Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vláda Československé
socialistické republiky předkládá
Federálnímu shromáždění
k projednání a schválení návrh
zákona o úpravách soustavy odvodů
a daní organizací, kterým se v oblasti financí
pro období 6. pětiletého plánu dokončuje
zákonná úprava soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství.
Současně platná soustava odvodů a
daní byla zavedena počátkem 5. pětiletky
jako významná součást konsolidačních
opatření a jako aktivní prvek obnovení
a rozvíjení plánovitého řízení.
Jejím úkolem bylo přispět k souladu
ve vývoji hmotných i peněžních
vztahů v národním hospodářství,
aktivně působit na tvorbu a plnění
plánu při zabezpečení nezbytné
centralizace prostředků financování
celospolečenských potřeb a vytvářet
ekonomický tlak na zvyšování efektivnosti
a hospodárnosti.
V období šesté pětiletky musí
finanční politika odpovídat náročnějším
vnitřním i vnějším podmínkám
realizace našich úkolů při budování
rozvinuté socialistické společnosti. Jak
uvedl na XV. sjezdu KSČ s. Štrougal, "... proniká
ve zvýšení výkonnosti ekonomiky a trvalý
růst efektivnosti se neobejde bez účinnějšího
využívání hodnotových vztahů.
Při řízení a rozhodování
musíme vážit každou vynaloženou korunu
a z tohoto hlediska poměřovat efektivnost přijímaných
řešení. Posílit je třeba i aktivní
působení financí a úvěru. Nelze
si představit zdravý ekonomický vývoj
bez finanční, rozpočtové a měnové
rovnováhy. Celá soustava finančních
plánů a jejich nástrojů musí
účinně zasahovat všude tam, kde se celospolečenské
zdroje využívají s nízkým efektem,
nehospodárně a v rozporu se stanovenými zásadami."
V souladu se strategickou linií hospodářské
politiky strany byla počátkem 6. pětiletky
realizována celá řada opatření
sledujících další zdokonalování
soustavy plánovitého řízení.
V oblasti finanční soustavy šlo především
- o zvýšení aktivní úlohy rozpočtů
a finančních plánů,
- o novou úpravu finančního hospodaření
organizací, která vytváří větší
prostor hmotné zainteresovanosti na dosahování
lepších hospodářských výsledků,
- o prohloubení evidence, kalkulací i rozborové
činnosti jako základního předpokladu
pro další zkvalitněni řízení
a rozhodování procesů.
Dosavadní prostředky nasvědčuji tomu,
že přijatá opatření se postupně
prosazují do praxe, i když namnoze přetrvávají
některé nedostatky, které oslabují
účinnost naší ekonomiky. Vcelku je však
možno uvést, že existující systém
finančních vztahů hospodářských
organizaci ke státním rozpočtům i
rozpočtům národních výborů
prokázal svou opodstatněnost a v zásadě
se osvědčil. V uplynulém šestiletém
období bylo zabezpečeno plynulé financování
plánovaného reprodukčního procesu
hospodářské sféry a současně
bylo dosaženo i nezbytné dynamiky růstu státních
příjmů potřebných pro financování
celospolečenských potřeb. Pozitivně
lze hodnotit i to, že soustava odvodů a daní
placených organizacemi se vyznačovala nezbytnou
stabilitou. Osvědčil se i nový systém
zdaňování organizací zemědělské
výroby a zemědělských služeb.
Uvedené poznatky a skutečnosti umožňují,
aby současná soustava odvodů a daní
byla jako systém finančních vztahů
hospodářských organizací ke státním
rozpočtům i k rozpočtům národních
výborů zachována i pro zbývající
léta 6. pětiletky. Předložený
vládní návrh zákona obsahuje proto
jen nezbytné úpravy, které vyplynuly především
z uskutečněné komplexní přestavby
velkoobchodních cen.
Za tím účelem byla již k 1. lednu 1977
v návaznosti na platnost nových velkoobchodních
cen upravena výše sazeb příspěvků
na sociální zabezpečení a sazeb daně
z obratu. Upraveny byly i finančně ekonomické
nástroje uplatňované v zahraničním
obchodě. Úpravu sazeb odvodů a daní
placených organizacemi ze zisku však nebylo možno
ke stejnému datu provést proto, že bylo nutno
upřesnit celkový finanční dosah přestavby
velkoobchodních cen i dalších finančně
ekonomických nástrojů podle jednotlivých
odvětví národního hospodářství.
Plynulost financování plánovaných
potřeb podniků a VHJ v letošním roce
byla přitom zabezpečena formou mimořádných
opatření včetně výrazného
zvýšení dotací poskytnutých ze
státního rozpočtu. Toto řešení
je však nutno považovat za přechodné.
V zájmu posílení chozrasčotního
hospodaření organizací je nutno toto přechodné
řešení nahradit systémovým opatřením,
což sleduje i předložený vládní
návrh zákona o úpravách soustavy odvodů
a daní organizací.
Uvedený časový postup umožnil, aby se
při navrhování konkrétní výše
sazeb odvodů a daní vycházelo jednak ze schváleného
plánu na rok 1977 v nových cenách s přihlédnutím
k jeho plnění a dále z ukazatelů pětiletého
plánu a rozpočtového výhledu přepočtených
na nové velkoobchodní ceny. Byla zohledněna
nová úroveň rentability a objemu zisku, jakož
i celková výše finančních zdrojů
a potřeb jednotlivých odvětví podle
výsledků komplexní přestavby velkoobchodních
cen. Do nových sazeb odvodů a daní byly současně
promítnuty důsledky z navrhovaného zrušení
odvodu daní z motorových vozidel a odvodu, resp.
daně z objemu mezd.
Vládní návrh zákona o úpravách
odvodů a daní organizací vychází
především z toho, aby odvodová a daňová
soustava úzce navazovala na důsledky provedené
komplexní přestavby velkoobchodních cen a
spolu s ostatními finančně ekonomickými
nástroji vytvářela prostor pro optimální
tvorbu vlastní finanční základny hospodářské
sféry, a to v zájmu vytváření
předpokladů pro upevňování
a další prohlubování chozrasčotu
a vyvíjení tlaku na soustavné zvyšování
hospodárnosti a efektivnosti tak, jak to vyplývá
ze závěrů XV. sjezdu naší strany.
Realizace úprav soustavy odvodů a daní znamená
jejich výrazné snížení, které
v podmínkách letošního roku představuje
téměř 10 mld Kčs a v roce 1980 již
více než 12,5 mld Kčs. Tím se zvýší
vlastní zdroje hospodářských organizací,
což současně umožňuje v přibližně
stejném rozsahu omezit i rozsah dotací poskytovaných
ze státního rozpočtu. V důsledku toho
se změní i struktura zdrojů financování
potřeb hospodářských organizací.
Zatímco v současné době činí
vlastní zdroje organizací ze zisku na celkových
potřebách pouze 14,7 %, po provedené úpravě
se zvýší na 21 %, přičemž
v dalších letech v důsledku předpokládané
dynamiky zisku se tento podíl bude dále zvyšovat.
Připočteme-li k těmto zdrojům vytvořené
odpisy, které zůstávají v hospodářské
sféře, bude v roce 1980 činit celkový
podíl vlastních zdrojů téměř
50 %. Zbývající část finančních
potřeb hospodářských organizací
bude kryta úvěrem, který představuje
cca 15 % a dotacemi ze státního rozpočtu,
který bude představovat cca 35 % na krytí
potřeb hospodářské sféry.
Navrhované snížení odvodů a daní
se příznivě promítá i do celkového
odvodového resp. daňového zatížení
vytvořeného zisku, které v současné
době představuje v celostátním průměru
84 %. Po schválení navrhovaných úprav
se celkové odvodové resp. daňové zatížení
v podmínkách letošního roku sníží
asi na 71,4 % a v důsledku rychlejší tvorby
zisku bude mírně klesat. Současně
dojde i k rovnoměrnějšímu rozložení
tohoto zatížení u jednotlivých odvětví,
přičemž se zcela odstraní stav, že
u některých resortů v letošním
roce přesahuje současná výše
odvodů a daní plánovanou tvorbu zisku.
Návrh sazeb odvodů a daní je diferencován
podle podmínek jednotlivých odvětví
národního hospodářství, přičemž
je dodržena zásada jejich jednotnosti bez zřetele
na územní a resortní příslušnost
jednotlivých organizací. Tím se sleduje,
aby soustava odvodů a daní působila i v rozdílných
podmínkách jednotně a prohlubovala stimulovanost
na dosahování lepších hospodářských
výsledků.
Navrhovaná úprava odvodů a daní znamená
současně vyšší zodpovědnost
hospodářských organizací za tvorbu
vlastních finančních zdrojů. Vyplývá
to ze skutečnosti, že ve srovnání s
dosavadním stavem zůstane jim z vytvořeného
zisku vyšší podíl zdrojů, avšak
při neplnění plánované tvorby
zisku musí pocítit organizace mnohem intenzivněji
než dosud nedostatek finančních zdrojů.
Posílení chozrasčotu je nutno spatřovat
nejen ve snížení sazeb odvodů a daní,
ale i v obligatorním stanovení maximální
výše odvodů na 85 %. Tím se omezí
i rozsah rozdělování finančních
zdrojů.
Projednávaný vládní návrh zákona
kromě úpravy sazeb odvodů a daní respektuje
současně potřebu další racionalizace
soustavy odvodů a daní.
Jde především o zrušení odvodu
z motorových vozidel u hospodářských
organizaci, který byl zaveden v roce 1968. Praktické
poznatky potvrdily, že tento samostatný odvod si vyžaduje
značné administrativy bez ekonomické účinnosti.
Proto je účelné jej zrušit a jeho finanční
výnos cca 1,5 mld Kčs ročně promítnout
do nových sazeb odvodů nebo daně ze zisku.
Návrh na zrušení odvodů resp. daně
z objemu mezd, jejichž roční výnos představuje
cca 2,5 mld Kčs, vychází především
ze skutečnosti, že v uplynulém období
byla realizována, zejména v oblasti plánování,
celá řada opatření k regulaci mezd.
Ekonomické usměrňování průměrných
mezd bude proto počínaje příštím
rokem řešeno přímo v oblasti mzdové
regulace, kde lze účinněji působit
na vývoj průměrných mezd než
v oblasti rozdělováni zisku. Vládou Československé
socialistické republiky schválené zásady
usměrňování vývoje mezd přitom
nepostihují plánovaný růst průměrných
mezd a nadplánovaný růst do výše
půl, resp. jednoho procenta. Při růstu mezd
nad tuto hranici bude krácen použitelný objem
mzdových prostředků v rozsahu stanovených
sazeb progresivně odstupňovaných ve třech
pásmech podle míry překročení
plánované průměrné mzdy.
Tímto novým systémem usměrňování
objemu mzdových prostředků a růstu
průměrných mezd se výrazně
posílí systém mzdové regulace právě
v oblasti, která má ke mzdám nejblíže,
to jest v oblasti plánu práce a odměňování.
V optimálním rozsahu se zjednodušují
i připočitatelné a odpočitatelné
položky k základu odvodu, resp. daně ze zisku,
jakož i dodatkové odvody. V této souvislosti
bych chtěl uvést, že při projednávání
návrhu zákona se vyskytovaly nejrozdílnější
návrhy na úpravu těchto položek. Zatímco
některé orgány požadovaly jejich značné
rozšíření, jiné orgány
doporučovaly jejich úplné zrušení.
Do vládního návrhu zákona bylo proto
zapracováno řešení, které odpovídá
významu a funkci odvodů a daní, tj. že
státní rozpočet se nechce podílet
na různých dobrovolných plněních,
která jsou v pravomoci jednotlivých organizací
a nechce ani oslabovat funkci různých sankčních
postihů. Financování plánované
podnikové bytové výstavby bude napříště
plně zajištěno z fondu výstavby, a proto
lze zrušit odpočitatelnost částečné
úhrady těchto nákladů ze zisku.
Na základě dosavadních zkušeností
se navrhuje uzpůsobit systém placení záloh
na odvody a daně v průběhu roku tak, aby
odpovídal skutečné tvorbě zisku. Toto
opatření přispěje k plynulejšímu
financování potřeb organizací podle
skutečných výsledků jejich hospodaření
a v průběhu roku zreální i příjmy
státních rozpočtů resp. rozpočtů
národních výborů.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
odvody a daně jsou významným ekonomickým
nástrojem, jehož správnou funkci je nutno zabezpečovat
ve dvou základních rovinách. Jsou především
významným nástrojem plánovitého
řízení a mají podstatný význam
při zajišťování úkolů
hospodářského a sociálního
rozvoje společnosti a vytváření podmínek
pro finanční a měnovou rovnováhu.
Správné stanovení míry přerozdělení
finančních zdrojů, především
zisku, prostřednictvím státního rozpočtu
má velký význam. Musí být zvolena
taková míra a jí odpovídající
sazby odvodů do státního rozpočtu,
aby byly jednak zabezpečeny potřebné zdroje
pro státní rozpočet, jednak vytvořeny
podmínky pro upevňování chozrasčotu
ve výrobně hospodářských jednotkách
a podnicích. Obě tato hlediska byla vzata v úvahu
při stanovení sazeb odvodů, které
jsou obsahem předloženého vládního
návrhu zákona. Odvody a daně vytvářejí
významné předpoklady pro racionální
chozrasčotní hospodaření, ekonomicky
účinnou soustavu financování i pro
hmotnou zainteresovanost.) Jejich účinnost v působení
na efektivnost je dána tím, jak spolu s dalšími
ekonomickými nástroji ovlivňují myšlení
a jednání lidí ve výrobně hospodářských
jednotkách a podnicích. Musíme usilovat o
to, aby doslova celý plánovací proces na
všech stupních řízení byl prostoupen
ekonomickou kalkulací, aby každý, kdo plánuje,
financuje a rozhoduje, si byl důsledně vědom,
co to stojí, jaký prospěch z toho bude mít
společnost, zda je to rozhodnutí optimální
a hospodárné. Působení odvodů
a daní v těchto širších souvislostech
musíme využít k posílení působení
chozrasčotu a k rozvoji ekonomického myšlení
v duchu socialistické podnikavosti.
Z uvedených hledisek je proto nutno prosazovat v praxi
co nejúčinnější využití
platné soustavy odvodů a daní, kterou doplňuje
a upravuje předložený vládní
návrh zákona. Budeme se však i nadále
soustavně zabývat návrhy na zdokonalení
soustavy odvodů, zejména na zvýšení
účinnosti jejich působení na efektivnost.
Chtěl bych však v této souvislosti zdůraznit,
že odvody a daně samy o sobě nemohou řešit
zvýšení účinnosti řízení
zaměřeného na vysokou efektivnost a kvalitu
veškeré práce. K tomu musí být
připraveny a případně ověřeny
koordinované návrhy ve všech oblastech soustavy
plánovitého řízení. S takovýmto
zásadním postupem se počítá
i pro 7. pětiletku a právě v tomto směru
byly již práce zahájeny. Odvody a daně
se musí zdokonalovat v organické jednotě
s ostatními součástmi a nástroji soustavy
plánovitého řízení s cílem
upevňovat a rozvíjet chozrasčot, zvyšovat
odpovědnost a iniciativu všech článků
řízení, podporovat tvořivé
ekonomické myšlení.
Závěrem bych vám chtěl, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, poděkovat za vaše
konstruktivní připomínky a náměty,
které jste uplatnili při projednávání
vládního návrhu zákona. Chci vás
ujistit, že vláda jim věnovala mimořádnou
pozornost a v maximálním rozsahu je promítla
v projednávaném vládním návrhu
zákona. Současně vyslovuji přesvědčení,
že navrhovaná úprava soustavy odvodů
a daní placených organizacemi v optimálním
rozsahu odpovídá daným podmínkám
i potřebám našeho národního hospodářství.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky doporučuji, aby Federální shromáždění
návrh zákona o úpravách soustavy odvodů
a daní organizací po projednání schválilo.
Předsedající místopředseda
FS J. Srb: Děkuji ministru financí za výklad.
Návrh byl přikázán k projednání
výborům ústavně právnímu,
pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu
a obchod a výborům pro zemědělství
a výživu obou sněmoven.
Výbory Sněmovny lidu schválily za společného
zpravodaje poslance Josefa Doležala a výbory Sněmovny
národů poslankyni Evu Peterkovou. Oba jsou členy
výborů pro plán a rozpočet.
Prosím nejdříve poslance Josefa Doležala,
aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
Doležal: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, projednáním vládního návrhu
zákona o úpravách soustavy odvodů
a daní organizací byly v obou sněmovnách
pověřeny výbory pro plán a rozpočet,
pro průmysl, dopravu a obchod, pro zemědělství
a výživu a výbory ústavně právní.
Uvedené výbory znění zákona
řádně projednaly, vyslovily s ním
souhlas a podpořily návrh, aby s ohledem na význam
jednotlivých zákonů jím dotčených
a s ohledem na řadu dílčích úprav,
které tyto zákony mění a doplňují,
byla provedena republikace znění těchto zákonů.
Ve svých úvahách vycházely výbory
z toho, že více než šestileté období
platnosti těchto zákonů poskytlo dostatek
příležitosti ke zhodnocení zkušeností
s působením zavedené soustavy odvodů
a daní organizací do státního rozpočtu.
Shodly se na tom, že ve své podstatě se uvedené
v nich nástroje finanční soustavy osvědčily.
Při rostoucích nárocích na státní
rozpočet působily v závislosti na růstu
rentability a tvorby zisku ke zvyšování rozpočtových
příjmů a ponechávaly hospodářské
sféře významnou část finančních
prostředků ke krytí jejich vlastních
potřeb.