Zpráva generálního prokurátora ČSSR
a Nejvyššího soudu ČSSR uvádí
například za rok 1976 přibližně
500 tisíc rozhodnutí soudů v trestních
a občanskoprávních věcech na území
ČSSR celkem. Pouze v Praze však národní
výbory vydaly v roce 1976 více než 16 tisíc
správních rozhodnutí, více než
21 tisíc opatření a správní
agenda pražských obvodních národních
výborů pokud jde o vydaná rozhodnutí
v I. stolici vzrostla na téměř 220 tisíc
v roce 1976.
Hlavním důvodem zvyšování počtu
věcí projednaných a rozhodnutých národními
výbory je rozšiřování právní
úpravy řady společenských vztahů,
jejich regulace novými právními normami a
zejména růst úkolů a rozhodovacích
činností národních výborů
v jejich organizátorské péči o životní
podmínky a vztahy obyvatel ve specifické, složité
situaci hlavního města.
V podmínkách hlavního města Prahy
je další součástí péče
o prohlubování socialistické zákonnosti
také uvádění nových obecně
závazných nařízení Národního
výboru hlavního města Prahy do života.
Tato závazná nařízení Národního
výboru hlavního města Prahy jsou aktivním,
progresívním a současně stabilizačním
faktorem při rozvoji společenských vztahů
v jednotlivých oblastech života a výstavby
na území hlavního města.
Několik vyhlášek Národního výboru
hlavního města Prahy, vydaných v poslední
době, přispívá v oblasti organizace
k řešení závažného dopravního
problému hlavního města. Došlo například
k úpravě stání a parkování
motorových vozidel v ulicích a veřejných
prostranstvích hlavního města v noční
době. Další vyhláška chce osvobodit
centrum města od parkujících vozidel. Vytváří
zónu kontrolovaného, omezeného parkování
a stání v oblasti Starého Města a
jejím cílem v podstatě je přimět
majitele osobních vozů, aby k cestám do práce
a zpět používali především
městskou hromadnou dopravu. V úzké součinnosti
s orgány Sboru národní bezpečnosti
připravujeme rozšíření takových
zón do oblasti Nového Města a dalších
částí městského centra.
Součástí tohoto souboru opatření,
které vhodně doplňuje rozsáhlou investiční
činnost aktivními, organizačními zásahy,
je i obecně závazné nařízení,
které řeší zásobování
centra Prahy v noční době. Zvláštní
opatření si vyžádá chystaná
stavební uzávěrka Václavského
náměstí, s níž počítáme
od září 1978, kdy začne provoz na
druhé linii pražského metra.
Významným, i když ne jediným měřítkem
úspešného procesu zkvalitňování
rozhodovací činnosti pražských národních
výborů, je pokles počtu odvolání
v oblasti správního řízení.
Jejich počet se v posledních sedmi letech snížil
zhruba o polovinu, přičemž počet zrušených
nebo změněných rozhodnutí klesl o
60 %. Počet vydaných mimořádných
opravných prostředků se v témže
období snížil o více než 76 %,
přičemž počet mimořádných
opravných prostředků, kterým bylo
vyhověno, klesl o 52 %.
Výsledkem systematického procesu úsilí
o zvyšování kvality řízení
ve správní činnosti pražských
národních výborů je skutečnost,
že zjišťované nedostatky (na tomto úseku
převážně formálního charakteru)
se dotýkají poměrně malé části
rozsáhlé rozhodovací činnosti.
Správní řád a ostatní procesně
právní normy jsou uplatňovány stále
důsledněji, občanům je poskytována
možnost vyjádřit se k podkladům vydávaných
rozhodnutí a pozornost je věnována nejen
věcně správnímu rozhodování,
ale také dodržování zákonných
lhůt pro vydání rozhodnutí.
V některých případech, a nepochybuji
o tom, že se s tím setkávají všichni
soudruzi poslanci a poslankyně, například
tam, kde rozhodují odbory bytového hospodářství
a výstavby, občané vytýkají
správním orgánům nepružnost řízení
a jeho zdlouhavost. Poukazují kupříkladu
na pomalost řízení v případech
zrušení práva užívat byt pro jeho
nadměrnost. Podle platných právních
předpisů je však nutno občanu, jehož
byt je nadměrný, dát možnost výměny
za byt, odpovídající rozlohou počtu
jeho uživatelů. Teprve pak správní orgán
ruší právo uživatele nadměrného
bytu. Proti tomuto rozhodnutí se lze odvolat. Jakmile rozhodnutí
nabude právní moci, přistupuje správní
orgán, popřípadě i prostřednictvím
soudu, k jeho výkonu. Proti jednotlivým úkonům
a opatřením ve vykonávacím řízení
je možno podat námitku. I proti přidělení
náhradního bytu, jehož přiměřenost
je podmínkou a předpokladem pro vyklizení
nadměrného bytu, se může občan
odvolat. Řízení v těchto případech,
využije-li občan všech možností k
opravným prostředkům v posledních
dnech lhůty, může trvat šest i více
měsíců.
Mluvil jsem, soudružky a soudruzi, o nadměrných
bytech. Obdobně jsou zákonem zaručena a v
praxi respektována práva občanů i
v případech, kdy jde o vystěhování
z bytu, do něhož se někdo nastěhoval
protiprávně, nebo tam, kde jde o vystěhování
z bytu z důvodu státního zájmu.
Ve všech těchto případech, které
všechny - samozřejmě v různé
intenzitě - mají svůj politický aspekt,
je nutno věcně správná zákonná
rozhodnutí prosazovat pevně, důsledně
a přísně respektovat lhůty i práva
občanů.
Přímo se vnucuje srovnání s bytovou
problematikou metropolí buržoazních států.
V Paříži je v současné době
neobsazeno 80 tisíc bytů I. kategorie, ve Vídni
60 tisíc. Desítky tisíc dělnických
rodin, pro něž je výše nájemného
v těchto kvalitních bytech nedostupná, se
tísní v nevyhovujících prostorách.
A kde se zaváhá s placením, tam státní
moc důrazně a bezohledně zasáhne,
ať už v Mnichově nebo jinde, ve prospěch
vlastníka.
Významným faktorem při prohlubování
reálných záruk socialistické zákonnosti
a respektování práv občanů
v činnosti národních výborů
je práce poslanců všech zastupitelských
sborů. Poslanci mají právo a jsou povinni
kontrolovat činnost státního aparátu.
Ke zkvalitnění práce národních
výborů přispívá i důsledné
vyřizování záležitostí
občanů, zvyšování informovanosti
o jejich právech a povinnostech a zvýšení
kontroly nadřízených, především
volených orgánů: komisí, rad a plenárních
zasedání národních výborů.
Národní výbory musí, jako nezbytný
předpoklad prohlubování socialistické
zákonnosti, cílevědoměji přispívat
ke zvyšování kázně a disciplíny
občanů, vést je k uvědomělému
a dobrovolnému dodržování zákonů
a jejich aktivnímu prosazování. Vycházejí
přitom z poznání, že vedle pokračujících
změn třídně sociální
struktury společnosti, rozvoje vědeckotechnické
revoluce, růstu životní úrovně,
rozvoje socialistického humanismu a dalších
faktorů, přispívá také socialistická
zákonnost významným způsobem k formování
socialistického způsobu života.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Zuskovi.
Súdružky a súdruhovia poslanci, o slovo sa
prihlásil minister zahraničných vecí
ČSSR s. Bohuslav Chňoupek, aby odpovedal na dotaz
poslanca Kalkusa, ako posudzuje Federálne ministerstvo
zahraničných vecí snahy politických
kruhov USA, o ktorých poslanec Kalkus hovoril vo svojom
dotaze, a na dotaz poslanca Plojhara k chystanému zrazu
sudetských Nemcov vo Viedni a k tomu, aké kroky
hodlá podniknúť naše Federálne
ministerstvo zahraničných vecí, aby nedošlo
k tomuto hrubému narušeniu vzájomných
vzťahov i medzinárodných záväzkov
Rakúska ako neutrálneho štátu.
Udeľujem slovo súdruhovi ministrovi Chňoupkovi.
Ministr zahraničních věcí ČSSR
B. Chňoupek: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci! Ministrovi zahraničných vecí v
rozprave k 3. bodu tohto programu boli položené dve
otázky.
Dovoľte mi, aby som v odpovedi na prvú, položenú
poslancom Kalkusom, zaujal stanovisko k pokračujúcim
pokusom niektorých západných kruhov zneužiť
problematiku ľudských práv na hrubé
a neprípustné zasahovanie do vnútorných
záležitostí ČSSR, ako aj ďalších
socialistických krajín.
Chcem sa zaoberať predovšetkým ich tvrdením,
že problematika ľudských práv bola akoby
vyňatá z vnútornej právomoci štátov
a ich zvrchovaných práv, lebo práve na základe
tejto umelo vykonštruovanej a neudržateľnej tézy
si predstavitelia niektorých západných štátov
osobujú právo otvorene zasahovať pod zámienkou
údajného nedodržiavania ľudských
práv do vnútorných záležitostí
socialistických krajín vrátane ČSSR,
prenášať tieto otázky do medzištátnych
vzťahov, a tak brzdiť proces zmierňovania politického
napätia. Pričom to považujú div nie za
akúsi svoju povinnosť. Jedným slovom, chceli
by nás a ostatné socialistické štáty
učiť žiť podľa svojích predstáv,
podľa svojho chápania slobody, svojej demokracie a
svojich ľudských práv. Takéto lekcie
nám chcú dávať, ak to s. Kalkus správne
pripomenul, predovšetkým z Washingtonu.
My u nás, v Československu, vychádzame v
nazeraní na túto otázku z jediného
správneho stanoviska - že každý štát,
ako to vyplýva aj zo Záverečného aktu
Helsínk a zo všetkých všeobecne uznávaných
medzinárodných noriem, má právo slobodne
si voliť a rozvíjať svoj politický, sociálny
a kulturny systém, ako aj právo ustanoviť si
svoje vlastné zákony a predpisy. Povinnosťou
všetkých štátov je tieto zvrchované
práva navzájom rešpektovať.
Preto je celkom prirodzené, že každý štát
si ustanovuje také zákony a také predpisy,
a to sa týka aj oblasti ľudských práv,
ktoré zodpovedajú zásadám jeho spoločenského
zriadenia.
V tejto súvislosti sa žiada osobitne zdôrazniť,
že zabezpečenie ľudských práv a
slobôd je obsahom našej socialistickej demokracie a
plne zodpovedá aj zásadám aj cieľom
zakotveným v Charte OSN vo Všeobecnej deklarácii
ľudských práv, v paktoch a ľudských
právach a napokon aj v helsinskom Záverečnom
akte.
Trváme na tom, že rozdielne chápanie ľudských
práv a slobôd, ktoré pramení z rozdielneho
spoločenského zriadenia, v žiadnom prípade
nemôže byť zámienkou pre zasahovanie do
vnútorných záležitostí iných
štátov. Preto nemôžeme nikdy pripustiť,
aby niekto pod touto zámienkou zasahoval do našich
záležitostí a vnucoval nám svoje poňatie
a predstavy, ktoré náš pracujúci ľud
odmieta, pretože ich už v buržoáznej republike
pocítil sám na sebe a tiež preto sa slobodne
rozhodol pre budovanie nového socialistického poriadku.
A ak sa niekto chce pri týchto pokusoch odvolávať
na akési medzinárodnoprávne konštrukcie,
dovoľte súdružky a súdruhovia, aby som
povedal niekoľko slov k tomu, ako sa veci v skutočnosti
majú.
Ako je všeobecne známe, iba štát vo svojej
ústave a vo svojich zákonoch a právnych predpisoch
môže reálne zabezpečiť všestranné
práva svojich občanov. Preto nemôže byť
ani najmenších pochybností o tom, že z
hľadiska noriem súčasného medzinárodného
práva patrí oblasť zabezpečovania ľudských
práv medzi suverénne práva štátu
a že teda zasahovanie do vnútorných záležitostí
iných štátov pod kepienkom tzv. "ochrany
ľudských práv" je neprípustné
a príkro protirečí Charte OSN a všeobecne
uznávaným medzinárodnoprávnym normám.
Nikto nemôže poprieť fakt, že nikde v Charte
OSN nie sú proti sebe postavené ľudské
práva a suverénne práva štátu.
Nie je to tak ani v ďalších dokumentoch, ktoré
definujú ľudské práva, či už
je to Všeobecná deklarácia ľudských
práv z roku 1948 a najmä pakty o ľudských
právach alebo ustanovenia Záverečného
aktu Konferencie o bezpečnosti a spolupráci v Európe,
o ktorých by som sa chcel ešte neskôr zmieniť.
Iba v prípade, že štát hrubo a systematicky
porušuje ľudské práva a nedodržiava
základné princípy ustanovené medzinárodným
právom a výslovne tými medzinárodnými
dokumentmi, o ktorých som hovoril, prestáva byť
otázka ľudských práv jeho výlučnou
vnútornou záležitosťou a stáva
sa predmetom oprávneného záujmu medzinárodného
spoločensva. Prečo?
Predovšetkým preto, že hrubé porušovanie
ľudských práv, akého sa dopúšťajú
fašistické a rasistické režimy napr. v
Juhoafrickej republike, v južnej Rodézii, v Chile,
Izraeli a inde, vedie k narúšaniu zásad priateľských
vzťahov a mierovej spolupráce medzi štátmi
a svojimi dôsledkami vytvára konfliktné situácie,
ktoré ohrozujú medzinárodný mier a
bezpečnosť. Preto sa aj OSN a jej orgány sústavne
zaoberajú prípadmi hrubého porušovania
ľudských práv v uvedených štátoch
a prijímajú proti nim opatrenia na medzinárodnej
úrovni.
Náš socialistický štát disponuje
širokou materiálnou základňou, ktorá
je v stave zabezpečiť maximálny, trvalý
a všestranný rozvoj všetkých práv
a slobôd nášho ľudu, čo vyplýva
zo samotnej podstaty nášho socialistického
zriadenia. Preto aj ČSSR ratifikovala všetky príslušné
medzinárodné dokumenty, ktoré potvrdzujú
a garantujú základné ľudské práva
a slobody, menovite obidva pakty o ľudských právach
- Pakt o občianskych a politických právach
a Pakt o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych
právach. ČSSR presne a dôsledne plní
tieto medzinárodné dokumenty. Nie je pritom bez
zaujímavosti, že obidva tieto dokumenty vypracovala
a potom prijala väčšina členských
štátov OSN z iniciatívy práve socialistických
krajín. Aj to je dôkaz, že naše socialistické
spoločenské zriadenie dôsledne háji
ľudské práva a slobody, pretože je v stave
v plnom rozsahu materiálne zabezpečiť ich praktickú
realizáciu.
Pred ratifikáciou uvedených paktov vláda
ČSSR pozorne preskúmala, či ustanovenia československého
právneho poriadku a naša československá
prax sú s nimi v súlade. Ako sa mnohí z vás
iste pamätáte, vyplynul z tohto rozboru záver,
ktorý potvrdila aj správa ústavnoprávnych
výborov Federálneho zhromaždenia, že úprava
týchto práv v československom právnom
poriadku predstihuje po obsahovej stránke v mnohom úroveň
ustanovenú týmito paktami, ktoré v prevažnej
miere obsahujú len známy štandard.
Pre súčasnú nepriateľskú kampaň,
ktorú vedú proti socialistickým krajinám
sily Západu, je typické, že mnohé západné
krajiny - vrátane USA - ktoré dnes prejavujú
také obavy o ľudské práva a slobody
v ČSSR, samotné nielenže doteraz neratifikovali
pakty o ľudských právach, ale dokonca ani také
závažné medzinárodné dokumenty
z oblasti ľudských práv, ako sú dohody
o trestaní apartheidu, o zabránení zločinu
genocídy alebo dohody o nepromlčaní vojnových
zločinov proti ľudskosti. A plne súhlasím
aj s názormi súdruhov poslancov, že by bolo
na mieste, aby sa tí, ktorým tak ležia na srdci
ľudské práva v ČSSR, zamysleli predovšetkým
sami nad týmito skutočnosťami.
Neobstoja ani pokusy zneužiť na zasahovanie do vnútorných
záležitostí ČSSR a ďalších
socialistických krajín aj Záverečný
akt Konferencie o bezpečnosti a spolupráci v Európe.
Pokiaľ ide o princíp VII deklarácie Záverečného
aktu, ktorým sa spravujú vzťahy medzi zúčastnenými
štátmi, môžeme konštatovať, že
tento princíp hovoriaci o ľudských právach
svedomite plníme, podobne ako iné záväzky
vyplývajúce z medzinárodného práva,
ako ustanovuje princíp X deklarácie.
Z našej strany však chceme pripomenúť, že
deklarácia obsahuje i iné princípy, medzi
iným aj princíp VI, ktorý podobne ako Charta
OSN ustanovuje, že signatárske štáty Záverečného
aktu Konferencie o bezpečnosti a spolupráci v Európe
sa zdržia akéhokoľvek priameho alebo kolektívneho
zasahovania do vnútorných alebo zahraničných
záležitostí, ktoré spadajú do
vnútroštátnej právomoci iného
zúčastneného štátu.
Chcel by som pripomenúť i princíp I deklarácie,
v ktorom sa zdôrazňuje, že zúčastnené
štáby budú navzájom rešpektovať
svoju zvrchovanú rovnosť a individualitu, ako i všetky
práva, ktoré z ich zvrchovanosti vyplývajú.
A tento princíp súčasne ustanovuje právo
štátu určovať si svoje vlastné
nariadenia. Pod tieto princípy, ako aj pod ostatné
ustanovenia Záverečného aktu sa slávnostne
podpísali najvyšší predstavitelia 35 zúčastnených
štátov Konferencie v Helsinkách, vrátane
predstaviteľov USA. Môžem s plnou zodpovednosťou
vyhlásiť, že týmito princípmi sa
spravujú nielen socialistické štáty,
ale aj väčšina západných účastníkov
Konferencie o bezpečnosti a spolupráci v Európe,
ktorých predstavitelia nám to v našich rokovaniach,
konzultáciách, ako i pri iných príležitostiach
potvrdzujú. A tí, čo rozpútavajú
kampane proti Československu a iným socialistickým
krajinám, tí, čo by radi zneužili otázku
ľudských práv na otvorené zasahovanie
do vnútorných záležitostí iného
štátu, si musia uvedomiť, že objektívne,
nech sa akokoľvek zaprísahavajú o opaku, narušujú,
brzdia a podkopávajú proces zmierňovania
napätia, ktorý je jedinou, ako hovoríme, alternatívou
medzinárodného vývoja v súčasnej
nukleárnej epoche.
Je očividné, že tieto kampane zhoršujú
politickú atmosféru, v ktorej - ako to ukázali
aj rozhovory nového štátneho tajomníka
USA Vance v Moskve minulý týždeň - sa
sťažuje možnosť nájsť navzájom
prijateľné riešenie takých, pre ľudstvo
životne dôležitých otázok, ako je
základné ľudské právo žiť
v mieri a z neho vyplývajúca nutnosť obmedziť
zbrojenie a prispieť k všeobecnému a úplnému
odzbrojeniu. Títo ľudia hazardujú s oným
cenným priaznivým politickým ovzduším,
ktoré sa vytvorilo v Európe po Helsinkách
ako základňa pre ďalší krok na
ceste k zaisteniu mieru a bezpečnosti v Európe i
vo svete.