Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem podpredsedovi vlády súdruhovi Lacovi.
Návrh bol pridelený na prerokúvanie Výborom
ústavnoprávnym, zahraničným, branným
a bezpečnostným obidvoch snemovní.
Výbory Snemovne ľudu poverili prednesením spoločnej
spravodajskej správy členku Zahraničného
výboru poslankyňu Martu Solčanskú
a Výbory Snemovne národov člena Ústavnoprávného
výboru poslanca Zdeňka Sytného.
Prosím najprv poslankyňu Martu Solčanskú,
aby predniesla spravodajskú správu.
Spoločná zpravodajka výborů SL
poslankyně M. Solčanská: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci!
Dnešnej spoločnej schôdzi Snemovne ľudu
a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia
je predložený na súhlas vládny návrh
Dohovoru o zákaze vojenského, alebo akéhokoľvek
iného nepriateľského použitia prostriedkov
meniacich životné prostredie, ktorý na svojich
schôdzkach prerokovali Výbory zahraničný,
ústavnoprávny, branný a bezpečnostný
Snemovne ľudu.
Tento Dohovor bol dojednaný z iniciatívy a návrhu,
ktorý predložil XXIX. zasadaniu Valného zhromaždenia
Organizácie spojených národov v r. 1974 Sovietský
zväz. V rokoch 1975 a 1976 sa konali v ženevskom Výbore
pre odzbrojenie - za účasti Československej
socialistickej republiky - práce na prípravu jeho
textu a na XXXI. zasadaní Valného zhromaždenia
OSN bola československá delegácia spoluautorom
rezolúcie o schválení tohto Dohovoru.
Jeho hlavný politický význam spočíva
v tom, že ide o ďalší konkrétny výsledok
úsilia krajín socialistického tábora,
presadiť, aby sa politické uvoľňovanie
v medzinárodných vzťahoch rozšírilo
i na vojenskú oblasť a stalo sa v čo najväčšej
miere prevládajúcou a nezvratnou tendenciou celého
ďašieho medzinárodného vývoja.
Jej účelom je zabrániť možnému
otvorenému, alebo skrytému vedeniu vojny a ďalším
nepriateľským činom s využitím
prostriedkov na vyvolanie umelých zmien v prírodných
procesoch na Zemi a v jej atmosfére. Vzhľadom na to,
že takéto prostriedky existujú, má Dohovor
značný vojensko-politický význam a
predstavuje ďalšie konkrétne opatrenia, zamerané
na zníženie nebezpečenstva vojenskej konfrontácie.
Jeho uzavretie nesporne napomôže zlepšiť
atmosféru pre ďalšie odzbrojovacie rokovanie
a určite uľahčí dosiahnuť pokrok
v závažnej otázke - zákazu vývoja
a výroby nových druhov zbraní hromadného
ničenia a iných systémov, ktoré boli
predložené ako návrh Dohovoru na XXX. zasadaní
Valného zhromaždenia OSN v r. 1975 a je v súčasnej
dobe prerokúvaný v ženevskom Výbore
pre odzbrojenie.
Hospodársky význam uzavretia Dohovoru spočíva
v tom, že upevňuje základ pre medzinárodnú
ekonomickú a vedeckotechnickú spoluprácu
v oblasti využívania prostriedkov meniacich životné
prostredie pre mierové účely a rovnako v
otázke zachovania a zlepšovania životného
prostredia.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, ako spoločná spravodajkyňa Zahraničného,
Ústavnoprávneho, Branného a bezpečnostného
výboru Snemovne ľudu navrhujem, aby s predloženým
Dohovorom Snemovňa ľudu vyslovila súhlas.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Solčanskej. Udeľujem slovo
spravodajcovi výborov Snemovne národov poslancovi
Zdeňkovi Sytnému.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
Z. Sytný: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, výborům ústavně
právnímu, zahraničnímu, brannému
a bezpečnostnímu Sněmovny národů
byla přikázána k projednání
Úmluva o zákazu vojenského nebo jakéhokoliv
jiného nepřátelského použití
prostředků měnících životní
prostředí, podepsaná v Ženevě
dne 18. května 1977.
Uvedená úmluva vymezuje po obsahové stránce
rozsah závazků smluvních států
nepoužít prostředky měnící
životní prostředí pro vojenské
nebo jiné nepřátelské účely
a rovněž vlastnosti takových prostředků,
jejichž použití podléhá zákazu.
Z ustanovení úmluvy v článcích
I a II vyplývá, že zákaz se vztahuje
výlučně na vojenské a jinak prokazatelné
nepřátelské vyvolávání
umělých změn v životním prostředí.
Úmluva se tudíž nemůže týkat
znečištění nebo jiného poškozování
životního prostředí průmyslovou,
zemědělskou nebo jinou mírovou činností
smluvních států, které se upravují
jinými dvoustrannými nebo mnohostrannými
opatřeními a procedurami.
Článek III vysvětluje, že úmluva
nebrání použití prostředků
měnících životní prostředí
pro mírové účely a nedotýká
se zásad a pravidel mezinárodního práva
upravujícího takové použití.
V dalších článcích ústavy
se stanoví opatření k zajištění
jejího plnění a stížnostní
procedura, procedura předkládání a
přijímání změn v úmluvě
a další. Je rovněž stanoveno, že
úmluva se uzavírá na neomezenou dobu platnosti
a že jejím depozitářem je generální
tajemník Organizace spojených národů.
K úmluvě je jako její nedílná
součást připojena Příloha,
která stanoví funkce a jednací řád
Poradního výboru znalců. Úkolem tohoto
Poradního výboru je poskytnout znalecký posudek
k jakémukoliv problému předloženému
smluvním státem žádajícím
o svolání výboru. Svého znalce do
Poradního výboru může vyslat každý
účastník úmluvy.
Vážené soudružky a soudruzi, výbory
ústavně právní, zahraniční,
branné a bezpečnostní Sněmovny národů
projednaly úmluvu a souhlasily s ní. Dovolte mi
proto, abych jako jejich společný zpravodaj navrhl
Sněmovně národů, aby s navrženou
úmluvou vyslovila souhlas.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Sytnému.
Do rozpravy k tomuto bodu sa písomne prihlásil poslanec
Ladislav Švehla. Prosím, aby sa ujal slova.
Poslanec SL L. Švehla: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, situace v mezinárodních jednáních
o omezení zbrojení a odzbrojení je i přes
dílčí pozitivní kroky značně
komplikovaná a nesnadná. Proto úmluvu, kterou
dnes projednáváme a která je součástí
dlouhé cesty k trvalému míru, musíme
hodnotit kladně, třebaže zdaleka nevylučuje
válečné konflikty. Úmluvou se dosahuje
aspoň toho, že se snaží odstranit nejvážnější
hrozbu, tj. bojující vojska, i civilní obyvatelstvo
na širokém území, a to po dlouhou dobu.
Tak jako v oblastních otázkách zachování
míru a odstraňováni nebezpečí
válek, i tato úmluva je výsledkem důsledného
snažení socialistického světa, především
Sovětského svazu. Je pokračováním
úmluvy o omezení zkoušek zbraní hromadného
ničení, navazuje na výsledky jednání
o bezpečnosti v Evropě, na zákaz vývoje
výroby nových druhů a systémů
zbraní hromadného ničení.
Ohromující rozmach vědy a techniky v posledních
desetiletích přináší objevy,
které mají nesmírný význam
pro lidstvo. Umožňují ovládat nesmírné
množství energie, zkoumat sluneční soustavu,
odstraňovat nemoci a v mnohých případech
dosah objevů nemůžeme ještě docenit.
Vedle těchto pozitivních jevů velké
objevy slouží bohužel také k tomu, aby
se u každého z nich okamžitě uvažovalo
v kruzích nepřejících míru
o válečném využití, ačkoliv
mnohé objevy se mohou stát pro lidstvo smrtelným
nebezpečím. Je to smutný, ale konkrétní
fakt, že na světě se zabývá 400
tis. vědců pro lidstvo neproduktivním vojenským
výzkumem.
Soudobé zbraně, které mohou působit
proti člověku, jsou již dosti známé.
Nejtypičtějším příkladem
je atomová puma, jejíž zplodiny po výbuchu
mohou vedle přímého působení
zamořit svými zplodinami a radioaktivitou i velmi
rozsáhlé území na dlouhou dobu a radioaktivním
zářením se mohou promítat do celé
generace, jako tomu bylo v Hirošimě a Nagasaki.
Snad právě proto, že atomová puma má
mohutnost ničivého výbuchu a vytváří
dlouhodobě zamořené prostory radioaktivním
spadem, vítají ve Spojených státech
neutronovou pumu, jejíž výrobu a použití
by chtěli postavit mimo dosud přijaté úmluvy.
Farizejsky ji označují za čistou pumu, která
ničí jen omezený okruh vytvořených
materiálních hodnot, ale o to strašněji
působí smrtícím proudem neutronů
na člověka. Jde v podstatě o vodíkovou
pumu, která ke své iniciaci zřejmě
nepotřebuje jako dosud atomovou nálož. Někteří
odborníci se domnívají, že ji k výbuchu
uvádí laser.
Soudružky a soudruzi poslanci, radioaktivita není
jediným nebezpečím. Vzpomeňme na válku
ve Vietnamu, kde vlivem použitých prostředků
byla v celých rozsáhlých územích
zcela zničena vegetace na delší dobu, vzpomeňme
na Koreu, kde titíž útočníci
použili bakteriologických pum. Dnes se k uvedeným
prostředkům připojují i další,
které mohou naplňovat zbrojnice útočníků.
Nové, účinnější zbraně
a zbraňové systémy radiologické, elektro,
infrazvukové, genetické, etické a jiné
stávají se aktuální hrozbou.
Kvalitativně nové zbraně mají své
zákonnosti a je otázkou, zda se je podaří
včas a v celém rozsahu poznat. Jinak může
nastat situace, že vědecký poznatek vložený
do zbraní se vymkne z ovladatelnosti, a to jak při
válečném použití, tak ve stadiu
zkoušek.
Příroda ve své rozmanitosti je nevyčerpatelná
a lidský genius umožňuje ji stále více
poznávat. Chceme její zákony uplatňovat
ve prospěch člověka a nikoliv proti němu.
A kdyby dnes došlo k úplnému zákazu
a zrušení všech zbraní na světě,
věřím, že drtivá většina
lidí by s tím plně souhlasila.
Soudružky a soudruzi poslanci, připojuji se k zpravodajům
a plně s projednávanou úmluvou souhlasím.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Pýtam sa poslancov, či sa ešte niekto hlási
o slovo v rozprave. (Nikdo.) Keď nie, vyhlasujem rozpravu
za skončenú.
Žiada ešte podpredseda vlády slovo? (Ne.)
Spravodajcovia? (Ne.) Taktiež nie.
Teda môžeme pristúpiť k hlasovaniu o tomto
bode programu.
V zasadacej sieni je teraz prítomných 154 poslancov
Snemovne ľudu, 60 poslancov Snemovne národov z Českej
socialistickej republiky a 63 poslancov zo Slovenskej socialistickej
republiky. Snemovne sú spôsobilé sa uznášať.
V parlamentnej tlači č. 21 sa navrhuje uznesenie,
ktorým sa odporúča súhlasiť s
prerokúvaným Dohovorom.
Navrhujem, aby najprv hlasovali poslanci Snemovne ľudu.
Kto z nich súhlasí s návrhom uznesenia, ako
ho navrhla a odporučila spoločná spravodajkyňa
výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje
se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Snemovňa ľudu návrh uznesenia prijala.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto z nich súhlasí s návrhom uznesenia, nech
zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Aj Snemovňa národov návrh uznesenia prijala.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky súhlasí s Dohovorom o zákaze
vojenského, alebo akéhokoľvek iného
nepriateľského použitia prostriedkov meniacich
životné prostredie, podpísaným v Ženeve
dňa 18. mája 1977.
Súdružky a súdruhovia poslanci, teraz prerušujem
naše rokovanie na 30 minút. Budeme pokračovať
presne o 15.30 hod.
(Jednání přerušeno v 14.59 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 15.30 hod.)
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Súdružky a súdruhovia poslanci, budeme pokračovať
v rokovaní podľa nášho schváleného
programu. Teraz pristúpime k prerokovaniu ďalšieho
bodu, ktorým je
Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej
republiky na súhlas Zmluva medzi Československou
socialistickou republikou a Maďarskou ľudovou republikou
o spolupráci a vzájomnej pomoci na československo-maďarských
štátnych hraniciach, podpísaná v Prahe
dňa 19. novembra 1976 (tlač 22).
Návrh odôvodní federálny minister vnútra
s. Jaromír Obzina. Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr vnitra ČSSR J. Obzina: Vážený
soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, jménem vlády
Československé socialistické republiky předkládám
Federálnímu shromáždění
k projednání a schválení návrh
Smlouvy mezi Československou socialistickou republikou
a Maďarskou lidovou republikou o spolupráci a vzájemné
pomoci na československo-maďarských státních
hranicích. Návrh předložené smluvní
úpravy odpovídá celkové koncepci přestavby
smluvních vztahů na úseku státních
hranic mezi socialistickými státy. Zpravidla jsou
to smlouvy mající z vůle zákonodárce
dlouhodobou platnost a předpokládající
změny jen za mimořádně výjimečných
okolností. Navíc v daném případě
nahrazuje předkládaná smlouva několik
vládních dohod a jiných smluvních
úprav, které v minulosti dílčím
způsobem problematiku řešily, nikoliv v komplexu,
nýbrž částečně. Ke změně
státních hranic dochází jen ve výjimečných
případech. V současné době
dochází většinou k těmto změnám
se socialistickými státy v souvislosti s úpravou
hraničních vodních toků, a to v důsledku
jejich napřímení, výstavby přehrad
nebo jiných vodních děl, kdy se určité
části území sousedních států
ocitají za státní hranicí, která
se zpravidla převádí do středu toku
hraničních vod. Vzájemná výměna
těchto území se provádí naturálním
vyrovnáním. V případě Maďarské
lidové republiky probíhají takové
práce na hraničních tocích řeky
Ipeľ, Roňva, Slaná, Bodrog, Horná, Tisa,
Bodva a v souvislosti s výstavbou vodního díla
na Dunaji Gabčíkovo-Nagymárosz.
Vycházíme z předpokladu, že teprve po
definitivním skončení těchto prací
bude uzavřena smlouva, která upraví průběh
československo-maďarských hranic. Řada
problémů však nepatří ke statutárním
otázkám, to je k čáře státních
hranic, udržování hraničních
znaků, vymezení hraničních vod a cest
a vedení hraničních dokumentů, avšak
přesto vyžadují přesné mezinárodní
právní vymezení. A jsou ve své většině
začleněny do předkládané smlouvy.
Jde především o otázku týkající
se plavení dříví, rybolovu, myslivosti
a lesního hospodářství. Jedná
se tedy o problematiku režimu na státních hranicích,
v nichž dochází častěji ke změnám
v důsledku rozvoje styků mezi socialistickými
sousedy, růstu počtu hospodářských
zařízení, která se dotýkají
státních hranic a výrobní i jiné
činnosti poblíž státních hranic.
Tato problematika je smluvně upravena, avšak dosud
platná vládní dohoda mezi ČSSR a Maďarskou
lidovou republikou o hraničních zmocněncích
ze dne 13. října 1956 za uplynulých 20 let
zastarala a nevystihuje již plně vývoj v celé
uvedené oblasti. Proto je nahrazována předloženým
návrhem, obsahujícím komplexně problematiku
režimu na státních hranicích. Zahrnuje
skutečnost, že pro otázky vzájemné
spolupráce a pomoci ustaví obě vlády
hlavní hraniční zmocněnce, kteří
budou pravidelně jedenkrát za rok projednávat
zásadní otázky spolupráce a vzájemné
pomoci. Vlastní činnost na státních
hranicích budou zabezpečovat na jednotlivých
úsecích státních hranic hraniční
zmocněnci a jejich pomocníci. Funkcemi hraničních
zmocněnců a pomocníků hraničních
zmocněnců jsou pověřováni funkcionáři
Sboru národní bezpečnosti nebo pohraniční
stráže, kteří mají na starosti
ochranu státních hranic.