Federální shromáždění
může po mém soudu s plnou odpovědností
podpořit programové prohlášení
vlády a vyslovit vládě ve smyslu článku
69 ústavního zákona o československé
federaci svou důvěru. Nepochybuji o tom, že
poslanci obou sněmoven Federálního shromáždění
svou činností ve volebních obvodech přispějí
ke splnění úkolů vytyčených
vládou v jejím prohlášení. Vždyť
vztahy mezi nejvyššími orgány Československé
socialistické republiky jsou vztahy vzájemné
důvěry a spolupráce na společném
díle.
Z programového prohlášení vlády
ČSSR, jež přednesl její předseda
s. dr. Štrougal, je jasně patrné, že se
vláda chce ve své činnosti zaměřit
především na řešení klíčových
otázek národního hospodářství
a na další zvyšování životní
úrovně občanů, přičemž
k tomu hodlá využívat všech nástrojů,
jimiž disponuje náš socialistický stát.
A že socialistický stát je státem opravdu
nového typu, sloužícím nikoli k potlačování,
ale k prospěchu pracujících, o tom nás
přesvědčuje naše každodenní
zkušenost. Projevuje se to v náplni jeho funkcí,
a to jak ve vztazích navenek, tak také ve vnitřních
vazbách.
Třídní rozdělení světa
nutí i náš stát, aby si zachoval svou
obrannou funkci, funkci obrany socialismu. Zároveň
s touto funkcí se však již např. rozvíjí
aktivní funkce nová, vyplývající
z nových, dotud nevídaných rysů ve
vztazích mezi státy, ve vztazích založených
na zásadě socialistického internacionalismu.
Je to funkce plánovité spolupráce a integrace
se zeměmi socialistického společenství
v ekonomické oblasti, která přináší
a čím dále tím více bude přinášet
prospěch všem státům, jež se na
ní podílejí. Pokud jde o vnitřní
funkce našeho socialistického státu, zvýrazňuje
se v průběhu vývoje stále více
jejich tvůrčí povaha a programové
prohlášení vlády ČSSR, které
jsme právě vyslechli, je toho nejlepším
dokladem. Efektivní rozvoj národního hospodářství,
cílevědomá sociální politika,
rozmach socialistické kultury s citlivým přístupem
ke kulturnímu dědictví minulosti a pokrokovým
národním tradicím, prohlubování
vzdělanosti lidu, podpora vědy a využívání
jejích výsledků pro další vědeckotechnický
pokrok, zavádění moderních metod do
řízení společnosti, perspektivní
plánování, to vše jsou projevy vnitřních
funkcí státu, které ve své komplexnosti
slouží k uskutečňování
cílů stanovených Komunistickou stranou Československa,
vedoucí silou pracujícího lidu v politickém
systému naší společnosti. Přitom
je třeba znovu zdůraznit, že se rozvíjení
zmíněných funkcí našeho socialistického
státu děje důsledně v zájmu
dělnické třídy, družstevního
rolnictva a pracující inteligence.
Vláda ČSSR může počítat
s plnou podporou Federálního shromáždění
ve svém úsilí o další upevnění
našeho socialistického státu, ale i jeho federativního
uspořádání v zájmu prohloubení
bratrské spolupráce českého a slovenského
národa i ostatních národností na výstavbě
všem nám drahé společné vlasti.
Socialistický stát je státem hluboce demokratickým.
Jedině socialistická demokracie je skutečnou
vládou lidu, demokracií ve vlastním smyslu
toho slova. Připomeňme si v této souvislosti
slova L. I. Brežněva, pronesená na XXV. sjezdu
KSSS: "Teď už nejen teoreticky, ale z mnohaleté
praxe víme, že skutečná demokracie není
možná bez socialismu, tak jako socialismus je nemožný
bez stálého rozvoje demokracie."
Na XV. sjezdu KSČ pak uvedl s. Gustáv Husák,
že "hlavním obsahem socialistické demokracie
je aktivní účast pracujících
na řízení státu, hospodářství
a života společnosti". Ano. Socialistické
společnosti na rozdíl od společnosti buržoazní
jde opravdu o to, aby se co nejvíce občanů
zúčastnilo správy věcí veřejných,
aby každý občan bral na sebe svůj díl
odpovědnosti.
Programové prohlášení vlády ČSSR
počítá s dalším prohlubováním
socialistické demokracie a vytváří
pro ně potřebné podmínky. Také
v tomto směru nutno program vlády podpořit.
Je známo, že socialistická demokracie se na
rozdíl od formální demokracie buržoazní
neomezuje na pouhý volební akt, ale znamená
pravidelnou součinnost poslanců s jejich voliči
po celé volební období. Jde nám o
to, aby naši občané náležitě
pochopili, že v socialistické společnosti nejsou
zájmy jednotlivce v rozporu, ale naopak v plném
souladu se zájmy společnosti a že tedy důsledné
uplatňování celospolečenských
zájmů vůbec neznamená potlačení
osobnosti jedince a znevažování jeho potřeb.
Za jedno ze svých prvořadých poslání
považuje totiž socialistická společnost
všestranný duševní i fyzický rozvoj
každého jednotlivce s přihlédnutím
k jeho talentu, schopnostem, zájmům i zálibám.
Účast na státní správě,
na řízení hospodářství,
ale též na výkonu soudnictví a na činnosti
společenských organizací by se měla
stát pro naše občany samozřejmou věcí.
Nechceme v žádném případě
zakrývat nedostatky. Naopak, přejeme si, aby občané
na nedostatky, které zjistí, poukazovali, ale zároveň
nám jde o to, aby také oni sami přispívali
k jejich odstranění. Totéž platí
pokud jde o boj s trestnou a jinou protispolečenskou činností,
který se nesmí omezovat pouze na mocenské
orgány naší republiky, ale musí se stát
záležitostí všech občanů.
V obecném rozsahu se to pak vztahuje na celou širokou
oblast socialistické zákonnosti, k jejímuž
důslednému prosazování přispívá
ovšem též kvalita právního řádu.
A tu se otevírá další široké
pole pro těsnou součinnost vlády ČSSR
a Federálního shromáždění.
Vždyť jsou to právě kvalitní právní
předpisy, které přispívají
ke stabilitě právního řádu,
usnadňují další vývoj společnosti
a představují pro naše občany jednu
z významných jistot, jež jim může
poskytnout pouze socialistické společenské
zřízení.
Jak z vládního prohlášení vyplývá,
nepůjde zde však pouze o spolupráci při
přípravě nových zákonů.
Činnost nás, poslanců, v tomto volebním
období bude mimo jiné třeba zaměřit
též na účast při zkoumání
účinnosti zákonů a jiných norem
ve vybraných oblastech, abychom tak maximálně
pomohli správnému uplatňování
práva jako jednoho z důležitých nástrojů
řízení společnosti.
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, dovolte mně vyslovit
přesvědčení, že se programové
prohlášení vlády vzhledem ke svému
celkovému zaměření i konkrétnímu
obsahu setká se spontánním souhlasem našeho
lidu. Doporučuji proto Federálnímu shromáždění,
aby poskytlo programovému prohlášení
vlády ČSSR svou plnou podporu. (Potlesk.)
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Češkovi
a udeľujem slovo poslancovi Drahoslavu Křenkovi, predsedovi
Výboru pre plán a rozpočet. Pripraví
sa poslanec Alois Hůla.
Poslanec SN ing. D. Křenek: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, jak bylo na XV. sjezdu KSČ
konstatováno, rozvíjelo se v páté
pětiletce naše národní hospodářství
pravidelnými tempy a celková jeho technickoekonomická
úroveň stoupala. Pokročili jsme zejména
v procesu progresívních strukturálních
změn v průmyslu, mohli rozvinout některé
zcela nové výrobní obory, posílili
jsme vědeckovýzkumnou základnu a dokázali
vychovat mnoho dalších kvalifikovaných technickohospodářských
kádrů.
Vybudovaná materiálně technická základna
a dosažená úroveň socialistických
výrobních vztahů vytvořily spolu s
dalšími faktory růstu poměrně
širokou základnu pro další rozvíjení
národního hospodářství a plnění
nových úkolů, konkretizovaných v hospodářských
a sociálních úkolech šesté pětiletky.
K jejich naplnění bude třeba soustavně
zabezpečovat dostatečně dynamický
a přitom proporcionální růst společenské
výroby, který by svým objemem, strukturou
a kvalitami umožnil krýt stále se rozvíjející
potřeby společnosti. Bližší analýza
jeho podmínek nám ukázala, jak důsledně
a cílevědomě bude třeba v této
pětiletce zajistit v našem národním
hospodářství potřebné strukturální
změny tak, aby napomáhaly vytvářet
předpoklady dalšího vyváženého
vývoje naší ekonomiky a přispívaly
k dokonalejšímu uspokojování vnitřních
i vnějších ekonomických potřeb.
Tato analýza současně ukázala, jak
ve všech odvětvích ekonomiky bude nutné
zvýšit úsilí o zabezpečení
dalšího růstu produktivity práce a o
zlepšování jejich kvalit. Zvláště
pak, jak bude zapotřebí dosahovat výrazného
růstu technické úrovně a kvality veškeré
vyráběné produkce, urychlovat obměnu
sortimentu výrobky s vyšší technickou
úrovní a jak bude přitom třeba všestranně
dosahovat vyšší efektivnosti a hospodárnosti.
V tom směru pak účinněji zejména
hospodařit a zhodnocovat všechny druhy materiálových
a energetických zdrojů a zaměřovat
na to výzkum, vývoj i předvýrobní
přípravu, jakož i technologické postupy,
či přizpůsobovat strukturu výroby
potřebám její nižší materiálové
a energetické náročnosti.
Tato analýza ukázala rovněž na to, jak
ke snížení investiční náročnosti
dalšího růstu výroby bude třeba
podstatně lépe využívat stávající
výrobně technické základny, zvláště
pak nákladných a vysokými technickoekonomickými
parametry se vyznačujících strojů
a zařízení. Zbavovat se přitom rychlejším
tempem technicky dávno již překonané,
či fyzicky zastaralé techniky náročné
na obsluhu, a uvolněnými pracovními silami
přednostně obsazovat klíčová
místa výroby a rozvojové programy, zvláště
pak zajišťovat provoz nově vybudovaných
kapacit.
V realizaci těchto významných podmínek
dalšího úspěšného rozvoje
národního hospodářství a zvyšování
jeho efektivnosti připadá klíčová
úloha především našemu strojírenství.
Je tomu tak proto, že na něm především
závisí dosažení kvalitativně
vyšší úrovně investiční
výstavby, obnovy a modernizace vlastní výrobně
technické základny a základen ostatních
průmyslových odvětví a zemědělství,
a to jako předpokladů rychlého růstu
společenské produktivity práce. Na jeho stupňované
exportní schopností je též a přitom
stále větší měrou závislé
efektivní zapojení naší ekonomiky do
mezinárodní dělby práce a zajišťování
rozhodující části platebních
prostředků plnit též v uspokojování
potřeb obyvatelstva dodávkami širokého
sortimentu kvalitního průmyslového spotřebního
zboží na vnitřní trh.
Při tomto významném postavení strojírenství
je zřejmé, že výsledky jeho další
práce v šesté pětiletce budou mít
spolu s výsledky práce metalurgické základny
rozhodující vliv na celkové výsledky
naší ekonomiky.
Víme, že od samých začátků
výstavby socialismu u nás bylo soustavné
posilování úlohy strojírenství
v ekonomice základním předpokladem výstavby
našeho socialistického hospodářství.
Rychlý rozvoj strojírenské výroby
a jeho vliv na růst technické úrovně
celého národního hospodářství
vždy pozitivně ovlivňoval změny v ekonomice
a ve struktuře zaměstnanosti a výrazně
působil též na život celé naší
společnosti, na výkonnost lidí, na kulturu
jejich práce a způsoby myšlení.
Přijímáme proto s uspokojením, jak
vládní program vyjadřuje záměry
pokračovat v soustavném a cílevědomém
přetváření struktury strojírenské
výroby. Bude znamenat též plánovité
změny v jejím dosavadním příliš
širokém výrobním programu a úkolu
dosáhnout jeho zúžení, resp. dospět
rychlejším tempem k omezení a zastavení
neperspektivních výrob.
Vyžádá si rovněž zesílit
orientaci výroby na růst podílů výroby
týkající se vybraných rozvojových
programů, o něž se strukturální
přestavba opírá, a vytyčený
v nich program co nejlépe zabezpečovat, zvláště
v úkolech a procesu investiční výstavby.
Neznamená to však jen zabezpečovat další
vzestup výroby ve vybraných oborech a odstraňovat
tak jejich úzká místa, která by narušovala
plynulost výrobního procesu a zejména kompletaci
dodávek. Vyžaduje to i věnovat se daleko větší
měrou než dosud potřebám rychlejšího
zvyšování technickoekonomické úrovně
strojírenské produkce. Věnovat pozornost
zvláště kvalitě a spolehlivosti strojírenských
výrobků a míře jejich užitné
hodnoty tak, abychom byli co nejlépe připraveni
obstát s nimi, jakožto výrobky odpovídajících
vlastností či parametrů jak na náročných
světových trzích, tak i jejich vysokou úrovní
dokázali plně uspokojovat všechny domácí
odběratele.
Bude to pochopitelně klást, pokud se týká
výzkumu, vývoje a konstrukčních řešení
vysoké nároky především na celou
naši vědeckotechnickou základnu. Zajišťování
náročných úkolů ve strojírenství
se však v rozhodující míře neobejde
ani bez systematického zvyšování celkové
úrovně řízení a jeho účinnosti.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi k tomu poznamenat, že
zkvalitňování řídící
činnosti se musí týkat všech jejích
hlavních stránek, především pak
účinnosti opatření přijímaných
k prohloubení plánovacího procesu, a to zvláště
dosažení jeho vyšší komplexnosti
a vnitřní vyváženosti. Podle našich
poznatků ve výborech pro plán a rozpočet
by se v těchto směrech mělo více zaměřovat
k docílení vysoké koncentrace sil a prostředků
na rozhodující strojírenské programy,
zvláště programy dlouhodobějšího
charakteru. V systému ukazatelů resp. ekonomických
nástrojů by pak mělo být co nejvíce
zaměřeno na kvalitativní prvky plnění
plánovaných záměrů a kurs nastoupený
k dosažení vysoké efektivnosti výroby
a kvality veškeré práce. Pokud se týká
vnitřní vyváženosti plánu, měla
by se jeho vyšší mobilizačnost a skloubenost
hlavně opírat o dokonalejší bilancování
a vyšší úroveň normativní
základny.
Za významnou součást zkvalitňování
řídícího procesu musíme ve
strojírenské oblasti považovat též
vysoce racionální uspořádání
její výrobně technické základny.
Významné bude podporovat zejména takové
úpravy, které umožní posílit
komplexnost plánování strojírenské
výroby a lépe realizovat rozhodující
záměry jejího rozvoje, či které
umožní dosáhnout integrovaného a vnitřně
sladěného působení celé struktury
řízení na kvantitativní a kvalitativní
stránky výroby a zlepšení mezioborových
a meziodvětvových vztahů.
Potřebného uplatnění a pochopení
by přitom měla najít i otázka gescí
plánovacích a odbytových. Naše zkušenosti
ve výborech jen potvrzují, že jejich rozšíření
by podporovalo možnost dosahovat většího
sladění dodavatelskoodběratelských
vztahů a zejména by napomáhalo zlepšit
soulad mezi dodávkou kompletačních výrobků
a výrobou finálního výrobku. V našich
perspektivních rozvojových záměrech
a při náročnosti s nimi spojených
úkolů se také dobře neobejdeme bez
vyšších dodavatelských funkcí,
ať již uplatňovaných ve formě finálního
či generálního dodavatele, nebo ve formě
hlavního dodavatele vyvážených investičních
celků. Proto bude účelné je v oblastech
investiční výstavby podporovat a napomáhat
k vytváření podmínek jejich rozšiřování
a zabezpečování.
V neposlední řadě bude mít na zajišťování
náročných úkolů ve strojírenství
závažný vliv též zdokonalování
forem řízení ve vlastním výrobním
procesu. Úspěšné zvládnutí
závažných kvantitativních a kvalitativních
úkolů, postavených v této pětiletce
ve strojírenství před jeho pracovníky,
od vedoucích až po mistry v dílnách
a jejich pracovní kolektiv, bude především
záviset na jejich odpovědném přístupu
k úkolům úseku, za který odpovídají
a v němž působí, a na tvořivém
uplatňování forem účasti pracujících
na řízení. Bude záviset zvláště
na jejich náročnosti a odhodlání prosazovat
způsoby práce schopné přinést
žádoucí výsledky, tj. především
takové, které kladou důraz na konečné
výsledky v zajišťování plánovaných
potřeb a které jako základní kritérium
respektují především celospolečenská
hlediska.
Jsem přesvědčen, že my, poslanci, podpoříme
v našich volebních obvodech nositele a realizátory
tomu odpovídajících forem práce, kteří
si na svých úsecích budou vždy vědomi
své vysoké odpovědnosti za naplňování
svěřených jim úkolů a budou
postupovat způsobem, přinášejícím
naší socialistické společnosti co největší
prospěch.
Přednesený vládní program nám
v těchto směrech dává záruku,
že v jeho intencích vláda učiní
co bude potřebné a možné realizovat
na úseku strojírenství a hutnictví
k úspěšnému zvládnutí
a zabezpečení potřeb dalšího
rozvoje naší společnosti.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Křenkovi.
Teraz dávam slovo poslancovi A. Hůlovi. Pripraví
sa poslanec E. Erban.
Místopředseda SL A. Hůla: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, chtěl
bych hovořit o možnostech a zdrojích růstu
efektivnosti československé ekonomiky, které
nám poskytuje naše členství v RVHP a
integrace a specializace ekonomik těchto zemí.
Celá dosavadní historie RVHP od jejího ustavení
v roce 1949 podává přesvědčivé
svědectví o tom, že všestranná
vzájemná spolupráce a pomoc členských
států Rady je činitelem, který podstatně
urychlí ekonomický, vědecký a technický
rozvoj, a tím i výstavbu těchto zemí.
Současně se na základě této
spolupráce upevnila ekonomická i politická
nezávislost členských států
RVHP. Přitom ČSSR ani ostatní země
Rady se neuzavírají mezinárodní spolupráci
s ostatními státy, což bylo v poslední
době dokumentováno i přijetím a naplňováním
usnesení Konference o bezpečnosti a spolupráci
v Evropě a rozvojem obchodních vztahů.