Úterý 28. června 1977

Úloha rozpočtové soustavy při zabezpečování hospodářského rozvoje a zvyšování životní úrovně je stabilizována a neustále se zvyšuje. Svědčí o tom fakt, že rozpočtová soustava i loni přerozdělila více než dvě třetiny objemu vytvořeného národního důchodu.

Vyšší plnění státních příjmů než výdajů i přes problémy, které jsme při realizaci našich záměrů měli, umožnilo splnit jeden ze základních úkolů rozpočtové politiky v šesté pětiletce, a to dosáhnout vyrovnanosti státních rozpočtů.

Plánovali jsme, že rozpočet čs. federace dosáhne v roce 1976 přebytku 194 mil. Kčs. Rozpočty obou republik, právě tak jako rozpočty národních výborů byly plánovány jako vyrovnané.

Ve skutečnosti dosáhla celá rozpočtová soustava přebytku ve výši 2094 mil. Kčs. Z přebytku státních rozpočtů ve výši 266 mil. Kčs připadá na rozpočet čs. federace 216,5 mil. Kčs. Plánovaný záměr byl tudíž splněn. Národní výbory dosáhly přebytku 1,8 mld Kčs.

Ve výsledku hospodaření našeho státu se odráží plánovitost, cílevědomost a perspektivnost naší hospodářské a finanční politiky. Tyto rysy naší politiky kontrastují s finanční politikou kapitalistických států, kde již dlouhodobě státní rozpočty zpravidla vykazují vysoké schodky, které zvyšují státní zadlužení a kde rostoucí výdaje na úroky a amortizaci těchto dluhů dosahují stále větších částek a jsou tíživým břemenem přenášeným na bedra pracujících.

Vzhledem k tomu, že jsme v roce 1975 již plně uhradili závazky, které měl státní rozpočet z minulosti vůči státní bance, posílí loňské přebytky státních rozpočtů státní finanční rezervy.

Národní výbory si stejně jako v předchozích letech převedou přebytky do fondů rezerv a rozvoje. Celkový objem doplňkových zdrojů, které národní výbory budou moci v tomto roce použít k plnění volebních programů Národní fronty, přesáhne celostátně částku 7 mld Kčs.

Ekonomicky i politicky významných výsledků dosáhly národní výbory při plnění volebních programů Národní fronty, zejména v investiční části akce "Z". V jejím plnění se projevila zvýšená iniciativa národních výborů, organizací a občanů v souvislosti s volbami do národních výborů na podzim roku 1976.

Celková vytvořená hodnota díla v akci "Z" představuje částku 5,8 mld Kčs a vynaložené finanční náklady činí 4 mld Kčs. Zásluhou národních výborů byla v loňském roce v akci "Z" vybudována řada dalších společensky prospěšných zařízení, která urychlují plánovitý rozvoj měst a obcí a zlepšují životní prostředí našich občanů.

Při analýze hospodářského vývoje, především z finančních aspektů, se znovu v loňském roce ukázaly nejen naše úspěchy, ale i slabá místa, na něž je třeba se zaměřovat. Potřebné závěry vyvozujeme při realizaci rozpočtové politiky v letošním roce a při vypracování návrhu státních rozpočtů na příští rok.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, zpráva o státním závěrečném účtu za loňský rok jasně dokazuje, že se naše vláda všemi silami snaží převtělovat v život vůdčí princip výstavby socialismu: "Vše pro blaho a štěstí člověka."

"Z toho vychází," jak řekl s. Štrougal na 7. zasedání ÚV KSČ, "linie XV. sjezdu naší strany. Vycházíme z toho i my v každodenní obětavé, tvořivé a radostné práci. Radostné proto, že pracujeme na svém a pro sebe, že pracujeme pro rozvoj naší krásné vlasti, Československé socialistické republiky."

Důsledné plnění usnesení XV. sjezdu KSČ, stálé zdokonalování metod řízení a využívání všech existujících rezerv s možností k všestrannému růstu efektivnosti společenské výroby, zvyšování úrovně a kvality výrobků a překonávání všech nedostatků, které brzdí rozvoj naší ekonomiky, to jsou základní úkoly, před kterými stojíme. Jsou to úkoly, které musíme uskutečnit v zájmu dalšího rozkvětu naší krásné vlasti pro blaho našeho lidu.

Úkoly jsou to reálné, i když vysoce náročné, neboť vnitřní i vnější podmínky dalšího rozvoje jsou každým dnem složitější a složitější. Jak jsme se však mnohokrát přesvědčili v minulosti, naši pracující pod vedením své strany úspěšně zvládli i ty nejobtížnější úkoly spojené s vybudováním a rozvojem socialistické společnosti. Rozvoj iniciativy pracujících ke splnění úkolů XV. sjezdu i IX. všeodborový sjezd znovu ukázaly sílu a odhodlání našich pracujících učinit vše pro splnění úkolů šesté pětiletky. V tomto duchu probíhá příprava na sjezdy dalších významných společenských organizaci.

V tom se odráží jednoznačná podpora politiky KSČ a našeho socialistického státu, s níž se ztotožňuje naprostá většina pracujících. Je to přitom podpora podložená prací rukou, hlav a srdcí, protože jde o politiku, která vyjadřuje potřeby, naděje a tužby pracujícího člověka.

Nás zítřek bude takový, jaký si vybudujeme vlastní prací po boku lidu ostatních bratrských zemí, především Sovětského svazu. Velkou inspirující silou pro naši tvořivou, socialistickou práci jsou ideje Velkého října, jehož 60. výročí letos oslavíme, a který národům celého světa ukázal cestu, jak budovat novou skutečně lidskou společnost.

Uzavíráme dnes bilancování prvního roku šesté pětiletky. Při plnění úkolů státního plánu a státního rozpočtu v minulém roce byla pro vládu cenná pomoc všech poslanců Federálního shromáždění, a to jak formou návrhů a podnětů na půdě Federálního shromáždění, tak formou organizátorské práce ve volebních obvodech. Za tuto pomoc vám, soudružky a soudruzi, jménem vlády děkuji.

Na závěr mi dovolte, abych jménem vlády Československé socialistické republiky navrhl Federálnímu shromáždění schválit předložený návrh státního závěrečného účtu československé federace za rok 1976. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu ministru Lérovi za úvodní slovo.

Státní závěrečný účet byl projednán všemi výbory sněmoven až na výbory mandátové a imunitní. Výbory pověřily přednesením zpravodajských zpráv předsedy výborů pro plán a rozpočet.

Slovo má nyní společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Jozef Belko.

Zpravodaj poslanec SL J. Belko: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky, súdruhovia poslanci, údaje štátneho záverečného účtu federácie za rok 1976 nás zoznamujú s celkovými výsledkami finančného a rozpočtového hospodárenia, dosiahnutého v nadväznosti na vývoj nášho národného hospodárstva. Súčasne vyjadrujú, ako boli naplnené zámery finančnej a rozpočtovej politiky prijaté pre rok 1976.

Koncepcia tejto politiky vychádzala z potreby prehĺbenia efektívnosti a hospodárnosti zabezpečenia cieľov vytýčených štátnym vykonávacím plánom a dodržania finančnej a rozpočtovej vyrovnanosti stanovenej v zákone na 6. päťročný plán.

Pri prerokúvaní a posudzovaní dosiahnutých výsledkov, vrátane návrhu vlády na uznesenie Federálneho zhromaždenia o schválení štátneho záverečného účtu federácie, bol vo výboroch snemovní zabezpečený postup, ktorý bol schválený predsedníctvom snemovní v marci t. r. Podľa tohto prerokúvanie sa uskutočnilo v dvoch na seba nadväzujúcich etapách, ktorým predchádzala tzv. vstupné, avšak svojou podstatou len orientačná informácia výborov o súhrnných výsledkoch a niektorých významnejších ukazovateľoch.

V prvej etape výbory posúdili a zhodnotili výsledky prikázaných kapitol štátneho záverečného účtu ústredných orgánov štátnej správy federácie. Výbory mali príležitosť posúdiť kvalitu plnenia hlavných programových úloh týchto orgánov a oceniť ich prístup ku napĺňaniu politicko-hospodárskych úloh v minulom roku, zvlášť však efektívnu a hospodárnu tvorbu zdrojov a ich plánované použitie.

Rovnako mali príležitosť posúdiť organizátorskú, riadiacu a kontrolnú prácu týchto orgánov, ako aj organizácií napojených na ich rozpočet a podiel týchto organizácií na dosiahnutých výsledkoch.

Pri posudzovaní výsledkov sa výbory opierali predovšetkým o podkladové materiály k jednotlivým kapitolám. Úroveň podkladových materiálov zaznamenala kvalitatívny vzostup, čo prispelo k zvýšeniu objektivity hodnotených častí kapitol, ako aj celkovej činnosti ústredných orgánov a spôsobu ich rozpočtového hospodárenia.

K objektívnemu hodnoteniu prispeli aj správy jednotlivých spravodajcov výborov, zvlášť pokiaľ sa títo zamerali na niektoré oblasti činnosti a poskytovali podrobnejší pohľad na podmienky, v ktorých boli uvádzané výsledky dosiahnuté.

Súčasne boli využité poznatky získané pri kontrolno-poznávacej činnosti, pri prieskumoch a vo volebných obvodoch členmi príslušných výborov. Zároveň sa prihliadalo k tomu, ako boli realizované doporučenia výborov z predchádzajúceho obdobia.

Vo svojich záveroch sa výbory v podstate zhodli v tom, že s prihliadnutím na objektívne podmienky minulého roku a na problémy, ktoré bolo nutné operatívne riešiť, bolo hospodárenie jednotlivých ústredných orgánov vyrovnané.

Vyznačovalo sa snahou o dodržanie stanovených ukazovateľov a limitov a snahou o zabezpečenie a dodržanie úsporných opatrení a zámerov rozpočtovej politiky, podporujúcich opatrenia vlády.

Pre zabezpečenie náročných úloh boli v oblasti racionalizácie práce vytvárané potrebné podmienky, pričom sa využívala aj príslušná technika, ako aj výsledky rozborov. Neobsadením pracovníkov do plánovaných počtov vznikli na ústredných orgánoch úspory na mzdových nákladoch. Vecné úspory sa zabezpečili prehĺbením hospodárnosti a zrušením alebo oneskorením realizácie pôvodných zámmerov.

I pri kritickom pohľade na niektoré čiastkové problémy a odvetvové vzťahy mohli výbory zhodnotiť dosiahnuté výsledky pozitívne. Vyslovili preto so znením príslušných kapitol štátneho záverečného účtu súhlas, čo vzhľadom na ich dôležitosť vytvorilo predpoklad pre prijatie jeho súhrnného znenia.

Podľa uváženia boli v niektorých prípadoch stanoviská výborov doplnené konkrétnymi odporučeniami jednotlivým ústredným orgánom, v ktorých je vyjadrené, na čo sa požaduje v ďalšej práci týchto orgánov zamerať.

Súhrnne môžeme konštatovať, že výsledky rozpočtového hospodárenia týchto orgánov potvrdili vcelku účinný prínos systematického presadzovania opatrení sledujúcich jednak zabezpečovanie uznesení vlády, tak aj rozvinutie vlastnej iniciatívy zameranej na prehĺbenie hospodárnosti a účelnej mobilizácie vnútorných rezerv.

Potvrdili tiež prínos správne chápaných rozborov k zvyšovaniu efektívnosti a kvality práce. Súčasne naznačili, že náročnosť úloh si vyžiada väčší dôraz pri ich zabezpečovaní aj na kvalitu rozpočtovania a na ich správny odraz v miere a štruktúre plánovaných hodnôt.

Vážené súdružky a súdruhovia, v druhej, nadväzujúcej etape pristúpili výbory pre plán a rozpočet oboch snemovní za účasti delegovaných zástupcov ostatných výborov snemovní, k prerokovaniu výsledkov uvedených v správe k súhrnnému zneniu štátneho záverečného účtu federácie a k prerokovaniu návrhu vlády na jeho schválenie.

Vychádzali pritom z toho, že z celkového pohľadu sú dosiahnuté hospodárske výsledky v minulom roku dobré. Dokazujú, že napriek zložitým problémom, ktoré bolo treba v priebehu roka riešiť a prekonať ich operatívnymi zásahmi, základné úlohy vytýčené štátnym plánom boli splnené. Úmerne tomu sa plnili nadväzujúce ciele zakotvené v štátnych rozpočtoch. V rozvoji národného hospodárstva bola dosiahnutá potrebná dynamika, pričom dosiahnutá rozpočtová rovnováha vytvára prijateľnú základňu pre ďalší ekonomický a sociálny vzostup.

V minulom roku dosiahol rast priemyslovej produkcie v priemere 5,5 %, pričom v strojárstve, chémii a odvetviach spracúvajúcich domáce suroviny dosiahol rast o niečo vyššie tempo. Darilo sa zaisťovať prednostný rast dôležitých rozvojových odborov. V stavebníctve bol objem rastu stavebných prác rýchlejší než predpokladal štátny plán. Poľnohospodárska výroba aj za veľmi nepriaznivých vegetačných podmienok, vďaka včasným zásahom a prijatým opatreniam, zaznamenala pokles len o 2,7 %.

Prírastok priemyselnej a stavebnej výroby bol zabezpečený vyšším podielom rastu produktivity práce, ako bolo stanovené plánom. K tomu prispel veľký rozvoj pracovnej iniciatívy a záväzkového hnutia, rozvinutého na počesť XV. zjazdu KSČ. Významný podiel na dosiahnutých hospodárskych výsledkoch má aj vynálezcovské a zlepšovateľské hnutie, zníženie pracnosti vo výrobe vplyvom rôznych technicko-organizačných opatrení a účelné zmeny štruktúry výroby, ako i stále rastúce tempo vybavovania pracovísk novou technikou.

Medzi dosiahnuté pozitíva patrí určitý priaznivý posun v presadzovaní efektívnejšej výroby, predovšetkým znižovaním podielu výrobnej spotreby (okrem poľnohospodárstva) na tvorbe spoločenského produktu. Patrí medzi ne aj dosiahnutie nižšieho tempa rastu spoločenských nákladov výroby oproti dosiahnutému tempu spoločenského produktu a s tým spojené celkové zvýšenie národohospodárskej rentability.

Tieto priaznivé výsledky spoločenského úsilia sprevádzali však niektoré negatívne vplyvy, na ktoré sme vo výboroch poukázali a ktoré svojimi účinkami spôsobili, že dosiahnuté výsledky neboli ešte výraznejšie.

Boli to zvlášť problémy štrukturálneho charakteru, ktoré sa svojimi dôsledkami predovšetkým odrážali v objeme a kvalite naplňovania dodávok tovaru pre vnútorný trh. Prejavili sa tiež v možnostiach výberu a zaistenie vhodných druhov výrobkov pre vývoz do kapitalistických štátov a pri nezabezpečení odbytu zvyšovali zásoby.

Pri prerokúvaní vo výboroch bolo preto poukázané, že k dosiahnutiu lepších výsledkov v tvorbe a užití zdrojov, ako aj k ďalšiemu upevneniu rozpočtovej rovnováhy bude nutné omnoho dôslednejšie zaisťovať štrukturálny súlad medzi zdrojmi a potrebami národného hospodárstva. V tejto súvislosti bude sa treba viac orientovať na štrukturálne stránky užitia produkcie, na lepšie prepojenie dodávateľsko-odberateľských vzťahov a zvlášť na pružnosť a pohotovosť prispôsobovania výroby potrebám domáceho a zahraničného trhu.

Predmetom veľkej pozornosti boli aj problémy, ktoré v národnom hospodárstve naďalej pretrvávajú, predovšetkým však v investičnej oblasti a vo vývoji zásob.

Dosiahnuté výsledky v minulom roku ukazujú, že napriek pomerne vysokému tempu výstavby neboli splnené všetky plánované zámery. V koordinácii investičnej výstavby nepodarilo sa ešte dosiahnuť výraznejší obrat, a ani sám reprodukčný proces základných fondov nebol výraznejšie efektívnejší. Ide menovite o to, že sa nepodarilo uspokojivejšie skoncentrovať sily a prostriedky hlavne na urýchlené dokončovanie stavieb a naďalej pretrvávalo úsilie presadzovať otváranie nových stavieb. Pritom niektoré neboli kvalitne projekčne a dodávateľsky zabezpečené a táto situácia iste nepôsobila priaznivo na priebeh výstavby. V mnohých prípadoch pri projekčnom riešení zvyšovali sa čiastkové pracovné miesta, pre ktoré chýbajú pracovníci.

S osobitnou pozornosťou v tejto súvislosti bolo hodnotené využívanie základných fondov a výraznejšia orientácia na nahradzovanie pracovných síl vyššou technikou. Naďalej pretrvávajú extenzívne formy zabezpečovania rastu objemu výroby, vyúsťujúce do požiadavky na novú investičnú výstavbu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP