To jsou značné rezervy v našem stavebnictví
u dodavatelských podniků, které je nutno
plynuleji využívat - lze toho dosáhnout důslednější
organizací práce, snižováním
existujících technologických přestávek
mezi dokončenou hrubou stavbou a nástupem dokončovacích
prací, průběžnou kontrolou a zejména
plným využíváním jak pracovního
fondu pracovníků, tak i strojů. Cestu k odstranění
těchto rezerv nám ukazuje kromě jiného
zavádění Zlobinovy metody.
Stav bytového fondu: Nyní má naše republika
asi 4,6 mil. bytů. Na 100 cenzových domácností
je asi 90 bytů. Přes 50 % obyvatel žije v nových
bytech. Máme něco přes 300 tis. nevyřízených
žádostí o byty. Vyřešení
bytového problému do roku 1990 bude znamenat kolem
2 mil. nových bytů, z toho celá polovina
musí nahradit bytový odpad.
Problémy řešení bytové otázky
začínají narůstat v územním
rozmísťování. Je pochopitelné,
že budeme umísťovat bytovou výstavbu do
míst prioritních potřeb pracovních
sil našeho národního hospodářství.
Na druhé straně však volba místa budoucího
nového bytu u mnoha občanů vychází
z určité tradice nebo místního zalíbení.
Tyto nejsou většinou totožné s místem
regulované výstavby. Tento nesoulad se zatím
projevuje různou dobou čekání na byt
- např. čekání na družstevní
byt v Karlových Varech činí 8 až 10
let, v Plzni 5 až 7 let, v Sokolově a Tachově
kolem 2 let a v některých místech se dokonce
byty nabízejí. Myslím, že zásada
cílevědomého regulování územního
rozmísťování bytů je správná
a měli bychom ji jako poslanci všemi prostředky
podporovat.
Současně stojíme bezprostředně
před podstatným zvýšením poměru
rekonstrukce, resp. modernizace starého bytového
fondu. Jde především o centra velkých
měst, hlavně pak o Prahu. Zde nutno otevřeně
přiznat, že pro tento širší nástup
nejsme dostatečně projekčně ani technologicky
a materiálně připraveni.
Dosavadní vývoj bytové výstavby byl
a je pochopitelně silně ovlivňován
tlakem na kvantitu. Tento tlak bude trvat i nadále. Přináší
ve svém důsledku značný podíl
architektonické uniformity. Domnívám se,
že bychom měli přece jenom začít
tento vývoj směleji ovlivňovat, a to směrem:
- k zvýšení kultury bydlení, k zvýšení
užitné plochy bytu na člena rodiny,
- k zvýšení izolace bytu od vnější
a vnitřní hlučnosti,
- k postupnému odstraňování všech
těch částí a technologií, které
jsou sice jednorázově efektivní, avšak
později společensky značně nákladné
v důsledku několikerého obnovení v
dalším užitném období životnosti
objektu,
- k postupnému realizování takových
řešení, vedoucích k vyšším
úsporám energie, vody a tepla.
Tyto směry vyzněly zcela odůvodněně
na nedávném sjezdu československých
architektů.
Od 1. července bude zavedena souhrnná cena za 1
m2 plochy bytu s cílem zastavit růst
ceny bytů na jedné straně a současně
zainteresovat dodavatele na úsporném projekčním
řešení v dalším vývoji bytové
výstavby. Zatím se zdá, že to bylo moudré
rozhodnutí.
Občanská a technická vybavenost: Poměr
občanské a technické vybavenosti k celkové
komplexní bytové výstavbě, který
činil již v roce 1967 14 %, klesl v roce 1975 na 11,2
%. Tento vývoj vyústil v oprávněné
stížnosti na opožďování občanské
vybavenosti. Dosavadní toliko 15 % podíl montovaných
prefabrikovaných objektů občanské
a technické vybavenosti za rok 1976 svědčí
pak o určité technické stagnaci. Potvrzuje
to kromě jiného rovněž skutečnost,
že nemáme dosud vhodný typizovaný projekt
např. na školu, školku a jesle, pochopitelně
pro širší uplatnění.
Výsledky za rok 1976 naznačují dobrý
start a vůli naší společnosti řešit
tento problém. Objem 1,6 mld Kčs na občanském
vybavení jen za české ministerstvo stavebnictví
znamenalo zvýšení objemu o 32 % proti roku
1975, na technické vybavenosti pak objem 2,3 mld Kčs
představuje zvýšení proti roku 1975
o 16,9 %. Kromě toho výsledky iniciativy např.
výborů a občanů v akci "Z"
významně přispěly k zmírnění
dopadu zaostávání občanské
a technické vybavenosti výstavbou např. 68
tis. m2 prodejních ploch, 986 tis. m kanalizační
a vodovodní sítě, 241 mateřských
škol a mnoha dalších zařízení.
Plán pro letošní rok obsahuje další
zvýšení podílu občanské
a technické vybavenosti. Současně se podstatně
zvyšuje tlak investorů a národních výborů
na kontrolních dnech. Od 1. 1. 1977 je zavedena zvláštní
stimulace dodavatelských podniků na plnění
občanské vybavenosti.
Uspokojivé řešení se však neobejde
bez technologického a projekčního řešení
směrem k podstatnému zvýšení
prefabrikace, montovatelnosti, snížení pracnosti,
k zavedení proudové metody.
Bylo by jistě našemu stavebnictví ke cti, kdyby
tento obor výstavby uplatnil vyšší podíl
umělých hmot a postupně odstranil mokré
procesy na staveništi.
Lze předpokládat, že i zavádění
souhrnné ceny v letech 1978-1979 bude určitým
ekonomickým pohonem žádoucího technologického
řešení občanské a technické
vybavenosti.
Závěrem dovolte, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, několik vlastních poznatků
ze svého volebního obvodu a podniku k zabezpečování
podmínek v komplexní bytové výstavbě.
Začíná se prakticky projevovat, že plánování
komplexní bytové výstavby potřebuje
permanentní systém na období minimálně
5 let s řešením problémů územních,
podmiňujících investic a projektové
přípravy. Dosavadní pětileté
plánované období vytváří
jakýsi izolovaný plánovací celek a
v důsledku toho dochází k poklesu komplexní
připravenosti v prvních letech následující
pětiletky. Vyplývá to zřejmě
z toho, že hlavní proud přípravných
prací začíná až po schválení
směrnice pro příslušnou pětiletku,
a to je již zpravidla z hlediska přípravy pozdě.
Předpisem určené součásti v
projektech komplexní bytové výstavby, jmenovitě
např. automatizované ovládání
výměníkových stanic, zařízení
kotelen apod. nejsou většinou zajišťovány
příslušnými subdodavateli v požadovaném
sortimentu a termínu. V důsledku toho dochází
k zbytečným ztrátám z neekonomických
náhradních řešení a k opožďování
termínů dokončení.
Jednotlivé etapy projektové přípravy
mají dlouhé lhůty na vyjadřování
a schvalování. V případě potřeby
urychleného zahajování staveb je pak předpis
mnohdy vážnou překážkou.
Domnívám se, že by bylo pro další
zajišťování komplexní bytové
výstavby mnohem výhodnější, aby
prováděcí projekty byly postupně zpracovány
dodavatelskými podniky.
Rezervy a nedostatky v investiční výstavbě
a v celém stavebnictví byly podrobně rozebrány
na zasedání ÚV KSČ ke stavebnictví.
Jsou tedy všem účastníkům investiční
výstavby dobře známy. Byly též
zdůrazněny i na IX. všeodborovém sjezdu
Revolučního odborového hnutí. Je nyní
na nás na všech, jak se podaří realizovat
tyto závěry, jak kvalitativně pozvednout
funkci a postavení tohoto klíčového
odvětví v našem národním hospodářství
ve prospěch dalšího rozvoje naší
socialistické republiky. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Chladovi, hovoří poslanec
Martin Fabík.
Poslanec SN M. Fabík: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! Vychádzajúc z vystúpenia
s. poslanca Římana, chcem pri odporučení
schválenia štátneho záverečného
účtu poukázať na pôsobenie mimoriadnych
opatrení v poľnohospodárstve v mojom volebnom
obvode v okrese Zvolen.
Nepriaznivé podmienky, najmä nedostatok vlahy v rozhodujúcich
mesiacoch vegetácie, negatívne pôsobili predovšetkým
na výsledky rastlinnej a v nadväznosti aj v živočíšnej
výrobe.
V rastlinnej výrobe produkcia rozhodujúcich plodín
nedosiahla úroveň plánu. Na rozvoj živočíšnej
výroby pôsobila nepriaznivá situácia
v krmovinovej základni, predovšetkým výrazným
poklesom produkcie objemových krmovín.
Kladom bolo, že k riešeniu dopadu sucha prijali najvyššie
stranícke a vládne orgány súbor mimoriadnych
opatrení. Boli prijaté uznesenia predsedníctva
ÚV KSČ a predsedníctva vlády ČSSR
k zabezpečeniu krmovinovej základne a k zabezpečeniu
plynulého zásobovania obyvateľstva potravinami.
Výzva straníckych a štátnych orgánov
k zmierneniu dopadu sucha a k zabezpečeniu plnenia plánu
v poľnohospodárstve účinne pôsobili
v mojom volebnom obvode. Okresný výbor KSS so štátnymi
orgánmi a spoločenskými organizáciami
zabezpečili pomoc poľnohospodárskym závodom
najmä cestou patronátnych závodov, študentov
a miestneho obyvateľstva v prvom rade pri zbere krmovín
z netradičných plôch, ďalej pomohli pri
zavlažovaní porastov a najmä pri zbere plodín
v žatve a v jeseni.
Rad politických a odborných aktívov, ustanovenie
a činnosť kooperačných rád sa
v okrese osvedčili a prispeli k politickému, odbornému
a cieľavedomému riešeniu operatívnych
úloh. Jednotný postup od najvyšších
až po najnižšie stranícke a štátne
orgány v tomto období prispel k vytvoreniu istôt
v podnikovej sfére a k zvýšeniu aktivity všetkých
pracovníkov pre zabezpečenie splnenia úloh
v roku 1976.
Mimoriadna pozornosť bola venovaná úlohám
vyplývajúcim zo základných dokumentov
"zimnej kampane k zabezpečeniu poľnohospodárskej
výroby a príkazom ministrov k zabezpečeniu
živočíšnej výroby roku 1977".
Na všetkých stupňoch riadenia holi stanovené
úlohy, určená zodpovednosť, termíny
realizácie robila sa pravidelná kontrola v poľnohospodárskych
podnikoch a organizáciách.
Aj v mojom volebnom obvode v okrese Zvolen, v súlade s
politickoorganizačnými opatreniami straníckych
a štátnych orgánov okresu, boli v poľnohospodárskych
podnikoch vypracované úlohy zimnej kampane. Cieľom
realizácie týchto úloh bolo nahradiť
25 %ný schodok v bilancii objemových krmív,
v racionálnom využívaní jadrových
krmív a v plnení plánu výroby a nákupu
živočíšnych výrobkov v súlade
s úlohami šiestej päťročnice.
Rozhodujúci podiel na dosahovaných výsledkoch
poľnohospodárskych podnikov majú pracujúci.
Politickoorganizačné opatrenia zimného obdobia
v živočíšnej výrobe našli
reálny odraz v dosahovaných výsledkoch, znásobili
úsilie ošetrovateľov zvierat, pracovníkov
i organizátorov socialistických poľnohospodárskych
podnikov. Opatrenia vo výžive hovädzieho dobytka
sa významnejšie prejavili v znižovaní
spotreby jadrových krmív, najmä vo využívaní
úsuškov a tvarovaných krmív, čo
znamenalo zníženie jadra o 37 % oproti norme; škoda,
že v okrese z 23 podnikov majú len 3 sušičky,
zdĺhavo sa realizuje výstavba tvarovacích
liniek. Schodok v zásobách sena, siláži
a senáží bol nahradzovaný slamou. Na
jej úpravu používali dostupné formy
nenáročné na prácu. Veľmi dobre
sa osvedčilo silážovanie so srvátkou,
fermentácia, čpavkovanie, zaparovanie a lúhovanie
slamy. Využívali sa aj odpady z potravinárskeho
priemyslu ako pivovarské mláto a začali sme
využívať vo výkrme hovädzieho dobytka
odpady vznikajúce pri výrobe Lyzinu z Biotiky Slovenská
Ľupča.
Úspora jadrových krmív bola najvýraznejšia
v chove ošípaných. Využívaním
odpadov potravinárskeho priemyslu, ako srvátky,
odpadov z mliekární, z jedální, pekární,
z mäsokombinátu a riešenie plošnej medikácie
krmných zmesí pre ošípané znamenalo
pri produkcii 5800 jatočných ošípaných
úsporu 1856 ton jadra. Dôležitú úlohu
z hľadiska úspory zohrala aj hmotná zainteresovanosť
pracovníkov.
V tomto období v Mäsokombináte Zvolen pripravujeme
technológiu na ďalšie spracovanie menej hodnotných
odpadov na krmne účely. Z mletých kostí
začíname vyrábať neštandardnú
mäsokostnú múčku na obohatenie krmných
zmesí.
Značné rezervy sú ešte v plemenitbe
hospodárskych zvierat, o čom sa presvedčujeme
pri krížencoch dojníc, slovensko-strakatého
dobytka s čiernostrakatým. Potomstvo v našich
podmienkach dojí viac o 15-20 %. Rezervy sú aj v
produkcii jatočných ošípaných
a v dodržiavaní maximálnych porážkových
váh.
Realizácia hore uvedených opatrení sa prejavila
zvýšením stavov hovädzieho dobytka, ošípaných
a oviec. Zvýšila sa dojivosť na dojnicu o 101
litrov, zvýšili sa prírastky hovädzieho
dobytka a ošípaných, zvýšil sa
aj odchov prasiat. Chorobnosť zvierat poklesla o 2 body.
Plán sa plní za rovnaké obdobie; oproti minulému
roku je v okrese odovzdané viac o 201 ton mäsa a mlieka
o 1 116 tis. litrov.
Trvalá politickoorganizačná práca
s ošetrovateľmi, reprodukcia pracovných síl
v živočíšnej výrobe, mechanizácia
pracovných procesov, rekonštrukcia ustajňovacích
priestorov pre zabezpečenie zvýšených
stavov dobytka a zabezpečovanie produktivity práce
je ďalšou rezervou pri rozvoji živočíšnej
výroby v okrese.
V rastlinnej výrobe je základným predpokladom
využívanie pôdneho fondu nielen pre hlavné
plodiny, ale v maximálnej miere aj pre pestovanie medziplodín.
Rezervy sú v hektárových výnosoch
obilnín, zemiakov a krmovín. Hlavným faktorom
stabilizovania úrod je správna výživa,
ochrana a zber plodín pri minimálnych stratách.
Najväčšie rezervy, na ktoré poukázala
aj realizačná smernica hospodárskeho a sociálneho
rozvoja ČSSR na roky 1976-1980, sú vo výrobe
objemových krmovín. Dôsledne spracované
krmovinárske programy a ich realizácia v tomto roku
dávajú predpoklad plne pokryť požiadavky
živočíšnej výroby objemovými
krmivami.
Poľnohospodárske podniky okresu sa prihlásili
do krajskej súťaže vo výrobe krmovín,
ktorej hlavným kritériom je vyrobiť 60 q krmovín
v sene na dobytčiu jednotku. K plneniu tejto úlohy
prisľúbili pomoc aj patronátne závody
a spoločenské organizácie, najmä z plôch
neprístupných pre mechanizáciu.
V systéme organizácie práce sú rezervy
v uplatňovaní odvetvového systému
riadenia vo sfére materiálovej, ale aj v kvalite
kádrového obsadenia riadiacich pracovníkov.
V ekonomickej oblasti sú vytvárané predpoklady
pre maximálne uplatnenie chozrasčotných zámerov.
Všetky JRD v okrese v zásade uplatňujú
jednotnú sústavu odmeňovania. Táto
sústava vyžaduje vyššie požiadavky
na organizáciu práce, na využívanie
fondu pracovnej doby a na kvalitu preberania vykonaných
prác. Rezerva je v pohyblivej časti odmeny, v hmotnej
zainteresovanosti pracovníkov a v kvalifikovanom normovaní
práce. Problémy sú v efektívnom využívaní
pracovnej sily v rastlinnej výrobe, najmä v zimných
mesiacoch.
Okres Zvolen v tomto období rieši socializáciu
súkromného sektoru na 6 tis. ha poľnohospodárskej
pôdy v extrémnych podmienkach. Úlohou je zabezpečiť
výrobu, udržať stavy dobytka a riešiť
investície.
Hlavným nástrojom riadenia a kontroly v poľnohospodárskych
podnikoch je výrobno-finančný plán.
Využívanie optimálnych metód a výpočtovej
techniky je v začiatkoch. V tomto roku sa uplatnila výpočtová
technika len pri spracovaní hnojárskych plánov.
Prax vyžaduje rýchlejšie presadzovať metódy
optimalizácie rozmiestňovania plánu výroby
z úrovne okresnej poľnohospodárskej správy.
Súdružky a súdruhovia! Realizácia mimoriadnych
opatrení, ktoré boli stanovené Predsedníctvom
ÚV KSČ a vládou ČSSR v našom
čs. poľnohospodárstve, sa prejavila kladne
v tom, že nielen v mojom volebnom obvode, ale v celej socialistickej
spoločnosti i za sťažených podmienok bol
plynule zásobovaný vnútorný trh základnými
potravinami v podstate z vlastnej produkcie, že úlohy
plánu na rok 1977 v prvých mesiacoch sú plnené,
že mobilizácia rezerv a ich maximálne využívanie
sa stáva trvalou metódou práce všetkých
stupňov riadenia poľnohospodársko-potravinárskeho
komplexu a najmä jednotlivých podnikov. Ďakujem
za pozornosť. (Potlesk.)