Bolo by žiadúce v stavebníctve znížiť
percento fluktuácie, stabilizovať najmä pracovníkov
odborných profesií v krajoch sústredenej
investičnej výstavby a pre rozhodujúce investičné
celky, pričom hmotne ich zainteresovať vo väčšej
miere na kvalite prác a najmä na včasnosti,
resp. skoršom odovzdaní kapacít do prevádzky.
Súdružky a súdruhovia, realizácia investičnej
výstavby kladie a bude ďalej klásť pri
jej nebývalom rozsahu vysoké nároky na riadiacu
a organizátorskú prácu a súčinnosť
a osobitne na zvládnutie niektorých čiastkových
závažných problémov, ktoré majú
dlhodobý charakter. Dosiahnuť v tom obrat znamená
trpezlivo, rozumne denne bojovať s rutinou a starými
prístupmi k práci. Máme nádejné
predpoklady zvíťaziť nad starými metódami
práce. Urobilo sa pre to už mnoho. Napr. so základnými
prostriedkami, ktorými je dnes vybavený jeden pracovník,
t. j. cca 197 tis. Kčs, sa pred 30 rokmi museli uspokojiť
traja pracovníci. Stroje a zariadenia, uvádzané
do prevádzky v tomto období, sú menej náročné
na obsluhu a ich zavedenie by malo prispieť pri likvidácii
zastaralých strojov, ktoré na seba viažu veľký
počet pracovníkov, k riešeniu nedostatkov pracovníkov
a k ďalšiemu rastu produktivity práce. Ide o
to, lepšie využiť súčasnú
výrobnotechnickú základňu, zvyšovať
časové využitie strojov predovšetkým
s vysokými technicko-ekonomickými parametrami a
rýchlejšie vyraďovať zastaralé a
neefektívne stroje.
Sú to veľmi náročné úlohy,
ktoré nás na úseku investičnej výstavby
očakávajú. Sme svedkami toho, že od
Víťazného februára sme urobili gigantické
dielo - oči každého vidia, že sa vybudovali
a zmodernizovali celé odvetvia a celý rad dôležitých
kapacít, ktoré zabezpečujú rozvoj
celého národného hospodárstva. Možno
vymenovať Slovnaft, Kaučuk Kralupy, Spolana, Duslo
Šaľa, Chemické závody, ropovod Družba,
Tranzitný plynovod, železiarne, parné a atómové
elektrárne atď. To sú istoty, to je skúsenosť,
že náš ľud mnoho dokázal a dokáže
ešte viac, kvalitnejšie, efektívnejšie a
včas. A o to nám všetkým ide.
Verím, že statočnou, svedomitou prácou
naplníme i závery 11. zasadnutia ÚV KSČ
pre ďalší rozkvet našej socialistickej vlasti.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Balogovi.
Hovoří poslanec Kubrt, připraví se
poslanec Suber.
Poslanec SL K. Kubrt: Vážené soudružky,
vážení soudruzi, vážení
hosté, v každodenním životě a zejména
pak v hospodářské praxi jsme svědky
toho, jak rychle proniká vědeckotechnický
rozvoj do všech oblastí našeho života. V
národním hospodářství neexistuje
obor, kam by nové poznatky vědy a techniky nezasahovaly,
nebo kde by nevyžadovaly celkovou změnu náplně
i metodiku práce. Vyšší technická
úroveň výrobků je jednou z nezbytných
podmínek pro to, aby jejich užitná hodnota
byla schopná konkurence se zahraničními výrobky.
Vedle vysoké technické úrovně je nezbytnou
a mnohdy dokonce prvořadou podmínkou rovněž
kvalita provedení a z toho odvozená i spolehlivost
výrobků.
Chtěl bych se zmínit o některých otázkách
zejména z těch hledisek, jak je vědeckotechnický
rozvoj uplatňován při zvyšování
kvality výrobků, jak je uplatňována
kvalita, ať už mluvíme o výrobcích
pro vnitřní trh, výrobcích pro výstavbu
nových kapacit a budování základních
fondů, anebo o výrobcích pro vývoz.
V současné době je nejvyšší
a také nejzřetelnější nárok
na kvalitu výrobků právě při
vývozu. Prostudoval jsem si proto podrobně zprávy
organizací zahraničního obchodu, které
se týkají reklamací na vyvážené
výrobky, na jejich četnost, příčiny
i na způsob jejich odstraňování a
samozřejmě i na srovnání se zahraniční
konkurencí. Při zvážení celkových
čísel v hodnotě se ukazuje, že jde o
značné částky, i když představují
jenom nepatrný podíl celkového objemu vývozu.
Přitom se ukazuje, že by organizace, které
reklamaci zapříčinily, měly dbát
na daleko rychlejší odstraňování
vzniklých nedostatků a učinit opatření,
aby se tyto závady neopakovaly.
Protože odrazem technické úrovně a kvality
vyvážených výrobků jsou i dosahované
kilogramové ceny u jednotlivých výrobních
oborů i druhů výrobků, srovnal jsem
si podobné výrobky vyvážené zejména
průmyslově vyspělejšími zeměmi.
I když tyto ukazatelé mají jen určitou
omezující vypovídací schopnost, je
u nich zřejmé, že československé
výrobky ve svém průměru nedosahují
špičkového efektu při vývozu,
ale pohybují se kolem 60-70 %. V některých
případech došlo během posledních
pěti let i k poklesu. Přitom je třeba říci,
že podmínky pro vývoz, zejména do kapitalistických
států, se vzhledem k prohlubující
hospodářské krizi dále komplikují.
Dochází k tomu, že i výrobky takových
nosných programů, jako jsou textilní stroje,
jejichž vývoz vykazoval řadu let nadprůměrná
tempa, nemohou se na kapitalistických trzích prosadit.
Jestliže se v tomto oboru zvyšovaly postupně
meziroční přírůstky vývozu
do kapitalistických států ze 7,6 % v roce
1970 až na 41 % v roce 1975, došlo pak v roce 1976 k
podstatnému snížení meziročního
přírůstku na pouhých 5,4 %. Ještě
nepříznivěji se projevil rozsah vývozu
do kapitalistických států v loňském
roce, kdy dosáhl necelých 51 % z objemu dosaženého
v roce 1976. Absolutní částka vývozních
dodávek do kapitalistických států
uplynulého roku odpovídá objemu realizovanému
v roce 1973, což znamená, že prakticky během
jednoho roku byl kdysi bouřlivý rozvoj v této
oblasti vržen o 4 roky zpět.
Musíme počítat s tím, že situace
na kapitalistických trzích zůstane i nadále
složitá proto, že zde vládne tvrdá
konkurence. Nedá se už spoléhat na nějaké
tradice nebo dřívější slávu
byť sebelepších výrobků.
Prodávat bude především ten, kdo může
nabídnout celkově lepší výrobky
a výhodnější podmínky prodeje.
Rozhodně větší naději na realizaci
budou mít výrobky, které mají vysoké
technickoekonomické parametry, kvalitu, provozní
spolehlivost, ale i perfektní servis.
V současné době se velmi často diskutuje
v souvislosti s odbytovými potížemi některých
našich výrobků na zahraničních
trzích, jak dalece tyto neúspěchy ovlivňuje
samotná práce jednotlivých PZO a jak dalece
kvalita a technická úroveň samotných
výrobků. Je možno zcela jednoznačně
prohlásit, že lépe nebo hůře
prováděná obchodní činnost
může stav v prodeji do značné míry
ovlivnit, přesto však si musíme uvědomit,
že hlavní těžiště efektivnosti
odbytu našich výrobků spočívá
v oblasti vývoje a výroby. Máme přece
celou řadu poznatků, že každý nedostatek
v úspěšné konkurenci zahraničním
výrobkům musíme na těchto trzích
draze platit.
Nelze ovšem jen tyto neúspěchy registrovat,
ale je nezbytně nutné, a to se také v naší
hospodářské jednotce ELITEX, koncernový
podnik Liberec, stalo, vyhodnotit celkovou situaci a provést
opatření, aby se naše textilní strojírenství
dostalo na úroveň, kterou mělo ještě
před několika málo, lety.
Z provedené analýzy pro nás vyplynul mimo
jiné i poznatek, že období 15-20 let, které
ještě kolem roku 1960 bylo postačující
na přivedení myšlenky z výzkumu až
do realizace ve výrobě, se v současné
době zkrátilo na méně než polovinu
a bude nutné počítat s inovačním
intervalem cca 5 let, a to i u inovací vyšších
řádů. K dosažení tak velkého
skoku v urychlování technického rozvoje je
nutné změnit formy řízení,
metodiky i obsah vědeckovýzkumné a vývojové
práce.
Nadále trvá značná roztříštěnost
úkolů řešených vědeckovýzkumnou
základnou, zejména na podnicích, kde na jednotlivé
pracovníky mnohdy připadne i řešení
několika náročných úkolů.
Provedená analýza ukázala, že naše
výrobně hospodářská jednotka
má pro tyto úkoly vytvořeny všechny
podmínky, ať již jde o počty pracovníků
nebo materiální zabezpečení. Současný
stav je takový, že na každých 11 dělníků
připadá 1 pracovník vědeckovýzkumné
základny. Výdaje na výzkum a vývoj
dosahují 4,7 % z celkového objemu výroby.
Pro srovnání - ve Spojených státech
se tyto výdaje pohybují od 4,2-5 %.
Rovněž inovační proces našich výrobků
je na světové úrovni, ovšem pouze co
do frekvence, ale již méně v patřičné
požadované kvalitě.
Půjde tedy o to, abychom z takto vybudované vědeckovýzkumné
základny dosahovali i odpovídající
efekt, to znamená včas a v potřebné
kvalitě připravovali výrobky, které
by nám pomohly i za současné obtížné
situace udržet dobré postavení na světových
trzích. Jistě mi prominete, že jsem tuto problematiku
rozváděl trochu šířeji, je to
jednak tím, že mi je blízká, ale i proto,
že se domnívám, že obdobné problémy
mohou působit i v některých dalších
hospodářských jednotkách.
Mluvíme-li o technické úrovni a kvalitě
výrobků, nejde vždy jen o převratné
technologické nebo konstrukční změny.
V řadě případů jde o uplatnění
techniky nebo technických zařízení,
které umožňují zhodnocování
stávajících výrobků. Např.
jedním z tradičních exportních výrobků
jsou sladařské ječmeny pro výrobu
piva. Jak sami pracovníci tohoto průmyslu prokazují,
mohli by ze stejné suroviny dosáhnout daleko vyšší
vývozní ceny, kdyby měli dostatek moderních
kontrolních zařízení, která
by umožňovala přesný výběr
partií, které mají vlastnosti požadované
jednotlivými zahraničními zákazníky.
Obdobně i u našich dvou hlavních značkových
vývozních druhů piva z Plzně a z Budvaru
by byla možnost zvýšit jakost vyvážených
piv, kdyby zde byly používány přístroje
pro automatickou kontrolu lahví. Mohl bych uvádět
řadu dalších příkladů
nejen z tohoto, ale i z dalších odvětví,
kdy právě účinnější
využití nové techniky, ať už k provádění
některých operací anebo ke kontrole umožňuje
při jinak stejných podmínkách dosáhnout
stálejší vyrovnané kvality, ale i obecně
vyšší kvalitu výrobků, které
výrazným způsobem může ovlivňovat
při současném růstu konkurence na
mezinárodních trzích zlepšení
dosahovaných cen.
Setkali jsme se s některými nedostatky, zejména
v kvalitě praček, ledniček, televizorů,
některých druhů obuvi i řady drobnějších
výrobků denní nebo časté potřeby.
Jsou diskuse i o výrobcích finančně
pro občany náročných, jako osobní
automobily, kdy po zavedení nového typu se vyskytují
určité závady.
Proto musí být technická úroveň
výrobků stále předmětem pozornosti
i péče jak vedoucích hospodářských
pracovníků, tak i všech pracujících
ve výrobním procesu. Chtěl bych proto apelovat
na všechny řešitele úkolů technického
rozvoje i na řídící pracovníky
všech stupňů k většímu a
intenzívnějšímu úsilí
o zvyšování technické úrovně
a kvality výrobků.
Soudružky a soudruzi, i v průmyslově nejvyspělejších
zemích se setkáváme s podobnými příklady
nedodržování kvality. K tomu bych chtěl
použít některé oficiální
údaje. Jak uvádí bezpečnostní
úřad amerického ministerstva dopravy, firma
General Motors Corporation vyzvala loni více než 3
mil. majitelů jejich vozů, aby se dostavili k opravě
zjištěných závad. Také koncern
Chrysler v loňském roce odvolal k úpravě
4,6 mil. vozů. Podobné případy se
vyskytují i u některých dalších
západoevropských výrobků.
Abych nemluvil jen o automobilech, ještě krátký
příklad - jedna západoněmecká
firma dodala velký montážní jeřáb
na elektrárnu Mělník. Po montáži
došlo při zkouškách k havárii,
při které byl jeřáb natolik poškozen,
že musí být v plném rozsahu nahrazen.
Tyto příklady nepoužívám proto,
že bych chtěl omlouvat naše nedostatky, ale ukázat,
že mohutný vědeckotechnický rozvoj s
sebou přináší celou řadu nových
náročných řešení nejen
nám, ale i ostatním vyspělým průmyslovým
zemím.
Není proto náhodou, že ústřední
výbor strany v souladu s usnesením XV. sjezdu KSČ
věnuje těmto otázkám značnou
pozornost. Zejména ve svých závěrech
ze 3. zasedání ÚV KSČ o rozvoji hutnictví
a strojírenství a z 11. plenárního
zasedání ÚV KSČ je nezbytnému
růstu kvality veškeré produkce věnována
mimořádná pozornost. Vláda Československé
socialistické republiky zejména na základě
usnesení 3. zasedání ÚV KSČ
a dále na základě závěrů,
které vyplynuly z kontroly usnesení vlády
z roku 1973, provedla nebo uložila řadu opatření
ke zvýšení úrovně kontroly jakosti
ve všech rozhodujících fázích
výroby, ale také k vytváření
účinného státního řízení
jakosti, včetně zkušebnictví.
Nemohu zhodnotit výsledky celého tohoto úsilí
vlády, ale jak vyplývá ze zprávy,
není vláda sama plně spokojena s dosaženým
vývojem v této oblasti a ukládá další
opatření. Jedním velmi dobrým opatřením
je komplexní experiment řízení efektivnosti
a kvality, který bude ověřován ve
12 výrobně hospodářských jednotkách
po dobu tří let 6. pětiletky, jak o tom hovořil
soudruh poslanec Prchal. V experimentu je snaha především
posílit funkci plánu chozrasčotu hmotnou
zainteresovaností a tvorbou cen na bázi komplexního
řízení efektivnosti a kvality. Podle mého
názoru vychází se tedy správně
ze skutečnosti, že kvalita, efektivnost a inovační
proces může daleko lépe postihnout pětiletý
plán než plán roční.
Doporučuji, aby celému tomuto experimentu byla všemi
orgány věnována opravdu trvalá pozornost,
která samozřejmě neznamená vytváření
nepřiměřených výhod a benevolencí,
ale naopak zvýšenou náročnost. Přínosem
pro celou tuto oblast bude ještě i připravovaná
schůze Sněmovny lidu na podzim letošního
roku, která se za široké účasti
poslanců, ale i aktivu odborníků bude problematikou
rozvoje zabývat.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kubrtovi.
Slovo má poslanec Suber, připraví se poslankyně
Mrvová.
Poslanec SL J. Suber: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vážení hosté, nedílnou
součástí rozvoje národního
hospodářství je bezesporu také doprava.
Celý dopravní systém, všechny druhy
dopravy, tj. železniční, silniční,
doprava po vodě, letecká doprava - anebo nejprogresívnější
doprava ropy a zemního plynu rozvodem a plynovodem - se
musí rozvíjet tak, aby plynule, hospodárně
a v potřebném čase pokrývaly nezbytné
potřeby naší ekonomiky i celé naší
společnosti. Jde jak o dopravu nákladů, tak
i osob.
Plným právem jsou proto úkoly dopravy i její
všestranný rozvoj důležitou součástí
směrnice 6. pětiletého plánu, schválené
XV. sjezdem KSČ. Jejich zajišťování
a plnění je předmětem pozornosti a
součástí programu vlády. Dovolte mi
proto, abych se alespoň o některých současných
otázkách a problémech rozvoje dopravy zmínil.
Do roku 1980 se má zvýšit objem přepravy
zboží proti roku 1975 o 23-25 % a přepravy
osob o 10-12 %. I v 6. pětiletce se počítá
se zvyšováním podílu silniční
dopravy na celkovém objemu přepravy v tunách
i v přepravní práci. Přesto páteří
dopravní soustavy zůstává nadále
železniční doprava.
V roce 1976 byly úkoly stanovené 6. pětiletým
plánem splněny v přepravě zboží
na 100,7 %, v přepravních výkonech na 99,3
% a přepravě osob na 96,7 %.
V roce 1977 vzrostl sice objem přepravy zboží
nákladní dopravou o 2,6 % proti roku 1976, ale to
nestačilo na splnění plánovaných
úkolů.
V železniční dopravě byl státní
plán nakládky zboží splněn na
98 %. V roce 1977 trvaly nedostatky zejména ve zpožďování
nákladních vlaků a rychlíků.
Poněkud se ve srovnání s rokem 1976 zlepšila
rytmičnost nakládky a vykládky.
V roce 1977 pokračoval pokles počtu pracovníků
v železniční dopravě u důležitých
profesí. Proti roku 1976 činil úbytek u vlakových
čet 634, u lokomotivních čet 443, u posunovačů
295 a u traťových dělníků 766
osob. Železniční doprava jen s velkými
obtížemi a vypětím zvládala rostoucí
přepravní potřeby národního
hospodářství.
V železniční přepravě bylo nutno
pokrývat potřeby v pořadí podle naléhavosti
pro národní hospodářství. To
v podstatě znamenalo odsunovat dopravu některých
výrobků na pozdější dobu, někdy
i na úkor výrobních podniků.
Když jsme ve výboru pro průmysl, dopravu a
obchod projednávali návrh rozpočtu federálního
ministerstva dopravy na rok 1978, seznámili jsme se nejen
s problémy při plnění plánu
v dopravě, ale i s opatřeními, které
federální ministerstvo dopravy a vláda v
průběhu roku 1976 a 1977 k jejich řešení
přijala. Ověřili jsme, si, že s plnou
vážností, i když někdy opožděně,
jsou postupně vytvářeny předpoklady
pro řešení současných problémů
a pokrývání rostoucích potřeb
přepravy v národním hospodářství.
Jak velká je nyní pozornost věnovaná
nejvyššími orgány dopravě, vyplývá
i z toho, že předsednictvo strany a předsednictvo
vlády přijalo soubor opatření k zabezpečení
úkolů v železniční dopravě
vyplývající ze závěrů
XV. sjezdu KSČ a řešení úzkých
míst v přepravě uhlí ze Severočeského
kraje.
Před svým dnešním vystoupením
jsem si v našem vsetínském okrese ověřil
situaci v dopravě přímo. Všímal
jsem si jednak možností a rezerv ke zvýšení
přepravy a jednak vztahů mezi dopravou a výrobními
organizacemi. Ve všech stanicích okresu jsou krátká
kolejiště, takže stanice nejsou schopny pojmout
vlaky v délce 600-700 m. Zvlášť složitá
je situace ve stanici Vsetín. Jenom dvě stanice
(Valašské Meziříčí a Lhotka
nad Bečvou) mají moderní automatické
zabezpečovací zařízení. Ostatní
stanice mají jen elektromechanické nebo poloautomatické
zařízení. V důsledku tohoto stavu
musí mnoho vlaků čekat u hlavních
návěstidel a zpomaluje se pohyb nákladních
i osobních vlaků a snižuje se značně
kapacita přepravy.