Úterý 20. června 1978

Více než polovina z těchto výdajů (více než 56 %) připadá na sociální zabezpečení. V loňském roce tyto výdaje stouply o 3,5 % a průměrná výše starobních důchodů dosáhla 1095 Kčs.

Již několik let trvá u nás příznivý populační vývoj, k čemuž přispívá i široce rozvinutý systém ekonomických podpor poskytovaných státem mladým manželstvím a rodinám s dětmi. Např. jen na přídavcích na 3,5 mil. dětí se v loňském roce vyplatilo téměř 11 mld Kčs.

K veImi důležitým oblastem životní úrovně patří zdravotnická péče, které naše společnost věnuje soustavnou pozornost. Svědčí o tom i loňský rok, kdy se jen neinvestiční výdaje na zdravotnictví zvýšily o 5,5 % a dosáhly částky 17,3 mld Kčs. Přitom výdaje na léky stouply dokonce o 10,5 %. Rozsah zdravotnických služeb poskytovaných obyvatelstvu bezplatně se každoročně rozšiřuje a orientuje prostředky nejen na vlastní léčení nemocí, ale i na jejich účinné předcházení.

Kapacita našich zdravotnických zařízení je významná. V našem státě pracuje přes 44 tis. lékařů. Jejich počet loni vzrostl o 4,2 %. Lůžková kapacita zdravotnických zařízení dosáhla 185 tis. Takový zdravotnický potenciál, připadající na jednoho obyvatele, nás řadí k předním státům na světě. To však neznamená, že bychom se i ve zdravotnictví neměli zamýšlet nad tím, jak lépe orientovat prostředky na ty účely, kde přinesou z hlediska zdravotního největší výsledek.

Z výdajů na společenskou spotřebu hrazenou ze státního rozpočtu vykázaly nejrychlejší tempo růstu výdaje na školství, které vzrostly o 6,8 % a dosáhly částky 19,2 mld Kčs. Tento rychlý růst souvisí zejména s postupnou realizací nové vzdělávací soustavy, která má rozšířit a zkvalitnit výuku podle potřeb naší socialistické společnosti.

Zdůrazňujeme význam růstu účinnosti pedagogického procesu, jakož i nezbytnost plného využití velkého duševního potenciálu, který naše školství vytváří. Dnes např. na vysokých školách studuje přes 133 tis. studujících.

Soustavnou pozornost věnujeme i předškolní výchově. V loňském roce stoupl počet dětí v mateřských školách o 10 % a dosáhl 579 tisíc.

K plnému životu dnešního socialistického člověka patří kultura a umění, které napomáhají formovat uvědomění a cítění pracujících. Náš stát pečuje o uchování a rozvíjení kulturního dědictví obou našich národů.

Ze závěrečného účtu je zřejmé, že neinvestiční výdaje na kulturu činily v roce 1977 3,7 mld Kčs a zvýšily se o 4,1 %. To však zdaleka není ještě celkový objem, který na kulturu vynakládá společnost. Připomeňme si, že řada kulturních akcí je placena z prostředků organizací Národní fronty, že se na výdajích podílejí i hospodářské organizace z fondů kulturních a sociálních potřeb.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, bohatá fakta a analýzy výsledků dosavadního plnění 6. pětiletky jen potvrzují slova s. Husáka na 11. zasedání ÚV KSČ, že v celkové bilanci uplynulých dvou let daleko převažují pozitivní výsledky, na něž mohou být naše strana a všichni pracující právem hrdí. Tyto výsledky v praxi prověřily a potvrdily správnost programu XV. sjezdu. Nejdůležitějším úkolem nyní je pracovat s ještě větším úsilím a intenzitou, aby i v dalších třech letech byly úkoly tohoto programu úspěšně uváděny do života.

Je to naše internacionální povinnost, kterou nám ukládá naše příslušnost k nejpokrokovějším silám dnešního světa, a bude to náš příspěvek k dalšímu upevnění socialistické soustavy a k boji za nastolení trvalého míru. Současné ekonomické podmínky kladou v tomto směru významné úkoly před každý podnik, každého řídícího pracovníka i každého občana.

Závěrem mi dovolte, abych jménem vlády ČSSR poděkoval všem poslancům za obětavou pomoc při plnění náročných úkolů minulého roku, za jejich iniciativu při řešení důležitých otázek rozvoje ekonomiky v orgánech na půdě Federálního shromáždění.

Jménem vlády ČSSR navrhuji Federálnímu shromáždění, aby předložený návrh státního závěrečného účtu za rok 1977 schválilo. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lérovi. za odůvodnění návrhu.

Jak je známo, jednotlivé kapitoly státního závěrečného účtu československé federace za rok 1977 byly projednány ve všech výborech sněmoven. Výbory obou sněmoven určily za společné zpravodaje předsedy výborů pro plán a rozpočet.

Prosím nyní společného zpravodaje výborů Sněmovny národů poslance Drahoslava Křenka, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec D. Křenek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, v souladu s opatřeními již dříve v předsednictvu sněmoven přijatými, byl návrh státního závěrečného účtu čs. federace za rok 1977 výbory projednáván ve dvou etapách. Předmětem posuzování byla jednak činnost a výsledky hospodaření jednotlivých ústředních orgánů federace, jednak výsledky plnění zákona o státním rozpočtu, a to v jejich souhrnu a spojitosti s výsledky plnění státního prováděcího plánu na rok 1977.

O kapitolách ústředních orgánů federace lze především uvést, že díky dosavadnímu úsilí o soustavné zkvalitňování rozborových prací, obsahovou koordinaci a pochopení ze strany jednotlivých resortů se kvalita zpracování jejich závěrečných účtů a způsoby jejich analýzy opět výrazně zlepšily.

Středem pozornosti těchto orgánů zůstaly problémy ekonomiky a úkoly programované řídící a hospodářské činnosti, a to jednak v souvislosti se způsobem aplikace závěrů hospodářské politiky vytyčené na rok 1977, jednak v souvislosti s úsilím o účinnější a kvalitnější plnění všech požadavků, spojených s těmito závěry. Dále byly předmětem jejich pozornosti též otázky, které mají se zřetelem k dosaženému již stavu a k perspektivním potřebám zásadní význam pro zajišťování příštích hospodářských úkolů.

O rozsahu této činnosti svědčí řada různých koncepčních, analytických, organizačních a kontrolních materiálů, které byly těmito orgány v průběhu roku zpracovány, včetně dílčích a souborných opatření a předkládány vrcholným státním a politickým orgánům. Svědčí o tom dále celkově pravidelné a soustavné hodnocení plnění plánovaných a mimořádných výrobních i nevýrobních úkolů a konečné výsledky dosažené v jejich naplnění, i v růstu produktivity a racionality práce a ve zlepšování její úrovně.

Projednání způsobu hospodaření ústředních orgánů federace ukázalo výborům v řadě případů celkově příznivější výsledky, než jaké byly těmto orgánům v rozpočtových kapitolách na rok 1977 stanoveny, resp. uloženy. Dosaženo jich bylo jak překračováním plánovaných a zejména nahodilých příjmů, tak i použitím nižších výdajů než plánovaných.

Plnění výdajů bylo nižší především v oblasti investíc, a to zejména vlivem přehodnocení některých záměrů, úsporami na jednotlivých akcích, popř. odložením některých nákupů, nebo jejich provedením v menším rozsahu, než bylo původně zamýšleno. Objektivně je však nutné též konstatovat, že se tak stávalo i vlivem opožděné projektové přípravy, či kapacitních nedostatků na straně dodavatele, i neplněním jejich příslibů a závazků, popř. i tím, že některé akce se nepodařilo do konce období dokončit či naplnit smluvně zajištěnými dodávkami nebo subdodávkami.

K nižšímu čerpání rozpočtovaných prostředků docházelo též v oblasti technického rozvoje, zvláště pak v souvislosti se změnami koncepce úkolů, nezajištěné kooperace, skluzů v dodávce potřebných investic či materiálů a pochopitelně i v důsledku nesplnění části úkolů.

Čerpání jednotlivých neinvestičních prostředků odpovídalo v podstatě schválenému plánu, bylo orientováno na stanovené akce a prováděno v odpovídajícím měřítku. Stanovení některých závazných limitů vedla k odkrývání potenciálních rezerv orgánů a jejich čerpání byla věnována jednotlivými orgány a federálním ministerstvem financí odpovídající pozornost. Příznivě se v systému hospodaření projevovaly též výsledky lepší organizace práce, zavádění různých normativů spotřeby a jejich rozpisy na jednotlivé útvary. Ke konci roku se příznivě projevila též opatření provedená k zajištění úspor, jimiž bylo sledováno posílení pokladní rovnováhy a vytvoření určitých úspor na neinvestičních výdajích.

V oblasti mzdových výdajů byly ústředními orgány dodrženy závazné systemizační ukazatele a limity mzdových prostředků. Dosažené přitom úspory byly ovlivněny nižšími stavy pracovníků v případech, kde se nedařilo doplňovat stavy odborného a správního aparátu na systemizací vymezený počet, popř. získat pracovníky s odpovídající kvalifikací, nebo kde docházelo k vyšší nemocnosti než plán předpokládal.

V oblasti materiálových výdajů těchto orgánů vznikly určité úspory, zejména promítnutím racionalizačních opatření, sledujících další zhospodárnění některých činností, jakož i omezením neplánovaných nákupů materiálů a předmětů tzv. postupné spotřeby. V oblasti údržby a oprav se dařilo dosahovat určité úspory též pomocí brigádnických prací. Část úspor však vznikla i tím, že nebyl dodržen původně plánovaný rozsah dodávek a prací a v předpokládaném rozsahu nebyly provedeny ani práce údržbářské a opravy dopravních prostředků. Nepříznivě naopak působily v této oblasti na výši nákladů rostoucí ceny dovážených materiálů, zvýšení spotřeby pohonných hmot při změnách autoparku, růst spotřeby paliv a energie při vyšších počtech pracovních místností, jakož i zvýšené náklady na jejich technické vybavení.

U výdajů na cestovné vyplynuly dílčí úspory z provedených úsporných opatření a zvláště ze zkracování doby trvání tuzemských a zahraničních cest. V individuálních případech a zvláště na úrovni některých středních článků řízení byly limity těchto výdajů překračovány. Důvodem bylo podle jejich vysvětlování, že limit se stával činitelem údajně omezujícím zkvalitňování organizátorské a kontrolní práce a plnění záměrů souvisejících s rozvíjením specializace a kooperace, či s prohlubováním úrovně servisních a technických služeb.

K uplatnění nezbytné regulace došlo též ve výdajích na pohoštění a dary. Pokud v jednotlivých případech došlo k jejich blíže zdůvodněnému překročení, byly důsledky toho kryty úsporami na jiných výdajích, či zvýšením příjmů, nebo budou započteny na konto letošního roku.

Nižší výdaje v nákladech na služby a na jiné případy nevýrobní povahy vznikly jednak v souvislosti se zrušením některých úkolů, jednak v souvislosti se změnami v pojetí původně plánovaných záměrů; zčásti však i skluzem do letošního roku, popř. i tím, že nebyly splněny některé investiční akce, na které byly tyto výdaje vázány.

Celkově lze o hospodaření ústředních orgánů říci, že schválené finanční prostředky vynakládaly v souladu s cílem a potřebami řízení účelně a hospodárně. Došlo k dalšímu prohloubení způsobu tohoto hospodaření, při němž se uplatnila opatření přijatá na základě rozborů, prohloubení vnitřního kontrolního systému a modernizace používané techniky, jakož i vliv správné orientace závazků pracovníků těchto orgánů a politickoorganizačního zajišťování závěrů jednotlivých zasedání ÚV KSČ, aplikovaných na podmínky orgánu a jeho působnosti.

Hospodaření těchto ústředních orgánů bylo průběžně kontrolováno příslušnými finančními správami, orientovanými hlavně na kontrolu odvodů a daní. Prováděny byly též tematické a hloubkové prověrky a revize, orientované na dodržování zásad hospodaření s rozpočtovými prostředky, tvorbu a použití různých finančních fondů a úroveň péče o svěřený majetek. Pokud jejich výsledky neprokázaly všestrannou správnost hospodaření orgánu, byla k řešení dílčích nedostatků přijata opatření, která přispěla k dalšímu zkvalitnění a zpřesnění postupů na rozpočtovém a finančním úseku.

V plnění některých rozpočtovaných příjmů a výdajů ústředních orgánů výbory konstatovaly též některé rozdíly, jichž výše byla zřejmě ovlivněna ne vždy komplexně pojatým pracovním záměrem orgánů, či jejich důsledně domyšleným a zabezpečeným provedením. Hodnocení kapitol též ukázalo na potenciální rezervy v některých druzích příjmů a v možnostech hospodárnějšího plnění některých výdajů a na potřebu věnovat jim neustálou pozornost tak, aby nedocházelo k větším výkyvům v plnění rozpočtovaných příjmů a výdajů orgánu a v souvislosti s tím pak ani k většímu počtu rozpočtových přesunů a úprav a k hodnocení na jiném než původním základu. Pozornosti výboru neušly v tomto směru ani případy žádostí orgánů na provedení změn výdajových položek, které po úpravě zůstaly zdaleka nedočerpány.

V závěrech svého jednání o kapitolách státního závěrečného účtu ústředních orgánů federace vyslovily výbory pověřené jejich projednáním, pokud to považovaly za nutné, jednak své připomínky k činnosti a hospodaření orgánů, tak postupovaly například výbory pro průmysl, dopravu a obchod, jednak vyslovily souhlas se zněním příjmové a výdajové stránky těchto kapitol.

Tím vytvořily základní předpoklad k projednání návrhu na schválení souhrnného znění státního závěrečného účtu československé federace. O něm podá sněmovnám podle naší vzájemné dohody zprávu zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Belko.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Křenkovi. Uděluji slovo společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Belkovi.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. BeIko: Vážený súdruh predseda FZ, súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia, v nadväznosti na prerokovanie jednotlivých kapitol podľa stanoveného pracovného programu bolo vo výboroch snemovní pre plán a rozpočet posúdené súhrnné znenie štátneho záverečného účtu čs. federácie za minulý rok.

S prihliadnutím na celkové výsledky hospodárenia v našej rozpočtovej sústave došli výbory po vykonanej rozprave spolu s delegovanými poslancami ostatných výborov k záveru, že predložený návrh štátneho záverečného účtu federácie možno odporučiť na schválenie.

Konštatovali pritom, že rámcové úlohy stanovené v štátnom pláne a v štátnom rozpočte na minulý rok boli v podstate splnené a že finančný vývoj vo svojom súhrne zodpovedal základným vývojovým tendenciám v oblasti hmotných vzťahov. Naša ekonomika sa vyvíjala dynamicky, v súlade s hlavnými zámermi zapracovanými do plánu a vytvorila celkove priaznivú východziu základňu pre tento rok. Úmerne k tomu sa zvýšil ekonomický potenciál a finančné hospodárenie zostalo vyrovnané v súlade s požiadavkami zákona o 6. päťročnici. Boli vytvorené hmotné a finančné zdroje, ktoré umožnili kryť potreby nášho hospodárstva a obyvateľstva.

V celkovom vzostupnom trende rozvoja a pritom prebiehajúcich hmotných a finančných procesov sa odrážala predovšetkým rastúca zložitosť a náročnosť podmienok reprodukčného procesu. Bola konštatovaná rôznosť prístupov jednotlivých stupňov riadenia na prispôsobenie sa na tieto zmenené podmienky, resp. aj k zopätiu rastu výroby a požiadaviek na zmenu jej štruktúry, kvality a efektívnosti a rovnako rozdielnosť prístupov na využívanie jednotlivých zdrojov a využívanie rezerv na zabezpečenie čo najvyššej hospodárnosti.

Pozitívne sme vo výboroch ocenili, že napriek obmedzeným zdrojom pracovných síl, vplyvom nutnej regulácie dodávok elektrickej energie a oneskoreniu v uvedení niektorých nových kapacít do prevádzky, a napriek niektorým objemovým a štrukturálnym odchýlkam od plánu a vplyvom vykonanej prestavby cien, dosiahla sa rovnováha zdrojov a potrieb a spolu s tým aj rovnováha rozpočtového hospodárenia, požadovaná v zákone 6. päťročnici.

V súlade s vytvorenými zdrojmi mohol sa zaistiť ďalší rast životnej úrovne nášho obyvateľstva, ako o tom svedčí dosiahnutá miera osobnej spotreby a ako aj všetkých dôležitých foriem spoločenskej spotreby. Toto vyniká zvlášť v porovnaní s vývojom v západných krajinách, kde naopak, pri dlhšie trvajúcej stagnácii hospodárskeho rastu dochádza k obmedzovaniu a znižovaniu verejných výdavkov.

Rovnako pozitívne sme ocenili, že aj napriek obtiažnemu porovnávaniu dosiahnutých výsledkov so skutočnosťou predchádzajúceho roka bolo možné zaznamenať určitý rast ukazovateľov efektívnosti a rentability, zníženie reprodukčných nákladov na devízy a nižší rast zásob oproti plánu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP