Úloha rozpočtové soustavy při zabezpečování
hospodářského rozvoje a zvyšování
životní úrovně je stabilizována
a neustále se zvyšuje. Svědčí
o tom fakt, že rozpočtová soustava i loni přerozdělila
více než dvě třetiny objemu vytvořeného
národního důchodu.
Vyšší plnění státních
příjmů než výdajů i přes
problémy, které jsme při realizaci našich
záměrů měli, umožnilo splnit
jeden ze základních úkolů rozpočtové
politiky v šesté pětiletce, a to dosáhnout
vyrovnanosti státních rozpočtů.
Plánovali jsme, že rozpočet čs. federace
dosáhne v roce 1976 přebytku 194 mil. Kčs.
Rozpočty obou republik, právě tak jako rozpočty
národních výborů byly plánovány
jako vyrovnané.
Ve skutečnosti dosáhla celá rozpočtová
soustava přebytku ve výši 2094 mil. Kčs.
Z přebytku státních rozpočtů
ve výši 266 mil. Kčs připadá
na rozpočet čs. federace 216,5 mil. Kčs.
Plánovaný záměr byl tudíž
splněn. Národní výbory dosáhly
přebytku 1,8 mld Kčs.
Ve výsledku hospodaření našeho státu
se odráží plánovitost, cílevědomost
a perspektivnost naší hospodářské
a finanční politiky. Tyto rysy naší
politiky kontrastují s finanční politikou
kapitalistických států, kde již dlouhodobě
státní rozpočty zpravidla vykazují
vysoké schodky, které zvyšují státní
zadlužení a kde rostoucí výdaje na úroky
a amortizaci těchto dluhů dosahují stále
větších částek a jsou tíživým
břemenem přenášeným na bedra
pracujících.
Vzhledem k tomu, že jsme v roce 1975 již plně
uhradili závazky, které měl státní
rozpočet z minulosti vůči státní
bance, posílí loňské přebytky
státních rozpočtů státní
finanční rezervy.
Národní výbory si stejně jako v předchozích
letech převedou přebytky do fondů rezerv
a rozvoje. Celkový objem doplňkových zdrojů,
které národní výbory budou moci v
tomto roce použít k plnění volebních
programů Národní fronty, přesáhne
celostátně částku 7 mld Kčs.
Ekonomicky i politicky významných výsledků
dosáhly národní výbory při
plnění volebních programů Národní
fronty, zejména v investiční části
akce "Z". V jejím plnění se projevila
zvýšená iniciativa národních
výborů, organizací a občanů
v souvislosti s volbami do národních výborů
na podzim roku 1976.
Celková vytvořená hodnota díla v akci
"Z" představuje částku 5,8 mld
Kčs a vynaložené finanční náklady
činí 4 mld Kčs. Zásluhou národních
výborů byla v loňském roce v akci
"Z" vybudována řada dalších
společensky prospěšných zařízení,
která urychlují plánovitý rozvoj měst
a obcí a zlepšují životní prostředí
našich občanů.
Při analýze hospodářského vývoje,
především z finančních aspektů,
se znovu v loňském roce ukázaly nejen naše
úspěchy, ale i slabá místa, na něž
je třeba se zaměřovat. Potřebné
závěry vyvozujeme při realizaci rozpočtové
politiky v letošním roce a při vypracování
návrhu státních rozpočtů na
příští rok.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, zpráva o státním závěrečném
účtu za loňský rok jasně dokazuje,
že se naše vláda všemi silami snaží
převtělovat v život vůdčí
princip výstavby socialismu: "Vše pro blaho a
štěstí člověka."
"Z toho vychází," jak řekl s.
Štrougal na 7. zasedání ÚV KSČ,
"linie XV. sjezdu naší strany. Vycházíme
z toho i my v každodenní obětavé, tvořivé
a radostné práci. Radostné proto, že
pracujeme na svém a pro sebe, že pracujeme pro rozvoj
naší krásné vlasti, Československé
socialistické republiky."
Důsledné plnění usnesení XV.
sjezdu KSČ, stálé zdokonalování
metod řízení a využívání
všech existujících rezerv s možností
k všestrannému růstu efektivnosti společenské
výroby, zvyšování úrovně
a kvality výrobků a překonávání
všech nedostatků, které brzdí rozvoj
naší ekonomiky, to jsou základní úkoly,
před kterými stojíme. Jsou to úkoly,
které musíme uskutečnit v zájmu dalšího
rozkvětu naší krásné vlasti pro
blaho našeho lidu.
Úkoly jsou to reálné, i když vysoce
náročné, neboť vnitřní
i vnější podmínky dalšího
rozvoje jsou každým dnem složitější
a složitější. Jak jsme se však mnohokrát
přesvědčili v minulosti, naši pracující
pod vedením své strany úspěšně
zvládli i ty nejobtížnější
úkoly spojené s vybudováním a rozvojem
socialistické společnosti. Rozvoj iniciativy pracujících
ke splnění úkolů XV. sjezdu i IX.
všeodborový sjezd znovu ukázaly sílu
a odhodlání našich pracujících
učinit vše pro splnění úkolů
šesté pětiletky. V tomto duchu probíhá
příprava na sjezdy dalších významných
společenských organizaci.
V tom se odráží jednoznačná podpora
politiky KSČ a našeho socialistického státu,
s níž se ztotožňuje naprostá většina
pracujících. Je to přitom podpora podložená
prací rukou, hlav a srdcí, protože jde o politiku,
která vyjadřuje potřeby, naděje a
tužby pracujícího člověka.
Nás zítřek bude takový, jaký
si vybudujeme vlastní prací po boku lidu ostatních
bratrských zemí, především Sovětského
svazu. Velkou inspirující silou pro naši tvořivou,
socialistickou práci jsou ideje Velkého října,
jehož 60. výročí letos oslavíme,
a který národům celého světa
ukázal cestu, jak budovat novou skutečně
lidskou společnost.
Uzavíráme dnes bilancování prvního
roku šesté pětiletky. Při plnění
úkolů státního plánu a státního
rozpočtu v minulém roce byla pro vládu cenná
pomoc všech poslanců Federálního shromáždění,
a to jak formou návrhů a podnětů na
půdě Federálního shromáždění,
tak formou organizátorské práce ve volebních
obvodech. Za tuto pomoc vám, soudružky a soudruzi,
jménem vlády děkuji.
Na závěr mi dovolte, abych jménem vlády
Československé socialistické republiky navrhl
Federálnímu shromáždění
schválit předložený návrh státního
závěrečného účtu československé
federace za rok 1976. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu ministru
Lérovi za úvodní slovo.
Státní závěrečný účet
byl projednán všemi výbory sněmoven
až na výbory mandátové a imunitní.
Výbory pověřily přednesením
zpravodajských zpráv předsedy výborů
pro plán a rozpočet.
Slovo má nyní společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu poslanec Jozef Belko.
Zpravodaj poslanec SL J. Belko: Vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky, súdruhovia poslanci, údaje
štátneho záverečného účtu
federácie za rok 1976 nás zoznamujú s celkovými
výsledkami finančného a rozpočtového
hospodárenia, dosiahnutého v nadväznosti na
vývoj nášho národného hospodárstva.
Súčasne vyjadrujú, ako boli naplnené
zámery finančnej a rozpočtovej politiky prijaté
pre rok 1976.
Koncepcia tejto politiky vychádzala z potreby prehĺbenia
efektívnosti a hospodárnosti zabezpečenia
cieľov vytýčených štátnym
vykonávacím plánom a dodržania finančnej
a rozpočtovej vyrovnanosti stanovenej v zákone na
6. päťročný plán.
Pri prerokúvaní a posudzovaní dosiahnutých
výsledkov, vrátane návrhu vlády na
uznesenie Federálneho zhromaždenia o schválení
štátneho záverečného účtu
federácie, bol vo výboroch snemovní zabezpečený
postup, ktorý bol schválený predsedníctvom
snemovní v marci t. r. Podľa tohto prerokúvanie
sa uskutočnilo v dvoch na seba nadväzujúcich
etapách, ktorým predchádzala tzv. vstupné,
avšak svojou podstatou len orientačná informácia
výborov o súhrnných výsledkoch a niektorých
významnejších ukazovateľoch.
V prvej etape výbory posúdili a zhodnotili výsledky
prikázaných kapitol štátneho záverečného
účtu ústredných orgánov štátnej
správy federácie. Výbory mali príležitosť
posúdiť kvalitu plnenia hlavných programových
úloh týchto orgánov a oceniť ich prístup
ku napĺňaniu politicko-hospodárskych úloh
v minulom roku, zvlášť však efektívnu
a hospodárnu tvorbu zdrojov a ich plánované
použitie.
Rovnako mali príležitosť posúdiť
organizátorskú, riadiacu a kontrolnú prácu
týchto orgánov, ako aj organizácií
napojených na ich rozpočet a podiel týchto
organizácií na dosiahnutých výsledkoch.
Pri posudzovaní výsledkov sa výbory opierali
predovšetkým o podkladové materiály
k jednotlivým kapitolám. Úroveň podkladových
materiálov zaznamenala kvalitatívny vzostup, čo
prispelo k zvýšeniu objektivity hodnotených
častí kapitol, ako aj celkovej činnosti ústredných
orgánov a spôsobu ich rozpočtového
hospodárenia.
K objektívnemu hodnoteniu prispeli aj správy jednotlivých
spravodajcov výborov, zvlášť pokiaľ
sa títo zamerali na niektoré oblasti činnosti
a poskytovali podrobnejší pohľad na podmienky,
v ktorých boli uvádzané výsledky dosiahnuté.
Súčasne boli využité poznatky získané
pri kontrolno-poznávacej činnosti, pri prieskumoch
a vo volebných obvodoch členmi príslušných
výborov. Zároveň sa prihliadalo k tomu, ako
boli realizované doporučenia výborov z predchádzajúceho
obdobia.
Vo svojich záveroch sa výbory v podstate zhodli
v tom, že s prihliadnutím na objektívne podmienky
minulého roku a na problémy, ktoré bolo nutné
operatívne riešiť, bolo hospodárenie jednotlivých
ústredných orgánov vyrovnané.
Vyznačovalo sa snahou o dodržanie stanovených
ukazovateľov a limitov a snahou o zabezpečenie a dodržanie
úsporných opatrení a zámerov rozpočtovej
politiky, podporujúcich opatrenia vlády.
Pre zabezpečenie náročných úloh
boli v oblasti racionalizácie práce vytvárané
potrebné podmienky, pričom sa využívala
aj príslušná technika, ako aj výsledky
rozborov. Neobsadením pracovníkov do plánovaných
počtov vznikli na ústredných orgánoch
úspory na mzdových nákladoch. Vecné
úspory sa zabezpečili prehĺbením hospodárnosti
a zrušením alebo oneskorením realizácie
pôvodných zámmerov.
I pri kritickom pohľade na niektoré čiastkové
problémy a odvetvové vzťahy mohli výbory
zhodnotiť dosiahnuté výsledky pozitívne.
Vyslovili preto so znením príslušných
kapitol štátneho záverečného
účtu súhlas, čo vzhľadom na ich
dôležitosť vytvorilo predpoklad pre prijatie jeho
súhrnného znenia.
Podľa uváženia boli v niektorých prípadoch
stanoviská výborov doplnené konkrétnymi
odporučeniami jednotlivým ústredným
orgánom, v ktorých je vyjadrené, na čo
sa požaduje v ďalšej práci týchto
orgánov zamerať.
Súhrnne môžeme konštatovať, že
výsledky rozpočtového hospodárenia
týchto orgánov potvrdili vcelku účinný
prínos systematického presadzovania opatrení
sledujúcich jednak zabezpečovanie uznesení
vlády, tak aj rozvinutie vlastnej iniciatívy zameranej
na prehĺbenie hospodárnosti a účelnej
mobilizácie vnútorných rezerv.
Potvrdili tiež prínos správne chápaných
rozborov k zvyšovaniu efektívnosti a kvality práce.
Súčasne naznačili, že náročnosť
úloh si vyžiada väčší dôraz
pri ich zabezpečovaní aj na kvalitu rozpočtovania
a na ich správny odraz v miere a štruktúre
plánovaných hodnôt.
Vážené súdružky a súdruhovia,
v druhej, nadväzujúcej etape pristúpili výbory
pre plán a rozpočet oboch snemovní za účasti
delegovaných zástupcov ostatných výborov
snemovní, k prerokovaniu výsledkov uvedených
v správe k súhrnnému zneniu štátneho
záverečného účtu federácie
a k prerokovaniu návrhu vlády na jeho schválenie.
Vychádzali pritom z toho, že z celkového pohľadu
sú dosiahnuté hospodárske výsledky
v minulom roku dobré. Dokazujú, že napriek
zložitým problémom, ktoré bolo treba
v priebehu roka riešiť a prekonať ich operatívnymi
zásahmi, základné úlohy vytýčené
štátnym plánom boli splnené. Úmerne
tomu sa plnili nadväzujúce ciele zakotvené
v štátnych rozpočtoch. V rozvoji národného
hospodárstva bola dosiahnutá potrebná dynamika,
pričom dosiahnutá rozpočtová rovnováha
vytvára prijateľnú základňu pre
ďalší ekonomický a sociálny vzostup.
V minulom roku dosiahol rast priemyslovej produkcie v priemere
5,5 %, pričom v strojárstve, chémii a odvetviach
spracúvajúcich domáce suroviny dosiahol rast
o niečo vyššie tempo. Darilo sa zaisťovať
prednostný rast dôležitých rozvojových
odborov. V stavebníctve bol objem rastu stavebných
prác rýchlejší než predpokladal
štátny plán. Poľnohospodárska výroba
aj za veľmi nepriaznivých vegetačných
podmienok, vďaka včasným zásahom a prijatým
opatreniam, zaznamenala pokles len o 2,7 %.
Prírastok priemyselnej a stavebnej výroby bol zabezpečený
vyšším podielom rastu produktivity práce,
ako bolo stanovené plánom. K tomu prispel veľký
rozvoj pracovnej iniciatívy a záväzkového
hnutia, rozvinutého na počesť XV. zjazdu KSČ.
Významný podiel na dosiahnutých hospodárskych
výsledkoch má aj vynálezcovské a zlepšovateľské
hnutie, zníženie pracnosti vo výrobe vplyvom
rôznych technicko-organizačných opatrení
a účelné zmeny štruktúry výroby,
ako i stále rastúce tempo vybavovania pracovísk
novou technikou.
Medzi dosiahnuté pozitíva patrí určitý
priaznivý posun v presadzovaní efektívnejšej
výroby, predovšetkým znižovaním
podielu výrobnej spotreby (okrem poľnohospodárstva)
na tvorbe spoločenského produktu. Patrí medzi
ne aj dosiahnutie nižšieho tempa rastu spoločenských
nákladov výroby oproti dosiahnutému tempu
spoločenského produktu a s tým spojené
celkové zvýšenie národohospodárskej
rentability.
Tieto priaznivé výsledky spoločenského
úsilia sprevádzali však niektoré negatívne
vplyvy, na ktoré sme vo výboroch poukázali
a ktoré svojimi účinkami spôsobili,
že dosiahnuté výsledky neboli ešte výraznejšie.
Boli to zvlášť problémy štrukturálneho
charakteru, ktoré sa svojimi dôsledkami predovšetkým
odrážali v objeme a kvalite naplňovania dodávok
tovaru pre vnútorný trh. Prejavili sa tiež
v možnostiach výberu a zaistenie vhodných druhov
výrobkov pre vývoz do kapitalistických štátov
a pri nezabezpečení odbytu zvyšovali zásoby.
Pri prerokúvaní vo výboroch bolo preto poukázané,
že k dosiahnutiu lepších výsledkov v tvorbe
a užití zdrojov, ako aj k ďalšiemu upevneniu
rozpočtovej rovnováhy bude nutné omnoho dôslednejšie
zaisťovať štrukturálny súlad medzi
zdrojmi a potrebami národného hospodárstva.
V tejto súvislosti bude sa treba viac orientovať na
štrukturálne stránky užitia produkcie,
na lepšie prepojenie dodávateľsko-odberateľských
vzťahov a zvlášť na pružnosť a
pohotovosť prispôsobovania výroby potrebám
domáceho a zahraničného trhu.
Predmetom veľkej pozornosti boli aj problémy, ktoré
v národnom hospodárstve naďalej pretrvávajú,
predovšetkým však v investičnej oblasti
a vo vývoji zásob.
Dosiahnuté výsledky v minulom roku ukazujú,
že napriek pomerne vysokému tempu výstavby
neboli splnené všetky plánované zámery.
V koordinácii investičnej výstavby nepodarilo
sa ešte dosiahnuť výraznejší obrat,
a ani sám reprodukčný proces základných
fondov nebol výraznejšie efektívnejší.
Ide menovite o to, že sa nepodarilo uspokojivejšie skoncentrovať
sily a prostriedky hlavne na urýchlené dokončovanie
stavieb a naďalej pretrvávalo úsilie presadzovať
otváranie nových stavieb. Pritom niektoré
neboli kvalitne projekčne a dodávateľsky zabezpečené
a táto situácia iste nepôsobila priaznivo
na priebeh výstavby. V mnohých prípadoch
pri projekčnom riešení zvyšovali sa čiastkové
pracovné miesta, pre ktoré chýbajú
pracovníci.
S osobitnou pozornosťou v tejto súvislosti bolo hodnotené
využívanie základných fondov a výraznejšia
orientácia na nahradzovanie pracovných síl
vyššou technikou. Naďalej pretrvávajú
extenzívne formy zabezpečovania rastu objemu výroby,
vyúsťujúce do požiadavky na novú
investičnú výstavbu.