Náročný přístup ke stanovení,
věcnému zabezpečení i k realizaci
úkolů plánu a rozpočtu na příští
rok je naprosto nezbytným předpokladem dalšího
růstu životní úrovně obyvatelstva.
Vysoký podíl výdajů našeho státního
rozpočtu směřuje právě do této
oblasti.
V roce 1978 mají neinvestiční výdaje
na kulturní a sociální opatření
dosáhnout 111,4 mld Kčs. Na 1 obyvatele to představuje
7366 Kčs proti roku 1971, kdy činily 5351 Kčs.
Ve srovnání s letošním rokem rostou
výdaje do této oblasti o 4,4 mld Kčs, tj.
o 4 %. Z celkové rozpočtované částky
připadá na sociální zabezpečení
62,3 mld Kčs, na školství je určeno
19,6 mld Kčs, na zdravotnictví 17,9 mld Kčs
a na kulturu 3,4 mld Kčs.
Růst výdajů na sociální zabezpečení,
který činí 1,9 mld Kčs, vyplývá
zejména ze zvýšení výdajů
na důchodové zabezpečení a přídavků
na děti. Výdaje na školství se zvyšují
o 1,1 mld Kčs a výdaje na zdravotnictví o
0,8 mld Kčs.
Nároky těchto odvětví na celospolečenské
zdroje neustále rostou, kromě jiného i vlivem
populačního vývoje v předchozích
letech i současnosti. Lze to dokumentovat na zvýšení
počtu míst v jeslích o 5,8 %, počtu
tříd v mateřských školách
o 7,9 %, počtu strávníků ve školních
jídelnách, který se zvyšuje o 5,3 %.
Konkrétně to například znamená,
že v příštím roce bude umístěno
v mateřských školách o 37 tis. dětí
více než letos a celkově bude v mateřských
školách umístěno zhruba 73 % dětí
ve věku 3-5 let. Vyšší výdaje na
školství souvisejí též s realizací
nové výchovně vzdělávací
soustavy. Přírůstek výdajů
na tyto účely v roce 1978 představuje 266
mil. Kčs.
Růst výdajů na zdravotnictví zajišťuje
další rozvoj ambulantní péče,
zvyšuje se počet lékařských míst,
počet lůžek ve zdravotnických zařízeních,
výdaje na léky a speciální zdravotnický
materiál budou vyšší o 8 %.
V souladu se socialistickým chápáním
všestranného rozvoje životní úrovně
zabezpečujeme ve státním rozpočtu
poměrně značné prostředky i
na celou oblast kultury, a tak napomáháme rozvíjet
výchovný vliv televize, rozhlasu, filmu, divadel,
literatury a výtvarného umění na široké
masy obyvatelstva. Dobře známá je i trvalá
péče našeho státu o historické
památky, která umožňuje zachovat kulturní
dědictví minulosti pro nás i pro příští
generace.
Vedle výdajů na sociální a kulturní
opatření se státní rozpočet
podílí na zajišťování životního
standardu našich občanů řadou dalších
forem. Především jde o bytovou výstavbu
a financování bytového hospodářství,
na něž bude v příštím roce
vynaloženo celkově téměř 23 mld
Kčs - je to o 11,1 % více než letos. Značný
objem prostředků směřuje rovněž
do odvětví dopravy, ať již jde o financování
výstavby dálnice, výstavbu pražského
metra, na kterou vynaložíme v roce 1978 1,7 mld Kčs
nebo o dotace podnikům městské hromadné
dopravy, které dosáhnou 1,8 mld Kčs.
V příštím roce budeme dále rozvíjet
peněžní služby poskytované obyvatelstvu
pojišťovnami a spořitelnami. Vycházíme
z toho, že rozšiřování pojistných
služeb patří k formám, které
přispívají k posilování sociálních
jistot obyvatelstva. Odhadujeme, že ke konci roku 1978 počet
pojistek u pojištění osob dosáhne zhruba
7 mil. a majetkového pojištění téměř
6 mil.
Rostoucí objem peněžních příjmů
obyvatelstva se odráží i v trvalém růstu
jeho úsporných vkladů, zejména dlouhodobých.
To klade vyšší nároky na služby obyvatelstvu
poskytované spořitelnami, ať již v souvislosti
s růstem úspor nebo úvěrovou činností.
Rozhodující část půjček
obyvatelstvu je určena k podpoře bytové výstavby
občanů a pro mladá manželství.
Tyto dva druhy půjček jsou přitom poskytovány
za zvýhodněných podmínek a jejich
podíl na celkovém objemu půjček, které
budou poskytnuty v příštím roce, dosáhne
jedné poloviny. V souvislosti s půjčkami
těmto manželstvím tvoří významnou
složku společenské pomoci státní
příspěvek, který se poskytuje po dožití
jednoho roku věku dítěte a slouží
k částečné úhradě těchto
půjček. Na tyto příspěvky se
v příštím roce počítá
ve státním rozpočtu s částkou
460 mil. Kčs.
Z toho všeho je vidět, že naše společnost
vynakládá značné prostředky
na pomoc rodinám s dětmi, na rozvoj péče
o zdraví, vzdělání, kulturu, zajištění
v době nemoci i ve stáří a pro spokojený
život všech našich občanů - zkrátka,
že usilujeme o všestranný a vyvážený
rozvoj životní úrovně a upevňování
životních jistot obyvatelstva. Musíme zajistit,
aby vynaložené prostředky byly co nejhospodárněji
a nejúčinněji využity. Je to jedna z
důležitých podmínek zabezpečení
péče o naše občany nejen na kvantitativně,
ale i na kvalitativně vyšší úrovni.
Soudružky a soudruzi, o úspěchu plánu
a rozpočtu na rok 1978 se bude rozhodovat především
v oblasti výroby. Její růst při současném
zvyšování kvality, technické úrovně,
zajištění plánované struktury
a zejména růst efektivnosti a hospodárnosti
je rozhodujícím činitelem splnění
úkolů i v dalších oblastech. Středem
pozornosti všech hospodářských pracovníků
a stranických, odborových a mládežnických
orgánů a organizací jsou právě
ty oblasti plánu, kde jsou úkoly nejsložitější
a nejnáročnější. Na jejich plnění
je nutno usměrnit proud iniciativy našich pracujících
projevující se mnohotvárným způsobem.
Aktivní a angažovaný přístup
k řešení všech úkolů hospodářské
politiky strany, vytyčených na XV. sjezdu strany,
se stále více promítá do společenského
vědomí, je výrazem nového poměru
k práci pro socialistickou společnost a pro uspokojování
jejích potřeb na vysoké úrovni. Vláda
je přesvědčena, že široký
rozvoj pracovní iniciativy na počest 60. výročí
Velké říjnové socialistické
revoluce, který tak významným způsobem
přispěl k plnění úkolů
letošního roku, bude i v roce 30. výročí
Vítězného února plně využit
a dále rozvinut.
Plán na příští rok je vysoce
náročný, ale reálně splnitelný.
Soudruh Gustáv Husák v závěrečném
slově na 9. zasedání ÚV KSČ
v této souvislosti prohlásil: "Vycházíme
z toho, že československá ekonomika má
ve svém celku potřebné síly a prostředky,
aby dokázala zabezpečit jeho splnění.
Naší hlavní povinností proto nyní
je mobilizovat všechny zdroje a možnosti, aby tohoto
cíle bylo dosaženo, aby se naše hospodářství
dále úspěšně rozvíjelo,
aby lidé u nás dobře žili a svou poctivou
prací k tomu vytvářeli i nezbytné
předpoklady."
K tomu také směřují konkrétní
úkoly pro jednotlivé oblasti ekonomiky, které
9. zasedání ÚV KSČ vytyčilo.
Na jejich zajištění a realizaci musíme
soustředit organizátorské a pracovní
úsilí, veškerou energii a iniciativu pracujících.
To je nejúčinnější způsob
a zároveň nejlepší záruka, abychom
splněním úkolů roku 1978 učinili
další důležitý krok k naplnění
programu hospodářského a sociálního
rozvoje naší republiky.
Projednávání návrhu státního
rozpočtu ve výborech obou sněmoven Federálního
shromáždění probíhalo v atmosféře
vysoké náročnosti a u vědomí
vysoké spoluodpovědnosti za uskutečňování
tohoto programu. Svědčí o tom i připomínky,
které vláda a další orgány využijí
ve své činnosti a za něž vláda
děkuje. Podpora, které se dostalo vytyčené
koncepci hospodářské a v tom i finanční
a rozpočtové politice na rok 1978, nás zavazuje
a zároveň přesvědčuje, že
jdeme správnou cestou ke splnění úkolů
stanovených zákonem o 6. pětiletce.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky navrhuji, aby Federální shromáždění
schválilo návrh zákona o státním
rozpočtu čs. federace na rok 1978. Děkuji
za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lérovi
za odůvodnění návrhu. Jednotlivé
kapitoly státního rozpočtu projednaly příslušné
výbory obou sněmoven.
Návrh státního rozpočtu čs.
federace a souhrn státních rozpočtů
ČSSR na rok 1978 včetně návrhu zákona
byl projednán na společné schůzi výborů
pro plán a rozpočet za účasti delegovaných
poslanců z ostatních výborů obou sněmoven.
Prosím nyní, aby se ujal slova společný
zpravodaj výborů Sněmovny národů,
předseda výboru pro plán a rozpočet
poslanec Drahoslav Křenek.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
D. Křenek: Vážený soudruhu generální
tajemníku a prezidente republiky, vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, výbory Sněmovny národů
a výbory Sněmovny lidu přistoupily ke společnému
projednání návrhu státního
rozpočtu československé federace na rok 1978
podle postupu, který byl předtím shodně
přijat předsednictvy obou sněmoven. Tento
postup předpokládal uskutečnit jednání
o státním rozpočtu v orgánech sněmoven
ve dvou na sebe navazujících etapách, z nichž
první byla věnována jednotlivým kapitolám
a druhá souhrnnému znění návrhu
státního rozpočtu a jemu odpovídajícímu
rozpočtovému zákonu.
Základním úkolem výborů pověřených
v I. etapě projednáním znění
kapitol bylo, aby na základě předložených
materiálů a podaných k nim zpráv představitelů
ústředních orgánů, i zpráv
svých zpravodajů posoudily hlavní body pracovních
záměrů v příští
činnosti ústředních orgánů
státní správy federace, včetně
jejich podřízených organizačních
složek a organizací. Zejména pak, aby posoudily
návaznost této činnosti na potřeby
spojené s realizací závěrů
XV. sjezdu KSČ, všestrannost a charakter opatření
přijímaných k jejímu úspěšnému
naplnění a míru finančních
prostředků potřebných k jejímu
zabezpečení.
Na tomto podkladě projednaly jednotlivé výbory
odvětvové úkoly a problematiku příštího
rozpočtového období, včetně
způsobů jejího řešení
v podmínkách ústředního orgánu.
Zhodnotily celkové pojetí kapitol, zvažovaly
úkoly do nich zapracované a jejich zdůvodnění
a dospěly společně k jednotě pohledů
na jejich znění.
Konstatovaly, že celková úroveň kapitol
a jmenovitě kapitoly Čs. akademie věd dosáhla
opět vyšších kvalit a že se jejich
vypovídací schopnost a zdůvodňující
část prohloubila. To poskytlo členům
výborů širší možnost seznámit
se blíže s řadou vnitřních a
vnějších podmínek, ovlivňujících
zejména rozvojové možnosti odvětví,
mobilizovatelné rezervy a dosažitelné výsledky.
Jednotlivé kapitoly vycházely z plánu hlavních
úkolů ústředních orgánů,
přijatých na jejich úrovni k realizaci závěrů
XV. sjezdu KSČ a zajišťovaly ve své konečné
podobě úkoly vytyčené v rozpisu směrnic
pro sestavení státního prováděcího
plánu na příští rok a v jeho
rozpočtovém projektu.
Ústřední orgány se v nich odpovídajícím
způsobem a žádoucí měrou orientovaly
na plnění jednotlivých hmotných a
finančních úkolů příštího
roku a na jejich kvalitativní realizaci. Jednotlivé
návrhy se vyznačovaly snahou vytvářet
další předpoklady k prohloubení efektivnosti,
kvality a hospodárnosti, a cestou progresivnějšího
růstu zdrojů, nebo omezením růstu
potřeb zlepšovat finanční vztahy odvětví
ke státnímu rozpočtu a zabezpečovat
je účelnými opatřeními.
Tuto snahu charakterizovalo zejména úsilí
o dosažení žádoucího efektu jejich
činnosti při lepším způsobu užití
rozpočtovaných prostředků, či
při nižších než dosud rozpočtovaných
nákladech. Charakterizovala je dále opatření
přijatá k upevnění hospodárnosti
ve sféře hmotné a finanční
potřeby, pozornost, kterou budou tyto orgány věnovat
dodržení v plánu stanovených závazných
ukazatelů a limitů a péče o to, aby
zejména rozsah materiálové spotřeby
a služeb a jiných výdajů nevýrobní
povahy se proti letošnímu roku i při rostoucích
úkolech nezvyšoval. Vyjadřovala ji rovněž
dodržená systemizační opatření
a záměry sledující další
zlepšování kádrového stavu pracovníků
a zvyšování jejich politické a odborné
kvalifikace.
Řada výborů zejména ocenila, že
cílem všech ústředními orgány
přijímaných opatření organizační,
metodické, administrativně technické i kontrolní
povahy bylo, aby byly vytvářeny další
vhodné předpoklady pro zlepšování
úrovně řízení, pro dokonalejší
dělbu práce a její účelnou
racionalitu. Zejména pak, aby byly zlepšovány
podmínky pro objektivní rozhodování
a pro operativní kontrolu plnění plánovaných
hmotných a finančních úkolů
v příštím roce; aby při využití
zkušeností a poznatků z dřívějších
let a z roku letošního byly účinně
mobilizovány jednotlivé zdroje a s jejich pomocí
bylo možno se úspěšně vyrovnat
s rostoucí náročností příštích
úkolů. V neposlední řadě pak
též, aby byl získáván dokonalejší
přehled o spravovaném majetku a vykazována
dobrá bilance se všemi svěřenými
hodnotami.
Výbory sněmoven uvážlivě posuzovaly
tyto záměry a spolu s tím i některé
nepříznivé vlivy minulých let a některá
riziková místa plánovaných úkolů.
Při svém jednání se zaměřily
též na to, jak byla uplatněna a plněna
jejich předchozí stanoviska, resp. doporučení
a posoudily, zda projednávaný návrh kapitoly
a jejího zdůvodnění na ně dává
uspokojivou odpověď.
Svá jednání výbory uzavřely
usnesením, v němž vyjádřily souhlas
se zněním příslušných
kapitol státního rozpočtu. Podle svého
uvážení a na základě poznatků
získávaných v činnosti výborů
zdůraznily některé výbory ve svém
stanovisku příslušným ústředním
orgánům též směry jejich další
práce, jimž bude třeba věnovat v příštím
rozpočtovém období zvláštní
pozornost.
V tomto ohledu zejména doporučily položit důraz
na plnění úkolů podle stanoveného
ekonomického užití zdrojů a nutnosti
přizpůsobení struktury a kvality výroby
vnitřním i vnějším potřebám;
dále na omezení změn plánovaných
hmotných a finančních úkolů;
na zamezení produkce, která by nenacházela
na trhu odběratele; na prohloubení devizového
dohledu i v nevýrobní sféře; na přísné
dodržování zásad dotační
politiky v investiční a neinvestiční
sféře a na účinnou cenovou podporu
záměrům hospodárnějšího
využívání energetických a surovinových
zdrojů.
Obdobně doporučily důsledně realizovat
opatření ke zlepšení spolupráce
a vzájemné informovanosti mezi výrobními
podniky a organizacemi zahraničního obchodu a přehodnotit
počet vystavovatelských akcí. Dosáhnout,
aby na lepším zabezpečování přepravních
potřeb se větší měrou podílely
i jednotlivé výrobní resorty a jejich organizace.
Doporučily rovněž využít poznatků
z rozboru plnění plánu rozvoje vědy
a techniky za letošní rok k účinnějšímu
zajišťování úkolů v této
oblasti v příštím roce. Věnovat
rovněž zvláštní pozornost úkolům
státní standardizace, které budou podporovat
růst technické úrovně a jakosti našich
výrobků a vytvářet též
podmínky pro zkracování cyklu od tvorby až
po využití vynálezů a zlepšovacích
námětů.
Doporučily rovněž prohlubovat v souladu se
záměry státní hospodářské
politiky i ekonomickou propagandu.
Jednání výborů potvrdilo, jak závažným
těžištěm hmotných a finančních
úkolů příštího roku budou
zvláště strukturální a kvalitativní
stránky reprodukčního procesu. Zejména
dosažení potřebného obratu v růstu
kvality produkce, zabezpečení dalšího
růstu produktivity práce a její účinnosti
a také další snižování podílu
výrobních a nevýrobních nákladů,
zvláště když na druhé straně
některé z těchto nákladů, jako
např. devizová část výdajů,
či potřeby preventivní údržby
starších investic objektivně narůstají.
Zdůrazněné požadavky vyšší
efektivnosti a kvality budou na všech úsecích
klást vysoké nároky na vedoucí pracovníky.
Půjde zejména o to, aby naplnění úkolů
příštího roku bylo dosaženo nejen
aktivním přístupem k jejich zajišťování,
ale i účelným a efektivním používáním
ekonomických nástrojů, které by pomáhaly
aktivizovat existující rezervy a zvládnout
náročnost příštích úkolů.
K tomu by mělo přispět též kvalitativní
provedení rozpisu hmotných a finančních
úkolů a diferencovaný přístup
a soustavnější ekonomický tlak vůči
orgánům a organizacím, které neplní
své úkoly a které přenášejí
svou nižší ekonomickou úroveň a
zaostávání do dalšího období.
Tak by měl být také rozhodněji překonáván
stav, kdy jednotlivé organizace se nestejnou měrou
podílejí na celkově dosahovaných výsledcích
a projevují značné rozdíly v efektivnosti
své činnosti a svého působení,
popř. nezaujímají rozhodnější
postoj k prosazování celospolečenských
zájmů a potřeb, jak jej požadují
závěry přijaté na posledním
9. zasedání ÚV naší Komunistické
strany.
Soudružky a soudruzi, tím že jednotlivé
výbory sněmoven zaujaly k projednávaným
kapitolám státního rozpočtu souhlasná
stanoviska, byl vytvořen důležitý předpoklad
pro přijetí souhrnného znění
tohoto rozpočtu, projednávaného ve 2. etapě.
O jeho výsledcích podá - podle naší
vzájemné dohody - zprávu druhý zpravodaj,
poslanec Belko.
Předseda FS A. lndra: Děkuji poslanci Křenkovi.
Uděluji slovo společnému zpravodaji výborů
Sněmovny lidu, předsedovi výboru pro plán
a rozpočet této sněmovny poslanci Jozefu
Belkovi.