Soudružky a soudruzi poslanci, dosud platný zákon
č. 166/1966 Sb., o lesích a lesním hospodářství,
pomohl významnou měrou splnit hlavní cíle
vývoje společnosti na úseku lesního
hospodářství odpovídající
stavu a dosaženému stupni socializace. Stal se účinným
nástrojem pro dosavadní vývoj hospodaření
s lesy a pro plnění všech jejich funkcí
pro společnost tak důležitých.
Uplynulé období však zaznamenalo další
krok v socializaci lesního hospodářství.
Výrazný posun v ekonomickém rozvoji a úrovni
aplikace vědeckotechnického pokroku v této
oblasti otevřel možnosti dalšího rozvoje
lesního hospodářství a vynutil si
současně se stanovením základních
cílů a nových cest vývoje i novou
právní úpravu.
Dřevo, jako hlavní produkt lesa, je a bude stále
jednou z nejcennějších a nejvyhledávanějších
surovin. Význam dřeva neustále stoupá
jak pro naši vlastní potřebu, tak i pro vývoz
v souvislosti s celkovou celosvětovou surovinovou situací.
Lesy mají však i nesmírný význam
vodohospodářský, hygienickozdravotní
a rekreační.
Jak vyplývá z politickoekonomického zdůvodnění
návrhu zákona, jakož i ze základních
principů obsažených v návrzích
zákonů národních rad, jimiž se
nově upravuje hospodaření v lesích
a výkon státní správy na tomto důležitém
úseku národního hospodářství,
lze říci, že předložený
vládní návrh zákona odpovídá
potřebám vývoje společnosti a ekonomiky,
zachycuje i potřebný předstih pro jeho další
etapu.
Z hlediska ústavně právního řešení
je předložený vládní návrh
zákona o lesích v souladu s koncepcí dělby
působnosti federace a republik, protože podle čl.
37 odst. 3 ústavního zákona č. 143/
1968 Sb., o československé federaci, přísluší
Federálnímu shromáždění
zásadní zákonodárná úprava
ve věcech lesního hospodářství,
pokud to vyžaduje jednota právního řádu.
Celospolečenský význam jednotné zásadní
úpravy lesního hospodářství,
která zejména vymezuje pojem lesního půdního
fondu a zásady jeho ochrany, zavádí a upravuje
instituci práva užívání lesních
pozemků obdobně jako u zemědělské
půdy. Stanoví právní režim vytváření
ucelených lesních částí, upravuje
kategorizaci lesů a vůdčí zásady
hospodářského způsobu a pěstování
lesů. Upravuje náhrady za poškozování
lesů a stanoví opatření vůči
uživatelům, kteří neplní povinnosti
stanovené tímto lesním zákonem, jakož
i sankce k ochraně lesa vůči těm organizacím
a jejich pracovníkům, kteří poruší
ustanovení zákona. Plně odůvodňuje
úpravu těchto otázek zákonem Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky.
Ostatní otázky, zejména podrobnější
ustanovení o hospodaření v lesích,
ochraně lesa proti škodlivým činitelům,
ochranné lesní službě a organizaci a
výkonu státní správy lesního
hospodářství, upraví zákony
národních rad.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, závěrem se ztotožňuji
se zpravodajskou zprávou výborů Sněmovny
lidu s přesvědčením, že tento
zákon bude cenným přínosem k dalšímu
rozvoji výrobních sil v našem socialistickém
zemědělství a lesnictví v souladu
se závěry XV. sjezdu Komunistické strany
Československa.
Z těchto všech důvodů doporučuji
Sněmovně národů schválit vládní
návrh zákona o lesích s dílčími
úpravami obsaženými ve společné
zprávě výborů Sněmovny národů
tak, aby nabyl účinnosti 1. ledna 1978. Děkuji
za pozornost.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem. Do rozpravy sa písomne prihlásili
poslankyne Helena Ivaničová, Věra Jandová
a poslanec Michal Slivka.
Poslankyně SN H. Ivaničová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
vážení hostia, chcela by som hovoriť hlavne
o niektorých vzťahoch k návrhu zákona
o lesoch a o jeho spojitosti so zámermi sledovanými
v období šiestej päťročnice.
Naše lesné hospodárstvo sa podľa ekonomickej
štatistiky podieľa na tvorbe národného
dôchodku len asi jedným percentom. Na prvý
pohľad to nie je veľa. V skutočnosti je však
efektívny podiel jeho prínosu pre spoločnosť
oveľa vyšší, pretože lesné hospodárstvo
tvorí dôležitú surovinovú bázu
pre drevospracujúci priemysel, ktorá na rozdiel
od iných surovín pri správnom obhospodarovaní
lesa sa dá regenerovať a skvalitňovať.
Celkove drevná produkcia v ČSSR predstavuje surovinovú
bázu pre 5 % priemyselnej výroby a jej veľkosť
na domácich zdrojoch prvovýroby sa v peňažnom
vyjadrení podieľa až 9,3 %. Okrem toho je potrebné
prihliadať na rozsiahlu, celospoločensky závažnú
funkciu lesov, ktorá v hodnotovom vyjadrení mnohokrát
prevyšuje hodnotu drevnej hmoty.
Máme totiž záujem nielen o potrebnú
produkciu drevnej hmoty pre domáce účely
a pre export, ale taktiež o vyrovnané a zdravé
životné prostredie a činitele, ktoré
toto prostredie zlepšujú a vytvárajú.
Medzi všeúžitkovými funkciami lesa má
v tomto smere popredné miesto predovšetkým
jeho schopnosť akumulovať zrážky, čím
sa zabraňuje rýchlemu odtoku dažďovej
vody. Les spomaľuje jej odtok a takto chráni pôdu
pred eróziou a umožňuje vsakovanie vody do
pôdy, čím sa obohacujú zásoby
podzemných vôd, čo má priaznivý
vplyv na vyrovnanú bilanciu. Dôležitú
funkciu lesa pri akumulovaní zásob vody, regulovaní
a stabilizácii vodných režimov treba podporovať
hlavne zakladaním zmiešaných porastov, zvyšovaním
tzv. hornej hranice lesa a zalesňovaním devastovaných
a neplodných pôd.
V tomto smere významná je tiež funkcia lesa
z hľadiska jeho vplyvu na potrebné vyrovnávanie
zloženia nášho ovzdušia. Ako je známe,
všetky zelené rastliny potrebujú k tvorbe svojej
organickej hmoty z ovzdušia kysličník uhličitý
a cestou asimilácie uvoľňujú späť
do ovzdušia kyslík. Bolo vypočítané,
že hektár lesa vyprodukuje za jeden rok 16 až
30 ton kyslíka. Povrch stromového porastu je 15
- 20krát väčší ako plocha, na ktorej
les rastie, to znamená, že jeden hektár lesa
predstavuje 15 - 20 hektárov nadzemných častí,
ktoré pôsobia ako dôležitý filter
pri zachytávaní pevných a plynných
látok z ovzdušia, pričom les späť
do ovzdušia odvádza niektoré ozdravné
látky.
V našich prírodných podmienkach, a hlavne u
nás, v Slovenskej socialistickej republike, má les
svoju dôležitú funkciu v ochrane pôdy
pred eróziou a jej znehodnocovaním. Celková
rozloha pôdy, ktorá je ohrozená eróziou
v celej ČSSR sa odhaduje asi na 23 % celkovej rozlohy pôdneho
fondu a straty živín, ktoré s tým súvisia
predstavujú asi 4 milióny ton. Les okrem toho zabraňuje
aj zosuvom pôdy, zmierňuje lavínové
nebezpečie a obmedzuje deflačné účinky
vetra.
V centre pozornosti našich občanov z celospoločenských
funkcií lesa dôležité miesto zaujíma
rekreačná funkcia lesa, hlavne v blízkosti
mestských a priemyselných aglomerácií,
pretože les pre nich je najzachovalejším prírodným
prostredím, ktorý im umožňuje regeneráciu
duševných a fyzických síl a je, tiež
najvhodnejším prostriedkom proti negatívnym
vplyvom pretechnizovaného prostredia a rozsiahlej industrializácie.
Lesný fond a jeho rozlohu naši lesní hospodári
udržiavajú vcelku dobre. Podľa dostupných
údajov máme v ČSSR okolo 4,5 mil. hektárov
lesa, ktorý sa rozprestiera asi na 35 % povrchu územia
nášho štátu. Podľa výsledkov
inventarizácie, ktorá bola uskutočnená
na začiatku roku 1971, sme mali v lesoch viac ako 800 mil.
m3 dreva.
To všetko predstavuje veľké prírodné
bohatstvo, ktoré nás v prepočte na jedného
obyvateľa medzi vyspelými štátmi zaraďuje
asi na 7. miesto vo svete a ktoré by sme chceli a mali
ďalej úspešne rozširovať a zveľaďovať.
V smerniciach 6. päťročnice, ktoré boli
prijaté na XV. zjazde Komunistickej strany Československa,
boli tieto základné záujmy a zámery
vyjadrené predovšetkým vo zvýraznení
kvalitatívnych stránok hospodárenia s týmto
bohatstvom. Lesné hospodárstvo by malo podľa
týchto smerníc zabezpečiť ďalší
rast produkčných schopností lesov, pôsobiť
na zvýšenie ich biologických funkcií,
skvalitňovať hodnoty lesného fondu a taktiež
by malo dosiahnuť produkčne kvalitnejšie a ekonomicky
výhodnejšie dreviny.
Lesné hospodárstvo by malo takisto znižovať
straty pri pestovnej činnosti lesa a zabezpečovať
potrebné meliorácie pozemkov a obnovovanie porastov,
ktoré sú už prestarnuté. Špecifickou
úlohou v tejto päťročnici je dosiahnuť
dokonalejšie využitie celej získavanej drevnej
hmoty, tzn. i dreva menej hodnotného a tzv. odpadového.
Keď porovnávam tieto požiadavky so základnými
ustanoveniami navrhovaného zákona o lesoch, som
toho názoru, že tieto ustanovenia podporujú
podmienky potrebné na to, aby mohla byť s úspechom
a na vyššej úrovni ďalej reprodukovaná
lesná hmota a zabezpečované potreby materiálnej
výroby a tiež účelne podporovaný
ďalší rozvoj ostatných významných
mimoprodukčných funkcií lesa.
Chcela by som k tomu ešte dodať, že posilňovanie
všetkých funkcií sa v mnohom premieta aj do
súčasnej hospodárskej činnosti lesných
podnikov.
Uvedené posilňovane funkcie lesa sú zahrnuté
do dlhodobých koncepcií rozvoja lesného hospodárstva.
Na základe uskutočňovanej rajonizácie
lesov sú v súlade s jej spoločenskou funkciou
vypracované lesné hospodárske plány
a v nich sú tiež zahrnuté spôsoby hospodárenia,
ktoré sú svojím charakterom adekvátne
produkčnej a mimoprodukčnej funkcii lesa. Z týchto
plánov preto vychádzajú podklady pre diferencované
obhospodarovanie lesov v praxi, pre mieru ich exploatácie,
stupňa ich ochrany, rozmiestňovania investícií,
ich vybavenie a pod.
Na základe vlastných poznatkov môžem
povedať, že výsledky, ktoré pracovníci
lesného hospodárstva pritom dosahujú, sú
dobré a sú dôkazom ich veľmi zodpovedného
prístupu k vykonávanej práci s cieľavedomým
plnením úloh.
Ako je známe, celkový počet pracovníkov
v lesnom hospodárstve má klesajúcu tendenciu.
Tento pokles pracovníkov je nahradený predovšetkým
rastúcou produktivitou práce, jej zdokonaľovaním
a zavádzaním nových racionalizačných
technologických postupov v ťažbe, v sústreďovaní,
doprave a skladovaní dreva, ktoré umožňujú
zavádzanie novej modernej výkonnej techniky a prostriedkov.
V 6. päťročnici sa počíta s ďalším
rastom produktivity práce v lesnom hospodárstve
až o 26 %. Dosiahnutie tohto cieľa predpokladá
ísť v tomto odvetví naďalej cestou racionalizácie
výroby a technického rozvoja. Väčšina
našich lesných hospodárov je presvedčená,
že ďalšie zavádzanie novej techniky s vysokými
výkonnými parametrami pri úspešnom zvládnutí
nových technológií tak v ťažobnej,
ako aj pestovnej činnosti a tiež celkové zvýšenie
vybavenosti lesných podnikov mechanizačnými
prostriedkami, by naďalej umožnili znížiť
podiel živej práce na jednotku výkonu.
Tým by sa umožnilo dosiahnuť nielen zníženie
času na výrobu 1 plnometra dreva z 2,93 hodín
v roku 1975 na 2,40 hodín v roku 1980, ale vyššia
technická úroveň práce by priaznivo
vplývala na ďalší rast počtu stálych
pracovníkov v lesnom hospodárstve.
Cestu k takémuto racionálnejšiemu a efektívnejšiemu
postupu otvárajú tiež výsledky dosahované
vo výskume, technickom rozvoji a poznatky získané
pri zavádzaní nových pracovných metód
do biologickej a technickej činnosti. Ich správna
aplikácia prináša úsporu času,
prostriedkov, nákladov, znižuje namáhavosť
a zabezpečuje zlepšovanie pracovných podmienok.
Nová technológia výroby sadeníc pre
zalesňovacie účely umožňuje napríklad
vypestovať kvalitné sadenice pre lesné porasty
už za 3 - 5 mesiacov, miesto zdĺhavých predchádzajúcich
troch rokov.
Celý rad ďalších zavedení technológií,
vyvinutých lesných mechanizmov znamená možnosť
väčšej efektívnosti práce v lesoch.
Pri zavádzaní nových mechanizmov nie je však
niekedy ľahké nájsť ich výrobcov
a dosiahnuť, aby nové mechanizmy boli pohotovo zavedené
do výroby a mohli sa tak rýchlejšie využívať
v praxi.
Vážené súdružky, súdruhovia,
som presvedčená, že v rukách svedomitých
pracovníkov celého lesného hospodárstva
sa nový zákon o lesoch stane, za podpory a pochopenia
našej širokej verejnosti, účinným
nástrojom pre zabezpečenie plánovaného
rastu produkcie lesnej hmoty, ako aj pre plnenie ďalších,
pre spoločnosť a životné prostredie dôležitých
funkcií lesa.
Preto budem za tento zákon s čiastkovými
úpravami k nemu odporučenými hlasovať.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Ivaničovej. Slovo
má poslankyňa Jandová a pripraví sa
poslanec Slivka.
Poslankyně SL V. Jandová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, dřevo je jednou
z nejdůležitějších domácích
surovin. Má schopnost se v přírodě
trvale obnovovat a jeho reprodukce má minimální
nároky na spotřebu energie vyráběné
člověkem a navíc dodává životu
na zemi potřebný kyslík. Při cílevědomém
hospodaření v lesích je surovinou prakticky
nevyčerpatelnou, schopnou uspokojovat stále rostoucí
potřeby celé naší společnosti.
Předpokládá se výrazný růst
spotřeby výrobků na bázi dřeva.
I když se připravují opatření
na zvyšování produkčních schopností
lesů i na dokonalejší využití všech
druhů dřevního odpadu a méněhodnotného
dříví, očekává se, že
na evropských trzích v příštích
deseti letech nebude poptávka po dřevě z
evropských zdrojů plně kryta. To staví
země bohaté na lesy a na zásoby průmyslově
zpracovatelného dřeva do výhodné pozice.
Československá socialistická republika je
jednou z mála zemí v Evropě, jejíž
cílevědomě usměrňované
lesní hospodářství umožňuje
dlouhodobě krýt rostoucí potřebu vnitřní
ekonomiky a současně i značné množství
dříví nebo výrobků ze dřeva
vyvážet.
Dosavadní rozsah, struktura a zaměření
československého průmyslu zpracování
dřeva však není dosud na takové úrovni,
která by umožnila plně využít vlastních
zdrojů dřeva. Výsledkem pak je, že máme
relativně nízkou spotřebu výrobků
ze dřeva, značné množství těchto
výrobků musíme ještě dovážet
a poměrně vysoké množství surového
dřeva naopak vyvážíme.
Zlepšením situace na tomto úseku se zabýval
již XIV. sjezd KSČ, který uložil konkrétní
úkoly pro lesní hospodářství
i konkrétní úkoly v růstu zpracování
dřeva. Úkoly uložené lesnímu
hospodářství byly splněny. Základní
směr hospodářské politiky v komplexním
využití dřeva se však dosud nepodařilo
v celém rozsahu naplnit. Nebylo dosaženo v páté
pětiletce plánované výroby dřevovláknitých
a dřevotřískových desek a překližek;
dále nebylo dosaženo plánované úrovně
výroby buničiny a polobuničiny, papíru
a lepenek. Na XV. sjezdu KSČ byly podrobně hodnoceny
podmínky a možnosti optimálního rozvoje
československé ekonomiky, takového rozvoje,
který umožní eliminovat negativní dopad
světového vývoje v cenách surovin
a zajistí potřebný růst hmotné
a kulturní úrovně všem pracujícím
Československé socialistické republiky
Proto bylo ve směrnicích hospodářského
a sociálního rozvoje ČSSR na léta
1976 až 1980 mj. uloženo: zintenzívnit využívání
domácího přírodního bohatství,
mezi jiným především dřevní
hmoty. Má se dokonaleji hospodařit s půdou
a lesním bohatstvím a má se zajišťovat
trvale rostoucí produkce dřeva při současném
rozvoji ostatních společenských funkcí
lesa. V přítomné době, kdy je v dohledu
vyčerpání některých zásob
nerostného bohatství, je stálost zdrojů
surového dříví velmi důležitým
faktorem. Mimoto v důsledku negativních vlivů,
kterými civilizace působí stále na
přírodu, vystupuje do popředí i význam
lesů, jako činitele životního prostředí.
Současně lze vyslovit přesvědčení,
že asi nikdy z hlediska zájmu společnosti nebude
lhostejné, jak bude s pokáceným dřívím
naloženo, zejména do jaké podoby a na jaký
sortiment bude vytěžené dříví
zpracováno. Další dřevní odpad
(nehroubí po těžbě a prořezávek)
náš dřevozpracující průmysl
zatím není schopen ekonomicky využít
a zpracovat. Tento materiál zůstává
nevyužitý v lese.