Středa 26. října 1977

V mém volebním obvodě u lesního závodu Nové Město na Moravě, který zaujímá největší plochu Žďárského okresu, napadá cca z probírek do stáří 40 let nejméně 4000 m3 nehroubí a nejméně 2500 m3 nehroubí z prořezávek. Z mýtní těžby napadá ročně nejméně 6000 m3 klestu. Nehroubí zůstává nevyužito a musí být pro další manipulaci s užitkovou hmotou vyklizováno (stahováním a pálením). Lesní závod na tyto práce vynakládá ročně asi 800 tis. Kčs.

Značným problémem lesního hospodářství jsou též lesní kalamity. Kladou značné nároky na soustředění techniky, pracovníků při zpracování padlých stromů. V některých oblastech se daří kalamitní dřevo rychleji zpracovat, ale v členitějším terénu trvá jeho likvidace delší dobu. Bylo by třeba zejména vzhledem k nebezpečí rozšíření kůrovce a znehodnocení dřevní hmoty polomy co nejrychleji zlikvidovat.

Vážené soudružky a soudruzi, právě proto, že nejsem odborníkem lesního hospodářství, snažila jsem se získat co nejvíce poznatků o dnes projednávané problematice. Seznamovala jsem se s lesní problematikou ve svém volebním obvodě a konzultovala předložený vládní návrh zákona na ONV, v lesních organizacích a usilovala získat co nejvíce potřebných poznatků pro svoje diskusní vystoupení. Přitom jsem mimo jiné zjistila, že v SSSR je rozšířen způsob těžby celých stromů a jejich zpracování na centrálních manipulačních skladech (hlavně prořezávaný materiál), kde je tento materiál sekačkami štěpkován. Pneumatickým vytříděním dřevní části a asimilačních orgánů se získává dřevní surovina pro výrobu dřevovláknitých desek i pro výrobu vitaminových mouček. I v jiných státech je tato technika zaváděna, např. v NDR, Skandinávii atd.

Vývoj nových progresivních technologií a plného využití dřevní hmoty je velmi náročný a nákladný. Vyžaduje úzkou a tvůrčí spolupráci vědních disciplín a lesního hospodářství a také účinnou mezinárodní spolupráci.

Soudružky a soudruzi, velmi důležitým faktorem pro zpracování dřevní hmoty je doprava. Otázka jakékoliv dopravy při současné racionalizaci řízení v lesním hospodářství zaujímá důležité ekonomické postavení. Jedním z řešení jsou vícetonážní soupravy - kamióny, avšak je to odvislé na současném stavu sekundární odvozní sítě.

V racionalizaci dopravy dříví může sehrát značnou úlohu dispečink radiové sítě, který má být u organizací státních lesů zaveden. V současné době doprava po železnici je značně narušena vlivem nepravidelné přístavby vagónů pro dopravu dříví.

Běžná manka v přístavbě vagónů se pohybují okolo čísla 150 měsíčně. Týká se to i dopravy zahraničních zakázek. V současné době je řešena problematika změny v ustálených a tradičních postupech přejímky dřevní hmoty. Řešená problematika není výhradní záležitosti lesního hospodářství, ale i odvětví dřevozpracujícího průmyslu. Odklon od klasických metod měření dřeva nastává v důsledku měnícího se sortimentu a naprosto neproduktivní a zastaralé dosud používané metody příjmu dřevní hmoty. Nová metoda vážením poskytuje větší přesnost, údaje zjištěné vážením jsou zcela objektivní.

V rámci řešení tohoto výzkumného úkolu je pověřen i lesní závod v Novém Městě na Moravě. Formou KRB je celá záležitost řešena a svými výsledky se závod řadí na jedno z předních míst v řešení uvedené problematiky.

V lesním hospodářství se projevuje vědeckotechnický rozvoj stále rostoucím využíváním mechanizace. Do lesní výroby jsou nasazovány stále výkonnější mechanizmy. Např. v našem okrese je procento mechanizace těžebních prací u lesního závodu 90,5 %. Z toho těžba, manipulace a odkorňování je zmechanizováno na 100 %, odvoz dříví na 99,9 % a přibližování na 80 %. Tento vysoký podíl mechanizace je zajišťován mechanizačními prostředky naší i zahraniční výroby. Jejich provozuschopnost, využití a efektivnost je sledována formou racionalizačních opatření.

Lesní závod může při využití prostředků ovlivnit jejich optimální nasazení, tj. přípravu pracovišť. Dalším velmi význačným faktorem je zajištění jejich provozuschopnosti, tzn. urychleným servisem a opravárenskou činností.

Přes mnohá opatření nadřízených orgánů se dosud plně nedaří zajištění i běžných náhradních dílů ke všem používaným mechanizmům naší i zahraniční výroby. V nutném zlepšení této činnosti vidí zaměstnanci lesního závodu konkrétní řešení. Dosavadní stav na tomto úseku je velmi neuspokojivý.

Soudružky a soudruzi poslanci, závěrem svého vystoupení doporučuji Sněmovně lidu předložený vládní návrh zákona o lesích schválit.

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Ďakujem. Ako posledný z písomne prihlásených do diskusie vystúpi poslanec Michal Slivka. Dávam mu slovo.

Poslanec SN M. Slivka: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia, socialistická výstavba v našej vlasti kládla od počiatku veľké nároky na drevnú surovinu. Zabezpečenie niektorých úloh tejto výstavby si v určitých obdobiach dokonca vyžiadalo ťažiť les nad únosný etát, v dôsledku čoho sa objavili medzi nárokmi národného hospodárstva na les a jeho produkčnými možnosťami značné disproporcie. K prehlbovaniu týchto disproporcií prispievalo v mnohých prípadoch aj to, že sa v súkromných lesoch, v ktorých výmera ešte v roku 1955 činila 750 tis. ha, t. j. takmer 18 % výmery lesov v ČSSR, hospodárilo veľmi neuspokojivo. Tento nepriaznivý vývoj hospodárenia viedol zákonodarné orgány k tomu, že sa jednak zákonom SNR č. 2/1958 Zb. SNR previedlo obhospodarovanie bývalých urbárskych, komposesorátnych a obdobných lesov do užívania organizácií štátnych lesov a jednak v zmysle vládneho nariadenia č. 50/1955 Zb. prikázali tie súkromné lesy, v ktorých ich vlastníci úlohy kladené pred lesné hospodárstvo sústavne neplnili, do užívania organizácií štátnych lesov. Zákonodarný orgán vytvoril pre plnenie úloh v lesnom hospodárstve ďalšie priaznivé predpoklady vydaním zákona č. 166/1960 Zb. o lesoch a lesnom hospodárstve, podľa ktorého sa vo všetkých lesoch, ktoré neboli obhospodarované štátnymi organizáciami lesného hospodárstva muselo zabezpečiť riadne hospodárenie odbornou správou týchto lesov. Vykonávaním odbornej správy boli poverené štátne organizácie lesného hospodárstva, ktorým - v prípade sústavného neplnenia úloh v lesoch ich majiteľmi - mohol okresný národný výbor prikázať odborne spravovaný lesný majetok do užívania.

V dôsledku uvedenia do života uvedených zákonných predpisov sa stav v produkcii lesného hospodárstva podstatne zlepšil, spomínané disproporcie sa odstránili a lesné hospodárstvo začalo dôslednejšie plniť svoje úlohy. Napriek tomu zostávajú ešte stále vážnym hospodárskym a politickým problémom doteraz existujúce súkromné lesy, ktoré ich vlastníci aj užívajú. Problémy vznikajú najmä v tých oblastiach, napríklad v okresoch Frýdek-Místek, Vsetín, Čadca a Dolný Kubín, kde sú všade nadmerné koncentrácie súkromných lesov, v ktorých sa úlohy lesného hospodárstva sústavne neplnia.

Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, preto, aby sa od stránili aj tieto problémy, konštituuje nová právna úprava socialistickým organizáciám právo trvalého a bezplatného užívania práva lesných pozemkov na zabezpečenie lesnej výroby. Aplikáciou tejto novej inštitúcie sa jednak legalizuje doterajší faktický stav v užívaní socialistických organizácií a jednak vytvárajú predpoklady, aby sa aj v tých lesoch, ktoré sú v súkromnom vlastníctve, mohli so znalosťou veci aplikovať najnovšie poznatky biologických vied, nová technika a nové ekonomické pohľady. Zákonodarná úprava užívania lesného pôdneho fondu vytvára vhodné predpoklady pre ďalší rozvoj národného hospodárstva a preto ju treba považovať za jeden z najvýznamnejších úsekov novej právnej úpravy. Pôjde teraz predovšetkým o to, aby sa odo dňa platnosti novej právnej úpravy lesného hospodárstva toto ustanovenie čo najaktívnejšie využívalo. Do užívania socialistických organizácií lesného hospodárstva treba prevádzať predovšetkým tie zvyšky súkromných lesov, ktorých výrobné úlohy sa neplnia. No aj v iných prípadoch bude treba pôsobiť na vlastníkov týchto lesov, aby svoje lesy ponúkli na bezplatný prevod do vlastníctva štátu alebo sa aspoň dohodli so štátnymi lesmi o ich odovzdaní do užívacieho práva. Za posledné štyri roky klesla výmera lesov užívaných občanmi zo 79 tis. na 34 tis. ha a malo by sa aj naďalej vyvíjať úsilie, aby v záujme ďalšieho rozvoja lesného hospodárstva sa ešte v tejto päťročnici výmera súkromných lesov znížila na zanedbateľný podiel.

Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, je správne, že vládny návrh zákona o lesoch, na rozdiel od doterajšej právnej úpravy rozdeľuje opatrenia voči súkromným užívateľom lesov od opatrení voči jednotlivým poľnohospodárskym družstvám, ktoré v družstevných lesoch úlohy lesnej výroby sústavne neplnia. Podľa zákona o poľnohospodárskom družstevníctve patrí lesné hospodárstvo do hlavného predmetu činnosti družstva, ktoré užíva lesy. Ak však porovnáme opatrenia v poľnohospodárskej veľkovýrobe, najmä opatrenie týkajúce sa koncentrácie a špecializácie výroby so súčasnými opatreniami v lesnej výrobe, zistíme, že vývoj v tejto činnosti družstiev zaostáva. Vzhľadom na dlhodobý výrobný cyklus lesnej výroby v niektorých družstvách pretrváva nesprávny vzťah ich členov k združeným lesom a v oficiálnej evidencii je dokonca v rozpore so zákonom evidovaná časť lesnej pôdy ako záhumenok. Nová právna úprava lesného hospodárstva poskytuje teda priestor aj na odstránenie týchto negatívnych javov, a to jednak inštitúciou arondácie ako obdoby poľnohospodárskych hospodársko-technických úprav pozemkov a jednak tým, že umožňuje obmedziť rozsah odbornej správy v lesoch družstva, ktoré budú mať vlastného odborného lesného hospodára.

Potrebné opatrenia si však musia vykonať družstvá a orgány štátneho hospodárskeho riadenia poľnohospodárstva sami. Je to nutné už aj preto, že napríklad v Českej socialistickej republike hospodári v lesoch na 2700 družstiev, pritom však 320 z týchto družstiev hospodári na výmere do 1 ha, 434 družstiev na výmere do 5 ha, no iba 23 družstiev hospodári na výmere prevyšujúcej 500 ha, čo možno považovať za výmeru, ktorá sa aspoň čiastočne blíži predpokladom, ktoré sú potrebné pre výkon socialistického lesného hospodárstva. V tomto smere treba za významné považovať ustanovenie § 11 vládneho návrhu zákona o lesoch, ktoré spolu s prechodným ustanovením § 27 tohto legislatívneho projektu v ďalšej perspektíve rozvoja štátneho sektoru lesného hospodárstva, významne prispeje k maximálnemu sústredeniu správy lesov do špecializovaných a odborne pripravených štátnych organizácií lesného hospodárstva.

Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, záverom mi dovoľte zmieniť sa o problematike chatovej výstavby v lesoch, ktorú treba v maximálnej miere obmedzovať. Vzhľadom na to, že by nebolo bývalo iste správne v novej zákonnej úprave ustanoviť bezvýnimočný zákaz stavby chát v lesoch, treba stavbu týchto chát obmedzovať predovšetkým na lesy, ktoré sú touto zástavbou už dotknuté, alebo umožňovať stavbu chát tam, kde dôjde k vyňatiu pozemkov z lesného fondu v súvislosti s výstavbou vodohospodárskych, prípadne iných objektov a zariadení. Pravda, ani v týchto prípadoch, ktoré som uviedol, nemožno vždy rátať so stavbou chát v zásadnom pojatí, pretože niekedy spoločenský záujem, napríklad v lesoch kúpeľných, na územiach chránených podľa predpisov o štátnej ochrane prírody, vo vodohospodársky významných oblastiach, bude spoločenský záujem vyžadovať aj odstránenie už existujúcich chát.

Som presvedčený, že tieto a ďalšie ustanovenia nového zákona o lesoch, o ktorých som tu považoval za potrebné hovoriť, vytvoria priaznivé predpoklady pre ďalší rozvoj socialistického lesného hospodárstva v podmienkach výstavby rozvinutej socialistickej spoločnosti a pre realizáciu cieľov hospodárskej politiky Komunistické strany Československa. Predložený návrh zákona o lesoch odporúčam preto na schválenie. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Slivkovi. Chce sa ešte niekto z poslancov vysloviť k prerokúvanému návrhu zákona? (Nikdo.) Nikto. Vyhlasujem teda, súdružky a súdruhovia poslanci, rozpravu za skončenú.

Praje si záverečné slovo podpredseda federálnej vlády s. Laco?

Místopředseda vlády ČSSR K. Laco: Ďakujem. Priebeh rozpravy nevyžaduje záverečné slovo.

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Ďakujem. Žiadajú o slovo spravodajcovia? (Ne.) Nežiadajú. Môžeme preto, súdružky a súdruhovia, pristúpiť k hlasovaniu.

Teraz je v zasadacej sále prítomných 161 poslancov Snemovne ľudu, 55 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 65 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike. Obe snemovne sú schopné uznášať sa. Budeme teda hlasovať.

Najprv hlasujú poslanci Snemovne ľudu.

Kto súhlasí s vládnym návrhom zákona o lesoch, v znení spoločnej správy výborov Snemovne ľudu, ako to odporučil ich spoločný spravodajca, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Snemovňa ľudu prijala zákon jednomyseľne.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.

Kto súhlasí s návrhom zákona o lesoch v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.)

Ďakujem. Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.

Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Takisto Snemovňa národov prijala zákon jednomyseľne.

Pretože obe snemovne prijali zhodné uznesenie, konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o lesoch.

Súdružky a súdruhovia, prerušujem naše rokovanie. Pokračovať budeme o 10.20 hod.

Rokovanie bude riadiť podpredseda Federálneho zhromaždenia súdruh Srb.

(Jednání přerušeno v 9.59 hod.)

(Jednání opět zahájeno v 10.20 hod.)

(Řízení schůze převzal místopředseda Federálního shromáždění J. Srb.)

Předsedající místopředseda FS J. Srb: Vážené soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v jednání. Dalším bodem pořadu je

III

Vládní návrh zákona o úpravách soustavy odvodů a daní organizací (tisk 19).

Návrh odůvodňuje za federální vládu ministr financí s. Leopold Lér. Prosím, aby se ujal slova.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP