Velkou pomocí při výstavbě těchto
dětských zařízení jsou příspěvky
závodů. Tak např. n. p. Svit do konce šesté
pětiletky přispěje částkou
10,5 mil. Kčs, Závody přesného strojírenství
2300 tis. Kčs, ČKD Napajedla 3400 tis. Kčs,
Tatra Napajedla 2700 tis. Kčs a Pozemní stavby Gottwaldov
3900 tis. Kčs.
Vážené soudružky a soudruzi, národní
ministerstva školství připravují řadu
opatření zaměřených na racionální
využití základních prostředků
a pracovních sil, především v oblasti
předškolní výchovy. Proto i rozpočet
na rok 1977 počítá s řešením
těchto klíčových otázek. To
vytvoří předpoklady pro realizaci principů
nové vzdělávací soustavy v příštích
letech.
Rovněž i usnesení vlády ČSSR
ze dne 1. 11. 1976 č. 263 o provádění
státního plánu na rok 1977 umožňuje
další rozvoj a realizaci nové vzdělávací
soustavy se zaměřením na klíčové
otázky.
Kulturní výbory v minulém volebním
období věnovaly otázkám rozvoje školství,
vzdělanosti a kultury velkou pozornost. Chceme navázat
na tyto pozitivní výsledky. Na ustavující
schůzi jsme si vytyčili základní směry
naší činnosti na celé III. volební
období. Tyto záměry budeme konkretizovat
na každý rok ve smyslu úkolů, které
vytyčí naše Komunistická strana Československa,
předsednictva sněmoven a Federální
shromáždění.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
mohu prohlásit, že pro vládní návrh
zákona o státním rozpočtu na rok 1977
budou členové obou kulturních výborů
hlasovat, neboť vytváří podmínky
pro zvyšování efektivnosti práce v zájmu
socialistické výchovy, jejího rozvoje, v
zájmu humanity a míru. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslankyni Rozsypalové. Nyní hovoří
poslanec Miroslav Hudeček, připraví se poslanec
René Zahradník.
Poslanec SN M. Hudeček: Vážený
soudruhu předsedo vlády, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, v programovém prohlášení
federální vlády předneseném
včera jejím předsedou soudruhem dr. Štrougalem,
bylo mj. poukázáno na to, že šestý
pětiletý plán klade před náš
zahraniční obchod podstatně náročnější
úkoly, než tomu bylo v předchozích letech.
Plán na rok 1977 představuje proti očekávanému
plnění letošního roku zvýšení
vývozu o 11 %, ve vztahu ke kapitalistickým státům
činí tempo růstu dokonce 19 %. Náš
zahraniční obchod se musí vypořádat
s výrazným růstem cen dovážených
surovin a za tím účelem mobilizovat všechny
efektivní zdroje pro naplnění výrazné
tendence růstu našich vývozů, založené
prakticky v průřezu na všechny resorty a odvětví.
I když následně k růstu cen surovin
dochází ke zvýšení cen finálních
výrobků, těžiště tohoto
cenového vzestupu spočívá především
v oblasti základních surovin, materiálů
a potravin. Ze samotné struktury naší výroby
a zahraničního obchodu pak vyplývá,
že jsme větší dovozci než vývozci
surovin a že při zachování principu
stability našich velkoobchodních cen dochází
i ke značným změnám ve vztahu zahraničního
obchodu ke státnímu rozpočtu.
Zdražení dovozů se však v převážné
míře neprojevuje v podnikové sféře,
protože podniky nakupují od organizací zahraničního
obchodu základní suroviny, materiály a potraviny
za stabilní, stanovené ceny a státní
rozpočet vyrovnává rozdíly mezi těmito
a zahraničními cenami. Jde o dotace, poskytované
jednotlivým výrobně hospodářským
jednotkám k úhradě ztráty u těch
dovozů, které nakupují od organizací
zahraničního obchodu za zahraniční
ceny, které vysoce převyšují tuzemskou
velkoobchodní cenu a pro organizace je neúnosné
tuto ztrátu krýt ze svých hospodářských
výsledků při stálých velkoobchodních
cenách.
Srovnáme-li výši dotací na dovozy s
odvody z vývozů, je zde mínusový rozdíl
- v roce 1976 13 mld Kčs a v roce 1977 se předpokládá
11 mld Kčs. Tato částka je hrazena ze státního
rozpočtu, který touto formou podporuje rozvoj zahraničního
obchodu a zejména vývozní schopnost výrobků.
K vyčíslení celkového efektu je však
nutné promítnout zisky nebo ztráty realizované
výrobou při vývozu a dovozu a dále
obchodní náklady a zisky v zahraničí.
Při detailnějším rozboru těchto
globálních údajů se ukazují
závažné pohledy na efektivnost zahraniční
směny v jednotlivých komoditách. Např.
při dovozu kůží z kapitalistických
států je poskytována dotace v průměru
cca 40 % ze zahraniční ceny franko čs. hranice.
Při vývozu kožené obuvi na trhy kapitalistických
států je dosahováno v průměru
zisku ve velkoobchodních cenách zhruba 7,8 %. Na
dovoz vlny a bavlny z kapitalistických států
je poskytována v průměru dotace ve výši
cca 39 %. Z ostatních významných dovozů
z kapitalistických států je to např.
ropa, kde dotujeme cca 87 %, u železné rudy činí
dotace cca 47 % atd. Dotace, poskytované na dovoz zemědělských
produktů z trhů kapitalistických států,
činí v průměru cca 42 %.
Řada našich vývozních položek není
zdaleka tak efektivní, jak by to naše národní
hospodářství vyžadovalo. Náročnost
úkolů vývozu v roce 1977 především
ve vztahu ke kapitalistickým státům spočívá
nejen v zabezpečení vysokých temp růstu,
ale v souladu s tím i ve zvýšení technické
a ekonomické úrovně výroby. V prvé
řadě jde o podstatné zvýšení
tempa strojírenského vývozu. Na celkovém
předpokládaném zvýšení
vývozu do kapitalistických států se
podílí téměř polovinou těžké
a všeobecné strojírenství, jehož
vývoz se má proti očekávanému
plnění letošního roku zvýšit
o více než 31 %. O náročnosti tohoto
úkolu svědčí skutečnost, že
ve srovnání s předchozím rokem dosáhl
strojírenský vývoz v roce 1974 zvýšení
o 16,2 %, v roce 1975 o 15,4 % a letos se očekává
zvýšení o 15,6 %. Kromě růstu
objemu vývozů musí strojírenství
zajistit i vysokou efektivnost výroby, a to nejen u tradičně
vyvážených výrobků, ale i u té
produkce, která dosud předmětem vývozu
nebyla.
Mimořádná náročnost a složitost
při zabezpečování nejen strojírenských
vývozních úkolů do zemí socialistického
tábora i kapitalistických států, vyplývá
i z uvažovaných strukturálních směrů.
Na jedné straně se prohlubuje zásadní
problém - objem vhodného sortimentu a kvality vývozního
zboží, na druhé straně u některých
odvětví přistupuje problém zabezpečovat
tyto mimořádné úkoly též
odbytově na zahraničních trzích. Mimořádně
složité podmínky při zabezpečování
úkolu prováděcího státního
plánu, především v odvětví
strojírenství, vyplývají i z toho,
že předpokládané celkové trendy
růstu se pak koncentrují do některých
rozsahem rozhodujících VHJ, u nichž tempo růstu
vývozních dodávek vysoce překračuje
celkové tempo růstu vývozu příslušného
resortu.
Ve vývozu chemických výrobků počítá
plán se zvýšením o 1,1 mld Kčs,
tj. 18,5 %. Plán předpokládá zvýšení
vývozu z kapacit slovenského chemického průmyslu
o 50 %. V oblasti spotřebního průmyslu počítá
plán se zvýšením vývozu o 1,1
mld Kčs, tj. o 8,9 % proti očekávanému
plnění letošního roku.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi nyní, abych se krátce
zabýval otázkou cestovního ruchu a jeho významu
pro devizové příjmy a výdaje a dále
odvětvím, které i když objemově
v rámci sektoru představuje jen malý podíl,
má přesto ve vývozu velký význam
z hlediska ideologického dopadu, který má
pro naši zemi vývoz kulturních hodnot, protože
těmito vývozy exportujeme nejen do bratrských
socialistických zemí, ale i do kapitalistických
států a rozvojových zemí naši
socialistickou kulturu, reprezentující duchovní
bohatství a vyspělost našeho lidu.
Příjmy ze zahraničního cestovního
ruchu činily v roce 1975 3271 mil. Kčs a výdaje
2098 mil. Kčs, což znamená aktivní saldo
ve výši 1173 mil. Kčs. Toto saldo přispělo
k pokrytí deficitní bilance vývoz-dovoz.
Příjmy z aktivního cestovního ruchu
tvoří 2,4 % ve vývozu zahraničního
obchodu a naopak výdaje na pasívní cestovní
ruch představují 1,5 % dovozu. Aktivní saldo
zahraničního cestovního ruchu za I. - III.
čtvrtletí t. r. 907 mil. Kčs, to znamená,
že zahraniční cestovní ruch pomohl zlepšit
naši platební bilanci.
Dovolte mi, abych v návaznosti na tyto údaje uvedl
některá fakta o významu cestovního
ruchu u našeho souseda, Rakouska, který je rovněž
vnitrozemským státem jako my a má zhruba
stejné podmínky pro cestovní ruch. V Rakousku
činily v roce 1975 příjmy z aktivního
cestovního ruchu 37 % příjmu obchodní
bilance a dosažené aktivní saldo ve výši
26 mld sch. pokrylo z 86 % deficit rakouské obchodní
bilance a napomohlo k zeslabení konjunkturního poklesu,
tak typického pro kapitalistické státy v
minulém roce.
Vím, že problematikou cestovního ruchu se zabývají
příslušné výbory obou národních
rad, ale považoval jsem za užitečné na
výše uvedená fakta upozornit v souvislosti
s projednáváním státního rozpočtu,
protože podle mého názoru bychom měli
učinit v naší zemi urychleně všechna
opatření nutná k tomu, aby devizové
příjmy z aktivního cestovního ruchu
podstatně vzrostly.
Soudružky a soudruzi, i když vývoz kulturních
statků, jak jsem se zmínil, z hlediska komerce není
zdaleka tak významnou položkou jako vývoz strojírenského
nebo spotřebního zboží, přece
je nutno říci, že i v komerci má svoje
místo, protože vývozy našich podniků
Artia a na Slovensku Slovart představují téměř
1 % z celkového vývozu našeho zahraničního
obchodu v tomto roce. Podíl na vývozu by mohl být
daleko vyšší, o zboží je zájem,
kdyby se urychleně řešila řada otázek,
souvisejících se zvýšením i kvalitou
výroby vyvážených branží.
Velký význam nejen komerční, ale i
politický, mají účasti ČSSR
na zahraničních veletrzích a výstavách,
stejně jako i poslání státních
expozic na veletrzích a výstavách v ČSSR.
I zde bude nutno věnovat soustavně pozornost efektivnosti
a celkovému dopadu jak komerčnímu, tak i
politickému.
Vážené soudružky a soudruzi, na zajišťování
úkolů zahraničního obchodu se musí
se stejnou intenzitou a aktivitou podílet jak pracovníci
zahraničního obchodu, tak i všech odvětví
čs. národního hospodářství,
především průmyslových sektorů
a v jejich rámci pak zejména strojírenství.
To vyžaduje uskutečňovat vysoce cílevědomou
politickoorganizační činnost na všech
stupních řízení jak zahraničního
obchodu, tak i výroby, znamená to prohlubovat vztahy
dělné a ke společným cílům
směřující spolupráce mezi zahraničním
obchodem a výrobou, založené na principu kvalifikované
dělby práce.
Vzhledem k náročným úkolům,
které musí náš zahraniční
obchod zabezpečovat na úseku platební bilance
v šesté pětiletce, jak se o tom zmínil
soudruh ministr Lér, je třeba považovat kritérium
efektivnosti našeho vývozu a výroby vůbec
za hledisko velmi podstatné, protože čím
horší bude úroveň efektivnosti našeho
vývozu, tím vyšší objem hmoty musíme
vyvézt, abychom zajistili potřebnou rovnováhu
naší platební bilance.
Společné úsilí zahraničního
obchodu a výroby o kvalitní plnění
náročných úkolů v oblasti vnějších
vztahů musí být adekvátní rostoucí
složitosti a náročnosti vnějších
podmínek jejich realizace. Jde zejména o vyrovnání
se s rostoucími nároky socialistických i
nesocialistických trhů na zdokonalování
struktury, sortimentu, technické úrovně,
kvality a celého komplexu obchodně technických
služeb našeho vývozního zboží,
včasné a přesné plnění
mezistátních smluvních a kontraktních
závazků v dodávkách zboží,
aktivní účast v procesech kooperace a specializace
i dalších formách a metodách v plnění
programu socialistické ekonomické integrace. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Hudečkovi. Nyní promluví
poslanec René Zahradník.
Poslanec SN R. Zahradník: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
zemědělství v páté pětiletce
plně realizovalo úkol, vytyčený XIV.
sjezdem naší strany - zabezpečit takový
růst celkové zemědělské produkce,
který by plně pokryl všechny přírůstky
spotřeby jak rostlinných, tak i živočišných
produktů.
Intenzita výroby v páté pětiletce
na 1 ha zemědělské půdy proti čtvrté
pětiletce stoupla více než o 16 %, dosáhli
jsme soběstačnosti ve výrobě másla
a vajec a v podstatných objemech i masa. Významně
pokročilo řešení obilního problému.
Vysoké tempo růstu produkce v páté
pětiletce vytvořilo předpoklady pro vytyčení
nových, smělých cílů, které
formulovalo usnesení říjnového pléna
ÚV KSČ v roce 1975 a byly zdůrazněny
v závěrech XV. sjezdu strany, to jest úspěšně
zabezpečovat prvořadý celospolečenský
úkol - dosáhnout soběstačnosti ve
výrobě zrnin a další zvyšování
soběstačnosti ve výrobě potravin.
Tento velmi náročný úkol podmiňuje
řešení čtyř neoddělitelně
a vzájemně na sebe navazujících faktorů:
další všestrannou intenzifikaci všech, zejména
klíčových odvětví naší
zemědělské výroby (obilí, cukrovky,
krmiv, vyšší efektivnost živočišné
výroby); zvyšování kvality vyrobené
produkce; efektivnost všech výrobních procesů
a maximální hospodárnost při zužitkování
vyrobené produkce.
Jen při důsledné a soustavné racionální
realizaci těchto hlavních článků
bude možné úspěšně velmi
náročné úkoly, stanovené XV.
sjezdem strany, v československém socialistickém
zemědělství v šesté pětiletce
plnit.
Dovolte mi, abych se ve svém vystoupení dotkl i
některých problémů, souvisejících
jednak se zajištěním plnění plánu
na rok 1977, jakož i některých otázek
šesté pětiletky v návaznosti i na dlouhodobější
tendence.
Je to v prvé řadě nezbytnost zabezpečit
přednostní rozvoj rostlinné výroby
- výroby, která sama řeší jistou
část celospolečenské potřeby
přímo asi z 20 %, ale především
vytváří předpoklady k zabezpečení
krmivové základny, a to téměř
80 % části své produkce.
V řadě celostátních materiálů,
ale i v objektivním hodnocení výsledků
praxe můžeme shodně konstatovat, že v
celostátním měřítku tento prioritní
vývoj nebyl během páté pětiletky
zcela úspěšně zabezpečován.
Pouze v rozvoji obilnářství došlo ke
kvalitativním změnám a významnému
nárůstu produkce.
Některá další, neméně
důležitá odvětví rostlinné
výroby však stále nedosahují požadované
úrovně, což vytváří nemalé
disproporce v národním hospodářství.
Například jsou to značné výkyvy
ve výrobě rostlinných bílkovin a zejména
objemových krmiv.
Stále nedořešené máme zejména
klíčové problémy ve výrobě
cukrovky, která při letošní produkci
dosáhla svého kritického stavu. Klesá
cukernatost a výnosy přinejmenším stagnují.
To jsou velké ztráty pro naše národní
hospodářství a vyžadují účinná
a neodkladná opatření.
Bývá zvykem vždy zdůvodňovat
výkyvy potřebného růstu hrubé
rostlinné produkce především vlivy počasí.
Je bezesporu, že tento vliv existuje a bude existovat, bude
však podle mého názoru o to menší,
oč náročněji budou zabezpečovány
pěstební technologie jednotlivých plodin,
o co náročněji bude pečováno
především o půdní úrodnost,
ochranu proti chorobám a škůdcům, popřípadě
dalším vlivům.