Další významnou oblastí účasti
pracujících na prosazování zákonnosti
je rozhodování pracovních sporů prováděné
rozhodčími komisemi ROH, čímž
se rozhodování posunulo přímo do závodů,
kde ojedinělé spory vznikají. Vytvořily
se nejen podmínky pro jejich kvalifikované řešení,
ale i k odstraňování nedostatků ze
strany pracujících i organizací, které
vedou ke sporným případům. Tím
bylo též soudům sníženo břemeno
dílčích pracovně právních
záležitostí. Jestliže bylo v roce 1976
projednáváno na 18 000 pracovních sporů
- jež se tedy týkaly asi čtvrtiny procenta
všech pracujících - svědčí
to o celkové stabilitě uplatňování
zákoníku práce. Přitom jde mnohdy
o zbytečné spory, které nevyplývají
ze záměrného porušování
předpisů, jako spíše z jejich nedostatečného
osvojení.
Výbory Sněmovny národů vyjadřují
též požadavek, aby se prohloubila péče
státních a společenských organizací
o včasné a úplné přešetřování
a vyřizování stížností
občanů, jejich upozornění a námětů.
Soudružky a soudruzi poslanci, předložená
zpráva a jednání ve výborech prokázaly
skutečnost, že orgány prokuratury, soudy i
naše bezpečnost důsledně dbají
na vyvozování závěrů z porušování
zákonnosti a že při své činnosti
přísně dodržují zákony
i ostatní právní předpisy. Je nutné
dále podporovat úsilí vlády ČSSR
směřující k tomu, aby se všechny
státní a hospodářské orgány
ještě účinněji zúčastňovaly
procesu upevňování socialistické zákonnosti
a využívaly všech forem pro předcházení
trestné činnosti. Bude žádoucí
doporučit generálnímu prokurátorovi
ČSSR a předsedovi Nejvyššího soudu
ČSSR, aby dále soustřeďovali plnou pozornost
na účinnou ochranu socialistického zřízení,
na ochranu socialistického státu, občanů
i jejich práv, aby působili ke spravedlivému
a včasnému potrestání všech,
kteří se svým jednáním dostali
do rozporu se zákony. My, poslanci, podpoříme
rozšiřování aktivní účasti
občanů na prohlubování zákonnosti
rozvíjením socialistické demokracie.
Doporučji jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny národů předloženou zprávu
schválit.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Maříkovi.
Prosím, aby se ujal slova společný zpravodaj
výborů Sněmovny lidu poslanec Z. Češka.
Společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu Z. Češka: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, zprávou
o činnosti prokuratury a soudů při upevňování
socialistické zákonnosti a jejich hlavních
úkolech po XV. sjezdu KSČ, která ve smyslu
čl. 106 a ústavy byla Federálnímu
shromáždění předložena generálním
prokurátorem ČSSR a Nejvyšším soudem
ČSSR, se podrobně zabývaly též
výbory Sněmovny lidu. Rovněž jejich
jednání bylo svědectvím mimořádného
zájmu, který projevují naši občané
o otázky socialistické zákonnosti. Tento
zájem je zcela pochopitelný, protože právě
přísné respektování socialistické
zákonnosti je hlavní zárukou právní
jistoty, kterou vedle plné jistoty sociální
poskytuje svým občanům socialistická
společnost, jak to také bylo konstatováno
v závěrech XIV. a XV. sjezdu KSČ.
Socialistická zákonnost je metodou státního
řízení, která spočívá
na vydávání a realizaci zákonů
i jiných právních předpisů,
přispívajících k dosažení
cílů socialistické společnosti. Orgány
socialistického státu musí proto pečovat
o to, aby socialistické společenské vztahy
byly upravovány právními normami, odpovídajícími
dosaženému stupni vývoje a umožňujícími
další společenský pokrok, v našem
případě tedy napomáhajícími
budování rozvinuté socialistické společnosti.
Stejně tak ovšem musí státní
orgány dbát o to, aby vydané právní
předpisy byly občanům i organizacím
známy a jimi také důsledně a přesně
dodržovány. Mimořádná úloha
přitom připadá Federálnímu
shromáždění a práci poslanců
mezi voliči.
Jedním z předních ústavních
poslání Federálního shromáždění
je vydávání nových zákonů
a kontrola jejich dodržování. Federální
shromáždění jako nejvyšší
orgán státní moci soustavně pečuje
v součinnosti s vládou ČSSR o to, aby tam,
kde to vyžaduje potřeba, byla připravena a
uskutečněna nová zákonná úprava,
která by plně odpovídala zájmu společnosti
i jednotlivých pracujících. Proto dbá
Federální shromáždění,
aby do tvorby nových federálních zákonů
byli přímo zapojeni občané, aby byla
respektována jejich iniciativa i jejich připomínky,
a to již pokud jde o zásady nové zákonné
úpravy. Zkušenost ukazuje, že takový postup
je jedině správný, protože tam, kde
se pracující mohou zúčastnit zákonodárného
procesu již od jeho počátku, tam považují
zákony za své, dobrovolně je dodržují
a navíc ještě pomáhají při
jejich prosazování a uvádění
v život. To je ovšem možné pouze v socialistickém
společenském zřízení, které
má skutečný zájem na tom, aby zákony
odpovídaly vůli pracujícího lidu.
Tak roste i autorita práva, která má mimořádný
význam pro plnění úkolů socialistické
výstavby.
Při realizaci zákonů a ostatních právních
předpisů jde především o to,
aby je občané dobře znali, nedostávali
se s nimi do rozporu, ale také o to, aby byly zákony
správně neformalisticky vykládány
a aby byl respektován jejich třídní
smysl i obsah. Od všech občanů je třeba
vyžadovat přesné dodržování
zákonů a plnění jejich ústavních
i jiných povinností, protože zákony
v naší zemi platí pro každého,
avšak na druhé straně je třeba občanům
všestranně umožnit plné uplatnění
jejich práv a svobod.
Socialistická společnost a socialistický
stát poskytují svým občanům
tak široký okruh práv a svobod, jaký
jim v žádném případě nemohou
poskytnout a zaručit společnost kapitalistická
a stát kapitalistický. Socialistická společnost
může vzhledem ke své sociální
i ekonomické podstatě vybavit své občany
nejen tradičními občanskými a politickými
právy a svobodami, ale také rozsáhlými
právy sociálními a kulturními. Na
rozdíl od kapitalistických států socialistické
státy práva a svobody občanů, zejména
jejich práva sociální, ve svých ústavách
nejen deklarují, ale zaručují také
jejich realizaci, a to nejen příslušnými
prováděcími předpisy, nýbrž
i potřebnými opatřeními ekonomickými.
Soudy, prokuratura, orgány bezpečnosti, národní
výbory i jiné státní orgány
jsou pak povolány k tomu, aby poskytovaly právům
a svobodám občanů plnou ochranu.
Československá socialistická republika věrna
své sociálně ekonomické podstatě
i svým mezinárodně právním
závazkům pečuje o co nejplnější
fyzický a duševní rozvoj každého
jednotlivce i o zabezpečení všech jeho základních
práv a svobod. Rovněž v tomto směru
přísluší významná úloha
Federálnímu shromáždění,
do jehož pravomoci náleží nejvyšší
kontrola ústavnosti a zákonnosti. Tuto kontrolu
provádí Federální shromáždění
nejrůznějšími způsoby, mezi něž
patří např. průzkumy uplatňování
zákonů Federálního shromáždění
v praxi, jež provádějí poslanci tohoto
nejvyššího zákonodárného
sboru, ale také projednávání zpráv
o stavu socialistické zákonnosti, jež podávají,
jak jsem uvedl již na začátku své rozpravy.
Federálnímu shromáždění
podle čl. 106a ústavy Československé
socialistické republiky generální prokurátor
ČSSR a Nejvyšší soud ČSSR.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu mohu prohlásit, že jak výbor pro sociální
politiku, tak výbor pro průmysl, dopravu a obchod,
výbor pro zemědělství a výživu,
výbor branný a bezpečnostní i výbor
ústavně právní projednaly zprávu
generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího
soudu ČSSR důkladně a odpovědně,
čehož dokladem je nejen vysoký počet
vystoupení poslanců v rozpravě, ale i závažný
obsah jejich diskusních příspěvků,
v nichž vedle obecných poznatků uplatnili poslanci
vlastní zkušenosti a připomínky občanů
ze svých volebních obvodů. Cenit si třeba
též řady podnětů poslanců
k dalšímu prohloubení socialistické
zákonnosti v naší republice.
Obecně bylo ve schůzích výborů
Sněmovny lidu konstatováno, že zpráva
generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího
soudu ČSSR vyjadřuje objektivně současný
stav na úseku socialistické zákonnosti, že
došlo k dalšímu příznivému
posunu, pokud jde o dodržování právních
předpisů, že však je stále mnoho
co zlepšovat. Poslanci kladně hodnotili činnost
orgánů, jejichž prvořadým speciálním
úkolem je bdít nad socialistickou zákonností,
tj. činnost prokuratury, soudů, orgánů
bezpečnosti, národních výborů
a výborů lidové kontroly. Vedle toho však
bylo vyjádřeno prakticky jednomyslné mínění
poslanců, že socialistická zákonnost
nesmí být pouze záležitostí státních
orgánů, aplikujících právo,
ale i společenských organizací a jednotlivých
občanů. Zdůrazněn byl požadavek
dalšího posilování právní
jistoty našich občanů. Velká pozornost
byla ve všech výborech věnována otázce
zdokonalování právní výchovy
občanů a posilování jejich socialistického
právního vědomí, které má
nemalý význam z hlediska utváření
socialisticky myslícího a socialisticky jednajícího
člověka. Bylo např. uvedeno, že starší
musí i pokud jde o respektování zákonů
předcházet osobním příkladem
mladým lidem. Soustavný boj třeba vést
s tolerancí k porušování právních
předpisů, a to zejména ze strany některých
vedoucích pracovníků v národním
hospodářství. Podle názorů
poslanců, kteří vystoupili v rozpravě
ke zprávě generálního prokurátora
ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR, je
třeba ještě důkladnější
pozornost věnovat prevenci trestné i jiné
protispolečenské činnosti a náležitě
kombinovat prevenci s postihem.
Z velkého počtu jednotlivých připomínek
lze upozornit alespoň na některé. Na úseku
občanskoprávního soudnictví bylo doporučováno
působit účinněji ke snížení
počtu rozvodů a k upevnění manželství
a rodiny. V té souvislosti byl vysloven též
postulát zkvalitnění přípravy
mladých lidí pro manželství a rodičovství.
Ostře byly kritizovány případy neplnění
vyživovací povinnosti ze strany některých
neodpovědných jedinců. Podle názoru
poslanců je i na občanskoprávním úseku
nezbytné věnovat větší pozornost
ochraně socialistického vlastnictví a zkrátit
v průměru dobu trvání řízení,
protože na rychlosti řízení je často
závislá účinnost poskytování
ochrany ohroženým či porušeným
právům občanů a organizací.
Pokud jde o oblast trestní, byla jednoznačně
zdůrazněna nutnost snížit v budoucnu
počet mladistvých provinilců a požadován
přísnější postih výtržnictví
a alkoholismu. Boj s trestnou činností, páchanou
pod vlivem alkoholu, je nutno spojovat i s preventivním
působením, pokud jde o požívání
drog, třebaže u nás nikoli rozsáhlé.
Je žádoucí, aby občané v ještě
širší míře než dosud poskytovali
svou podporu Sboru národní bezpečnosti při
plnění jeho odpovědného poslání.
Zejména ve velkých městech by pak bylo namístě
podle názorů poslanců zvýšit
počet příslušníků SNB.
Přispělo by to k dalšímu prohloubení
boje s protispolečenskou činností i výkonu
ochranného dohledu. Zkvalitnit by se měla podle
mínění poslanců též péče
sociálních kurátorů. Požadován
byl tvrdší postih recidivy, spolu s tím však
se hovořilo také o nutnosti zdokonalení postpenitenciární
péče, jak se o tom ve své zpravodajské
zprávě zmínil již zpravodaj výborů
Sněmovny národů s. poslanec Mařík.
Z jednotlivých druhů trestných činů
bylo upozorňováno především na
společenskou škodlivost hospodářských
trestných činů, případů
úplatkářství, příživnictví
a trestných činů v dopravě. Ve svých
vystoupeních na schůzích výborů
se někteří poslanci zmiňovali o stále
nedostatečném počtu výchovných
zařízení pro mládež od 15 do
18 let.
Podobně jako rozprava ve výborech Sněmovny
lidu vyzněly i připomínky jednotlivých
poslanců, které byly ke zprávě generálního
prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu
ČSSR o upevňování socialistické
zákonnosti zaslány orgánům Federálního
shromáždění.
Mohu tedy svou zprávu, podávanou na základě
jednání výborů Sněmovny lidu,
jimž byla zpráva generálního prokurátora
ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR přikázána
k projednání, uzavřít s tím,
že v naší zemi úspěšně
pokračuje proces prohlubování socialistické
zákonnosti. Prokuratura, soudy i orgány bezpečnosti
přísně dodržují zákony
a plní spolehlivě své úkoly při
ochraně našeho společenského i státního
zřízení a při zajišťování
pokojného, plného života našich občanů.
Zájem společnosti na minimální trestnosti,
vyjádřený rozsáhlými preventivními
opatřeními, je výrazným rysem socialistického
humanismu naší společnosti, který ostře
kontrastuje se životem ve světě kapitalismu.
Doporučuji jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu, aby se zprávou generálního
prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu
ČSSR o činnosti prokuratury a soudů při
upevňování socialistické zákonnosti
a jejich hlavních úkolech po XV. sjezdu KSČ
byl vysloven souhlas.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Češkovi.
K projednávanému tématu se do rozpravy, případně
k dotazům přihlásili poslankyně a
poslanci Karel Neubert, Imrich Mandli, Jaroslav Kalkus, Marie
Tvrzníková, Josef Plojhar, Josef Andrš, Josef
Fail, Zdeněk Zuska, Pavel Ivanič, Nina Lefflerová,
Jozef Minďaš, Zita Babilonská, Vlasta Malíková
a Jan Pravda.
Jako první v rozpravě vystoupí poslanec Neubert,
připraví se poslanec Mandli.
Poslanec SL K. Neubert: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, dosavadní
úspěšná realizace závěrů
XV. sjezdu KSČ a výrazné úspěchy
dosažené v národním hospodářství
a v růstu životní úrovně našeho
lidu jsou výrazem ideové, politické a vlastenecké
jednoty naší společnosti, na základech
marxismu-leninismu, naší internacionální
jednoty se socialistickými státy v čele se
Sovětským svazem a všemi pokrokovými
silami světa.
XV. sjezd strany také zdůraznil význam socialistické
zákonnosti, při dalším prohlubování
socialistické demokracie v etapě budování
vyspělé socialistické společnosti.
Jako komunista, jehož přední vlastností
musí být posuzovat věci vysoce objektivně,
jako poslanec, jehož volební obvod je v městě
Brně, průmyslovém a kulturním centru,
a jako funkcionář Národní fronty,
jsem získal zkušenosti, které mně umožňují
s plnou odpovědností potvrdit, že naše
zákony a další právní předpisy
slouží potřebám socialistické
společnosti a významně pomáhají
zabezpečovat cíle vytyčené Komunistickou
stranou Československa.
U nás se projevuje v plné šíři
socialistická demokracie, založená na důvěře
nejširších vrstev občanů v politiku
Komunistické strany Československa. Občané
svým každodenním zapojováním
do politického systému potvrzují, že
politika strany vyjadřuje jejich zájmy. Prostřednictvím
celého systému Národní fronty se cítí
spolutvůrci dneška i budoucnosti; demokracie u nás
znamená vládu lidu ve svém pravém
slova smyslu.
Proti tomu stojí zákonnost kapitalistického
světa, kde jsou zákony přijímány
především na ochranu buržoazie.
V důsledku toho tam zaznamenáváme potlačování
všech základních občanských práv
a svobod. Třídní útlak a sociální
nejistota vedou k nezaměstnanosti, morálnímu
úpadku, ke stálému růstu i nejtěžší
kriminality. již v předmnichovské republice
Julius Fučík na adresu tvůrců a obránců
buržoazních zákonů napsal: "buržoazní
svoboda a demokracie je v uvozovkách tak veliká,
že v ní jeden může "svobodně"
hrát o milióny na burze a druhý zase "svobodně"
spát pod mostem".
Na jedné straně jsme tedy svědky velkorysého
sociálně ekonomického programu budování
rozvinuté socialistické společnosti a povznesení
lidstva na novou úroveň života a na druhé
straně zkázy, rozsévané v zájmu
hromadné moci a především v zájmu
zisků příslušníků kapitalistické
třídy. Je proto až k nevíře,
že se může ještě najít skupinka
odpůrců a zrádců, kteří
svým myšlením a jednáním volají
po takové svobodě a demokracii, která útočí
na samé základy socialismu, že se stali nástroji
reakční antikomunistické politiky.
Proto se nemohou divit, a s nimi ani jejich režiséři
a chlebodárci, že je stihlo takové opovržení
našich pracujících.
Ke zprávě o vývoji kriminality a činnosti
prokuratury a soudů je vhodné říci,
že dává objektivní obraz o stavu i odpověď
na otázky, jak jsou chráněna práva
občanů, jak je dodržována socialistická
zákonnost. Jako poslanci máme možnost si ověřovat
ve volebních obvodech, že v socialistickém
zřízení drtivá většina
lidí pracuje a žije v duchu zákonů.
Naši občané si velmi váží
a oceňují, že se mohou v klidu a jistotě
věnovat tvořivé práci, rodině
a svým osobním zálibám. Proto nehovoří
příliš o tom, co se nám již v boji
s trestnou činností a kriminalitou podařilo,
ale spíše poukazují na přetrvávající
nedostatky, jako jsou problémy recidivy trestné
činnosti, na trestné činy páchané
pod vlivem alkoholu, na nedostatky v ostraze socialistického
vlastnictví a další trestné činy
proti naší ekonomice, občanskému soužití
a bezpečnosti naší vlasti. Kritická
slova našich občanů můžeme nepochybně
přivítat, neboť nás ubezpečují
o správnosti našeho postupu i o tom, že převážné
většině občanů není lhostejné,
co se děje v jejich bydlišti či pracovišti,
co se bezprostředně dotýká našeho
socialistického zřízení, práv
občanů apod.
Ze zprávy o stavu a vývoji kriminality je také
patrno, že jihomoravský kraj patří mezi
ty kraje, kde se projevuje nižší stav kriminality.
Nezastíráme, že máme radost z každého
dílčího úspěchu v boji s trestnou
činností. To však neznamená, že
jsme se současnými výsledky spokojeni. Porušování
zákonů, se kterými se u nás setkáváme,
má řadu příčin, z nichž
některé pramení v nedostatečné
výchovné práci.
Proto v celém kraji usilujeme, aby každý náš
občan pochopil, že socialismus je nejen dobrý
a sociálně nejvýš spravedlivý,
ale aby také současně věděl,
proč, a aby znal všechny souvislosti, které
vedou k jeho upevňování a aby ve shodě
s nimi také jednal.
Základním zájmem je přijetí
takových opatření, jež umožňují
odstraňovat příčiny a podmínky
kriminality a prohloubit právní vědomí
pracujících v zájmu vytvoření
ovzduší nesmiřitelnosti s veškerou trestnou
činností. To vyžaduje neustále prohlubovat
koordinovaný boj proti kriminalitě a stále
šířeji do něj zapojovat všechny
státní orgány, hospodářské
a společenské organizace, všechny občany,
aby se účinnost práce orgánů
činných v trestním řízení
zvyšovala.