V řadě podniků je plnění úkolů
ve snižování nákladů značně
nerovnoměrné. Např. v průmyslu jedna
čtvrtina podniků nesplnila stanovené snížení
nákladů, přičemž právě
v této oblasti došlo během loňského
roku k velkému počtu změn plánu.
To bylo jedním z důvodů, že vláda
při projednávání výsledků
rozpisu plánu na letošní rok uložila,
aby v průběhu roku nebyly hospodářské
plány VHJ a podniků měněny takovými
přesuny úkolů mezi hospodářskými
organizacemi, při nichž se zpevňují
úkoly organizací překračujících
plán a snižují úkoly organizací,
které plán neplní.
Nejednou jsme zdůraznili, že nám nejde o jakýkoliv
růst zisku a za jakoukoliv cenu. Hospodářská
politika naší strany na období 6. pětiletky
jasně orientuje pozornost na intenzivní způsoby
zajišťování jeho růstu, tj. zejména
na snižování nákladů, na růst
rentability měřené k nákladům
a k výrobním fondům.
Pokládáme za nezbytné, aby se analýza
činitelů růstu zisku stala nejen běžnou
metodou činnosti hospodářských pracovníků,
ale aby se stala i jedním z východisek pro přijímání
zcela konkrétních opatření směřujících
k růstu efektivnosti a upevňování
hospodárnosti.
Řada podniků a závodů má dobré
zkušenosti s rozpracováním adresných
racionalizačních programů pro každý
provoz a dílnu, zaměřených k úsporám
energie, materiálu, surovin a režie. Takovéto
konkrétní řízení hospodárnosti
je uplatněním chozrasčotu v praxi a mělo
by být využito všude.
V oblasti nákladů musíme vidět těžiště
našeho praktického úsilí o zvýšení
efektivnosti, protože úroveň nákladů
je koneckonců tím základním měřítkem,
za kolik vyrábíme a za kolik můžeme
prodávat.
Právě dosažení rozhodnějšího
obratu ve vývoji náročnosti rozvoje hospodářství
na suroviny, paliva, materiál a energii patří
k základním úkolům vytyčeným
XV. sjezdem v růstu efektivnosti. Požadavek je o to
naléhavější, že zajištění
paliv a energie z domácích zdrojů je spojeno
s vynakládáním značných investičních
prostředků. V důsledku zhoršujících
se těžebních podmínek - a to platí
zejména pro uhlí - se zvyšují i provozní
náklady. Pořízení surovin, paliv a
energie z dovozu je stále nákladnější
a obtížněji zajistitelné. Za těchto
podmínek musíme ve výrobě maximálně
zhodnotit, co jsme se značnými náklady vytěžili
nebo dovezli.
Soudružky a soudruzi, výsledky a vývoj finančního
hospodaření za rok 1977, ale i v prvních
měsících letošního roku, potvrzují
jeden ze závažných závěrů
11. zasedání ÚV KSČ, že se orientace
na rychlý růst efektivnosti a kvality veškeré
práce dosud neprojevuje v celkových hospodářských
výsledcích dostatečně výrazně.
Je to jeden z uzlových problémů našeho
hospodářského vývoje, jehož energičtější
řešení spolurozhoduje o splnění
záměrů celé pětiletky, kterou
charakterizujeme jako pětiletku efektivnosti a kvality.
Na všech úsecích národního hospodářství,
v každém podniku, organizaci, na všech stupních
řízení musíme jednat jako socialističtí
hospodáři, prosazovat, aby do myšlení
a činů lidí pronikla objektivní nevyhnutelnost
co nejhospodárněji využívat výrobní
fondy, všechny druhy energie a materiálu, poznatky
vědy a zejména lidskou práci. V tom jsou
stále ještě velké rezervy v růstu
efektivnosti. Je to cesta, která je prospěšná
společnosti, podnikům i jednotlivcům.
Naopak řešení našich problémů
ztěžuje, jestliže se každý nový
úkol spojuje s požadavky na vyšší
investice, dovozy a vyšší počty pracovníků.
Vždyť celkové naše zdroje ať již
hmotné nebo finanční, devizové či
pracovní, nejsou neomezené. Tuto skutečnost
řada řídících pracovníků
mnohdy nerespektuje. Maximální a co nejúčelnější
využití zdrojů, které máme k
dispozici, je ekonomickým imperativem naší
hospodářské politiky. Tento mnohostranný
úkol musíme komplexně řešit především
ve státním plánu, státním rozpočtu,
měnovém plánu a dalšími nástroji
řízení. Je to problém nejen ekonomický,
ale i vysoce politický, jehož řešení
předpokládá rozvinutí iniciativy lidí,
podstatné zvýšení účinnosti
řídící práce, všestranné
uplatňování chozrasčotních
principů hospodaření a v neposlední
řadě také upevnění plánovací
a finanční disciplíny.
Nejednou jsme řekli, že každá koruna vynaložených
prostředků musí přinést co
nejvyšší efekt, že je to konkrétní
úkol postavený před každou organizaci.
Aby se tato zásada stala skutkem, musíme mnohem
důsledněji při řešení
hospodářských otázek vycházet
z hluboké ekonomické kalkulace, která se
musí stát skutečným nástrojem
řízení.
Hlavním východiskem našeho úsilí
o zvýšení výkonnosti ekonomiky je dosažení
vyššího národohospodářského
přínosu plynoucího z využití
poznatků vědy a techniky a rozvíjení
a prohlubování mezinárodní dělby
práce.
Socialistická integrace se zeměmi RVHP, zejména
se Sovětským svazem, je nezastupitelným faktorem
rozvoje naší ekonomiky, představuje základní
a nejúčinnější cestu utváření
vhodné struktury naší výroby, vývozu
i dovozu, a to i z dlouhodobého hlediska. Proto jsou pro
nás velmi významné závěry obsažené
ve společném prohlášení podepsaném
na závěr jednání stranické
a vládní delegace Československé socialistické
republiky a Svazem sovětských socialistických
republik, ve kterém se kromě jiného uvádí:
"Nejzávažnější v současné
etapě je přechod k rozvoji hospodářských
styků na dlouhodobém základě a stanovení
hlavních směrů kooperace výroby na
mnoho let dopředu. V této souvislosti bylo dohodnuto
urychlit společné rozpracování dlouhodobého
programu specializace a kooperace výroby do roku 1990.
Zvláštní pozornost bude přitom věnována
zvýšení vědeckotechnické úrovně
odvětvím, která mají rozhodující
význam pro rozvoj hospodářství obou
zemí."
Zásadu dlouhodobosti je třeba v současných
podmínkách uplatnit na všech úsecích,
zejména v oblasti investic, které podstatným
způsobem ovlivňují budoucí vývoj
efektivnosti celého národního hospodářství.
Náročnost našeho národního hospodářství
na investice je nadále vysoká. V 5. pětiletce
dosahovalo průměrné tempo růstu hmotného
objemu investiční výstavby 7,8 %, v loňském
roce 5,3 %. I když se tedy tempo zpomalilo, přece
jen zůstává rychlejší než
tempo růstu národního důchodu.
Při tomto rychlém růstu prostředků
vynakládaných na investice, jejich využití
a efektivnost stále ještě neodpovídá
současným potřebám. Svědčí
o tom skutečnost, že se prostředky rozptylují
na velký počet akcí, doba výstavby
se nezkracuje tak, jak ukládají direktivy XV. sjezdu,
nedaří se uvádět do provozu plánovaný
počet kapacit a tyto kapacity nedosahují nebo opožděně
dosahují plánovaných parametrů. Rozsah
zlepšení, kterého bychom mohli v této
oblasti dosáhnout, ukazuje např. zvláštní
šetření provedené bankou u 31 závazných
staveb dokončených v roce 1975, podle něhož
prodloužení doby realizace o 20 % znamenalo výpadek
produkce v hodnotě 3,6 mld Kčs a výpadek
zisku o 1,3 mld Kčs. Vlivem nižší účinnosti
těchto investic se prodloužila doba jejich návratnosti
o pětinu.
O tom, že lze nové kapacity uvádět do
provozu včas a dodržet plánované rozpočtové
náklady, svědčí některé
konkrétní příklady z Tepny Náchod
při rekonstrukci přádelny, z Chemlonu Humenné
při výstavbě kapacit na výrobu umělého
hedvábí a NHKG Kunčice při rozšíření
výroby olejářských trubek.
Hlediska návratnosti a celospolečenského
efektu investiční výstavby si ještě
neosvojili všichni pracovníci, kteří
rozhodují o investicích.
Protože prostředky na investice ukrajujeme ze stejného
koláče jako na spotřebu a životní
úroveň, nestačí pak v investiční
politice uplatňovat starou moudrost "dvakrát
měř a jednou řež", ale někdy
je třeba měřit i desetkrát více.
S ohledem na úkoly ve výrobní i nevýrobní
sféře musíme investovat tam, kde to přináší
nejvyšší užitek pro celou společnost,
pro zvyšování efektivnosti výroby, pro
zahraniční a vnitřní trh a pro zvyšování
produktivity práce.
Také dlouhodobý problém čs. ekonomiky
- napětí v pracovních silách, pokles
směnnosti a nedostatečné využívání
moderní a vysoce efektivní techniky v některých
podnicích - můžeme řešit jen takovými
investicemi, které vedou k absolutním úsporám
pracovních sil.
V loňském roce jsme v celém národním
hospodářství na investice vynaložili
téměř 139 mld Kčs. Z rozpočtových
prostředků jsme na financování investic
vynaložili přes 56 mld Kčs, tedy více
než jednu pětinu rozpočtových výdajů.
Ve srovnání s plánem je však uvedená
částka o 3,3 mld Kčs nižší,
což dokazuje, že některé úkoly
v investicích, na jejichž financování
se rozpočet podílí, nebyly splněny
v plánovaném rozsahu.
Jako v minulých letech se splnily výdaje na investice
relativně lépe v hospodářských
než v rozpočtových organizacích, které
nevyužily téměř jednu desetinu výdajů
plánovaných na tyto účely. Část
neplnění např. připadá na komplexní
bytovou výstavbu, kde je nanejvýš žádoucí
dosáhnout výraznějšího zlepšení
v zajišťování občanské a
technické vybavenosti.
Problémům investiční výstavby
věnuje federální vláda soustavnou
pozornost. Již v minulosti byla přijata řada
opatření ke zkvalitnění průběhu
investiční výstavby, zlepšení
jejího dodavatelského zabezpečení
a k omezení vysoké rozestavěnosti. Musíme
však zvýšit důslednost při realizaci
těchto opatření jak ze strany investorů,
tak také dodavatelů a hledat další účinné
metody řízení investičního
procesu v duchu zásad vytyčených pro tuto
oblast XV. sjezdem strany.
To se týká i vědeckotechnického rozvoje,
jehož význam při budování vyspělé
socialistické společnosti rychle roste. Rozsah prostředků,
které náš stát vydává
na financování vědy a techniky, je velký.
V loňském roce bylo na tyto účely
vynaloženo 14 mld Kčs, což představuje
3,4 % užitého národního důchodu.
Z uvedené částky připadá 6
mld Kčs na výdaje ze státního rozpočtu.
Přestože ve srovnání s předchozími
lety bylo dosaženo vyššího stupně
využití plánovaných prostředků,
zůstala 4 % prostředků z rozpočtu
nevyčerpána, ale z celých finančních
plánů téměř 12 % plánovaných
prostředků nebylo na vědu a techniku vyčerpáno.
V tom se odráží i neplnění věcných
úkolů plánu. Např. z 387 státních
programů technického rozvoje nebylo splněno
68 úkolů ať již z důvodu nedostatku
nebo nezajištění výzkumných kapacit,
či potřebných materiálových
a investičních prostředků.
Za stále aktuální problém výdajů
na vědu a techniku považujeme zvýšení
jejich účinnosti. Věda a technika se musí
v současných složitých podmínkách
stát hlavním impulsem inovačních procesů
a racionalizace výroby musí přispět
k intenzivnějšímu růstu společenské
produktivity práce, ke zvýšení kvality
a technické úrovně výrobků,
a tím i ke zvýšení jejich konkurenční
schopnosti na zahraničních trzích.
Součástí úsilí o racionalizaci
výroby je i lepší využití prostředků
vázaných v zásobách a vůbec
zdokonalení celého procesu materiálně
technického zásobování a dodavatelsko
odběratelských vztahů.
V loňském roce se nám po několika
letech podařilo dosáhnout zrychlení obrátky
zásob v průmyslu a stavebnictví o 0,4 dne.
Je to pozitivní vývoj, i když nelze přehlédnout,
že plán počítal se zrychlením
obrátky o 2 dny.
Stejně, jako lepší využívání
každé koruny nákladů, je i lepší
využívání každé koruny zásob
a základních fondů jedním z trvalých
úkolů růstu efektivnosti.
Loňský vývoj ukázal, že právě
v těchto oblastech zůstávají stále
ještě značné rezervy a že náš
velký ekonomický potenciál musíme
lépe využívat. K tomu musí přispět
i účinnější využívání
ekonomických podnětů a nástrojů
finanční a úvěrové politiky.
Soudružky a soudruzi, státní závěrečný
účet by byl pouze sumářem suchých
čísel, kdybychom jeho vypracování
nespojovali s kritickou analýzou dosažených
výsledků a s hledáním účinnějších
cest ke zvýšení efektivnosti a upevnění
hospodárnosti. Jeho sestavení pravidelně
předchází hodnocení ročních
výsledků hospodaření v podnicích
a VHJ. Toto každoroční bilancování
je organickou součástí procesu řízení.
V letošním roce se poprvé uskutečnilo
podle nových zásad schválených federální
vládou.
Hlavním rysem nového přístupu k ročním
rozborům je zvýšení náročnosti
i na hodnocení výsledků. Těžištěm
hodnocení je rozbor výsledků dosažených
při zvyšování efektivnosti a kvality
práce a při uspokojování potřeb
národního hospodářství příslušnými
výrobky a službami. Na rozdíl od předchozích
let se nyní neschvaluje jen správnost účetní
závěrky, nýbrž celkové výsledky
hospodářské činnosti. Nové
zásady kladou též zvýšené
nároky na hodnotící činnost vyšších
stupňů řízení, finančních
správ a poboček banky. Rozšířila
se i účast svodných průřezových
vládních orgánů.
Při projednávání rozborů bylo
možno 92 % podnikům schválit jejich hospodaření
bez výhrad. Byly však i takové podniky, u nichž
bylo toto schválení podmíněno zavedením
zvláštního kontrolního režimu.
V těch případech, kdy nedostatky mají
závažnější a dlouhodobý
charakter, nebyly výsledky hospodaření schváleny.
Právě těmto podnikům a organizacím,
u kterých byl zaveden zvláštní kontrolní
režim, je nutno věnovat zvýšenou pozornost.
Na základě získaných poznatků
můžeme shrnout, že se nově přijatá
opatření osvědčila. Zavedení
komplexního hodnocení a schvalování
dosažených hospodářských výsledků
organizací se ukázalo jako účinný
nástroj realizace hospodářské politiky
i jako nástroj kontroly dodržování stanovených
záměrů a cílů. Při hodnocení
činnosti podniků bude však nutno ještě
více posílit význam kvalitativních
ukazatelů.
Zvyšování váhy kvalitativních
ukazatelů prosazujeme v celé soustavě řízení.
Tímto směrem se zaměřuje i komplexní
experiment efektivnosti a kvality, který v současné
době začal a probíhá ve 12 výrobně
hospodářských jednotkách.
Jde nám o takový styl práce, při kterém
se ekonomická kalkulace, porovnávání
vynaložených nákladů s dosaženými
výsledky stává naprosto samozřejmou
součástí každodenního hospodářského
rozhodování. Kritériem účinnosti
řízení mohou být jen faktické
výsledky měřené špičkovými
světovými parametry.
Soudružky a soudruzi, plnění hospodářských
úkolů v loňském roce umožnilo
dosáhnout dalšího zvýšení
životní úrovně obyvatelstva. Jeho peněžní
příjmy vzrostly o 4,5 % a výdaje státního
rozpočtu na sociální zabezpečení,
zdravotnictví, školství a kulturu o 3,6 %.
Tyto údaje svědčí o tom, že proces
stále plnějšího uspokojování
hmotných a kulturních potřeb obyvatelstva
pokračuje i v obtížných ekonomických
podmínkách. Vyplývá to ze samé
podstaty socialistické společnosti, která
v tom spatřuje cíl své ekonomické
činnosti. Vyšší peněžní
příjmy použilo obyvatelstvo z převážné
části k nákupům v maloobchodě,
jehož obrat vzrostl o 3,7 %. V souhrnu byla koupěschopná
poptávka obyvatelstva pokryta.
Stále rostoucí příjmy obyvatelstva,
jakož i jeho úspory a stále vyšší
stupeň nasycení jeho potřeb však vyžadují,
aby výroba, obchod a služby uspokojovaly potřeby
obyvatelstva nejen z hlediska objemu, ale aby též
respektovaly různorodost a proměnlivost jeho potřeb
a zájmů z hlediska sortimentu, módnosti,
technické úrovně a kvality výrobků
a služeb. Dobře zásobený vnitřní
trh, spokojenost zákazníka - to patří
k důležitým podmínkám pro rozvoj
pracovní aktivity, pro hmotný zájem a zvyšování
výkonů každého jednotlivce.
Při posuzování situace na vnitřním
trhu nemůže zůstat stranou ani oblast služeb.
Při nesporně vysokém standardu spotřeby
potravin a průmyslových výrobků, který
byl u nás dosažen, začíná se
poptávka obyvatelstva zákonitě orientovat
stále více na vysoce kvalitní a pohotové
služby, které usnadňují domácí
práce, zvyšují kulturu bydlení, souvisejí
s rozšiřujícím se množstvím
výrobků dlouhodobé spotřeby, s rozvojem
motorismu, turistiky a rekreace. Proto je třeba s ještě
větší energií zabezpečovat závěry
7. zasedání ÚV KSČ, které vytyčilo
pro tuto oblast základní směry dalšího
rozvoje.
Výraznějším tempem se v minulém
roce rozvíjely peněžní služby poskytované
obyvatelstvu spořitelnami a pojišťovnami. Vklady
obyvatelstva se zvýšily o 10,9 mld Kčs a dosáhly
celkové částky 138 mld Kčs. Půjčky
poskytnuté obyvatelstvu vzrostly o 1,9 mld Kčs a
jejich celkový objem dosáhl téměř
27 mld Kčs. V souladu se stále se rozšiřujícím
pojištěním osob a majetku se zvýšil
i objem náhrad vyplácených obyvatelstvu státními
pojišťovnami o 8,7 % a dosáhl částky
2,5 mld Kčs.
Značnou část služeb u nás poskytujeme
bezplatně, formou společenské spotřeby.
Tato forma tvoří velmi významnou složku
životní úrovně našeho obyvatelstva.
Je to oblast, která nám pomáhá formovat
socialistický způsob života, zvyšovat
úroveň vzdělanosti, využívat
tvůrčí schopnosti obyvatelstva, zlepšovat
jeho zdravotní stav, vytvářet vhodné
sociální podmínky pro život starších
spoluobčanů. V loňském roce dosáhly
neinvestiční výdaje státního
rozpočtu na společenskou spotřebu 107,6 mld
Kčs.