Více než polovina z těchto výdajů
(více než 56 %) připadá na sociální
zabezpečení. V loňském roce tyto výdaje
stouply o 3,5 % a průměrná výše
starobních důchodů dosáhla 1095 Kčs.
Již několik let trvá u nás příznivý
populační vývoj, k čemuž přispívá
i široce rozvinutý systém ekonomických
podpor poskytovaných státem mladým manželstvím
a rodinám s dětmi. Např. jen na přídavcích
na 3,5 mil. dětí se v loňském roce
vyplatilo téměř 11 mld Kčs.
K veImi důležitým oblastem životní
úrovně patří zdravotnická péče,
které naše společnost věnuje soustavnou
pozornost. Svědčí o tom i loňský
rok, kdy se jen neinvestiční výdaje na zdravotnictví
zvýšily o 5,5 % a dosáhly částky
17,3 mld Kčs. Přitom výdaje na léky
stouply dokonce o 10,5 %. Rozsah zdravotnických služeb
poskytovaných obyvatelstvu bezplatně se každoročně
rozšiřuje a orientuje prostředky nejen na vlastní
léčení nemocí, ale i na jejich účinné
předcházení.
Kapacita našich zdravotnických zařízení
je významná. V našem státě pracuje
přes 44 tis. lékařů. Jejich počet
loni vzrostl o 4,2 %. Lůžková kapacita zdravotnických
zařízení dosáhla 185 tis. Takový
zdravotnický potenciál, připadající
na jednoho obyvatele, nás řadí k předním
státům na světě. To však neznamená,
že bychom se i ve zdravotnictví neměli zamýšlet
nad tím, jak lépe orientovat prostředky na
ty účely, kde přinesou z hlediska zdravotního
největší výsledek.
Z výdajů na společenskou spotřebu
hrazenou ze státního rozpočtu vykázaly
nejrychlejší tempo růstu výdaje na školství,
které vzrostly o 6,8 % a dosáhly částky
19,2 mld Kčs. Tento rychlý růst souvisí
zejména s postupnou realizací nové vzdělávací
soustavy, která má rozšířit a
zkvalitnit výuku podle potřeb naší socialistické
společnosti.
Zdůrazňujeme význam růstu účinnosti
pedagogického procesu, jakož i nezbytnost plného
využití velkého duševního potenciálu,
který naše školství vytváří.
Dnes např. na vysokých školách studuje
přes 133 tis. studujících.
Soustavnou pozornost věnujeme i předškolní
výchově. V loňském roce stoupl počet
dětí v mateřských školách
o 10 % a dosáhl 579 tisíc.
K plnému životu dnešního socialistického
člověka patří kultura a umění,
které napomáhají formovat uvědomění
a cítění pracujících. Náš
stát pečuje o uchování a rozvíjení
kulturního dědictví obou našich národů.
Ze závěrečného účtu
je zřejmé, že neinvestiční výdaje
na kulturu činily v roce 1977 3,7 mld Kčs a zvýšily
se o 4,1 %. To však zdaleka není ještě
celkový objem, který na kulturu vynakládá
společnost. Připomeňme si, že řada
kulturních akcí je placena z prostředků
organizací Národní fronty, že se na
výdajích podílejí i hospodářské
organizace z fondů kulturních a sociálních
potřeb.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, bohatá fakta a analýzy výsledků
dosavadního plnění 6. pětiletky jen
potvrzují slova s. Husáka na 11. zasedání
ÚV KSČ, že v celkové bilanci uplynulých
dvou let daleko převažují pozitivní
výsledky, na něž mohou být naše
strana a všichni pracující právem hrdí.
Tyto výsledky v praxi prověřily a potvrdily
správnost programu XV. sjezdu. Nejdůležitějším
úkolem nyní je pracovat s ještě větším
úsilím a intenzitou, aby i v dalších
třech letech byly úkoly tohoto programu úspěšně
uváděny do života.
Je to naše internacionální povinnost, kterou
nám ukládá naše příslušnost
k nejpokrokovějším silám dnešního
světa, a bude to náš příspěvek
k dalšímu upevnění socialistické
soustavy a k boji za nastolení trvalého míru.
Současné ekonomické podmínky kladou
v tomto směru významné úkoly před
každý podnik, každého řídícího
pracovníka i každého občana.
Závěrem mi dovolte, abych jménem vlády
ČSSR poděkoval všem poslancům za obětavou
pomoc při plnění náročných
úkolů minulého roku, za jejich iniciativu
při řešení důležitých
otázek rozvoje ekonomiky v orgánech na půdě
Federálního shromáždění.
Jménem vlády ČSSR navrhuji Federálnímu
shromáždění, aby předložený
návrh státního závěrečného
účtu za rok 1977 schválilo. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lérovi.
za odůvodnění návrhu.
Jak je známo, jednotlivé kapitoly státního
závěrečného účtu československé
federace za rok 1977 byly projednány ve všech výborech
sněmoven. Výbory obou sněmoven určily
za společné zpravodaje předsedy výborů
pro plán a rozpočet.
Prosím nyní společného zpravodaje
výborů Sněmovny národů poslance
Drahoslava Křenka, aby se ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
D. Křenek: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, v souladu s opatřeními
již dříve v předsednictvu sněmoven
přijatými, byl návrh státního
závěrečného účtu čs.
federace za rok 1977 výbory projednáván ve
dvou etapách. Předmětem posuzování
byla jednak činnost a výsledky hospodaření
jednotlivých ústředních orgánů
federace, jednak výsledky plnění zákona
o státním rozpočtu, a to v jejich souhrnu
a spojitosti s výsledky plnění státního
prováděcího plánu na rok 1977.
O kapitolách ústředních orgánů
federace lze především uvést, že
díky dosavadnímu úsilí o soustavné
zkvalitňování rozborových prací,
obsahovou koordinaci a pochopení ze strany jednotlivých
resortů se kvalita zpracování jejich závěrečných
účtů a způsoby jejich analýzy
opět výrazně zlepšily.
Středem pozornosti těchto orgánů zůstaly
problémy ekonomiky a úkoly programované řídící
a hospodářské činnosti, a to jednak
v souvislosti se způsobem aplikace závěrů
hospodářské politiky vytyčené
na rok 1977, jednak v souvislosti s úsilím o účinnější
a kvalitnější plnění všech
požadavků, spojených s těmito závěry.
Dále byly předmětem jejich pozornosti též
otázky, které mají se zřetelem k dosaženému
již stavu a k perspektivním potřebám
zásadní význam pro zajišťování
příštích hospodářských
úkolů.
O rozsahu této činnosti svědčí
řada různých koncepčních, analytických,
organizačních a kontrolních materiálů,
které byly těmito orgány v průběhu
roku zpracovány, včetně dílčích
a souborných opatření a předkládány
vrcholným státním a politickým orgánům.
Svědčí o tom dále celkově pravidelné
a soustavné hodnocení plnění plánovaných
a mimořádných výrobních i nevýrobních
úkolů a konečné výsledky dosažené
v jejich naplnění, i v růstu produktivity
a racionality práce a ve zlepšování
její úrovně.
Projednání způsobu hospodaření
ústředních orgánů federace
ukázalo výborům v řadě případů
celkově příznivější výsledky,
než jaké byly těmto orgánům v
rozpočtových kapitolách na rok 1977 stanoveny,
resp. uloženy. Dosaženo jich bylo jak překračováním
plánovaných a zejména nahodilých příjmů,
tak i použitím nižších výdajů
než plánovaných.
Plnění výdajů bylo nižší
především v oblasti investíc, a to zejména
vlivem přehodnocení některých záměrů,
úsporami na jednotlivých akcích, popř.
odložením některých nákupů,
nebo jejich provedením v menším rozsahu, než
bylo původně zamýšleno. Objektivně
je však nutné též konstatovat, že
se tak stávalo i vlivem opožděné projektové
přípravy, či kapacitních nedostatků
na straně dodavatele, i neplněním jejich
příslibů a závazků, popř.
i tím, že některé akce se nepodařilo
do konce období dokončit či naplnit smluvně
zajištěnými dodávkami nebo subdodávkami.
K nižšímu čerpání rozpočtovaných
prostředků docházelo též v oblasti
technického rozvoje, zvláště pak v souvislosti
se změnami koncepce úkolů, nezajištěné
kooperace, skluzů v dodávce potřebných
investic či materiálů a pochopitelně
i v důsledku nesplnění části
úkolů.
Čerpání jednotlivých neinvestičních
prostředků odpovídalo v podstatě schválenému
plánu, bylo orientováno na stanovené akce
a prováděno v odpovídajícím
měřítku. Stanovení některých
závazných limitů vedla k odkrývání
potenciálních rezerv orgánů a jejich
čerpání byla věnována jednotlivými
orgány a federálním ministerstvem financí
odpovídající pozornost. Příznivě
se v systému hospodaření projevovaly též
výsledky lepší organizace práce, zavádění
různých normativů spotřeby a jejich
rozpisy na jednotlivé útvary. Ke konci roku se příznivě
projevila též opatření provedená
k zajištění úspor, jimiž bylo sledováno
posílení pokladní rovnováhy a vytvoření
určitých úspor na neinvestičních
výdajích.
V oblasti mzdových výdajů byly ústředními
orgány dodrženy závazné systemizační
ukazatele a limity mzdových prostředků. Dosažené
přitom úspory byly ovlivněny nižšími
stavy pracovníků v případech, kde
se nedařilo doplňovat stavy odborného a správního
aparátu na systemizací vymezený počet,
popř. získat pracovníky s odpovídající
kvalifikací, nebo kde docházelo k vyšší
nemocnosti než plán předpokládal.
V oblasti materiálových výdajů těchto
orgánů vznikly určité úspory,
zejména promítnutím racionalizačních
opatření, sledujících další
zhospodárnění některých činností,
jakož i omezením neplánovaných nákupů
materiálů a předmětů tzv. postupné
spotřeby. V oblasti údržby a oprav se dařilo
dosahovat určité úspory též pomocí
brigádnických prací. Část úspor
však vznikla i tím, že nebyl dodržen původně
plánovaný rozsah dodávek a prací a
v předpokládaném rozsahu nebyly provedeny
ani práce údržbářské a
opravy dopravních prostředků. Nepříznivě
naopak působily v této oblasti na výši
nákladů rostoucí ceny dovážených
materiálů, zvýšení spotřeby
pohonných hmot při změnách autoparku,
růst spotřeby paliv a energie při vyšších
počtech pracovních místností, jakož
i zvýšené náklady na jejich technické
vybavení.
U výdajů na cestovné vyplynuly dílčí
úspory z provedených úsporných opatření
a zvláště ze zkracování doby
trvání tuzemských a zahraničních
cest. V individuálních případech a
zvláště na úrovni některých
středních článků řízení
byly limity těchto výdajů překračovány.
Důvodem bylo podle jejich vysvětlování,
že limit se stával činitelem údajně
omezujícím zkvalitňování organizátorské
a kontrolní práce a plnění záměrů
souvisejících s rozvíjením specializace
a kooperace, či s prohlubováním úrovně
servisních a technických služeb.
K uplatnění nezbytné regulace došlo
též ve výdajích na pohoštění
a dary. Pokud v jednotlivých případech došlo
k jejich blíže zdůvodněnému překročení,
byly důsledky toho kryty úsporami na jiných
výdajích, či zvýšením
příjmů, nebo budou započteny na konto
letošního roku.
Nižší výdaje v nákladech na služby
a na jiné případy nevýrobní
povahy vznikly jednak v souvislosti se zrušením některých
úkolů, jednak v souvislosti se změnami v
pojetí původně plánovaných
záměrů; zčásti však i
skluzem do letošního roku, popř. i tím,
že nebyly splněny některé investiční
akce, na které byly tyto výdaje vázány.
Celkově lze o hospodaření ústředních
orgánů říci, že schválené
finanční prostředky vynakládaly v
souladu s cílem a potřebami řízení
účelně a hospodárně. Došlo
k dalšímu prohloubení způsobu tohoto
hospodaření, při němž se uplatnila
opatření přijatá na základě
rozborů, prohloubení vnitřního kontrolního
systému a modernizace používané techniky,
jakož i vliv správné orientace závazků
pracovníků těchto orgánů a
politickoorganizačního zajišťování
závěrů jednotlivých zasedání
ÚV KSČ, aplikovaných na podmínky orgánu
a jeho působnosti.
Hospodaření těchto ústředních
orgánů bylo průběžně kontrolováno
příslušnými finančními
správami, orientovanými hlavně na kontrolu
odvodů a daní. Prováděny byly též
tematické a hloubkové prověrky a revize,
orientované na dodržování zásad
hospodaření s rozpočtovými prostředky,
tvorbu a použití různých finančních
fondů a úroveň péče o svěřený
majetek. Pokud jejich výsledky neprokázaly všestrannou
správnost hospodaření orgánu, byla
k řešení dílčích nedostatků
přijata opatření, která přispěla
k dalšímu zkvalitnění a zpřesnění
postupů na rozpočtovém a finančním
úseku.
V plnění některých rozpočtovaných
příjmů a výdajů ústředních
orgánů výbory konstatovaly též
některé rozdíly, jichž výše
byla zřejmě ovlivněna ne vždy komplexně
pojatým pracovním záměrem orgánů,
či jejich důsledně domyšleným
a zabezpečeným provedením. Hodnocení
kapitol též ukázalo na potenciální
rezervy v některých druzích příjmů
a v možnostech hospodárnějšího
plnění některých výdajů
a na potřebu věnovat jim neustálou pozornost
tak, aby nedocházelo k větším výkyvům
v plnění rozpočtovaných příjmů
a výdajů orgánu a v souvislosti s tím
pak ani k většímu počtu rozpočtových
přesunů a úprav a k hodnocení na jiném
než původním základu. Pozornosti výboru
neušly v tomto směru ani případy žádostí
orgánů na provedení změn výdajových
položek, které po úpravě zůstaly
zdaleka nedočerpány.
V závěrech svého jednání o
kapitolách státního závěrečného
účtu ústředních orgánů
federace vyslovily výbory pověřené
jejich projednáním, pokud to považovaly za
nutné, jednak své připomínky k činnosti
a hospodaření orgánů, tak postupovaly
například výbory pro průmysl, dopravu
a obchod, jednak vyslovily souhlas se zněním příjmové
a výdajové stránky těchto kapitol.
Tím vytvořily základní předpoklad
k projednání návrhu na schválení
souhrnného znění státního závěrečného
účtu československé federace. O něm
podá sněmovnám podle naší vzájemné
dohody zprávu zpravodaj výborů Sněmovny
lidu poslanec Belko.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Křenkovi.
Uděluji slovo společnému zpravodaji výborů
Sněmovny lidu poslanci Belkovi.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. BeIko: Vážený súdruh predseda
FZ, súdružky a súdruhovia poslanci, vážení
hostia, v nadväznosti na prerokovanie jednotlivých
kapitol podľa stanoveného pracovného programu
bolo vo výboroch snemovní pre plán a rozpočet
posúdené súhrnné znenie štátneho
záverečného účtu čs.
federácie za minulý rok.
S prihliadnutím na celkové výsledky hospodárenia
v našej rozpočtovej sústave došli výbory
po vykonanej rozprave spolu s delegovanými poslancami ostatných
výborov k záveru, že predložený
návrh štátneho záverečného
účtu federácie možno odporučiť
na schválenie.
Konštatovali pritom, že rámcové úlohy
stanovené v štátnom pláne a v štátnom
rozpočte na minulý rok boli v podstate splnené
a že finančný vývoj vo svojom súhrne
zodpovedal základným vývojovým tendenciám
v oblasti hmotných vzťahov. Naša ekonomika sa
vyvíjala dynamicky, v súlade s hlavnými zámermi
zapracovanými do plánu a vytvorila celkove priaznivú
východziu základňu pre tento rok. Úmerne
k tomu sa zvýšil ekonomický potenciál
a finančné hospodárenie zostalo vyrovnané
v súlade s požiadavkami zákona o 6. päťročnici.
Boli vytvorené hmotné a finančné zdroje,
ktoré umožnili kryť potreby nášho
hospodárstva a obyvateľstva.
V celkovom vzostupnom trende rozvoja a pritom prebiehajúcich
hmotných a finančných procesov sa odrážala
predovšetkým rastúca zložitosť a
náročnosť podmienok reprodukčného
procesu. Bola konštatovaná rôznosť prístupov
jednotlivých stupňov riadenia na prispôsobenie
sa na tieto zmenené podmienky, resp. aj k zopätiu
rastu výroby a požiadaviek na zmenu jej štruktúry,
kvality a efektívnosti a rovnako rozdielnosť prístupov
na využívanie jednotlivých zdrojov a využívanie
rezerv na zabezpečenie čo najvyššej hospodárnosti.
Pozitívne sme vo výboroch ocenili, že napriek
obmedzeným zdrojom pracovných síl, vplyvom
nutnej regulácie dodávok elektrickej energie a oneskoreniu
v uvedení niektorých nových kapacít
do prevádzky, a napriek niektorým objemovým
a štrukturálnym odchýlkam od plánu a
vplyvom vykonanej prestavby cien, dosiahla sa rovnováha
zdrojov a potrieb a spolu s tým aj rovnováha rozpočtového
hospodárenia, požadovaná v zákone 6.
päťročnici.
V súlade s vytvorenými zdrojmi mohol sa zaistiť
ďalší rast životnej úrovne nášho
obyvateľstva, ako o tom svedčí dosiahnutá
miera osobnej spotreby a ako aj všetkých dôležitých
foriem spoločenskej spotreby. Toto vyniká zvlášť
v porovnaní s vývojom v západných
krajinách, kde naopak, pri dlhšie trvajúcej
stagnácii hospodárskeho rastu dochádza k
obmedzovaniu a znižovaniu verejných výdavkov.
Rovnako pozitívne sme ocenili, že aj napriek obtiažnemu
porovnávaniu dosiahnutých výsledkov so skutočnosťou
predchádzajúceho roka bolo možné zaznamenať
určitý rast ukazovateľov efektívnosti
a rentability, zníženie reprodukčných
nákladov na devízy a nižší rast
zásob oproti plánu.