Čtvrtek 15. prosince 1977

Náročný přístup ke stanovení, věcnému zabezpečení i k realizaci úkolů plánu a rozpočtu na příští rok je naprosto nezbytným předpokladem dalšího růstu životní úrovně obyvatelstva. Vysoký podíl výdajů našeho státního rozpočtu směřuje právě do této oblasti.

V roce 1978 mají neinvestiční výdaje na kulturní a sociální opatření dosáhnout 111,4 mld Kčs. Na 1 obyvatele to představuje 7366 Kčs proti roku 1971, kdy činily 5351 Kčs. Ve srovnání s letošním rokem rostou výdaje do této oblasti o 4,4 mld Kčs, tj. o 4 %. Z celkové rozpočtované částky připadá na sociální zabezpečení 62,3 mld Kčs, na školství je určeno 19,6 mld Kčs, na zdravotnictví 17,9 mld Kčs a na kulturu 3,4 mld Kčs.

Růst výdajů na sociální zabezpečení, který činí 1,9 mld Kčs, vyplývá zejména ze zvýšení výdajů na důchodové zabezpečení a přídavků na děti. Výdaje na školství se zvyšují o 1,1 mld Kčs a výdaje na zdravotnictví o 0,8 mld Kčs.

Nároky těchto odvětví na celospolečenské zdroje neustále rostou, kromě jiného i vlivem populačního vývoje v předchozích letech i současnosti. Lze to dokumentovat na zvýšení počtu míst v jeslích o 5,8 %, počtu tříd v mateřských školách o 7,9 %, počtu strávníků ve školních jídelnách, který se zvyšuje o 5,3 %. Konkrétně to například znamená, že v příštím roce bude umístěno v mateřských školách o 37 tis. dětí více než letos a celkově bude v mateřských školách umístěno zhruba 73 % dětí ve věku 3-5 let. Vyšší výdaje na školství souvisejí též s realizací nové výchovně vzdělávací soustavy. Přírůstek výdajů na tyto účely v roce 1978 představuje 266 mil. Kčs.

Růst výdajů na zdravotnictví zajišťuje další rozvoj ambulantní péče, zvyšuje se počet lékařských míst, počet lůžek ve zdravotnických zařízeních, výdaje na léky a speciální zdravotnický materiál budou vyšší o 8 %.

V souladu se socialistickým chápáním všestranného rozvoje životní úrovně zabezpečujeme ve státním rozpočtu poměrně značné prostředky i na celou oblast kultury, a tak napomáháme rozvíjet výchovný vliv televize, rozhlasu, filmu, divadel, literatury a výtvarného umění na široké masy obyvatelstva. Dobře známá je i trvalá péče našeho státu o historické památky, která umožňuje zachovat kulturní dědictví minulosti pro nás i pro příští generace.

Vedle výdajů na sociální a kulturní opatření se státní rozpočet podílí na zajišťování životního standardu našich občanů řadou dalších forem. Především jde o bytovou výstavbu a financování bytového hospodářství, na něž bude v příštím roce vynaloženo celkově téměř 23 mld Kčs - je to o 11,1 % více než letos. Značný objem prostředků směřuje rovněž do odvětví dopravy, ať již jde o financování výstavby dálnice, výstavbu pražského metra, na kterou vynaložíme v roce 1978 1,7 mld Kčs nebo o dotace podnikům městské hromadné dopravy, které dosáhnou 1,8 mld Kčs.

V příštím roce budeme dále rozvíjet peněžní služby poskytované obyvatelstvu pojišťovnami a spořitelnami. Vycházíme z toho, že rozšiřování pojistných služeb patří k formám, které přispívají k posilování sociálních jistot obyvatelstva. Odhadujeme, že ke konci roku 1978 počet pojistek u pojištění osob dosáhne zhruba 7 mil. a majetkového pojištění téměř 6 mil.

Rostoucí objem peněžních příjmů obyvatelstva se odráží i v trvalém růstu jeho úsporných vkladů, zejména dlouhodobých. To klade vyšší nároky na služby obyvatelstvu poskytované spořitelnami, ať již v souvislosti s růstem úspor nebo úvěrovou činností. Rozhodující část půjček obyvatelstvu je určena k podpoře bytové výstavby občanů a pro mladá manželství. Tyto dva druhy půjček jsou přitom poskytovány za zvýhodněných podmínek a jejich podíl na celkovém objemu půjček, které budou poskytnuty v příštím roce, dosáhne jedné poloviny. V souvislosti s půjčkami těmto manželstvím tvoří významnou složku společenské pomoci státní příspěvek, který se poskytuje po dožití jednoho roku věku dítěte a slouží k částečné úhradě těchto půjček. Na tyto příspěvky se v příštím roce počítá ve státním rozpočtu s částkou 460 mil. Kčs.

Z toho všeho je vidět, že naše společnost vynakládá značné prostředky na pomoc rodinám s dětmi, na rozvoj péče o zdraví, vzdělání, kulturu, zajištění v době nemoci i ve stáří a pro spokojený život všech našich občanů - zkrátka, že usilujeme o všestranný a vyvážený rozvoj životní úrovně a upevňování životních jistot obyvatelstva. Musíme zajistit, aby vynaložené prostředky byly co nejhospodárněji a nejúčinněji využity. Je to jedna z důležitých podmínek zabezpečení péče o naše občany nejen na kvantitativně, ale i na kvalitativně vyšší úrovni.

Soudružky a soudruzi, o úspěchu plánu a rozpočtu na rok 1978 se bude rozhodovat především v oblasti výroby. Její růst při současném zvyšování kvality, technické úrovně, zajištění plánované struktury a zejména růst efektivnosti a hospodárnosti je rozhodujícím činitelem splnění úkolů i v dalších oblastech. Středem pozornosti všech hospodářských pracovníků a stranických, odborových a mládežnických orgánů a organizací jsou právě ty oblasti plánu, kde jsou úkoly nejsložitější a nejnáročnější. Na jejich plnění je nutno usměrnit proud iniciativy našich pracujících projevující se mnohotvárným způsobem. Aktivní a angažovaný přístup k řešení všech úkolů hospodářské politiky strany, vytyčených na XV. sjezdu strany, se stále více promítá do společenského vědomí, je výrazem nového poměru k práci pro socialistickou společnost a pro uspokojování jejích potřeb na vysoké úrovni. Vláda je přesvědčena, že široký rozvoj pracovní iniciativy na počest 60. výročí Velké říjnové socialistické revoluce, který tak významným způsobem přispěl k plnění úkolů letošního roku, bude i v roce 30. výročí Vítězného února plně využit a dále rozvinut.

Plán na příští rok je vysoce náročný, ale reálně splnitelný. Soudruh Gustáv Husák v závěrečném slově na 9. zasedání ÚV KSČ v této souvislosti prohlásil: "Vycházíme z toho, že československá ekonomika má ve svém celku potřebné síly a prostředky, aby dokázala zabezpečit jeho splnění. Naší hlavní povinností proto nyní je mobilizovat všechny zdroje a možnosti, aby tohoto cíle bylo dosaženo, aby se naše hospodářství dále úspěšně rozvíjelo, aby lidé u nás dobře žili a svou poctivou prací k tomu vytvářeli i nezbytné předpoklady."

K tomu také směřují konkrétní úkoly pro jednotlivé oblasti ekonomiky, které 9. zasedání ÚV KSČ vytyčilo. Na jejich zajištění a realizaci musíme soustředit organizátorské a pracovní úsilí, veškerou energii a iniciativu pracujících. To je nejúčinnější způsob a zároveň nejlepší záruka, abychom splněním úkolů roku 1978 učinili další důležitý krok k naplnění programu hospodářského a sociálního rozvoje naší republiky.

Projednávání návrhu státního rozpočtu ve výborech obou sněmoven Federálního shromáždění probíhalo v atmosféře vysoké náročnosti a u vědomí vysoké spoluodpovědnosti za uskutečňování tohoto programu. Svědčí o tom i připomínky, které vláda a další orgány využijí ve své činnosti a za něž vláda děkuje. Podpora, které se dostalo vytyčené koncepci hospodářské a v tom i finanční a rozpočtové politice na rok 1978, nás zavazuje a zároveň přesvědčuje, že jdeme správnou cestou ke splnění úkolů stanovených zákonem o 6. pětiletce.

Jménem vlády Československé socialistické republiky navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1978. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lérovi za odůvodnění návrhu. Jednotlivé kapitoly státního rozpočtu projednaly příslušné výbory obou sněmoven.

Návrh státního rozpočtu čs. federace a souhrn státních rozpočtů ČSSR na rok 1978 včetně návrhu zákona byl projednán na společné schůzi výborů pro plán a rozpočet za účasti delegovaných poslanců z ostatních výborů obou sněmoven.

Prosím nyní, aby se ujal slova společný zpravodaj výborů Sněmovny národů, předseda výboru pro plán a rozpočet poslanec Drahoslav Křenek.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec D. Křenek: Vážený soudruhu generální tajemníku a prezidente republiky, vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, výbory Sněmovny národů a výbory Sněmovny lidu přistoupily ke společnému projednání návrhu státního rozpočtu československé federace na rok 1978 podle postupu, který byl předtím shodně přijat předsednictvy obou sněmoven. Tento postup předpokládal uskutečnit jednání o státním rozpočtu v orgánech sněmoven ve dvou na sebe navazujících etapách, z nichž první byla věnována jednotlivým kapitolám a druhá souhrnnému znění návrhu státního rozpočtu a jemu odpovídajícímu rozpočtovému zákonu.

Základním úkolem výborů pověřených v I. etapě projednáním znění kapitol bylo, aby na základě předložených materiálů a podaných k nim zpráv představitelů ústředních orgánů, i zpráv svých zpravodajů posoudily hlavní body pracovních záměrů v příští činnosti ústředních orgánů státní správy federace, včetně jejich podřízených organizačních složek a organizací. Zejména pak, aby posoudily návaznost této činnosti na potřeby spojené s realizací závěrů XV. sjezdu KSČ, všestrannost a charakter opatření přijímaných k jejímu úspěšnému naplnění a míru finančních prostředků potřebných k jejímu zabezpečení.

Na tomto podkladě projednaly jednotlivé výbory odvětvové úkoly a problematiku příštího rozpočtového období, včetně způsobů jejího řešení v podmínkách ústředního orgánu. Zhodnotily celkové pojetí kapitol, zvažovaly úkoly do nich zapracované a jejich zdůvodnění a dospěly společně k jednotě pohledů na jejich znění.

Konstatovaly, že celková úroveň kapitol a jmenovitě kapitoly Čs. akademie věd dosáhla opět vyšších kvalit a že se jejich vypovídací schopnost a zdůvodňující část prohloubila. To poskytlo členům výborů širší možnost seznámit se blíže s řadou vnitřních a vnějších podmínek, ovlivňujících zejména rozvojové možnosti odvětví, mobilizovatelné rezervy a dosažitelné výsledky.

Jednotlivé kapitoly vycházely z plánu hlavních úkolů ústředních orgánů, přijatých na jejich úrovni k realizaci závěrů XV. sjezdu KSČ a zajišťovaly ve své konečné podobě úkoly vytyčené v rozpisu směrnic pro sestavení státního prováděcího plánu na příští rok a v jeho rozpočtovém projektu.

Ústřední orgány se v nich odpovídajícím způsobem a žádoucí měrou orientovaly na plnění jednotlivých hmotných a finančních úkolů příštího roku a na jejich kvalitativní realizaci. Jednotlivé návrhy se vyznačovaly snahou vytvářet další předpoklady k prohloubení efektivnosti, kvality a hospodárnosti, a cestou progresivnějšího růstu zdrojů, nebo omezením růstu potřeb zlepšovat finanční vztahy odvětví ke státnímu rozpočtu a zabezpečovat je účelnými opatřeními.

Tuto snahu charakterizovalo zejména úsilí o dosažení žádoucího efektu jejich činnosti při lepším způsobu užití rozpočtovaných prostředků, či při nižších než dosud rozpočtovaných nákladech. Charakterizovala je dále opatření přijatá k upevnění hospodárnosti ve sféře hmotné a finanční potřeby, pozornost, kterou budou tyto orgány věnovat dodržení v plánu stanovených závazných ukazatelů a limitů a péče o to, aby zejména rozsah materiálové spotřeby a služeb a jiných výdajů nevýrobní povahy se proti letošnímu roku i při rostoucích úkolech nezvyšoval. Vyjadřovala ji rovněž dodržená systemizační opatření a záměry sledující další zlepšování kádrového stavu pracovníků a zvyšování jejich politické a odborné kvalifikace.

Řada výborů zejména ocenila, že cílem všech ústředními orgány přijímaných opatření organizační, metodické, administrativně technické i kontrolní povahy bylo, aby byly vytvářeny další vhodné předpoklady pro zlepšování úrovně řízení, pro dokonalejší dělbu práce a její účelnou racionalitu. Zejména pak, aby byly zlepšovány podmínky pro objektivní rozhodování a pro operativní kontrolu plnění plánovaných hmotných a finančních úkolů v příštím roce; aby při využití zkušeností a poznatků z dřívějších let a z roku letošního byly účinně mobilizovány jednotlivé zdroje a s jejich pomocí bylo možno se úspěšně vyrovnat s rostoucí náročností příštích úkolů. V neposlední řadě pak též, aby byl získáván dokonalejší přehled o spravovaném majetku a vykazována dobrá bilance se všemi svěřenými hodnotami.

Výbory sněmoven uvážlivě posuzovaly tyto záměry a spolu s tím i některé nepříznivé vlivy minulých let a některá riziková místa plánovaných úkolů. Při svém jednání se zaměřily též na to, jak byla uplatněna a plněna jejich předchozí stanoviska, resp. doporučení a posoudily, zda projednávaný návrh kapitoly a jejího zdůvodnění na ně dává uspokojivou odpověď.

Svá jednání výbory uzavřely usnesením, v němž vyjádřily souhlas se zněním příslušných kapitol státního rozpočtu. Podle svého uvážení a na základě poznatků získávaných v činnosti výborů zdůraznily některé výbory ve svém stanovisku příslušným ústředním orgánům též směry jejich další práce, jimž bude třeba věnovat v příštím rozpočtovém období zvláštní pozornost.

V tomto ohledu zejména doporučily položit důraz na plnění úkolů podle stanoveného ekonomického užití zdrojů a nutnosti přizpůsobení struktury a kvality výroby vnitřním i vnějším potřebám; dále na omezení změn plánovaných hmotných a finančních úkolů; na zamezení produkce, která by nenacházela na trhu odběratele; na prohloubení devizového dohledu i v nevýrobní sféře; na přísné dodržování zásad dotační politiky v investiční a neinvestiční sféře a na účinnou cenovou podporu záměrům hospodárnějšího využívání energetických a surovinových zdrojů.

Obdobně doporučily důsledně realizovat opatření ke zlepšení spolupráce a vzájemné informovanosti mezi výrobními podniky a organizacemi zahraničního obchodu a přehodnotit počet vystavovatelských akcí. Dosáhnout, aby na lepším zabezpečování přepravních potřeb se větší měrou podílely i jednotlivé výrobní resorty a jejich organizace.

Doporučily rovněž využít poznatků z rozboru plnění plánu rozvoje vědy a techniky za letošní rok k účinnějšímu zajišťování úkolů v této oblasti v příštím roce. Věnovat rovněž zvláštní pozornost úkolům státní standardizace, které budou podporovat růst technické úrovně a jakosti našich výrobků a vytvářet též podmínky pro zkracování cyklu od tvorby až po využití vynálezů a zlepšovacích námětů.

Doporučily rovněž prohlubovat v souladu se záměry státní hospodářské politiky i ekonomickou propagandu.

Jednání výborů potvrdilo, jak závažným těžištěm hmotných a finančních úkolů příštího roku budou zvláště strukturální a kvalitativní stránky reprodukčního procesu. Zejména dosažení potřebného obratu v růstu kvality produkce, zabezpečení dalšího růstu produktivity práce a její účinnosti a také další snižování podílu výrobních a nevýrobních nákladů, zvláště když na druhé straně některé z těchto nákladů, jako např. devizová část výdajů, či potřeby preventivní údržby starších investic objektivně narůstají.

Zdůrazněné požadavky vyšší efektivnosti a kvality budou na všech úsecích klást vysoké nároky na vedoucí pracovníky. Půjde zejména o to, aby naplnění úkolů příštího roku bylo dosaženo nejen aktivním přístupem k jejich zajišťování, ale i účelným a efektivním používáním ekonomických nástrojů, které by pomáhaly aktivizovat existující rezervy a zvládnout náročnost příštích úkolů.

K tomu by mělo přispět též kvalitativní provedení rozpisu hmotných a finančních úkolů a diferencovaný přístup a soustavnější ekonomický tlak vůči orgánům a organizacím, které neplní své úkoly a které přenášejí svou nižší ekonomickou úroveň a zaostávání do dalšího období.

Tak by měl být také rozhodněji překonáván stav, kdy jednotlivé organizace se nestejnou měrou podílejí na celkově dosahovaných výsledcích a projevují značné rozdíly v efektivnosti své činnosti a svého působení, popř. nezaujímají rozhodnější postoj k prosazování celospolečenských zájmů a potřeb, jak jej požadují závěry přijaté na posledním 9. zasedání ÚV naší Komunistické strany.

Soudružky a soudruzi, tím že jednotlivé výbory sněmoven zaujaly k projednávaným kapitolám státního rozpočtu souhlasná stanoviska, byl vytvořen důležitý předpoklad pro přijetí souhrnného znění tohoto rozpočtu, projednávaného ve 2. etapě. O jeho výsledcích podá - podle naší vzájemné dohody - zprávu druhý zpravodaj, poslanec Belko.

Předseda FS A. lndra: Děkuji poslanci Křenkovi. Uděluji slovo společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu, předsedovi výboru pro plán a rozpočet této sněmovny poslanci Jozefu Belkovi.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP