Soudružky a soudruzi, realizace úkolů hospodářského
rozvoje v prvních dvou letech 6. pětiletky potvrdila,
že při překonávání složitých
vnitřních i vnějších ekonomických
podmínek lze uspokojovat stále se zvyšující
potřeby společnosti a obyvatelstva jen na základě
efektivního rozvíjení společenské
výroby. Z toho také vycházejí i základní
proporce státního plánu na rok 1978. Národní
důchod vzroste o 4,9 %, což je rychlejší
tempo ve srovnání s letošním výsledkem.
To umožňuje počítat i se zrychlením
vývoje hmotné osobní spotřeby z letošních
2,1 % na 3 % a s růstem investic o 5,7 %. Odpovídají
tomu i úkoly v tvorbě a užití produkce
hlavních výrobních odvětví.
Průmyslová výroba se má zvýšit
téměř o 5 %, přičemž nejrychleji
- o 7,4 % - rostou dodávky pro vývoz. Na vnitřní
trh dodá průmysl téměř o 7
% více zboží. Ve srovnání s letošním
rokem to je o 5 bodů rychlejší tempo.
Stavební práce se mají zvýšit
o 6,2 %, z toho práce na investiční výstavbě
o 7,3 %. V zemědělské produkci se počítá
v plánu s růstem 3,4 %.
Rozvoj výroby zdaleka neznamená jen zajišťování
jejího plánovaného tempa růstu. Stále
intenzívněji narůstá význam
plnění úkolů především
v plánované struktuře a kvalitě. Z
věcného hlediska jde v roce 1978 především
o zabezpečení hospodářství
palivy a energií, zajištění dynamického
růstu vývozu, realizaci důležitých
investičních akcí ve výrobní
i nevýrobní sféře, účinnější
využívání vědeckotechnického
rozvoje a o zajištění vnitřního
trhu zbožím a službami v potřebné
struktuře a kvalitě. Narůstá rovněž
význam dobře fungující dopravy.
Splnění úkolů a záměrů
plánu na těchto úsecích a zejména
zajištění dalšího růstu
efektivnosti bude rozhodovat o dynamickém, proporcionálním,
finančně vyrovnaném a měnově
stabilizovaném vývoji naší ekonomiky.
Právě tyto základní rysy zdravého
ekonomického rozvoje prosazujeme ve finanční
politice na rok 1978. Přitom ve státním rozpočtu
a ostatních finančních plánech plně
zabezpečujeme úkoly státního plánu,
ať se již týkají vnitřní
ekonomiky nebo vztahů k zahraničí.
Plánem a rozpočtem zvyšujeme tlak na efektivnost
v podnikové sféře a na růst finančních
zdrojů, které tato sféra má vytvořit.
Současně se relativně zpomaluje růst
jejích výdajů a zvyšuje se tím
tlak na jejich hospodárnost, takže zůstane
i více prostředků pro celospolečenské
potřeby. Konkrétním výrazem této
politiky je zejména zvýšení aktivního
finančního salda hospodářských
organizací ke státnímu rozpočtu o
téměř 23 %, což je ovlivněno
růstem celkových odvodů do státního
rozpočtu skoro o 10 % při zvýšení
celkových dotací rozpočtu jen asi o 1 %.
To znamená, že podniky musí ve větším
rozsahu mobilizovat rezervy a dosáhnout vyšší
tvorby finančních zdrojů k zajištění
svých potřeb, především investičních.
Současně s tím zaměřujeme finanční
a rozpočtovou politiku
- k zajištění dalšího rozvoje společenské
spotřeby jako významné složky životní
úrovně obyvatelstva,
- ke koncentraci finančních prostředků
a zdrojů státního rozpočtu na rozhodující
úkoly v oblasti investiční výstavby
a vědeckotechnického rozvoje,
- k dalšímu upevnění hospodárnosti
na všech úsecích a ve všech článcích
národního hospodářství.
Tento přístup umožnil, aby návrh státního
rozpočtu na rok 1978 byl předložen Federálnímu
shromáždění jako věcně
vyrovnaný.
Příjmy státních rozpočtů
včetně příjmů rozpočtů
národních výborů mají v příštím
roce dosáhnout výše 274,5 mld Kčs, což
srovnatelně představuje zvýšení
o 14 mld Kčs, tj. o 5,3 %. Ve stejné výši
se plánují i výdaje. K tomu pokládám
za účelné uvést několik základních
údajů o struktuře rozpočtu.
Rozhodující část rozpočtových
příjmů - 87 % - tvoří příjmy
od socialistických organizací a ostatní příjmy,
zatímco podíl příjmů od obyvatelstva
představuje 13 %.
Z celkových rozpočtových výdajů
je určena polovina na financování investiční
výstavby a na neinvestiční výdaje
na rozvoj hospodářství. Na neinvestiční
výdaje ve školství, zdravotnictví, sociálním
zabezpečení a jiných oblastech společenské
spotřeby připadá 41 % výdajů
a zbývajících 9 % je určeno na obranu,
bezpečnost a státní správu. Tato struktura
příjmů a výdajů dokazuje vysoký
rozsah přerozdělování finančních
prostředků prostřednictvím státního
rozpočtu přímo či nepřímo
ve prospěch obyvatelstva, což patří
k typickým rysům socialistického státního
rozpočtu.
Tuto souhrnnou charakteristiku návrhu státního
rozpočtu je nutno doplnit některými údaji
o základních finančních vztazích
v naší rozpočtové soustavě. Z
celkových příjmů federálního
rozpočtu, které jsou na rok 1978 stanoveny ve výši
154,6 mld Kčs, je určeno na financování
federálně řízených orgánů
a organizací 55,9 mld Kčs a na dotace do státních
rozpočtů republik celkem 98,6 mld Kčs. Tyto
dotace se zvyšují o 1,5 %, spolu s vlastními
příjmy státních rozpočtů
republik zabezpečují jejich vyrovnanost a umožňují
jim poskytnout dotace a subvence do rozpočtů národních
výborů ve výši 56,9 mld Kčs,
což je o 8,4 % více než letos. Rovněž
příjmy a výdaje rozpočtů národních
výborů jsou v rovnováze a dosáhnou
celkového objemu 90,5 mld Kčs. To znamená,
že prostřednictvím rozpočtů národních
výborů se uskutečňuje jedna třetina
celostátních rozpočtových výdajů.
Výdaje rozpočtů národních výborů
se zvyšují v příštím roce
o 6,6 %, což je rychlejší růst ve srovnání
s celostátními výdaji. Vyplývá
to zejména z rychlého růstu výdajů
na financování komplexní bytové výstavby
a dále i z potřeby zabezpečit zvýšené
úkoly v některých odvětvích
nevýrobní sféry. Vedle plánovaných
příjmů existují další
možnosti v tvorbě doplňkových zdrojů
národních výborů, což vytváří
příznivé podmínky pro realizaci jejich
volebních programů a financování akce
"Z".
Soudružky a soudruzi, z jednání a usnesení
9. zasedání ÚV KSČ vyplývá
jednoznačný závěr, že hlavní
cestou překonávání náročných
ekonomických podmínek, které trvají
i v roce 1978, a zároveň rozhodujícím
činitelem plnění úkolů plánu
je stupňování nároků na kvalitu
práce na všech úsecích, každodenně
a bez rozdílu stupně řízení.
Všichni, ať pracujeme na kterémkoli úseku
široké fronty boje za splnění hospodářských
či jiných úkolů, musíme z toho
vyvodit praktické závěry především
pro svou vlastní práci. Důrazněji
musíme vystupovat proti všem projevům nehospodárnosti
a plýtvání a konkrétními činy
naplňovat politiku vysoké efektivnosti.
Generální tajemník ÚV KSSS a předseda
prezidia Nejvyššího sovětu L. I. Brežněv
na nedávném slavnostním zasedání
v Moskvě k 60. výročí Velké
říjnové socialistické revoluce prohlásil:
"Budoucnost naší ekonomiky je ve zvyšování
efektivnosti. Neexistuje jiná cesta, jak zajistit úspěšný
a dynamický rozvoj národního hospodářství".
Tato zákonitost plně platí i pro naši
ekonomiku, je jádrem strategie naší hospodářské
politiky. Musíme ji stále intenzívněji
a důsledněji uplatňovat.
V těchto souvislostech pokládáme za nutné
zdůraznit, že vyrovnanost příjmů
a výdajů státního rozpočtu
se nedostavuje automaticky, ale vyžaduje činorodé
úsilí. Rozpočtové hospodaření
je těsně spjato s vývojem celého hospodářství,
a proto se v něm odráží úspěšný
rozvoj stejně jako problémy nebo přetrvávající
nedostatky na některých úsecích ekonomiky.
Požadavky na státní rozpočet neustále
rostou a i při poměrně rychlém růstu
jeho příjmů mají tendenci je předstihnout.
Pokračující rozvoj výrobní
základny, kde řešíme řadu důležitých
úkolů spojených s utvářením
její moderní struktury a rovněž rozvoj
dopravy, bytové výstavby a dalších oblastí
nevýrobní sféry, kladou vysoké požadavky
na investiční a finanční zdroje. Další
nároky na státní rozpočet zakládá
vývoj vývozních a dovozních cen v
zahraničním obchodě. Východiskem řešení
těchto problémů musí být především
aktivní opatření ve výrobě,
v investiční výstavbě, zahraničním
obchodě, efektivnosti a hospodárnosti, jak to stanovil
XV. sjezd KSČ.
Konkrétní prosazování takovéto
linie v oblasti financí vyžaduje klást důraz
především na tvorbu finančních
zdrojů a jejich efektivní užití.
Pro zabezpečení finanční a rozpočtové
rovnováhy má v roce 1978 rozhodující
význam vývoj obou základních forem
čistého důchodu - daně z obratu a
zisku.
Výnos daně z obratu se má zvýšit
o 7,1 %. Dosažení tohoto vysokého tempa vyžaduje
důsledné plnění úkolů
v dodávkách do tržních fondů
v potřebných objemech, struktuře a kvalitě.
Zdaleka nejde o fiskální stránku věci.
Růst nároků na strukturu a kvalitu zboží
a poskytovaných služeb je objektivním jevem
a nezbytným předpokladem plnějšího
uspokojování potřeb obyvatelstva a plynulé
realizace jeho rostoucích příjmů.
Sedmé zasedání ÚV KSČ vytyčilo
další úkoly a směry uspokojování
hmotných potřeb obyvatelstva a dalšího
rozvoje vnitřního trhu. Plnění těchto
úkolů se musí stát jedním z
důležitých kritérií hodnocení
činnosti příslušných výrobních
podniků i obchodních organizací.
Obdobně náročně je stanoven i úkol
v tvorbě zisku, který se má zvýšit
skoro o 9 %. Klademe důraz jak na zajištění
tohoto růstu, tak zejména na způsob, jakým
má být dosažen. Přírůstek
zisku má být vytvořen z 58 % snížením
nákladů a vyšší efektivností
vývozu a jen ze 42 % růstem výkonů.
To jsou podstatně mobilizačnější
parametry, než jsme dosahovali v minulých letech.
Celkové náklady se mají relativně
snížit více než o půl procenta,
což představuje finanční efekt 4 mld
Kčs. Zajištění tohoto úkolu nemůžeme
dosáhnout pouhým rozpisem příslušných
čísel až na podniky. Pozitivní výsledek
může přinést jen náročná
práce na všech stupních řízení,
vypracování souboru zcela konkrétních
věcných opatření směřujících
k úsporám paliv, energie, surovin a materiálu,
ke zlepšení využití základních
prostředků, ke zvýšení účinnosti
technického rozvoje, ke zdokonalení organizace práce
a plnému a účelnému využití
pracovní doby, zkrátka k maximálnímu
využití existujících rezerv ve výrobě
i ve službách.
Tato opatření musí mít potřebnou
míru komplexnosti a konkrétnosti, musí být
organizačně dobře zabezpečena a jasně
stanoveno, kdo za jejich provedení odpovídá.
To zároveň umožní i provádění
důslednější kontroly jejich plnění.
Jednu z hlavních rezerv efektivnější
tvorby finančních zdrojů představuje
řádové zvýšení efektivnosti
investičních výdajů. Na jednotlivých
stupních řízení se k investicím
přistupuje často z hlediska, že jsou nutné
pro zvýšení výroby. To jistě
nelze pomíjet. Stranou však mnohdy zůstává
ekonomická stránka investic - jejich přínos
pro tvorbu národního důchodu, pro snižování
materiálové a energetické náročnosti
výroby, pro úspory pracovních sil i jejich
rychlé splacení. Tato hlediska musí mít
při rozhodování o investicích stejnou
důležitost jako jejich kapacitní efekt. Nelze
rovněž připustit, aby nové moderní
výrobní kapacity trpěly nedostatkem pracovních
sil a aby jejich časové využití bylo
nízké. Centrální orgány včetně
finančních orgánů a banky musí
podstatně zpřísnit hlediska, kdy, kde a jak
investovat. Ke zlepšení struktury a zvýšení
efektivnosti investiční výstavby směřují
úkoly a opatření přijatá vládou
při schválení plánu na příští
rok, zejména pokud jde o zvýšení podílu
investic na modernizační a rychle návratné
akce.
Rozhodnějšího obratu musíme dosáhnout
ve využívání základních
prostředků. Trvající pokles směnnosti,
značný počet neobsazených pracovních
míst a v některých odvětvích
klesající účinnost základních
prostředků dokazují, že právě
v této oblasti existují rezervy, jejichž využití
může přispět k vyšší
tvorbě zdrojů a ke snížení nároků
na investice.
Rovněž v zajišťování hospodárného
vývoje zásob musíme postupovat důsledněji.
Po zpomalení obrátky zásob v minulých
letech očekáváme letos její zrychlení
a na příští rok plánujeme jejich
další lepší využití, což
je příznivá tendence. Přesto plánovaný
rozsah zásob ve státních hospodářských
organizacích ve výši 283 mld Kčs a doba
obrátky téměř 110 dnů - zejména
ve světle mezinárodních srovnání
- ukazuje, že vázanost finančních prostředků
v této oblasti je u nás vysoká a ani vývoj
těchto ukazatelů posuzovaný z dlouhodobějšího
hlediska nesvědčí o tom, že v hospodaření
se zásobami bylo dosaženo výraznějšího
pokroku. Tyto otázky nelze posuzovat izolovaně,
neboť zásoby v jistém smyslu představují
průsečík různých hospodářských
procesů i problémů, které provázejí
rychlý rozvoj ekonomiky. K tomu, aby se lepší
využití zásob stalo činitelem růstu
efektivnosti, musíme zejména zajišťovat
vývoj výroby a odbytu v plánované
struktuře a sortimentu, zpružnit zásobování
a důsledněji k tomu využívat hospodářských
smluv, zdokonalovat vnitropodnikové řízení
a normování zásob a spotřeby materiálu.
Dalším faktorem, který může přinést
nejen kvantitativní, ale zejména kvalitativní
změny v růstu společenské produktivity
práce a tím i celkové efektivnosti národního
hospodářství, je nesporně vědeckotechnický
rozvoj, rychlé osvojování a zavádění
jeho výsledků do praxe. Na rozvoj vědy a
techniky se již řadu let vynakládá v
průměru 3-3,5 % užitého národního
důchodu. V příštím roce to představuje
skoro 16,5 mld Kčs neinvestičních výdajů,
což je částka o 5,4 % vyšší
než letos. Jestliže v těchto parametrech dosahujeme
srovnatelné úrovně s průmyslově
vyspělými státy, měli bychom dosáhnout
i přiměřeného ekonomického
efektu této činnosti. Mnohdy tomu tak není,
což svědčí o potřebě zintenzivnit
práci ve vědě a výzkumu. Zkušenosti
rovněž ukazují, že ne vždy jsou nové
vědecké a technické poznatky, nová
technologická řešení, vynálezy,
výsledky zlepšovatelského hnutí aplikovány
a realizovány dostatečně rychle ve výrobě.
Jejich opožděné a někdy i zdlouhavé
uvádění do praxe pak snižuje ekonomický
přínos pro národní hospodářství.
XV. sjezd strany a již květnové zasedání
ÚV KSČ v roce 1974 formulovaly východiska
k překonání těchto problémů
a jasně stanovily hlavní úkoly vědy
a techniky. Musíme se k nim stále vracet a náročně
posuzovat, co se splnilo a zejména kde je třeba
přidat v práci, neboť jde o oblast, která
je pro zajištění intenzívního
rozvoje hospodářství nezastupitelná.
V návrhu státního rozpočtu na příští
rok počítáme, že se v příštím
roce dále zvýší efektivnost zahraničního
obchodu, která je v našich podmínkách
rovněž jedním ze základních předpokladů
růstu efektivnosti.
Ve zprávě předsednictva ÚV KSČ
na jeho 9. zasedání bylo poukázáno
na hlavní problémy v oblasti vnějších
ekonomických vztahů a na jejich příčiny.
Postupné zmírnění jejich dopadu do
oblasti devizových vztahů má být dosaženo
především rychlejším růstem
vývozu než dovozu. Realizace tohoto záměru
je podmíněna řadou činitelů,
které spolu úzce souvisejí. Dosažení
dynamického růstu vývozu, zvýšení
jeho efektivnosti a vůbec zvýšení naší
exportní schopnosti může mít pevný
základ jen ve zvýšení výkonnosti
celého hospodářství. A ta je opět
podmíněna efektivnější a kvalitnější
prací na všech úsecích, dosahováním
vysoké technické úrovně, kvality a
provozní spolehlivosti našich výrobků.
Růst požadavků na technickoekonomické
parametry vyvážené produkce je celosvětovým
trendem a naše ekonomika, jejíž rozvoj ve značném
rozsahu závisí na zapojení do mezinárodního
obchodu, se musí tomuto trendu pružně přizpůsobovat.
Je naší nespornou výhodou, že řadu
životně důležitých ekonomických
problémů, jako je především dlouhodobé
zajištění surovin a palivoenergetických
zdrojů, řešíme společně
a v těsné spolupráci se státy RVHP.
A nejde jen o suroviny, paliva a energii. Integrační
proces se stále větší intenzitou proniká
do zpracovatelského průmyslu, na stále širší
platformě jsou řešeny otázky zajištění
výživy lidu, výroby spotřebního
zboží, rozvoje dopravy, vědeckotechnické
problémy a rozvoj řady dalších oblastí.
Přitom dynamickým a určujícím
prvkem našeho zapojení do socialistické ekonomické
integrace je zejména prohlubování a rozšiřování
sepětí naší ekonomiky s ekonomikou Sovětského
svazu.
Plnění programu hospodářského
a sociálního rozvoje v příštím
roce a tomu odpovídající úkoly vyžadují,
aby se zásadně změnil přístup
k hodnocení naší práce, k tomu, aby
zajišťování vysoké efektivnosti
a kvality veškeré práce se dostalo na přední
místo v každém hodnocení, na každém
stupni řízení a také v ročních
rozborech hospodaření, které budeme brzy
provádět. Přes určité zlepšení
jejich úrovně je třeba opakovaně zdůraznit,
že smyslem ročních rozborů není
uspokojit nadřízené nebo finanční
orgány, ale na základě kritické analýzy
dosažených výsledků ukázat nevyužité
rezervy a způsoby jejich mobilizace směřující
k reálnému zajištění a splnění
úkolů roku 1978. V tomto směru musí
výkonněji fungovat celá řídící
osa. I finanční orgány a banka musí
ještě náročněji a nekompromisněji
prosazovat celospolečenské zájmy, upevňování
plánovací a finanční disciplíny.
Zvláštní pozornost musíme věnovat
i kvalitě hospodářských plánů
podniků a výrobních hospodářských
jednotek. Dnešní praxe, kdy jejich úloha je
oslabována četnými změnami v průběhu
roku, snižuje účinnost a autoritu státního
plánu, vyvolává tlak na celospolečenské
zdroje a ve svých důsledcích snižuje
efektivnost rozvoje. Proto tak zdůrazňujeme nutnost
kvalitně rozepsat hospodářské plány
na příští rok i směrnici na rok
1979 a zajistit jejich stabilitu.
Stále více je zřejmé, že výsledky,
které v hospodářském rozvoji dosahujeme,
jsou ve značné míře ovlivněny
celkovou úrovní řízení. Požadavky
kladené na tuto oblast, ať jde již o koncepční
činnost, či o přímou organizátorskou
a řídící práci na jednotlivých
stupních včetně vnitropodnikového
řízení, neustále rostou. Tento fakt
nebyl ještě všude plně doceněn
a formálnost při zajišťování
úkolů, rutinérství, setrvávání
na zastaralých metodách jsou jevy, které
se nám ještě nepodařilo zcela vymýtit
z našeho hospodářského života.
Všude je třeba podněcovat snahu o tvořivý
přístup k řešení hospodářských
otázek, podporovat smysl pro nová racionální
řešení a rozšiřovat aktivní
účast pracujících na řízení.