V mém volebním obvodě u lesního závodu
Nové Město na Moravě, který zaujímá
největší plochu Žďárského
okresu, napadá cca z probírek do stáří
40 let nejméně 4000 m3 nehroubí
a nejméně 2500 m3 nehroubí z prořezávek.
Z mýtní těžby napadá ročně
nejméně 6000 m3 klestu. Nehroubí
zůstává nevyužito a musí být
pro další manipulaci s užitkovou hmotou vyklizováno
(stahováním a pálením). Lesní
závod na tyto práce vynakládá ročně
asi 800 tis. Kčs.
Značným problémem lesního hospodářství
jsou též lesní kalamity. Kladou značné
nároky na soustředění techniky, pracovníků
při zpracování padlých stromů.
V některých oblastech se daří kalamitní
dřevo rychleji zpracovat, ale v členitějším
terénu trvá jeho likvidace delší dobu.
Bylo by třeba zejména vzhledem k nebezpečí
rozšíření kůrovce a znehodnocení
dřevní hmoty polomy co nejrychleji zlikvidovat.
Vážené soudružky a soudruzi, právě
proto, že nejsem odborníkem lesního hospodářství,
snažila jsem se získat co nejvíce poznatků
o dnes projednávané problematice. Seznamovala jsem
se s lesní problematikou ve svém volebním
obvodě a konzultovala předložený vládní
návrh zákona na ONV, v lesních organizacích
a usilovala získat co nejvíce potřebných
poznatků pro svoje diskusní vystoupení. Přitom
jsem mimo jiné zjistila, že v SSSR je rozšířen
způsob těžby celých stromů a
jejich zpracování na centrálních manipulačních
skladech (hlavně prořezávaný materiál),
kde je tento materiál sekačkami štěpkován.
Pneumatickým vytříděním dřevní
části a asimilačních orgánů
se získává dřevní surovina
pro výrobu dřevovláknitých desek i
pro výrobu vitaminových mouček. I v jiných
státech je tato technika zaváděna, např.
v NDR, Skandinávii atd.
Vývoj nových progresivních technologií
a plného využití dřevní hmoty
je velmi náročný a nákladný.
Vyžaduje úzkou a tvůrčí spolupráci
vědních disciplín a lesního hospodářství
a také účinnou mezinárodní
spolupráci.
Soudružky a soudruzi, velmi důležitým
faktorem pro zpracování dřevní hmoty
je doprava. Otázka jakékoliv dopravy při
současné racionalizaci řízení
v lesním hospodářství zaujímá
důležité ekonomické postavení.
Jedním z řešení jsou vícetonážní
soupravy - kamióny, avšak je to odvislé na
současném stavu sekundární odvozní
sítě.
V racionalizaci dopravy dříví může
sehrát značnou úlohu dispečink radiové
sítě, který má být u organizací
státních lesů zaveden. V současné
době doprava po železnici je značně
narušena vlivem nepravidelné přístavby
vagónů pro dopravu dříví.
Běžná manka v přístavbě
vagónů se pohybují okolo čísla
150 měsíčně. Týká se
to i dopravy zahraničních zakázek. V současné
době je řešena problematika změny v
ustálených a tradičních postupech
přejímky dřevní hmoty. Řešená
problematika není výhradní záležitosti
lesního hospodářství, ale i odvětví
dřevozpracujícího průmyslu. Odklon
od klasických metod měření dřeva
nastává v důsledku měnícího
se sortimentu a naprosto neproduktivní a zastaralé
dosud používané metody příjmu
dřevní hmoty. Nová metoda vážením
poskytuje větší přesnost, údaje
zjištěné vážením jsou zcela
objektivní.
V rámci řešení tohoto výzkumného
úkolu je pověřen i lesní závod
v Novém Městě na Moravě. Formou KRB
je celá záležitost řešena a svými
výsledky se závod řadí na jedno z
předních míst v řešení
uvedené problematiky.
V lesním hospodářství se projevuje
vědeckotechnický rozvoj stále rostoucím
využíváním mechanizace. Do lesní
výroby jsou nasazovány stále výkonnější
mechanizmy. Např. v našem okrese je procento mechanizace
těžebních prací u lesního závodu
90,5 %. Z toho těžba, manipulace a odkorňování
je zmechanizováno na 100 %, odvoz dříví
na 99,9 % a přibližování na 80 %. Tento
vysoký podíl mechanizace je zajišťován
mechanizačními prostředky naší
i zahraniční výroby. Jejich provozuschopnost,
využití a efektivnost je sledována formou racionalizačních
opatření.
Lesní závod může při využití
prostředků ovlivnit jejich optimální
nasazení, tj. přípravu pracovišť.
Dalším velmi význačným faktorem
je zajištění jejich provozuschopnosti, tzn.
urychleným servisem a opravárenskou činností.
Přes mnohá opatření nadřízených
orgánů se dosud plně nedaří
zajištění i běžných náhradních
dílů ke všem používaným
mechanizmům naší i zahraniční
výroby. V nutném zlepšení této
činnosti vidí zaměstnanci lesního
závodu konkrétní řešení.
Dosavadní stav na tomto úseku je velmi neuspokojivý.
Soudružky a soudruzi poslanci, závěrem svého
vystoupení doporučuji Sněmovně lidu
předložený vládní návrh
zákona o lesích schválit.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem. Ako posledný z písomne
prihlásených do diskusie vystúpi poslanec
Michal Slivka. Dávam mu slovo.
Poslanec SN M. Slivka: Vážený súdruh
predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, vážení hostia, socialistická
výstavba v našej vlasti kládla od počiatku
veľké nároky na drevnú surovinu. Zabezpečenie
niektorých úloh tejto výstavby si v určitých
obdobiach dokonca vyžiadalo ťažiť les nad
únosný etát, v dôsledku čoho
sa objavili medzi nárokmi národného hospodárstva
na les a jeho produkčnými možnosťami značné
disproporcie. K prehlbovaniu týchto disproporcií
prispievalo v mnohých prípadoch aj to, že sa
v súkromných lesoch, v ktorých výmera
ešte v roku 1955 činila 750 tis. ha, t. j. takmer
18 % výmery lesov v ČSSR, hospodárilo veľmi
neuspokojivo. Tento nepriaznivý vývoj hospodárenia
viedol zákonodarné orgány k tomu, že
sa jednak zákonom SNR č. 2/1958 Zb. SNR previedlo
obhospodarovanie bývalých urbárskych, komposesorátnych
a obdobných lesov do užívania organizácií
štátnych lesov a jednak v zmysle vládneho nariadenia
č. 50/1955 Zb. prikázali tie súkromné
lesy, v ktorých ich vlastníci úlohy kladené
pred lesné hospodárstvo sústavne neplnili,
do užívania organizácií štátnych
lesov. Zákonodarný orgán vytvoril pre plnenie
úloh v lesnom hospodárstve ďalšie priaznivé
predpoklady vydaním zákona č. 166/1960 Zb.
o lesoch a lesnom hospodárstve, podľa ktorého
sa vo všetkých lesoch, ktoré neboli obhospodarované
štátnymi organizáciami lesného hospodárstva
muselo zabezpečiť riadne hospodárenie odbornou
správou týchto lesov. Vykonávaním
odbornej správy boli poverené štátne
organizácie lesného hospodárstva, ktorým
- v prípade sústavného neplnenia úloh
v lesoch ich majiteľmi - mohol okresný národný
výbor prikázať odborne spravovaný lesný
majetok do užívania.
V dôsledku uvedenia do života uvedených zákonných
predpisov sa stav v produkcii lesného hospodárstva
podstatne zlepšil, spomínané disproporcie sa
odstránili a lesné hospodárstvo začalo
dôslednejšie plniť svoje úlohy. Napriek
tomu zostávajú ešte stále vážnym
hospodárskym a politickým problémom doteraz
existujúce súkromné lesy, ktoré ich
vlastníci aj užívajú. Problémy
vznikajú najmä v tých oblastiach, napríklad
v okresoch Frýdek-Místek, Vsetín, Čadca
a Dolný Kubín, kde sú všade nadmerné
koncentrácie súkromných lesov, v ktorých
sa úlohy lesného hospodárstva sústavne
neplnia.
Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, preto,
aby sa od stránili aj tieto problémy, konštituuje
nová právna úprava socialistickým
organizáciám právo trvalého a bezplatného
užívania práva lesných pozemkov na zabezpečenie
lesnej výroby. Aplikáciou tejto novej inštitúcie
sa jednak legalizuje doterajší faktický stav
v užívaní socialistických organizácií
a jednak vytvárajú predpoklady, aby sa aj v tých
lesoch, ktoré sú v súkromnom vlastníctve,
mohli so znalosťou veci aplikovať najnovšie poznatky
biologických vied, nová technika a nové ekonomické
pohľady. Zákonodarná úprava užívania
lesného pôdneho fondu vytvára vhodné
predpoklady pre ďalší rozvoj národného
hospodárstva a preto ju treba považovať za jeden
z najvýznamnejších úsekov novej právnej
úpravy. Pôjde teraz predovšetkým o to,
aby sa odo dňa platnosti novej právnej úpravy
lesného hospodárstva toto ustanovenie čo
najaktívnejšie využívalo. Do užívania
socialistických organizácií lesného
hospodárstva treba prevádzať predovšetkým
tie zvyšky súkromných lesov, ktorých
výrobné úlohy sa neplnia. No aj v iných
prípadoch bude treba pôsobiť na vlastníkov
týchto lesov, aby svoje lesy ponúkli na bezplatný
prevod do vlastníctva štátu alebo sa aspoň
dohodli so štátnymi lesmi o ich odovzdaní do
užívacieho práva. Za posledné štyri
roky klesla výmera lesov užívaných občanmi
zo 79 tis. na 34 tis. ha a malo by sa aj naďalej vyvíjať
úsilie, aby v záujme ďalšieho rozvoja
lesného hospodárstva sa ešte v tejto päťročnici
výmera súkromných lesov znížila
na zanedbateľný podiel.
Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci,
je správne, že vládny návrh zákona
o lesoch, na rozdiel od doterajšej právnej úpravy
rozdeľuje opatrenia voči súkromným užívateľom
lesov od opatrení voči jednotlivým poľnohospodárskym
družstvám, ktoré v družstevných
lesoch úlohy lesnej výroby sústavne neplnia.
Podľa zákona o poľnohospodárskom družstevníctve
patrí lesné hospodárstvo do hlavného
predmetu činnosti družstva, ktoré užíva
lesy. Ak však porovnáme opatrenia v poľnohospodárskej
veľkovýrobe, najmä opatrenie týkajúce
sa koncentrácie a špecializácie výroby
so súčasnými opatreniami v lesnej výrobe,
zistíme, že vývoj v tejto činnosti družstiev
zaostáva. Vzhľadom na dlhodobý výrobný
cyklus lesnej výroby v niektorých družstvách
pretrváva nesprávny vzťah ich členov
k združeným lesom a v oficiálnej evidencii
je dokonca v rozpore so zákonom evidovaná časť
lesnej pôdy ako záhumenok. Nová právna
úprava lesného hospodárstva poskytuje teda
priestor aj na odstránenie týchto negatívnych
javov, a to jednak inštitúciou arondácie ako
obdoby poľnohospodárskych hospodársko-technických
úprav pozemkov a jednak tým, že umožňuje
obmedziť rozsah odbornej správy v lesoch družstva,
ktoré budú mať vlastného odborného
lesného hospodára.
Potrebné opatrenia si však musia vykonať družstvá
a orgány štátneho hospodárskeho riadenia
poľnohospodárstva sami. Je to nutné už
aj preto, že napríklad v Českej socialistickej
republike hospodári v lesoch na 2700 družstiev, pritom
však 320 z týchto družstiev hospodári
na výmere do 1 ha, 434 družstiev na výmere
do 5 ha, no iba 23 družstiev hospodári na výmere
prevyšujúcej 500 ha, čo možno považovať
za výmeru, ktorá sa aspoň čiastočne
blíži predpokladom, ktoré sú potrebné
pre výkon socialistického lesného hospodárstva.
V tomto smere treba za významné považovať
ustanovenie § 11 vládneho návrhu zákona
o lesoch, ktoré spolu s prechodným ustanovením
§ 27 tohto legislatívneho projektu v ďalšej
perspektíve rozvoja štátneho sektoru lesného
hospodárstva, významne prispeje k maximálnemu
sústredeniu správy lesov do špecializovaných
a odborne pripravených štátnych organizácií
lesného hospodárstva.
Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, záverom
mi dovoľte zmieniť sa o problematike chatovej výstavby
v lesoch, ktorú treba v maximálnej miere obmedzovať.
Vzhľadom na to, že by nebolo bývalo iste správne
v novej zákonnej úprave ustanoviť bezvýnimočný
zákaz stavby chát v lesoch, treba stavbu týchto
chát obmedzovať predovšetkým na lesy,
ktoré sú touto zástavbou už dotknuté,
alebo umožňovať stavbu chát tam, kde dôjde
k vyňatiu pozemkov z lesného fondu v súvislosti
s výstavbou vodohospodárskych, prípadne iných
objektov a zariadení. Pravda, ani v týchto prípadoch,
ktoré som uviedol, nemožno vždy rátať
so stavbou chát v zásadnom pojatí, pretože
niekedy spoločenský záujem, napríklad
v lesoch kúpeľných, na územiach chránených
podľa predpisov o štátnej ochrane prírody,
vo vodohospodársky významných oblastiach,
bude spoločenský záujem vyžadovať
aj odstránenie už existujúcich chát.
Som presvedčený, že tieto a ďalšie
ustanovenia nového zákona o lesoch, o ktorých
som tu považoval za potrebné hovoriť, vytvoria
priaznivé predpoklady pre ďalší rozvoj
socialistického lesného hospodárstva v podmienkach
výstavby rozvinutej socialistickej spoločnosti a
pre realizáciu cieľov hospodárskej politiky
Komunistické strany Československa. Predložený
návrh zákona o lesoch odporúčam preto
na schválenie. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Slivkovi. Chce sa ešte
niekto z poslancov vysloviť k prerokúvanému
návrhu zákona? (Nikdo.) Nikto. Vyhlasujem teda,
súdružky a súdruhovia poslanci, rozpravu za
skončenú.
Praje si záverečné slovo podpredseda federálnej
vlády s. Laco?
Místopředseda vlády ČSSR K. Laco:
Ďakujem. Priebeh rozpravy nevyžaduje záverečné
slovo.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem. Žiadajú o slovo spravodajcovia?
(Ne.) Nežiadajú. Môžeme preto, súdružky
a súdruhovia, pristúpiť k hlasovaniu.
Teraz je v zasadacej sále prítomných 161
poslancov Snemovne ľudu, 55 poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike a 65
poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej
socialistickej republike. Obe snemovne sú schopné
uznášať sa. Budeme teda hlasovať.
Najprv hlasujú poslanci Snemovne ľudu.
Kto súhlasí s vládnym návrhom zákona
o lesoch, v znení spoločnej správy výborov
Snemovne ľudu, ako to odporučil ich spoločný
spravodajca, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Snemovňa ľudu prijala zákon jednomyseľne.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto súhlasí s návrhom zákona o lesoch
v znení spoločnej správy výborov Snemovne
národov, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.)
Ďakujem. Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Takisto Snemovňa národov prijala zákon jednomyseľne.
Pretože obe snemovne prijali zhodné uznesenie, konštatujem,
že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky schválilo zákon o lesoch.
Súdružky a súdruhovia, prerušujem naše
rokovanie. Pokračovať budeme o 10.20 hod.
Rokovanie bude riadiť podpredseda Federálneho zhromaždenia
súdruh Srb.
(Jednání přerušeno v 9.59 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 10.20 hod.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
Federálního shromáždění
J. Srb.)
Předsedající místopředseda
FS J. Srb: Vážené soudružky a soudruzi,
budeme pokračovat v jednání. Dalším
bodem pořadu je
Návrh odůvodňuje za federální
vládu ministr financí s. Leopold Lér. Prosím,
aby se ujal slova.