Zaměření trestní politiky nelze však
chápat obecně jen jako požadavek dalšího
a zejména ne mechanického zpřísňování
trestů. Například u osob, které se
dostaly poprvé do rozporu se zákonem nebo nejsou
vážně morálně narušeny,
je namístě uplatňovat takový trestní
postih, v němž převažuje výchovný
prvek nad prvkem represívním.
Hovoříme-li o činnosti soudů v oblasti
trestního práva, vycházíme z té
skutečnosti, že většinou naši občané
se soudem nepřicházejí do styku, protože
zákony dodržují. Trestní represe směřuje
proti těm jednotlivcům, kteří svými
skutky ohrožují práva a zájmy občanů
a tím i celé společnosti. I v tom se projevuje
humanismus socialistického práva a našeho společenského
zřízení, které zaručuje každému
jednotlivci účinnou ochranu před kriminálními
a asociálními živly.
Buržoazní propaganda v poslední době
často mluví o tom, že prý soudně
i mimosoudně pronásledujeme tak zvané "odlišně
smýšlející" u nás.
Především je třeba zdůraznit
- a to je věc, kterou si naprostá většina
našich občanů spontánně uvědomuje
- že ústava naší republiky a celý
na ni navazující právní řád
garantují široké politické svobody a
občanská práva každému jednotlivci.
Nejde jenom o základní občanská práva,
ale celou řadu dalších práv, jejichž
prostřednictvím dostávají politické
svobody reálný a praktický obsah. Připomeňme
zde např. právo na práci. Občanská
práva a svobody občané také plně
uskutečňují. Široká aktivita
občanů ve všech oblastech společenského
života se stala charakteristickým rysem naší
současnosti.
V souladu s ústavou, o jejíž dodržování
přísně dbají i soudy a ostatní
státní orgány, nikdo nemůže být
ani trestně, ani administrativně stíhán
za své přesvědčení. Občané
mohou být stíháni jen za naprosto konkrétní
trestné činy, přečiny nebo přestupky.
Co je trestným činem, přečinem nebo
přestupkem, není ponecháno na libovůli
o tom rozhodujícího orgánu, ale je přímo
konkrétně uvedeno v zákoně. Československé
právo zde nepřipouští žádnou
analogii nebo rozšířený výklad,
a soudy a jejich dozorové orgány důsledně
střeží, aby tyto zásady, vyvěrající
z přísného a přesného dodržování
zákonnosti, byly důsledně dodržovány.
Neméně společensky významná
byla po XIV. sjezdu KSČ i činnost soudů na
občanskoprávním úseku a činnost
státních notářství. Soudy zde
chrání důležitá práva
a svobody občanů a práva a chráněné
zájmy státních, družstevních
a jiných společenských a hospodářských
organizací.
Soudy nejen svým rozhodováním, ale i preventivně
výchovnou činností napomáhají
k upevňování socialistického právního
vědomí občanů a přispívají
tak k vytváření takových postojů
občanů, které jsou nesmiřitelné
k porušování zákonů a ostatních
právních předpisů.
Nelze přehlížet, že úspěšné
plnění úkolů hospodářského
a sociálního rozvoje společnosti v rozhodující
míře závisí na lidech, na jejich vůli
překonávat překážky a pracovními
výkony i občanskou aktivitou dát společnosti
co nejvíce může jednotlivec poskytnout. Postoje
občanů ovlivňují kromě jiného
i vyrovnané osobní, pracovní, rodinné
a ostatní vztahy občanů, a také skutečnost,
že občané nejen využívají
svých práv, ale jak plní své povinnosti,
jaký vnitřní vztah mají k socialistické
společnosti.
I zde mohou soudy nejen rozhodováním, ale i preventivně
výchovnou činností ještě více
přispívat k vytváření příznivých
vztahů mezi lidmi a k upevňování takových
postojů, které jsou nesmiřitelné k
porušování zákonů.
Hovoříme-li o příštích
úkolech, musíme ještě více docenit
význam právní výchovy pracujících
jako součásti širokého kulturně
výchovného působení. Jistěže
nechceme naše občany školit na právníky,
ale máme zájem na tom, aby občané,
a to platí zejména o mladé generaci, znali
smysl našich zákonů a cíle, které
sledují.
Významným úkolem soudů je vytváření
příznivých podmínek pro rozvoj rodiny
jako základní jednotky společnosti, pro zdravý
tělesný a duševní vývoj dětí
a jejich výchovu v duchu socialistické morálky.
Projednávání jednotlivých případů
a rozhodování o nich je bezprostředně
spjato s každodenním životem občanů,
s jejich problémy a starostmi. Proto soudy více
usilují o to, aby ještě více pronikly
do řešené problematiky občanů
a aby pak správně rozhodly.
Nepoměrně větší množství
možnosti účinného vlivu na rodinné
vztahy má preventivní působení. Například
statistika o rozvodech ukazuje na závažnost problematiky,
kde nikoliv jen soudy, ale především společenské
organizace a národní výbory mohou vykonat
v budoucnu ještě mnoho záslužné
práce.
Zvýšené nároky i na občanské
soudní řízení klade zájem na
ochraně socialistické ekonomiky. Jde nám
všem, a soudy k tomu musí ještě více
celkovou činností přispět, o kvalitnější
výrobu, zlepšování pracovních
podmínek, dodržování pracovní
kázně, využívání kvalifikace
pracovníků a účelné nakládání
se společenskými hmotnými zdroji.
Rozhodování o důležitých zájmech
občanů, mezi které patří rovněž
rozhodování o právech na ochranu bezpečnosti,
života a zdraví pracovníků a také
rozhodování o důležitých občanských
právech, věnují soudy zvýšenou
pozornost.
Především je třeba zdůraznit,
že již sám právní řád
zabezpečuje ucelenou ochranu všech těchto práv
a oprávněných zájmů. Jestliže
v konkrétním případě došlo
k porušení těchto práv, není
pro občana socialistického státu ani společenským,
ani majetkovým problémem dovolat se ochrany před
státními orgány a zejména před
soudy.
Zpráva, která je předmětem dnešního
jednání, ukazuje, že výklad a uplatňování
právních předpisů ve své konkrétní
podobě plní účel sledovaný
právním řádem. Lze to říci
i přesto, že v množství občanskoprávních
a trestních případů, které
soudy koždoročně rozhodují, může
dojít a dochází v jednotlivých případech
i k některým nedostatkům. Co však je
v tomto směru rozhodné, je skutečnost, že
některá pochybení ve vztahu k naprosté
většině správných rozhodnutí
nemohou nic změnit na celkové úrovni rozhodovací
činnosti, která vychází z objektivně
zjištěného skutkového stavu a vyvozuje
z něho zákonné a spravedlivé závěry.
Jestliže v některých případech
dojde k pochybení, napravují nesprávná
rozhodnutí vyšší soudy.
Náročnost úkolů socialistické
justice v období po XV. sjezdu Komunistické strany
Československa vyžaduje další soustředěné
a cílevědomé úsilí všech,
kteří se na plnění těchto úkolů
podílejí. Na základě rozpracovaných
závěrů sjezdu na podmínky svého
pracoviště soudci, státní notáři
a ostatní pracovníci justice pod vedením
Komunistické strany Československa uskutečňují
záměry její právní politiky.
Aby dosáhli lepších výsledků,
využívají rezerv, které existují
jak v preventivní, tak i v rozhodovací a v ostatní
činnosti soudů a státních notářství.
Proto zaměřují pozornost především
na předcházení protispolečenským
skutkům a sporům, na účinnou preventivní
práci a na součinnost s ostatními státními
orgány a společenskými organizacemi. Zaměřuji
se také na účinnější výkon
takové činnosti, kterou lze působit na odstraňování
nedostatků, zjištěných v práci
orgánů nebo organizací a především
pak na zvýšení úrovně vlastního
řízení jak v trestních, tak v občanskoprávních
věcech a zvýšení úrovně
řízení před státním
notářstvím.
V působnosti soudů a státních notářství
je široká oblast společenských vztahů.
Není možné v úvodním slově
zabývat se všemi stránkami činnosti
justice na úseku socialistické zákonnosti.
Šířeji je tato činnost rozebrána
v písemné zprávě, která byla
projednávána ve výborech Sněmovny
lidu a Sněmovny národů a kterou máte
k dispozici.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, právo a zákonnost mají vždy
v životě socialistické společnosti významnou
úlohu jako jeden z pilířů socialistické
státnosti. Tuto úlohu má právo a zákonnost
v nemenší míře i v současném
období budování rozvinuté socialistické
společnosti.
Jsme zajedno, že dosavadní projednávání
otázek, které souvisí s dalším
upevňováním socialistické zákonnosti,
má být podnětem nejen k tomu, abychom kriticky
zhodnotili, co jsme na tomto úseku ve prospěch naší
společnosti udělali a čeho jsme dosáhli,
ale také abychom vytyčili konkrétní
cesty a účinnější prostředky
ke splnění náročných úkolů,
které nám v oblasti socialistické zákonnosti
stanovil XV. sjezd Komunistické strany Československa.
(Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji s. Ondřejovi.
Písemná předložená zpráva
generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího
soudu ČSSR byla projednána výbory ústavně
právními, brannými a bezpečnostními,
pro průmysl, dopravu a obchod, pro zemědělství
a výživu a pro sociální politiku v obou
sněmovnách. Všechny výbory pověřily
přednesením společných zpravodajských
zpráv předsedy výborů ústavně
právních.
Slovo má nyní společný zpravodaj výborů
Sněmovny národů poslanec Vladimír
Mařík.
Společný zpravodaj výborů SN V.
Mařík: Soudruhu předsedo, soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, vážení
hosté, v souladu se svou ústavní funkcí
přistupuje Federální shromáždění
podle článku 106 a Ústavy ČSSR k systematickému
projednávání a kontrole stavu socialistické
zákonnosti, aby jako nejvyšší zákonodárce
bylo též důsledným strážcem
ústavnosti a zákonnosti v naší socialistické
společnosti.
Společná schůze sněmoven se může
opřít o výsledky projednávání
zprávy generálního prokurátora ČSSR
a Nejvyššího soudu ČSSR v pěti
výborech Sněmovny národů, které
jim věnovaly soustředěnou pozornost. Federální
shromáždění může vzít
na vědomí s kladným hodnocením skutečnost,
že v intencích právní politiky strany
pokračuje proces upevňování socialistické
zákonnosti a že byly dosaženy další
pozitivní výsledky. Oceňujeme, že federální
vláda a její orgány věnují
plnou pozornost a soustředěné úsilí
dodržování socialistické zákonnosti.
Celou soustavou orgánů státu a společenských
organizací je chráněna politická moc
lidu, bezpečnost státu a jsou zajišťovány
ústavní svobody a práva lidu. Ve zvýšené
míře se dbá na dodržování
právních povinností občany, státními
orgány a společenskými organizacemi. Poslanci
v rozpravě ve výborech vycházeli z přímého
ztotožnění našeho pracujícího
lidu s politikou komunistické strany, ze širokého
proudu socialistického uvědomění pracujícího
lidu, který znovu veřejně prokazuje, že
je oddán obhajobě socialismu proti jakémukoliv
pokusu o narušování socialistických
hodnot a jejich znevažování.
Ani sebevětší buržoazní konjunkturální
reklama s lidskými právy nezakryje holou skutečnost,
že bezpráví, hromadná nezaměstnanost,
sociální nerovnost, rasová, politická
i národnostní diskriminace, potírání
odborových svobod a nerovný přístup
ke vzdělání obnažující
až na dřeň kosti protilidovou a nelidskou podstatu
imperialismu. Ale naše dělnická třída,
družstevní rolnictvo a inteligence si nade vše
váží vysoce vznešeného lidského
práva - práva na práci, za něž
bojovalo od svého vzniku komunistické hnutí.
Náš lid si je vědom, že všechna socialistická
politická práva, občanské svobody,
demokratické vymoženosti, sociální a
kulturní práva, skutečná rovnost občanů,
jsou výsledkem vítězství lidu vedeného
komunistickou stranou nad kapitalistickým protilidovým
řádem. Náš stát svým právním
řádem nejen naplňuje, ale v mnoha směrech
překračuje závazky, které pro něj
vyplývají z ratifikace mezinárodních
úmluv.
Zajištění všech práv a socialistických
předností je pochopitelně podmíněno
i povinnostmi a odpovědností jednotlivců
a hospodářských organizací řídit
se právními normami, nemají-li se tyto vymoženosti
obrátit v opak. Nikdo se nemůže vymykat z dodržování
socialistického právního řádu
a musí v případě jeho narušení,
obcházení či oslabování počítat
se sankcemi, které na ochranu a realizaci zákonů
právní řád požaduje.
Mezi státními orgány připadá,
pokud jde o socialistickou zákonnost a její dodržování,
specifické místo a poslání orgánům
justice a prokuratury. Výbory sněmovny se shodly
na postulátu, aby náročné úkoly
těchto orgánů byly doprovázeny též
aktivní podporou a účastí občanů
na veřejné správě, na třídní
ochraně společenského řádu
a státu, veřejného pořádku,
na rozvíjení forem socialistické demokracie.
Mezi jejím rozšiřováním a upevňováním
socialistické zákonnosti existuje vzájemná
souvislost. Socialistická demokracie rozvíjí
zájem občanů na realizaci jejich práv
a svobod a na dodržování povinností
a právního řádu; na druhé straně
socialistická zákonnost jako záruka práv
a povinností je jednou ze základních podmínek
samotné socialistické demokracie.
Avšak na zákonnost nelze pohlížet jen
jako na systém záruk a atmosféru právní
ochrany vytvářené kolem občanů
a vnášené jaksi "shora". I občané
sami musí více dbát o dodržování
právních norem, zásad společenského
soužití, čelit vzniku různých
protispolečenských jevů a chránit
veřejný majetek. Jestliže občané
plným právem žádají a očekávají,
že vláda a státní orgány nepřipustí
žádné projevy právního nihilismu
a podceňování práva, pak musí
sami více aktivně působit proti lhostejnosti
a občanské netečnosti k porušování
právního řádu a čelit různým
jevům narušujícím zákonnost a
oslabujícím hospodářství a
jiné společenské zájmy.
Někteří jednotlivci si představují
socialistickou demokracii jako "služebníka"
jejich vlastních sobeckých, příživnických
praktik, či by ji chtěli zneužívat k
oslabování pracovní kázně nebo
dokonce ke znevažování a poškozování
socialistických hodnot a chtějí si tak přizpůsobit
široký prostor naší demokracie k obrazu
svému, k jakési "pseudodemokracii", na
níž chtějí parazitovat. Otevřeně
říkáme, že to jsou postoje a chování
socialismu cizí, nepřijatelné a vůči
němu až nepřátelské. jestliže
oceňujeme pracovní obětavost a statečnost,
měli bychom více oceňovat i občanskou
statečnost v boji za celospolečenské zájmy.
Uplatňování socialistické zákonnosti
nachází hybné páky v aktivním
působení občanů, jež se projevuje
nejen v účasti na veřejných věcech,
na státní správě, v pracovním
procesu, ale i na výkonu soudnictví. K zapojení
stále většího počtu občanů
na správě společnosti dochází
prostřednictvím společenských organizací
sdružených v Národní frontě.
Princip aktivní účasti občanů
na prosazování zákonnosti nachází
svůj výraz především v činnosti
národních výborů a komisí národních
výborů.
Komise pro ochranu veřejného pořádku
se vžily, mají svoji oprávněnost získanou
spravedlivým řešením problémů
a je třeba je dále podporovat.
Na výkonu soudnictví se podílí kolem
25 tisíc soudců z lidu, což představuje
významnou formu socialistické demokracie. Tento
spolupodíl soudců z lidu v justiční
oblasti se rozšiřuje do jejich preventivně
výchovné činnosti při spolupráci
s národními výbory a společenskými
organizacemi.
Dosavadní zkušenosti plně prokazují,
že naši soudci obstáli ve významném
společenskopolitickém poslání, vykonali
záslužnou práci a že naše soudnictví
jako součást třídního výkonu
státní moci zkvalitnilo své spravedlivé
rozhodování, zvýšilo autoritu a důvěru
občanů v socialistickou justici a vliv na upevňování
socialistické zákonnosti.
V trestní politice považují výbory SN
za správné zvýšit atmosféru nesmiřitelnosti
s jakoukoliv trestnou činností, nedovolit, aby nutná
diferenciace i nutný citlivý přístup,
jak o něm ostatně hovořil i předseda
Nejvyššího soudu, nebyly nikdy v praxi obětovány
liberálnímu postoji v rozhodovací činnosti
soudů, zejména půjde-li o postih recidivistů,
pachatelů trestných činů násilné
povahy a škůdců socialistické ekonomiky
a našeho socialistického zřízení.
Právě naše zřízení umožňuje
prohlubovat součinnost mezi soudy a ostatními státními
orgány činnými v trestním řízení,
národními výbory a společenskými
organizacemi. V tomto společném úsilí
pak můžeme účinněji zatlačovat
jevy kriminality, prohloubit vědomí, že s trestnou
činností se nikam nedojde, a přitom můžeme
otevírat prostor pro výchovný vliv a účast
pracovních kolektivů v trestním řízení.
Je proto třeba prohloubit spolupráci mezi orgány
činnými v trestním řízení
a společenskými organizacemi, a postupovat zde s
odpovědnou uvážlivostí a diferenciací
případů podle celospolečenského
zájmu.
Společenské organizace by měly více
projednávat v kolektivech dělníků
a družstevních rolníků převzetí
záruky za nápravu obviněného, u kterého
jsou předpoklady, že se působením kolektivu
napraví. Měla by se rozvinout i péče
o ty, kdož se vracejí z výkonu trestu a za
pomoci např. brigád socialistické práce
pomáhat jejich opětnému zařazení
do občanského života.
Ve výborech jsme se dále ztotožnili s hodnocením,
že prokuratura odpovědně vykonává
své zákonné funkce. Prokurátorský
dozor by se měl i nadále ve větším
rozsahu zabývat stavem bezpečnosti práce,
příčinami havárií, velkých
požárů, vážných pracovních
a hromadných pracovních úrazů i vyvozováním
závěrů a též situací v
odškodňování pracovních úrazů.