Soudružky a soudruzi, my, kteří žijeme
a pracujeme v Severomoravském kraji, kraji uhlí
a ocele, známe cenu těchto základních
surovin a záleží nám na tom, jak efektivně
jsou využívány v našem hospodářství.
Jejich cena není ve finančním vyjádření
jedné tuny vytěženého uhlí, ale
je vyjádřena nepřetržitým provozem
pod zemí, pravidelně odpracovávanými
sobotami a v neposlední řadě i zdravím
horníků. Dovolte mi proto, abych poukázal
z velké šíře této tématiky
alespoň na některé problémy.
Především ve vztahu k opět mimořádně
důležitému zabezpečení vyrovnanosti
palivoenergetické bilance, jako jednomu z nejdůležitějších
úkolů dalšího rozvoje naší
ekonomiky. Jak jsme měli příležitost
poznat, zůstane celková situace v této bilanci
napjatá. Vždyť například v současném
zimním období vzrůstá instalovaný
výkon o 400 MW -nárůst spotřeby však
činí téměř 600 MW. Příčiny
tohoto stavu celkem dobře známe, víme jak
jejich řešení je složité a že
bude vyžadovat delší období. Toto poznání
si proto vyžaduje daleko lépe využívat
všechny možnosti a mobilizovat všechny rezervy
ke zvyšování hospodárnosti ve spotřebě
jednotlivých druhů energie. Plně zabezpečovat
zejména stanovené úkoly státního
programu racionalizace spotřeby, jehož realizování
by mělo přinést meziroční relativní
úsporu až 2,5 % energie a celkovému hospodaření
s energií nadále věnovat vysoce odpovědnou,
cílevědomou a soustavnou pozornost. Dali jsme si
celostátně úkol měrné spotřeby
uhlí na výrobu v kWh. Byla reálná?
Asi ano. V současné době máme spotřebu
399 g uhlí, tj. o 14 g na 1 kWh více. Tyto gramy
však představují ročně 900 tis.
tun měrného paliva, to značí, že
horníci musí vytěžit více než
2 mil. tun hnědého uhlí navíc a naše
dráha přepravit. Není to zamyšlení
pro techniky, montážníky a další
stavbaře a výrobce energetických zařízení?
Na řešení úspor paliva a elektrické
energie se podílí hodně lidí i pracovních
kolektivů. Dobré zkušenosti je třeba
přenášet do dalších provozů.
To však také potřebuje, aby možnosti jejich
uplatňování se setkávaly s potřebnou
technickou pomocí a kratšími dodávkami
různých stavebních úprav, či
zařízení. Zvláště však,
aby určitým těžištěm pozornosti
byla zejména energeticky až neúměrně
náročná zařízení a nedostatky
technologie, které hospodaření s energií
podstatně ovlivňují.
U dodávek elektrické energie došlo zavedením
systému plošného vystoupení odběratelů
z pásem energetických špiček k určité
konsolidaci. Z energetického hlediska je tento systém
v současné době nejúčinnější,
s minimálními finančními náklady.
Chce to ale organizační opatření u
všech odběratelů. Dívám-li se
na to z hlediska textilních závodů v mém
volebním obvodě, jde o sobotní směny
u tkadlen a vyšší pracovní zatížení
zejména žen. V mém okrese Bruntál je
například průměrná směnnost
mužů 1,1, ale průměrná směnnost
žen 1,9. Mělo by to vést k zamyšlení
u těch závodů, kde pracují převážně
muži a se směnností nemohou pohnout.
Zkušenosti nám již mnohokrát ukázaly,
jak je v naší praxi výhodné realizovat
i některé jednodušší provozní
úspory, jako například lepší
tepelné izolace objektů, zamezení úniku
páry, instalace časových spínačů
osvětlení, použití zářivek,
dokonalejší údržbu kotlů i jejich
přizpůsobování ke spalování
různého odpadu. Vždyť např. v teplovodním
systému se projeví každý stupeň
nadměrného vytápění vyšší
spotřebou paliva o 6 %. Takové a podobné
příklady jsou nejen dokladem nového přístupu
k energetickému hospodářství, které
musí nyní pracovat s omezenými zdroji, ale
jsou i výmluvným dokladem toho, jak se mnohde s
energií dosud plýtvalo.
Z hlediska hospodárnosti vidím druhou závažnou
otázku v důsledcích překračování
životnosti výrobní základny.
Naše základní prostředky jsou odepisovány
po dosažení doby své ekonomické životnosti.
Ta je u strojů a zařízení stanovena
v průměru asi na 13 let, ale skutečné
stáří likvidovaných fondů se
pohybuje okolo 18-19 let. Podle údajů statistiky
jsme měli k počátku letošního
roku asi 20 % plně odepsaných strojů. Důsledkem
je nejen plýtvání energií, ale i pracovními
silami. Např. náš závod Hedva by zavedením
několika moderních strojů mohl vyřadit
dva menší provozy. Podobně je na tom Moravolen.
A jsou to závody, kde se nové stroje dobře
využívají na tři směny. Existují
na druhé straně závody, kde nejmodernější
stroje a zařízení nejsou plně využívány.
Statistika nám i zde poskytuje určitý pohled.
Mechanizované stroje, jichž je asi 42 %, jsou v provozu
průměrně jen 6 hodin denně. Stroje
částečně automatizované asi
10 hodin a stroje plně automatizované asi 13 hodin.
Těch možných nevyužitých 7 hodin
má jistě i své objektivní příčiny,
ale naše průmyslové závody by měly
mít na zřeteli, oč by mohla být produktivnější
výroba, kdyby jednotlivých příčin
prostojů strojů bylo méně.
Větší pozornosti by si v tomto směru
zasluhovaly zejména nákladné stroje a zařízení,
u nichž je zvlášť ekonomicky žádoucí,
aby se rychleji navracely do nich vložené prostředky.
Pozornost je třeba věnovat také té
skutečnosti, k jakým strojům a pro jakou
směnnost se rezolutně požadují nové
pracovní síly.
Dokázat skutečně dobře hospodařit
není jen požadavkem. Tomu bude nutné se právě
ve složitějších a náročnějších
podmínkách také stále a stále
učit.
Dovolte mi k tomu závěrem poznamenat, že přitom
bude velmi záležet na dodržování
zásad kádrové práce. Politicky podpořit
ty, kteří chtějí s vědomím
nutnosti řešit často konfliktní problémy,
ty, kteří dovedou nalézat kolem sebe spolupracovníky,
pro které žádná otázka hospodárnosti
nezůstane jen formálním požadavkem,
kteří budou schopni obstát v plnění
tohoto aktuálního úkolu, který doba
vyžaduje a jímž je společnost pověřila.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Paruzovi,
slovo má poslankyně Magdaléna Vojteková,
připraví se poslanec František Exner.
Poslankyně SN M. Vojteková: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky,
vážení súdruhovia!
Nedávne 9. zasadanie ÚV KSČ jasne ukázalo,
že pre zabezpečenie úloh rozvoja národného
hospodárstva na rok 1978 i pre ďalšie roky šiestej
päťročnice oprávnene vyplýva vysoká
náročnosť na spôsob hospodárenia
s devízovými prostriedkami, ktoré sa získajú
vývozom našich výrobkov do kapitalistických
štátov.
Požiadavka veľmi zodpovedného hospodárenia
s devízovými prostriedkami v budúcom roku
má svoje opodstatnenie nielen v súvislosti so stagnáciou
odbytu niektorých textilných a obrábacích
strojov, ku ktorým sa pripájajú problémy
s vývozom osobných áut a traktorov, prípadne
s problémami vysokých nárokov na efektívnosť
a kvalitu exportu. Treba ju chápať i vo svetle dôsledkov
tak závažných zistení, aké napr.
podáva nedávny rozbor tzv. bruselskej komisie k
ekonomickej situácii v krajinách spoločného
trhu, ktoré dokumentujú, že existujúca
stagnácia západoeurópskeho hospodárstva
bude v roku 1978 ďalej pokračovať. Už dnes
sa v 9 štátoch EHS využitie výrobných
kapacít pohybuje v priemeru na 80 %. V budúcom roku
sa má stupeň využitia kapacít ešte
znížiť v dôsledku stagnácie predaja
do zahraničia a viesť k ďalšiemu rastu nezamestnanosti,
ktorej úroveň dnes dosahuje 5,5 % práce schopného
obyvateľstva. Zvýšenie tempa hospodárskeho
rastu na 5,6 %, ktoré by dávalo nádej na
zníženie nezamestnanosti, sa nepovažuje za reálne.
Toto všetko, spolu s niektorými zhoršujúcimi
sa vplyvmi v platobných podmienkach, ktoré negatívne
vplývajú na plnenie plánu inkasa, sťažuje
podmienky obstarávania devíz potrebných na
úhradu nevyhnutných dovozov. Preto je potrebné,
pre plnenie záverov 9. zasadania ÚV KSČ,
aby sa hlavné úsilie všetkých orgánov
a hospodárskych organizácií sústredilo
na uskutočňovanie aktívnych opatrení
vo vývoze a inkase a zameralo sa v roku 1978 na najúspornejšie
využívanie devízových zdrojov vo vzťahu
ku kapitalistickým štátom. Preto musia zodpovedné
rezorty, VHJ a organizácie zahraničného obchodu
sústrediť svoju pozornosť od začiatku
roka na plnenie týchto úloh tak, aby zabezpečili
dostatok devízového krytia pre plnenie plánu
dovozu.
Mimoriadnu pozornosť zo strany rezortov i orgánov
stredného článku riadenia si bude vyžadovať
výber dovozných položiek, ako aj hľadanie
možnosti náhrady týchto dovozných položiek
z kapitalistických štátov, v tuzemských
zdrojoch, alebo v rámci socialistických štátov.
Na všetkých stupňoch riadenia by sa mala presadiť
maximálna hospodárnosť vo vzťahu k dovozu
z KS a nemala by byť východiskom z núdze v
prípade, keď tuzemská výroba nemôže
zabezpečiť potrebné dodávky. Previerky
zistili, že je to v poslednom čase častý
jav, ktorý nezodpovedá zámerom šiestej
päťročnice ani záverom XV. zjazdu KSČ.
Obzvlášť dôležité je aj to,
aby vzhľadom na vzniklý stav na úseku devízového
hospodárenia a potreby našej ekonomiky, neuplatňovali
naše podniky ďalšie nadplánované
požiadavky na dovoz. Pri nárokoch na plánovaný
dovoz by mali mať predovšetkým na zreteli spoločenské
zájumy národného hospodárstva, dôkladne
premyslieť hlavne svoje investičné akcie, starostlivejšie
vyberať zahraničných dodávateľov,
dokonalejšie si zaistiť dodávky zo zahraničia
a položiť dôraz hlavne na funkčnosť
a kvalitu. Dôslednejšiu starostlivosť venovať
prínosom dovozu v reprodukčnom procese. Viac pozornosti
venovať aj vyhodnocovaniu ekonomickej efektívnosti
každého dovozu a tým sa lepšie orientovať
i v možnostiach našej výroby v štátnych
podnikoch, v miestnom hospodárstve i vo výrobných
družstvách. Máme dosť príkladov
z praxe vo svojich volebných obvodoch o tom, ako je možné
realizovať a zvyšovať vývoz a na druhej
strane zbytočne nevydávať devízové
prostriedky pri dovoze. Vieme však aj to, že treba vynaložiť
aj veľké úsilie na to, aby počet týchto
príkladov rástol.
Vážené súdružky, súdruhovia!
Prirodzene, že celý rad strojov a zariadení
musíme a budeme i v budúcom roku dovážať.
Smernice pre hospodársky a sociálny rozvoj v rokoch
1976-1980 prijaté XV. zjazdom KSČ vytýčili
v dovoznej politike úlohu orientovať sa pri dovoze
strojov a zariadení na výrobky s vysokou technickou
úrovňou, dovážať ich v termínoch,
ktoré umožňujú ich rýchle využitie
a vytvárať pre to aj zodpovedajúce podmienky.
Táto požiadavka však nie je ešte vždy
dobre plnená. Podiel strojov a zariadení na plánovanom
objeme výstavby rastie a značnú časť
z nich tvoria stroje a zariadenia z dovozu. Rad previerok, ktoré
tohto roku vykonali pobočky ŠBČs, ukázali,
že vo využívaní dovozov dochádza
síce k miernemu zlepšeniu, ale stav neuvedených
strojov do prevádzky dovezených z kapitalistických
štátov k 30. 6. 1977 ukazuje, že dovozy, pri
ktorých bol prekročený plánovaný
čas montáže, prípadne stroje a zariadenia,
ktoré sú na sklade dlhšie ako 1 mesiac, predstavujú
hodnotu takmer 4,5 mld Kčs, a z toho v 38 % je oneskorenie
dlhšie ako 12 mesiacov. Príčinou sú
známe problémy v súčinnosti zúčastnených
zložiek na investičnej výstavbe, nerovnomerné
plnenie režimu výstavby a nedodržanie stanovených
harmonogramov, ktoré vedú k hromadeniu strojov a
technológie dovážanej hlavne z KS. Ide tu prevažne
o dodávky určené pre záväzné
úlohy výstavby a stavby centrálne posudzované,
resp. o akcie, kde pôsobí viac dodávateľských
organizácií.
Z obdobia prípravy plánov a rozpočtov sami
vieme, že investori požadujú vyššie
investičné limity, zvlášť na stroje
nezahrnuté do rozpočtu stavieb, a že potrebu
ďalších dovozov zdôvodňujú
hlavne tým, že nimi docielia vyššie výkony,
ušetria materiál a pracovné sily. Je však
dosť príkladov, že potom nevenujú patričnú
pozornosť včasnému uvádzaniu týchto
strojov do prevádzky. Sú prípady, že
tieto stroje ležia nevyužité aj niekoľko
rokov. Takýto nezodpovedný postoj prináša
značné škody našej spoločnosti.
Preto treba vyžadovať, aby si investori uvedomili, že
efektívnosť a hospodárnosť sú závažnou
úlohou i pri hospodárení s devízovými
prostriedkami, aby pociťovali väčšiu zodpovednosť
za včasné uvádzanie strojov z dovozu do prevádzky
a niesli pochopiteľne, i zodpovednosť za dosiahnutie
plánovaných projektových parametrov.
Za pozornosť stojí i skutočnosť, že
prevažná časť dovozov, ktorá prekračuje
plánované termíny uvádzania do prevádzky,
je z oblasti dovozu bez devízovej návratnosti. Dovozy
realizované formou devízovej návratnosti
úverov, kde je investor zaviazaný splatiť úver
zvýšeným vývozom alebo úsporami,
sú uvádzané do výroby včas,
resp. s minimálnym oneskorením, a sú prípady,
kedy sa plánované termíny uvádzania
do výroby ešte i skracujú. V tých prípadoch
aktívne pôsobí konkrétna zainteresovanosť
na úhrade devízových nákladov.
Keď hovoríme o týchto požiadavkách,
považujem za potrebné zmieniť sa aj o tom, že
sa tieto majú vzťahovať takisto aj na licencie,
ktoré boli v minulosti zakúpené zo spoločenských
prostriedkov. Pokiaľ viem, z 347 týchto licencií
zhruba 5 % sa nevyužilo vo výrobe, hoci plánovaný
termín pre ich využitie už uplynul. Našu
pozornosť si vyžaduje pritom i celkový efekt,
ktorý plynie z licencií zavedených už
do výroby, pretože v niektorých prípadoch
zostáva ich využitie nízke, čo problematicky
pôsobí na ich získanie.
Pre odstránenie príčin nedostatkov v nehospodárnom
využívaní dovezenej techniky uložila vláda
ČSSR všetkým účastníkom
investorskej sféry zabezpečiť maximálnu
hospodárnosť s devízovými prostriedkami,
požadovať dovoz za predpokladu zabezpečenia stavebnej
pripravenosti a nadväzujúcej technológie. Súčasne
holo uložené premietnuť tieto otázky do
osobnej zodpovednosti a hmotnej zainteresovanosti. Obdobne ŠBČs
sprísnila sankčné opatrenia voči podnikom,
ktoré neplnia plánované predpoklady pri využívaní
dovážanej techniky.
Na rozhodujúci obrat v hospodárnom využívaní
dovezenej techniky sa v plnom rozsahu vzťahujú záverečné
slová generálneho tajomníka ÚV KSČ
súdruha Husáka, prednesené na 9. zasadnutí
ÚV KSČ, pokiaľ ide o požiadavky na zvýšenie
zodpovednosti a kvality všetkej práce. To znamená,
že už v etape vyjasňovania investičnej
výstavby a nárokov na dovoz bude sa pristupovať
s plnou zodpovednosťou, bude sa usilovať o zabezpečenie
súladu stavebnej pripravenosti s dodávkami techniky
zo zahraničia a jej včasnú montáž
i uvedenie do prevádzky. Prijaté opatrenia smerujú
k tomu, aby sa na všetkých stupňoch riadenia
dodržiavali ustanovenia o hospodárnom vynakladaní
finančných a devízových prostriedkov,
ako boli stanovené v § 11 zákona o šiestej
päťročnici. Ďakujem za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Vojtekové.
Nyní vystoupí poslanec Exner, připraví
se poslanec Nováček.
Poslanec SL F. Exner: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, při
projednávání plánu a rozpočtu
na letošní rok jsme konstatovali, že na zemědělském
úseku je situace v důsledku zemědělsky
nepříznivého roku 1976 poměrně
složitá. Proto ústřední výbor
Komunistické strany Československa orientoval vlády,
zastupitelské sbory, ostatní orgány a společenské
organizace na to, aby tomuto úseku věnovaly trvalou
pozornost.
Díky této orientaci došlo k mimořádnému
rozvoji organizátorské práce a iniciativy
pracujících v zemědělství,
které spolu s dovozem nezbytného množství
zrnin a důsledným zabezpečováním
zimní kampaně vytvořily podmínky pro
plnění úkolů živočišné
výroby a pro zdárný průběh
jarních prací. Nepříznivé přírodní
podmínky ve žních a v počátku
podzimních prací byly nahrazeny velkým pracovním
úsilím v zemědělství a nebývalým
rozsahem uvědomělé pomoci brigádníků
a technikou z průmyslových závodů,
ČSLA, národních výborů a společenských
organizací. Dá se říci, že zabezpečení
sklizně bylo zvládnuto celospolečenským
úsilím. Tato široká iniciativa a přijatá
opatření přinesla dobré výsledky.
Podle dosavadního očekávání
jsou v zemědělské výrobě a
v potravinářském průmyslu jako celku
vytvořeny předpoklady ke splnění plánovaných
úkolů za letošní rok, přičemž
se na některých úsecích očekává
i překročení plánu. Poprvé
v historii dosáhne hrubá zemědělská
produkce 80 300 mil. Kčs. Bylo dosaženo dosud nejvyššího
objemu produkce zrnin, podstatně se zvýšila
výroba cukrovky, pícnin, olejnin, chmele, jatečných
prasat, drůbeže a dalších produktů.
Potravinářský průmysl dosáhne
proti loňskému roku zvýšení hrubé
výroby o více než 5 % a přes určitou
napjatost ve zdrojích některých surovin,
zejména z dovozu zachová dynamiku růstu potravinářské
výroby. Investiční činnost v zemědělskopotravinářském
komplexu bude proti plánu překročena při
podstatně vyšším překročení
dodávek strojů a zařízení.
Výsledky docílené v zemědělství
a potravinářském průmyslu v tomto
roce - zejména překročení plánovaných
úkolů na rozhodujících úsecích
- vytváří dobré výchozí
předpoklady pro plnění náročných
úkolů třetího roku šesté
pětiletky. Návrh státního prováděcího
plánu na rok 1978 klade v souladu se zájmem udržet
růst životní úrovně lidu pro
odvětví zemědělství jako celek
úkoly velmi náročné, zejména
pak na úseku zvýšení výroby obilovin,
masa a hrubé výroby potravinářského
průmyslu. Jak bylo uváděno ve vystoupení
s. ministra Léra, počítá se se značným
zvýšením zemědělské produkce
proti předběžné skutečnosti letošního
roku a v návaznosti na to tržní produkce, hrubé
výroby potravinářského průmyslu
a dodávek pro vnitřní obchod v maloobchodních
cenách.
Výroba obilovin má asi o 300 tis. tun překročit
letošní rekordní úrodu. V živočišné
výrobě se počítá u nákupu
jatečných zvířat bez drůbeže
s přírůstkem 70 tis. tun proti letošnímu
roku, což je obdobný přírůstek,
jako se očekává v letošním roce.