Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji s. Lúčanovi
za výklad projednávaného návrhu zákona.
Návrh zákona byl přikázán k
projednání všem výborům vyjma
zahraniční a mandátové a imunitní
výbory.
Výbory Sněmovny národů pověřily
přednesením zpravodajské zprávy poslance
kulturního výboru Jana Procházku a výbory
Sněmovny lidu rovněž poslance kulturního
výboru Vladimíra Hajka. Prosím nejdříve
poslance Jana Procházku, aby přednesl zpravodajskou
zprávu.
Zpravodaj poslanec SN J. Procházka: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, rozvoj vědeckotechnické
revoluce vyvolává prudký rozmach výrobních
sil a současně s tím i nutnost urychleně
uplatňovat nejnovější poznatky vědy
a techniky v praxi.
Na každodenních praktických zkušenostech
se můžeme přesvědčit o přednostech
socialistického zřízení při
uplatňování výsledků vědeckotechnické
revoluce v životě společnosti, o jejich cílevědomém
využívání v plánovitém
rozvoji výrobních sil, o zapojení širokých
mas pracujících do realizace výsledků
vědeckotechnického pokroku, což v konečném
důsledku vede k dalšímu rozvoji společnosti,
ke zvyšování životní úrovně
lidu, k růstu společenského bohatství.
XV. sjezd KSČ však stanovil, že z hlediska cílů
šesté pětiletky je třeba vědeckotechnický
pokrok ještě podstatněji urychlit, zvýšit
jeho váhu v hospodářském i společenském
rozvoji. Tento úkol si přímo vynucuje poskytovat
co nejširším vrstvám lidu vzdělání,
zvyšovat kvalifikaci, aby mohly ovládnout nejmodernější
techniku a napomáhat při uplatňování
výsledků vědeckotechnického pokroku
v praxi. Především však klade stále
vyšší požadavky na ideově politickou
a odbornou kvalifikaci pracovníků působících
ve všech odvětvích vědy, výzkumu
a vývoje a na soustavné zvyšování
jejich pracovní způsobilosti.
Proto v návrhu zákona vystupuje do popředí
správná zásada, aby požadavky na odbornou
způsobilost byly organicky spojeny s požadavky na
politickou vyspělost. Je to pochopitelné, protože
ve své vlastní každodenní praxi se absolventi
vysokých škol, mladí vědečtí
pracovníci přesvědčují o tom,
že bez hlubokého studia marxisticko-leninské
teorie, bez jasného chápání politiky
komunistické strany a socialistického státu
by nebyli schopni využít svých odborných
znalostí ku prospěchu socialistické společnosti.
Hlavní pozornost je soustředěna na dva okruhy,
a to na přípravu pracovníků pro vědeckou
práci, zejména mladých, kteří
mají potřebné politické a odborné
předpoklady a dále pak na ty, kteří
ve vědě a výzkumu již pracují
a u nichž si vědeckotechnický rozvoj objektivně
vyžaduje, aby se nespokojovali s dosaženým stupněm
znalostí a usilovali o neustálé zvyšování
své kvalifikace. To se týká všech, ať
již pracují na úseku technických a přírodovědných
či společenských věd.
Zatímco organizovaná vědecká výchova
byla rámcově právně upravena, pro
další zvyšování kvalifikace vědeckých
pracovníků se taková právní
úprava dosud postrádala. Komplexní zhodnocení
celé problematiky ukázalo, že je nezbytné
vytvořit, popřípadě upravit institucionální
a organizační předpoklady pro zabezpečení
jak výchovy, tak i dalšího zvyšování
kvalifikace vědeckých pracovníků.
Předložený návrh zákona využívá
dosavadní pozitivní zkušenosti a řeší
řadu otázek nově. Zároveň obsahuje
i odpovídající právní úpravu,
která vymezuje v potřebné míře
právní vztahy pro celou oblast výchovy vědeckých
pracovníků a zvyšování jejich
kvalifikace.
Za nejvýznamnější nové prvky
předkládaného návrhu zákona
pokládáme:
- rozšíření forem přípravy
vědeckých pracovníků o účelovou
vědeckou aspiranturu, důležitou zvláště
pro pracovníky praxe;
- zlepšení postavení absolventů vědecké
výchovy při zařazování do pracovního
procesu;
- periodickou atestaci tvořivé způsobilosti
vědeckých pracovníků
- snížení věkové hranice v jednotlivých
oborech vědecké výchovy.
Nové prvky zákona byly vyvolány potřebou
rychlejšího růstu vědeckých pracovníků,
pracujících mimo Akademii věd a vysoké
školy. Existující statistické přehledy
ukazují, že kolem 50 % vědeckých pracovníků
je soustředěno právě v Akademii věd,
i když tyto svým celkovým počtem zaměstnanců
představují pouze 9 % zaměstnanců
vědeckovýzkumné základny. Spolu s
vysokými školami jde o 70 % vědeckých
pracovníků působících v Akademiích
a na vysokých školách. Jsme přesvědčeni,
že účelová aspirantura, zabezpečující
hmotně i právně účastníka
této formy vědecké výchovy, přispěje
k tomu, že se bude více reagovat na konkrétní
potřeby praxe i k tomu, že se zvýší
počet vědeckých pracovníků
v podnikové sféře i v resortních výzkumných
ústavech.
Aby možnosti, které navrhovaný zákon
vytváří mohly být plně využity,
je třeba neustále rozšiřovat základnu
lidí, kteří mají předpoklady
k vědecké práci. To znamená formovat
zájem o vědeckou práci již na školách
nižších stupňů prostřednictvím
zájmových kroužků, předmětových
olympiád a dalších soutěží,
které by měly podněcovat zájem mládeže
zejména o přírodovědné a technické
obory, o zvládání přírodních
věd a techniky, rozvíjet schopnosti žáků
a studentů k tvůrčímu myšlení
a vést je k tomu, aby získávali metodické
základy z výzkumné a experimentální
činnosti.
Tomu významně napomáhá i studentská
vědecká a odborná činnost organizovaná
Socialistickým svazem mládeže ve spolupráci
s vysokými školami. Stala se již nedílnou
součástí činnosti všech organizací
SSM na vysokých školách, napomáhá
sepětí vysokých škol s praxí
a osvědčuje se jako aktivizující a
modernizující prvek výchovně vzdělávacího
procesu na vysokých školách. Za poslední
roky dosáhla značného rozvoje i pokud jde
o počet studentů zapojených do této
formy svazácké činnosti. Jestliže v
roce 1970 v ní pracovalo 7 % studentů, pak v roce
1976 se soutěže o nejlepší studentskou
vědeckou práci zúčastnilo okolo 22
tis. studentů, což je 18,8 % všech posluchačů
vysokých škol. O tom, jak studentská vědecká
odborná činnost výrazně napomáhá
k utváření osobnosti budoucích vědeckých
pracovníků svědčí skutečnost,
že přibližně 45 % nynějších
kandidátů a doktorů věd v ní
během vysokoškolského studia pracovalo.
Proto považujeme v souladu se záměry navrhovaného
zákona za nezbytné usilovat společně
se školskými orgány o prohloubení zájmu
o vědeckou práci žáků a studentů,
o další rozvoj studentské vědecké
činnosti a zařazení jejich nejlepších
účastníků do vědecké
výchovy. Další rozvoj těchto činností
je třeba spojovat i s návyky k týmové
vědecké práci, kterou výrobní
sféra i výzkumná pracoviště zatím
dosti citelně postrádají. Jejím prostřednictvím
by mělo dojít i k dalšímu rozšiřování
a prohlubování spolupráce se Sovětským
svazem a ostatními socialistickými zeměmi
ve vědecké výchově i k tomu, že
se budou společně řešit klíčové
úkoly vědeckotechnického rozvoje stanovené
v rámci RVHP. I k rozvoji této spolupráce
vytváří navrhovaný zákon plné
možnosti.
Nyní mi dovolte, abych vás informoval o průběhu
projednávání vládního návrhu
zákona v orgánech Federálního shromáždění.
Jednání proběhlo ve dvou etapách:
Zásady byly projednány ve výborech Sněmovny
lidu a Sněmovny národů v červnu minulého
roku. K připomínkám výborů
bylo při zpracování paragrafovaného
znění přihlédnuto.
Vládní návrh zákona byl přikázán
předsedy sněmoven podle ustanovení §
65 odst. 1 písm. d) zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky k
projednání výborům ústavně
právním, branným a bezpečnostním,
pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu
a obchod, pro zemědělství a výživu,
kulturním a výborům pro sociální
politiku. Předložený vládní návrh
projednaly tyto výbory a doporučily jej sněmovnám
ke schválení se změnami navrženými
ve vyjádření skupiny expertů dne 12.
5. 1977.
Kulturní a ústavně právní výbory
doporučily ještě další úpravy,
které jsou obsaženy ve společných zprávách
(tisk 3/SN) a (tisk 3/SL), které vám byly rozeslány.
Zde se nejednalo o věcné změny, ale o změny,
které vedou k větší srozumitelnosti,
dále o stylistické úpravy a logičtější
uspořádání textu navrhovaného
vládního návrhu zákona.
Vládní návrh zákona projednaly též
obě národní rady bez připomínek
až na několik drobných legislativních
technických úprav, které doporučila
Slovenská národní rada, z nichž většina
je zahrnuta ve společné zprávě. Na
zákon naváží vyhlášky, které
provedou podrobnější výklad některých
ustanovení zákona. Jedná se o vyhlášku,
ve které se stanoví podrobnosti o výchově
nových vědeckých pracovníků,
vyhlášku, kterou se upravují pracovně
právní vztahy účastníků
výchovy nových vědeckých pracovníků
a studijních pobytů, a vyhlášku, kterou
se stanoví podrobnosti o dalším zvyšování
kvalifikace a hodnocení tvůrčí způsobilosti
vědeckých pracovníků.
Vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, dovolte mi, abych v závěru zpravodajské
zprávy vyjádřil přesvědčení,
že předložený návrh zákona
o výchově nových vědeckých
pracovníků a o dalším zvyšování
kvalifikace vědeckých pracovníků v
pozitivním směru ovlivní rozvoj ekonomiky
i ostatních oblastí československé
socialistické společnosti, a proto navrhuji, abyste
s ním vyslovili souhlas
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji poslanci Procházkovi,
společnému zpravodaji výborů Sněmovny
národů za jeho zpravodajskou zprávu. Slovo
má nyní zpravodaj výborů Sněmovny
lidu poslanec Vladimír Hajko.
Zpravodaj poslanec SL V. Hajko: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci! Skutočnosť,
že dnes vo Federálnom zhromaždení prerokúvame
zákon o výchove nových vedeckých pracovníkov
a o ďalšom zvyšovaní kvalifikácie
vedeckých pracovníkov svedčí o tom,
že oblasť ľudskej činnosti, zaraďovanej
pod názov veda, má v našej spoločnosti
významné postavenie. Ľudská spoločnosť
dosiahla vo svojom vývoji taký stupeň, že
jej ďalší postup vpred možno zabezpečiť
len primeraným zvyšovaním rozsahu vedeckovýskumnej
činnosti a čo najširším a najúčinnejším
využitím poznatkov celosvetového fondu vedy
pre rozvoj techniky, pre zdokonaľovanie a zefektívnenie
výroby a ostatnej spoločenskej praxe. Hovoríme
o vedeckotechnickej revolúcii a považujeme ju za jeden
z veľmi významných znakov, charakterizujúcich
súčasné obdobie vývoja ľudskej
spoločnosti. Primárnym a určujúcim
znakom súčasného obdobia je však všeobecný
pohyb ľudstva k socializmu a komunizmu, ktorý spolu
s vedeckotechnickou revolúciou predstavuje jednotnú
reťaz vzťahov a súvislostí spoločenského
života. Z toho plynie nezastupiteľné poslanie
vedy a techniky pri dosahovaní programových cieľov,
ktoré socialistická spoločnosť pre svoj
ďalší rozvoj vytyčuje, a pevné
presvedčenie, že jedine na základe urýchleného
rozvoja vedy a techniky sa môžu splniť konečné
úlohy sociálnej revolúcie - vybudovať
komunistickú spoločnosť. Je preto prirodzené,
že marxisticko-leninské strany, najmä v socialistických
krajinách, kde sa spoločenský pokrok zabezpečuje
pod ich priamym vedením, prejavujú veľmi starostlivý
a cieľavedomý vzťah k rozvoju vedy a techniky.
Názorne sa to prejavilo aj na XV. zjazde KSČ, ktorého
závery sa stali základom pre riešenie celého
radu úloh, spojených so zabezpečením
ďalšieho intenzívneho rozvoja vedy a techniky
v našej vlasti. Jedna z týchto úloh bezprostredne
súvisí aj so zákonom, ktorý sa dnes
predkladá Federálnemu zhromaždeniu na schválenie.
Je to úloha zabezpečiť potrebný počet
a potrebnú kvalitu ľudí, ktorí pracujú,
resp. budú pracovať v oblasti vedy
Výchova potrebného počtu nových vedeckých
pracovníkov pre jednotlivé vedné odbory a
zabezpečovanie spoločensky žiadúceho
rastu kvalifikácie vedeckých pracovníkov
je proces zložitý. Jeho zložitosť má
svoj pôvod predovšetkým v nasledovných
okolnostiach:
1. Veda ako celok zahŕňa v sebe rad špeciálnych
vedných disciplín, v rámci ktorých
sa rozvíja ľudské poznanie pri skúmaní
určitých častí alebo určitých
stránok prírody alebo spoločnosti. Súhrn
týchto špeciálnych vedených disciplín
predstavuje istú štruktúru vedy ako celku.
V tejto štruktúre majú jednotlivé vedné
disciplíny svoje postavenie a poslanie pri zabezpečovaní
celkového poznávania a ovládania prírody
a spoločnosti. V procese vývoja vedy sa jej štruktúra
mení tým, že vznikajú nové vedné
odbory, ako aj tým, že sa mení postavenie,
význam jednotlivých vedných disciplín.
Pri budovaní vedeckovýskumnej základne štátu
si musíme položiť otázku, v akej proporcionalite
majú byť v tejto základni zastúpené
jednotlivé vedné odbory a ako má vyzerať
dlhodobý vývoj tejto proporcionality v súvislosti
s plnením úloh, ktoré vedeckovýskumnej
základni pripadajú pri zabezpečovaní
hospodárskeho, politického a kultúreho rozvoja
štátu. Odpoveď na túto otázku sa
stáva základom pre dlhodobé plánovanie
počtu a štruktúry vedeckých pracovníkov
pre vedeckovýskumnú základňu štátu
a od toho sa potom odvíja aj plánovanie výchovy
nových vedeckých pracovníkov v jednotlivých
vedných odboroch a v ich špecializáciách,
ako aj stanovenie programu zvyšovania a rozširovania
kvalifikácie vedeckých pracovníkov. Už
z tejto stručnej a veľmi zjednodušenej úvahy
je zrejmé, že dosiahnuť čo najvyššiu
objektivizáciu plánu rozvoja vedeckovýskumnej
základne a tým aj objektivizáciu plánu
potreby nových vedeckých pracovníkov v jednotlivých
vedných odboroch nie je jednoduché. Vyžaduje
to veľmi účinnú a cieľavedomú
spoluprácu plánovacích orgánov s príslušnými
vedeckými inštitúciami.
2. Tvorivá vedecká činnosť predstavuje
jednu z najnáročnejších súčastí
ľudskej činnosti. Sú k nej nevyhnutné
isté predpoklady. Človek, ktorý sa chce na
tejto činnosti podieľať, musí zvládnuť
myšlienkové bohatstvo, ktoré v oblasti jeho
výskumnej činnosti nazhromaždili predchádzajúce
generácie vedcov, ako aj súčasní vedeckí
pracovníci vo svete, a mať schopnosti na tomto základe
ďalej rozširovať ľudské poznanie. Proces
tvorivej vedeckej činnosti nie je samoúčelný,
ale musí vytvárať podmienky pre riešenie
súčasných i perspektívnych potrieb
spoločnosti, ktoré sú súčasťou
celkového spoločenského pokroku. Je prirodzené,
že vedecký pracovník v ktoromkoľvek vednom
odbore môže úspešne splniť svoje spoločenské
poslanie len vtedy, keď jednoznačne stojí na
pozíciách celkového spoločenského
pokroku, t. j. na pozíciách marxizmu-leninizmu a
proletárskeho internacionalizmu, na pozíciách
záujmov a cieľov ďalšieho rozvoja socialistickej
spoločnosti. Významnou súčasťou
vlastností vedeckého pracovníka musí
byť záujem o realizáciu vedeckých výsledkov
v spoločenskej praxi a schopnosť prispievať účinne
k tejto realizácii výsledkov vedy. Ako vidieť,
na kvalitu vedeckého pracovníka sa kladú
vysoké nároky. Náročný musí
byť preto aj prístup k výberu pracovníkov
do vedeckej výchovy, ako aj k realizácii komplexnej
vedeckej výchovy, zabezpečujúcej vznik a
rozvoj tých hodnôt v osobnosti budúceho vedeckého
pracovníka, ktoré vytvárajú predpoklady
pre jeho úspešné pôsobenie v oblasti
vedy v podmienkach socialistickej spoločnosti.
3. Vedecká výchova nových vedeckých
pracovníkov sa realizuje predovšetkým v procese
odovzdávania skúseností a poznatkov mladým
pracovníkom zo strany skúsených vedeckých
pracovníkov. Ťažisko výchovy nových
vedeckých pracovníkov je na pracoviskách
vysokých škôl a Akadémie vied, lebo tu
sú pre tento účel vo väčšine
vedných odborov priaznivé podmienky. Vedecké
pracovisko, ktoré má právo realizovať
vedeckú výchovu v určitých vedných
odboroch, označujeme ako školiace pracovisko pre príslušné
vedné odbory. Za komplexnú výchovu každého
nového vedeckého pracovníka zodpovedá
na školiacom pracovisku spravidla jeden vedecký pracovník,
školiteľ. Úroveň výchovy vedeckých
pracovníkov závisí od materiálnych
a kvalifikačných predpokladov školiaceho pracoviska,
od pracovno-politickej atmosféry na tomto pracovisku, od
schopnosti školiteľov chápať a realizovať
túto výchovu komplexne na vysokej metodickej, ideovej
a vedeckej úrovni. Všetky tieto úseky činnosti,
ktoré spoločne rozhodujú o úrovni
vedeckej výchovy na školiacich pracoviskách,
treba systematicky starostlivo sledovať, analyzovať
a zdokonaľovať.
4. Na vypracovaný plán potreby nových vedeckých
pracovníkov musí nadväzovať vypracovanie
plánu využitia absolventov vedeckej výchovy
tak, aby sa prostredníctvom neho dosiahlo optimálne
rozmiestnenie vedeckých pracovníkov z hľadiska
potrieb úspešného priebehu cyklu veda-technika-výroba-využitie.
Skúsenosť ukazuje, že v tomto smere je u nás
ešte hodne živelnosti a súčasný
stav nás rozhodne nemôže uspokojiť. Riešiť
tento problém nie je samozrejme ľahko, lebo je k tomu
treba zladiť záujmy mnohých inštitúcií
a získať pochopenie veľkého počtu
ľudí. Od jeho vyriešenia však hodne závisí
vytváranie priaznivých predpokladov pre urýchlenie
procesu zavádzania vedeckých výsledkov do
výrobnej a ostatnej spoločenskej praxe. Účelová
ašpirantúra, ktorá podľa navrhovaného
zákona predstavuje jednu z foriem vedeckej výchovy,
môže zohrať významnú úlohu
pri rozširovaní počtu vedeckých pracovníkov
na miestach, kde sa predovšetkým rozhoduje o praktickom
využití výsledkov vedy a techniky, t. j. na
pracoviskách aplikovaného výskumu a vo výrobných
odvetviach. Aby sa tak skutočne stalo, je potrebné
zo strany jednotlivých rezortov pristúpiť čo
najskôr k jej plnému využitiu. Doteraz sa to
ešte prakticky nestalo.