Úterý 5. dubna 1977

Na všech dosavadních sudetoněmeckých dnech byly otevřeně vyjádřeny revanšistické územní požadavky a představitelé socialistických států byli napadáni nejhrubším způsobem. Jistě tomu nebude jinak ani letos v Rakousku. Navíc jim přitom bude vyhrávat rakouská hudba a vlát budou z budov rakouské vlajky.

Na celoevropské konferenci v Helsinkách se představitelé zúčastněných států včetně Rakouska zavázali v Závěrečném aktu udělat vše k překonání konfrontace vyplývající z charakteru jejich vztahů v minulosti. Kromě toho v Závěrečném aktu je pevně zafixován princip neporušitelnosti hranic a je přece notoricky známo, že hlavním krédem revanšistů je právě volání po revizi existujících hranic.

Činnost revanšistů je vážnou překážkou v procesu zmírňování napětí v Evropě, brzdí proces normalizace a ztěžuje zlepšení vztahů mezi státy. Sudetoněmecký sraz je proto naprosto neslučitelný s duchem a literou Helsink. Stanovisko rakouské vlády k sudeťákům posiluje dobrodružné stanovisko těch, kteří se nechtějí smířit s výsledky druhé světové války, fakticky ospravedlňuje revanšistické rejdy a je pozůstatkem studené války."

A snad ještě pár slov z jednoho dopisu občana z mého volebního obvodu, který byl 6 let politickým vězněm v koncentračních táborech: "Jako dnes si ještě vzpomínám na anšlus Rakouska Hitlerem. Krátce před námi se stalo obětí expanze nacistického Německa. Netajím se tím, že mě jímá úžas, když si představím, že potomci a zákonití dědicové těch, kdo před bezmála už 40 lety pošlapali nezávislost Rakouska, se tu dnes mají sejít, aby se znovu přihlásili ke svým starým idejím expanze, nenávisti mezi národy a revanše za zákonitou porážku. Což rakouský lid zapomněl na tak vážná historická poučení?"

K tomu bych chtěl dodat, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, že plně sdílím a jsem přesvědčen, že i vy všichni spolu se mnou, hluboké znepokojení a rozhořčení našich občanů vyjádřené v citovaných dopisech a na schůzích, a prosím proto ministra zahraničních věcí, aby k tomu zaujal stanovisko.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Plojharovi.

Mám takový dojem, soudružky a soudruzi, že si zasloužíme přestávku, kromě členů předsednictva Federálního shromáždění, které prosím, aby se shromáždili v místnosti č. 214 ke schůzi předsednictva.

Odpolední jednání bude řídit předseda Sněmovny národů soudruh Hanes. Jako první v pokračující rozpravě vystoupí poslanec Andrš.

Jednání zahájíme - a velmi vás prosím o dochvilnost - ve 13.20 hodin.

(Jednání přerušeno v 11.47 hod.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.20 hod.)

(Řízení schůze převzal místopředseda FS a předseda SN D. Hanes.)

Předsedající předseda SN D. Hanes: Vážené Federálne zhromaždenie, súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, pokračujeme v rozprave k správe generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky o činnosti prokuratúry a súdov pri upevňovaní socialistickej zákonnosti a ich hlavných úlohách po XV. zjazde Komunistickej strany Československa.

Slovo má poslanec Josef Andrš, pripraví sa poslanec Josef Fail.

Poslanec SN J. Andrš: Soudruhu místopředsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, zvláštní pozornost Československé socialistické republiky, Nejvyššího soudu a činnosti prokuratury a soudů při upevňování socialistické zákonnosti a jejich hlavních úkolech po XV. sjezdu Komunistické strany Československa, je také věnována trestné činnosti mladých lidí.

V této souvislosti bych chtěl předeslat, že výchova mladého pokolení a jeho příprava na život a práci v socialistické společnosti není u nás nárazovou záležitostí, ale věcí trvalé a náročné pozornosti celé společnosti, Komunistické strany Československa, státu, společenských a hospodářských organizací. Tato pozornost přináší rok od roku stálé trvalejší výsledky. Na mladého člověka působí nejen politické zřízení, státní ideologie a třídní vztahy, ale i jeho bezprostřední podmínky života, rodina, škola, kolektiv v závodě, na pracovišti a nejbližší sociální prostředí mladých lidí, zejména mládežnické nebo sportovní organizace.

Naše mládež se narodila a vyrůstá ve společnosti, která odstranila základní sociální protiklady tříd a zároveň vytvořila rozsáhlé podmínky pro uplatnění mladých lidí v naší socialistické společnosti. Bezprostředním projevem demokratičnosti naší společnosti jsou rovné možnosti rozvoje, které má mladý člověk v kterémkoliv oboru lidské činnosti. Důkazem toho je jednotná školská soustava uváděná v současné době do života, jejímž konečným cílem je poskytnout veškeré mládeži středoškolské vzdělání.

Mladí lidé mají možnost širokého uplatnění, nemusí mít obavy o existenci a zaměstnání, jsou jim poskytovány rozsáhlé sociální a kulturní vymoženosti, nepoznali sociální nerovnost buržoázní společnosti. Naše mládež se rozvíjí v souladu se zájmy společnosti, která jí poskytuje nezměrné možnosti. Drtivá většina mladých lidí se proto angažuje pro bezprostřední i perspektivní cíle socialismu.

Z praxe i z předložené zprávy generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR je nám všem znám současný stav trestné činnosti mladých lidí. Proto ochrana mladého pokolení před protispolečenskou činností patří mezi prvořadé úkoly naší společnosti.

Čísla hovoří o tom, že kriminalita mládeže se v podstatě již několik let udržuje na stejné úrovni, zhruba představuje 8-10 % celkové kriminality u nás. Ale přesto je třeba se nad touto skutečností vážně zamyslet. Není jistě potěšitelným zjevem, jestliže statistika uvádí, že na osoby ve věku od 15 do 29 let připadá dosud více než polovina z počtu všech známých pachatelů stíhaných pro trestné činy a přečiny. Trestnou činnost mladistvých mají na svědomí především chlapci. Nejčastější jejich trestnou činností je rozkrádání majetku v osobním a socialistickém vlastnictví, neoprávněné užívání motorového vozidla a některé násilné delikty. Vliv alkoholu je u mladých lidí méně častý než u pachatelů dospělých, avšak má rostoucí tendenci především u trestných činů výtržnictví. Na celkovém počtu stíhaných mladistvých se zhruba jednou desetinou podílejí dívky. Specifickým problémem je kriminalita cikánské mládeže. Její podíl na počtu žalovaných mladistvých činil v roce 1975 v České socialistické republice 12,4 % a v Slovenské socialistické republice 25,1 %.

V průběhu roku 1975 bylo prokuratuře oznámeno 13 313 dětí pro protispolečenskou činnost, což je sice o 11,9 % méně než v roce 1971, avšak nemůže nám být tato skutečnost lhostejná, i když vyšší počet oznámených dětí v roce 1975 ve srovnání s rokem 1974 ovlivňuje zejména vyšší početnost populačních ročníků 1960 až 1964 a zvýšená delikvence cikánských dětí. Převážná část dětské delikvence připadá na trestné činy majetkové povahy.

Co je příčinou trestné činnosti mladých lidí a jak zvýšit ochranu mládeže před protispolečenskou činností?

Z dosavadního rozboru vyplývá, že trestné činnosti se dopouštějí několikanásobně více mladí lidé, na něž působí zejména nepříznivé rodinné prostředí, nedostatky ve výchově a některé negativní jevy, proti nimž naše společnost bojuje celou řadou výchovných prostředků. Mezi ně patří i negativní vlivy, pronikající k nám různými cestami ze Západu. Poznatky z trestného postihu ukazují, že přehlížení poklesků, nedostatek společenské kontroly a aktivního zájmu o chování mladých lidí zvyšuje nebezpečí morálního narušení části mladé generace. Mládež svádí k trestné činnosti rovněž porušování pracovní disciplíny, používání alkoholických nápojů a jiné nešvary, s nimiž se setkává někdy na svých pracovištích a v prostředí, kde tráví volný čas.

Srovnáme-li počet odsouzených v kapitalistických zemích, pak je tento nepoměrně vyšší než u nás. Například ve Spojených státech amerických v posledních letech vzrůstá kriminalita mládeže ročně o 15 až 20 %, což v praxi znamená, že se dostane před soud ročně čtyři milióny mladistvých Američanů. Otřesné přitom je, že v celách smrti ve Spojených státech amerických je přinejmenším 15 dětí, které čekají na popravu buď oběšením, zastřelením, na elektrickém křesle nebo v plynové komoře. Napsal tak berlínský list Berliner Zeitung s odvoláním na zprávu západoněmeckého časopisu Bild Zeitung a britského listu Daily Mail. Berliner Zeitung uvádí, že jenom 5 z 50 amerických států zrušilo trest smrti pro mladistvé provinilce. List připomíná, že jenom ve státě Vermont bylo v posledních 100 letech popraveno 125 dívek a chlapců mladších 18 let. Nejmladšímu provinilci, na kterém byl trest smrti vykonán, bylo 14 let.

To v socialistickém právním řádu je nemyslitelné. Ve Velké Británii činila kriminalita mládeže v roce 1963 tři procenta z celkového počtu populace, ve Švédsku v témže roce vysoko překročila dvě procenta. Naproti tomu u nás nedosahovala ani celé jedno procento.

K problematice trestné činnosti mládeže bych uvedl některé poznatky ze svého volebního obvodu. Ochraně mládeže před trestnou činností byla věnována zvláště zvýšená pozornost v okrese Ústí nad Orlicí. Jde o okres, kde byl zpracován dlouhodobý komplexní plán boje s kriminalitou již v roce 1973. Byly uskutečňovány četné besedy v podnicích, v učilištích, pohovory s jednotlivci a tato snaha státních i společenských orgánů Národní fronty se setkává s úspěchem. Podařilo se výrazně snížit kriminalitu mládeže. Preventivně výchovná činnost je organizována okresním národním výborem, okresním výborem Socialistického svazu mládeže a Okresní odborovou radou, které konkrétními opatřeními usilují o snížení trestné činnosti u mladých lidí.

K větší účinnosti v boji proti trestné činnosti mládeže by přispělo důsledné využívání všech zákonů, přijatých v tomto směru našimi nejvyššími zákonodárnými sbory. Například nedostatečně jsou uplatňovány možnosti dané zákonem České národní rady č. 129/1975 Sb., § 43 odst. 2 písm. a) a b), který umožňuje národním výborům napomenutí nezletilého, jeho rodičů a občanů, kteří narušují jeho řádnou výchovu, a dále stanovit dohled nad nezletilým, což by v mnoha případech mohlo předejít spáchání trestné činnosti. V poslední době byl již v okresech Rychnov nad Kněžnou a Ústí nad Orlicí dobudován početný aktiv důvěrníků péče o dítě a mládež při národních výborech. Bylo by však třeba, aby se důvěrníci aktivně chopili všech možností, seznámili se s ustanoveními, potřebnými k této náročné práci a organizovali včasné zásahy.

Bylo by rovněž účelné věnovat preventivně větší pozornost právní výchově mládeže. Mnozí lidé nejsou si vědomi trestnosti svého počínání právě pro neznalost našeho právního řádu. Proto dávám v úvahu, aby osnovy pro výuku na našich školách pamatovaly i na systematickou právní výchovu mládeže.

V obou okresech mého volebního obvodu, v Rychnově nad Kněžnou a Ústí nad Orlicí, je rovněž nedostatečně uplatňován zákon České národní rady č. 129/1975 Sb. v souvislosti s paragrafy 2 a 7 zákona č. 117/1966 Sb. ve znění zákona č. 99/1972 Sb., který dává možnost navrhnout orgánu příslušnému k rozhodování o přídavcích na děti, aby v odůvodněných případech zastavil výplatu této dávky oprávněnému příjemci, a to v případech, nestarají-li se rodiče řádně o děti, nezajišťují-li jejich výchovu a výživu, trpí, že děti nechodí řádně do školy, s čímž bývá často spojena i trestná činnost. Národní výbory by měly být především seznámeny s tím, jak tohoto ustanovení používat a aktivně by měly začít na tomto úseku působit, neboť by se tak zabránilo mnoha škodlivým vlivům působícím na děti a mládež.

Jistě nemůžeme ponechat část mládeže s protispolečenskou činností svému osudu. Vývoj kriminality mládeže potvrzuje, že v omezování protispolečenské činnosti mladých se pozitivně projevují přednosti a možnosti socialistické společnosti, která mladé generaci poskytuje dobré životní perspektivy a sociální jistoty, je schopna neustále zvyšovat vzdělanost a celkovou kulturní úroveň mladých lidí a pozorně a citlivě reagovat na jejich potřeby. Proto péče o zdravý vývoj mládeže, o její výchovu v duchu vědeckého světového názoru a socialistického vlastenectví je prvořadým zájmem státu a celé naší socialistické společnosti.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Andršovi. Ako ďalší hovorí poslanec Josef Fail. Pripraví sa poslanec Zdeněk Zuska.

Poslanec SL J. Fail: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, v našich pracovních kolektivech na závodech považujeme za velikou přednost socialistického zřízení zabezpečení všech občanských práv, která jsou garantována samou podstatou socialismu, politikou našeho socialistického státu. Zejména si ceníme zabezpečení tak významného práva jakým je právo na práci, zajištění pracovních podmínek pro každého občana našeho státu i řadu sociálních vymožeností, zejména příkladnou péči našeho socialistického státu o zdraví pracujících, růst mladé generace, o vývoj rodiny i pozornost, kterou věnujeme důchodcům a další opatření. To jen potvrzuje, že u nás jsou principy ústavy realizovány v každodenním praktickém životě, že nejsou pouhou proklamací.

Byl bych rád, kdyby nám ministr práce a sociálních věcí s. Michal Štanceľ mohl podat bližší informace, jaký je současný stav zaměstnanosti v kapitalistických státech, jak tyto státy zabezpečují jedno ze základních občanských práv - právo na práci, jak jsou v současném kapitalistickém světě zajišťovány základní sociální jistoty pracujících, jak tyto státy plní závazky vyplývající pro ně z mezinárodních úmluv o zabezpečení pracovních a sociálních podmínek života pracujících lidí.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Failovi. Slovo má poslanec Zuska.

Poslanec SL Z. Zuska: Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, projednáváme-li zprávu generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR o činnosti prokuratury a soudů při upevňování socialistické zákonnosti v období po XV. sjezdu Komunistické strany Československa, je namístě připomenout významnou účast národních výborů na řešení problémů v této oblasti.

XV. sjezd KSČ právem zdůraznil, že náš stát jako nástroj vlády dělnické třídy a ostatních pracujících, je státem skutečně demokratickým, přičemž hlavním obsahem socialistické demokracie je aktivní účast pracujících na řízení státu, hospodářství, na řešení otázek života společnosti.

Národní výbory jako významný článek našeho socialistického zřízení, uskutečňují - jako územní orgány státní moci a správy - vládu lidu a spolu se svým statisícovým aktivem jsou školou socialistické demokracie v praxi. Jejich aktivní vliv na prohlubování socialistické zákonnosti se projevuje mnohostranně: hospodářskoorganizátorskou činností, uplatňováním prostředků státního donucení, výkonem kontroly i preventivně výchovnou prací, ať už cestou praktických opatření nebo v rámci masově politické práce.

Socialistická zákonnost je tedy jedním z významných principů činnosti národních výborů a její soustavné prohlubování základní metodou jejich práce. Tak je to také zakotveno ve volebním programu pražské Národní fronty. V celém rozsahu své působnosti musí národní výbory nezbytně respektovat platné právní předpisy a v duchu politiky strany je důsledně uplatňovat. Je třeba vyvozovat praktické závěry ze slov soudruha Gustáva Husáka, který ve zprávě, přednesené na XV. sjezdu Komunistické strany Československa, kriticky poznamenal na adresu národních výborů: "Ne vždy se citlivě reaguje na potřeby a problémy pracujících, stále se ještě setkáváme s projevy formalismu a byrokratismu a někdy i s obcházením zákonů a porušováním právních norem".

Tato téze zdůrazňuje socialistickou zásadu materiálních záruk socialistické zákonnosti, zvláště příznačnou a názorně se projevující v činnosti národních výborů.

Důležitým cílem jejich práce přece je, aby správná usnesení a rozhodnutí nezůstávala na papíře, aby všude tam, kde oprávněné stížnosti upozorní na nedostatky v praktickém provádění bytové či zdravotnické politiky nebo v oblasti životního prostředí, mohla být zjednána účinná a rychlá náprava. Jde o to, aby v praxi byla důsledně zajišťována práva a povinnosti občanů.

Proto je tak naléhavý požadavek koncepční, koordinované a konkrétní práce národních výborů, proto je zcela nezbytné věnovat soustavnou pozornost volebním programům Národní fronty.

V činnosti národních výborů jde zároveň o důsledné uplatňování ustanovení procesně právních předpisů, zejména správního řádu. Výrazně se přitom projevuje stoupající trend pokud jde o počet rozhodnutí zejména místních, městských a okresních či obvodních národních výborů, kde je také těžiště této činnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP