Čtvrtek 15. prosince 1977

Společensky zvláště významným úkolem v plánu rozvoje národního hospodářství je rovněž bytová výstavba. Za 10 měsíců letošního roku bylo splněno v dodavatelské bytové výstavbě jen 66,5 % ročního plánu a odevzdáno o 2491 bytů méně než za stejné období v roce 1976. V návrhu plánu na rok 1978 se uvažuje s dokončením 127 124 bytů a se zahájením výstavby 132 967 bytů. Výdaje státního rozpočtu a rozpočtů národních výborů na bytovou výstavbu dosáhnou v roce 1978 částky 22,95 mld Kčs, což je o 11,1 % více než v roce 1977. Přes veškeré nedostatky jsme v bytové výstavbě udělali velký krok vpřed. V každém městě vidíme mnoho nových obytných domů a na vesnici hezkých rodinných domků individuální i řadové zástavby.

Současně s výstavbou bytů je však třeba zajišťovat komplexní bytovou a občanskou vybavenost a příslušné inženýrské sítě. Právě v této oblasti však zápasíme se značnými obtížemi a právě tato občanská vybavenost má největší výkyvy v plánu. Těmto úsekům stavebnictví musíme proto v příštím období věnovat zvýšenou pozornost a provést řadu technickoorganizačních opatření, aby tato oblast stavebnictví nebrzdila komplexní bytovou výstavbu. Důležitým požadavkem pro zefektivnění této výstavby je využívání opakovatelnosti typizovaných projektů sídlišť a k tomu náležející občanské vybavenosti. Zde by měly sehrát progresívní úlohu samy národní výbory, které mají přirozený zájem na co nejefektivnějším a nejúspornějším způsobu výstavby.

Prosincové 9. zasedání ÚV KSČ velmi konkrétně poukázalo na problémy plánu a kromě jiného vytyčilo náročné úkoly v investiční výstavbě i cesty k jejich řešení. Musí být proto společnou záležitostí - nejen samotného resortu stavebnictví, ale i dalších resortů - uložené úkoly beze zbytku splnit. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Fejfušovi. Poslanec Fejfuša bol posledným z písomne prihlásených rečníkov do rozpravy. Preto sa pýtam, či ešte niekto z poslancov sa hlási o slovo. (Nikdo.)

Pretože sa nikto nehlási, pýtam sa teraz ministrov Ehrenbergera a Blažka, či chcú odpovedať na otázky, ktoré im boli položené v rozprave. (Ministři - V. Ehrenberger a V. Blažek: Ano.)

Udeľujem najprv slovo federálnemu ministrovi palív a energetiky s. Ehrenbergerovi, aby odpovedal na otázku poslankyne Hájkovej "Aký je výhľad energetickej situácie na rok 1978".

Ministr paliv a energetiky ČSSR V. Ehrenberger: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, v úvodu odpovědi na dotaz poslankyně Hájkové bych chtěl otevřeně říci, že zásobování palivy a energií se vyznačuje značnou napjatostí a je stejně jako ve většině průmyslových států světa i v Československé socialistické republice jedním z nejvážnějších problémů.

Dovolte mi stručně charakterizovat situaci v jednotlivých odvětvích našeho resortu.

Za oblast tuhých paliv mohu informovat, že těžební úkoly letošního roku budou překročeny a úkoly příštího roku jsou zhruba o 2,5 mil. tun vyšší než očekávaná skutečnost roku 1977. Nejcitlivější oblastí v zásobování palivy jsou dodávky pro obyvatelstvo, uskutečňované prostřednictvím uhelných skladů. Očekáváme, že v letošním roce celkové dodávky hnědého uhlí budou 16,1 mil. tun, což je o 70 tis. tun více než loni; dodávky černého uhlí budou 1,1 mil. tun, což je však méně o 230 tis. tun než v loňském roce. Celková výše dodávek pro uhelné sklady byla nepříznivě ovlivněna neuskutečněním zvýšeného dovozu briket uvažovaných ve fondech pro vnitřní obchod v objemu 200 tis. tun a tím, že nebylo dovezeno 146 tis. tun tříděného černého uhlí. Pro zajištění zásobování obyvatelstva palivy bez výraznějšího narušení je za dané situace nutné usměrňovat prodej a dodávky tuhých paliv tak, aby byly drženy zásoby na úrovni minulého roku. Abychom zajistili zásobování obyvatelstva palivy, zabezpečujeme v prvním čtvrtletí 1978 těžbu ve výši 26 % ročního plánu, což zvláště na povrchových lomech je v zimních podmínkách úkol nesmírně obtížný.

Dále projednáváme, aby dovoz tuhých paliv ve stejném období byl uskutečněn v rozsahu nejméně 25 % z ročních kontraktů. Úroveň zásobování bude do značné míry závislá na přístavbě vagónů do rozhodujících revírů a zvýšení odvozu po ose. V tomto směru jsou projednávána a přijímána příslušná opatření. Zůstane však nepříjemnou skutečností fakt, že v důsledku neuspokojivé situace v odvozu po železnici nemohlo být vytěženo kolem 1,5 mil. tun uhlí.

V zásobování topnými plyny očekáváme, pokud klimatické podmínky nebudou mimořádně nepříznivé, poměrně příznivou situaci. Na zásobování plyny mělo pozitivní vliv dosavadní dobré plnění sjednaných dodávek zemního plynu z SSSR, které umožnily spolu s úspěšnou prací vlastních zdrojů dosažení dosud nejvyšších zásob v podzemních zásobnících.

Zvláště napjatá situace je v zásobování elektrickou energií. Pro zajištění vyrovnání mezi bilancí potřeb a zdrojů jsme přijali v elektrizační soustavě celou řadu opatření k využití výrobních kapacit; přesto však bude nutné v prvním čtvrtletí ponechat v platnosti řízenou regulaci velkoodběratelů v dosavadním rozsahu. Zpracováváme studii k postupnému odbourávání plošného vystupování velkoodběratelů z pásem energetických špiček, kde v prvé fázi chceme zvýhodnit ty, kteří pracují na dvě směny, a provozy s převážně ženskou zaměstnaností. Úspěch je závislý nejen na dostatku pohotového výkonu, ale i na dostatku především černého uhlí. Přitom racionální využívání energie zůstává objektivní nutností.

Dodávky pro obyvatelstvo nebudou však, stejně jako dosud, omezovány. Pro úplnost bych chtěl informovat, že situaci komplikuje nesjednání dovozů elektřiny v rozsahu, který byl zapsán ve státním plánu a v současné době i neplnění dodávek smluvně dohodnutých. Pozitivním jevem pro ti minulým letům je, že se nám daří v termínech uvádět do provozu plánované nové energetické kapacity; jako příklad možno uvést 5. a 6. blok Počerady, Chvaletice nebo před termínem 1. blok v Dalešicích. Také náběhové křivky těchto nových zdrojů svědčí o obratu ke kvalitě.

Využití těžebních a výrobních kapacit se pohybuje na horní hranici únosnosti; horníci v hlubinných dolech nastupují na sobotní směny a těžba hnědého uhlí na povrchových dolech probíhá v nepřetržitých cyklech. Avšak není zcela uspokojivý stav v úrovni využívání a hospodaření všemi formami energie.

V duchu jednání 9. pléna ÚV KSČ je nezbytné pod osobní odpovědností vedoucích pracovníků zpracovat a důsledně prosazovat program racionalizace a úspor všech druhů energie a hledat cesty k náhradě tříděných paliv netříděnými. Tato zásad a se v plném rozsahu týká také socialistického maloodběru.

Že možnosti úspor energie existují, dokazuje příklad některých velkých spotřebitelů jako např. NHKG, která se v soutěži o dosažení úspor energie umístila v celostátním měřítku na prvním místě nebo hnutí za úspory energie v palivovém kombinátu Vřesová, sklárně Dukla na sokolovsku, lokomotivním depu Plzeň a dalších. Bylo by velmi žádoucí, aby tyto příklady našly v celé ČSSR co nejvíce následovníků. Vždyť Československá socialistická republika patří ve spotřebě energie na jednoho obyvatele ke světové špičce; tento primát nemáme však také v úrovni využití energie.

Výrazně se podílí na celkové potřebě energií bytově komunální sféra. V této oblasti bychom měli na široké frontě prosazovat cesty lepšího využití tepla a zabránit jeho plýtvání tím, že v mnoha případech k regulaci pokojové teploty slouží otevřené okno, jak můžeme vidět na téměř každém sídlišti. Souhlasím s tím, co k této problematice řekl poslanec Paruza.

Soudružky a soudruzi, je všeobecně známo, že ceny energií patří u nás k nejnižším na světě a jsou jednou z vymožeností socialistické společnosti. Tomu by měl odpovídat i přístup každého spotřebitele.

Jsem přesvědčen, že při dodržení zásad hospodárného využívání paliv, plynu i elektřiny na všech úsecích národního hospodářství i ve spotřebě obyvatelstva můžeme tímto společným úsilím zajistit rovnováhu ve zdrojích a spotřebě. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem ministrovi Ehrenbergerovi za odpoveď na otázky. Pýtam sa poslankyne Hájkovej, či je spokojná s odpoveďou. (Poslankyně J. Hájková: Ano.) Ďakujem.

Teraz prosím federálneho ministra dopravy súdruha Blažka, aby odpovedal na otázku poslankyne Tenglerovej "Aké opatrenia na rok 1978 prispejú k zabezpečeniu dopravy?".

Ministr dopravy ČSSR V. Blažek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, byl mi položen dotaz, jaká opatření přispějí v roce 1978 k zabezpečení úkolů dopravy. Hned v úvodu chci uvést, že při tvorbě opatření, která mají zabezpečit realizaci úkolů dopravy v roce 1978, bylo nevyhnutelně třeba vycházet ze situace a poznatků letošního roku, jednoho z nejtěžších, jaké doprava zaznamenala za údobí 5. pětiletky i dvou let 6. pětiletky.

Hlavní přepravní úkoly spočívají na železniční dopravě, která při současných a specifických problémech dokázala přepravit k 30. listopadu t. r. 253,5 mil. tun zboží, přičemž nakládka představovala 211,5 mil. tun. Pevných paliv bylo odvezeno přes 74 mil. tun, což znamená proti stejnému období minulého roku přes půl miliónu tun navíc. I přes podstatné zvýšení přepravy pevných paliv, kterou klademe na první místo, nestačí plně pokrývat nároky na přepravu hnědého uhlí, zejména v Severočeském hnědouhelném revíru, ani nároky na přepravu některých dalších substrátů, zejména stavebních.

Kromě subjektivních příčin i vlastních nedostatků v oblasti řízení a organizace práce u ČSD je nutno vidět současně problémy i v těchto souvislostech: především ve vysokém růstu přepravních nároků. Jestliže v roce 1955 byl nárok 140 mil. tun, pak v roce 1978 činí 283 mil. tun, který nebyl v některých obdobích doprovázen vždy odpovídajícím rozvojem technické základny dopravy. Musíme je vidět v současné koncentraci objemu a nárůstu přepravy do oblastí, zejména severních Čech, v nichž se v současné době kumuluje i investiční výstavba a přeložky trati, modernizace dopravních zařízení, prakticky za provozu, včetně někdy nedostatečné vybavenosti u přepravců pro rychlou vykládku. V této oblasti se také odvíjí doprava především na hlavních tratích, která znamená více než osminásobné průměrné zatížení v síti ČSD.

Třetí oblast problémů spočívá v nedostatku pracovních sil v dopravě, zejména v železniční, na jejichž pokles působí mnoho subjektivních vlivů, ale i ztráta atraktivnosti povolání v dopravě vůbec, protože to je nepřetržitý provoz; působí zde i otázky stabilizace i náboru pracovníků a učňů, k čemuž musíme přihlédnout při tvorbě sociálních programů, výstavbě bytů i učňovských zařízení.

K těmto rozhodujícím faktorům přistupuje také vážné zaostávání dodávek vozidel a nákladních vozů, náhradních dílů a dalších potřeb, bez nichž se doprava samozřejmě neobejde.

Všechny tyto problémy byly podrobně analyzovány a závěry jsou předloženy k projednání s návrhem krátkodobých i dlouhodobých opatření na řešení.

A nyní k vlastnímu dotazu, jak to bude v roce 1978.

Plán na rok 1978 ukládá všem dopravám přepravit 1422 mil. tun zboží, což je o 57,3 mil. tun více, než v roce 1977.

Základním úkolem pro železniční dopravu bude ovšem především zabezpečení plynulé přepravy pevných paliv v návaznosti na potřeby rozvoje palivoenergetických zdrojů.

Celý přírůstek těžby uhlí, jak o něm mluvil soudruh ministr Ehrenberger, bude dosažen v oblasti hnědého uhlí, tedy opět v oblasti, která je z hlediska železniční sítě i potřeb národního hospodářství excentricky položena, což s sebou samozřejmě nese i vysoké nároky rychlého obratu vozů potřebných k nakládce uhlí po vykládce, někdy bez možnosti jejich zpětného využití, kromě jiného také proto, že i v této oblasti, jak jsem řekl, chybí kapacitní vykládkové zařízení u řady přepravců.

Dalším, neméně důležitým úkolem, bude zajišťování plynulého přísunu železných rud, přepravy kovového šrotu a stavebních hmot a zabezpečení vývozu. Z celkové nakládky 235 mil. tun činí pevná paliva 35 %, rudy a strojní výrobky 16,5 % a stavebniny téměř 20 %. Tedy plných 71 % z tohoto objemu jsou rozhodující hromadné substráty přepravované po našich hlavních tratích.

Náročnost plnění úkolů v roce 1978 je dále znásobena tím, že je někde vyčerpána potřebná záloha v propustnosti, která dříve umožňovala vyrovnávat nepravidelnost, zajišťovat nutnou výlukovou činnost k provádění oprav tratí, zabezpečovacích zařízení apod. Proto naše opatření pro rok 1978 vycházejí z tohoto stavu a směřují v jednotlivých odvětvích dopravy do těchto oblastí: především v železniční dopravě na vytváření podmínek, společně s přepravci, pro zvyšování rytmičnosti nakládky a vykládky, a to nejen nepřetržitou vykládkou po celý týden, ale i budováním potřebných kapacitních zařízení pro vykládku. Dále jsou směřována na důslednější využívání únosnosti nákladních vagónů a zvyšování dopravní hmotnosti vlakových souprav. Např. zvýšení jen o 100 kg na jeden železniční vagón přináší denně zhruba 470 nakládkových možností.

Pro odlehčení hlavních tahů budeme více využívat odklonové tratě, ale i tratě vedlejší, zejména v oblasti severních Čech. Důsledněji budeme organizovat výlukovou činnost pro údržbu základních prostředků, aby narušení provozu bylo minimální. Znamená to m. j. velké soustředění prostředků na tyto práce z celé sítě, ale někdy omezení železniční osobní dopravy s tím, že v určitých úsecích je dočasně převáděna na dopravu autobusovou.

Pro zabezpečení plynulosti vlakové dopravy na hlavních tratích bude třeba dosáhnout denně stanovené intenzity grafikonu vlakové dopravy. Nejde o malé počty vlaků. Denně se na síti pohybuje 8800 nákladních vlaků a 5000 vlaků osobních. Dále nám jde o dosažení urychleného oběhu vozů mezi místy nakládky a vykládky a mezi nejbližší vlakotvornou stanicí. To všechno opět chceme realizovat společně s našimi přepravci a samozřejmě za jejich účinné pomoci.

Jde nám o to, abychom dále vytvářeli podmínky pro zvyšování počtu tzv. přímých odesilatelských vlaků, které jdou od výrobce k spotřebiteli bez zpracování. Chtěli bychom dosáhnout i v jiných odvětvích takového výsledku, jako např. v Severočeském hnědouhelném revíru, kde takovýchto vlaků je plných 90 % z celkového počtu, který denně odtud vypravujeme.

Je tedy pravda, že nemáme starosti s nakládkou, máme co nakládat, ba víc než stačíme zvládnout. Obracíme tedy pozornost do vykládací oblasti, která nám dělá vážné starosti nejenom z hlediska našich přepravců, ale i tím, že ne vždy dostatečně včas dovedeme vozy k vykládce přistavit. Je to tedy oblast, kterou v dané době klademe na první místo.

Další činnost, které je věnována maximální pozornost, je oprava poškozených vozů. Stejnou váhu však klademe na preventivní řešení, to znamená, že ve spolupráci s přepravci se orientujeme na maximální snížení poškozování vozů, a to vyloučením nevhodných mechanismů, které se někdy používají pro vykládku nebo pro nakládku.

Samostatným problémem je přeprava stavebnin v ucelených vlacích, a s tím i souběžně budování potřebných vykládkových kapacit v místech hromadné vykládky, které řešíme společně zejména v Čechách a ve Slovenské socialistické republice s oběma ministerstvy stavebnictví.

Rok 1978 se musí stát nástupním rokem k rozpracovávání opatření i pro omezení protisměrných přeprav, pro konečné rozhodnutí o dělbě přepravní práce mezi jednotlivými druhy doprav včetně pevného stanovení místa závodové dopravy jako nedílné součásti celého dopravního systému ve státě. Dopravními kapacitami budeme asi stejně šetřit jako materiálem a energií a používat jich maximálně racionálně.

Nezůstávají stranou ani opatření, která sice považujeme za krátkodobá, ale v dané době za nutná a účinná. Je to využívání tzv. správkových vozů, kterých je možné za určitých okolností využít. Chceme je využívat v krátkých místních převozech, zejména dříví, kampaňových substrátů, při svozu šrotu apod.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP