Poslanec SN Z. Pšenička: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dostatek paliv a energie je nezbytným
a nezastupitelným předpokladem pro rozvoj každého
národního hospodářství. To
pochopitelně platí i pro československou
ekonomiku. Proto ve všech závažných dokumentech
nejvyšších politických i vládních
orgánů, pojednávajících o dalším
rozvoji národního hospodářství
jsou obsaženy nevyhnutelně i úkoly a opatření
k zajištění potřeby paliv a energie
i k rozvoji vlastní palivoenergetické základny.
Je tomu tak i v usnesení XV. sjezdu KSČ, kde byl
kriticky zhodnocen dosavadní vývoj této základny
a pokrývání potřeb národního
hospodářství. Schválený šestý
pětiletý plán obsahuje velmi konkrétní
úkoly pro odvětví paliv a energetiky, ale
i pro všechny spotřebitele paliv a energie. Stejně
je tomu tak i v úkolech stanovených v plánu
na rok 1977, který stojí bezprostředně
před námi.
Ve svém vystoupení bych se chtěl zabývat
některými otázkami a podmínkami efektivnosti
ve spotřebě paliv a energie. Snižování
spotřeby všech forem energie ve výrobě
je záležitostí, kterou se trvale zabývají
ve všech průmyslově vyspělých
zemích světa. Zejména pak v posledních
letech, kde je stále obtížnější
získávat základní zdroje paliv a energie,
se vedle podnikové sféry intenzívněji
těmito otázkami zabývají i státní
orgány a instituce. Stejně tak i u nás, v
Československu, je efektivnější využívání
paliv dlouhodobě předmětem pozornosti.
Je třeba s uspokojením říci, že
se daří viditelně zrychlovat tempo snižování
spotřeby prvotřídních zdrojů
energie na jednotku výroby. Ukázal bych to na tomto
příkladu: za období 1955 - 1970, tedy za
15 let, se vztah mezi růstem národního důchodu
a spotřebou prvotřídních energetických
zdrojů zvýšil o 19 %. Za období šesté
pětiletky, tedy za 5 let, o dalších 12 %. To
ukazuje na výrazné zrychlení tohoto procesu.
Pochopitelně je třeba zhodnotit, jakými prostředky
se toho dosáhlo.
Počátkem roku 1972 schválila vláda
závazný státní program racionalizace
v hospodaření palivy a elektrickou energií.
Plnění tohoto plánu za léta 1972 -
1975 přineslo celkové úspory ve výši
6,8 mil. tun měrného paliva, což je o 47 %
více než bylo plánováno. Jenom v organizacích
federálního ministerstva všeobecného
strojírenství byla v šestém pětiletém
plánu snížena palivoenergetická náročnost
o 22,4 %. Tento proces se i v průběhu páté
pětiletky zrychloval. Například, jak nás
ve výboru pro průmysl, dopravu a obchod informoval
s. ministr Půček, snížila se energetická
náročnost v organizacích federálního
ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství
proti loňskému roku o 4,8 %, což bylo ovlivněno
především úsporami v hutních
podnicích. Je tedy zřejmé, že v páté
pětiletce došlo k výraznějším
výsledkům v úsporách paliv a energie
zejména systematickým postupem vlády a jejích
orgánů.
Ze zhodnocení výsledků v páté
pětiletce však se také ukázalo, že
k dosažení úspor bylo využito především
snáze mobilizovatelných zdrojů. Pro šestou
pětiletku se počítá s úsporami
ještě poněkud vyššími, tj.
2 až 2,5 % ročně.
Jaké jsou předpoklady pro reálnost splnění
tohoto nezbytného úkolu? Především
je třeba říci, že budeme muset čerpat
zdroje a rezervy, které již jsou obtížněji
využitelné a někdy i náročné
na investice, případně různá
racionalizační opatření širšího
rozsahu. Je proto správné, že vláda
rozšířila pro šestou pětiletku
racionalizační opatření o další
konkrétní záměry.
Chtěl bych se o některých z nich zmínit
v souvislosti s možnými úsporami. Počítá
se s modernizací energeticky náročných
spotřebičů, jako jsou kotle, palivové
pece, čerpadla, ventilátory a další.
Program inovace těchto zařízení umožňuje
dosáhnout úspor v šesté pětiletce
zhruba 300 tis. tun měrného paliva a téměř
800 mil. kWh elektrické energie. Dále je správně
počítáno s postupným využíváním
druhotných zdrojů energie, zejména odpadního
tepla, a to jak v metalurgickém a chemickém průmyslu,
tak i z kompresorových stanic tranzitního plynovodu,
případně z dalších spotřebičů.
U tohoto zdroje úspor je však nutno ve značné
míře počítat s určitou investiční
náročností. Jde ovšem o značné
úspory. Např. u chemického průmyslu
by úspory mohly představovat půl miliónu
tun měrného paliva za rok. Při využití
odpadního tepla z kompresorových stanic tranzitního
plynovodu je možno získat postupně 100 (v roce
1980) a po roce 1980 až 300 Gcal/hod.
Mezi významné a dosud málo využívané
zdroje úspor patří používání
polovodičové techniky, a to jak v oblasti průmyslu,
např. v tramvajové a železniční
dopravě, v průmyslových pohonech, zejména
u papírenských strojů, těžních
strojů, válcoven apod., tak u výrobků
hromadné spotřeby jako jsou televizory, rádia
apod.
Také zde jde o výrazné a reálné
zdroje. Např. jenom uplatněním tyristorových
měničů u průmyslových pohonů
je možno dosáhnout úspory proti současnému
stavu o 5 - 50 % elektrické energie, a přitom ještě
dojde k zlepšení kvality výrobků.
Neméně významnou a doposud málo koncepčně
řešenou oblastí je zvyšování
technické úrovně topných systémů
ústředního vytápění
a zařízení pro individuální
otop a ohřev vody v nevýrobní sféře,
zejména v bytovém hospodářství.
Tak např. u zařízení pro individuální
otop můžeme při zavedení výroby
dnes už známých ekonomických spotřebičů
dosáhnout v roce 1980 úspory téměř
100 tis. tun měrného paliva. Ještě vyšší
úspory je možno dosáhnout u topných
systémů ústředního vytápění,
a to až 200 tis. tun měrného paliva za rok.
Půjde ovšem o zlepšení účinnosti
rozvodu i účinnosti kotlů.
V šestém pětiletém plánu nám
bude také chybět jeden z nesplněných
úkolů páté pětiletky. Nebyla
totiž zajištěna dostatečná výroba
měřící a regulační techniky,
zejména pro ústřední vytápění
a užitkovou vodu v bytové a občanské
výstavbě.
Nízká úroveň měřící
a regulační techniky na tomto úseku je totiž
příčinou vyšší spotřeby
tepla o 15 - 20 %. Neméně významnou a poněkud
zanedbávanou oblastí je racionalizace spotřeby
elektrické energie v osvětlovací technice.
Máme již vyvinut dostatek poměrně velmi
úsporných světelných zařízení,
zejména pro osvětlování ulic, silnic,
měst i průmyslových objektů, jejichž
uplatněním můžeme rovněž
dosáhnout úspory téměř 11 mld
kWh elektrické energie.
Vážené soudružky a soudruzi, chtěl
bych říci, že vláda ve svých
opatřeních počítá aspoň
v základních směrech s využitím
těchto důležitých úspor paliv
a energie v šesté pětiletce. Jsem však
toho názoru, že musíme klást daleko
větší důraz na splnění
těchto úkolů a posuzovat je přinejmenším
jako plnění kteréhokoli výrobního
úkolu. Je nutno ještě důrazněji
hmotně stimulovat všechna opatření vedoucí
k úsporám paliv a energie. Z tohoto hlediska považuji
za správný návrh federálního
ministerstva pro technický a investiční rozvoj,
aby byly až o 200 % zvýšeny odměny za
objevy, vynálezy a zlepšovací návrhy,
které vedou k úspoře paliv a energie. Doporučuji,
aby toto opatření bylo realizováno a v širším
rozsahu uplatňováno.
Opatření prováděná na všech
stupních řízení k úspoře
paliv a energie jsou závislá na aktivitě
a iniciativě pracovníků. Je nezbytně
nutné, aby všichni pracující byli nejen
informováni, ale zejména zainteresováni na
jejich splnění. Současná situace,
kdy omezené zdroje elektrické energie jsou jedním
z rozhodujících činitelů pro plnění
plánu, vyvolává mimořádný
zájem většiny pracujících a přináší
iniciativní návrhy a nápady nejširšího
okruhu pracovníků na maximální využití
daných zdrojů energie.
Sám jsem se v několika závodech přesvědčil,
že pracující pečlivě hlídají
maximální využívání strojů,
vypínání a odstavování těch
spotřebičů, jejichž funkce není
pro vlastní výrobní proces nezbytná
a kolektivní kontrolou hledají nejvhodnější
cesty k plnění výrobních úkolů
i při určité nezbytné regulaci ve
spotřebě paliv a energie.
Všem těmto formám pracovní iniciativy
a aktivity je třeba dát plnou podporu a využít
je ve prospěch národního hospodářství.
Jsem přesvědčen, že při plnění
úkolů vytyčených ústředním
výborem strany a vládou a využití aktivity
pracujících dosáhneme nejen splnění,
ale i žádoucího překročení
plánovaných úspor paliv a energie i v dalším
období. Vytvoříme tak podmínky pro
tvorbu hmotných i finančních zdrojů
k zabezpečení plánovaného rozvoje
socialistické společnosti a růstu životní
úrovně. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN prof.
JUDr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Pšeničkovi.
Ďalej hovorí poslanec Vasil Valo, pripraví
sa poslanec Vlastimil David.
Poslanec SN ing. V. Valo: Vážený soudruhu
předsedo federální vlády, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, v souvislosti s projednáváním návrhu
zákona o státním rozpočtu mi dovolte,
abych se krátce zmínil o některých
otázkách, které souvisí se zajišťováním
spolehlivé obrany naší vlasti, jak to vyplývá
ze závěrů XV. sjezdu Komunistické
strany Československa, programového prohlášení
federální vlády i současné
mezinárodní situace.
Linie XV. sjezdu strany na další budování
rozvinuté socialistické společnosti, na všestranný
rozvoj socialistického člověka, zvyšování
jeho materiálního blahobytu, duchovního a
kulturního růstu, je nerozlučně spjata
s nerušenou budovatelskou prací a pokojným
mírovým životem našeho lidu. Proto jde
naše země po boku Sovětského svazu a
ostatních států socialistického společenství
neochvějně leninskou cestou k zmírňování
mezinárodního napětí, k mírovému
soužití a k boji za odzbrojení.
Program boje za mír a mezinárodní spolupráci
konkretizovaný na XXV. sjezdu Komunistické strany
Sovětského svazu, z kterého vycházel
i náš XV. sjezd Komunistické strany Československa,
získal, jak známo, širokou mezinárodní
odezvu. Podpořila jej červnová konference
evropských komunistických a dělnických
stran v Berlíně a rozhodné slovo k němu
řeklo nedávné zasedání politického
poradního výboru Varšavské smlouvy,
kde byla jednomyslně schválena deklarace členských
států Varšavské smlouvy za nové
cíle v uvolňování mezinárodního
napětí, za upevnění bezpečnosti
a rozvoje spolupráce v Evropě.
Z tohoto zasedání vzešla i výzva účastníkům
helsinské konference předkládající
závazek nepoužít jako první proti sobě
jaderných zbraní. Pod vlivem těchto významných
událostí roste autorita socialistických zemí
ve světě, úspěšně pokračuje
proces revolučních přeměn a sílí
protiimperialistický boj v různých částech
světa.
I přes tyto pozitivní skutečnosti ve vývoji
mezinárodních vztahů se denně přesvědčujeme
o tom, že je nutno soustavně bojovat za trvalý
mír, za to, aby uvolňování napětí
se stalo nezvratným. Generální tajemník
ústředního výboru Komunistické
strany Sovětského svazu soudruh L. I. Brežněv
nedávno prohlásil: "... boj za mír pokračuje,
nesmíme v něm udělat žádnou přestávku,
nesmíme v něm ani na chvíli polevit".
Stoupenci návratu ke studené válce se nevzdávají,
všemožně zabraňují procesu uvolňování,
upevňování míru v Evropě a
na celém světě, snaží se otrávit
mezinárodní ovzduší jedem podezírání,
nedůvěry a strachu. Svědčí
o tom nedávné vystoupení vlivných
politických činitelů na shromáždění
poslanců zemí Severoatlantického paktu, kteří
otevřeně požadovali, aby se s uvolňováním
napětí skoncovalo, aby se stupňovalo horečné
zbrojení a došlo k návratu k politice balancování
na pokraji války. Potvrzuje to i zasedání
rady ministrů zemí NATO v Bruselu, které
se konalo právě před týdnem, kde bylo
na mírové úsilí a konkrétní
návrhy na odzbrojení ze strany států
Varšavské smlouvy reagováno jednání
o dalším posílení zbrojního potenciálu
a ozbrojených sil NATO.
Je známo, že přímé vojenské
výdaje paktu NATO mají v roce 1976 - 1980 představovat
987,2 mld dolarů, to znamená, že mají
být o 56 % vyšší než v uplynulých
pěti letech. Jen v roce 1975 zvýšilo 10 zemí,
patřících do tzv. evroskupiny, své
vojenské výdaje v porovnání s předchozím
rokem o 5,5 mld dolarů a vojenský rozpočet
USA dosáhl v tomto roce horentní částky
113 mld dolarů.
V létě a na podzim t. r. provedly armády
členských států NATO 27 velkých
manévrů a cvičení v blízkosti
hranic socialistických států s tématikou
bojové činnosti proti socialistickým zemím,
což představuje rekord v dosavadní přípravě
vojsk a štábů tohoto agresívního
paktu. Neustále se zlepšují bojové kvality
jeho zbraňových systémů a techniky.
Počet bojových útvarů a svazků
stále vzrůstá. Počet atomových
granátů a pum rozmístěných
na západním válčišti se nesnížil.
Ve Vídni zatím nebylo dosaženo žádoucího
pokroku.
To jsou fakta, s nimiž je nutno počítat a činit
příslušná protiopatření.
Každému je jasné, že v tomto úsilí
největší tíhu nese Sovětský
svaz. Náš stát, vědom si svých
národních a internacionálních zájmů,
vnáší do oblasti společné obrany
socialismu svůj úměrný vklad. Přitom
Sovětský svaz, naše republika i ostatní
socialistické státy, v duchu linie svých
komunistických a dělnických stran, stále
hledají možnosti, jak na jedné straně
posilovat mírovou výstavbu a na druhé straně
být na úrovni při zabezpečování
obranyschopnosti.
Jak vyjadřuje deklarace států Varšavské
smlouvy, je zastavení horečného zbrojení
a odzbrojení jedinou skutečnou alternativou, je
nejnaléhavějším a nejpalčivějším
úkolem současnosti.
K tomu účastníci zasedání politického
poradního výboru v Bukurešti jednomyslně
přijali a vyhlásili konkrétní program.
Deklarace z Bukurešti přitom zároveň
zdůrazňuje, že dokud blok NATO existuje a dokud
zvyšuje svůj vojenský potenciál, budou
členské státy Varšavské smlouvy
podnikat všechna opatření v rámci smlouvy
k tomu, aby svým národům zajišťovaly
spolehlivou bezpečnost.
Za těchto okolností nás ÚV KSČ
a vláda Československé socialistické
republiky vedou k tomu, abychom zachovávali obranyschopnost
naší země, zvyšovali bojeschopnost Československé
lidové armády jako pevné součásti
armád států Varšavské smlouvy.
V politice našeho státu se tak nerozlučně
spojuje pevná vůle žít v míru
a neustálou připraveností bránit výsledky
socialistické výstavby.
Jak zdůraznil generální tajemník ÚV
KSČ soudruh Gustáv Husák na XV. sejzdu strany,
Československá lidová armáda je armádou
spolehlivou, připravenou kdykoliv splnit svou vlasteneckou
a internacionální povinnost. My, vojáci,
bereme toto hodnocení jako závazek do budoucna.
Při zvyšování bojové a mobilizační
pohotovosti Československé lidové armády
jsou uplatňovány leninské principy výstavby
a řízení socialistické armády.
Zejména je kladen důraz na soustavné prohlubování
vedoucí úlohy KSČ, upevňování
třídního charakteru a morálně
politické jednoty armády a lidu, všestranné
zvýšení internacionální jednoty,
bojového přátelství a spojenectví
se Sovětskou armádou a ostatními armádami
členských států Varšavské
smlouvy. Bojová a mobilizační pohotovost
a příprava velitelů, štábů
a vojsk je zabezpečována v jednotě s náročnými
požadavky na vysoký stupeň morálně
politického stavu vojsk a kázně s efektivním
využitím a modernizací materiálně
technické základny a především
mistrovského zvládnutí moderních zbraní
a vojenské techniky.
V duchu sjezdové linie KSČ je ve výstavbě
naší armády cílevědoměji
využívána marxisticko-leninská vojenská
věda a výsledky vědeckotechnického
pokroku, kde rozhodující podíl přináší
Sovětský svaz a jeho armáda. Na všech
stupních velení je náročněji
prosazován leninský styl práce, vysoká
zodpovědnost, kvalita a efektivnost. Ve všech oblastech
činnosti je uplatňována hospodárnost
ve využívání hmotných a finančních
prostředků, které naše společnost
věnuje na další zdokonalování
bojové přípravy, materiální
a technické zabezpečení armády.
Soudružky a soudruzi poslanci, podobně jako v jednotlivých
odvětvích našeho národního hospodářství
bylo i v armádě přistoupeno s vědomím
vysoké odpovědnosti ke zpracování
náročných, ale reálných plánů
na rok 1977 v duchu požadavků XV. sjezdu KSČ
a posledních zasedání ÚV KSČ.
Realizace stanovených úkolů bude zajištěna
finančními a hmotnými prostředky,
jak jsou souhrnně vyjádřeny v předloženém
návrhu zákona státního rozpočtu
československé federace na rok 1977.