Úterý 14. prosince 1976

Federální shromáždění může po mém soudu s plnou odpovědností podpořit programové prohlášení vlády a vyslovit vládě ve smyslu článku 69 ústavního zákona o československé federaci svou důvěru. Nepochybuji o tom, že poslanci obou sněmoven Federálního shromáždění svou činností ve volebních obvodech přispějí ke splnění úkolů vytyčených vládou v jejím prohlášení. Vždyť vztahy mezi nejvyššími orgány Československé socialistické republiky jsou vztahy vzájemné důvěry a spolupráce na společném díle.

Z programového prohlášení vlády ČSSR, jež přednesl její předseda s. dr. Štrougal, je jasně patrné, že se vláda chce ve své činnosti zaměřit především na řešení klíčových otázek národního hospodářství a na další zvyšování životní úrovně občanů, přičemž k tomu hodlá využívat všech nástrojů, jimiž disponuje náš socialistický stát. A že socialistický stát je státem opravdu nového typu, sloužícím nikoli k potlačování, ale k prospěchu pracujících, o tom nás přesvědčuje naše každodenní zkušenost. Projevuje se to v náplni jeho funkcí, a to jak ve vztazích navenek, tak také ve vnitřních vazbách.

Třídní rozdělení světa nutí i náš stát, aby si zachoval svou obrannou funkci, funkci obrany socialismu. Zároveň s touto funkcí se však již např. rozvíjí aktivní funkce nová, vyplývající z nových, dotud nevídaných rysů ve vztazích mezi státy, ve vztazích založených na zásadě socialistického internacionalismu. Je to funkce plánovité spolupráce a integrace se zeměmi socialistického společenství v ekonomické oblasti, která přináší a čím dále tím více bude přinášet prospěch všem státům, jež se na ní podílejí. Pokud jde o vnitřní funkce našeho socialistického státu, zvýrazňuje se v průběhu vývoje stále více jejich tvůrčí povaha a programové prohlášení vlády ČSSR, které jsme právě vyslechli, je toho nejlepším dokladem. Efektivní rozvoj národního hospodářství, cílevědomá sociální politika, rozmach socialistické kultury s citlivým přístupem ke kulturnímu dědictví minulosti a pokrokovým národním tradicím, prohlubování vzdělanosti lidu, podpora vědy a využívání jejích výsledků pro další vědeckotechnický pokrok, zavádění moderních metod do řízení společnosti, perspektivní plánování, to vše jsou projevy vnitřních funkcí státu, které ve své komplexnosti slouží k uskutečňování cílů stanovených Komunistickou stranou Československa, vedoucí silou pracujícího lidu v politickém systému naší společnosti. Přitom je třeba znovu zdůraznit, že se rozvíjení zmíněných funkcí našeho socialistického státu děje důsledně v zájmu dělnické třídy, družstevního rolnictva a pracující inteligence.

Vláda ČSSR může počítat s plnou podporou Federálního shromáždění ve svém úsilí o další upevnění našeho socialistického státu, ale i jeho federativního uspořádání v zájmu prohloubení bratrské spolupráce českého a slovenského národa i ostatních národností na výstavbě všem nám drahé společné vlasti.

Socialistický stát je státem hluboce demokratickým. Jedině socialistická demokracie je skutečnou vládou lidu, demokracií ve vlastním smyslu toho slova. Připomeňme si v této souvislosti slova L. I. Brežněva, pronesená na XXV. sjezdu KSSS: "Teď už nejen teoreticky, ale z mnohaleté praxe víme, že skutečná demokracie není možná bez socialismu, tak jako socialismus je nemožný bez stálého rozvoje demokracie."

Na XV. sjezdu KSČ pak uvedl s. Gustáv Husák, že "hlavním obsahem socialistické demokracie je aktivní účast pracujících na řízení státu, hospodářství a života společnosti". Ano. Socialistické společnosti na rozdíl od společnosti buržoazní jde opravdu o to, aby se co nejvíce občanů zúčastnilo správy věcí veřejných, aby každý občan bral na sebe svůj díl odpovědnosti.

Programové prohlášení vlády ČSSR počítá s dalším prohlubováním socialistické demokracie a vytváří pro ně potřebné podmínky. Také v tomto směru nutno program vlády podpořit. Je známo, že socialistická demokracie se na rozdíl od formální demokracie buržoazní neomezuje na pouhý volební akt, ale znamená pravidelnou součinnost poslanců s jejich voliči po celé volební období. Jde nám o to, aby naši občané náležitě pochopili, že v socialistické společnosti nejsou zájmy jednotlivce v rozporu, ale naopak v plném souladu se zájmy společnosti a že tedy důsledné uplatňování celospolečenských zájmů vůbec neznamená potlačení osobnosti jedince a znevažování jeho potřeb. Za jedno ze svých prvořadých poslání považuje totiž socialistická společnost všestranný duševní i fyzický rozvoj každého jednotlivce s přihlédnutím k jeho talentu, schopnostem, zájmům i zálibám. Účast na státní správě, na řízení hospodářství, ale též na výkonu soudnictví a na činnosti společenských organizací by se měla stát pro naše občany samozřejmou věcí. Nechceme v žádném případě zakrývat nedostatky. Naopak, přejeme si, aby občané na nedostatky, které zjistí, poukazovali, ale zároveň nám jde o to, aby také oni sami přispívali k jejich odstranění. Totéž platí pokud jde o boj s trestnou a jinou protispolečenskou činností, který se nesmí omezovat pouze na mocenské orgány naší republiky, ale musí se stát záležitostí všech občanů.

V obecném rozsahu se to pak vztahuje na celou širokou oblast socialistické zákonnosti, k jejímuž důslednému prosazování přispívá ovšem též kvalita právního řádu. A tu se otevírá další široké pole pro těsnou součinnost vlády ČSSR a Federálního shromáždění. Vždyť jsou to právě kvalitní právní předpisy, které přispívají ke stabilitě právního řádu, usnadňují další vývoj společnosti a představují pro naše občany jednu z významných jistot, jež jim může poskytnout pouze socialistické společenské zřízení.

Jak z vládního prohlášení vyplývá, nepůjde zde však pouze o spolupráci při přípravě nových zákonů. Činnost nás, poslanců, v tomto volebním období bude mimo jiné třeba zaměřit též na účast při zkoumání účinnosti zákonů a jiných norem ve vybraných oblastech, abychom tak maximálně pomohli správnému uplatňování práva jako jednoho z důležitých nástrojů řízení společnosti.

Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, dovolte mně vyslovit přesvědčení, že se programové prohlášení vlády vzhledem ke svému celkovému zaměření i konkrétnímu obsahu setká se spontánním souhlasem našeho lidu. Doporučuji proto Federálnímu shromáždění, aby poskytlo programovému prohlášení vlády ČSSR svou plnou podporu. (Potlesk.)

Předsedající I. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Češkovi a udeľujem slovo poslancovi Drahoslavu Křenkovi, predsedovi Výboru pre plán a rozpočet. Pripraví sa poslanec Alois Hůla.

Poslanec SN ing. D. Křenek: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, jak bylo na XV. sjezdu KSČ konstatováno, rozvíjelo se v páté pětiletce naše národní hospodářství pravidelnými tempy a celková jeho technickoekonomická úroveň stoupala. Pokročili jsme zejména v procesu progresívních strukturálních změn v průmyslu, mohli rozvinout některé zcela nové výrobní obory, posílili jsme vědeckovýzkumnou základnu a dokázali vychovat mnoho dalších kvalifikovaných technickohospodářských kádrů.

Vybudovaná materiálně technická základna a dosažená úroveň socialistických výrobních vztahů vytvořily spolu s dalšími faktory růstu poměrně širokou základnu pro další rozvíjení národního hospodářství a plnění nových úkolů, konkretizovaných v hospodářských a sociálních úkolech šesté pětiletky.

K jejich naplnění bude třeba soustavně zabezpečovat dostatečně dynamický a přitom proporcionální růst společenské výroby, který by svým objemem, strukturou a kvalitami umožnil krýt stále se rozvíjející potřeby společnosti. Bližší analýza jeho podmínek nám ukázala, jak důsledně a cílevědomě bude třeba v této pětiletce zajistit v našem národním hospodářství potřebné strukturální změny tak, aby napomáhaly vytvářet předpoklady dalšího vyváženého vývoje naší ekonomiky a přispívaly k dokonalejšímu uspokojování vnitřních i vnějších ekonomických potřeb.

Tato analýza současně ukázala, jak ve všech odvětvích ekonomiky bude nutné zvýšit úsilí o zabezpečení dalšího růstu produktivity práce a o zlepšování jejich kvalit. Zvláště pak, jak bude zapotřebí dosahovat výrazného růstu technické úrovně a kvality veškeré vyráběné produkce, urychlovat obměnu sortimentu výrobky s vyšší technickou úrovní a jak bude přitom třeba všestranně dosahovat vyšší efektivnosti a hospodárnosti. V tom směru pak účinněji zejména hospodařit a zhodnocovat všechny druhy materiálových a energetických zdrojů a zaměřovat na to výzkum, vývoj i předvýrobní přípravu, jakož i technologické postupy, či přizpůsobovat strukturu výroby potřebám její nižší materiálové a energetické náročnosti.

Tato analýza ukázala rovněž na to, jak ke snížení investiční náročnosti dalšího růstu výroby bude třeba podstatně lépe využívat stávající výrobně technické základny, zvláště pak nákladných a vysokými technickoekonomickými parametry se vyznačujících strojů a zařízení. Zbavovat se přitom rychlejším tempem technicky dávno již překonané, či fyzicky zastaralé techniky náročné na obsluhu, a uvolněnými pracovními silami přednostně obsazovat klíčová místa výroby a rozvojové programy, zvláště pak zajišťovat provoz nově vybudovaných kapacit.

V realizaci těchto významných podmínek dalšího úspěšného rozvoje národního hospodářství a zvyšování jeho efektivnosti připadá klíčová úloha především našemu strojírenství. Je tomu tak proto, že na něm především závisí dosažení kvalitativně vyšší úrovně investiční výstavby, obnovy a modernizace vlastní výrobně technické základny a základen ostatních průmyslových odvětví a zemědělství, a to jako předpokladů rychlého růstu společenské produktivity práce. Na jeho stupňované exportní schopností je též a přitom stále větší měrou závislé efektivní zapojení naší ekonomiky do mezinárodní dělby práce a zajišťování rozhodující části platebních prostředků plnit též v uspokojování potřeb obyvatelstva dodávkami širokého sortimentu kvalitního průmyslového spotřebního zboží na vnitřní trh.

Při tomto významném postavení strojírenství je zřejmé, že výsledky jeho další práce v šesté pětiletce budou mít spolu s výsledky práce metalurgické základny rozhodující vliv na celkové výsledky naší ekonomiky.

Víme, že od samých začátků výstavby socialismu u nás bylo soustavné posilování úlohy strojírenství v ekonomice základním předpokladem výstavby našeho socialistického hospodářství. Rychlý rozvoj strojírenské výroby a jeho vliv na růst technické úrovně celého národního hospodářství vždy pozitivně ovlivňoval změny v ekonomice a ve struktuře zaměstnanosti a výrazně působil též na život celé naší společnosti, na výkonnost lidí, na kulturu jejich práce a způsoby myšlení.

Přijímáme proto s uspokojením, jak vládní program vyjadřuje záměry pokračovat v soustavném a cílevědomém přetváření struktury strojírenské výroby. Bude znamenat též plánovité změny v jejím dosavadním příliš širokém výrobním programu a úkolu dosáhnout jeho zúžení, resp. dospět rychlejším tempem k omezení a zastavení neperspektivních výrob.

Vyžádá si rovněž zesílit orientaci výroby na růst podílů výroby týkající se vybraných rozvojových programů, o něž se strukturální přestavba opírá, a vytyčený v nich program co nejlépe zabezpečovat, zvláště v úkolech a procesu investiční výstavby.

Neznamená to však jen zabezpečovat další vzestup výroby ve vybraných oborech a odstraňovat tak jejich úzká místa, která by narušovala plynulost výrobního procesu a zejména kompletaci dodávek. Vyžaduje to i věnovat se daleko větší měrou než dosud potřebám rychlejšího zvyšování technickoekonomické úrovně strojírenské produkce. Věnovat pozornost zvláště kvalitě a spolehlivosti strojírenských výrobků a míře jejich užitné hodnoty tak, abychom byli co nejlépe připraveni obstát s nimi, jakožto výrobky odpovídajících vlastností či parametrů jak na náročných světových trzích, tak i jejich vysokou úrovní dokázali plně uspokojovat všechny domácí odběratele.

Bude to pochopitelně klást, pokud se týká výzkumu, vývoje a konstrukčních řešení vysoké nároky především na celou naši vědeckotechnickou základnu. Zajišťování náročných úkolů ve strojírenství se však v rozhodující míře neobejde ani bez systematického zvyšování celkové úrovně řízení a jeho účinnosti.

Soudružky a soudruzi, dovolte mi k tomu poznamenat, že zkvalitňování řídící činnosti se musí týkat všech jejích hlavních stránek, především pak účinnosti opatření přijímaných k prohloubení plánovacího procesu, a to zvláště dosažení jeho vyšší komplexnosti a vnitřní vyváženosti. Podle našich poznatků ve výborech pro plán a rozpočet by se v těchto směrech mělo více zaměřovat k docílení vysoké koncentrace sil a prostředků na rozhodující strojírenské programy, zvláště programy dlouhodobějšího charakteru. V systému ukazatelů resp. ekonomických nástrojů by pak mělo být co nejvíce zaměřeno na kvalitativní prvky plnění plánovaných záměrů a kurs nastoupený k dosažení vysoké efektivnosti výroby a kvality veškeré práce. Pokud se týká vnitřní vyváženosti plánu, měla by se jeho vyšší mobilizačnost a skloubenost hlavně opírat o dokonalejší bilancování a vyšší úroveň normativní základny.

Za významnou součást zkvalitňování řídícího procesu musíme ve strojírenské oblasti považovat též vysoce racionální uspořádání její výrobně technické základny. Významné bude podporovat zejména takové úpravy, které umožní posílit komplexnost plánování strojírenské výroby a lépe realizovat rozhodující záměry jejího rozvoje, či které umožní dosáhnout integrovaného a vnitřně sladěného působení celé struktury řízení na kvantitativní a kvalitativní stránky výroby a zlepšení mezioborových a meziodvětvových vztahů.

Potřebného uplatnění a pochopení by přitom měla najít i otázka gescí plánovacích a odbytových. Naše zkušenosti ve výborech jen potvrzují, že jejich rozšíření by podporovalo možnost dosahovat většího sladění dodavatelskoodběratelských vztahů a zejména by napomáhalo zlepšit soulad mezi dodávkou kompletačních výrobků a výrobou finálního výrobku. V našich perspektivních rozvojových záměrech a při náročnosti s nimi spojených úkolů se také dobře neobejdeme bez vyšších dodavatelských funkcí, ať již uplatňovaných ve formě finálního či generálního dodavatele, nebo ve formě hlavního dodavatele vyvážených investičních celků. Proto bude účelné je v oblastech investiční výstavby podporovat a napomáhat k vytváření podmínek jejich rozšiřování a zabezpečování.

V neposlední řadě bude mít na zajišťování náročných úkolů ve strojírenství závažný vliv též zdokonalování forem řízení ve vlastním výrobním procesu. Úspěšné zvládnutí závažných kvantitativních a kvalitativních úkolů, postavených v této pětiletce ve strojírenství před jeho pracovníky, od vedoucích až po mistry v dílnách a jejich pracovní kolektiv, bude především záviset na jejich odpovědném přístupu k úkolům úseku, za který odpovídají a v němž působí, a na tvořivém uplatňování forem účasti pracujících na řízení. Bude záviset zvláště na jejich náročnosti a odhodlání prosazovat způsoby práce schopné přinést žádoucí výsledky, tj. především takové, které kladou důraz na konečné výsledky v zajišťování plánovaných potřeb a které jako základní kritérium respektují především celospolečenská hlediska.

Jsem přesvědčen, že my, poslanci, podpoříme v našich volebních obvodech nositele a realizátory tomu odpovídajících forem práce, kteří si na svých úsecích budou vždy vědomi své vysoké odpovědnosti za naplňování svěřených jim úkolů a budou postupovat způsobem, přinášejícím naší socialistické společnosti co největší prospěch.

Přednesený vládní program nám v těchto směrech dává záruku, že v jeho intencích vláda učiní co bude potřebné a možné realizovat na úseku strojírenství a hutnictví k úspěšnému zvládnutí a zabezpečení potřeb dalšího rozvoje naší společnosti.

Předsedající I. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Křenkovi. Teraz dávam slovo poslancovi A. Hůlovi. Pripraví sa poslanec E. Erban.

Místopředseda SL A. Hůla: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, chtěl bych hovořit o možnostech a zdrojích růstu efektivnosti československé ekonomiky, které nám poskytuje naše členství v RVHP a integrace a specializace ekonomik těchto zemí.

Celá dosavadní historie RVHP od jejího ustavení v roce 1949 podává přesvědčivé svědectví o tom, že všestranná vzájemná spolupráce a pomoc členských států Rady je činitelem, který podstatně urychlí ekonomický, vědecký a technický rozvoj, a tím i výstavbu těchto zemí. Současně se na základě této spolupráce upevnila ekonomická i politická nezávislost členských států RVHP. Přitom ČSSR ani ostatní země Rady se neuzavírají mezinárodní spolupráci s ostatními státy, což bylo v poslední době dokumentováno i přijetím a naplňováním usnesení Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě a rozvojem obchodních vztahů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP