Úterý 21. října 1980

Jak potvrdil dosavadní vývoj, je nezbytná - zejména u elektroniky - rozsáhlá spolupráce se zeměmi RVHP, jako podmínka rychlého rozvoje. Toto nově budované odvětví je náročné jak na velký rozsah vědeckovýzkumných prací, tak na složité unikátní přístroje a technologie i rozvíjející se sortiment výrobků. Vyžaduje to však hlubší spolupráci podniků na základě závazných mezistátních dohod, spolehlivost v plnění dodávek a budování společné materiálové základny i kapacit na výrobu přístrojů. Výbor proto doporučuje podpořit úsilí ministerstva a osobně soudruha ministra, vynakládané na prohloubení spolupráce se zeměmi RVHP na základě závazných dvou i vícestranných dohod.

Technická úroveň a sortiment součástek a výrobků elektroniky dodávaných pro jednotlivá odvětví národního hospodářství není v řadě případů dostačující. Výbor na základě poznatků ze závodů je toho názoru, že možnosti naší elektroniky nejsou zdaleka v národním hospodářství včas a účinně využity. Je zde řada subjektivních příčin. Výbor doporučuje odstranit v krátké době tyto:

- zrušit povinnost objednávat stanovená minimální množství u řady součástek,

- zabezpečit solidní katalogy součástek - včetně součástek nově připravovaných do výroby tak, aby konstruktéři mohli s předstihem s nimi počítat v nových výrobách,

- podstatně zkrátit předkládací doby pro objednávky, zejména u součástek podle katalogu,

- u vybíhajících typů stanovit jednoznačné náhrady novými výrobky,

- dodávat pohotově vzorky progresívních elektronických součástek pro vyvíjená zařízení a přístroje,

- důsledně uplatňovat modulové řešení uzlů a bloků typizovaného provedení v elektronických zařízeních.

U spotřební elektroniky prohloubit technologii výroby a montáže k dosažení výrobní jistoty a rovnoměrnosti kvality. Směnou v rámci RVHP dosáhnout porovnávání úrovně výrobků na vnitřním trhu.

Výbor došel také k závěru, že na výrobních závodech je třeba zabezpečit, aby nejširší vrstvy pracujících znaly kritické srovnání svých výrobků s průměrnými i špičkovými výrobky.

Do svého usnesení zahrnul výbor řadu dalších konkrétních poznatků námětů a doporučení pro federální ministerstvo elektrotechnického průmyslu, i pro další orgány, a doporučuje, aby je využily ke své další práci.

Výbor pro plán a rozpočet konstatoval, že výpočetní technika nalézá stále větší uplatnění v řídících a výrobních procesech a stává se významným prostředkem objektivizace rozhodování a racionalizace práce. Její národohospodářský význam zdůraznilo na 34 zasedání RVHP podepsání dohody o mnohostranné mezinárodní spolupráci a kooperaci při vývoji a výrobě nové výpočetní techniky. Koncem roku 1979 bylo u nás evidováno přes 1500 číslicových počítačů a mikropočítačů a tisíce dalších prostředků pro pořízení, sběr a předzpracování dat a jiná zařízení sloužící vstupu a výstupu informací a jiným účelům. V jejich struktuře se však ukazuje, že ve srovnání se světovou praxí máme relativně méně prostředků, zejména v oblasti minipočítačů, moderních čtecích zařízení a záznamníků a že relativně nízký je u nás též podíl údajů připravovaných decentralizovaně a do výpočetních středisek přenášených.

Celkové využívání těchto prostředků je poměrně nízké, v číslicových počítačích se pohybuje na 90 % kapacity dvousměnného provozu. To svědčí o rezervách pro dosažení lepších výsledků, nehledě na to, že míra jejich využívání pro práce produktivní se pohybuje pod uvedenou hranicí. Cesty ke zlepšení tohoto stavu je třeba vidět hlavně ve formě sdruženého využívání výpočetních středisek, poskytujících služby více organizacím. Zatím asi25-30 % výpočetních středisek pracuje pro jediný podnik a ostatní pro více než jednoho uživatele. Odhadem již dnes asi 10 000 různých organizací využívá výpočetní techniky. S ohledem na ustanovení pojatá do Souboru opatření ke zdokonalování soustavy plánovitého řízení po roce 1980 lze počítat s tím, že příslušnou normativní úpravou by jim bylo možno ukládat určité povinnosti, související s používáním výpočetní techniky, resp. s vytvářením automatizovaných systémů řízení a racionalizací informačních soustav.

Pokud jde o oblast vkladů investičních a jiných prostředků do rozvoje elektroniky, výbor zejména vítá, že podle záměrů 7. pětiletky má být rozvoj elektroniky v mezích reálných ekonomických možností všestranně podporován a podíl elektroniky na celkové strojírenské i průmyslové produkci Československé socialistické republiky postupně zvyšován.

Výbor pro zemědělství a výživu se zabýval využitím elektroniky a výpočetní techniky v zemědělsko-potravinářském komplexu. Konstatoval, že výpočetní technika se již stává neoddělitelnou součástí celkového řízení zemědělství v podmínkách postupující koncentrace a specializace socialistické zemědělské velkovýroby. Prostředky výpočetní techniky v zemědělství a potravinářském průmyslu jsou chápány jako progresívní nástroj efektivního řízení odvětví. Jejich využití plně závisí na komplexním přístupu k řešení technických, programových, organizačních a ekonomických problémů a na aktivní podpoře všech řídících stupňů počínaje ministerstvem. Projekt automatizovaného systému řízení zemědělského podniku a okresu je v současné době zaváděn ve více než 90 % jednotných zemědělských družstev a státních statků. Výbor však v této souvislosti připomíná, že celkovou racionalizací stávajících projektů a programů automatizovaných systémů řízení je třeba uplatňovat tak, aby více sloužily pracovníkům odpovědným za přímé řízení výroby.

Poslanecké průzkumy výborů došly k závěru, že řada i stávajících předpisů o informační soustavě se dostává do rozporu se zaváděním automatizovaného systému řízení v celoodvětvovém měřítku. Jde o předpisy ve výkaznictví o oběhu dokladů, atd. Výbor dává proto v úvahu otázku celkové legislativní úpravy automatizovaných systémů řízení v rámci Československé socialistické republiky v zájmu jejich jednotného koncepčního zavádění. Průzkumy dále ukázaly značné možnosti ve využití biologických rezerv, a tím dosažení vyšší výroby i vyšší produktivity práce. Podle rozborů, které provedlo generální ředitelství Státních plemenářských podniků v Hradišťku pro chov skotu za celou Českou socialistickou republiku, bylo možné realizovat plemenářský program s využitím počítače v podstatně kratším termínu. Navíc přineslo automatizované zpracování dat podstatné zvýšení produktivity práce plemenářských zootechniků.

Výbor se dále zabýval uplatňováním výpočetní techniky v řízení potravinářského průmyslu. Konstatoval, že ve srovnání s ostatními průmyslovými odvětvími vybavenost potravinářského průmyslu výpočetní technikou značně zaostává. Doporučujeme proto, aby v rámci dlouhodobé koncepce ministerstva zemědělství a výživy bylo uvažováno tyto rozdíly postupně vyrovnávat.

Pokud jde o využití elektroniky při řízení technologických procesů v zemědělské výrobě, domácí i zahraniční zkušenosti dokazují, že při vysoké koncentraci výroby, jaké bylo dosaženo v československém zemědělství, není dále možné využít přednosti této koncentrace bez širokého uplatnění kybernetických a elektronických systémů. Tato nová technika musí přinést vedle podstatného zvýšení produktivity práce také zvýšení zemědělské produkce, snížení ztrát při výrobě, zkvalitnění práce strojů, zvýšení jejich provozní spolehlivosti a podstatnou úsporu pohonných hmot. Náklady na provoz zemědělské strojové techniky dosahují v současné době 1500-2000 Kčs na jeden hektar zemědělské půdy. Uplatněním a vybavením elektronické techniky bude současně působeno příznivě i na snížení potřeby investic, dále omezení ztrát, úspory základních materiálů dosahované zvýšením technologické kázně, včetně zkvalitnění práce strojů. Toto by mohlo, podle střízlivých odhadů, představovat na jeden hektar zemědělské půdy až 800 Kčs.

Výbor konstatoval, že dosud není ustanoveno vedoucí pracoviště s gescí pro aplikaci mikroprocesorové techniky v zemědělském strojírenství. Doporučuje proto pověřit tímto gestorem Výzkumný ústav zemědělských strojů v Praze-Chodově.

Náměty a doporučení výboru pro zemědělství a výživu svědčí o velkém zájmu podniků a středních článků řízení o výpočetní techniku i o postupné uplatňování elektronizace, zejména při řízení technologických procesů v zemědělství a potravinářském průmyslu.

Výbor pro sociální politiku se zabýval vlivem elektroniky na změnu charakteru práce, na rozvoj péče společnosti o pracující, směřující k zlepšení pracovních a zdravotních podmínek i životního prostředí. Dále se zabýval významným úkolem - uplatňováním elektroniky ve zdravotnictví a jejím vlivem na rozvoj zdravotní péče. Konstatoval, že elektronika umožňuje zlepšit péči o lidské zdraví a racionalizuje zdravotnické služby. Přesvědčil se o tom při poslaneckých průzkumech ve Výzkumném ústavu lékařské bioniky v Bratislavě a v Ústavu zdravotnické techniky v Tesle Valašské Meziříčí. Elektronika je velkým pomocníkem při teoretické, preventivní, léčebné, diagnostické i prognostické zdravotnické činnosti. Jejím prostřednictvím dostává zdravotnická praxe a medicína stále více exaktních fyzikálně a technicky přesně definovaných údajů. Výbor proto jednoznačně podporuje zavádění elektroniky do zdravotnické praxe, a to podle možností v nejširším měřítku. Zdravotnická péče v Československé socialistické republice je ve světě uznávána na vysoké úrovni; tuto úroveň je třeba v prvořadém měřítku našich občanů nejen udržet, ale zvyšovat i uplatňováním elektronické zdravotnické techniky.

Výbor kulturní na základě své přípravy k dnešnímu jednání sněmovny konstatovat, že rychlý rozvoj elektroniky a zejména mikroelektroniky tak, aby mohla v nejširším měřítku zasáhnout do všech oblastí našeho národního hospodářství, je objektivním celospolečenským zájmem a potřebou. Tomu musí být přizpůsobeno i myšlení a vědomí lidí. V tomto smyslu sehrává důležitou roli především celý výchovně vzdělávací systém školského i mimoškolského vzdělávání i systém informační a popularizační v čele s tiskem a hromadnými sdělovacími prostředky. Dosavadní zkušenosti ukazují, že rozvoj a využití elektroniky má vcelku velmi příznivý sociální ohlas.

Předpokládaný a nutný progresívní rozvoj elektroniky vyžaduje však i další kvantitativní a kvalitativní rozvoj vzdělání, které je nejen nutnou podmínkou, ale i aktivní příčinou progresívních změn. Proto výchova kádrů musí předstihnout potřebu národního hospodářství. Celkově dospěl výbor k závěru, a zkušenosti vysokých škol to potvrzují, že obsah výuky na středních školách, gymnáziích a učilištích vyžaduje potřebnou modernizaci a obsahové úpravy nejen z hlediska tradičních předmětů, ale proto, aby se dostaly více do popředí netradiční a perspektivní obory - jakým je právě elektronika a mikroelektronika, aby se tak zlepšila návaznost středních škol na vysoké školy.

Výbor ústavně právní se zabýval účinností právní úpravy týkající se elektroniky. Zdůraznil, že při řízení a rozvoji elektroniky musí sehrát svoji roli i náš právní řád, a to zejména hospodářské právo, jako jeden z nástrojů plánovitého řízení národního hospodářství. Výbor s přihlédnutím k úkolu - soustavně a cílevědomě zjednodušovat právní regulaci a snižovat počet právních předpisů, zvyšovat jejich přehlednost, koordinovanost a relativní stabilitu - který je uložen v Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství po roce 1980, se zabýval zejména tím, jaké předpoklady vytváří naše platné právo pro podporu plnění úkolů v rozvoji elektroniky a posoudil možnosti jejího dalšího zdokonalování.

Výbor zdůraznil, že základ pro zabezpečení dodávek pro výrobu elektroniky, jakož i pro zabezpečení dodávek elektroniky, musí být v plánovacím procesu. Je nutné, aby pro tento účel byla aplikována nová vyhláška č. 48/1980 Sb., o hmotném bilancování a projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů v plánovacím procesu. Tento předpis byl vydán k uplatnění nových prvků soustavy.

Výbor doporučuje k realizaci některé náměty:

- prohlubovat a zdokonalovat právní úpravu týkající se využívání výpočetní techniky. Zvláštní pozornost přitom věnovat podpoře a rozvoji automatických systémů řízení, ochraně tzv. duševního vlastnictví, řešením obsaženým v projektech automatického systému řízení, v základním a aplikačním programovém vybavení počítače,

- k potřebě účinné ochrany fondu informací včetně ochrany utajených skutečností před vnějšími zásahy doporučuje posoudit, zda a do jaké míry je potřebné měnit či doplňovat hospodářsko - právní úpravu vztahující se na výrobky federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu, které nepatří do odvětví elektroniky,

- vyjmout výrobky z režimu předpisů platných pro strojírenskou výrobu a vztáhnout na ně režim nových zákonných prováděcích předpisů pro výrobky elektroniky.

Vzhledem k bouřlivému technickému rozvoji, kterým se vyznačuje elektronika, je nutno předpokládat, že v souvislosti s tímto odvětvím budou v průběhu doby vznikat nové problémy, na něž bude nutno včas reagovat ve sféře práva. Jde o právní problematiku, již je nutno věnovat trvalou a soustavnou péči.

Výbor branný a bezpečnostní se zabýval rozvojem elektroniky a zdůraznil význam elektroniky pro obranyschopnost země, a s tím související úkoly v organizaci Svazarmu při výchově mladé generace a v její přípravě pro plnění budoucích úkolů v armádě. Zde má mimořádný význam právě seznamování mladé generace s rozvojem elektroniky. Výbor podtrhl nezbytnost řešení rozvoje elektroniky v našich podmínkách a jejího využití jak v občanském životě, tak při zabezpečování obrany země.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP