Na výstavbě Prahy se podílejí i organizace
ministerstev řízených národními
vládami. Např. ministerstvo zemědělství
a výživy svou investiční výstavbou
přispívá k zásadnímu řešení
zásobovacích problémů Pražanů
základními potravinami. Jako příklad
uvedu výstavbu masokombinátu Písnice, novou
pekárnu v Michli, dokončovanou mlékárnu
v Kyjích a připravovanou modernizaci skleníkového
hospodářství v Radotíně. Obdobně
i ministerstvo obchodu řeší úspěšně
tíživé problémy Prahy. Uvedl jsem jen
některé příklady, jak se jednotlivé
resorty vedle stavebnictví podílejí na výstavbě
Prahy, ale i tak je zřejmé, že výrazné
úspěchy investiční výstavby
v Praze jsou výsledkem i jejich práce.
Velký podíl rozvoje pracovní aktivity na
výstavbě Prahy lze dokumentovat na příkladu
metra, kde sdruženým závazkem všech hlavních
dodavatelů bude zkrácen termín uvedení
trasy A 1 do provozu už v srpnu místo v říjnu,
takže po dovolených už budeme jezdit novou trasou.
Chtěl bych však ukázat i na některé
problémy, které zbytečně snižují
dosažené úspěchy. Nebudu však hovořit
o problémech, které v pražské investiční
výstavbě vznikají z titulu nevyváženosti
potřebné struktury stavebních kapacit a profesí.
To by vyžadovalo samostatný příspěvek.
Je řada velkých investičních akcí,
které nemohou být beze zbytku dokončeny a
plně využívány proto, že chybí
relativně malé subdodávky. Například
pro kliniku plastické chirurgie a pro polikliniku v Praze
4 odmítá Chirana kompletovat technologické
vybavení. Nebo poliklinika na Proseku pro osmdesátitisícové
Severní město je v podstatě před zastavením
stavby a jedním z vážných důvodů
je nezajištění klimatizace. Obdobně
je přece zbytečné, aby na exponovaných
místech našeho hlavního města se zastavovaly
práce pro nedostatek vhodného kabelu, jako se to
stalo na Špejcharu a na předmostí Hlávkova
mostu. Stejně tak se mi zdá nepochopitelné,
aby tak běžný výrobek, jako je litinový
radiátor, se dovážel z Turecka.
Dosahované výsledky a efektivnost prováděné
výstavby snižuje i přemíra provizorií
a provizorních a nekvalitních oprav. Je třeba,
aby resorty i Národní výbor hl. m. Prahy
dbaly na to, aby nově udělané chodníky
a vozovky nebyly vzápětí rozkopávány
pro kladení kabelů, potrubí, nebo opravy
kolejí. Vůbec v případech, kde ať
spoje, plynárenské organizace nebo Energetické
rozvodné závody musí narušit svými
pracemi chodníky, je třeba tvrdě trvat na
tom, aby je ihned uváděly do původního
stavu. Stále se také nedaří koncentrovat
kapacity na jednotlivé stavby a tak zkracovat dobu výstavby,
zejména na frekventovaných místech.
Zároveň mi dovolte, vážené soudružky
a vážení soudruzi, zmínit se ještě
o jedné oblasti účasti resortů na
vytváření životních podmínek
v Praze. Je prováděna řada opatření
ke stabilizaci pracovních sil a k získávání
pracovních sil z oblastí mimo Prahu, ale nejsou
včas k dispozici ani ubytovny.
V Praze je v současné době asi 5 tis. matek,
které chtějí jít do práce,
ale není pro jejich děti místo v jeslích
a v mateřských školách. O pomoc při
řešení této problematiky projevují
však malý zájem především
strojírenské resorty, které potřebují
nejvíce pracovních sil. Daří se sice
nábor pracovních sil pro Prahu, ale není
plněn přesun pracovních sil do pražských
organizací v rámci resortů. Například
v roce 1977 byl tento plánovaný přesun ve
federálním ministerstvu hutnictví a těžkého
strojírenství splněn na 30,7 %, ve federálním
ministerstvu všeobecného strojírenství
na 20,5 % a v ministerstvu průmyslu ČSR na 28 %.
O těchto otázkách jednala i městská
konference KSČ v Praze v květnu letošního
roku. Je zřejmé, že jejich úspěšné
řešení vyžaduje užší
spoluprácí NVP s resorty. Nemůžeme přece
připouštět, aby i v závodech, kde je
moderní technika, se nepracovalo více než jednu
směnu. Na druhé straně ovšem nesmíme
zejména v Praze zanedbávat modernizaci závodů,
která přinese úsporu pracovních sil.
Nemůžeme ani přešlapovat kolem situace
ve smíchovské Tatrovce a v karlínské
Dukle, kde nejde jen o modernizace, ale kde se dostávají
v jejich současném umístění
do konfliktu s dynamickou přestavbou města. Jsem
toho názoru, že pro přípravu sedmé
a dalších pětiletek bude nutné dát
do většího souladu generální
plán rozvoje hl. m. Prahy s dlouhodobými programy
výrobních organizací jednotlivých
resortů na území Prahy.
Ve svém vystoupení jsem uvedl některé
náměty a poukázal na zdroje rezerv, jejichž
využití by vedlo k účinnějšímu
využití prostředků vynakládaných
naší společností na rekonstrukci a výstavbu
hlavního města Prahy. Věřím,
že budou přijaty jako náměty ke zlepšení
práce, ke zvýšení účinnosti
řídící a organizátorské
práce i na tomto úseku v souladu se závěry
11. pléna ústředního výboru
KSČ. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kubešovi.
Slovo má poslanec Felix. Připraví se poslanec
Tichavský.
Poslanec SN M. Felix: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vážení hosté, jednou z důležitých
součástí kontroly plnění státního
plánu je bezesporu kontrola plnění rozvojových,
nosných programů v průmyslu ČSSR.
V posledních letech vynakládáme velké
úsilí na postupné vytváření
moderní, efektivní struktury našeho národního
hospodářství, a to jednak na základě
hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce a socialistické, ekonomické integrace
v rámci RVHP, jednak na základě důkladné
analýzy využitelných surovinových a
materiálních zdrojů a možností
efektivního uplatnění našich výrobků
na zahraničních trzích.
Převážná část těchto
strukturálních změn spočívá
v rychlejší dynamice rozvoje vybraných perspektivních
výrobních oborů na úkor jiných
neperspektivních. Tyto složité, dlouhodobé
úkoly jsou zabezpečovány formou rozvojových,
nosných programů, v rámci nichž se měly
soustřeďovat prostředky, pracovní síly
a kapacity získané především
útlumem a likvidací neperspektivních výrob.
Rozvojové programy získaly zejména u výrobních
hospodářských jednotek velkou podporu. Projevilo
se to jak v iniciativních návrzích na vyjasnění
výrobních programů, tak i v pružnosti
řízení, pomocí níž se
podařilo pro rozvojové programy najít v průběhu
páté pětiletky relativně příznivý
prostor pro realizaci.
Na zájem a podporu rozvojových programů ze
strany VHJ mělo jistě kladný vliv i to, že
s realizací rozvojových programů jsou spojeny
i některé preference a zajištěna dlouhodobá
perspektivita výrobního procesu.
Menší podpory se zřejmě dostalo rozvojovým
programům z úrovně centrálních
orgánů a krajských národních
výborů. Je tak možno usuzovat podle toho, že
nebyly navrženy a realizovány ve významnější
míře programy útlumu, dále že
bylo dosaženo jen velmi slabého propojení rozvojových
programů v mezinárodní kooperaci či
jiných formách vnějších vztahů
a že byly nedostatečně plánovány
a řízeny tzv. styčné programy spolupracujících
odvětví či organizací včetně
programů technického rozvoje.
V přípravě 6. pětiletého plánu
byla spolu s náměty na nové rozvojové
programy znovu prověřena správnost výběru
předcházejících rozvojových
programů na základě prognózy dlouhodobého
rozvoje odvětví, vnější efektivnosti,
poptávky na zahraničních trzích a
souvislostí s integračními programy.
Na základě tohoto prověření
se počet rozvojových programů pro 6. pětiletku
snížil ze 42 na 31, z čehož je 20 strojírenských,
7 chemické výroby a 4 spotřebního
průmyslu. Přesto však, že se počet
rozvojových programů v 6. pětiletém
plánu snížil, jejich hodnotový objem
je vyšší a oborový záběr
širší než u programů 5. pětiletky.
Rozvojové programy 6. pětiletky zasahují
celkem 83 obory proti 72 oborům zahrnutým v rozvojových
programech páté pětiletky.
Při tomto širším oborovém záběru
se však opět nedosáhlo větší
provázanosti rozvojových programů na spolupracující
odvětví a organizace, což se negativně
odráželo v subdodávkách pro finální
výrobce, kteří jsou tzv. nositeli rozvojových
programů. Vlivem dalších negativních
faktorů, jako je přetrvávající
nerovnoměrnost v dokončování investičních
akcí a nedostatek pracovních sil, dochází
k tomu, že plnění plánu výroby
rozvojových programů je značně kolísavé.
Např. u strojírenských rozvojových
programů byl plán výroby splněn za
dva roky šesté pětiletky na 100,1 %. Přitom
však z 20 programů bylo 10 nesplněno, z toho
2 na méně než 90 % a 2 v rozmezí 90,1
až 95 %. Pouze 8 strojírenských rozvojových
programů dosáhlo v roce 1977 tempa rozvoje, které
zabezpečuje uvažovaný vzestup za 6. pětiletku.
Ukazuje se, že k plnění rozvojových
programů bychom měli přistupovat důsledněji.
Nespoléhat jen na jejich výchozí ověření,
zabezpečení v pětiletém plánu
a na jejich celkové dobré plnění ve
finální výrobě. Vzhledem k tomu, že
rozvojové programy jsou rozpracovány a řízeny
především po linii finálních
výrobců, tj. nositelů programů, používá
se k jejich vyhodnocení převážně
jen tradičních odvětvových ukazatelů
efektivnosti. To někdy neumožňuje dostatečně
komplexní pohled na plnění programů,
např. ve vztahu k zahraničnímu obchodu. V
ročních plánech realizace rozvojových
programů by se mělo citlivěji a pohotověji
reagovat na různé odchylky v tomto směru,
především v navazujících programech
technického rozvoje.
V této souvislosti mi dovolte, vážené
soudružky a soudruzi, poznámku. V úvodu svého
vystoupení jsem řekl, že vynakládáme
velké úsilí na vytváření
moderní a efektivní struktury naší průmyslové
výroby. Abychom úspěšně dosáhli
cílů, které tím sledujeme, musíme
docílit toho, aby strukturální změny
výroby byly současně provázeny odpovídajícími
změnami struktury naší vědeckovýzkumné
základny. To znamená soustředěním
prostředků a výzkumných kapacit na
rozhodující programy technického rozvoje
naší průmyslové výroby a omezením
neperspektivních a neefektivních výzkumných
úkolů.
Vždyť počtem pracovníků není
vědeckovýzkumná základna našeho
průmyslu právě malá. Její činnost
je však často roztříštěna
na velký počet více nebo méně
důležitých úkolů.
Např. v oblasti výpočetní techniky,
ve které pracuji, se dnes u nás vyvíjí
široká paleta různých zařízení
od řídících počítačů
přes různá zařízení
na záznam a předzpracování dat až
po velké samočinné počítače
včetně některých periferií.
A to vše při omezené součástkové
základně, kterou v současné době
máme. Udržet tak rozsáhlý výzkumně
vývojový program - tj. jeho výsledky - poněvadž
o ty se jedná - trvale na dostatečně vysoké
světové úrovni, je velmi náročný
úkol.
Je všeobecně známo, že elektronická
výpočetní technika, jako vysoce progresivní
obor, má jeden z nejrychlejších temp inovačního
vývoje a váže proto trvale rozsáhlé
kapacity technického rozvoje. Nedostatečné
obsazení vývojových úkolů v
této oblasti vede nutně k dlouhým řešitelským
lhůtám, zaostávání za světovým
vývojem a z toho plynoucí neefektivnosti se všemi
negativními dopady. Zkušenosti z několika minulých
let nás např. dostatečně poučily
o tom, že vyvíjet vlastní velký samočinný
počítač, nebo dokonce v určité
době dva, který pro svoje parametry je určen
pouze k prodeji na vnitřním trhu, kde však
vede k extenzívnímu a nikoliv intenzivnímu
zavádění výpočetní techniky,
je značně neefektivní.
Je dobře, že právě v oblasti výpočetní
techniky se slibně rozvinula mezinárodní
socialistická dělba práce v rámci
RVHP, jejíž přednosti bychom měli důsledně
využít a soustředit řešitelské
kapacity technického rozvoje v této oblasti především
na ty úkoly, které jsou pro nás z hlediska
mezinárodní dělby práce perspektivní.
Řešení těchto úkolů pak
ovšem musíme dovést až na dobrou světovou
úroveň. Jedině tak můžeme dosáhnout
předního postavení i v oblastech, které
dosud nebyly naší doménou.
Toto je právě ten typ problému, kterému
věnoval pozornost s. Brežněv ve svém
vystoupení na Pražském hradě u příležitosti
návštěvy sovětské stranické
a vládní delegace, když hovořil o nutnosti
zdokonalování mezinárodní socialistické
dělby práce.
Základním předpokladem úspěšnosti
strukturálních změn naší průmyslové
výroby je, že prakticky všechny výrobky
zahrnuté v rozvojových programech musí být
schopny skutečně se uplatnit v ostré soutěži
na světových trzích. A to ať jde o kapitalistické
trhy nebo o výrobu v rámci dohod se zeměmi
RVHP. Plnění takto náročně
postaveného úkolu závisí na včasné,
rychlé a trvalé inovační aktivitě
výrobců, která musí být vedena
snahou o kvalitní a komplexní zabezpečování
potřeb odběratelů.
V poslední době se však ukazuje, že některé
rozvojové programy, jako např. textilní a
obráběcí stroje, ale i některé
další, mají slabá místa v zabezpečování
rychlé inovace a vysoké kvality výroby.
Příkladem může být naše
textilní strojírenství, které dík
včasnému intenzivnímu výzkumu a vývoji
dalo světu převratnou techniku bezvřetenového
předení, kterou jsme řadu let nejen úspěšně
vyváželi, ale prodali i licence některým
světovým výrobcům. Všichni světoví
výrobci strojů na předení, kteří
zařadili do svých výrobních programů
tyto stroje, však pracovali a dále intenzivně
pracují na zvyšování jejich výkonů,
stupně automatizace a provozní spolehlivosti včetně
dokonalého servisu.
Např. japonský výrobce, který od nás
koupil licenci na bezvřetenové dopřádací
stroje, zlepšil u těchto strojů systém
odlučování nečistot ze suroviny a
dalšími úpravami dosáhl zvýšení
kvality vyráběné příze spolu
se zvýšením produktivity práce na těchto
strojích.
My jsme inovační aktivitu v této oblasti
poněkud podcenili a budeme nyní muset mobilizovat
všechny síly jak ve výzkumu, tak ve výrobě
na rychlou inovaci stroje BD 200 S, abychom opět získali
dominující postavení v oboru bezvřetenového
předení ve světě, které jsme
měli. Jestliže se však nepodaří
inovaci rychle realizovat, stane se tento, původně
velmi úspěšný rozvojový výrobní
program, úzkým článkem dalšího
vývoje.
Velké rezervy rozvojových programů jsou také
téměř všeobecně v zabezpečování
kompletačních výrobků, v potřebné
technické úrovni, kvalitě i množství.
Zdá se, že nedošlo k dostatečně
účinnému propojení rozvojových
programů s rozvojem kompletačních oborů
a z nich pak zejména elektronických výrobků
pro naše stroje a zařízení.
Naskýtá se proto otázka, zda by nebylo vhodné
zabezpečit rychlý rozvoj některých
významných kompletačních oborů,
jako je elektronika nebo hydraulika, i za cenu určitého
přerozdělení zdrojů, např.
na úkor zpomalení tempa růstu těch
programů, jejichž vysoká tempa růstu
nejsou tak nezbytná. Vždyť právě
dík velmi rychlému technickému rozvoji elektronických
výrobků rapidně roste světová
produktivita práce. Zaostávání v elektronice
by tedy mohlo vést k zaostávání v
produktivitě práce. Potřeba elektroniky zřejmě
nebyla včas a komplexně rozpracována zejména
na straně uživatelů. Tím nevznikla ani
včas dostatečná společenská
objednávka, což budou muset výrobci i uživatelé
elektroniky nyní mnohem rozhodněji řešit.
Z toho, co jsem uvedl, je zřejmé, že v realizaci
rozvojových programů jsou některé
rezervy a faktory, na jejichž ovládnutí bude
citlivě záviset úspěch vytyčených
cílů rozvojových programů. Podle skutečného
vytváření podmínek a s ohledem na
vývoj ve světě bychom měli být
proto vždy včas připraveni na pružné
změny jak v samotných úkolech pro rozvojové
programy, ať už by šlo o jejich zvyšování
nebo snižování či změnu zaměření,
tak hlavně na pohotové a účinné
změny a opatření ve výzkumných
a vývojových programech, které by zabezpečily
potřebnou technickou úroveň našich výrobků,
především pak těch, jež jsou zahrnuty
v rozvojových programech. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Felixovi.
Slovo má poslanec Tichavský, jako poslední
před polední přestávkou se připraví
poslanec Stejskal.
Poslanec SL S. Tichavský: Soudružky a soudruzi
poslanci, na základě vyhlášky federálního
ministerstva zahraničního obchodu č. 125/1975
Sb. obdrželo 44 zahraničních firem povolení
zřídit svá zastupitelství v Československé
socialistické republice. Mám v této souvislosti
dotaz na ministra zahraničního obchodu soudruha
ing. Barčáka: Jaký efekt přináší
našemu národnímu hospodářství
zastoupení v obchodní činnosti některých
kapitalistických firem v ČSSR?
Předseda FS A. lndra: Děkuji poslanci Tichavskému.
Uděluji slovo poslanci Stejskalovi.
Poslanec SL L. Stejskal: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci,
váženi hosté, Směrnice pro hospodářský
a sociální rozvoj ČSSR v letech 1976-1980,
schválená XV. sjezdem KSČ, zdůrazňuje
klíčovou úlohu strojírenství
v dalším rozvoji a zvyšování efektivnosti
československého národního hospodářství.
Aby strojírenství mohlo plnit tuto úlohu
a současně přímo vytvářet
rozhodující podíl zdrojů státního
rozpočtu, musí - jak to zdůraznilo 3. zasedání
ústředního výboru strany - dále
postupovat v uplatňování vědeckotechnického
pokroku, v zapojování do socialistické ekonomické
integrace a mezinárodní dělby práce.
Byla také podtržena nutnost zvýšit úroveň
řízení na všech stupních hospodářské
činnosti a rychlejšího odhalování
a využívání rezerv. V usnesení
ústředního výboru KSČ se počítá
s aktivní účastí pracujících
a rozvojem socialistického soutěžení
při zajišťování rozvoje hutnictví
a strojírenství.
Pro přípravu svého vystoupení o některých
výsledcích rozvoje hutnictví a strojírenství
jsem využil zejména poznatků z projednávání
kapitol státního závěrečného
účtu ve výboru pro průmysl, dopravu
a obchod, vlastních poznatků z federálního
ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství,
z generálního ředitelství Závodů
průmyslové automatizace i ze závodu, ve kterém
pracuji.
Oba strojírenské resorty splnily celkový
plánovaný objem hrubé výroby i výroby
zboží, a to nejen za rok 1977, ale i od začátku
šesté pětiletky. U převažujícího
množství rozvojových nosných programů
bylo dosaženo rychlého tempa rozvoje, a tím
se poměrně úspěšně uskutečňují
plánované záměry struktury výroby.
Je škoda, že například v těžkém
strojírenství zaostaly z rozvojových programů
stroje pro zpracování plastických hmot, některé
vybrané obráběcí stroje, zařízení
pro jaderné elektrárny a zejména pak měřící,
regulační a řídící technika.
Ve všeobecném strojírenství to byla
nákladní auta a taktéž vybrané
obráběcí stroje, kde nebylo dosaženo
plánovaných temp růstu výroby.
Slabým článkem stále zůstává
neplnění potřebného sortimentu strojů
a zařízení. Velmi často jsme se setkali
s tím, že nebylo možno kompletovat nákladná
zařízení, protože chybí některé
cenově nepatrné součástky nebo uzly.
U obou strojírenských ministerstev zůstala
nesplněna i řada centrálně sledovaných
výrobků. Tento nedostatek je prohlubován
tím, že není dořešeno plánovité
odstranění existujících disproporcí
mezi kapacitními možnostmi subdodavatelů a
potřebou při kompletaci strojů a zařízení.
Nemohou se s ním vyrovnat jenom podniky, protože to
někde vyžaduje i cílevědomé usměrnění
investiční činnosti. Příkladem
jsou takové typické kompletační výrobky,
jako regulační a měřicí přístroje,
jejichž podíl na hodnotě strojů velmi
rychle stoupá, protože jsou důležité
pro mechanizaci a automatizaci výrobních procesů.
Na všech závodech, i v nově budovaných
kapacitách jsme se setkali s velkým nedostatkem
těchto přístrojů a zařízení.
Výrobcem jsou převážně podniky
ZPA. Navštívil jsem toto generální ředitelství
a ověřil jsem si, že celkový plánovaný
objem plní. Přesto nepokrývají velkou
část požadavků - zajišťují
přednostně dodávky pro centrálně
sledované investiční akce a značnou
část odběratelů odmítají
anebo odkazují na další léta. Jsem přesvědčen,
že zvláště na některých
nových kapacitách je možno ještě
dále výrobu zvýšit, přesto na
pokrytí všech požadavků to nebude stačit.
Přitom budou muset vyvinout i mimořádné
úsilí, aby technická úroveň
těchto výrobků se vyrovnala konkurenčním
přístrojům. Řešení proporce
této výroby si vyžádá samozřejmě
hlubší rozbory a určitě i širší
mezinárodní spolupráci.