Úterý 28. června 1977

To jsou značné rezervy v našem stavebnictví u dodavatelských podniků, které je nutno plynuleji využívat - lze toho dosáhnout důslednější organizací práce, snižováním existujících technologických přestávek mezi dokončenou hrubou stavbou a nástupem dokončovacích prací, průběžnou kontrolou a zejména plným využíváním jak pracovního fondu pracovníků, tak i strojů. Cestu k odstranění těchto rezerv nám ukazuje kromě jiného zavádění Zlobinovy metody.

Stav bytového fondu: Nyní má naše republika asi 4,6 mil. bytů. Na 100 cenzových domácností je asi 90 bytů. Přes 50 % obyvatel žije v nových bytech. Máme něco přes 300 tis. nevyřízených žádostí o byty. Vyřešení bytového problému do roku 1990 bude znamenat kolem 2 mil. nových bytů, z toho celá polovina musí nahradit bytový odpad.

Problémy řešení bytové otázky začínají narůstat v územním rozmísťování. Je pochopitelné, že budeme umísťovat bytovou výstavbu do míst prioritních potřeb pracovních sil našeho národního hospodářství. Na druhé straně však volba místa budoucího nového bytu u mnoha občanů vychází z určité tradice nebo místního zalíbení. Tyto nejsou většinou totožné s místem regulované výstavby. Tento nesoulad se zatím projevuje různou dobou čekání na byt - např. čekání na družstevní byt v Karlových Varech činí 8 až 10 let, v Plzni 5 až 7 let, v Sokolově a Tachově kolem 2 let a v některých místech se dokonce byty nabízejí. Myslím, že zásada cílevědomého regulování územního rozmísťování bytů je správná a měli bychom ji jako poslanci všemi prostředky podporovat.

Současně stojíme bezprostředně před podstatným zvýšením poměru rekonstrukce, resp. modernizace starého bytového fondu. Jde především o centra velkých měst, hlavně pak o Prahu. Zde nutno otevřeně přiznat, že pro tento širší nástup nejsme dostatečně projekčně ani technologicky a materiálně připraveni.

Dosavadní vývoj bytové výstavby byl a je pochopitelně silně ovlivňován tlakem na kvantitu. Tento tlak bude trvat i nadále. Přináší ve svém důsledku značný podíl architektonické uniformity. Domnívám se, že bychom měli přece jenom začít tento vývoj směleji ovlivňovat, a to směrem:

- k zvýšení kultury bydlení, k zvýšení užitné plochy bytu na člena rodiny,

- k zvýšení izolace bytu od vnější a vnitřní hlučnosti,

- k postupnému odstraňování všech těch částí a technologií, které jsou sice jednorázově efektivní, avšak později společensky značně nákladné v důsledku několikerého obnovení v dalším užitném období životnosti objektu,

- k postupnému realizování takových řešení, vedoucích k vyšším úsporám energie, vody a tepla.

Tyto směry vyzněly zcela odůvodněně na nedávném sjezdu československých architektů.

Od 1. července bude zavedena souhrnná cena za 1 m2 plochy bytu s cílem zastavit růst ceny bytů na jedné straně a současně zainteresovat dodavatele na úsporném projekčním řešení v dalším vývoji bytové výstavby. Zatím se zdá, že to bylo moudré rozhodnutí.

Občanská a technická vybavenost: Poměr občanské a technické vybavenosti k celkové komplexní bytové výstavbě, který činil již v roce 1967 14 %, klesl v roce 1975 na 11,2 %. Tento vývoj vyústil v oprávněné stížnosti na opožďování občanské vybavenosti. Dosavadní toliko 15 % podíl montovaných prefabrikovaných objektů občanské a technické vybavenosti za rok 1976 svědčí pak o určité technické stagnaci. Potvrzuje to kromě jiného rovněž skutečnost, že nemáme dosud vhodný typizovaný projekt např. na školu, školku a jesle, pochopitelně pro širší uplatnění.

Výsledky za rok 1976 naznačují dobrý start a vůli naší společnosti řešit tento problém. Objem 1,6 mld Kčs na občanském vybavení jen za české ministerstvo stavebnictví znamenalo zvýšení objemu o 32 % proti roku 1975, na technické vybavenosti pak objem 2,3 mld Kčs představuje zvýšení proti roku 1975 o 16,9 %. Kromě toho výsledky iniciativy např. výborů a občanů v akci "Z" významně přispěly k zmírnění dopadu zaostávání občanské a technické vybavenosti výstavbou např. 68 tis. m2 prodejních ploch, 986 tis. m kanalizační a vodovodní sítě, 241 mateřských škol a mnoha dalších zařízení.

Plán pro letošní rok obsahuje další zvýšení podílu občanské a technické vybavenosti. Současně se podstatně zvyšuje tlak investorů a národních výborů na kontrolních dnech. Od 1. 1. 1977 je zavedena zvláštní stimulace dodavatelských podniků na plnění občanské vybavenosti.

Uspokojivé řešení se však neobejde bez technologického a projekčního řešení směrem k podstatnému zvýšení prefabrikace, montovatelnosti, snížení pracnosti, k zavedení proudové metody.

Bylo by jistě našemu stavebnictví ke cti, kdyby tento obor výstavby uplatnil vyšší podíl umělých hmot a postupně odstranil mokré procesy na staveništi.

Lze předpokládat, že i zavádění souhrnné ceny v letech 1978-1979 bude určitým ekonomickým pohonem žádoucího technologického řešení občanské a technické vybavenosti.

Závěrem dovolte, vážené soudružky a soudruzi poslanci, několik vlastních poznatků ze svého volebního obvodu a podniku k zabezpečování podmínek v komplexní bytové výstavbě.

Začíná se prakticky projevovat, že plánování komplexní bytové výstavby potřebuje permanentní systém na období minimálně 5 let s řešením problémů územních, podmiňujících investic a projektové přípravy. Dosavadní pětileté plánované období vytváří jakýsi izolovaný plánovací celek a v důsledku toho dochází k poklesu komplexní připravenosti v prvních letech následující pětiletky. Vyplývá to zřejmě z toho, že hlavní proud přípravných prací začíná až po schválení směrnice pro příslušnou pětiletku, a to je již zpravidla z hlediska přípravy pozdě.

Předpisem určené součásti v projektech komplexní bytové výstavby, jmenovitě např. automatizované ovládání výměníkových stanic, zařízení kotelen apod. nejsou většinou zajišťovány příslušnými subdodavateli v požadovaném sortimentu a termínu. V důsledku toho dochází k zbytečným ztrátám z neekonomických náhradních řešení a k opožďování termínů dokončení.

Jednotlivé etapy projektové přípravy mají dlouhé lhůty na vyjadřování a schvalování. V případě potřeby urychleného zahajování staveb je pak předpis mnohdy vážnou překážkou.

Domnívám se, že by bylo pro další zajišťování komplexní bytové výstavby mnohem výhodnější, aby prováděcí projekty byly postupně zpracovány dodavatelskými podniky.

Rezervy a nedostatky v investiční výstavbě a v celém stavebnictví byly podrobně rozebrány na zasedání ÚV KSČ ke stavebnictví. Jsou tedy všem účastníkům investiční výstavby dobře známy. Byly též zdůrazněny i na IX. všeodborovém sjezdu Revolučního odborového hnutí. Je nyní na nás na všech, jak se podaří realizovat tyto závěry, jak kvalitativně pozvednout funkci a postavení tohoto klíčového odvětví v našem národním hospodářství ve prospěch dalšího rozvoje naší socialistické republiky. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslanci Chladovi, hovoří poslanec Martin Fabík.

Poslanec SN M. Fabík: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci! Vychádzajúc z vystúpenia s. poslanca Římana, chcem pri odporučení schválenia štátneho záverečného účtu poukázať na pôsobenie mimoriadnych opatrení v poľnohospodárstve v mojom volebnom obvode v okrese Zvolen.

Nepriaznivé podmienky, najmä nedostatok vlahy v rozhodujúcich mesiacoch vegetácie, negatívne pôsobili predovšetkým na výsledky rastlinnej a v nadväznosti aj v živočíšnej výrobe.

V rastlinnej výrobe produkcia rozhodujúcich plodín nedosiahla úroveň plánu. Na rozvoj živočíšnej výroby pôsobila nepriaznivá situácia v krmovinovej základni, predovšetkým výrazným poklesom produkcie objemových krmovín.

Kladom bolo, že k riešeniu dopadu sucha prijali najvyššie stranícke a vládne orgány súbor mimoriadnych opatrení. Boli prijaté uznesenia predsedníctva ÚV KSČ a predsedníctva vlády ČSSR k zabezpečeniu krmovinovej základne a k zabezpečeniu plynulého zásobovania obyvateľstva potravinami.

Výzva straníckych a štátnych orgánov k zmierneniu dopadu sucha a k zabezpečeniu plnenia plánu v poľnohospodárstve účinne pôsobili v mojom volebnom obvode. Okresný výbor KSS so štátnymi orgánmi a spoločenskými organizáciami zabezpečili pomoc poľnohospodárskym závodom najmä cestou patronátnych závodov, študentov a miestneho obyvateľstva v prvom rade pri zbere krmovín z netradičných plôch, ďalej pomohli pri zavlažovaní porastov a najmä pri zbere plodín v žatve a v jeseni.

Rad politických a odborných aktívov, ustanovenie a činnosť kooperačných rád sa v okrese osvedčili a prispeli k politickému, odbornému a cieľavedomému riešeniu operatívnych úloh. Jednotný postup od najvyšších až po najnižšie stranícke a štátne orgány v tomto období prispel k vytvoreniu istôt v podnikovej sfére a k zvýšeniu aktivity všetkých pracovníkov pre zabezpečenie splnenia úloh v roku 1976.

Mimoriadna pozornosť bola venovaná úlohám vyplývajúcim zo základných dokumentov "zimnej kampane k zabezpečeniu poľnohospodárskej výroby a príkazom ministrov k zabezpečeniu živočíšnej výroby roku 1977". Na všetkých stupňoch riadenia holi stanovené úlohy, určená zodpovednosť, termíny realizácie robila sa pravidelná kontrola v poľnohospodárskych podnikoch a organizáciách.

Aj v mojom volebnom obvode v okrese Zvolen, v súlade s politickoorganizačnými opatreniami straníckych a štátnych orgánov okresu, boli v poľnohospodárskych podnikoch vypracované úlohy zimnej kampane. Cieľom realizácie týchto úloh bolo nahradiť 25 %ný schodok v bilancii objemových krmív, v racionálnom využívaní jadrových krmív a v plnení plánu výroby a nákupu živočíšnych výrobkov v súlade s úlohami šiestej päťročnice.

Rozhodujúci podiel na dosahovaných výsledkoch poľnohospodárskych podnikov majú pracujúci.

Politickoorganizačné opatrenia zimného obdobia v živočíšnej výrobe našli reálny odraz v dosahovaných výsledkoch, znásobili úsilie ošetrovateľov zvierat, pracovníkov i organizátorov socialistických poľnohospodárskych podnikov. Opatrenia vo výžive hovädzieho dobytka sa významnejšie prejavili v znižovaní spotreby jadrových krmív, najmä vo využívaní úsuškov a tvarovaných krmív, čo znamenalo zníženie jadra o 37 % oproti norme; škoda, že v okrese z 23 podnikov majú len 3 sušičky, zdĺhavo sa realizuje výstavba tvarovacích liniek. Schodok v zásobách sena, siláži a senáží bol nahradzovaný slamou. Na jej úpravu používali dostupné formy nenáročné na prácu. Veľmi dobre sa osvedčilo silážovanie so srvátkou, fermentácia, čpavkovanie, zaparovanie a lúhovanie slamy. Využívali sa aj odpady z potravinárskeho priemyslu ako pivovarské mláto a začali sme využívať vo výkrme hovädzieho dobytka odpady vznikajúce pri výrobe Lyzinu z Biotiky Slovenská Ľupča.

Úspora jadrových krmív bola najvýraznejšia v chove ošípaných. Využívaním odpadov potravinárskeho priemyslu, ako srvátky, odpadov z mliekární, z jedální, pekární, z mäsokombinátu a riešenie plošnej medikácie krmných zmesí pre ošípané znamenalo pri produkcii 5800 jatočných ošípaných úsporu 1856 ton jadra. Dôležitú úlohu z hľadiska úspory zohrala aj hmotná zainteresovanosť pracovníkov.

V tomto období v Mäsokombináte Zvolen pripravujeme technológiu na ďalšie spracovanie menej hodnotných odpadov na krmne účely. Z mletých kostí začíname vyrábať neštandardnú mäsokostnú múčku na obohatenie krmných zmesí.

Značné rezervy sú ešte v plemenitbe hospodárskych zvierat, o čom sa presvedčujeme pri krížencoch dojníc, slovensko-strakatého dobytka s čiernostrakatým. Potomstvo v našich podmienkach dojí viac o 15-20 %. Rezervy sú aj v produkcii jatočných ošípaných a v dodržiavaní maximálnych porážkových váh.

Realizácia hore uvedených opatrení sa prejavila zvýšením stavov hovädzieho dobytka, ošípaných a oviec. Zvýšila sa dojivosť na dojnicu o 101 litrov, zvýšili sa prírastky hovädzieho dobytka a ošípaných, zvýšil sa aj odchov prasiat. Chorobnosť zvierat poklesla o 2 body. Plán sa plní za rovnaké obdobie; oproti minulému roku je v okrese odovzdané viac o 201 ton mäsa a mlieka o 1 116 tis. litrov.

Trvalá politickoorganizačná práca s ošetrovateľmi, reprodukcia pracovných síl v živočíšnej výrobe, mechanizácia pracovných procesov, rekonštrukcia ustajňovacích priestorov pre zabezpečenie zvýšených stavov dobytka a zabezpečovanie produktivity práce je ďalšou rezervou pri rozvoji živočíšnej výroby v okrese.

V rastlinnej výrobe je základným predpokladom využívanie pôdneho fondu nielen pre hlavné plodiny, ale v maximálnej miere aj pre pestovanie medziplodín. Rezervy sú v hektárových výnosoch obilnín, zemiakov a krmovín. Hlavným faktorom stabilizovania úrod je správna výživa, ochrana a zber plodín pri minimálnych stratách.

Najväčšie rezervy, na ktoré poukázala aj realizačná smernica hospodárskeho a sociálneho rozvoja ČSSR na roky 1976-1980, sú vo výrobe objemových krmovín. Dôsledne spracované krmovinárske programy a ich realizácia v tomto roku dávajú predpoklad plne pokryť požiadavky živočíšnej výroby objemovými krmivami.

Poľnohospodárske podniky okresu sa prihlásili do krajskej súťaže vo výrobe krmovín, ktorej hlavným kritériom je vyrobiť 60 q krmovín v sene na dobytčiu jednotku. K plneniu tejto úlohy prisľúbili pomoc aj patronátne závody a spoločenské organizácie, najmä z plôch neprístupných pre mechanizáciu.

V systéme organizácie práce sú rezervy v uplatňovaní odvetvového systému riadenia vo sfére materiálovej, ale aj v kvalite kádrového obsadenia riadiacich pracovníkov. V ekonomickej oblasti sú vytvárané predpoklady pre maximálne uplatnenie chozrasčotných zámerov. Všetky JRD v okrese v zásade uplatňujú jednotnú sústavu odmeňovania. Táto sústava vyžaduje vyššie požiadavky na organizáciu práce, na využívanie fondu pracovnej doby a na kvalitu preberania vykonaných prác. Rezerva je v pohyblivej časti odmeny, v hmotnej zainteresovanosti pracovníkov a v kvalifikovanom normovaní práce. Problémy sú v efektívnom využívaní pracovnej sily v rastlinnej výrobe, najmä v zimných mesiacoch.

Okres Zvolen v tomto období rieši socializáciu súkromného sektoru na 6 tis. ha poľnohospodárskej pôdy v extrémnych podmienkach. Úlohou je zabezpečiť výrobu, udržať stavy dobytka a riešiť investície.

Hlavným nástrojom riadenia a kontroly v poľnohospodárskych podnikoch je výrobno-finančný plán. Využívanie optimálnych metód a výpočtovej techniky je v začiatkoch. V tomto roku sa uplatnila výpočtová technika len pri spracovaní hnojárskych plánov. Prax vyžaduje rýchlejšie presadzovať metódy optimalizácie rozmiestňovania plánu výroby z úrovne okresnej poľnohospodárskej správy.

Súdružky a súdruhovia! Realizácia mimoriadnych opatrení, ktoré boli stanovené Predsedníctvom ÚV KSČ a vládou ČSSR v našom čs. poľnohospodárstve, sa prejavila kladne v tom, že nielen v mojom volebnom obvode, ale v celej socialistickej spoločnosti i za sťažených podmienok bol plynule zásobovaný vnútorný trh základnými potravinami v podstate z vlastnej produkcie, že úlohy plánu na rok 1977 v prvých mesiacoch sú plnené, že mobilizácia rezerv a ich maximálne využívanie sa stáva trvalou metódou práce všetkých stupňov riadenia poľnohospodársko-potravinárskeho komplexu a najmä jednotlivých podnikov. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP