Pravidelné jsou i styky mezi parlamenty obou zemí.
Poslední setkání se uskutečnilo v
roce 1976 v Budapešti, kde byla na oficiální
návštěvě delegace Federálního
shromáždění, vedená jeho předsedou
soudruhem Aloisem Indrou. Tyto styky slouží k výměně
zkušeností a ke koordinaci zahraničně
politických akcí Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky a
Národního shromáždění
Maďarské lidové republiky.
Vysoká úroveň stranických a vládních
styků se velmi příznivě odráží
i v rozvoji hospodářských vztahů,
o čemž svědčí i růst objemu
vzájemné výměny zboží,
který od roku 1971 do roku 1975 dosáhl 2,6 mld rublů.
Plán na roky 1976-1980 stanoví celkový obrat
téměř 4 mld rublů, což znamená
zvýšení o celou polovinu.
Obě naše bratrské země orientují
své vzájemné hospodářské
vztahy na vyšší formy hospodářské
spolupráce, jako je kooperace a specializace výroby.
O tom svědčí skutečnost, že téměř
25 % dodávek z objemu výměny výrobků
strojírenského a chemického průmyslu
se uskutečňuje na základě smluv o
specializaci a kooperaci.
Předmětem předkládaného návrhu
smlouvy je výstavba a využití soustavy vodních
děl pro energetické a jiné neméně
důležité účely, jak o nich a
o širokém významu budoucího díla
mluvil federální ministr zahraničních
věcí soudruh B. Chňoupek.
Vybudování zmíněné soustavy
vodních děl je v souladu s celkovým projektem
komplexního využití Dunaje, který byl
schválen příslušnými orgány
Rady vzájemné hospodářské pomoci
v roce 1961. Je také v souladu se Směrnicí
hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR na léta 1976 až 1980, kterou schválil
XV. sjezd KSČ a která stanoví pokračovat
ve spolupráci s Maďarskou lidovou republikou v přípravě
na zahájení zmíněného vodního
díla na Dunaji.
Návrh smlouvy, která má povahu smlouvy politické
i hospodářské, projednaly výbory ústavně
právní, zahraniční, výbory
pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu
a obchod a výbory pro zemědělství
a výživu Sněmovny národů a vyslovily
s ní souhlas.
Jako společný zpravodaj proto doporučuji
Sněmovně národů předloženou
smlouvu ke schválení. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji společnému zpravodaji výborů
Sněmovny národů poslanci Sedláčkovi.
Budeme pokračovat rozpravou. Písemně se do
rozpravy přihlásili poslanec Václav Lněnička
a poslanec Alexander Renczés. Uděluji slovo poslanci
Lněničkovi, připraví se poslanec Renczés.
Poslanec SL V. Lněnička: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci! Dunaj známe jako druhou největší
evropskou řeku, jejíž mohutný tok představuje
prakticky nevyčerpatelný přírodní
zdroj významně zasahující svými
účinky do života zemí ležících
v jeho oblasti.
Možnost komplexního využíváni tohoto
zdroje a její perspektivy jsou pochopitelně úzce
spojeny s politickými a hospodářskými
podmínkami těchto zemí. Jsou proto podmíněny
především tím, že tento vodní
tok protéká územím osmi států
s různým společenským zřízením.
Dále pak tím, že realizace všech záměrů
efektivního využívání tohoto
mohutného zdroje si nezbytně vyžaduje, zvláště
v otázkách vodního hospodářství,
plavby či zahraničního obchodu jejich úzkou
spolupráci.
Pro nás je jistě potěšitelné,
že naše záměry a cíle ostatních
socialistických zemí jsou v této oblasti
velmi úzké. Jsou vedeny snahou vytvářet
pro potřeby plavby a obchodu především
spolehlivou plavební cestu, přičemž
sledují širší národohospodářské
potřeby, zejména energetické, protipovodňové,
závlahové, zabezpečení dobré
užitkové vody pro zásobení průmyslu
a obyvatelstva a v neposlední řadě i zlepšení
klimatických podmínek a rekreačních
možností.
Podle předložené smlouvy se má na tomto
úsilí podílet naše země s Maďarskou
lidovou republikou vybudováním společné
soustavy vodních děl, a to v rozsahu smlouvou vytyčených
zásad společných prací a podmínek
a povinností spojených s výstavbou a provozem
těchto děl.
Z ekonomického hlediska můžeme především
ocenit, že všechna tato díla se stanou významným
příspěvkem k využití pozitivních
stránek toku Dunaje ve prospěch našeho hospodářství
a obyvatelstva přilehlých oblastí a že
současně povedou k potlačení negativních
důsledků některých přírodních
poměrů na té části toku Dunaje,
která protéká našim územím
nebo tvoří jeho společnou hranici s Maďarskou
lidovou republikou.
Největším ekonomickým přínosem
tohoto díla bude patrně to, že svými
hrázemi a kanály zvýší ochranu
Žitného ostrova před záplavami a podmáčením
půd, při nichž nám každoročně
vznikalo téměř na 200 mil. Kčs škod
a že umožní rozvíjet v této oblasti
též průmysl, náročný na
velkou spotřebu vody.
Nemenším ekonomickým přínosem
bude dále to, že budované dílo umožní
oběma stranám získat na 3,5 mld kWh elektrické
energie ročně. Kdyby se mělo takové
množství vyrobit v tepelných elektrárnách,
potřebovali bychom k tomu na 2,5 mil. tun hnědého
uhlí. Na budovaném díle k tomu bude stačit
vhodné využití asi čtyřicetimetrového
spádu vody. Z bilančního hlediska bude přitom
důležité, aby energetické agregáty
se podařilo uvést do provozu v plánované
době. To znamená u nás první z celkem
8 těchto agregátů v roce 1986 a poslední,
jímž bude získán celkově instalovaný
výkon 720 MW, v roce 1989.
Národohospodářsky bude rovněž
významné oživení 2 tis. hektarů
dosud neplodné plochy, nahrazující z velké
části úbytek zemědělské
půdy, která zůstane pod stavbou či
vodou díla. Za významné můžeme
rovněž považovat zlepšení plavby
proti proudu přes nové plavební komory, neboť
umožní ušetřit palivo, které je
dosud potřebné k překonání
spádu území. Možnosti plavby se přitom
v čase zvýší o 60 %, což při
známé přetíženosti železniční
dopravy bude rovněž představovat významný
přínos plánovaného díla.
Zanedbatelné však nebudou ani potenciální
úspory, které vyplynou z toho, že odpadne budování
původních jednoúčelových opatření,
u nichž se počítalo s nákladem asi 2,5
mld Kčs. Odpadnou rovněž výdaje ve výši
kolem čtvrt mld Kčs, které byly potřebné
k jednoúčelové kanalizaci toku Dunaje, a
další mnohamiliónové náklady,
které si každoročně vyžadovalo
udržování dosavadní plavební
dráhy v provozuschopném stavu.
Ve výborech pro plán a rozpočet jsme si při
posuzování návrhu smlouvy též
povšimli některých technických aspektů
plánovaného díla. Ukazují totiž,
že takové dílo nemá zatím u nás
obdoby. Vždyť např. projektovaná zdrž
u Hrušova má pojmout více vody než je
v Oravské vodní nádrží; nebo
přívodní kanál do Gabčíkova
má mít šíři větší
než Suezský kanál.
To vše již předem naznačuje, že při
stavbě tak obrovského rozsahu budou muset budovatelé
našich přehrad a podobných vodních děl
uplatnit všechen svůj um a zkušenosti. Nebudou
mít přitom nijak lehký úkol. Nebudou
se totiž moci opírat tak jako obvykle o skály,
kámen nebo údolní stěny. Naopak, budou
mít pod stavbou písek a štěrk, jejichž
nános je odhadován na miliardy tun a který
si vyžádá jít na některých
místech do značné hloubky. Zvládnutí
takovýchto požadavků si proto zřejmě
vyžádá, aby do mnoha míst byla nasazena
mohutná technika, velkorypadla a sací stroje a jim
odpovídající dopravní prostředky.
Pro naše spoluobčany žijící v této
oblasti bude mít budování tak obrovského
díla po řadu let nemalé důsledky.
Zasáhnou část Bratislavy a několika
sousedních okresů, v nichž bude třeba
změnit např. některé cesty, přeložit
spoje, provést též administrativní změny
a pamatovat již i na růst turistického ruchu.
Konzultoval jsem proto se členy našich výborů
ze Západoslovenského kraje zvláště
odezvu, kterou nalézá mezi jejich spoluobčany
záměr vybudovat tak významné a dalekosáhlé
dílo. Po zevrubném vysvětlení všech
jeho aspektů bude jeho přínos jistě
správně chápán a zvláště
oceněno, že jde o řešení komplexní,
zahrnující všechny dostupné nám
v této době možností efektivního
využití toku Dunaje a potlačení jeho
známých negativních vlivů.
Jsem proto přesvědčen, že mohu odpovědně
doporučit pro návrh předložené
smlouvy hlasovat.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Lněničkovi. Slovo má
poslanec Renczés.
Poslanec SN A. Renczés: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, vo svojom vystúpení chcem povedať
niekoľko poznámok o význame výstavby
tohto veľkého diela najmä z pohľadu riešenia
rozvoja poľnohospodárstva a vodného hospodárstva.
Plánovaná výstavba vodných diel je
výsledkom dlhoročného a cieľavedomého
výskumu, ale najmä snahy obidvoch socialistických
štátov o optimálne využitie veľkého
prírodného bohatstva, ktoré predstavuje rieka
Dunaj.
Návrhom komplexného využitia Dunaja sa venovala
veľká pozornosť aj v RVHP. Sovietski odborníci
spracovali schému komplexného využitia Dunaja
od Devína až po Čierne more a tak práca
na využití Dunaja zaraďuje sa medzi prvé
projekty spracované v rámci komplexnej ekonomickej
integrácie. Túto úlohu nemohla zabezpečiť
kapitalistická spoločnosť so svojimi trvalými
a vleklými problémami. Preto až ľud, zbavený
vykorisťovania, využívajúc v plnosti spoločenské
zdroje odvodené od jeho poctivej práce mohol prikročiť
k príprave uskutočňovania tejto veľkej
myšlienky.
Je to nový, praktický a názorný príklad
uplatňovania socialistického internacionalizmu.
Predložený vládny návrh je dokladom
významného rozhodnutia najvyšších
československých a maďarských straníckych
a vládnych predstaviteľov o politickej vhodnosti a
ekonomickej výhodnosti spoločného využitia
toku Dunaja. Toto rozhodnutie zakotvil do svojich záverov
už XV. zjazd KSČ, ako aj rezolúcia zjazdu KSS.
V súlade s komplexným programom ďalšieho
prehlbovania socialistické integrácie RVHP sa tak
pristupuje k veľmi náročnej - pre ďalší
rozvoj československej a maďarskej ekonomiky - veľmi
významnej úlohe.
Dunaj tak ďalej posilňuje spoluprácu socialistických
štátov Dunajskej kotliny a bude ešte účinnejšie
prispievať k jej činorodému a mierovému
využívaniu.
Súdružky a súdruhovia, ten na území
ČSSR ochráni toto veľkolepé dielo budované
v spolupráci s Maďarskou ľudovou republikou viac
ako 56 tis. hektárov pôdy pred povodňami.
Samotné vodné dielo si vyžiada len na území
Československej socialistickej republiky trvalý
záber 3950 ha poľnohospodárskej pôdy.
Na druhej strane však výrazne zvýši ochranu
nízko položeného územia, zlepší
pôdne pomery racionálnym využitím humusovej
vrstvy zo skrývok výstavby vodných diel.
Výstavba vodných diel na Dunaji bude predstavovať
veľký ekonomický prínos pre naše
národné hospodárstvo, najmä vo výrobe
elektrickej energie pre priemysel, ale aj pre poľnohospodársku
výrobu v tejto oblasti. Veď veľkoplošné
závlahy a ďalšia intenzifikácia poľnohospodárskej
výroby sú prakticky nemysliteľné bez
dostatku elektrickej energie.
Pri výstavbe projektovej riečnej zdrže pod
Bratislavou, vybuduje sa súčasne ochranná
hrádza na úseku Bratistava-Hamuliakovo, ktorá
definitívne ochráni pred povodňou doteraz
zaplavované územie na rozlohe okolo 3 tis. ha.
Z poľnohospodárskeho hľadiska sa za najpodstatnejší
kladný prínos dunajských vodných diel
musí považovať bezpečnosť Podunajskej
nížiny proti katastrofálnym povodňovým
záplavám, podmáčaniu pôdy a
prakticky možnosť regulovať hladinu podzemných
vôd a tým aj pôdnu vlhkosť.
Ako vieme, hladina podzemných vôd v pridunajskej
oblasti vykazuje veľké výkyvy hladiny v Dunaji
a na množstve spadnutých zrážok. Za dlhotrvajúcich
nízkych vodných stavov v Dunaji, spravidla v suchých
rokoch, hladina spadnutých vôd hlboko poklesla a
vegetácia hynula pre nedostatok pôdnej vlahy.
Vodné dielo do značnej miery stabilizuje hladinu
v tokoch aj v podzemných vodách. Okrem toho na odvodňovacích
tokoch sa vybudujú vzdúvadlá, ktorými
bude možnosť regulovať výšku hladiny
podzemnej vody. Zväčšená kapacita odvodňovacích
kanálov a čerpacích staníc na priľahlom
území zase umožní skôr na jar
odviesť prebytočnú vodu. Tieto možnosti
podzemných a povrchových vôd a plné
využitie závlahových kapacít vytvoria
dobré podmienky pre rýchlejšiu intenzifikáciu
poľnohospodárskej výroby v tejto oblasti.
Medzi kladné efekty vodných diel pre poľnohospodárstvo
je možné zarátať aj tú okolnosť,
že sa v zdrži pod Bratislavou bude ťažiť
veľké množstvo štrkopieskového materiálu,
čím sa primerane zmenší ťažba
štrku na pozemkoch ktoré patria do poľnohospodárskeho
pôdneho fondu, ktorý sa, ako vieme, z roka na rok
zmenšuje.
Súdružky a súdruhovia, ako som uviedol, sústava
vodných diel na Dunaji bude mať na poľnohospodárstvo
kladný vplyv. Pravda, ako každá nová
a tak rozsiahla investícia - najmä v prvej etape výstavby
- pôsobí veľa starostí nielen poľnohospodárom,
ale aj všetkým riadiacim pracovníkom.
Preto odporúčam príslušným orgánom,
organizáciám a podnikom venovať osobitnú
starostlivosť zaberaniu poľnohospodárskeho pôdneho
fondu a vyvarovať sa v tomto smere niektorých nedostatkov,
ktoré poznáme z praxe. Pôdu treba postupne
zaberať tak, aby v maximálnom možnom čase
slúžila pôvodným účelom.
Pripraviť program využitia skrývky ornice, ktorá
je v týchto oblastiach bohatá na humus. Podľa
prepočtu sa ukazuje, že využitím tejto
časti ornice je možné zúrodniť
cca 2 tis. ha menej úrodných pôd.
Zábery a presuny pôdy medzi podnikmi ovplyvnia výrobnú
základňu niektorých poľnohospodárskych
podnikov. Výpadok v produkcii bude treba nahradiť
zvýšenou intenzitou výroby. Tu sa žiadajú
dokonalé organizačné a materiálno-technické
opatrenia pre plynutý chod poľnohospodárskej
výroby.
Výstavba a prevádzka sústavy vodných
diel sa dotkne okresov Dunajská Streda, Komárno,
čiastočne aj okresov Nové Zámky a
Bratislava-vidiek. Riadiace orgány v týchto okresoch
čaká veľká organizačná
a politická práca pri výstavbe tohto veľkého
vodného diela.
V tejto súvislosti ďalej odporúčam vyžadovať
plánované riadenie a najvyššiu úspornosť
najmä zaberaním poľnohospodárskej pôdy.
Vedúci pracovníci budú musieť koncepčne
prebudovať organizáciu poľnohospodárskej
výroby do vyšších a územne väčších
kooperačných celkov, budú sa musieť
podieľať na ochrane podzemnej pitnej vody.
Vybudovanie spoločného vodného diela predstavuje
mnohostranný prínos pre hospodárstvo obidvoch
socialistických štátov a prispeje k prehĺbeniu
a rozvíjaniu ich spolupráce v duchu komplexného
programu socialistickej ekonomickej integrácie členských
štátov RVHP.
Z týchto dôvodov navrhujem Snemovne národov,
aby predmetný vládny návrh schválila.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Renczésovi. Hlásí
se ještě někdo z poslanců o slovo? (Nikdo
se nehlásil.) Vyhlašuji rozpravu za skončenou.
Přeje si soudruh Chňoupek zaujmout k rozpravě
stanovisko? (Nepřeje.) Děkuji. Žádají
o závěrečné slovo zpravodajové?
(Nepřejí si.)
Můžeme přistoupit k hlasování.
V zasedacím sále je přítomno 159 poslanců
Sněmovny lidu, 62 poslanci Sněmovny národů
zvolení v České socialistické republice
a rovněž 62 poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou podle ústavního
zákona o československé federaci usnášení
schopné.
V parlamentním tisku č. 35 se navrhuje usnesení,
kterým se doporučuje souhlasit s projednávanou
smlouvou.