Bolo poukázané, aby sa dôkladnejšie posudzovala
požiadavka každého investičného
zámeru, a to tak z hľadiska celkových zámerov
príslušnej organizácie, ako aj z pohľadu
prínosu tohto zámeru pre spoločnosť.
Zdôraznená bola aj potreba progresívnejšej
obnovy strojového zariadenia s vyššou technickou
úrovňou, kde sú potenciálne rezervy
v úspore pracovných síl a v zhospodárňovaní
výroby.
Pokiaľ sa týka stavu zásob štátnych
organizácií, ukázalo sa, že v minulom
roku sa nepodarilo vo vývoji dosiahnuť žiadúci
obrat a že ukazovatele ich využitia majú stále
nepriaznivý trend. Príčiny tohto vývoja
vidíme v podstate v stále rovnakých činiteľoch.
Spočívajú prevažne v štruktúre
tempa rastu výroby a spotreby, ako i v nerovnomernom plnení
plánu výroby a dodávok, ďalej v prepravných
ťažkostiach, ako aj v oneskorovaní tempa investičnej
výstavby a v značnej rozostavanosti, ktorá
koncom roku 1976 presiahla 123 mld Kčs.
Bolo poukázané na relatívne značné
množstvo imobilizovaných zdrojov v zásobách.
Predpokladáme, že hlavne v strojárstve a stavebníctve
dôjde k rozhodujúcemu obratu v najbližšom
období. Očakávame, že väčšia
časť nadplánovaných zásob bude
použitá pri zabezpečovaní tohoročných
úloh a že k zlepšeniu vývoja obrátkovosti
zásob prispejú opatrenia, prijaté v oblasti
finančných nástrojov, za predpokladu, že
tieto budú účinne a vhodne uplatňované.
Vážené súdružky, súdruhovia,
vo svojom súhrne prerokúvanie výsledkov štátneho
záverečného účtu vo výboroch
ukázalo, že úlohy ďalšieho sociálneho
a ekonomického rozvoja vyžadujú v súčasných,
v podstate náročnejších ekonomických
podmienkach pristupovať na všetkých úsekoch
k zabezpečovaniu potrieb súvisiacich s dosiahnutím
vysokej efektívnosti a kvality, s ešte väčšou
dôslednosťou a zodpovednosťou. Ukazuje sa tiež,
že sa musí rovnako prejaviť vyššia
kvalita riadiacich a rozhodovacích procesov, čo
sa musí prejaviť v zlepšenom prístupe
jednotlivých odvetví a ich organizácií
k prednostnému zaisťovaniu celospoločenských
potrieb.
V tomto zmysle a duchu bolo prerokúvanie štátneho
záverečného účtu vo Výbore
pre plán a rozpočet Snemovne ľudu za prítomnosti
delegovaných členov ostatných výborov
snemovne uzatvorené. Prijaté stanovisko výboru
vyjadruje, s prihliadnutím k výsledku rozpočtového
hospodárenia, súhlas so znením tohto účtu
a s návrhom vlády na spôsob použitia
dosiahnutého prebytku tak, ako je uvedené v tlači
č. 16.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Belkovi.
Společným zpravodajem výborů Sněmovny
národů je poslanec Křenek. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj poslanec SN D. Křenek: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, úroveň rozvoje naší ekonomiky
v minulém roce, o níž přede mnou hovořil
společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu poslanec Belko, se příznivě projevila
v plnějším uspokojování životních
potřeb našeho obyvatelstva, i když se v důsledku
některých nepředvídaných vlivů,
a v tomto směru především výpadku
určité části zemědělské
produkce vyvolaného nepříznivými klimatickými
vlivy minulého roku, mohl další růst
životní úrovně vyvíjet pomaleji,
než bylo v plánu uvažováno.
Pokud jde o sféru osobní spotřeby obyvatelstva
jak se již o tom zmínil s. ministr, zvýšila
se její úroveň o dalších 2,8
% a společenská spotřeba o dalších
7,1 %.
Zvýšili se především celkové
peněžní příjmy obyvatelstva a
poprvé překročily svou výši částku
300 mld Kčs. Na jejich celkovém přírůstku
se v absolutní částce nejvíce podílely
příjmy ze sociálního zabezpečení,
neboť úprava sociálních příjmů
u cca 3 mil. důchodců přispěla významným
způsobem k dalšímu vzestupu jejich životní
úrovně a k upevnění sociálních
jistot této velké kategorie našeho obyvatelstva.
Zvýšily se též celkově realizované
peněžní výdaje obyvatelstva, především
pak o 4,2 % výdaje za provedené nákupy potravinářského
a průmyslového zboží v síti maloobchodu.
Relativně ještě vyššího tempa
dosáhly peněžní výdaje obyvatelstva
za placené služby, které překročily
plánované předpoklady. Neméně
pozoruhodný byl v minulém roce též absolutní
přírůstek úsporných vkladů
u státních spořitelen. O politicky významné
důvěře našeho obyvatelstva v rostoucí
a sociální jistoty přitom může
svědčit zejména to, že podíl
dlouhodobých vkladů se dále zvyšoval
a dosáhl již 37,7 %.
V rámci celkových výdajů obyvatelstva
bylo neméně důležité, že
i přes vliv vyšších nákupních
cen a příplatků vyplácených
pěstitelům některých druhů
rostlinné produkce, postižené již zmíněnými
vegetačními podmínkami, byla celková
hladina maloobchodních cen zboží a služeb
v minulém roce proti předchozímu roku jen
o 0,8 % vyšší a že v návaznosti na
to se životní náklady hlavních sociálních
skupin obyvatelstva jen nepatrně zvýšily. Při
růstu průměrné měsíční
mzdy o 2,9 %, tj. až na 2370 Kčs, jsme mohli zaznamenat
zvýšení reálné mzdy v socialistickém
sektoru národního hospodářství
o 2 %.
Významnou složku životní úrovně
obyvatelstva představovala též výstavba
dalších nových bytů. Ve všech jejich
formách se v minulém roce podařilo dokončit
131,5 tis. nových bytů a současně
zahájit výstavbu více než 127 tis. dalších
bytů. Dosažené výsledky znamenají,
že se podařilo zlepšit bytové poměry
pro zhruba dalšího půl miliónu našich
občanů.
Jak růst osobní, tak i společenské
spotřeby v jejich konkrétních formách
jsme ve výborech ocenili zejména proto, že
svými přínosy ostře kontrastuje s
vývojem životních a pracovních podmínek
a se sociálními nejistotami pracujících
v zemích kapitalistického světa.
Jak známo, je hospodářský vývoj
tohoto světa již delší dobu silně
poznamenán krizovými jevy. Tempo hospodářského
rozvoje všeobecně klesá a proces prohlubování
hospodářské krize neúprosně
pokračuje.
Průvodním jevem tohoto vývoje je zejména
nebývale vysoká nezaměstnanost práceschopného
obyvatelstva, výrazné vlivy inflace, nízké
využívání výrobních kapacit,
finanční otřesy a chronické potíže
v obchodních a platebních bilancích.
Odeznívají tím více, čím
se ukazuje mechanismus, který si kapitalistický
svět vybudoval pro řešení svých
problémů jako nedostačující
a čím výrazněji se projevují
rozpory mezi ekonomicky silnými i slabšími
státy a jejich četné aspekty, včetně
vysokého stupně monopolizace výroby, tvrdých
konkurenčních podmínek a cenových
diktátů.
Za této situace se řešení krizových
problémů dostává až na pořad
zvláštních schůzek nejvyšších
představitelů vlád hospodářsky
nejsilnějších kapitalistických mocností.
Není tomu tak dávno, kdy v Londýně
proběhla schůzka sedmi těchto představitelů.
V přijaté Deklaraci jsou sice sepsány všechny
vážnější problémy, které
jejich země musí řešit, ale v obecných
deklaracích nejsou ukázány žádné
reálné směry a prostředky tohoto řešení.
Zvláště pak východiska z těch
nejožehavějších hospodářských
problémů, jaké představuje hrozivá
již míra nezaměstnanosti, vlivy inflačních
tlaků, vleklost krize měnového systému,
vážná nerovnováha obchodních
a platebních bilancí a celkově panující
finační nejistota. Skutečnost, že na
prvém místě stojí v této Deklaraci
problém nezaměstnanosti, nepochybně ukazuje,
že právě tento problém vyvolává
největší znepokojení v kapitalistických
zemích. Oficiální statistiky hovoří
o 8,5 mil. nezaměstnaných jen v zemích Evropského
hospodářského společenství
a o cca 15 mil. nezaměstnaných ve vyspělých
kapitalistických státech. Smutné je, že
na tomto počtu se již asi ze 40 % podílejí
mladí lidé. V samotných Spojených
státech, jichž ekonomika vždy byla schopna táhnout
za sebou ostatní země kapitalistického světa,
přesáhl počet nezaměstnaných
již 6,8 mil., a to je smutný rekord jak co do absolutní
výše, tak i z hlediska relativního podílu
tohoto počtu nezaměstnaných na celkovém
počtu všeho práceschopného obyvatelstva.
Problém nezaměstnanosti se ukazuje tím tíživěji,
čím různé analýzy nijak nenaznačují,
že ve vývoji nezaměstnanosti by mohlo dojít
k příznivějšímu obratu. Naopak
Mezinárodní organizace práce předpokládá,
že do roku 1980 vysoký stav nezaměstnanosti
dále potrvá a že nezaměstnanost mezi
mládeží bude ještě v roce 1985,
tedy v době, kdy u nás již budeme uzavírat
další pětiletku. Pochopitelně, že
tyto vyhlídky jen prohlubují míru sociálních
nejistot v kapitalistickém světě a zvláště
pak mezi mládeží.
Podle zmíněné již Deklarace je za nejnaléhavější
problém označena potřeba vytvořit
více pracovních příležitostí,
a to při současném snižováni
inflace, jako druhého nejbolavějšího
problému kapitalistického světa. Míra
této inflace se v průměru pohybuje kolem
8,7 %, ale nad tímto průměrem je ve Francii
a v Japonsku; ve Velké Británii dosáhla dokonce
16,7 % a v Itálii téměř 22 %.
Pro možnost úspěšného zvládnutí
zmíněného požadavku Deklarace však
zřejmě není v hospodářských
kruzích a na veřejnosti mnoho optimismu. Jsou si
dobře vědomy toho, že nelze zvýšit
počet pracovních příležitostí
bez zvýšení hospodářské
aktivity, zvláště pak investiční
činnosti, a že ta opět může vyvolávat
další růst inflace. Je to začarovaný
kruh, z něhož zřejmě bude každá
země kapitalistického světa hledat, při
rozdílné úrovni své inflace, nezaměstnanosti,
nevyužitých kapacit, platební schopnosti i
celkové ekonomické struktury východiska především
podle svých vlastních úvah.
Naše ekonomika není pochopitelně z hlediska
vnějších podmínek svého rozvoje
ušetřena určitého dopadu tohoto hospodářského
vývoje. V minulém roce musela řešit,
jak jsme se blíže seznámili při jednání
o státním závěrečném
účtu ve výborech, řadu problémů
spojených s tímto vývojem. Nešlo při
nich jen o závažný dopad dalšího
nepříznivého pohybu cen nakupovaných
surovin, materiálů a hotových výrobků
na naše rozpočtové či devizové
prostředky. Šlo též o vliv restriktivních
opatření, nepříznivou konjunkturu
pro řadu našich výrobků a o zostření
konkurenčních podmínek na trzích kapitalistického
světa. Že jejich překonávání
nebylo snadné, o tom svědčí míra
naplnění vývozních úkolů
do oblasti kapitalistického světa v minulém
roce, zvláště když z hlediska vnitřních
podmínek nebyly, a to zejména ve sféře
hlavního nositele vývozních úkolů,
k dispozici výrobky v takovém množství
a druhu, o které má tato oblast stále zájem.
Zcela jinak se v minulém roce rozvíjely a v podstatné
míře ovlivňovaly další rozvoj
našeho hospodářství ekonomické
vztahy k zemím socialistického tábora. V
relacích na tyto země byly plánované
vývozní a dovozní úkoly naplněny
a v žádoucích směrech i překračovány.
Znovu jsme tak mohli ve výborech ocenit výhody plánovitého
rozvíjení těchto vztahů způsobem,
odpovídajícím blízkému společenskému
zřízení těchto zemí a smluvně
zaručovaným, v němž se odrážejí
jak kvalitativní změny, odehrávající
se ve světové ekonomice, tak i kvalitativně
nové nároky na růst a uspokojování
společenských potřeb.
Při posuzování podmínek realizace
hmotných a finančních záměrů
státního plánu a rozpočtového
hospodaření v minulém roce jsme ve výborech
znovu zdůraznili, jak s nebývalou naléhavostí
vstupuje nyní do podmínek efektivního rozvoje
zvyšování účinnosti všech
výrobních činitelů a využívání
intenzifikačních faktorů růstu.
Při jednání výborů vystoupila
v tom směru do popředí zvláště
otázka kvality veškeré práce. Jednak
jako závažná podmínka růstu vývozních
možností, jednak jako významný předpoklad
pro snižování materiálové a energetické
náročnosti výroby hotových výrobků
i snižování potřeby náhradních
dílů k nim, či záručních
oprav a jiných služeb. V neposlední řadě
tím také i jako významný činitel
snižování potřeb živé práce.
Problém kvality ukázal zvláště
na to, jak je nutné dosahovat jejího komplexnějšího
systémového pojetí, od vysoké úrovně
přijímaných předvýrobních
koncepcí a projektů jejich řešení,
přes důslednou kontrolu jednotlivých operací,
až po dosahování projektovaných parametrů
každého výrobku. Jak v tomto systému
musí mít své místo i vysoká
účinnost každého přijímaného
opatření, zvláště pak zpřísnění
podmínek výstupu výrobků z výrobních
etap, i výraznější uplatňování
hmotné a morální stimulace za trvale vysokou,
standardní jakost výrobků. Co největší
omezování celkových ztrát na zhmotnělé
a živé práci, které vznikají
na každém ne zcela kvalitním konečném
výrobku či odvádění výkonu,
by při rostoucí náročnosti potřeb
mělo být vytyčeno za jeden z předních
soudobých úkolů ve všech pracovních
oblastech.
S nemenší vahou vystoupily při jednání
výborů do popředí též
problémy výzkumu a vývoje, jako dlouhodobě
působících faktorů intenzifikace rozvoje
a růstu efektivnosti. Výsledky minulého roku
naznačují, že v plnění plánovaných
výzkumných a vývojových úkolů
a v odevzdáváni dořešených prací
k jejich praktické realizaci se stav proti roku 1975 ještě
o mnoho nezlepšil.
S ohledem na změny ve světové ekonomice,
které stále více rozhodují o celkové
úrovni produktivity, či efektivitě a kvalitách
práce, potřebujeme podstatněji urychlit uplatňování
nejnovějších poznatků vědy a
techniky ve společenské praxi a využívat
jich zejména ke snižování materiálové
a energetické spotřeby a zkracování
inovačního cyklu. Nezbytné udržování
kroku se světovým vývojem si proto vyžaduje
důsledněji a hlavně v plánovaných
termínech naplňovat úkoly stanovené
v rozvoji vědy a techniky a po věcné a časové
stránce je zabezpečovat též užším
propojováním vlastního výzkumu s potřebami
projekce, výstavby a výroby potřebných
zařízení.
Též v řídícím systému
je nutné dosahovat, aby naše hospodářské
organizace dokázaly stejnou měrou pečovat
o stránku finanční, jako pečují
o stránku hmotnou, a aby daleko výrazněji
vycházely z principů chozrasčotu, dle nichž
pracují a jejichž uplatnění nyní
podporují i změny v soustavě velkoobchodních
cen a v jejich ekonomické struktuře.
Ve výborech jsme rovněž zdůraznili,
že k uvážlivému vynaložení
každé koruny v investiční a neinvestiční
sféře musí přispívat též
další zkvalitňování rozborové
činnosti a zvýšení účinnosti
kontrolního systému, jako důležitých
součástí řídící
práce.
Pokud jde o souhrnné výsledky rozpočtového
hospodaření v roce 1976, došli jsme ve výborech
k závěru, že žádoucí mobilizace
potřebných finančních zdrojů
a efektivnost a hospodárnost jejich použití
byla podpořena zejména plněním opatření,
která byla v jednotlivých úsecích
národního hospodářství přijímána
a realizována zvláště v souvislosti
se závěry, přijatými na XV. sjezdu
KSČ, k jichž naplnění je třeba
nadále orientovat pozornost širokého okruhu
pracovníků výrobní a nevýrobní
sféry.
Protože výsledky státního závěrečného
účtu za rok 1976 odpovídají záměrům
rozpočtové politiky minulého roku a ve své
podstatě též ropočtovému zákonu
na tento rok, vyjádřil s nimi výbor Sněmovny
národů pro plán a rozpočet podle svého
pověření za účasti poslanců
delegovaných ostatními výbory Sněmovny
národů souhlas. V souvislosti s tím v přijatém
stanovisku doporučuje Sněmovně národů
přijmout vládní návrh usnesení
ke státnímu závěrečnému
účtu čs. federace za rok 1976 v předloženém
znění.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Křenkovi.
Do rozpravy k vládnímu návrhu usnesení,
resp. k dotazům se přihlásili tito poslanci
a poslankyně: Zdenka Švihálková, Josef
Mevald, František Sodoma, Karel Jurík, Věra
Seidlová, Rudolf Říman, Oľga Vacková,
František Pilnay, Róbert Chocholáček,
Božík Macek, Stanislav Tichavský, Rudolf Chlad,
Martin Fabík.
Jako první vystoupí poslankyně Zdenka Švihálková.
Připraví se poslanec Josef Mevald.
Poslankyně SL Z. Švihálková:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, ekonomickosociální záměry
minulého roku byly, jak zde již bylo na to poukazováno,
svým způsobem velmi náročné
na úroveň organizátorské, řídící
a kontrolní práce a vyžadovaly na všech
stupních řízení odpovědný
přístup k jejich důslednému zajišťování
a k jejich efektivnímu, kvalitnímu a hospodárnému
naplnění. Charakterizovala je přitom potřeba
týkající se všech státních
a hospodářských orgánů, všech
institucí, podniků a organizací, aby odkrýváním
svých vnitřních ekonomických rezerv
a účinným působením na jejich
mobilizaci dosáhly vyšší výkonnosti,
přispěly k celkovému zvyšování
efektivnosti a hospodárnosti naší ekonomiky
a aby také aktivněji přistupovaly k řešení
věcných problémů své oblasti.