Středa 15. prosince 1976

Tieto informácie využijú na upresnenie vlastných pracovných zámerov v budúcom roku, a to v kontrolno-poznávacej oblasti a v čase na to vhodnom, prípadne s ústrednými orgánmi dojednanom. Prerokúvanie jednotlivých rozpočtových kapitol vo svojej podstate potvrdilo, že úlohy výrobných a nevýrobných rezortov budú v budúcom roku veľmi náročné, ale pritom reálne. Ukázalo sa, že na zabezpečenie plánovaných hmotných a finančných úloh bude nutné pristupovať na všetkých stupňoch s vysokou náročnosťou a zodpovednosťou a pri žiadúcom minime vynaloženej práce docieľovať čo najvyšší spoločenský efekt. Tomu zodpovedajúci kurz bude nutno presadzovať s potrebným dôrazom na všetkých úsekoch a pôsobiť, aby ho iniciatíva a obetavosť pracujúcich podporovala.

Vo svojich záveroch k prerokúvaným kapitolám ústredných orgánov štátnej správy federácie vyslovili všetky výbory snemovne súhlas so znením príjmovej a výdavkovej stránky týchto kapitol súhrnného rozpočtového návrhu.

Ako spravodajkyňa výboru Snemovne národov by som chcela záverom konštatovať, že oba vládne návrhy, ktoré na tomto spoločnom zasadnutí snemovní prerokúvame, t. j. návrh rozpočtového zákona na rok 1977 a návrh zákona, ktorým sa upravuje zákonne výška príspevku na sociálne zabezpečenie, boli prerokované aj v poverených orgánoch národných rád a že k týmto návrhom neboli vznesené žiadne pripomienky.

V súlade so stanoviskom týchto orgánov a so stanoviskami prijatými vo výboroch Snemovne národov môžem preto Snemovni národov oba zákony odporučiť na prijatie v navrhovanom znení.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Vojtekové. Poslanec Josef Doležal byl pověřen přednesením společné zpravodajské zprávy za výbory Sněmovny lidu. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec SL J. Doležal: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, projednáváním vládního návrhu zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1977 byly v obou sněmovnách pověřeny výbory ústavně právní a výbory pro plán a rozpočet. Stejné výbory byly v obou sněmovnách pověřeny též projednáním vládního návrhu zákona, kterým se mění zákonná úprava příspěvku na sociální zabezpečení. Výbory ústavně právní splnily tyto úkoly na své společné schůzi konané dne 26. listopadu 1976 a výbory pro plán a rozpočet na společné schůzi konané dne 8. prosince 1976.

Kromě zprávy k návrhu státních rozpočtů ČSSR na rok 1977, charakterizující politickoekonomickou stránku státních rozpočtů, předpokládaný finanční vývoj v roce 1977 a z něj vyplývající závěry finanční politiky, byly podkladem k zaujetí stanoviska výborů k rozpočtovému návrhu též závěry přijaté na listopadovém zasedání ÚV KSČ ke státnímu plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1977.

Zákonem č. 69 z června letošního roku o šestém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství bylo stanoveno, že státní rozpočty ČSSR mají vycházet ze základních cílů a úkolů šestého pětiletého plánu a záměrů finanční politiky stanovených vládou ČSSR, a že mají být v zásadě vyrovnané.

Na základě předložených podkladů a provedeného jednání mohly výbory především konstatovat, že návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1977 vychází z hodnotových ukazatelů návrhů státních rozpočtů ČSSR, které navazují na plánovaný vývoj a žádoucí kvalitu tvorby a užití finančních zdrojů v příštím roce a do nichž byly promítnuty záměry státní hospodářské politiky tohoto roku. Výbory mohly dále konstatovat, že při docílené návaznosti plánovaných hmotných a finančních procesů a při finančním zabezpečení hmotných úkolů státních plánů budou všechny tři státní rozpočty ČSSR vyrovnané. Přebytek rozpočtovaných příjmů federace nad jejími výdaji lze vzhledem k jeho výši považovat jen za přebytek technického a nikoliv funkčního charakteru.

Zákonem č. 69 z letošního roku byl též stanoven požadavek, účinněji působit v období této pětiletky na zajištění potřebné úrovně finančních zdrojů a prosazovat hospodárnost při vynakládání finančních a devizových prostředků, k zajištění trvalého růstu efektivnosti národního hospodářství a k zabezpečení finanční, rozpočtové a měnové rovnováhy v této pětiletce. Výbory v tomto směru konstatovaly, že úkoly zapracované do rozpočtu odpovídají svým pojetím a zaměřením těmto sledovaným cílům.

Při jejich posuzování byla pro výbory důležitým kritériem výchozí základna výsledků očekávaných ve vývoji národního hospodářství a v naplnění úkolů státního plánu a státního rozpočtu v letošním roce. Podle většiny jejich souhrnných ukazatelů bude celková tendence vývoje ekonomiky odpovídat plánovaným záměrům a v rozpočtovaném hospodaření lze předpokládat, že skončí v letošním roce jako vyrovnané. Při plnění celkových záměrů však došlo k některým, především strukturálním a časovým odchylkám, a to hlavně v palivové a energetické základně, v zemědělské výrobě, ve vnějších ekonomických vztazích a v investiční výstavbě. Jejich důsledky se objektivně promítají do podmínek pro zajištění dalšího vývoje národního hospodářství v souladu se závěry šesté pětiletky, a to znamená, že zvyšují náročnost přístupu k zabezpečení dalšího dynamického rozvoje ekonomiky v příštím roce a jeho rozpočtové vyváženosti.

Výbory proto přijaly s uspokojením, že úkoly státního plánu a státních rozpočtů příštího roku a způsob jejich zabezpečení vyjadřují jako základní cíl, pokračovat v dalším dynamickém růstu společenské výroby a tvorby národního důchodu a vytvářet potřebné předpoklady pro uspokojování rostoucích potřeb společnosti a obyvatelstva.

Na zabezpečení tohoto základního cíle však bude nezbytné vynaložit velké úsilí, zejména při zajišťování plynulého zásobování národního hospodářství potřebnými zdroji paliv a elektrické energie, dodržet co nejvyšší hospodárnost ve spotřebě všech druhů surovin a materiálů, krmiv, paliv a energie, a při zajišťování úspornosti dovozu zvýšit exportní schopnosti čs. ekonomiky, zvláště v oblasti strojírenské techniky.

Současně bude třeba investiční výstavbu zaměřovat daleko výrazněji na důslednější plnění plánovaných lhůt výstavby a uvádění nových kapacit do provozu. Při zajišťování dalšího rozvoje životní úrovně soustředit pak pozornost zejména na plynulé zásobování obyvatelstva a na zlepšování struktury zboží dodávaného pro vnitřní trh.

To si vyžádá zaměřovat se především na úkoly rozvoje těch odvětví a oborů, které budou v rozhodující míře a na vyšší technické a ekonomické úrovni přispívat k naplnění rozvojových záměrů a zabezpečení s nimi spojených potřeb. Vedle rovnoměrného naplňování plánu již od samého začátku roku bude potřebné dosáhnout též soustředěnějšího využívání všech výrobních sil, prostředků a tvůrčích schopností našich pracujících k vysoké efektivitě tvorby hmotných a finančních zdrojů na všech úsecích národního hospodářství.

Takovou tvorbu zdrojů bude třeba zajišťovat zejména posílením kvalitativní úrovně produkce a zlepšeným využíváním materiálně technické základny výroby, dalším snižováním materiálové, palivové a energetické spotřeby a vytvářením podmínek pro vyšší zhodnocování těchto zdrojů ve výrobě.

Musí ji zajišťovat též přínos rozsáhlého investičního programu a jeho základní orientace na prioritní zajištění náročných akcí, důležitých z hlediska potřeb dalšího rozvoje. Především tedy rostoucích potřeb paliv a energie a zvýšené orientace na vlastní jejich zdroje, či zlepšení možností využití vlastní surovinové základny, nebo zabezpečení potřeby vyšší exportní schopnosti naší ekonomiky, potřeb vnitřního trhu a potřeb oblastního charakteru v Praze, Bratislavě a v Severočeském kraji. Jednání výborů neopomenulo ani význam ekonomického přínosu prostředků, které budou v příštím roce uvolněny i na drobné stavby a na stroje nezahrnuté do rozpočtu staveb a který vyžaduje dosáhnout též u těchto prostředků vysoce hospodárného a účelného jejich využití.

Významným faktorem zvyšování efektivnosti by mělo být i dosažení úspěšné realizace výsledků vědeckotechnického rozvoje. Výbory především oceňují, že plán tohoto rozvoje je ve svých úkolech orientován zejména na efektivní využívání a rozvíjení surovinových zdrojů, na snižování pracnosti výroby a zvyšování užitné hodnoty výrobků a že neopomíjí ani potřeby, které se týkají dosažení zvýšené ochrany vody, půdy a ovzduší. Zvláště přitom oceňují, že vědeckovýzkumná základna dostane významný přírůstek v pracovnících a ve zvýšeném přídělu investičních a neinvestičních prostředků. Očekávají přitom, že jich bude především použito k řešení úkolů, které mohou být přínosem pro růst výroby a její efektivnosti a zvláště pro umožnění dalšího růstu produktivity práce a že jejich efekt bude k dispozici v termínech, s kterými počítá plán.

Soudružky a soudruzi, při posuzování rozpočtové problematiky příštího roku byla pozornost výborů zaměřena též na další vývoj vnějších ekonomických vztahů a na promítnutí jeho vlivů do státního plánu a státního rozpočtu.

Rozhodujícím článkem v této oblasti zůstává spolupráce se socialistickými zeměmi, opírající se o závěry z koordinace národohospodářských plánů těchto zemí a sjednaných dlouhodobých dohod. Jednání výborů proto zdůraznilo, že odpovídající jim úkoly bude třeba zabezpečovat důsledným plněním převzatých závazků ve vývozu a dovozu, a to v dohodnutém objemu, čase a kvalitě. Pokud jde o vztahy ke kapitalistickým státům, vzalo v úvahu, že státní plán a na něj navazující rozpočet vycházejí ze situace, jaká se vytváří na trzích těchto zemí a která vyžaduje zejména urychlovat výrobu efektivních výrobků pro tyto trhy a docilovat u nich požadovaných parametrů.

Při posuzování rozpočtové vyrovnanosti přijaly výbory se souhlasem řadu opatření, která svou podstatou sledují zmírnění napětí mezi finančními zdroji a potřebami příštího roku a jichž společným cílem je působit k větší mobilizaci zdrojů a ke zvyšování hospodárnosti.

Problematika finančních zdrojů příštího roku se bude hlavně koncentrovat do tvorby zdrojů hospodářských organizací a v jejich rámci hlavně do tvorby zisku, jako syntetického ukazatele působení kvantitativních a kvalitativních faktorů výrobního procesu. Dynamika růstu zisku převyšuje tempo růstu rozpočtových příjmů a bude klást vysoké nároky nejen na zabezpečení růstu výkonů, ale z hlediska kvality tvorby zisku zejména na intenzitu dalšího snižování celkových nákladů produkce a na výrazné snižování všech výdajů neproduktivního charakteru.

Závažná problematika se koncentruje též do zdrojů vázaných v nadměrných zásobách. Bude klást značné nároky na dosažení plánovaného zrychlení obratu zásob a na využití ekonomických rezerv v nich nahromaděných, zvláště pak zásob vzniklých nad plán v letošním roce. Doba obrátky zásob ve dnech bude u vybraných výrobních resortů od příštího roku závazným úkolem a jeho naplnění bude proto nutné věnovat zvláštní pozornost.

Nemenší pozornosti si vyžaduje také růst odpisů. Jeho tempo bude v příštím roce rychlejší růstu výkonů a bude značně působit na další vývoj nákladovosti. Tato situace ukazuje, jak závažným přínosem by v dalším vývoji ekonomiky bylo dosažení vyššího stupně využívání základních prostředků a zvláště prostředků vysoce nákladných.

Soudružky a soudruzi, náročnost plánovaných úkolů příštího roku si vyžádá zvýšit na všech stupních též účinnost řídící činnosti. Vyžádá si věnovat podstatně větší pozornost zejména kontrole a jejímu zaměření na plnění plánovaných úkolů a odstraňování překážek v jejich realizaci. Význam této kontroly zdůrazňuje již sama skutečnost, že od 1. ledna příštího roku bude hodnocení plnění ukazatelů státního plánu a státního rozpočtu probíhat již v nových velkoobchodních cenách a bude ztíženo oslabením jejich možné srovnatelnosti.

V souvislosti s tím nabude podle názorů výborů na významu i poslání hospodářských rozborů, a to jako prostředků signalizace odchylek realizace od plánovaných záměrů. Výbory vzaly s uspokojením na vědomí, že bude dál pokračovat proces jejich kvalitativního prohlubování a využívání ke kritickému a objektivnímu hodnocení dosahovaných výsledků, zvláště pak plnění úkolů konkrétně vytyčených oběma strojírenským resortům a ministerstvům paliv a energetiky, dopravy, spojů a zahraničního obchodu.

Celkové zaměření práce řídících orgánů by mělo na všech stupních výrobní i nevýrobní sféry, i v celé finanční soustavě odpovídat v příštím roce všem rozhodujícím úkolům státní hospodářské politiky tohoto roku. Federální ministerstvo financí k tomu ve své zprávě k návrhu rozpočtu vytyčilo řadu konkrétních požadavků. Výbory se s nimi seznámily, s jejich pojetím a zaměřením se plně ztotožnily a vyjádřily jim svoji podporu.

Soudružky a soudruzi, k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu nebyly při jednání výborů vzneseny žádné připomínky. Rovněž tak k vládnímu návrhu zákona o úpravě sazeb příspěvku na sociální zabezpečení, jímž dojde v příslušných zákonech ke změně výše sazeb tohoto příspěvku na úroveň zapracovanou do nových velkoobchodních cen, nebyly ve výborech vzneseny žádné připomínky. Jako zpravodaj Sněmovny lidu mohu proto doporučit oba vládní návrhy Sněmovně lidu k přijetí v předloženém znění.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji. Otevírám rozpravu.

Písemně se dosud přihlásili tito poslanci: Josef Prchal, Anna Rozsypalová, Miroslav Hudeček, René Zahradník, Mária Ridziková, Zdeněk Pšenička, Vasil Valo, Vlastimil David a Emília Lechanová.

Jako první v rozpravě vystoupí poslanec Josef Prchal, připraví se poslankyně Anna Rozsypalová.

Poslanec SL J. Prchal: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, investiční výstavba se svým rozsahem a způsobem zaměření významně podílí v každém plánovacím období na vytváření předpokladů potřebných k řešení naléhavých společenských potřeb a zakládá podmínky důležitého dosažení dalšího plynulého a přitom proporcionálního a efektivního rozvoje národního hospodářství. Chtěl bych připomenout, že v minulé pětiletce bylo každým rokem proinvestováno zhruba na 130 mld Kčs a míra podílu investic na užitém národním důchodu se pohybovala kolem 30 %. Koncem páté pětiletky dosáhl celkový objem základních prostředků v národním hospodářství bezmála dvou biliónů Kčs.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP