Tieto informácie využijú na upresnenie vlastných
pracovných zámerov v budúcom roku, a to v
kontrolno-poznávacej oblasti a v čase na to vhodnom,
prípadne s ústrednými orgánmi dojednanom.
Prerokúvanie jednotlivých rozpočtových
kapitol vo svojej podstate potvrdilo, že úlohy výrobných
a nevýrobných rezortov budú v budúcom
roku veľmi náročné, ale pritom reálne.
Ukázalo sa, že na zabezpečenie plánovaných
hmotných a finančných úloh bude nutné
pristupovať na všetkých stupňoch s vysokou
náročnosťou a zodpovednosťou a pri žiadúcom
minime vynaloženej práce docieľovať čo
najvyšší spoločenský efekt. Tomu
zodpovedajúci kurz bude nutno presadzovať s potrebným
dôrazom na všetkých úsekoch a pôsobiť,
aby ho iniciatíva a obetavosť pracujúcich podporovala.
Vo svojich záveroch k prerokúvaným kapitolám
ústredných orgánov štátnej správy
federácie vyslovili všetky výbory snemovne
súhlas so znením príjmovej a výdavkovej
stránky týchto kapitol súhrnného rozpočtového
návrhu.
Ako spravodajkyňa výboru Snemovne národov
by som chcela záverom konštatovať, že oba
vládne návrhy, ktoré na tomto spoločnom
zasadnutí snemovní prerokúvame, t. j. návrh
rozpočtového zákona na rok 1977 a návrh
zákona, ktorým sa upravuje zákonne výška
príspevku na sociálne zabezpečenie, boli
prerokované aj v poverených orgánoch národných
rád a že k týmto návrhom neboli vznesené
žiadne pripomienky.
V súlade so stanoviskom týchto orgánov a
so stanoviskami prijatými vo výboroch Snemovne národov
môžem preto Snemovni národov oba zákony
odporučiť na prijatie v navrhovanom znení.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslankyni Vojtekové. Poslanec Josef
Doležal byl pověřen přednesením
společné zpravodajské zprávy za výbory
Sněmovny lidu. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj poslanec SL J. Doležal: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, projednáváním vládního
návrhu zákona o státním rozpočtu
čs. federace na rok 1977 byly v obou sněmovnách
pověřeny výbory ústavně právní
a výbory pro plán a rozpočet. Stejné
výbory byly v obou sněmovnách pověřeny
též projednáním vládního
návrhu zákona, kterým se mění
zákonná úprava příspěvku
na sociální zabezpečení. Výbory
ústavně právní splnily tyto úkoly
na své společné schůzi konané
dne 26. listopadu 1976 a výbory pro plán a rozpočet
na společné schůzi konané dne 8. prosince
1976.
Kromě zprávy k návrhu státních
rozpočtů ČSSR na rok 1977, charakterizující
politickoekonomickou stránku státních rozpočtů,
předpokládaný finanční vývoj
v roce 1977 a z něj vyplývající závěry
finanční politiky, byly podkladem k zaujetí
stanoviska výborů k rozpočtovému návrhu
též závěry přijaté na
listopadovém zasedání ÚV KSČ
ke státnímu plánu rozvoje národního
hospodářství na rok 1977.
Zákonem č. 69 z června letošního
roku o šestém pětiletém plánu
rozvoje národního hospodářství
bylo stanoveno, že státní rozpočty ČSSR
mají vycházet ze základních cílů
a úkolů šestého pětiletého
plánu a záměrů finanční
politiky stanovených vládou ČSSR, a že
mají být v zásadě vyrovnané.
Na základě předložených podkladů
a provedeného jednání mohly výbory
především konstatovat, že návrh
zákona o státním rozpočtu čs.
federace na rok 1977 vychází z hodnotových
ukazatelů návrhů státních rozpočtů
ČSSR, které navazují na plánovaný
vývoj a žádoucí kvalitu tvorby a užití
finančních zdrojů v příštím
roce a do nichž byly promítnuty záměry
státní hospodářské politiky
tohoto roku. Výbory mohly dále konstatovat, že
při docílené návaznosti plánovaných
hmotných a finančních procesů a při
finančním zabezpečení hmotných
úkolů státních plánů
budou všechny tři státní rozpočty
ČSSR vyrovnané. Přebytek rozpočtovaných
příjmů federace nad jejími výdaji
lze vzhledem k jeho výši považovat jen za přebytek
technického a nikoliv funkčního charakteru.
Zákonem č. 69 z letošního roku byl též
stanoven požadavek, účinněji působit
v období této pětiletky na zajištění
potřebné úrovně finančních
zdrojů a prosazovat hospodárnost při vynakládání
finančních a devizových prostředků,
k zajištění trvalého růstu efektivnosti
národního hospodářství a k
zabezpečení finanční, rozpočtové
a měnové rovnováhy v této pětiletce.
Výbory v tomto směru konstatovaly, že úkoly
zapracované do rozpočtu odpovídají
svým pojetím a zaměřením těmto
sledovaným cílům.
Při jejich posuzování byla pro výbory
důležitým kritériem výchozí
základna výsledků očekávaných
ve vývoji národního hospodářství
a v naplnění úkolů státního
plánu a státního rozpočtu v letošním
roce. Podle většiny jejich souhrnných ukazatelů
bude celková tendence vývoje ekonomiky odpovídat
plánovaným záměrům a v rozpočtovaném
hospodaření lze předpokládat, že
skončí v letošním roce jako vyrovnané.
Při plnění celkových záměrů
však došlo k některým, především
strukturálním a časovým odchylkám,
a to hlavně v palivové a energetické základně,
v zemědělské výrobě, ve vnějších
ekonomických vztazích a v investiční
výstavbě. Jejich důsledky se objektivně
promítají do podmínek pro zajištění
dalšího vývoje národního hospodářství
v souladu se závěry šesté pětiletky,
a to znamená, že zvyšují náročnost
přístupu k zabezpečení dalšího
dynamického rozvoje ekonomiky v příštím
roce a jeho rozpočtové vyváženosti.
Výbory proto přijaly s uspokojením, že
úkoly státního plánu a státních
rozpočtů příštího roku
a způsob jejich zabezpečení vyjadřují
jako základní cíl, pokračovat v dalším
dynamickém růstu společenské výroby
a tvorby národního důchodu a vytvářet
potřebné předpoklady pro uspokojování
rostoucích potřeb společnosti a obyvatelstva.
Na zabezpečení tohoto základního cíle
však bude nezbytné vynaložit velké úsilí,
zejména při zajišťování
plynulého zásobování národního
hospodářství potřebnými zdroji
paliv a elektrické energie, dodržet co nejvyšší
hospodárnost ve spotřebě všech druhů
surovin a materiálů, krmiv, paliv a energie, a při
zajišťování úspornosti dovozu zvýšit
exportní schopnosti čs. ekonomiky, zvláště
v oblasti strojírenské techniky.
Současně bude třeba investiční
výstavbu zaměřovat daleko výrazněji
na důslednější plnění
plánovaných lhůt výstavby a uvádění
nových kapacit do provozu. Při zajišťování
dalšího rozvoje životní úrovně
soustředit pak pozornost zejména na plynulé
zásobování obyvatelstva a na zlepšování
struktury zboží dodávaného pro vnitřní
trh.
To si vyžádá zaměřovat se především
na úkoly rozvoje těch odvětví a oborů,
které budou v rozhodující míře
a na vyšší technické a ekonomické
úrovni přispívat k naplnění
rozvojových záměrů a zabezpečení
s nimi spojených potřeb. Vedle rovnoměrného
naplňování plánu již od samého
začátku roku bude potřebné dosáhnout
též soustředěnějšího
využívání všech výrobních
sil, prostředků a tvůrčích
schopností našich pracujících k vysoké
efektivitě tvorby hmotných a finančních
zdrojů na všech úsecích národního
hospodářství.
Takovou tvorbu zdrojů bude třeba zajišťovat
zejména posílením kvalitativní úrovně
produkce a zlepšeným využíváním
materiálně technické základny výroby,
dalším snižováním materiálové,
palivové a energetické spotřeby a vytvářením
podmínek pro vyšší zhodnocování
těchto zdrojů ve výrobě.
Musí ji zajišťovat též přínos
rozsáhlého investičního programu a
jeho základní orientace na prioritní zajištění
náročných akcí, důležitých
z hlediska potřeb dalšího rozvoje. Především
tedy rostoucích potřeb paliv a energie a zvýšené
orientace na vlastní jejich zdroje, či zlepšení
možností využití vlastní surovinové
základny, nebo zabezpečení potřeby
vyšší exportní schopnosti naší
ekonomiky, potřeb vnitřního trhu a potřeb
oblastního charakteru v Praze, Bratislavě a v Severočeském
kraji. Jednání výborů neopomenulo
ani význam ekonomického přínosu prostředků,
které budou v příštím roce uvolněny
i na drobné stavby a na stroje nezahrnuté do rozpočtu
staveb a který vyžaduje dosáhnout též
u těchto prostředků vysoce hospodárného
a účelného jejich využití.
Významným faktorem zvyšování
efektivnosti by mělo být i dosažení
úspěšné realizace výsledků
vědeckotechnického rozvoje. Výbory především
oceňují, že plán tohoto rozvoje je ve
svých úkolech orientován zejména na
efektivní využívání a rozvíjení
surovinových zdrojů, na snižování
pracnosti výroby a zvyšování užitné
hodnoty výrobků a že neopomíjí
ani potřeby, které se týkají dosažení
zvýšené ochrany vody, půdy a ovzduší.
Zvláště přitom oceňují,
že vědeckovýzkumná základna dostane
významný přírůstek v pracovnících
a ve zvýšeném přídělu
investičních a neinvestičních prostředků.
Očekávají přitom, že jich bude
především použito k řešení
úkolů, které mohou být přínosem
pro růst výroby a její efektivnosti a zvláště
pro umožnění dalšího růstu
produktivity práce a že jejich efekt bude k dispozici
v termínech, s kterými počítá
plán.
Soudružky a soudruzi, při posuzování
rozpočtové problematiky příštího
roku byla pozornost výborů zaměřena
též na další vývoj vnějších
ekonomických vztahů a na promítnutí
jeho vlivů do státního plánu a státního
rozpočtu.
Rozhodujícím článkem v této
oblasti zůstává spolupráce se socialistickými
zeměmi, opírající se o závěry
z koordinace národohospodářských plánů
těchto zemí a sjednaných dlouhodobých
dohod. Jednání výborů proto zdůraznilo,
že odpovídající jim úkoly bude
třeba zabezpečovat důsledným plněním
převzatých závazků ve vývozu
a dovozu, a to v dohodnutém objemu, čase a kvalitě.
Pokud jde o vztahy ke kapitalistickým státům,
vzalo v úvahu, že státní plán
a na něj navazující rozpočet vycházejí
ze situace, jaká se vytváří na trzích
těchto zemí a která vyžaduje zejména
urychlovat výrobu efektivních výrobků
pro tyto trhy a docilovat u nich požadovaných parametrů.
Při posuzování rozpočtové vyrovnanosti
přijaly výbory se souhlasem řadu opatření,
která svou podstatou sledují zmírnění
napětí mezi finančními zdroji a potřebami
příštího roku a jichž společným
cílem je působit k větší mobilizaci
zdrojů a ke zvyšování hospodárnosti.
Problematika finančních zdrojů příštího
roku se bude hlavně koncentrovat do tvorby zdrojů
hospodářských organizací a v jejich
rámci hlavně do tvorby zisku, jako syntetického
ukazatele působení kvantitativních a kvalitativních
faktorů výrobního procesu. Dynamika růstu
zisku převyšuje tempo růstu rozpočtových
příjmů a bude klást vysoké
nároky nejen na zabezpečení růstu
výkonů, ale z hlediska kvality tvorby zisku zejména
na intenzitu dalšího snižování
celkových nákladů produkce a na výrazné
snižování všech výdajů neproduktivního
charakteru.
Závažná problematika se koncentruje též
do zdrojů vázaných v nadměrných
zásobách. Bude klást značné
nároky na dosažení plánovaného
zrychlení obratu zásob a na využití
ekonomických rezerv v nich nahromaděných,
zvláště pak zásob vzniklých nad
plán v letošním roce. Doba obrátky zásob
ve dnech bude u vybraných výrobních resortů
od příštího roku závazným
úkolem a jeho naplnění bude proto nutné
věnovat zvláštní pozornost.
Nemenší pozornosti si vyžaduje také růst
odpisů. Jeho tempo bude v příštím
roce rychlejší růstu výkonů a
bude značně působit na další
vývoj nákladovosti. Tato situace ukazuje, jak závažným
přínosem by v dalším vývoji ekonomiky
bylo dosažení vyššího stupně
využívání základních prostředků
a zvláště prostředků vysoce nákladných.
Soudružky a soudruzi, náročnost plánovaných
úkolů příštího roku si
vyžádá zvýšit na všech stupních
též účinnost řídící
činnosti. Vyžádá si věnovat podstatně
větší pozornost zejména kontrole a jejímu
zaměření na plnění plánovaných
úkolů a odstraňování překážek
v jejich realizaci. Význam této kontroly zdůrazňuje
již sama skutečnost, že od 1. ledna příštího
roku bude hodnocení plnění ukazatelů
státního plánu a státního rozpočtu
probíhat již v nových velkoobchodních
cenách a bude ztíženo oslabením jejich
možné srovnatelnosti.
V souvislosti s tím nabude podle názorů výborů
na významu i poslání hospodářských
rozborů, a to jako prostředků signalizace
odchylek realizace od plánovaných záměrů.
Výbory vzaly s uspokojením na vědomí,
že bude dál pokračovat proces jejich kvalitativního
prohlubování a využívání
ke kritickému a objektivnímu hodnocení dosahovaných
výsledků, zvláště pak plnění
úkolů konkrétně vytyčených
oběma strojírenským resortům a ministerstvům
paliv a energetiky, dopravy, spojů a zahraničního
obchodu.
Celkové zaměření práce řídících
orgánů by mělo na všech stupních
výrobní i nevýrobní sféry,
i v celé finanční soustavě odpovídat
v příštím roce všem rozhodujícím
úkolům státní hospodářské
politiky tohoto roku. Federální ministerstvo financí
k tomu ve své zprávě k návrhu rozpočtu
vytyčilo řadu konkrétních požadavků.
Výbory se s nimi seznámily, s jejich pojetím
a zaměřením se plně ztotožnily
a vyjádřily jim svoji podporu.
Soudružky a soudruzi, k vládnímu návrhu
zákona o státním rozpočtu nebyly při
jednání výborů vzneseny žádné
připomínky. Rovněž tak k vládnímu
návrhu zákona o úpravě sazeb příspěvku
na sociální zabezpečení, jímž
dojde v příslušných zákonech
ke změně výše sazeb tohoto příspěvku
na úroveň zapracovanou do nových velkoobchodních
cen, nebyly ve výborech vzneseny žádné
připomínky. Jako zpravodaj Sněmovny lidu
mohu proto doporučit oba vládní návrhy
Sněmovně lidu k přijetí v předloženém
znění.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji. Otevírám rozpravu.
Písemně se dosud přihlásili tito poslanci:
Josef Prchal, Anna Rozsypalová, Miroslav Hudeček,
René Zahradník, Mária Ridziková, Zdeněk
Pšenička, Vasil Valo, Vlastimil David a Emília
Lechanová.
Jako první v rozpravě vystoupí poslanec Josef
Prchal, připraví se poslankyně Anna Rozsypalová.
Poslanec SL J. Prchal: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, investiční výstavba se svým
rozsahem a způsobem zaměření významně
podílí v každém plánovacím
období na vytváření předpokladů
potřebných k řešení naléhavých
společenských potřeb a zakládá
podmínky důležitého dosažení
dalšího plynulého a přitom proporcionálního
a efektivního rozvoje národního hospodářství.
Chtěl bych připomenout, že v minulé
pětiletce bylo každým rokem proinvestováno
zhruba na 130 mld Kčs a míra podílu investic
na užitém národním důchodu se
pohybovala kolem 30 %. Koncem páté pětiletky
dosáhl celkový objem základních prostředků
v národním hospodářství bezmála
dvou biliónů Kčs.