Středa 15. prosince 1976

Také roční plány současné pětiletky předkládají rozsáhlé vklady do investic. Přitom kladou zejména důraz na faktor času a na vysokou kvalitu fondů získaných výstavbou, hlavně pak na vysokou účinnost výrobních prostředků a na dosažení zvýšeného jejich využití při současně rychlejším vyřazování fyzicky a morálně opotřebených strojů a zařízení.

Pokud se týká objemu investic plánovaných v roce 1977, víme, že budou při růstu o 5,6 % nejrychleji se rozvíjející složkou v užití národního důchodu a že jejich podíl na něm by měl dosáhnout asi 32,8 %.

Při posuzování rámcových úkolů plánu investiční výstavby a s ním spojených finančních potřeb, jsme ve výborech pro plán a rozpočet přijali s uspokojením zprávu, že tento plán počítá ve svém strukturálním zaměření se soustředěním investic hlavně na rychlé dokončování rozestavěných již kapacit a na jejich brzké uvedení do provozu. Dále pak, že je zaměřen především na nové stavby, orientované k řešení konkrétních výrobně technických a ekonomických problémů v oblasti paliv a energetiky či lepšího využití domácích zdrojů surovin, jakož i na zlepšení vztahů výroby a zahraničního obchodu a na preferované potřeby výstavby v Praze, Bratislavě a v Severočeském kraji.

Rozsáhlý objem prací a dodávek, který by měl (bez akcí "Z" a soukromé výstavby) dosáhnout 142,3 mld Kčs a zajistit přírůstek základních fondů ve výši 134,2 mld Kčs, bude klást značné nároky na odpovídající hmotné a finanční zdroje a na vysokou kvalitu celého investičního procesu, od samotné koncepce výstavby a jejich jednotlivých fází až po uvedení nových kapacit do provozu a dosažení projektovaných parametrů.

V uplynulých obdobích jsme získali řadu poznatků o složitosti tohoto procesu.

Na jejich základě soudím, že je třeba především dosáhnout, aby o žádoucí změnu kvalit investičních procesů se zasadili sami investoři v úzké spolupráci s projektanty či konstruktéry, a to již ve výběru optimálního návrhu věcného pojetí a způsobu zabezpečení výstavby s ohledem na její územní a ekonomické aspekty, aby se mohli opírat o pomoc kvalifikovaných, zkušených pracovníků, schopných posuzovat společenskou efektivitu řešení výrobních problémů technickoekonomickou úrovní výstavby nových kapacit či méně nákladnou cestou rekonstrukce a modernizace provozů stávajících.

Zlepšení podmínek investorské přípravy by podpořilo zdokonalení rozhodovacích funkcí v investiční výstavbě, jmenovitě pak získat lepší prostor k plánovitému zabezpečování dodávek a prací a tím provádění státní expertízy; v neposlední řadě by přispělo i ke zlepšení vztahů investorů a dodavatelů staveb a k širšímu využívání osvědčivších se již forem jejich sdružených socialistických závazků k výstavbě.

V tomto vztahu investorů a stavebních organizací - jak jsem zjistil ve svém volebním obvodu - je někdy nezdravě zakotvena řada závazků v hospodářské smlouvě, kde se investor (ve snaze, aby mu stavební organizace převzala akci) zavazuje obstarat některé těžko dostupné materiály i pomoc v pracovních silách, které však v průběhu výstavby není schopen splnit. Tím při zpoždění výstavby se velmi těžko posuzuje - někdy i arbitrem - kdo nese větší vinu, zda stavební organizace nebo investor, když neplní své závazky k akci. Nastolení zdravého vztahu mezi oběma zainteresovanými partnery by bylo více než žádoucí a pomohlo by bezesporu zrychlit dobu výstavby a tím i snížení rozestavěnosti.

Bylo by též správné, aby k rychlejšímu řešení některých negativních jevů v investiční výstavbě se zaměřila i finanční politika svým dotačním systémem, i když je jasné, že dotační systém nemůže být všelékem. Zásady dotační politiky by však vedle ostatních organizačních a technických podmínek měly více působit na zlepšení efektivnosti investiční výstavby.

Z plánovaného objemu prací a dodávek má však v roce 1977 připadnout na stavební práce 81,5 mld Kčs a na stroje a zařízení 60,8 mld Kčs. Při tomto poměru zůstane ještě podíl stavebních prací a podíl strojů na základních prostředcích v podstatě nezměněn proti roku 1976, ale v jeho struktuře se zvýší objem strojů a zařízení z dovozu. Po zkušenosti z minulých let bych připomenul, aby šlo vždy o stroje a zařízení na co nejvyšší úrovni a o realizaci jejich dovozů v období, kdy bude při dodržení časového plánu výstavby a stavební připravenosti možné dovezenou technologii plynule instalovat, či dobře skloubit dodávky ze zahraničí s kompletujícími dodávkami domácích výrobků a naopak. Zdůrazňuji tuto nezbytnost hlavně proto, že ne všichni investoři či dodavatelé dodržují zásady pro dovoz strojů a zařízení stanovené.

Při jednání ve výborech pro plán a rozpočet jsme si povšimli též pomalého tempa obnovy strojírenského parku, a to zvláště v tzv. vyšších kategoriích jeho morálního a fyzického opotřebení, které nepochybně váže ve výrobě i relativně vyšší počet pracovníků (četl jsem, že máme asi za 30 mld Kčs strojů starších 30 let).

Povšimli jsme si přitom, že záměry sledující vyřazování fyzicky a morálně opotřebovaných již výrobních prostředků nejsou plněny a že se tak děje také z toho důvodu, že výroba na odepsaných již strojích a zařízeních, ještě provozuschopných, zůstává z hlediska nákladů pro výrobce výhodná, byť již nezaručuje vysoce kvalitní výrobu. S růstem požadavků na kvalitu výrobků by se tento stav měl výrazně změnit. Proto jsme se zájmem přijali zprávu o tom, že v roce 1977 by měl objem likvidace základních prostředků dosáhnout asi 21,3 mld Kčs a z toho pak objem likvidace strojních základních prostředků v ústředně řízeném průmyslu výše 6,3 mld Kčs, a to jako závazný úkol. Bude to asi o 4,3 % více než v roce 1976. Po zkušenostech z minulých let je zřejmé, že v zájmu získání co největšího počtu uvolněných pracovních sil bude tento plánovaný záměr třeba podpořit též velmi konkrétními opatřeními sledujícími jeho zabezpečení.

V souvislosti s vyřazováním zastaralých fondů považuji za důležitý úkol příštího roku, aby účelně a hospodárně byly využity prostředky určené na stavby drobné a na stroje nezahrnuté do rozpočtů staveb. Jejich objem byl zvýšen o 1,8 %, tj. na 50 mld Kčs. Při napjatosti plánu bude záležet na tom, aby tyto prostředky nebyly překročeny. Na druhé straně bude žádoucí, aby jejich využití plně odpovídalo požadavkům efektivnosti a hospodárnosti, resp. potřebám obnovy strojního parku. Při vysoké technické úrovni nových prostředků by mělo sledovat zejména substituci pracovních sil, či dosažení jejich relativní úspory a růst produktivity práce. Velmi pečlivé úvahy by si měla vyžádat zejména realizace představ o účelnosti nákupu a instalace elektronické výpočetní techniky jako významného prostředku modernizace a zdokonalování procesu řízení.

Závěrem bych chtěl ještě poukázat na to, že jsme až dosud o mnoho nepokročili ve snižování rozestavěnosti a zkracování průměrné doby výstavby. Z podkladů, které jsou k dispozici, vyplývá, že stav rozestavěnosti, resp. průměrná doba výstavby, by se ke konci příštího roku měla mírně snížit. Na prodlužování doby výstavby působí někdy nedostačující kapacita na straně dodavatele, jinde dodatečně prováděné změny v projektech či neuspokojivá koordinace součinnosti dodavatele a odběratele i pomalé tempo v odstraňování zjištěných závad či provádění dokončovacích prací. Úsilí investorů a dodavatelů staveb a prací by se mělo výrazněji zaměřovat na odstraňování takových příčin. Vždyť každé zpoždění v uvedení nových kapacit do plného provozu nám působí ztráty na přírůstku výroby, ovlivňuje růst zásob, klade případné požadavky na dovoz anebo snižuje možnosti vývozu a v neposlední řadě snižuje tím i tvorbu zdrojů pro financování dalších společenských potřeb.

Vážené soudružky a soudruzi, když již hovořím o těchto skutečnostech, nemám na mysli jen to, co znamenají po ekonomické stránce či z hlediska pracovního vypětí pro všechny účastníky investičního procesu, ale i to, co v okolí celé řady staveb taková prodlužovaná výstavba a její dlouhotrvající rozestavěnost přináší i pro obyvatele a jejich životní prostředí a na co by ani při sebevětší důležitosti té které akce nemělo být nikdy našimi investory a dodavateli staveb zapomínáno. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslanci Prchalovi. Nyní bude hovořit poslankyně Anna Rozsypalová a připraví se poslanec Miroslav Hudeček.

Poslankyně SL A. Rozsypalová: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, předcházející jednání, jehož hlavním předmětem bylo vládní prohlášení, přineslo velmi závažné myšlenky a podněty pro rozvoj socialistické společnosti, pro další prohlubování úlohy socialistického státu, tak jak ji vytyčil XV. sjezd KSČ a jak je v konkrétních opatřeních obsaženo v šestém pětiletém plánu rozvoje našeho národního hospodářství.

Uvědomujeme si v této souvislosti i velkou odpovědnost za výchovu, vzdělání a přípravu našich občanů, kteří prostřednictvím vyspělé materiálně technické základny ekonomiky, ale i vědy a kultury budou tyto cíle a úkoly realizovat na stále vyšší úrovni. To znamená, že budeme muset věnovat větší péči a pozornost jejich ideové, odborné a morální přípravě.

Otázkám přípravy lidí, kteří budou schopni plnit náročné budoucí úkoly, věnoval velkou pozornost i XV. sjezd KSČ. Podal hlubokou analýzu dosavadního rozvoje našeho školství a konstatoval, že období mezi XIV. a XV. sjezdem strany patřilo k nejproduktivnějším a nejúspěšnějším. Zdůraznil také, že celou naši společnost, především naši školu a výchovné instituce, čekají zvýšené, kvalitativně vyšší úkoly. Mám na mysli přestavbu naší školské soustavy, jejíž cíle spočívají především v tom, aby celá mladá generace, zejména mladí dělníci a rolníci, měli možnost získat úplné středoškolské vzdělání.

Projekt nové československé vzdělávací soustavy vyjadřuje hluboký socialistický humanismus a demokratičnost. Reaguje nejen na současné, ale především na budoucí úkoly a potřeby společenskoekonomického vývoje naší společnosti. Realizace tohoto projektu bude znamenat podstatné změny ve školské soustavě, v obsahu výuky, v metodách i formách výchovně vzdělávací práce. Neobejde se ani bez opravdového jednotného působení školy, rodiny a společnosti.

Je nutno přivítat, že projekt byl experimentálně ověřován, že se bude zavádět postupně a že má dlouhodobý charakter. Jeho realizace je rozpočítána na 10 - 15 let. Celá učitelská obec je připravena v předstihu na realizaci změn, které přinese nová čs. vzdělávací soustava. Důležité je, že do projektu jsou tentokrát začleněny i otázky kádrového, materiálního a finančního zabezpečení.

Tak v šesté pětiletce úhrn investičních prostředků pro školství bude o 18 % vyšší než v páté pětiletce. Dosáhne téměř 19 mld Kčs. Z 15,1 mld Kčs uvažovaných pro národní výbory na školskou výstavbu, připadá na účelovou výstavbu 6,5 mld Kčs. Plánuje se vybudování 2 tisíc učeben mateřských škol, 7250 učeben základních devítiletých škol, 300 učeben v odborných školách a 2400 lůžek v domovech mládeže.

Tyto úkoly bude však možno splnit jen tehdy, budou-li provedena potřebná opatření pro odstranění nedostatků stavebních kapacit, které na úseku školské investiční výstavby pociťujeme, budou-li dodržovány termíny plánů dodavatelskými organizacemi, aby se předešlo opožďování plnění investičních úkolů v budování dostatečných kapacit pro zvýšené požadavky žáků a studentů.

Nové postavení v naší výchovně vzdělávací soustavě nabývají i předškolní výchovná zařízení, která se stávají nedílnou součástí celého výchovného, ale i vzdělávacího systému.

Rozpočtová politika na úseku školství je proto zaměřena především na zařízení, jejichž rozvoj je podmíněn bouřlivým populačním vývojem posledních let, tj. především na postupné zabezpečování přestavby školské soustavy, mateřské školy a na rozvoj školního stravování. V souvislosti s tím je třeba pochopit, že materiální možnosti naší ekonomiky zatím neumožnily uspokojit všechny oprávněné požadavky našeho školství. Proto je zvlášť důležité, aby národní výbory, školy a závody využívaly efektivně a úsporně prostředky, které mají k dispozici a aby je zmnožovaly i z místních a společenských zdrojů.

Další posilování vztahů mezi školami a závody je důležité jak z hlediska výchovné práce, tak i z hlediska zlepšení materiálních podmínek. Úkolem je tedy rozvíjet hnutí za co nejlepší využívání místních prostředků.

Z uvedeného vyplývá, že realizace nového projektu nemůže být záležitostí jen školy a rodiny, ale celé naší společnosti, všech organizací Národní fronty. Je třeba, abychom z tohoto místa poděkovali za pochopení a pomoc v budování dětských předškolních zařízení, zejména průmyslovým podnikům a organizacím, bez jejichž pomoci bychom v minulosti nedosáhli tak významných úspěchů v tomto směru.

Dovolte mi, abych jedním příkladem za všechny ukázala, jak velkou pomoc závody poskytly a poskytují v mém volebním obvodě. V průběhu páté pětiletky byly v městě Gottwaldově zřízeny čtyři nové mateřské školy s 13 třídami. Z toho 6 tříd zřídily národní podniky Svit a Projekční inženýrská kancelář. Daleko intenzívněji postupuje výstavba mateřských škol v letošním roce 1976. Celkem bylo v průběhu tohoto roku zřízeno 6 mateřských škol se 16 třídami, z toho pouze 2 v rámci komplexní bytové výstavby, ostatní jsou mateřské školy podnikové: národního podniku Svit, Závodů přesného strojírenství, Velkoobchodu obuví, Centroprojektu a dalších závodů. V okrese bude v roce 1977 zřízeno celkem 11 nových mateřských škol.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP