Také roční plány současné
pětiletky předkládají rozsáhlé
vklady do investic. Přitom kladou zejména důraz
na faktor času a na vysokou kvalitu fondů získaných
výstavbou, hlavně pak na vysokou účinnost
výrobních prostředků a na dosažení
zvýšeného jejich využití při
současně rychlejším vyřazování
fyzicky a morálně opotřebených strojů
a zařízení.
Pokud se týká objemu investic plánovaných
v roce 1977, víme, že budou při růstu
o 5,6 % nejrychleji se rozvíjející složkou
v užití národního důchodu a že
jejich podíl na něm by měl dosáhnout
asi 32,8 %.
Při posuzování rámcových úkolů
plánu investiční výstavby a s ním
spojených finančních potřeb, jsme
ve výborech pro plán a rozpočet přijali
s uspokojením zprávu, že tento plán
počítá ve svém strukturálním
zaměření se soustředěním
investic hlavně na rychlé dokončování
rozestavěných již kapacit a na jejich brzké
uvedení do provozu. Dále pak, že je zaměřen
především na nové stavby, orientované
k řešení konkrétních výrobně
technických a ekonomických problémů
v oblasti paliv a energetiky či lepšího využití
domácích zdrojů surovin, jakož i na
zlepšení vztahů výroby a zahraničního
obchodu a na preferované potřeby výstavby
v Praze, Bratislavě a v Severočeském kraji.
Rozsáhlý objem prací a dodávek, který
by měl (bez akcí "Z" a soukromé
výstavby) dosáhnout 142,3 mld Kčs a zajistit
přírůstek základních fondů
ve výši 134,2 mld Kčs, bude klást značné
nároky na odpovídající hmotné
a finanční zdroje a na vysokou kvalitu celého
investičního procesu, od samotné koncepce
výstavby a jejich jednotlivých fází
až po uvedení nových kapacit do provozu a dosažení
projektovaných parametrů.
V uplynulých obdobích jsme získali řadu
poznatků o složitosti tohoto procesu.
Na jejich základě soudím, že je třeba
především dosáhnout, aby o žádoucí
změnu kvalit investičních procesů
se zasadili sami investoři v úzké spolupráci
s projektanty či konstruktéry, a to již ve
výběru optimálního návrhu věcného
pojetí a způsobu zabezpečení výstavby
s ohledem na její územní a ekonomické
aspekty, aby se mohli opírat o pomoc kvalifikovaných,
zkušených pracovníků, schopných
posuzovat společenskou efektivitu řešení
výrobních problémů technickoekonomickou
úrovní výstavby nových kapacit či
méně nákladnou cestou rekonstrukce a modernizace
provozů stávajících.
Zlepšení podmínek investorské přípravy
by podpořilo zdokonalení rozhodovacích funkcí
v investiční výstavbě, jmenovitě
pak získat lepší prostor k plánovitému
zabezpečování dodávek a prací
a tím provádění státní
expertízy; v neposlední řadě by přispělo
i ke zlepšení vztahů investorů a dodavatelů
staveb a k širšímu využívání
osvědčivších se již forem jejich
sdružených socialistických závazků
k výstavbě.
V tomto vztahu investorů a stavebních organizací
- jak jsem zjistil ve svém volebním obvodu - je
někdy nezdravě zakotvena řada závazků
v hospodářské smlouvě, kde se investor
(ve snaze, aby mu stavební organizace převzala akci)
zavazuje obstarat některé těžko dostupné
materiály i pomoc v pracovních silách, které
však v průběhu výstavby není
schopen splnit. Tím při zpoždění
výstavby se velmi těžko posuzuje - někdy
i arbitrem - kdo nese větší vinu, zda stavební
organizace nebo investor, když neplní své závazky
k akci. Nastolení zdravého vztahu mezi oběma
zainteresovanými partnery by bylo více než
žádoucí a pomohlo by bezesporu zrychlit dobu
výstavby a tím i snížení rozestavěnosti.
Bylo by též správné, aby k rychlejšímu
řešení některých negativních
jevů v investiční výstavbě
se zaměřila i finanční politika svým
dotačním systémem, i když je jasné,
že dotační systém nemůže
být všelékem. Zásady dotační
politiky by však vedle ostatních organizačních
a technických podmínek měly více působit
na zlepšení efektivnosti investiční
výstavby.
Z plánovaného objemu prací a dodávek
má však v roce 1977 připadnout na stavební
práce 81,5 mld Kčs a na stroje a zařízení
60,8 mld Kčs. Při tomto poměru zůstane
ještě podíl stavebních prací
a podíl strojů na základních prostředcích
v podstatě nezměněn proti roku 1976, ale
v jeho struktuře se zvýší objem strojů
a zařízení z dovozu. Po zkušenosti z
minulých let bych připomenul, aby šlo vždy
o stroje a zařízení na co nejvyšší
úrovni a o realizaci jejich dovozů v období,
kdy bude při dodržení časového
plánu výstavby a stavební připravenosti
možné dovezenou technologii plynule instalovat, či
dobře skloubit dodávky ze zahraničí
s kompletujícími dodávkami domácích
výrobků a naopak. Zdůrazňuji tuto
nezbytnost hlavně proto, že ne všichni investoři
či dodavatelé dodržují zásady
pro dovoz strojů a zařízení stanovené.
Při jednání ve výborech pro plán
a rozpočet jsme si povšimli též pomalého
tempa obnovy strojírenského parku, a to zvláště
v tzv. vyšších kategoriích jeho morálního
a fyzického opotřebení, které nepochybně
váže ve výrobě i relativně vyšší
počet pracovníků (četl jsem, že
máme asi za 30 mld Kčs strojů starších
30 let).
Povšimli jsme si přitom, že záměry
sledující vyřazování fyzicky
a morálně opotřebovaných již
výrobních prostředků nejsou plněny
a že se tak děje také z toho důvodu,
že výroba na odepsaných již strojích
a zařízeních, ještě provozuschopných,
zůstává z hlediska nákladů
pro výrobce výhodná, byť již nezaručuje
vysoce kvalitní výrobu. S růstem požadavků
na kvalitu výrobků by se tento stav měl výrazně
změnit. Proto jsme se zájmem přijali zprávu
o tom, že v roce 1977 by měl objem likvidace základních
prostředků dosáhnout asi 21,3 mld Kčs
a z toho pak objem likvidace strojních základních
prostředků v ústředně řízeném
průmyslu výše 6,3 mld Kčs, a to jako
závazný úkol. Bude to asi o 4,3 % více
než v roce 1976. Po zkušenostech z minulých let
je zřejmé, že v zájmu získání
co největšího počtu uvolněných
pracovních sil bude tento plánovaný záměr
třeba podpořit též velmi konkrétními
opatřeními sledujícími jeho zabezpečení.
V souvislosti s vyřazováním zastaralých
fondů považuji za důležitý úkol
příštího roku, aby účelně
a hospodárně byly využity prostředky
určené na stavby drobné a na stroje nezahrnuté
do rozpočtů staveb. Jejich objem byl zvýšen
o 1,8 %, tj. na 50 mld Kčs. Při napjatosti plánu
bude záležet na tom, aby tyto prostředky nebyly
překročeny. Na druhé straně bude žádoucí,
aby jejich využití plně odpovídalo požadavkům
efektivnosti a hospodárnosti, resp. potřebám
obnovy strojního parku. Při vysoké technické
úrovni nových prostředků by mělo
sledovat zejména substituci pracovních sil, či
dosažení jejich relativní úspory a růst
produktivity práce. Velmi pečlivé úvahy
by si měla vyžádat zejména realizace
představ o účelnosti nákupu a instalace
elektronické výpočetní techniky jako
významného prostředku modernizace a zdokonalování
procesu řízení.
Závěrem bych chtěl ještě poukázat
na to, že jsme až dosud o mnoho nepokročili ve
snižování rozestavěnosti a zkracování
průměrné doby výstavby. Z podkladů,
které jsou k dispozici, vyplývá, že
stav rozestavěnosti, resp. průměrná
doba výstavby, by se ke konci příštího
roku měla mírně snížit. Na prodlužování
doby výstavby působí někdy nedostačující
kapacita na straně dodavatele, jinde dodatečně
prováděné změny v projektech či
neuspokojivá koordinace součinnosti dodavatele a
odběratele i pomalé tempo v odstraňování
zjištěných závad či provádění
dokončovacích prací. Úsilí
investorů a dodavatelů staveb a prací by
se mělo výrazněji zaměřovat
na odstraňování takových příčin.
Vždyť každé zpoždění
v uvedení nových kapacit do plného provozu
nám působí ztráty na přírůstku
výroby, ovlivňuje růst zásob, klade
případné požadavky na dovoz anebo snižuje
možnosti vývozu a v neposlední řadě
snižuje tím i tvorbu zdrojů pro financování
dalších společenských potřeb.
Vážené soudružky a soudruzi, když
již hovořím o těchto skutečnostech,
nemám na mysli jen to, co znamenají po ekonomické
stránce či z hlediska pracovního vypětí
pro všechny účastníky investičního
procesu, ale i to, co v okolí celé řady staveb
taková prodlužovaná výstavba a její
dlouhotrvající rozestavěnost přináší
i pro obyvatele a jejich životní prostředí
a na co by ani při sebevětší důležitosti
té které akce nemělo být nikdy našimi
investory a dodavateli staveb zapomínáno. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Prchalovi. Nyní bude hovořit
poslankyně Anna Rozsypalová a připraví
se poslanec Miroslav Hudeček.
Poslankyně SL A. Rozsypalová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, předcházející
jednání, jehož hlavním předmětem
bylo vládní prohlášení, přineslo
velmi závažné myšlenky a podněty
pro rozvoj socialistické společnosti, pro další
prohlubování úlohy socialistického
státu, tak jak ji vytyčil XV. sjezd KSČ a
jak je v konkrétních opatřeních obsaženo
v šestém pětiletém plánu rozvoje
našeho národního hospodářství.
Uvědomujeme si v této souvislosti i velkou odpovědnost
za výchovu, vzdělání a přípravu
našich občanů, kteří prostřednictvím
vyspělé materiálně technické
základny ekonomiky, ale i vědy a kultury budou tyto
cíle a úkoly realizovat na stále vyšší
úrovni. To znamená, že budeme muset věnovat
větší péči a pozornost jejich
ideové, odborné a morální přípravě.
Otázkám přípravy lidí, kteří
budou schopni plnit náročné budoucí
úkoly, věnoval velkou pozornost i XV. sjezd KSČ.
Podal hlubokou analýzu dosavadního rozvoje našeho
školství a konstatoval, že období mezi
XIV. a XV. sjezdem strany patřilo k nejproduktivnějším
a nejúspěšnějším. Zdůraznil
také, že celou naši společnost, především
naši školu a výchovné instituce, čekají
zvýšené, kvalitativně vyšší
úkoly. Mám na mysli přestavbu naší
školské soustavy, jejíž cíle spočívají
především v tom, aby celá mladá
generace, zejména mladí dělníci a
rolníci, měli možnost získat úplné
středoškolské vzdělání.
Projekt nové československé vzdělávací
soustavy vyjadřuje hluboký socialistický
humanismus a demokratičnost. Reaguje nejen na současné,
ale především na budoucí úkoly
a potřeby společenskoekonomického vývoje
naší společnosti. Realizace tohoto projektu
bude znamenat podstatné změny ve školské
soustavě, v obsahu výuky, v metodách i formách
výchovně vzdělávací práce.
Neobejde se ani bez opravdového jednotného působení
školy, rodiny a společnosti.
Je nutno přivítat, že projekt byl experimentálně
ověřován, že se bude zavádět
postupně a že má dlouhodobý charakter.
Jeho realizace je rozpočítána na 10 - 15
let. Celá učitelská obec je připravena
v předstihu na realizaci změn, které přinese
nová čs. vzdělávací soustava.
Důležité je, že do projektu jsou tentokrát
začleněny i otázky kádrového,
materiálního a finančního zabezpečení.
Tak v šesté pětiletce úhrn investičních
prostředků pro školství bude o 18 %
vyšší než v páté pětiletce.
Dosáhne téměř 19 mld Kčs. Z
15,1 mld Kčs uvažovaných pro národní
výbory na školskou výstavbu, připadá
na účelovou výstavbu 6,5 mld Kčs.
Plánuje se vybudování 2 tisíc učeben
mateřských škol, 7250 učeben základních
devítiletých škol, 300 učeben v odborných
školách a 2400 lůžek v domovech mládeže.
Tyto úkoly bude však možno splnit jen tehdy,
budou-li provedena potřebná opatření
pro odstranění nedostatků stavebních
kapacit, které na úseku školské investiční
výstavby pociťujeme, budou-li dodržovány
termíny plánů dodavatelskými organizacemi,
aby se předešlo opožďování
plnění investičních úkolů
v budování dostatečných kapacit pro
zvýšené požadavky žáků
a studentů.
Nové postavení v naší výchovně
vzdělávací soustavě nabývají
i předškolní výchovná zařízení,
která se stávají nedílnou součástí
celého výchovného, ale i vzdělávacího
systému.
Rozpočtová politika na úseku školství
je proto zaměřena především na
zařízení, jejichž rozvoj je podmíněn
bouřlivým populačním vývojem
posledních let, tj. především na postupné
zabezpečování přestavby školské
soustavy, mateřské školy a na rozvoj školního
stravování. V souvislosti s tím je třeba
pochopit, že materiální možnosti naší
ekonomiky zatím neumožnily uspokojit všechny
oprávněné požadavky našeho školství.
Proto je zvlášť důležité,
aby národní výbory, školy a závody
využívaly efektivně a úsporně
prostředky, které mají k dispozici a aby
je zmnožovaly i z místních a společenských
zdrojů.
Další posilování vztahů mezi
školami a závody je důležité jak
z hlediska výchovné práce, tak i z hlediska
zlepšení materiálních podmínek.
Úkolem je tedy rozvíjet hnutí za co nejlepší
využívání místních prostředků.
Z uvedeného vyplývá, že realizace nového
projektu nemůže být záležitostí
jen školy a rodiny, ale celé naší společnosti,
všech organizací Národní fronty. Je
třeba, abychom z tohoto místa poděkovali
za pochopení a pomoc v budování dětských
předškolních zařízení,
zejména průmyslovým podnikům a organizacím,
bez jejichž pomoci bychom v minulosti nedosáhli tak
významných úspěchů v tomto
směru.
Dovolte mi, abych jedním příkladem za všechny
ukázala, jak velkou pomoc závody poskytly a poskytují
v mém volebním obvodě. V průběhu
páté pětiletky byly v městě
Gottwaldově zřízeny čtyři nové
mateřské školy s 13 třídami.
Z toho 6 tříd zřídily národní
podniky Svit a Projekční inženýrská
kancelář. Daleko intenzívněji postupuje
výstavba mateřských škol v letošním
roce 1976. Celkem bylo v průběhu tohoto roku zřízeno
6 mateřských škol se 16 třídami,
z toho pouze 2 v rámci komplexní bytové výstavby,
ostatní jsou mateřské školy podnikové:
národního podniku Svit, Závodů přesného
strojírenství, Velkoobchodu obuví, Centroprojektu
a dalších závodů. V okrese bude v roce
1977 zřízeno celkem 11 nových mateřských
škol.