Společensky zvláště významným
úkolem v plánu rozvoje národního hospodářství
je rovněž bytová výstavba. Za 10 měsíců
letošního roku bylo splněno v dodavatelské
bytové výstavbě jen 66,5 % ročního
plánu a odevzdáno o 2491 bytů méně
než za stejné období v roce 1976. V návrhu
plánu na rok 1978 se uvažuje s dokončením
127 124 bytů a se zahájením výstavby
132 967 bytů. Výdaje státního rozpočtu
a rozpočtů národních výborů
na bytovou výstavbu dosáhnou v roce 1978 částky
22,95 mld Kčs, což je o 11,1 % více než
v roce 1977. Přes veškeré nedostatky jsme v
bytové výstavbě udělali velký
krok vpřed. V každém městě vidíme
mnoho nových obytných domů a na vesnici hezkých
rodinných domků individuální i řadové
zástavby.
Současně s výstavbou bytů je však
třeba zajišťovat komplexní bytovou a občanskou
vybavenost a příslušné inženýrské
sítě. Právě v této oblasti
však zápasíme se značnými obtížemi
a právě tato občanská vybavenost má
největší výkyvy v plánu. Těmto
úsekům stavebnictví musíme proto v
příštím období věnovat
zvýšenou pozornost a provést řadu technickoorganizačních
opatření, aby tato oblast stavebnictví nebrzdila
komplexní bytovou výstavbu. Důležitým
požadavkem pro zefektivnění této výstavby
je využívání opakovatelnosti typizovaných
projektů sídlišť a k tomu náležející
občanské vybavenosti. Zde by měly sehrát
progresívní úlohu samy národní
výbory, které mají přirozený
zájem na co nejefektivnějším a nejúspornějším
způsobu výstavby.
Prosincové 9. zasedání ÚV KSČ
velmi konkrétně poukázalo na problémy
plánu a kromě jiného vytyčilo náročné
úkoly v investiční výstavbě
i cesty k jejich řešení. Musí být
proto společnou záležitostí - nejen
samotného resortu stavebnictví, ale i dalších
resortů - uložené úkoly beze zbytku
splnit. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Fejfušovi. Poslanec Fejfuša
bol posledným z písomne prihlásených
rečníkov do rozpravy. Preto sa pýtam, či
ešte niekto z poslancov sa hlási o slovo. (Nikdo.)
Pretože sa nikto nehlási, pýtam sa teraz ministrov
Ehrenbergera a Blažka, či chcú odpovedať
na otázky, ktoré im boli položené v
rozprave. (Ministři - V. Ehrenberger a V. Blažek:
Ano.)
Udeľujem najprv slovo federálnemu ministrovi palív
a energetiky s. Ehrenbergerovi, aby odpovedal na otázku
poslankyne Hájkovej "Aký je výhľad
energetickej situácie na rok 1978".
Ministr paliv a energetiky ČSSR V. Ehrenberger:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, v úvodu odpovědi na dotaz poslankyně
Hájkové bych chtěl otevřeně
říci, že zásobování palivy
a energií se vyznačuje značnou napjatostí
a je stejně jako ve většině průmyslových
států světa i v Československé
socialistické republice jedním z nejvážnějších
problémů.
Dovolte mi stručně charakterizovat situaci v jednotlivých
odvětvích našeho resortu.
Za oblast tuhých paliv mohu informovat, že těžební
úkoly letošního roku budou překročeny
a úkoly příštího roku jsou zhruba
o 2,5 mil. tun vyšší než očekávaná
skutečnost roku 1977. Nejcitlivější
oblastí v zásobování palivy jsou dodávky
pro obyvatelstvo, uskutečňované prostřednictvím
uhelných skladů. Očekáváme,
že v letošním roce celkové dodávky
hnědého uhlí budou 16,1 mil. tun, což
je o 70 tis. tun více než loni; dodávky černého
uhlí budou 1,1 mil. tun, což je však méně
o 230 tis. tun než v loňském roce. Celková
výše dodávek pro uhelné sklady byla
nepříznivě ovlivněna neuskutečněním
zvýšeného dovozu briket uvažovaných
ve fondech pro vnitřní obchod v objemu 200 tis.
tun a tím, že nebylo dovezeno 146 tis. tun tříděného
černého uhlí. Pro zajištění
zásobování obyvatelstva palivy bez výraznějšího
narušení je za dané situace nutné usměrňovat
prodej a dodávky tuhých paliv tak, aby byly drženy
zásoby na úrovni minulého roku. Abychom zajistili
zásobování obyvatelstva palivy, zabezpečujeme
v prvním čtvrtletí 1978 těžbu
ve výši 26 % ročního plánu, což
zvláště na povrchových lomech je v zimních
podmínkách úkol nesmírně obtížný.
Dále projednáváme, aby dovoz tuhých
paliv ve stejném období byl uskutečněn
v rozsahu nejméně 25 % z ročních kontraktů.
Úroveň zásobování bude do značné
míry závislá na přístavbě
vagónů do rozhodujících revírů
a zvýšení odvozu po ose. V tomto směru
jsou projednávána a přijímána
příslušná opatření. Zůstane
však nepříjemnou skutečností
fakt, že v důsledku neuspokojivé situace v
odvozu po železnici nemohlo být vytěženo
kolem 1,5 mil. tun uhlí.
V zásobování topnými plyny očekáváme,
pokud klimatické podmínky nebudou mimořádně
nepříznivé, poměrně příznivou
situaci. Na zásobování plyny mělo
pozitivní vliv dosavadní dobré plnění
sjednaných dodávek zemního plynu z SSSR,
které umožnily spolu s úspěšnou
prací vlastních zdrojů dosažení
dosud nejvyšších zásob v podzemních
zásobnících.
Zvláště napjatá situace je v zásobování
elektrickou energií. Pro zajištění vyrovnání
mezi bilancí potřeb a zdrojů jsme přijali
v elektrizační soustavě celou řadu
opatření k využití výrobních
kapacit; přesto však bude nutné v prvním
čtvrtletí ponechat v platnosti řízenou
regulaci velkoodběratelů v dosavadním rozsahu.
Zpracováváme studii k postupnému odbourávání
plošného vystupování velkoodběratelů
z pásem energetických špiček, kde v
prvé fázi chceme zvýhodnit ty, kteří
pracují na dvě směny, a provozy s převážně
ženskou zaměstnaností. Úspěch
je závislý nejen na dostatku pohotového výkonu,
ale i na dostatku především černého
uhlí. Přitom racionální využívání
energie zůstává objektivní nutností.
Dodávky pro obyvatelstvo nebudou však, stejně
jako dosud, omezovány. Pro úplnost bych chtěl
informovat, že situaci komplikuje nesjednání
dovozů elektřiny v rozsahu, který byl zapsán
ve státním plánu a v současné
době i neplnění dodávek smluvně
dohodnutých. Pozitivním jevem pro ti minulým
letům je, že se nám daří v termínech
uvádět do provozu plánované nové
energetické kapacity; jako příklad možno
uvést 5. a 6. blok Počerady, Chvaletice nebo před
termínem 1. blok v Dalešicích. Také
náběhové křivky těchto nových
zdrojů svědčí o obratu ke kvalitě.
Využití těžebních a výrobních
kapacit se pohybuje na horní hranici únosnosti;
horníci v hlubinných dolech nastupují na
sobotní směny a těžba hnědého
uhlí na povrchových dolech probíhá
v nepřetržitých cyklech. Avšak není
zcela uspokojivý stav v úrovni využívání
a hospodaření všemi formami energie.
V duchu jednání 9. pléna ÚV KSČ
je nezbytné pod osobní odpovědností
vedoucích pracovníků zpracovat a důsledně
prosazovat program racionalizace a úspor všech druhů
energie a hledat cesty k náhradě tříděných
paliv netříděnými. Tato zásad
a se v plném rozsahu týká také socialistického
maloodběru.
Že možnosti úspor energie existují, dokazuje
příklad některých velkých spotřebitelů
jako např. NHKG, která se v soutěži
o dosažení úspor energie umístila v
celostátním měřítku na prvním
místě nebo hnutí za úspory energie
v palivovém kombinátu Vřesová, sklárně
Dukla na sokolovsku, lokomotivním depu Plzeň a dalších.
Bylo by velmi žádoucí, aby tyto příklady
našly v celé ČSSR co nejvíce následovníků.
Vždyť Československá socialistická
republika patří ve spotřebě energie
na jednoho obyvatele ke světové špičce;
tento primát nemáme však také v úrovni
využití energie.
Výrazně se podílí na celkové
potřebě energií bytově komunální
sféra. V této oblasti bychom měli na široké
frontě prosazovat cesty lepšího využití
tepla a zabránit jeho plýtvání tím,
že v mnoha případech k regulaci pokojové
teploty slouží otevřené okno, jak můžeme
vidět na téměř každém
sídlišti. Souhlasím s tím, co k této
problematice řekl poslanec Paruza.
Soudružky a soudruzi, je všeobecně známo,
že ceny energií patří u nás k
nejnižším na světě a jsou jednou
z vymožeností socialistické společnosti.
Tomu by měl odpovídat i přístup každého
spotřebitele.
Jsem přesvědčen, že při dodržení
zásad hospodárného využívání
paliv, plynu i elektřiny na všech úsecích
národního hospodářství i ve
spotřebě obyvatelstva můžeme tímto
společným úsilím zajistit rovnováhu
ve zdrojích a spotřebě. Děkuji za
pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem ministrovi Ehrenbergerovi za odpoveď na otázky.
Pýtam sa poslankyne Hájkovej, či je spokojná
s odpoveďou. (Poslankyně J. Hájková:
Ano.) Ďakujem.
Teraz prosím federálneho ministra dopravy súdruha
Blažka, aby odpovedal na otázku poslankyne Tenglerovej
"Aké opatrenia na rok 1978 prispejú k zabezpečeniu
dopravy?".
Ministr dopravy ČSSR V. Blažek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, byl mi položen dotaz, jaká opatření
přispějí v roce 1978 k zabezpečení
úkolů dopravy. Hned v úvodu chci uvést,
že při tvorbě opatření, která
mají zabezpečit realizaci úkolů dopravy
v roce 1978, bylo nevyhnutelně třeba vycházet
ze situace a poznatků letošního roku, jednoho
z nejtěžších, jaké doprava zaznamenala
za údobí 5. pětiletky i dvou let 6. pětiletky.
Hlavní přepravní úkoly spočívají
na železniční dopravě, která
při současných a specifických problémech
dokázala přepravit k 30. listopadu t. r. 253,5 mil.
tun zboží, přičemž nakládka
představovala 211,5 mil. tun. Pevných paliv bylo
odvezeno přes 74 mil. tun, což znamená proti
stejnému období minulého roku přes
půl miliónu tun navíc. I přes podstatné
zvýšení přepravy pevných paliv,
kterou klademe na první místo, nestačí
plně pokrývat nároky na přepravu hnědého
uhlí, zejména v Severočeském hnědouhelném
revíru, ani nároky na přepravu některých
dalších substrátů, zejména stavebních.
Kromě subjektivních příčin
i vlastních nedostatků v oblasti řízení
a organizace práce u ČSD je nutno vidět současně
problémy i v těchto souvislostech: především
ve vysokém růstu přepravních nároků.
Jestliže v roce 1955 byl nárok 140 mil. tun, pak v
roce 1978 činí 283 mil. tun, který nebyl
v některých obdobích doprovázen vždy
odpovídajícím rozvojem technické základny
dopravy. Musíme je vidět v současné
koncentraci objemu a nárůstu přepravy do
oblastí, zejména severních Čech, v
nichž se v současné době kumuluje i
investiční výstavba a přeložky
trati, modernizace dopravních zařízení,
prakticky za provozu, včetně někdy nedostatečné
vybavenosti u přepravců pro rychlou vykládku.
V této oblasti se také odvíjí doprava
především na hlavních tratích,
která znamená více než osminásobné
průměrné zatížení v síti
ČSD.
Třetí oblast problémů spočívá
v nedostatku pracovních sil v dopravě, zejména
v železniční, na jejichž pokles působí
mnoho subjektivních vlivů, ale i ztráta atraktivnosti
povolání v dopravě vůbec, protože
to je nepřetržitý provoz; působí
zde i otázky stabilizace i náboru pracovníků
a učňů, k čemuž musíme
přihlédnout při tvorbě sociálních
programů, výstavbě bytů i učňovských
zařízení.
K těmto rozhodujícím faktorům přistupuje
také vážné zaostávání
dodávek vozidel a nákladních vozů,
náhradních dílů a dalších
potřeb, bez nichž se doprava samozřejmě
neobejde.
Všechny tyto problémy byly podrobně analyzovány
a závěry jsou předloženy k projednání
s návrhem krátkodobých i dlouhodobých
opatření na řešení.
A nyní k vlastnímu dotazu, jak to bude v roce 1978.
Plán na rok 1978 ukládá všem dopravám
přepravit 1422 mil. tun zboží, což je
o 57,3 mil. tun více, než v roce 1977.
Základním úkolem pro železniční
dopravu bude ovšem především zabezpečení
plynulé přepravy pevných paliv v návaznosti
na potřeby rozvoje palivoenergetických zdrojů.
Celý přírůstek těžby uhlí,
jak o něm mluvil soudruh ministr Ehrenberger, bude dosažen
v oblasti hnědého uhlí, tedy opět
v oblasti, která je z hlediska železniční
sítě i potřeb národního hospodářství
excentricky položena, což s sebou samozřejmě
nese i vysoké nároky rychlého obratu vozů
potřebných k nakládce uhlí po vykládce,
někdy bez možnosti jejich zpětného využití,
kromě jiného také proto, že i v této
oblasti, jak jsem řekl, chybí kapacitní vykládkové
zařízení u řady přepravců.
Dalším, neméně důležitým
úkolem, bude zajišťování plynulého
přísunu železných rud, přepravy
kovového šrotu a stavebních hmot a zabezpečení
vývozu. Z celkové nakládky 235 mil. tun činí
pevná paliva 35 %, rudy a strojní výrobky
16,5 % a stavebniny téměř 20 %. Tedy plných
71 % z tohoto objemu jsou rozhodující hromadné
substráty přepravované po našich hlavních
tratích.
Náročnost plnění úkolů
v roce 1978 je dále znásobena tím, že
je někde vyčerpána potřebná
záloha v propustnosti, která dříve
umožňovala vyrovnávat nepravidelnost, zajišťovat
nutnou výlukovou činnost k provádění
oprav tratí, zabezpečovacích zařízení
apod. Proto naše opatření pro rok 1978 vycházejí
z tohoto stavu a směřují v jednotlivých
odvětvích dopravy do těchto oblastí:
především v železniční dopravě
na vytváření podmínek, společně
s přepravci, pro zvyšování rytmičnosti
nakládky a vykládky, a to nejen nepřetržitou
vykládkou po celý týden, ale i budováním
potřebných kapacitních zařízení
pro vykládku. Dále jsou směřována
na důslednější využívání
únosnosti nákladních vagónů
a zvyšování dopravní hmotnosti vlakových
souprav. Např. zvýšení jen o 100 kg
na jeden železniční vagón přináší
denně zhruba 470 nakládkových možností.
Pro odlehčení hlavních tahů budeme
více využívat odklonové tratě,
ale i tratě vedlejší, zejména v oblasti
severních Čech. Důsledněji budeme
organizovat výlukovou činnost pro údržbu
základních prostředků, aby narušení
provozu bylo minimální. Znamená to m. j.
velké soustředění prostředků
na tyto práce z celé sítě, ale někdy
omezení železniční osobní dopravy
s tím, že v určitých úsecích
je dočasně převáděna na dopravu
autobusovou.
Pro zabezpečení plynulosti vlakové dopravy
na hlavních tratích bude třeba dosáhnout
denně stanovené intenzity grafikonu vlakové
dopravy. Nejde o malé počty vlaků. Denně
se na síti pohybuje 8800 nákladních vlaků
a 5000 vlaků osobních. Dále nám jde
o dosažení urychleného oběhu vozů
mezi místy nakládky a vykládky a mezi nejbližší
vlakotvornou stanicí. To všechno opět chceme
realizovat společně s našimi přepravci
a samozřejmě za jejich účinné
pomoci.
Jde nám o to, abychom dále vytvářeli
podmínky pro zvyšování počtu
tzv. přímých odesilatelských vlaků,
které jdou od výrobce k spotřebiteli bez
zpracování. Chtěli bychom dosáhnout
i v jiných odvětvích takového výsledku,
jako např. v Severočeském hnědouhelném
revíru, kde takovýchto vlaků je plných
90 % z celkového počtu, který denně
odtud vypravujeme.
Je tedy pravda, že nemáme starosti s nakládkou,
máme co nakládat, ba víc než stačíme
zvládnout. Obracíme tedy pozornost do vykládací
oblasti, která nám dělá vážné
starosti nejenom z hlediska našich přepravců,
ale i tím, že ne vždy dostatečně
včas dovedeme vozy k vykládce přistavit.
Je to tedy oblast, kterou v dané době klademe na
první místo.
Další činnost, které je věnována
maximální pozornost, je oprava poškozených
vozů. Stejnou váhu však klademe na preventivní
řešení, to znamená, že ve spolupráci
s přepravci se orientujeme na maximální snížení
poškozování vozů, a to vyloučením
nevhodných mechanismů, které se někdy
používají pro vykládku nebo pro nakládku.
Samostatným problémem je přeprava stavebnin
v ucelených vlacích, a s tím i souběžně
budování potřebných vykládkových
kapacit v místech hromadné vykládky, které
řešíme společně zejména
v Čechách a ve Slovenské socialistické
republice s oběma ministerstvy stavebnictví.
Rok 1978 se musí stát nástupním rokem
k rozpracovávání opatření i
pro omezení protisměrných přeprav,
pro konečné rozhodnutí o dělbě
přepravní práce mezi jednotlivými
druhy doprav včetně pevného stanovení
místa závodové dopravy jako nedílné
součásti celého dopravního systému
ve státě. Dopravními kapacitami budeme asi
stejně šetřit jako materiálem a energií
a používat jich maximálně racionálně.
Nezůstávají stranou ani opatření,
která sice považujeme za krátkodobá,
ale v dané době za nutná a účinná.
Je to využívání tzv. správkových
vozů, kterých je možné za určitých
okolností využít. Chceme je využívat
v krátkých místních převozech,
zejména dříví, kampaňových
substrátů, při svozu šrotu apod.