Z hlediska potřeb obrany a s přihlédnutím
k tomu, že nové zbraně a technika k vedení
soudobého pozemního a vzdušného boje
jsou značně dražší než tomu
bylo v nedávné minulosti, jsou to prostředky
minimální, avšak jsme toho názoru, že
zabezpečují obranyschopnost našeho státu
a vymoženosti pracujícího lidu.
Jménem poslanců-vojáků i velení
Československé lidové armády bych
vás chtěl ubezpečit, že s vědomím
odpovědných hospodářů budeme
těchto prostředků v armádě
uvážlivě využívat k cílevědomému
zvyšování bojové připravenosti
Československé lidové armády jako
pevné součásti armád států
Varšavské smlouvy.
Poslanci výborů branných a bezpečnostních
příslušné části předloženého
návrhu důkladně projednali a budou pro ně
hlasovat. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN prof.
JUDr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Valovi. Ako ďalší
vystúpi v rozprave poslanec Vlastimil David a pripraví
sa poslankyňa Emília Lechanová.
Poslanec SL Vl. David: Soudruhu předsedo, soudruzi
a soudružky poslanci, chci ve svém vystoupení
hovořit o návrhu zákona o státním
rozpočtu na rok 1977 z hlediska úkolů naší
zahraniční politiky a nákladů vyplývajících
z toho pro federální ministerstvo zahraničních
věcí tak, jak byly projednány v zahraničních
výborech obou sněmoven.
Naše zahraniční politika sleduje ve své
činnosti tři hlavní úkoly, dané
potřebami naší společnosti a konkrétně
vyjádřené v usnesení XV. sjezdu KSČ.
První je prohlubování politické a
hospodářské spolupráce zemí
socialistického společenství a hlavně
se Sovětským svazem.
Druhý směr spočívá v mnohostranných
stycích se všemi zeměmi, zvláště
rozvojovými, kde propagací naší socialistické
státnosti a socialistického způsobou života
jsme nápomocní v trvalém procesu zmírňování
napětí a docilování sociálního
pokroku na celém světě.
Třetí úkol je v naší aktivní
činnosti a spolupráci se všemi mírumilovnými
silami na celém světě, kde prosazujeme mírové
soužití států s rozličným
společenským zřízením jako
jediné možné cesty k vytvoření
předpokladů k nastolení trvalého míru.
Komunistická strana Československa jako vedoucí
síla společnosti chápe význam zahraničních
styků jako faktoru, zasahujícího do všech
oblastí našeho života, a proto sféra činnosti
naší zahraniční politiky zahrnuje široké
spektrum, které se vztahuje k většině
bodů usnesení XV. sjezdu KSČ.
Soudružky a soudruzi, i naše Federální
shromáždění ve svém II. volebním
období přistupovalo k problematice zahraniční
politiky s odpovídající vážností.
Dvakrát vyslechlo expozé ministra zahraničních
věcí ČSSR a přijalo patřičná
usnesení k těmito otázkám. Naše
parlamentní delegace, které navštívily
různé země, pomáhaly svým jednáním
vydání společných prohlášení
a osobními styky k účinnosti naší
zahraniční politiky.
Využíváme plně i Meziparlamentní
unie, kde naši delegáti vystupují aktivně
na podporu míru, pokroku a sociální spravedlnosti.
Naše Československá socialistická republika
udržuje diplomatické styky se 118 zeměmi z
téměř 150 členských států
OSN. Tato široká diplomatická spolupráce
je měřítkem naší autority a vážnosti
v mezinárodním postavení. Naše parlamentní
a vládní delegace se velmi často setkávají
v zemích, které navštíví, se
snahou o rozšiřování politické
a hospodářské spolupráce s námi.
Je to důsledek našich vnitřních úspěchů,
vážnosti naší republiky a také
zásluhou marxisticko leninské zásady v metodách
zahraničních styků, jednat jako rovný
s rovným. V souvislosti s projednávaným rozpočtem
na rok 1977 výbory zahraniční konstatovaly,
že finanční náklady určené
pro federální ministerstvo zahraničních
věcí slouží nejen zájmům
naší politické a hospodářské
vnitřní činnosti, ale k prohlubování
spolupráce zemí socialistického tábora
ve všech oblastech, jak byla tato nutnost zdůrazněna
ve vládním prohlášení, kterému
jsme včera vyslovili jednoznačnou podporu.
Kapitola rozpočtu FMZV není jednoduchá. Je
ovlivňována stálým růstem naší
zahraniční činnosti a růst těchto
nákladů chápeme jako prospěšný.
Rozpočet FMZV je však negativně ovlivňován
stálým růstem cen v kapitalistických
zemích. Z tohoto důvodu zaznamenáváme
v posledních letech trvalý vzestup devizových
nákladů na provoz našich zastupitelských
úřadů v zahraničí, zvláště
v kapitalistických zemích. Je také reálný
předpoklad, že i v roce 1977 v důsledku dalšího
postupu inflace v kapitalistických zemích vzrostou
devizové náklady ministerstva o 12 %.
Federální ministerstvo financí i Státní
plánovací komise přes plné pochopení
těchto problémů mohly uvolnit na devizový
plán neobchodních platů federálního
ministerstva zahraničních věcí na
rok 1977 pouze prostředky ve výši jako v roce
1976.
Protože čerpání nákladů
je ze 70 % v devizových měnách, ministerstvo
hodlá řešit tuto situaci aktivními opatřeními
v rozpočtu zejména v těchto směrech:
soustředit prostředky na financování
nejdůležitějších politických
úkolů, aby resort mohl odpovědně a
aktivně přispívat k realizaci cílů,
které v oblasti zahraniční politiky vytyčily
stranické a vládní orgány; dále
rozvíjet dobré výsledky a zkušenosti
získané v letošním roce v závazkovém
hnutí úsporným opatřením, v
součinnosti se základními organizacemi strany
a s ostatními organizacemi zastupitelských úřadů
je prohlubovat, zejména u výdajů na stykovou
činnost a u těch výdajů, kde dochází
k nejrychlejšímu růstu cen, tj. u elektrické
energie, nafty, uhlí, autoprovozu apod.
Hodnota těchto závazků u 34 zastupitelských
úřadů činila v letošním
roce 2,5 mil. Kčs a stav plnění dokazuje
nyní na konci roku, že tyto závazky budou splněny.
Zahraniční výbory se v minulosti přesvědčily,
že otázka úspornosti v resortu ministerstva
nebyla nikdy jednorázovým aktem a proto věří,
že opatření pro rok 1977 budou ještě
účinnější.
Naši finanční bilanci pomáhá
federální ministerstvo zahraničních
věcí řešit v rámci svých
možností jako nevýrobní a neobchodní
organizace i plánovaným růstem příjmů.
V letošním roce příjmy dosahují
200 mil. Kčs. V roce příštím
se plánují příjmy 227 mil. Kčs.
V roce 1974 činily však příjmy ministerstva
208 mil. Kčs a v roce 1972 189 mil. Kčs.
Soudružky a soudruzi, rozpočet federálního
ministerstva zahraničních věcí na
jedné straně respektuje rostoucí úkoly
plánu práce na příští
rok, na straně druhé vychází z možnosti
státního rozpočtu československé
federace a devizového plánu neobchodních
platů, daných zásadami finanční
politiky, které na rok 1976 až 1980 přijala
federální vláda.
V souladu s celostátními požadavky úspornosti
byl rozpočet výdajů federálního
ministerstva zahraničních věcí určen
na 1,58 mld Kčs. Tato částka je skoro dvojnásobek
proti roku 1971 a je téměř o 20 % vyšší
než čerpaná skutečnost v roce 1975.
Přes stálý růst tohoto rozpočtu
ministerstva kryje jen zčásti stoupající
činnost ministerstva a zastupitelských úřadů.
Část rozpočtu musí krýt pokračující
zvyšování cen v kapitalistických zemích
a tedy zvýšené náklady na činnost
našich zastupitelských úřadů.
Účinnost naší zahraniční
politiky je také zajišťována stále
se prohlubující spoluprací a jednotným
postupem zastupitelských úřadů socialistických
zemí v zahraničí. Příkladem
je evropská zahraniční oblast, kde zvýšené
úkoly vyplývající ze zajišťování
helsinských dohod řešíme společným
postupem socialistických zemí a zejména spoluprací
v tomto směru se Sovětským svazem. Společná
cesta a postup socialistických zemí v zahraničí
a diplomatická činnost umocňuje účinnost
našich zahraničních styků. Tato spolupráce
umožňuje, že rozpočet federálního
ministerstva zahraničních věcí na
rok 1977 zajišťuje plnění úkolů,
které bude ministerstvo jako resort v příštím
roce plnit.
Výbory zahraniční obou sněmoven projednaly
kapitolu rozpočtu FMZV z hlediska úkolů vyplývajících
z usnesení XV. sjezdu KSČ. Posoudily výši
těchto výdajů v celé souvislosti našich
možností a v duchu navrhovaného zákona
o státním rozpočtu československé
federace na rok 1977. Souhlasí se zněním
kapitoly federálního ministerstva zahraničních
věcí v rozpočtu československé
federace na rok 1977 a doporučují sněmovnám
návrh zákona schválit.
Věříme, že přijatý zákon
bude účinným nástrojem k plnění
náročných úkolů při
budování rozvinuté socialistické společnosti
v roce 1977. Děkuji.
Předsedající předseda SN prof.
JUDr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Vlastimilovi Davidovi.
Ako posledná je prihlásená do rozpravy poslankyňa
Emília Lechanová. Prosím, aby sa ujala slova.
Poslankyně SN E. Lechanová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! V rozprave k návrhu štátneho
rozpočtu Československej socialistickej republiky
na rok 1977 by som sa chcela vyjadriť ku kapitole týkajúcej
sa federálnej štátnej správy.
V našej socialistickej spoločnosti úlohy štátnej
správy stále narastajú a stávajú
sa čoraz zložitejšie. Prakticky nejestvuje oblasť,
ktorú by priamo neviedli či významne neovplyvňovali
orgány štátnej správy. V ktorejkoľvek
oblasti nášho spoločenského života
sa stretávame s tvorivou, organizujúcou činnosťou
štátnej správy, ktorá sa rozhodujúcou
mierou podieľa na plnení všetkých funkcií
socialistického štátu, či už ide
o jeho funkcie vnútorné alebo vonkajšie.
Význam štátnej správy v našej socialistickej
spoločnosti je daný tým, že svojou každodennou
činnosťou zabezpečuje splnenie úloh
vytýčených Komunistickou stranou Československa.
Správa o činnosti strany a vývoji spoločnosti
od XIV. zjazdu KSČ a o ďalších úlohách
strany zdôraznila zodpovednosť vlád, ministerstiev
a pracovníkov štátnej správy za realizáciu
plánov a záverov strany. Ďalej sa v nej hovorí:
"Vyššie nároky kladieme predovšetkým
na činnosť ústredných a ostatných
riadiacich orgánov a inštitúcií. Každý
zodpovedný pracovník ministerstva a centrálneho
úradu a celej riadiacej sféry si musí byt
vedomý, že svojou činnosťou rozhoduje
často o riešení otázok, ktoré
majú veľký politický a spoločenský
dosah". Z týchto hľadísk musíme
posudzovať i činnosť federálnych ministerstiev
a ostatných ústredných orgánov štátnej
správy, ako aj podmienky, ktoré sú vytvárané
pre ich prácu.
Prerokúvanie návrhu štátneho rozpočtu
Československej socialistickej republiky ukázalo,
že výbory snemovní Federálneho zhromaždenia
považujú prostriedky určené na uhradenie
finančných potrieb federálnych ministerstiev
a ostatných ústredných orgánov štátnej
správy za priemerné ich rozsiahlym a náročným
úlohám. Tento celkový súhlas so sumou
vynakladanou na federálnu štátnu správu
by však nemal viesť k tomu, aby sme si nekládli
otázku, či nie je možné pri využití
rovnakých prostriedkov dosiahnuť ešte lepšie
výsledky alebo prípadne znížiť
podiel týchto prostriedkov vo vlastnom rozpočte.
Som presvedčená, že rovnako pre národné
hospodárstvo i pre oblasť štátnej správy
platia požiadavky vyššej kvality a efektívnosti
práce. Účinným prostriedkom umožňujúcim
dosiahnuť uplatnenie takýchto požiadaviek je
racionalizácia štátnej správy. Po pravde
povedané, nemôžem sa zbaviť dojmu, že
postup racionalizácie v štátnej správe
je v porovnaní s hospodárskou oblasťou pomalší
a že orgány štátnej správy často
pracujú v podstate za rovnakých podmienok a rovnakými
metódami ako pred mnohými rokmi. Myslím,
že najvyšší zastupiteľský zbor
a v prvom rade jeho výbory by mali venovať pozornosť
otázkam spojeným s racionalizáciou štátnej
správy, a to najmä na úrovni ústredného
riadenia. Nemôžeme si totiž nevšimnúť,
že nedostatky prejavujúce sa niekedy v činnosti
orgánov štátnej správy vyšších
stupňov ovplyvňujú celý proces riadenia
a hocikedy môžu viest k chybám, ktoré
nižšie stupne riadenia len ťažko môžu
napraviť. Všetci vieme, že riadiaca činnosť
má vo svojom konečnom dopade vplyv na uspokojovanie
potrieb a záujmov občanov.
Dovoľte mi v tejto súvislosti uviesť niektoré
konkrétne poznatky zo svojho volebného obvodu. Niet
pochýb o tom, že aparát národných
výborov sa s úspechom zhostil úloh v súvislosti
s voľbami do zastupiteľských zborov. Spolu s
funkcionármi národných výborov, občianskych
výborov a volebných komisií vytvoril dobré
predpoklady pre ďalšiu prácu novozvolených
poslancov. Napriek tomu však ešte trvajú niektoré
nedostatky v riadiacej práci národných výborov.
Ináč by sa napr. nemohlo stať, aby v obci,
kde sú tri predajne potravinového tovaru, bola otvorená
vždy len jedna predajňa. To sťažuje život
najmä nám, zamestnaným ženám a
matkám rodín s deťmi. Bolo by myslím
správne, keby príslušné orgány
národných výborov veľmi starostlivo
zvažovali rôzne úpravy pracovného času,
zatvárania predajní pre preberanie tovaru a rôzne
inventúry a podobne.