Bude nutné, a s tím počítáme
dále ve spolupráci s dopravními komisemi
KNV a ONV, řešit přepravu uhlí tak,
že ucelené vlaky s uhlím přijdou do
tzv. rozptylových stanic a odtud pak uhlí bude rozváženo
auty.
Pro získání dalšího ložného
prostoru budeme v maximální míře využívat
vozů cizích železničních správ
a vozů společného parku v rámci socialistických
států.
Počítáme s vyšším zapojením
vodní dopravy. Půjde především
o zvýšení aktivizační činnosti
u obou plavebních podniků a lepší propojení
spolupráce vodní dopravy a železniční
dopravy, ale také o zvýšení zájmu
přepravců o tento druh dopravy. Ve větší
míře bude muset být využívána
vodní doprava i k vývozu zboží. K tomu
je nutná velmi úzká spolupráce s organizacemi
ministerstva zahraničního obchodu již při
přípravě smluv o dodávkách.
Také budou nutná investiční opatření
v našich přístavech a modernizace lodního
parku.
Oblast silniční dopravy bude v příštím
roce mimořádně zatížena potřebou
přepravy 2,5 mil. tun hnědého uhlí
ze severních Čech. Je třeba snížit
správkové procento automobilového parku,
více využívat automobilový park odstraněním
nebo snížením prostojů u nakládky.
Všechna uvedená opatření v oblasti přepravy
mohou pozitivně ovlivnit plnění plánu
jen tehdy, budou-li realizována komplexně, ve vzájemné
spolupráci jednotlivých dopravních oborů
ve smyslu zásad státní dopravní politiky
a ve spolupráci s druhou stranou, s našimi přepravci
a za jejich plného pochopení.
Na podporu těchto opatření je zaměřen
celý rozvoj pracovní iniciativy všech dopraváků.
Mnohý z vás, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, je nejen uživatelem služeb dopravy,
ale ve svém zaměstnání také
výrobcem nebo dodavatelem zařízení
a základních prostředků, které
slouží dopravě k tomu, aby zvládla své
úlohy. Prosím vás proto, abyste nám
pomohli i v oblasti dodavatelské řešit tlakem
na výrobce problémy, spojené s kvalitou i
množstvím dodávaných strojů a
zařízení. Bylo by neodpovědné,
kdybych zde prohlásil, že situace se od začátku
roku 1978 změní natolik, že nebude denních
problémů s přístavbou vozů,
že jich bude dostatek v každé době a potřebném
sortimentu. Můžeme a musíme však zvrátit
situaci především odstraňováním
našich vlastních nedostatků, ale i plněním
úkolů pro resort dopravy. Opět tedy půjde
již od začátku roku 1978 o denní starost
o regulaci parku v síti, tlak na nepřetržitost
vykládky, o úzký denní styk dopraváků
a přepravců, o operativní řešení
vznikajících problémů ve výrobě
i dopravě. Všechna tato opatření jsou
dále doplněna výpomocí našim
železnicím Čs. lidovou armádou, posílením
hmotné zainteresovanosti našich nejužších
profesí a dalšími opatřeními
operativního charakteru, která směřují
k naplnění plánovaných objemů,
potřebných k zajištění chodu
národního hospodářství.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem ministrovi Blažkovi. Pýtam sa poslankyne
Tenglerovej, či je spokojná s odpoveďou. (Poslankyně
H. Tenglerová: Ano.) Ďakujem. Súdružky
a súdruhovia, vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Pýtam sa súdruha ministra Léra, či
si žiada záverečné slovo. Áno.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážené
soudružky a soudruzi, vláda při schvalování
plánu a rozpočtu na příští
rok si byla plně vědoma toho, že jde o středový
rok pětiletky, kdy kvalitní plnění
všech úkolů má mimořádný
význam pro vytvoření spolehlivé základny
úspěšného dokončení celé
pětiletky. Proto při schválení plánu
a rozpočtu přijala velký soubor věcných
i organizačních úkolů, na jehož
důsledném plnění bude trvat. Mluvím
o tom, protože tento soubor opatření v zásadě
odpovídá celé řadě připomínek
i podnětů, které byly předneseny v
dnešní rozpravě, ale také v rozpravě
ve výborech Federálního shromáždění.
Jde o tak zásadní úkoly, jako je zabezpečení
vnitřního trhu, zefektivnění investiční
výstavby, zvýšení účinnosti
technického rozvoje, zabezpečení úkolů
v zahraničním obchodě, ale i o takové
úkoly, jako je například přísnější
usměrňování vývoje řídícího
a správního aparátu, což je připomínka,
která se často ozývá v rozpravě
ve výborech Federálního shromáždění.
Vláda vyžaduje od svých členů
a také od celé řídící
hospodářské osy důslednější
přístup a zkvalitnění konkrétní
řídící práce tak, jak o tom
hovořil soudruh Husák v závěrečném
slově na 9. zasedání ÚV KSČ.
Současně se však zabývá nebo
bude zabývat celou řadou systémových
koncepčních otázek, jako je například
zkvalitnění plánování hmotných
vztahů, bilancování v národním
hospodářství, zkvalitnění soustavy
ukazatelů státního plánu, zejména
zvýrazněním ukazatelů efektivnosti
a kvality, postupné zdokonalování výrobně
technické základny, a řadou dalších
vážných systémových koncepčních
otázek.
Vláda oceňuje podporu Federálního
shromáždění, které se jí
dnes dostává pro plnění úkolů
příštího roku, které budou opět
náročnější, než byly úkoly
letošního roku, a děkuje poslancům za
podněty a připomínky, které byly v
rozpravě vysloveny. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem. Žiada o záverečné slovo
spravodajca poslanec Křenek? Áno.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
D. Křenek: Soudružky a soudruzi poslanci, průběh
rozpravy, ve které vystoupilo 10 poslanců, potvrdil
správnost závěrů zapracovaných
do rozpočtu. Jako společný zpravodaj výborů
SN doporučuji Sněmovně národů
přijmout zákon o státním rozpočtu
čs. federace na rok 1978 v předloženém
znění.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem. Žiada o záverečné slovo
spravodajca poslanec Belko? Áno.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Belko: Súdružky a súdruhovia, predložený
návrh rozpočtového zákona na rok 1978
nie je v rozpore s obsahom rozpravy, ale rozprava zvýraznila
potrebu plnenia štátneho plánu v budúcom
roku a maximálnu hospodárnosť vo výrobnej
a nevýrobnej sfére.
Preto odporúčam i ja, ako spravodajca Snemovne ľudu,
vysloviť s ním súhlas v predloženom znení.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem. Súdružky a súdruhovia poslanci,
môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu o predloženom
návrhu. Pri schvaľovaní vládneho návrhu
zákona o štátnom rozpočte platí,
podľa článku 42 ústavného zákona
o čs. federácii, zákaz majorizácie
a preto v Snemovni národov hlasujú oddelene poslanci
zvolení v Českej a poslanci zvolení v Slovenskej
socialistickej republike.
V sále je prítomných 169 poslancov Snemovne
ľudu, 62 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike a 67 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike,
čiže obidve snemovne sú spôsobilé
sa uznášať. Navrhujem, aby najskôr hlasovali
poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
zákona o štátnom rozpočte československej
federácie na rok 1978, ako bol predložený,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
S vládnym návrhom zákona o štátnom
rozpočte československej federácie na rok
1978 vyslovili súhlas všetci prítomní
poslanci Snemovne ľudu.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov,
a to najprv poslanci zvolení v Českej socialistickej
republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s vládnym
návrhom, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Konštatujem, že s vládnym návrhom zákona
vyslovili súhlas všetci prítomní poslanci
Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej
republike.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s vládnym
návrhom, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? Nikto.
S vládnym návrhom vyslovili súhlas aj všetci
prítomní poslanci Snemovne národov zvolení
v Slovenskej socialistickej republike a Snemovňa národov
taktiež návrh zákona jednomyseľne prijala.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie Snemovne ľudu
a Snemovne národov konštatujem, že Federálne
zhromaždenie Československej socialistickej republiky
schválilo zákon o štátnom rozpočte
československej federácie na rok 1978.
Súdružky a súdruhovia, podľa schváleného
programu teraz prerokujeme
Vládny návrh zákona, ktorým sa
mení a dopĺňa zákon čís.
54/1963 Zb. o Československej akadémii vied, v znení
zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia č. 26/1970 Zb. (tlač 25).
Tento návrh federálnej vlády odôvodní
jej podpredseda súdruh Matej Lúčan. Prosím,
aby sa ujal slova.
Místopředseda vlády ČSSR M. Lúčan:
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, veda sa stáva čoraz významnejším
zdrojom ekonomického, sociálneho i kultúrneho
rozvoja ľudskej spoločnosti. Tento všeobecný
poznatok má osobitnú platnosť pre socialistickú
spoločnosť, pretože veda je základom socializmu,
pretože socializmus z vedy vyrastá a na vede uvedomele
stavia. Komunistická strana Československa i náš
socialistický štát venujú rozvoju vedy
všestrannú politickú, spoločenskú
i materiálnu podporu.
Preto už v roku 1952 bola založená Československá
akadémia vied a v roku 1953 Slovenská akadémia
vied. Od tých čias bola v ČSSR vybudovaná
mohutná základňa základného
výskumu, ktorá má v súčasnosti
vyše 130 vedeckých pracovísk a vyše 14
tisíc pracovníkov. Maximálne využitie
síl a prostriedkov, ktoré základný
vedecký výskum v ČSSR predstavuje, je zásadnou
otázkou a úlohou, ktorú musíme nepretržite
sledovať.
Podľa zákona č. 54 Zb. z 9. júla 1963
a zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia zo dňa 19. marca 1970, Československá
akadémia vied je vrcholnou vedeckou inštitúciou
v ČSSR. Vytvára celkovú koncepciu rozvoja
československej vedy, pripravuje návrhy štátnych
plánov základného výskumu v oblasti
prírodných, technických i spoločenských
vied, koordinuje ich plnenie, vedecky a metodicky usmerňuje
základný výskum i na ostatných vedeckých
pracoviskách.
Československá veda a československí
vedci dosiahli v uplynulých rokoch významné
výsledky, ktoré obohatili svetovú vedu a
prispeli k rozvoju československého hospodárstva
i k riešeniu ďalších problémov rozvoja
spoločnosti. Strana i socialistický štát
každoročne oceňujú túto prácu.
Mnohým pracovníkom Akadémie vied boli udelené
štátne ceny Klementa Gottwalda a vysoké štátne
vyznamenania.
Súčasne si ale uvedomujeme, že možnosti,
ktorými disponuje naša vedeckovýskumná
základňa, nie sú ešte plne využité,
a to sa týka i ČSAV a SAV. Naliehavú potrebu
zvýšiť úroveň vedeckotechnického
potenciálu našej krajiny a jeho lepšieho využitia
zdôraznil XV. zjazd Komunistickej strany Československa.
Podčiarkol neobyčajne významnú úlohu
základného výskumu i jeho zodpovednosť
za to, aby sa s predstihom vytvárala zásoba teoretických
poznatkov a metodologických východísk pre
aplikáciu vedy na všetkých úsekoch života
našej spoločnosti. Tak, ako v celom našom živote,
aj tu ide predovšetkým o zvýšenie účinnosti
a kvality práce celej vedeckovýskumnej základne,
o intenzifikáciu jej činnosti, o dosiahnutie jej
užšieho spojenia s potrebami praxe a o sústredenie
kapacity základného výskumu na riešenie
rozhodujúcich úloh spoločnosti. Aby sme to
dosiahli, k tomu je nutné oveľa náročnejšie
riadiť i túto oblasť.
Analýza ukázala, že práve v oblasti
riadenia sú ešte stále rezervy a nedoriešené
otázky. To je zároveň základný
motív predložených úprav platného
zákona o Československej akadémii vied, ktoré
vláda ČSSR predkladá dnešnému
zasadnutiu Federálneho zhromaždenia na prerokovanie
a schválenie.
V súlade so socialistickými princípmi organizácie
a riadenia sa navrhuje prehĺbiť spojenie zásady
kolektívneho prerokúvania a posudzovania dôležitých
otázok v činnosti ČSAV s individuálnou
zodpovednosťou vedúceho funkcionára ČSAV
- jej predsedu - za chod Akadémie. So zvyšujúcou
sa zodpovednosťou predsedu ČSAV musí byť
v súlade i jeho právomoc. Zvýraznená
zodpovednosť predsedu Akadémie vytvára zároveň
právny základ pre analogické zvýšenie
priamej zodpovednosti i ďalších funkcionárov
Akadémie za plnenie úloh na úsekoch, ktoré
riadia. Predložený návrh sleduje ďalej,
aby sa výrazne a trvale vo vedeckovýskumnej činnosti
ČSAV uplatňovala úloha členov a členov-korešpondentov
Československej akadémie vied práve preto,
že sú najpovolanejšími československými
vedcami a že sú schopní obohatiť vedu
prácami zvlášť veľkého významu.
Zodpovednosť za plnenie tejto základnej povinnosti
každého socialistického vedca sa navrhuje zveriť
Prezídiu Akadémie vied, ktoré bude najmenej
v päťročnom období činnosť
akademikov a členov korešpondentov hodnotiť.
Návrh zákona posilňuje úlohu Prezídia
ďalej tým, že mu dáva oprávnenie
navrhovať vláde ČSSR nových členov
Akadémie vied a určovať spôsob konkrétneho
riadenia aparátu Akadémie. Funkčné
obdobie Prezídia Akadémie vied sa stanovuje na päť
rokov.
Vzťahy v činnosti predsedu Československej
akadémie vied a Prezídia Akadémie i okruh
otázok, o ktorých budú tieto orgány
rozhodovať v nadväznosti na predpokladanú právnu
úpravu podrobnejšie vymedzia Stanovy Československej
akadémie vied. Návrh Stanov posúdi valné
zhromaždenie členov Akadémie a schváli
vláda ČSSR.
To sú hlavné zmeny, ktoré sa majú
uplatniť v základnom zákone o Akadémii.
Ostatné predpisy, upravujúce úlohy a pôsobnosť
Československej akadémie vied sa nemenia.
Zákonodarná právomoc Federálneho zhromaždenia
k navrhovanej právnej úprave je daná zákonom
č. 143/1968 Zb. o československej federácii,
v znení ústavného zákona č.
125/1970 Zb., a to ustanovením čl. 37, odsek 1,
písmeno b) a čl. 21, odsek 1, podľa ktorého
sa v Československej socialistickej republike uskutočňuje
jednotná vedecká politika v základných
otázkach a čl. 21, odsek 2, písmeno a), podľa
ktorého patrí do pôsobnosti Československej
socialistickej republiky stanovenie spôsobu riadenia vedy.
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, z poverenia vlády Československej
socialistickej republiky odporúčam prijať návrh
zákona na zmenu a doplnenie zákona o Československej
akadémii vied podľa predloženej osnovy.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujeme podpredsedovi vlády s. Lúčanovi
za výklad. Návrh bol pridelený na prerokúvanie
Výborom kultúrnym a výborom ústavnoprávnym
oboch snemovní. Výbory Snemovne ľudu poverili
prednesením spravodajskej správy poslanca Kultúrneho
výboru Jaroslava Kožešníka, výbory
SN poslankyňu Ústavnoprávneho výboru
Irenu Horečnú. Prosím najskôr poslanca
Kožesníka, aby predniesol spravodajskú správu.