Úterý 5. dubna 1977

Zaměření trestní politiky nelze však chápat obecně jen jako požadavek dalšího a zejména ne mechanického zpřísňování trestů. Například u osob, které se dostaly poprvé do rozporu se zákonem nebo nejsou vážně morálně narušeny, je namístě uplatňovat takový trestní postih, v němž převažuje výchovný prvek nad prvkem represívním.

Hovoříme-li o činnosti soudů v oblasti trestního práva, vycházíme z té skutečnosti, že většinou naši občané se soudem nepřicházejí do styku, protože zákony dodržují. Trestní represe směřuje proti těm jednotlivcům, kteří svými skutky ohrožují práva a zájmy občanů a tím i celé společnosti. I v tom se projevuje humanismus socialistického práva a našeho společenského zřízení, které zaručuje každému jednotlivci účinnou ochranu před kriminálními a asociálními živly.

Buržoazní propaganda v poslední době často mluví o tom, že prý soudně i mimosoudně pronásledujeme tak zvané "odlišně smýšlející" u nás.

Především je třeba zdůraznit - a to je věc, kterou si naprostá většina našich občanů spontánně uvědomuje - že ústava naší republiky a celý na ni navazující právní řád garantují široké politické svobody a občanská práva každému jednotlivci. Nejde jenom o základní občanská práva, ale celou řadu dalších práv, jejichž prostřednictvím dostávají politické svobody reálný a praktický obsah. Připomeňme zde např. právo na práci. Občanská práva a svobody občané také plně uskutečňují. Široká aktivita občanů ve všech oblastech společenského života se stala charakteristickým rysem naší současnosti.

V souladu s ústavou, o jejíž dodržování přísně dbají i soudy a ostatní státní orgány, nikdo nemůže být ani trestně, ani administrativně stíhán za své přesvědčení. Občané mohou být stíháni jen za naprosto konkrétní trestné činy, přečiny nebo přestupky. Co je trestným činem, přečinem nebo přestupkem, není ponecháno na libovůli o tom rozhodujícího orgánu, ale je přímo konkrétně uvedeno v zákoně. Československé právo zde nepřipouští žádnou analogii nebo rozšířený výklad, a soudy a jejich dozorové orgány důsledně střeží, aby tyto zásady, vyvěrající z přísného a přesného dodržování zákonnosti, byly důsledně dodržovány.

Neméně společensky významná byla po XIV. sjezdu KSČ i činnost soudů na občanskoprávním úseku a činnost státních notářství. Soudy zde chrání důležitá práva a svobody občanů a práva a chráněné zájmy státních, družstevních a jiných společenských a hospodářských organizací.

Soudy nejen svým rozhodováním, ale i preventivně výchovnou činností napomáhají k upevňování socialistického právního vědomí občanů a přispívají tak k vytváření takových postojů občanů, které jsou nesmiřitelné k porušování zákonů a ostatních právních předpisů.

Nelze přehlížet, že úspěšné plnění úkolů hospodářského a sociálního rozvoje společnosti v rozhodující míře závisí na lidech, na jejich vůli překonávat překážky a pracovními výkony i občanskou aktivitou dát společnosti co nejvíce může jednotlivec poskytnout. Postoje občanů ovlivňují kromě jiného i vyrovnané osobní, pracovní, rodinné a ostatní vztahy občanů, a také skutečnost, že občané nejen využívají svých práv, ale jak plní své povinnosti, jaký vnitřní vztah mají k socialistické společnosti.

I zde mohou soudy nejen rozhodováním, ale i preventivně výchovnou činností ještě více přispívat k vytváření příznivých vztahů mezi lidmi a k upevňování takových postojů, které jsou nesmiřitelné k porušování zákonů.

Hovoříme-li o příštích úkolech, musíme ještě více docenit význam právní výchovy pracujících jako součásti širokého kulturně výchovného působení. Jistěže nechceme naše občany školit na právníky, ale máme zájem na tom, aby občané, a to platí zejména o mladé generaci, znali smysl našich zákonů a cíle, které sledují.

Významným úkolem soudů je vytváření příznivých podmínek pro rozvoj rodiny jako základní jednotky společnosti, pro zdravý tělesný a duševní vývoj dětí a jejich výchovu v duchu socialistické morálky.

Projednávání jednotlivých případů a rozhodování o nich je bezprostředně spjato s každodenním životem občanů, s jejich problémy a starostmi. Proto soudy více usilují o to, aby ještě více pronikly do řešené problematiky občanů a aby pak správně rozhodly.

Nepoměrně větší množství možnosti účinného vlivu na rodinné vztahy má preventivní působení. Například statistika o rozvodech ukazuje na závažnost problematiky, kde nikoliv jen soudy, ale především společenské organizace a národní výbory mohou vykonat v budoucnu ještě mnoho záslužné práce.

Zvýšené nároky i na občanské soudní řízení klade zájem na ochraně socialistické ekonomiky. Jde nám všem, a soudy k tomu musí ještě více celkovou činností přispět, o kvalitnější výrobu, zlepšování pracovních podmínek, dodržování pracovní kázně, využívání kvalifikace pracovníků a účelné nakládání se společenskými hmotnými zdroji.

Rozhodování o důležitých zájmech občanů, mezi které patří rovněž rozhodování o právech na ochranu bezpečnosti, života a zdraví pracovníků a také rozhodování o důležitých občanských právech, věnují soudy zvýšenou pozornost.

Především je třeba zdůraznit, že již sám právní řád zabezpečuje ucelenou ochranu všech těchto práv a oprávněných zájmů. Jestliže v konkrétním případě došlo k porušení těchto práv, není pro občana socialistického státu ani společenským, ani majetkovým problémem dovolat se ochrany před státními orgány a zejména před soudy.

Zpráva, která je předmětem dnešního jednání, ukazuje, že výklad a uplatňování právních předpisů ve své konkrétní podobě plní účel sledovaný právním řádem. Lze to říci i přesto, že v množství občanskoprávních a trestních případů, které soudy koždoročně rozhodují, může dojít a dochází v jednotlivých případech i k některým nedostatkům. Co však je v tomto směru rozhodné, je skutečnost, že některá pochybení ve vztahu k naprosté většině správných rozhodnutí nemohou nic změnit na celkové úrovni rozhodovací činnosti, která vychází z objektivně zjištěného skutkového stavu a vyvozuje z něho zákonné a spravedlivé závěry. Jestliže v některých případech dojde k pochybení, napravují nesprávná rozhodnutí vyšší soudy.

Náročnost úkolů socialistické justice v období po XV. sjezdu Komunistické strany Československa vyžaduje další soustředěné a cílevědomé úsilí všech, kteří se na plnění těchto úkolů podílejí. Na základě rozpracovaných závěrů sjezdu na podmínky svého pracoviště soudci, státní notáři a ostatní pracovníci justice pod vedením Komunistické strany Československa uskutečňují záměry její právní politiky. Aby dosáhli lepších výsledků, využívají rezerv, které existují jak v preventivní, tak i v rozhodovací a v ostatní činnosti soudů a státních notářství.

Proto zaměřují pozornost především na předcházení protispolečenským skutkům a sporům, na účinnou preventivní práci a na součinnost s ostatními státními orgány a společenskými organizacemi. Zaměřuji se také na účinnější výkon takové činnosti, kterou lze působit na odstraňování nedostatků, zjištěných v práci orgánů nebo organizací a především pak na zvýšení úrovně vlastního řízení jak v trestních, tak v občanskoprávních věcech a zvýšení úrovně řízení před státním notářstvím.

V působnosti soudů a státních notářství je široká oblast společenských vztahů. Není možné v úvodním slově zabývat se všemi stránkami činnosti justice na úseku socialistické zákonnosti. Šířeji je tato činnost rozebrána v písemné zprávě, která byla projednávána ve výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů a kterou máte k dispozici.

Vážené soudružky, vážení soudruzi, právo a zákonnost mají vždy v životě socialistické společnosti významnou úlohu jako jeden z pilířů socialistické státnosti. Tuto úlohu má právo a zákonnost v nemenší míře i v současném období budování rozvinuté socialistické společnosti.

Jsme zajedno, že dosavadní projednávání otázek, které souvisí s dalším upevňováním socialistické zákonnosti, má být podnětem nejen k tomu, abychom kriticky zhodnotili, co jsme na tomto úseku ve prospěch naší společnosti udělali a čeho jsme dosáhli, ale také abychom vytyčili konkrétní cesty a účinnější prostředky ke splnění náročných úkolů, které nám v oblasti socialistické zákonnosti stanovil XV. sjezd Komunistické strany Československa. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji s. Ondřejovi.

Písemná předložená zpráva generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR byla projednána výbory ústavně právními, brannými a bezpečnostními, pro průmysl, dopravu a obchod, pro zemědělství a výživu a pro sociální politiku v obou sněmovnách. Všechny výbory pověřily přednesením společných zpravodajských zpráv předsedy výborů ústavně právních.

Slovo má nyní společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec Vladimír Mařík.

Společný zpravodaj výborů SN V. Mařík: Soudruhu předsedo, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, vážení hosté, v souladu se svou ústavní funkcí přistupuje Federální shromáždění podle článku 106 a Ústavy ČSSR k systematickému projednávání a kontrole stavu socialistické zákonnosti, aby jako nejvyšší zákonodárce bylo též důsledným strážcem ústavnosti a zákonnosti v naší socialistické společnosti.

Společná schůze sněmoven se může opřít o výsledky projednávání zprávy generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR v pěti výborech Sněmovny národů, které jim věnovaly soustředěnou pozornost. Federální shromáždění může vzít na vědomí s kladným hodnocením skutečnost, že v intencích právní politiky strany pokračuje proces upevňování socialistické zákonnosti a že byly dosaženy další pozitivní výsledky. Oceňujeme, že federální vláda a její orgány věnují plnou pozornost a soustředěné úsilí dodržování socialistické zákonnosti. Celou soustavou orgánů státu a společenských organizací je chráněna politická moc lidu, bezpečnost státu a jsou zajišťovány ústavní svobody a práva lidu. Ve zvýšené míře se dbá na dodržování právních povinností občany, státními orgány a společenskými organizacemi. Poslanci v rozpravě ve výborech vycházeli z přímého ztotožnění našeho pracujícího lidu s politikou komunistické strany, ze širokého proudu socialistického uvědomění pracujícího lidu, který znovu veřejně prokazuje, že je oddán obhajobě socialismu proti jakémukoliv pokusu o narušování socialistických hodnot a jejich znevažování.

Ani sebevětší buržoazní konjunkturální reklama s lidskými právy nezakryje holou skutečnost, že bezpráví, hromadná nezaměstnanost, sociální nerovnost, rasová, politická i národnostní diskriminace, potírání odborových svobod a nerovný přístup ke vzdělání obnažující až na dřeň kosti protilidovou a nelidskou podstatu imperialismu. Ale naše dělnická třída, družstevní rolnictvo a inteligence si nade vše váží vysoce vznešeného lidského práva - práva na práci, za něž bojovalo od svého vzniku komunistické hnutí. Náš lid si je vědom, že všechna socialistická politická práva, občanské svobody, demokratické vymoženosti, sociální a kulturní práva, skutečná rovnost občanů, jsou výsledkem vítězství lidu vedeného komunistickou stranou nad kapitalistickým protilidovým řádem. Náš stát svým právním řádem nejen naplňuje, ale v mnoha směrech překračuje závazky, které pro něj vyplývají z ratifikace mezinárodních úmluv.

Zajištění všech práv a socialistických předností je pochopitelně podmíněno i povinnostmi a odpovědností jednotlivců a hospodářských organizací řídit se právními normami, nemají-li se tyto vymoženosti obrátit v opak. Nikdo se nemůže vymykat z dodržování socialistického právního řádu a musí v případě jeho narušení, obcházení či oslabování počítat se sankcemi, které na ochranu a realizaci zákonů právní řád požaduje.

Mezi státními orgány připadá, pokud jde o socialistickou zákonnost a její dodržování, specifické místo a poslání orgánům justice a prokuratury. Výbory sněmovny se shodly na postulátu, aby náročné úkoly těchto orgánů byly doprovázeny též aktivní podporou a účastí občanů na veřejné správě, na třídní ochraně společenského řádu a státu, veřejného pořádku, na rozvíjení forem socialistické demokracie.

Mezi jejím rozšiřováním a upevňováním socialistické zákonnosti existuje vzájemná souvislost. Socialistická demokracie rozvíjí zájem občanů na realizaci jejich práv a svobod a na dodržování povinností a právního řádu; na druhé straně socialistická zákonnost jako záruka práv a povinností je jednou ze základních podmínek samotné socialistické demokracie.

Avšak na zákonnost nelze pohlížet jen jako na systém záruk a atmosféru právní ochrany vytvářené kolem občanů a vnášené jaksi "shora". I občané sami musí více dbát o dodržování právních norem, zásad společenského soužití, čelit vzniku různých protispolečenských jevů a chránit veřejný majetek. Jestliže občané plným právem žádají a očekávají, že vláda a státní orgány nepřipustí žádné projevy právního nihilismu a podceňování práva, pak musí sami více aktivně působit proti lhostejnosti a občanské netečnosti k porušování právního řádu a čelit různým jevům narušujícím zákonnost a oslabujícím hospodářství a jiné společenské zájmy.

Někteří jednotlivci si představují socialistickou demokracii jako "služebníka" jejich vlastních sobeckých, příživnických praktik, či by ji chtěli zneužívat k oslabování pracovní kázně nebo dokonce ke znevažování a poškozování socialistických hodnot a chtějí si tak přizpůsobit široký prostor naší demokracie k obrazu svému, k jakési "pseudodemokracii", na níž chtějí parazitovat. Otevřeně říkáme, že to jsou postoje a chování socialismu cizí, nepřijatelné a vůči němu až nepřátelské. jestliže oceňujeme pracovní obětavost a statečnost, měli bychom více oceňovat i občanskou statečnost v boji za celospolečenské zájmy.

Uplatňování socialistické zákonnosti nachází hybné páky v aktivním působení občanů, jež se projevuje nejen v účasti na veřejných věcech, na státní správě, v pracovním procesu, ale i na výkonu soudnictví. K zapojení stále většího počtu občanů na správě společnosti dochází prostřednictvím společenských organizací sdružených v Národní frontě.

Princip aktivní účasti občanů na prosazování zákonnosti nachází svůj výraz především v činnosti národních výborů a komisí národních výborů.

Komise pro ochranu veřejného pořádku se vžily, mají svoji oprávněnost získanou spravedlivým řešením problémů a je třeba je dále podporovat.

Na výkonu soudnictví se podílí kolem 25 tisíc soudců z lidu, což představuje významnou formu socialistické demokracie. Tento spolupodíl soudců z lidu v justiční oblasti se rozšiřuje do jejich preventivně výchovné činnosti při spolupráci s národními výbory a společenskými organizacemi.

Dosavadní zkušenosti plně prokazují, že naši soudci obstáli ve významném společenskopolitickém poslání, vykonali záslužnou práci a že naše soudnictví jako součást třídního výkonu státní moci zkvalitnilo své spravedlivé rozhodování, zvýšilo autoritu a důvěru občanů v socialistickou justici a vliv na upevňování socialistické zákonnosti.

V trestní politice považují výbory SN za správné zvýšit atmosféru nesmiřitelnosti s jakoukoliv trestnou činností, nedovolit, aby nutná diferenciace i nutný citlivý přístup, jak o něm ostatně hovořil i předseda Nejvyššího soudu, nebyly nikdy v praxi obětovány liberálnímu postoji v rozhodovací činnosti soudů, zejména půjde-li o postih recidivistů, pachatelů trestných činů násilné povahy a škůdců socialistické ekonomiky a našeho socialistického zřízení.

Právě naše zřízení umožňuje prohlubovat součinnost mezi soudy a ostatními státními orgány činnými v trestním řízení, národními výbory a společenskými organizacemi. V tomto společném úsilí pak můžeme účinněji zatlačovat jevy kriminality, prohloubit vědomí, že s trestnou činností se nikam nedojde, a přitom můžeme otevírat prostor pro výchovný vliv a účast pracovních kolektivů v trestním řízení.

Je proto třeba prohloubit spolupráci mezi orgány činnými v trestním řízení a společenskými organizacemi, a postupovat zde s odpovědnou uvážlivostí a diferenciací případů podle celospolečenského zájmu.

Společenské organizace by měly více projednávat v kolektivech dělníků a družstevních rolníků převzetí záruky za nápravu obviněného, u kterého jsou předpoklady, že se působením kolektivu napraví. Měla by se rozvinout i péče o ty, kdož se vracejí z výkonu trestu a za pomoci např. brigád socialistické práce pomáhat jejich opětnému zařazení do občanského života.

Ve výborech jsme se dále ztotožnili s hodnocením, že prokuratura odpovědně vykonává své zákonné funkce. Prokurátorský dozor by se měl i nadále ve větším rozsahu zabývat stavem bezpečnosti práce, příčinami havárií, velkých požárů, vážných pracovních a hromadných pracovních úrazů i vyvozováním závěrů a též situací v odškodňování pracovních úrazů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP