. Z podnetu výborov bolo rovnako do dôvodovej správy a do vykonávacích predpisov zapracované, že prepúšťanie zo služobného pomeru z dôvodu dosiahnutia vekových hraníc bude považované za "vážny" dôvod v zmysle § 13 zákona čís. 121/1975 Zb., o sociálnom zabezpečení; tým je zabezpečené, že prepusteným vojakom vznikne pri splnení ostatných podmienok nárok na vojenský dôchodok v I. alebo v II. kategórii po dosiahnutí 55 alebo 57 rokov. Veľkú pozornosť venovali výbory aj zaraďovaniu prepustených vojakov do občianskych povolaní. Doterajší zákon túto povinnosť stanovuje vláde ČSSR a vládam ČSR a SSR. Výbory odporúčali, aby umiestňovaniu vojakov bola venovaná mimoriadna pozornosť; vo vykonávacom predpise vlády ČSSR bude teda zakotvené, že vojakom, prichádzajúcim do nových občianskych povolaní, musia byť vytvorené optimálne podmienky na ich zapojenie do práce pre našu socialistickú spoločnosť.

Vo výboroch bolo veľmi pozitívne akceptované aj riešenie preventívnej rehabilitácie, ktoré reaguje na zhoršujúci sa zdravotný stav veliteľského zboru jeho uzákonením. Odporúčanie výborov, aby preventívna rehabilitácia bola poskytovaná tiež účastníkom odboja bez ohľadu na ich služobné zaradenie, bude riešené v rezortných vykonávacích predpisoch.

Poslanci vyslovili pri prerokúvaní vo výboroch presvedčenie, že nové právne úpravy vytvoria podmienky pre ďalšie prehĺbenie spoločenskej úlohy ozbrojených síl a pre ich budovanie na úrovni súčasných požiadaviek a nárokov vedeckotechnického pokroku.

Vo všetkých výboroch však bolo zdôraznené, že pri uvádzaní týchto nových právnych noriem do života bude potrebné rozvinúť širokú a dôkladne pripravenú politickú prácu, do ktorej treba zapojiť aj hromadné informačné prostriedky, pretože len tak možno očakávať, že splnia sledovaný cieľ.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, návrhy obidvoch zákonov boli schválené vo výboroch ústavnoprávnych, branných a bezpečnostných, vo výboroch pre sociálnu politiku a vo výboroch pre plán a rozpočet Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia a tieto výbory prijali uznesenie, ktorým sa odporúča plenárnym schôdzkam obidvoch snemovní návrhy zákonov prerokovať a schváliť. Pripojujem sa preto k spravodajkyni Snemovne národov a odporúčam návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa branný zákon a návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o niektorých služobných pomeroch vojakov schváliť s účinnosťou od 1. januára 1979.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslanci Pirčovi. Naše jednání bude pokračovat rozpravou. Písemně se do rozpravy přihlásili poslanci Božena Fialová a Gregor Puškáš a poslanec Jaromír Obzina, federální ministr vnitra. Uděluji slovo poslankyni Fialové.


Poslankyně SL B. Fialová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi, veškeré úspěchy naší socialistické republiky, včetně upevňování její obranné síly, jsou nerozlučně spjaty s prací naší komunistické strany. Jistoty našeho lidu vyplývají z harmonického vývoje společnosti a z aktivní účasti ve Varšavské smlouvě. Politika vychází z analýzy mezinárodní a vnitřní politické situace, z internacionálních a spojeneckých svazků se Sovětským svazem a s ostatními socialistickými zeměmi. Důsledně uplatňujeme politiku mírového soužití mezi státy s rozdílným společenským zřízením.

Díky úsilí Sovětského svazu a všech socialistických zemí bylo dosaženo snížení mezinárodního napětí, zejména v Evropě. Nelze však přehlédnout, že expanzívní podstata imperialismu se nezměnila.

Socialismus jako společenský řád prokazuje svou převahu ve všech oblastech, a jak se potvrzuje z praxe, jsou schopny socialistické země uplatnit své přednosti také v systému jednotné obrany a v bojové síle svých ozbrojených sil.

Jsme svědky toho, že v politice imperialistických států se prolínají realistické tendence a prvky dobrodružnosti, které jsou markantní právě v horečném zbrojení, posilování vojenského agresivního potenciálu NATO, jako integrované síly namířené proti socialismu.

V takovéto situaci je všestranný rozvoj a upevňování obrany socialismu zárukou bezpečnosti a míru ve světě. Vojenská síla socialistických států drží na uzdě zastánce vojenské konfrontace, zužuje jim prostor pro jejich nebezpečné záměry a vytváří podmínky pro stabilizaci dosažených výsledků v mezinárodním uvolňování napětí.

Po všechna léta věnovala naše strana patřičnou pozornost posilování obranyschopnosti naší země i zdokonalování ozbrojených sil. Důsledně byla uplatňována leninská zásada jednoty budování a obrany socialistické vlasti. Tato zásada se promítá v soustavné péči strany, státních orgánů i celé naší společnosti o ozbrojené síly, jejich velitelský sbor, zabezpečení vojsk soudobou technikou a vším potřebným pro život vojáka.

Z charakteru naší socialistické společnosti, jejíž nedílnou součástí jsou ozbrojené síly, vyplývají i jejich základní rysy a poslání jako ozbrojeného třídního nástroje socialistického státu.

Pod přímým vedením strany prohloubil se socialistický charakter ČSLA a vojsk ministerstva vnitra. Zvýšila se jejich bojeschopnost a připravenost splnit s ozbrojenými silami států Varšavské smlouvy požadavek na obranu vzdušného prostoru, státních hranic, teritoria ČSSR i našich socialistických spojenců.

Objektivní nutnost obrany socialismu, která má v současných podmínkách koaliční charakter, je nejen úkolem ozbrojených sil, ale současně všech státních a společenských orgánů a organizaci v širším pojetí našich občanů.

Služba v ozbrojených silách je nedílnou součástí společenské a pracovní aktivity, kterou naši pracující projevují na všech úsecích socialistické výstavby, a tato služba je zárukou, že pracovní úsilí se může uplatňovat v mírových podmínkách.

Jednota cílů naší společnosti a vzájemné sepětí otázek výstavby a obrany jsou také základem pro spojení ozbrojených sil s lidem.

Po celou dobu existence Čs. lidové armády můžeme konstatovat, že naše ozbrojené síly se neustále zdokonalují po všech stránkách. Vidíme, že dosahují dobrých výsledků, o čemž svědčí i kladné hodnocení samostatných nebo spojeneckých cvičení.

Významnou silou v realizaci politiky stranického a státního vedení v ozbrojených silách jsou vojáci z povolání, kteří často ve složitých podmínkách zabezpečují nepřetržitost bojové služby.

Příprava a výchova vojáků z povolání je předmětem trvalé pozornosti všech stranických a státních orgánů, ministerstva národní obrany, ministerstva vnitra a všech velitelů i politických pracovníků. V jejich činnosti, podobně jako v celé naší společnosti, zaujímá stále významnější místo cílevědomá a plánovitá práce s důstojníky a praporčíky, sledující rostoucí nároky na ideovou zakalenost, profesionální připravenost a celkové předpoklady pro příkladné plnění služebních povinností.

Ovšem, připravenost příslušníků ozbrojených sil neplyne z konkrétní služby v ozbrojených silách, ale začíná daleko dříve, výchovou od mládí, ve školách a společenských organizacích. Zákon č. 73/1973 Sb., o branné výchově, vytváří vedle branné přípravy a výchovy předpoklady pro získání základních znalostí z oboru obrany a současně politicky i odborně umožňuje takové působení na mládež, aby již při nástupu vojenské služby měla vztah k ozbrojeným sílám, znala jejich poslání v naší společnosti a měla technické znalosti, které usnadní všeobecný i odborně technický výcvik. Důsledné plnění tohoto zákona by mělo vyústit také v zájmu o nástup do vojenských škol, které připravují posluchače pro trvalou vojenskou dráhu.

Je třeba si vyhodnotit v souvislosti se zájmem o službu v ozbrojených silách účinnost zákona a naplňování jeho ustanovení všemi odpovědnými orgány a organizacemi.

Jistě jste si všichni všimli v předchozích vystoupeních, jak je zdůrazňována potřeba mladých na velitelské a technické funkce v ozbrojených silách. Snad bychom si mohli položit otázku, zda tak mladí mohou plnit náročné funkce i složité úkoly.

Ve zprávě ÚV KSČ na XV. sjezdu bylo jasně řečeno: "Směleji je třeba zapojovat do odpovědné práce připravené mladé lidi. Názor, že 30-35letý člověk je ještě mladý pro výkon odpovědné funkce, neodpovídá našim zkušenostem. Především na úkolech vyrůstají lidé. Je třeba spojovat zkušenosti starších s elánem mladých."

Socialistická společnost se rozvíjí na základě revolučních následností generací, ve které nastupují generace, upevňuje a rozvíjí výsledky práce předchozí generace, přijímá a obohacuje jejich zkušenosti a navazuje na revoluční tradice.

Zabezpečení správného vývoje ve složení velitelského sboru ozbrojených sil, jeho věkové kontinuity, vyžaduje trvalou péči společnosti i ozbrojených sil o vojenský dorost a mladé důstojníky a praporčíky.

Proto jsme ve výborech branných a bezpečnostních při projednávání návrhů zákonů věnovali pozornost zabezpečení příznivé věkové a kvalifikační struktury a vytváření předpokladů pro rychlejší růst vojáků z povolání ve funkcích i hodnostech.

To neubírá samozřejmě nic na významu a důležitosti služby důstojníků a praporčíků středního věku, kteří mají i do budoucna všechny podmínky a možnosti k plnému rozvinutí svých tvůrčích sil a schopností.

Současně však bude třeba dále vytvářet podmínky k tomu, aby se prohluboval kladný vztah mladé generace k vojenskému povolání, a to nejen uvnitř resortů ozbrojených sil, ale v celé naší společnosti.

Pro přípravu a vyzvedávání mladých, psychicky a fyzicky schopných vojáků z povolání, politicky i odborně připravených a ovládajících moderní bojovou techniku, jsou vytvářeny v ozbrojených silách příznivé podmínky v rozvinutém systému vojenského školství. Náročnost služby vojáka z povolání současně však vyžaduje věnovat trvalou péči plnému uplatnění a rovnoměrnému vývoji mladých důstojníků a poskytování soustavné pomoci. Vyzvedávání mladých, jejich příprava pro vyšší funkce je závislá na tom, jak úspěšně se daří spojování elánu mladých se zkušenostmi starších vojenských kádrů a jak úspěšně se uskutečňuje předávání politických, odborných a životních a služebních zkušeností staršími vojáky z povolání.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP