V naší socialistické společnosti není
a nemůže být taková situace, do jaké
to dopracovala kapitalistická společnost se svými
gangy a mafiemi. Morální rozklad společnosti,
nezaměstnanost, zbídačování
mas obyvatelstva, rasová národnostní diskriminace,
vše to, co je příznačné pro USA
a co v důsledcích je živnou půdou pro
zločinnost v širokém rozsahu, to u nás
neexistuje.
Naše zákonnost vychází z potřeb
občanů a celé socialistické společnosti,
hájí jejich zájmy a zabezpečuje jim
plnou ochranu. Nikdo si nemusí platit osobní ochranu
a žít v obavách, že se stane objektem
organizovaných zločineckých útoků.
Netvrdím, že za 30 let existence socialistické
společnosti byla úplně vymýcena trestná
činnost. Mnohogenerační přežitky
měšťáctví a doznívání
kapitalistického způsobu myšlení i jednání
u části občanů se budou ještě
určitou dobu projevovat. Ovšem skutečnost ukazuje,
že v objemu i kvalitě trestné činnosti
se nemůžeme ani v nejmenším srovnávat
s kapitalistickými státy, které sebe vydávají
za nejvyspělejší a nejdemokratičtější
ve světě.
Soudružky a soudruzi poslanci, naše společnost
je založena na důvěře drtivé
většiny obyvatelstva k socialistickému společenskému
zřízení. Státní orgány
moci jsou orgány pracujících, jsou vytvořeny
pro jejich ochranu a nestojí s nimi v antagonistických
rozporech. Společnost žádá, aby byla
chráněna před možnými útoky
na společenský a státní systém,
jeho instituce, veškerý majetek a bezpečnost
jednotlivců. Jedním ze samozřejmých
úkolů ochrany společnosti je péče
o dodržování veřejného klidu
a pořádku.
Ochrana veřejného pořádku, to není
jenom boj s trestnou činností a zabraňování
výtržnostem chuligánů, ale především
zabránění takovým jednáním,
která ani ještě nemusí být trestná,
ale mohou narušovat naše úsilí o udržení
nenarušeného průběhu života. Je
to i ochrana životního prostředí, vzhledu
měst, udržování veřejně
prospěšných zařízení,
zachovávání nočního klidu,
zabezpečení plynulosti dopravy, zachovávání
pravidel občanského soužití a boj proti
alkoholismu.
Máme zkušenosti, že většinou se lidé
dopustí porušení veřejného pořádku
jednou a po domluvě, uložení pořádkové
pokuty nebo jiném potrestání svou činnost
neopakují. Jsou ovšem i případy společensky
nebezpečné; známe takových dost z
let 1968 a 1969, kdy v rámci prosazování
"socialismu s lidskou tváří" docházelo
k porušování veřejného pořádku,
jež vedlo k vážné trestné činnosti
se značnými následnými škodami.
Naše socialistická demokracie je charakteristická
tím, že umožňuje každému občanu,
a to přímo, či prostřednictvím
volených představitelů pracujících,
podílet se na tvorbě norem potřebných
pro život celé socialistické společnosti.
Má dále tu vlastnost, že umožňuje
všem občanům kontrolu realizace těchto
přijatých a schválených norem, ať
jsou to zákony, nařízení nebo směrnice.
Národní výbory jsou lidovými zastupitelskými
sbory a nelze je srovnávat s tzv. obecními zastupitelstvy,
která v kapitalistických státech jsou vydávána
za demokratickou vymoženost, ale ve skutečnosti jsou
vykořisťovatelským nástrojem buržoazního
panství a třídního násilí.
V minulém roce zvolili naši občané v
demokratických přímých, rovných
a tajných volbách na dvě stě tisíc
poslanců národních výborů,
kteří spolu s členy komisí a občanských
výborů tvoří 800tisícový
aktiv, zabývající se všemi otázkami
života našich lidí od zdravotnictví a
školství až po veřejný pořádek.
Aby národní výbory mohly všechny úkoly
plnit, mají odpovídající zákonnou
pravomoc i potřebné finanční i materiálové
prostředky.
Zmíněný stotisícový aktiv je
ve stálém styku s voliči a ve svém
okruhu pravomoci a působnosti také dbá, aby
nebyla narušována socialistická zákonnost,
aby se nepříznivým jevům včas
a rozhodně čelilo.
Naše společnost nemá zájem jenom na
dopadení a potrestání pachatelů přestupků,
přečinů a trestných činů.
Výchovné působení právně
propagační činnosti národních
výborů, občanských výborů
a orgánů činných v trestním
řízení přináší
kladné výsledky. Máme zájem na předcházení
trestné činnosti, na předcházení
narušování veřejného pořádku.
Ve srovnání s rokem 1971 počet přestupků
a přečinů proti veřejnému pořádku
nyní podstatně poklesl. Má na to vliv i rostoucí
spolupráce místních orgánů,
společenských a hospodářských
organizací s orgány Veřejné bezpečnosti,
s prokuraturou a soudy. Například v našem hodonínském
okrese nebyl v roce 1976 zaznamenán ani jediný případ
skupinového narušení veřejného
pořádku. V okrese Nové Zámky klesl
celkový počet přestupků o 24 %.
Naše okresní orgány konstatují, že
narušení veřejného pořádku
se např. mládež dopouští nejčastěji
o sobotách a nedělích. Domnívám
se, že jednou z příčin je nedostatečná
pozornost věnovaná vytváření
podmínek pro naplnění těchto dnů
užitečnou, atraktivní činností
v kulturních a sportovních zařízeních.
Nad tím by se měly zamyslet národní
výbory, JZD, závody i společenské
organizace.
Ochrana veřejného pořádku je záležitostí
všech. Jsou však případy, kdy někteří
naši lidé se začínají o věci
zajímat až tehdy, když se jich určitá
událost bezprostředně dotkne.
Je třeba skoncovat s takovou netečností,
nevšímavostí a lhostejností a věnovat
pozornost každému narušení pořádku,
pravidel socialistického soužití, odstranit
falešnou solidaritu a shovívavost k těm, kdož
narušují pořádek a dopouštějí
se protispolečenských činů. Společnost
dává ochranu všem, ale také předpokládá,
že všichni přispějí k jejímu
zabezpečování.
Občanský aktiv, který se rovněž
významnou měrou podílí na zabezpečování
veřejného pořádku, je Pomocná
stráž VB. Jejími členy jsou občané,
kteří dobrovolně, na úkor vlastního
volna pomáhají při ochraně veřejného
pořádku. Ve školách provádějí
dopravní výchovu dětí, poskytují
pomoc dětem na frekventovaných ulicích, konají
pořádkovou službu, pomáhají při
řízení dopravy, zajišťují
klid a pořádek v rekreačních místech,
jsou organizátory besed a přednášek
v rámci preventivně výchovné činnosti.
Dosavadní práce Pomocné stráže
VB má dobré výsledky. Přesto je žádoucí
ji dále rozšiřovat a zkvalitňovat. Nové
městské čtvrtě a sídliště
často s desetitisíci obyvateli vyžadují
rozšíření okruhu působnosti Pomocné
stráže VB.
Obdobná potřeba se ukazuje i na železnici.
Jde o pomoc při pořádkové službě
a o ochranu železničních vagónových
zásilek před jejich odbavováním do
zahraničí, nebo přejímce, třeba
na takové železniční stanici, jako je
Štúrovo. Je namístě uvést, že
ztráty na přepravovaném zboží
- jak bylo před dvěma léty konstatováno
při projednávání ve výboru
branném a bezpečnostním - nejsou zanedbatelné
a poškozují naše hospodářství
i dobrou pověst přepravce.
Myslím však, že bez ohledu na současné
potřeby ochrany veřejného pořádku
je třeba všem členům Pomocné
stráže VB poděkovat za dosavadní úspěšnou
práci a podpořit opatření, která
v tomto měsíci budou přijata na celostátní
konferenci Pomocné stráže VB v Gottwaldově.
Soudružky a soudruzi poslanci, ze statistik, a potvrzují
to i mé osobní poznatky, je vidět, že
narušování veřejného pořádku
a drobná trestná činnost klesla v celé
řadě měst a okresů proti roku 1976
téměř o čtvrtinu. Přesto bychom
mohli dosáhnout ještě lepších výsledků,
kdyby si každý náš občan v potřebné
míře uvědomoval svou odpovědnost k
socialistické společnosti.
Jak jsem již uvedla, k všestrannému působení
ve věcech trestné činnosti a k ochraně
klidu a veřejného pořádku máme
vytvořený ucelený systém institucí.
Jsou to národní výbory, společenské
a hospodářské orgány a organizace
a již zmíněný široký aktiv
občanů. A právě to je jeden z výrazných
projevů socialistické demokracie, vlastní
jen socialistické společnosti.
Soudružky a soudruzi, projednáváme zprávu
generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího
soudu ČSSR, tedy orgánů činných
v trestním řízení. Vážíme
si jejich práce, přičemž zvlášť
oceňujeme úsilí, které společně
s orgány bezpečnosti, národními výbory
a společenskými organizacemi vynakládají
k tomu, aby účinnou prevencí a výchovou,
k trestné činnosti nedocházelo.
Opravdu, žádný z nás si nepotřebuje
platit osobní ochranu, tu všem zaručují
zákony a jejich uplatňování. A chci
znovu zdůraznit, že všichni máme podle
zákonů velká práva, kterých
také využíváme. Máme ovšem
také povinnosti a jejich plnění bychom měli
věnovat stejnou pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Malíkovej. Súdružky
a súdruhovia poslanci, o slovo požiadal minister práce
a sociálnych vecí súdruh Michal Štanceľ,
ktorý chce odpovedať na dotaz poslanca Faila. Udeľujem
mu slovo.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSSR M. Štanceľ: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! Domnievam sa, že otázka
poslanca Faila je naozaj na mieste práve v súčasnej
dobe, keď sa hromadia veľké útoky i zo
strany Medzinárodnej organizácie práce na
plnenie a dodržiavanie rôznych dohovorov, pričom
útoky sú v prvom rade zamerané na socialistické
krajiny. Poznáme taktiku i cieľ týchto útokov,
aby zakryli veľké problémy, ktoré majú
doma vo svojich krajinách. Je len škoda, že niektoré
informácie a fakty nemôžem bezprostredne oznámiť
pracujúcim v ich krajinách.
Ústavné i faktické zabezpečenie základných
ľudských práv nedosahuje v žiadnom kapitalistickom
štáte vrátane skupiny vyspelých kapitalistických
štátov úroveň bežnú pre
socialistické krajiny. Západné štáty,
až na malé výnimky, nezabezpečujú
svojim občanom právne ani fakticky právo
na prácu. Tam, kde je v zákonoch týchto štátov
nejaká zmienka o práve na prácu, ako napríklad
vo francúzskej ústave, je to urobené formou
nezáväznej proklamácie v úvode ústavy.
To, že kapitalistické štáty vo svojich
ústavách zabezpečujú toto základné
ľudské právo, nie je samozrejme náhoda,
ale dôsledok skutočnosti, že ho svojim občanom
zabezpečiť nemôžu a ani nechcú.
Nízky stupeň stability zamestnanosti, neustála
hrozba nezamestnanosti, a tým strata sociálnych
istôt tvoria totiž jeden zo základných
nátlakových prostriedkov pre udržanie a znovuobnovenie
kapitalistických výrobných vzťahov a
triednych rozdielov z nich vyplývajúcich.
Výsledkom tejto politiky je stav, že dnes je už
v kapitalistickom svete okolo 20 miliónov plne nezamestnaných
a čiastočne nezamestnaných, čo je
stav, keď nútene obmedzená pracovná
doba už prevyšuje 10 miliónov.
Nedávno publikovaná štatistická ročenka
Medzinárodného úradu práce v Ženeve
udáva za rok 1976 tieto počty nezamestnaných
v niektorých popredných kapitalistických
štátoch. Napr. USA 7 mil. 655 000, Japonsko 1 040
000, Veľká Británia 1 300 000, NSR viac než
900 000, Francúzsko viac než 800 000, Taliansko skoro
700 000, Kanada viac ako 700 000, Belgicko 215 000, Holandsko
skoro 200 000. To sú len údaje v niektorých
vybraných krajinách, nehovoriac o ďalších,
ktoré tento úrad, ktorý nie je nijako naklonený
socialistickým krajinám, musí zverejniť.
V tejto súvislosti sa veľmi jasne ukazuje i snaha
týchto štátov interpretovať po svojom
Dohovor č. 122 Medzinárodnej oragnizácie
práce, ktorým sa členské štáty
zaväzujú usilovať o dosiahnutie plnej zamestnanosti.
Napríklad už v roku 1972 pri hodnotení účinkov
tohto Dohovoru, o presadzovaní ktorého sa usilovali
hlavne socialistické štáty, sa ukázala
snaha popredných kapitalistických štátov
interpretovať toto ustanovenie tak, že podpis tohto
Dohovoru ešte neznamenal, že by jej účastník
musel v ktoromkoľvek období zabezpečovať
plnú zamestnanosť, ale stačí len fakt,
že uskutočňuje takú politiku, ktorá
vedie k plnej zamestnanosti. Táto svojvoľná
interpretácia je len ďalším dokladom toho,
že kapitalistické štáty nie sú
schopné tento problém vyriešiť. I keď
zabezpečenie v nezamestnanosti eliminovalo tie najdrastickejšie
dôsledky nezamestnanosti ohrozujúce samotnú
fyzickú existenciu človeka, predsa si len možno
predstaviť skutočný sociálny dopad na
rodinu, ak uvážime, že podpora v nezamestnanosti
je v priemere len polovica predchádzajúceho zárobku,
a to ešte len na časove obmedzenú dobu a potom
sa ďalej znižuje.
Ak porovnáme situáciu kapitalistických krajín
s našou krajinou napr. v ďalšej významnej
oblasti - v dôchodkovom zabezpečení - ukazujú
sa i tu jednoznačne naše prednosti. V kapitalistických
štátoch existujú stále veľké
skupiny pracujúcich, ktoré nie sú zahrnuté
do sociálneho poistenia. Napr. v USA je to 14 %. vo Veľkej
Británii 16 %, a v susednom Rakúsku 23 % pracujúcich.
Tiež vekové hranice pre odchod do dôchodku sú
v kapitalistických štátoch omnoho vyššie
ako u nás. Vo väčšine týchto krajín
je veková hranica 65 rokov, niekde i viac, napr. v USA,
Kanade, Švédsku a ďalších štátoch.
Podiel starobného dôchodku na priemernej hrubej mzde
je vo väčšine kapitalistických štátov
nižší ako u nás. Zatiaľ čo
u nás dosahuje asi 55 %, vo Veľkej Británii
len 29 %, v USA 30 %, vo Francúzsku 24 %, vo Švajčiarsku
37 % a v NSR 42 %.
Úplne neporovnateľná s našou úrovňou
je sústava spoločenskej pomoci rodinám s
deťmi v kapitalistických štátoch. Napr.
zatiaľ čo u nás je dĺžka materskej
dovolenky 26, resp. až 35 týždňov, v NSR
len 14, v Rakúsku 12, vo Veľkej Británii 18,
v Taliansku 21 - a mohli by sme porovnávať ďalej.
Materský príspevok, čo je prakticky pokračovanie
materskej dovolenky, vo väčšine kapitalistických
štátov buď vôbec neexistuje, alebo je vyplácaný
v neporovnateľnej kratšej dobe ako u nás.
Tiež v oblasti zabezpečenia pracujúcich v dobe
nemoci rozsah i úroveň tohto zabezpečenia
v prevažnej väčšine kapitalistických
štátov je značne nižší ako
v ČSSR.
Ešte ďalšia poznámka, súdružky
a súdruhovia. Zatiaľ čo u nás vychádzame
z univerzálnosti zabezpečenia každého
občana počas nemoci, podiel občanov chránených
zdravotnou starostlivosťou na celkovom počte obyvateľstva
zahrnuje napr. v NSR len 87 %, v Taliansku 85 %, v Rakúsku
84 %, v Holandsku 74 % a v Španielsku dokonca len 51 %.
Tiež výška nemocenského je vo vyspelých
kapitalistických štátoch nižšia ako
u nás a dosahuje úroveň zhruba medzi 50-70
% zárobku.
Oblasť sociálnej starostlivosti a sociálnych
služieb je doteraz vo väčšine kapitalistických
štátoch uskutočňovaná dobrovoľnými
oragnizáciami a spolkami alebo organizáciami cirkevnými.
O tom, aký nedostatočný je rozsah tejto starostlivosti,
svedčia napr. údaje z L'Humanité, ktorá
konštatovala, že asi z 1 mil. 500 tis. telesne postihnutých
občanov len o 125 tis. sa starajú sociálne
zariadenia. Namiesto potrebných 100 domovov pre telesne
postihnutých existujú len 4.
Už len z tohto letmého porovnania, súdružky
a súdruhovia poslanci, myslím, veľmi zjavne
vyniká prednosť nášho socialistického
zriadenia. Navyše treba vidieť, že žiadna
kapitalistická spoločnosť si nevytyčuje
ani nemôže vytýčiť také ciele,
aké pred nami vytýčil XV. zjazd KSČ,
či už v raste miezd, životnej úrovne i
v mnohostranných sférach sociálnej politiky.
Dosiahnutý stav i naše zámery, ktoré
budú bezpochyby splnené tak, ako to bolo v období
medzi XIV. a XV. zjazdom, ukazujú celkom jednoznačne,
kde sa vytvárajú všetky potrebné podmienky
pre pevné životné a sociálne istoty
všetkým našim 15 mil. občanom ktorejkoľvek
generácie, a tým aj podmienky pre realizáciu
základných ľudských práv. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem súdruhovi ministrovi Štancľovi.
Pýtam sa poslanca Faila, či je spokojný s
odpoveďou súdruha ministra? (Poslanec Fail: Ano.)
Súdružky a súdruhovia poslanci, ako posledný
písomne prihlásený do rozpravy vystúpi
teraz poslanec Jan Pravda. Prosím ho, aby sa ujal slova.
Poslanec SN J. Pravda: Vážený soudruhu
místopředsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, dovolte mi několik
poznámek k projednávané zprávě.
Zpráva zdůrazňuje, že jeden ze základních
principů života společnosti je princip socialistické
zákonnosti, který formou zákonů a
ostatních právních předpisů
reguluje důležité vztahy v naší
společnosti.
Proto zjištění, že celkový objem
kriminality má klesající tendenci, je potěšitelné.
Tento vývojový trend souvisí s upevňováním
socialistických principů naší společnosti,
ale i s rostoucí úrovní práce orgánů
činných v ochraně jejich oprávněných
zájmů při zajišťování
trvalého rozvoje. I to je dobré zjištění.
Jeden z činitelů, který brání
ještě výraznějšímu snížení
kriminality, je dosavadní podíl recidivy na takové
trestné činnosti, jako jsou krádeže,
podvody, rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví, úmyslné ublížení
na zdraví, výtržnictví apod. Pravda,
pro ochranu zájmů společnosti, poctivých
spoluobčanů a socialistických organizací
jsme v roce 1973 přijali zákon o ochranném
dohledu. Při jeho projednávání jsme
zdůrazňovali, že těžiště
tohoto zákona je nejen v represi a prevenci, ale i v postupné
realizaci celého souboru opatření v oblasti
postpenitenciární péče. Zpráva
se k této myšlence vrací konstatováním,
že ochranný dohled je nutno chápat pouze jako
jeden článek zájmů naší
společnosti o propuštěné občany,
neboť jeho zavedení nenahrazuje ostatní formy
a prostředky péče o občany propuštěné
z vazby a práce s nimi.