Podle předběžných údajů
dosáhl objem vytvořeného národního
důchodu ve stálých cenách v prvním
roce šesté pětiletky 365,4 mld Kčs,
což je o 3,9 % více než v roce 1975. Dosažený
výsledek by byl ještě lepší při
splnění úkolů v zemědělství,
jehož čistá produkce místo plánovaného
růstu o 4,1 % vzrůstala o 13,4 % pod úrovní
dosaženou v předchozím roce. Příčinou
byly nepříznivé klimatické podmínky
- dlouhodobé sucho v rozhodujících fázích
vegetace. V nezemědělských odvětvích
byly plánované úkoly překročeny.
Např. v průmyslu se tvorba národního
důchodu zvýšila o 5,9 %, což je více
než se plánovalo. Toto překročení
však nestačilo eliminovat výpadek zemědělské
produkce.
Výsledky v zemědělství nepříznivě
ovlivnily také kvalitativní ukazatele reprodukčního
procesu, jeho efektivnost, tvorbu a užití finančních
zdrojů. Odrazily se též v našich zahraničně
ekonomických vztazích.
Od plánovaných záměrů se v
loňském roce odchýlil vývoj ukazatelů
efektivnosti a struktury výroby. Zatímco u jedněch
podniků byly úkoly překročeny, u jiných
zůstaly nesplněny. To svědčí
o tom, že nelze polevovat v péči o zvýšení
úrovně řízení a organizátorské
práce v každém podniku a na každém
pracovišti. Důsledné plnění všech
úkolů v každém podniku je základem
pro plnější uspokojování potřeb
národního hospodářství v celku
i v konkrétních sortimentech výrobků
a služeb.
V loňském roce se problémy struktury výroby
projevily zejména v plnění plánu dodávek
vnitřnímu a zahraničnímu obchodu.
Dodávky průmyslového zboží do
tržních fondů vzrostly pouze o 1,7 %.
Nižší plnění dodávek do
tržních fondů neumožnilo splnit v plném
rozsahu daň z obratu - jeden z hlavních zdrojů
státního rozpočtu, a to zhruba o 1 mld Kčs.
Nejde však jen o finanční stránku věci.
Plné uspokojování potřeb obyvatelstva
patří k hlavním kritériím výsledku
výroby. Proto je třeba zvýšit náročnost
a důslednost při plnění plánovaných
dodávek na vnitřní trh.
Strukturu průmyslové výroby nutno soustavně
přizpůsobovat potřebám hospodářství.
Z hlediska loňských výsledků vyžadují
větší pozornost i dodávky pro vývoz,
zejména do kapitalistických zemí.
Otázky pohotovosti dodávek pro zahraniční
odběratele, jejich kvality a technické úrovně,
prostě otázky konkurenční schopnosti
na zahraničních trzích nejsou nové.
Stávají se však zcela rozhodujícími
pro schopnost umístit efektivně naše výrobky
na zahraničním trhu v podmínkách stále
náročnějších světových
trhů.
Zahraniční obchod považujeme za důležitý
rozvojový faktor naší ekonomiky a nemůžeme
proto ztrácet ze zřetele i jeho efektivnost.
Také ve stavebnictví nebyla dodržena plánovaná
struktura stavebních prací. To se nepříznivě
projevilo v dodržování termínů
dokončení jednotlivých investičních
akcí a ve snížení rozestavěnosti.
Zlepšit je třeba též plnění
investiční výstavby v rozpočtových
a příspěvkových organizacích.
I když se v loňském roce její objem
zvýšil o 300 mil. Kčs zůstalo ještě
1,7 mld Kčs nevyčerpáno. Přitom se
v oblasti těchto organizací zabezpečují
investiční akce důležitých úseků
infrastruktury. Nevyčerpáním všech výdajů
na investice v těchto organizacích dosáhl
sice státní rozpočet úspory, avšak
nežádoucího charakteru, neboť zpomaluje
výstavbu obecně prospěšných zařízení
i perspektivní rozvoj společenské spotřeby.
Za žádoucí úsporu nepovažujeme
ani nevyčerpané výdaje na vědu a výzkum
v rozsahu téměř 500 mil. Kčs, protože
vznikly neplněním úkolů v této
důležité oblasti.
Problémům dodržování struktury
výroby, rovnoměrnosti v plnění úkolů,
růstu kvality výrobků, hospodárnému
využívání surovin, materiálů
a energie bude třeba věnovat ještě větší
pozornost než dosud.
Proto je třeba důsledně na všech stupních
řízení zabezpečit kontrolu plnění
státního plánu nejen podle ukazatelů
objemu výroby, nýbrž podle celé soustavy
kvalitativních ukazatelů.
V letošním roce chceme učinit další
krok, abychom dosud vžité přístupy měnili.
Při posuzování výsledku činnosti
vedoucích pracovníků a dotování
podnikových fondů se bude důsledně
vycházet z toho, jak podnik splnil některý
z určených základních kvalitativních
ukazatelů, jako je vývoj nákladů,
rentability, zisku, obratu zásob; dále z toho, jak
podnik plnil některé z určených hlavních
ukazatelů svého technickoorganizačního
rozvoje, jako jsou hlavní úkoly plánu rozvoje
vědy a techniky, racionalizačních programů
stanovených státním plánem, inovace
výrobků, zabezpečení vlastní
investiční výstavby. V průmyslu se
pak zhodnotí, jak podnik či VHJ uspokojují
potřeby národního hospodářství
svými výrobky, jak plní dodávky vnitřnímu
a zahraničnímu obchodu, jak plní dodávky
pro důležité investiční akce.
Jen při zabezpečení všech těchto
úkolů je možno považovat plán za
splněný.
"Pro příští období",
jak uvedl s. Husák na IX. všeodborovém sjezdu,
"stojí před námi jako revoluční
bojový úkol: plnit státní plán
důsledně a na každém pracovišti,
zejména v jeho kvalitativních ukazatelích
a nepřipustit žádné zakolísání.
To je cesta, která vede k dalším úspěchům."
Je proto nyní třeba, abychom si z tohoto hlediska
v každém podniku a organizaci, na VHJ i na ministerstvech
podrobně a kriticky rozebrali, co jsme pro realizaci této
linie již udělali a co ještě uděláme
a zda naše činnost odpovídá této
náročné direktivě.
Výsledky hospodaření státních
podniků v loňském roce hodnotíme střízlivě
a náročně, zejména z toho hlediska,
jaké podmínky vytvořily pro splnění
cílů šesté pětiletky. Za hlavní
kritérium pro toto hodnocení považujeme vývoj
efektivnosti, odpočet, jak podniková sféra
naplnila tuto základní strategickou linii naší
hospodářské politiky.
Především je třeba ocenit, že v
loňském roce, obdobně jako i v letech předcházejících,
pokračoval rychlý růst produktivity práce
jak v průmyslu, tak i ve stavebnictví. V průmyslu
produktivita práce vzrostla o 4,9 %, bylo plánováno
4,5 % a ve stavebnictví o 6,3 %, bylo plánováno
5,2 %. Dosažený předstih růstu produktivity
práce před průměrnými výdělky
zabezpečuje jednu z hlavních proporcí k udržení
peněžní rovnováhy a měnové
stability. Proto ty podniky, které nedodržely plánovaný
vztah průměrné mzdy k růstu produktivity
práce, musí z toho vyvodit příslušné
závěry v organizaci a racionalizaci práce
a v upevnění mzdové kázně.
V loňském roce dosáhl zisk hospodářských
organizací částky 123,3 mld Kčs a
ve srovnání s předcházejícím
rokem byl vyšší o 5,1 %.
Přírůstku zisku bylo dosaženo z jedné
třetiny cestou snižování nákladů
a ze dvou třetin růstem výkonů. I
když se v minulém roce zvýšila rentabilita
a snížily náklady, přesto zde nebylo
zcela dosaženo záměrů plánu.
Podíl celkových nákladů na upravených
výkonech byl o více než půl bodu vyšší
než se plánovalo. Na tomto neplnění
se zhruba z poloviny podílí zemědělství,
kde vložené prostředky vlivem nepříznivých
klimatických podmínek nepřinesly očekávaný
výsledek. S plněním plánovaných
záměrů ve snížení nákladů
i v tvorbě zisku byly problémy i v některých
průmyslových a stavebních organizacích.
Konkrétně v loňském roce plánované
podíly celkových nákladů nedodrželo
26 % průmyslových VHJ.
Vývoji nákladů jako klíčové
oblasti boje za vysokou efektivnost nutno věnovat ve všech
organizacích ještě větší
pozornost než dosud. Zejména podniky, u nichž
tento vývoj není zcela příznivý,
musí přijmout potřebná opatření
k nápravě. To však vyžaduje, aby se snižování
nákladů nechápalo jen jako krátkodobý
úkol, nýbrž aby podmínky pro snižování
nákladů byly vytvářeny cílevědomě
a dlouhodobě.
Předpoklady a možnosti k takovémuto koncepčnímu
přístupu máme. Dosažený stupeň
vědeckotechnické revoluce nabízí nebývalé
úspory společenské práce v řadě
oborů výroby i služeb. Jak uložil XV.
sjezd KSČ, je třeba zaměřit výzkumné
i vývojové práce k racionalizaci spotřeby
materiálů a energie, ke zvyšování
kvality a důrazněji a rychleji zavádět
výsledky vědy a techniky v praxi. Další
velké možnosti skýtá kooperace a specializace,
a to jak uvnitř naší ekonomiky, tak stále
více v rámci RVHP.
Cílevědomý výběr nosných
programů orientovaný na ty výrobky, ve kterých
máme předpoklady držet krok se světovou
špičkou a u kterých je i dlouhodoběji
zabezpečen odbyt, představuje další,
dosud ne plně využitou možnost. V každém
podniku lze dále soustavně zlepšovat vnitřní
řízení a organizaci, lépe využívat
chozrasčotní principy hospodaření,
důsledněji odstraňovat nehospodárnosti
všeho druhu.
Tyto možnosti v principu existují všude, i když
v každém odvětví a podniku v poněkud
jiné podobě. Musíme je mít na zřeteli,
když posuzujeme otázku, jak se bude dále vyvíjet
rentabilita našeho socialistického podnikání
a jaké nám tak vzniknou další zdroje
pro růst životní úrovně obyvatelstva
i pro další rozvoj hospodářství.
Pro soustavné využití těchto možností
vytváříme ve státním plánu
i ve státním rozpočtu potřebné
předpoklady tím, že vynakládáme
značné prostředky na investice do národního
hospodářství, které v loňském
roce činily částku téměř
135 mld Kčs. Z celkové finanční potřeby
na investice byla jedna třetina hrazena ze státního
rozpočtu.
Na vědu a technický rozvoj jsme celostátně
vynaložili 12,9 mld Kčs, z čehož dotace
ze státního rozpočtu činily 44 % a
zbývající část byla financována
ze zdrojů podniků, VHJ a resortů.
Každoroční růst těchto výdajů
vytváří silný ekonomický potenciál,
jehož účinnost se násobí přednostmi
socialistického zřízení, plánovitým
charakterem naší ekonomiky, tvůrčími
a iniciativními přístupy našich pracujících
k řešení hospodářských
otázek a jejich politickým uvědoměním.
Plné a efektivní využití tohoto potenciálu
se však nedostavuje automaticky, nýbrž vyžaduje
vysokou úroveň řízení. Je plně
v našich rukou, abychom preferovali investice, které
přinášejí nesporný efekt, abychom
nepřipouštěli rozšiřování
výrobních kapacit tam, kde nejsou zabezpečeny
pracovní síly, abychom zkracovali dobu výstavby,
abychom soustřeďovali prostředky určené
na technický rozvoj na nejvíce nadějné
akce.
Značné rezervy máme ve využívání
základních a oběžných prostředků.
Svědčí o tom skutečnost, že se
v loňském roce nezlepšily ukazatele směnnosti
a rentability měřené k fondům. V uplynulém
roce nebyl splněn ani úkol lépe využívat
zásoby, naopak jejich využití se zhoršilo.
Navíc k tomu přistupují nedostatky ve struktuře
zásob. Vedle výrobků, kterých je nadbytek,
je jiných nedostatek.
Jak bylo plénum Federálního shromáždění
v loňském roce informováno, přijala
vláda opatření ke zlepšení vývoje
zásob. Ukázalo se, že se účinnost
těchto opatření ještě plně
neprojevila a jejich plnou realizaci je nutno důsledněji
zabezpečovat. To znamená zejména posilovat
úlohu hospodářských smluv, odpovědnost
vedoucích pracovníků za vývoj zásob,
zdokonalovat normování zásob, využívat
zásob nahromaděných v minulých letech
pro plnění letošních úkolů.
Stupeň využití zásob je ukazatelem komplexně
charakterizujícím činnost podniku a VHJ.
Závisí na úrovni řízení,
zásobování, výroby, odbytu, investiční
činnosti. Proto těžiště zlepšení
vývoje zásob spočívá v komplexním
zdokonalování všech těchto činností,
zejména v soustavném zdokonalování
dodavatelskoodběratelských vztahů, jejich
strukturální provázanosti, schopnosti výroby
plně a pružně zabezpečovat svými
výrobky potřeby obyvatelstva, odběratelských
podniků i zahraničních partnerů. Jde
nejen o kvantum dodávek, ale zejména o jejich strukturu,
kvalitu, dodací lhůty, pravidelnost a spolehlivost
dodávek.
V současné době, kdy den ode dne rostou ceny
dovážených materiálů a surovin,
nemůžeme nechávat nevyužité výrobky
na skladech. Naopak, jejich plným využitím
máme možnost uvolnit významné zdroje
pro další rozvoj hospodářství.
Výrobou vysoce kvalitních výrobků
z těchto surovin a materiálů máme
možnost dosáhnout i lepších cen při
vývozu. Při velkém objemu našeho zahraničního
obchodu má zlepšování cenových
relací dovozu a vývozu pro naši ekonomiku velký
význam.
V loňském roce nadměrně vzrostly též
zásoby některých výrobků určených
pro vnitřní trh. Průzkum potřeb trhu
patří k základním povinnostem každého
výrobního oboru. Žádná VHJ si
nesmí dovolit vyrábět produkci, která
nemá odbyt, nebo jejíž odbyt je doprovázen
ztrátami. Podobné mrhání cenným
a často i dováženým materiálem
i prací poškozuje celou společnost.
Uvedené problémy nic nemění na skutečnosti,
že výsledky finančního hospodaření
VHJ a podniků byly hlavním zdrojem, ze kterého
jsme financovali potřeby rozvoje hospodářství
a růst životní úrovně obyvatelstva.
Ukazují však, že je třeba v hospodaření
podniků a VHJ důsledněji a iniciativněji
prosazovat závěry XV. sjezdu a navazujících
plén ÚV KSČ směřující
k prosazení vysoké efektivnosti a zvyšující
náročnost na úroveň řídící
a organizátorské práce. To vyžaduje
na všech stupních řízení přísně
zvažovat řešení všech ekonomických
problémů z hlediska nákladovosti, rentability
a návratnosti vložených prostředků,
nepřipouštět parciální a lokálně
patriotická hlediska, důsledně dávat
přednost celospoločenským zájmům.
Tyto ekonomicky racionální přístupy
musíme prosazovat i systémem plánování,
financování, ekonomické stimulace i konkrétního
řízení, aby tak vznikla k jejich realizaci
i potřebná motivace. To vyžaduje soustavně
zdokonalovat systém řízení tak, aby
odpovídal novým úkolům a novým
podmínkám rozvoje hospodářství,
aby podněcoval k ekonomicky racionálnímu
jednání na všech stupních a upevňoval
plánovací kázeň. Odpovědné
plnění úkolů těmi, kdo za ně
odpovídají, nemůže však být
jen věcí ekonomického zájmu. Pro vedení
podniků musí být věcí cti,
socialistického uvědomění a dobrého
jména vyrábět jen kvalitní výrobky,
soustavně snižovat náklady a intenzívněji
využívat silný ekonomický potenciál
naší ekonomiky. Vždyť na výsledcích
činnosti ve výrobě, na soustavném
zvyšování přínosu podniků
a VHJ pro společnost závisí tvorba dalších
finančních zdrojů, potřebných
pro rozvoj ekonomiky i životní úrovně.
Soudružky a soudruzi, náš státní
závěrečný účet projednáváme
v době, kdy už známe předběžné
výsledky hospodaření za prvních pět
měsíců letošního roku. Tyto výsledky
hovoří o celkově úspěšném
plnění plánu druhého roku šesté
pětiletky.
Průmyslová výroba se za pět měsíců
zvýšila o 5,4 %, stavební práce jsou
proti loňsku vyšší o 6,3 %. Produktivita
práce zůstává i nadále rozhodujícím
faktorem růstu produkce. Také zemědělství
se letos s úkoly vyrovnává lépe, než
tomu bylo v minulém roce, jak o tom svědčí
i plnění plánu nákupu živočišných
výrobků.
Proti loňsku roste rychleji zaměstnanost v národním
hospodářství i průměrné
mzdy. Růst peněžních příjmů
obyvatelstva za čtyři měsíce o 4 %
odpovídá záměrům plánu.
Proti loňsku se též zrychlila realizace výdajů
obyvatelstva. Maloobchodní obrat se zvýšil
o 3,4 %. Zvýšenou pozornost je nutno i nadále
věnovat plnění kvalitativních ukazatelů
a struktuře dodávek.
Od počátku letošního roku platí
nové velkoobchodní ceny. První poznatky potvrzují,
že cenová přestavba zreálnila hodnotové
vztahy v národním hospodářství
a vytvořila podmínky pro účinnější
ekonomický tlak na snižování nákladů
a dosahování úspor společenské
práce.
Soudružky a soudruzi, přicházím k celkovému
bilancování hospodaření našeho
státu. Aktivní rozpočtová politika
se loni zaměřovala na ovlivňování
růstu efektivnosti společenské výroby,
na maximální hospodárnost a účelnost
výdajů v nevýrobní sféře
a na finanční zabezpečení potřeb
souvisejících s realizací úkolů
státního plánu. Přestože jsme
zcela nedosáhli všech plánovaných záměrů,
zejména ve zvyšování efektivnosti, dokázali
jsme se vypořádat i s mimořádnými
nároky, které bylo třeba řešit
nad rámec schváleného státního
rozpočtu. Šlo především o důsledky
nižší zemědělské výroby
a o neplánované finanční dopady v
zahraničně ekonomických vztazích.
Pro ilustraci bych chtěl uvést, že k řešení
neplánovaných výdajů v oblasti zahraničního
obchodu bylo nutno zabezpečit ze státního
rozpočtu loňského roku dodatečné
prostředky v částce 3,4 mld Kčs proti
plánu.
Celkové příjmy státních rozpočtů
a rozpočtů národních výborů
dosáhly loni částky přes 492 mld Kčs
a celkové výdaje 290 mld Kčs. Plánovaný
objem příjmů byl splněn na 102 %,
objem výdajů na 101,3 %.