Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Kožešník: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vážení přítomní,
projednávání otázek vědy, jejího
řízení, organizace, jakož i Československá
akademie věd vůbec, věnují naše
nejvyšší zastupitelské orgány soustavnou
pozornost.
Vyplývá to logicky z hlubokého vnitřního
sepětí mezi socialismem a vědou, které
v současné etapě vědeckotechnické
revoluce vystupuje s daleko větší naléhavostí.
Dnes jsme již dospěli do stadia, kdy se vědeckotechnický
rozvoj stal klíčovým článkem
dalšího postupu vpřed, kdy věda prostupuje
všechny oblasti naší činnosti, kdy se
stává výrobní silou v plném
smyslu tohoto slova a základním článkem
cyklu výzkum - vývoj - výroba - užití.
Poslední sjezdy KSSS a naší Komunistické
strany, ale i dalších komunistických a dělnických
stran bratrských socialistických zemí shodně
tyto ověřené zásady zdůraznily
a promítly do závěrů svých
jednání.
Tyto nové skutečnosti kladou zvýšené
nároky na zintenzívnění, zkvalitnění
a zefektivnění řídící
činnosti v Akademii, pro které má novela
zákona o Československé akademii věd
vytvořit potřebné právní předpoklady.
Představuje tak jedno z opatření k uskutečnění
závěrů XV. sjezdu KSČ o zvyšování
účinnosti vědeckého poznání
a uplatňování jeho výsledků
v praxi. Konkrétní úkoly obsahovalo již
usnesení předsednictva ÚV KSČ z 3.
5. 1974. Úpravy promítnuté v novele vycházejí
z nezbytnosti prohloubit spojení zásady kolektivního
projednávání a posuzování důležitých
otázek s individuální odpovědností
vedoucího funkcionáře - jeho pravomoci.
Posílením pravomoci předsedy ČSAV
se zvýší operativnost řízení
Akademie a jejím kolektivním orgánům
se umožní, aby se ve větší míře
než dosud mohly věnovat základním koncepcím
a ideově teoretickým otázkám rozvoje
vědy a jednotlivých vědních oborů,
které mají pružně reagovat na potřeby
dalšího rozvoje naší socialistické
společnosti a na úkoly československé
vědy v prohlubující se integraci vědecké
činnosti v zemích socialistického společenství.
Zvýrazněním postavení předsedy
ČSAV, jako předsedy jejího presidia, je dán
právní základ pro přímou odpovědnost
dalších funkcionářů Akademie
předsedovi ČSAV a pro operativní řízení.
K zefektivnění řízení v ČSAV
směřuje též ustanovení, podle
kterého právo podávat návrhy na zřizování
komisí a ostatních pomocných orgánů
Akademie přísluší jejímu předsedovi.
Členy komisí a pomocných orgánů
mohou být jmenováni i význační
odborníci z praxe, kteří nejsou členy
Akademie.
Předložený návrh zákona zdůrazňuje,
že s členstvím v Akademii má být
jednoznačně spojována tvůrčí
činnost při rozvíjení vědeckého
výzkumu a aktivní účast na realizaci
jeho výsledků ve prospěch socialistické
společnosti. To - spolu s nově zaváděným
pravidelným hodnocením činnosti akademiků
a členů korespondentů - směřuje
k podnícení vysoké aktivity všech, jejichž
vědeckou práci a zásluhy o rozvoj vědy
ocenila naše socialistická společnost udělením
členství v Akademii. Úkol hodnotit činnost
akademiků a členů korespondentů, a
to nejméně v pětiletých obdobích,
svěřuje návrh zákona presidiu Akademie.
Presidiu se rovněž přiznává právo
navrhnout na základě tohoto hodnocení zrušení
členství u těch členů Akademie,
kteří své základní povinnosti
neplní. Pravomoc presidia se dále rozšiřuje
o právo podávat vládě ČSSR
návrhy na jmenování nových členů
Akademie, jakož i na jmenování a odvolání
dalších členů presidia.
V § 14 odst. 3 se nově uvádí funkce
vědeckého sekretáře (dosud generální
sekretář). Tento název bude lépe odpovídat
náplni jeho práce, která se má soustředit
hlavně na sledování a usměrňování
vědecké činnosti ústavů a pracovišť
Akademie.
V zájmu operativnosti ponechává návrh
zákona na rozhodnutí presidia ČSAV určit
způsob konkrétního řízení
aparátu Akademie, který zajišťuje její
úkoly v oblasti správní, hospodářské
a organizační.
Novela řeší rovněž otázku
ukončení funkčního období současného
presidia ČSAV, která až dosud zůstávala
otevřenou, a stanoví, aby napříště
trvalo funkční období presidia pět
let.
Pracovní poměry s vědeckými pracovníky
se budou podle § 20 odst. 4 napříště
uzavírat na dobu 5 let, což bude v souladu s obdobím,
za které se bude provádět jejich komplexní
hodnocení (zatím byla doba čtyřletá).
Realizace zákona si nevyžádá zvýšené
finanční náklady ani zvýšení
počtu pracovních sil. Zákon bude uskutečněn
v rámci stanoveného rozpočtu ČSAV.
V závěru bych chtěl konstatovat, vážené
soudružky a soudruzi, že novela zákona odpovídá
současným potřebám Akademie a potřebám
zabezpečení jejích úkolů. Realizace
navržených opatření bude nesporně
přínosem ke zkvalitnění a zvýšení
efektivnosti řídící práce v
Akademii i celkového systému řízení
vědeckého výzkumu na jejích pracovištích.
Přispěje tak ke splnění závažných
úkolů, které pro Československou akademii
věd a celý náš základní
výzkum vyplynuly ze závěrů XV. sjezdu
Komunistické strany Československa.
Ústavně právní výbory a kulturní
výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů
projednaly na společné schůzi dne 14. 12.
t. r. předložený vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 54/1963 Sb., o Československé
akademii věd, ve znění zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 26/1970 Sb., zaujaly
souhlasné stanovisko k návrhu a doporučují
jej sněmovnám ke schválení. Děkuji.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Kožešníkovi. Slovo má
spravodajkyňa Snemovne národov, poslankyňa
Irena Horečná.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně I. Horečná: V duchu Leninovho
odkazu nie je dnes u nás vzdelanie žiadnou mŕtvou
literou alebo módnou frázou, ale naozaj preniká
ľudom do krvi a plne a skutočne stáva sa neoddeliteľnou
súčasťou ich života. Dôkazom toho
je i vývoj nášho zákonodarstva o našej
vedeckej inštitúcii - Československej akadémii
vied. Ak prvý zákon o Československej akadémii
vied z roku 1952 vymedzil zásadne jej základné
poslanie a hlavne smery jej činnosti, potom zákon
z roku 1963 a zvlášť jeho novela z roku 1970
hovorí už celkom adresne, konkrétne a podrobne
o zodpovednosti Akadémie za plánovitý rozvoj
československej socialistickej vedy v záujme výstavby
vyspelej socialistickej spoločnosti v Československej
socialistickej republike.
Vážené súdružky a súdruhovia,
Československá akadémia vied, ako vedecká
inštitúcia zabezpečujúca a koordinujúca
základný výskum, predstavuje v súčasnosti
pomerne zložitý organizmus, ktorého úlohy
sú v dôsledku zrýchľovania tempa vedeckotechnického
rozvoja stále náročnejšie. Plnenie vedeckých
úloh Akadémie, ktoré musia vytvárať
nevyhnutnú základňu poznatkov pre súčasné,
ale najmä perspektívne potreby vedeckotechnického
rozvoja v našom národnom hospodárstve, vyžaduje
dnes maximálnu pružnosť a operatívnosť
riadenia celej jej činnosti. Preto pri prerokúvaní
podrobnej analýzy základného výskumu
v ČSAV a určení jeho ďalších
smerov bolo Akadémii uložené vypracovať
okrem iného aj opatrenia na zefektívnenie a skvalitnenie
jej riadiacej práce. Realizácia týchto opatrení
je podmienená vytvorením nevyhnutných právnych
predpokladov, čo je hlavným cieľom predpokladanej
novely zákona o ČSAV. Novela obsahuje nevyhnutné
čiastkové úpravy riešiace naliehavé
otázky vnútorného usporiadania a vzťahov
v riadiacej sfére Akadémie, ktoré sa však
nedotýkajú postavenia Akadémie, ani jej hlavných
úloh, ako sú upravené zákonom o ČSAV
z roku 1963 a jeho novelou z roku 1970.
Obdobnú úpravu pripravujú príslušné
orgány Slovenskej socialistickej republiky pokiaľ
ide o Slovenskú akadémiu vied.
Z opatrení zakotvených v návrhu novely zákona
budú vychádzať nové stanovy Akadémie,
v ktorých budú jednotlivé opatrenia ďalej
konkretizované a špecifikované.
Novela zákona o ČSAV vytvára síce
len čiastočné, avšak významné
predpoklady pre to, aby sa činnosť Československej
akadémie vied rozvíjala v zložitých
podmienkach stále sa zrýchľujúceho tempa
vedeckotechnického rozvoja v plnom súlade s potrebami
tejto spoločnosti, ktorá jej venuje - a aj naďalej
bude venovať všestrannú starostlivosť a
podporu.
Ako spoločná spravodajkyňa Ústavnoprávneho
výboru a Kultúrneho výboru Snemovne národov,
chcela by som vás informovať, že vládny
návrh zákona prerokovala a schválila Česká
národná rada a Slovenská národná
rada bez pripomienok. Takisto Ústavnoprávny výbor
a Kultúrny výbor SN, ktorým bol návrh
pridelený na prerokovanie, vyslovili s ním súhlas
v predloženom znení a odporučili ho Snemovni
národov bez ďalších pripomienok na schválenie.
Z uvedených dôvodov odporúčam Snemovni
národov, aby schválila predložený vládny
návrh, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon o Československej akadémii vied.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Horečnej.
Súdružky a súdruhovia poslanci, do rozpravy
k tomuto bodu sa nikto písomne neprihlásil. Pýtam
sa vás preto, či niekto z poslancov chce k tomuto
návrhu vystúpiť v rozprave. (Nikdo.) Ak nikto,
pýtam sa podpredsedu vlády s. Lúčana,
či chce ešte niečo povedať? (Místopředseda
vlády ČSSR M. Lúčan: Nie.)
Nechce. Ďakujem.
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu. Pri
schvaľovaní tohto vládneho návrhu zákona
platí podľa článku 42 ústavného
zákona o čs. federácii zákaz majorizácie.
Konštatujem, že v zasadacej sále je prítomných
151 poslancov Snemovne ľudu, 60 poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike a 65
poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej
socialistickej republike. Obidve snemovne sú uznášania
schopné.
Najskôr hlasujú poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom,
ako ho odporučil spravodajca výborov SĽ, nech
zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? Nikto.
Snemovňa ľudu návrh zákona jednomyseľne
schválila.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Českej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti?
Zdržal sa niekto hlasovania? Nikto.
S návrhom zákona vyslovili súhlas aj všetci
prítomní poslanci Snemovne národov zvolení
v Českej socialistickej republike.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zo Slovenskej socialistickej republiky.
Kto z nich s návrhom súhlasí, nech zdvihne
ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti?
Zdržal sa niekto hlasovania? Nikto.
S návrhom vyslovili súhlas aj všetci prítomní
poslanci Snemovne národov zo Slovenskej socialistickej
republiky.
Teda i Snemovňa národov schválila návrh
jednomyseľne.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie Snemovne ľudu
a Snemovne národov konštatujem, že Federálne
zhromaždenie ČSSR prijalo zákon, ktorým
sa mení a dopĺňa zákon č. 54/1963
Zb. o Čs. akadémii vied, v znení zákonného
opatrenia Predsedníctva FZ č. 26/1970 Zb. (tlač
č. 25).
Súdružky a súdruhovia poslanci, podľa
schváleného programu prerokujeme teraz
Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej
republiky na súhlas Zmluva medzi Československou
socialistickou republikou a Mongolskou ľudovou republikou
o poskytovaní právnej pomoci a o právnych
vzťahoch v občianskych, rodinných a trestných
veciach, podpísaná v Ulánbátare 15.
októbra 1976 (tlač 20).
Súdružky a súdruhovia, na prerokúvanie
tohto vládneho návrhu prišiel do zasadacej
siene veľvyslanec Mongolskej ľudovej republike súdruh
Enebiš. Srdečne ho medzi nami vítam. (Potlesk.)
Návrh odôvodní podpredseda vlády ČSSR
súdruh Karol Laco. Prosím, aby sa ujal slova.
Místopředseda vlády ČSSR K. Laco:
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, vážení hostia, k Zmluve o právnej
pomoci a o právnych vzťahoch v občianskych,
rodinných a trestných veciach medzi Československou
socialistickou republikou a Mongolskou ľudovou republikou,
podpísanou 15. októbra 1976, dovoľte, prosím,
niekoľko poznámok, ktorými chcem v mene vlády
ČSSR odporučiť túto Zmluvu na schválenie.
Medzi Československou socialistickou republikou a Mongolskou
ľudovou republikou dochádza k bohatému rozvoju
vzťahov založených na princípoch marxizmu-leninizmu
a socialistického internacionalizmu. Táto skutočnosť
sa stáva charakteristická menovite po podpísaní
novej Zmluvy o priateľstve a vzájomnej spolupráci
medzi Československou socialistickou republikou a Mongolskou
ľudovou republikou v roku 1973, zmluvy, ktorá vyjadruje
spoločný záujem a odhodlanie našich
národov pomáhať si vo všetkých
oblastiach socialistického rozvoja.
Tesné koordinované styky medzi našimi straníckymi
a vládnymi orgánmi a inštitúciami sa
výrazne prejavujú predovšetkým v oblasti
hospodárskej a vedeckotechnickej spolupráce.
Vychádzajúc z cieľov komplexného programu
socialistickej ekonomickej integrácie spolupracujeme s
Mongolskou ľudovou republikou najmä pri rozvoji jej
kožiarskeho a obuvníckeho priemyslu, teda odvetví,
v ktorých máme bohaté skúsenosti,
pričom sa tieto odvetvia ponúkajú do pozornosti
z hľadiska možností využívania miestnych
zdrojov pre Mongolskú ľudovú republiku.
Dlhodobú tradíciu má naša spolupráca
v oblasti geologického prieskumu mongolského nerastného
bohatstva. Máme záujem podieľať sa taktiež
na využívaní niektorých, pre naše
národné hospodárstvo zaujímavých
ložísk, predovšetkým formou mnohostrannej
spolupráce so Sovietskym zväzom, respektíve
s ďalšími socialistickými krajinami.
Vzostupný trend má aj vzájomná výmena
tovarov medzi obidvomi našimi štátmi, ktorá
čoraz viac začína uspokojovať špecifické
potreby rozvoja našich ekonomík.
Úmerne s rozvojom československo-mongolských
vzťahov rastie aj počet krátkodobých
a dlhodobých pobytov našich občanov v Mongolsku
a naopak. V súčasnosti pracuje v Mongolsku asi 200
československých špecialistov. Podľa dohôd
o dlhodobej hospodárskej spolupráci sa bude tento
počet v najbližších rokoch ďalej
zvyšovať.
Mongolskí občania prichádzajú do Československa
predovšetkým za účelom zvyšovania
kvalifikácie. Toho času študuje u nás
130 mongolských študentov. Asi 200 mongolských
pracujúcich si zvyšuje svoju odbornosť v závodoch
kožiarskeho a obuvníckeho priemyslu. Do odborno-technických
učilíšť v Československu nastupuje
v tomto roku 75 mongolských učňov. Vzhľadom
na rastúce nároky rozvíjajúceho sa
mongolského priemyslu, na kvalifikované pracovné
sily, predpokládame v tomto smere ďalší
rast.