Jak potvrdil dosavadní vývoj, je nezbytná
- zejména u elektroniky - rozsáhlá spolupráce
se zeměmi RVHP, jako podmínka rychlého rozvoje.
Toto nově budované odvětví je náročné
jak na velký rozsah vědeckovýzkumných
prací, tak na složité unikátní
přístroje a technologie i rozvíjející
se sortiment výrobků. Vyžaduje to však
hlubší spolupráci podniků na základě
závazných mezistátních dohod, spolehlivost
v plnění dodávek a budování
společné materiálové základny
i kapacit na výrobu přístrojů. Výbor
proto doporučuje podpořit úsilí ministerstva
a osobně soudruha ministra, vynakládané na
prohloubení spolupráce se zeměmi RVHP na
základě závazných dvou i vícestranných
dohod.
Technická úroveň a sortiment součástek
a výrobků elektroniky dodávaných pro
jednotlivá odvětví národního
hospodářství není v řadě
případů dostačující.
Výbor na základě poznatků ze závodů
je toho názoru, že možnosti naší
elektroniky nejsou zdaleka v národním hospodářství
včas a účinně využity. Je zde
řada subjektivních příčin.
Výbor doporučuje odstranit v krátké
době tyto:
- zrušit povinnost objednávat stanovená minimální
množství u řady součástek,
- zabezpečit solidní katalogy součástek
- včetně součástek nově připravovaných
do výroby tak, aby konstruktéři mohli s předstihem
s nimi počítat v nových výrobách,
- podstatně zkrátit předkládací
doby pro objednávky, zejména u součástek
podle katalogu,
- u vybíhajících typů stanovit jednoznačné
náhrady novými výrobky,
- dodávat pohotově vzorky progresívních
elektronických součástek pro vyvíjená
zařízení a přístroje,
- důsledně uplatňovat modulové řešení
uzlů a bloků typizovaného provedení
v elektronických zařízeních.
U spotřební elektroniky prohloubit technologii výroby
a montáže k dosažení výrobní
jistoty a rovnoměrnosti kvality. Směnou v rámci
RVHP dosáhnout porovnávání úrovně
výrobků na vnitřním trhu.
Výbor došel také k závěru, že
na výrobních závodech je třeba zabezpečit,
aby nejširší vrstvy pracujících
znaly kritické srovnání svých výrobků
s průměrnými i špičkovými
výrobky.
Do svého usnesení zahrnul výbor řadu
dalších konkrétních poznatků
námětů a doporučení pro federální
ministerstvo elektrotechnického průmyslu, i pro
další orgány, a doporučuje, aby je využily
ke své další práci.
Výbor pro plán a rozpočet konstatoval, že
výpočetní technika nalézá stále
větší uplatnění v řídících
a výrobních procesech a stává se významným
prostředkem objektivizace rozhodování a racionalizace
práce. Její národohospodářský
význam zdůraznilo na 34 zasedání RVHP
podepsání dohody o mnohostranné mezinárodní
spolupráci a kooperaci při vývoji a výrobě
nové výpočetní techniky. Koncem roku
1979 bylo u nás evidováno přes 1500 číslicových
počítačů a mikropočítačů
a tisíce dalších prostředků pro
pořízení, sběr a předzpracování
dat a jiná zařízení sloužící
vstupu a výstupu informací a jiným účelům.
V jejich struktuře se však ukazuje, že ve srovnání
se světovou praxí máme relativně méně
prostředků, zejména v oblasti minipočítačů,
moderních čtecích zařízení
a záznamníků a že relativně nízký
je u nás též podíl údajů
připravovaných decentralizovaně a do výpočetních
středisek přenášených.
Celkové využívání těchto
prostředků je poměrně nízké,
v číslicových počítačích
se pohybuje na 90 % kapacity dvousměnného provozu.
To svědčí o rezervách pro dosažení
lepších výsledků, nehledě na
to, že míra jejich využívání
pro práce produktivní se pohybuje pod uvedenou hranicí.
Cesty ke zlepšení tohoto stavu je třeba vidět
hlavně ve formě sdruženého využívání
výpočetních středisek, poskytujících
služby více organizacím. Zatím asi25-30
% výpočetních středisek pracuje pro
jediný podnik a ostatní pro více než
jednoho uživatele. Odhadem již dnes asi 10 000 různých
organizací využívá výpočetní
techniky. S ohledem na ustanovení pojatá do Souboru
opatření ke zdokonalování soustavy
plánovitého řízení po roce
1980 lze počítat s tím, že příslušnou
normativní úpravou by jim bylo možno ukládat
určité povinnosti, související s používáním
výpočetní techniky, resp. s vytvářením
automatizovaných systémů řízení
a racionalizací informačních soustav.
Pokud jde o oblast vkladů investičních a
jiných prostředků do rozvoje elektroniky,
výbor zejména vítá, že podle
záměrů 7. pětiletky má být
rozvoj elektroniky v mezích reálných ekonomických
možností všestranně podporován
a podíl elektroniky na celkové strojírenské
i průmyslové produkci Československé
socialistické republiky postupně zvyšován.
Výbor pro zemědělství a výživu
se zabýval využitím elektroniky a výpočetní
techniky v zemědělsko-potravinářském
komplexu. Konstatoval, že výpočetní
technika se již stává neoddělitelnou
součástí celkového řízení
zemědělství v podmínkách postupující
koncentrace a specializace socialistické zemědělské
velkovýroby. Prostředky výpočetní
techniky v zemědělství a potravinářském
průmyslu jsou chápány jako progresívní
nástroj efektivního řízení
odvětví. Jejich využití plně
závisí na komplexním přístupu
k řešení technických, programových,
organizačních a ekonomických problémů
a na aktivní podpoře všech řídících
stupňů počínaje ministerstvem. Projekt
automatizovaného systému řízení
zemědělského podniku a okresu je v současné
době zaváděn ve více než 90 %
jednotných zemědělských družstev
a státních statků. Výbor však
v této souvislosti připomíná, že
celkovou racionalizací stávajících
projektů a programů automatizovaných systémů
řízení je třeba uplatňovat
tak, aby více sloužily pracovníkům odpovědným
za přímé řízení výroby.
Poslanecké průzkumy výborů došly
k závěru, že řada i stávajících
předpisů o informační soustavě
se dostává do rozporu se zaváděním
automatizovaného systému řízení
v celoodvětvovém měřítku. Jde
o předpisy ve výkaznictví o oběhu
dokladů, atd. Výbor dává proto v úvahu
otázku celkové legislativní úpravy
automatizovaných systémů řízení
v rámci Československé socialistické
republiky v zájmu jejich jednotného koncepčního
zavádění. Průzkumy dále ukázaly
značné možnosti ve využití biologických
rezerv, a tím dosažení vyšší
výroby i vyšší produktivity práce.
Podle rozborů, které provedlo generální
ředitelství Státních plemenářských
podniků v Hradišťku pro chov skotu za celou Českou
socialistickou republiku, bylo možné realizovat plemenářský
program s využitím počítače v
podstatně kratším termínu. Navíc
přineslo automatizované zpracování
dat podstatné zvýšení produktivity práce
plemenářských zootechniků.
Výbor se dále zabýval uplatňováním
výpočetní techniky v řízení
potravinářského průmyslu. Konstatoval,
že ve srovnání s ostatními průmyslovými
odvětvími vybavenost potravinářského
průmyslu výpočetní technikou značně
zaostává. Doporučujeme proto, aby v rámci
dlouhodobé koncepce ministerstva zemědělství
a výživy bylo uvažováno tyto rozdíly
postupně vyrovnávat.
Pokud jde o využití elektroniky při řízení
technologických procesů v zemědělské
výrobě, domácí i zahraniční
zkušenosti dokazují, že při vysoké
koncentraci výroby, jaké bylo dosaženo v československém
zemědělství, není dále možné
využít přednosti této koncentrace bez
širokého uplatnění kybernetických
a elektronických systémů. Tato nová
technika musí přinést vedle podstatného
zvýšení produktivity práce také
zvýšení zemědělské produkce,
snížení ztrát při výrobě,
zkvalitnění práce strojů, zvýšení
jejich provozní spolehlivosti a podstatnou úsporu
pohonných hmot. Náklady na provoz zemědělské
strojové techniky dosahují v současné
době 1500-2000 Kčs na jeden hektar zemědělské
půdy. Uplatněním a vybavením elektronické
techniky bude současně působeno příznivě
i na snížení potřeby investic, dále
omezení ztrát, úspory základních
materiálů dosahované zvýšením
technologické kázně, včetně
zkvalitnění práce strojů. Toto by
mohlo, podle střízlivých odhadů, představovat
na jeden hektar zemědělské půdy až
800 Kčs.
Výbor konstatoval, že dosud není ustanoveno
vedoucí pracoviště s gescí pro aplikaci
mikroprocesorové techniky v zemědělském
strojírenství. Doporučuje proto pověřit
tímto gestorem Výzkumný ústav zemědělských
strojů v Praze-Chodově.
Náměty a doporučení výboru
pro zemědělství a výživu svědčí
o velkém zájmu podniků a středních
článků řízení o výpočetní
techniku i o postupné uplatňování
elektronizace, zejména při řízení
technologických procesů v zemědělství
a potravinářském průmyslu.
Výbor pro sociální politiku se zabýval
vlivem elektroniky na změnu charakteru práce, na
rozvoj péče společnosti o pracující,
směřující k zlepšení pracovních
a zdravotních podmínek i životního prostředí.
Dále se zabýval významným úkolem
- uplatňováním elektroniky ve zdravotnictví
a jejím vlivem na rozvoj zdravotní péče.
Konstatoval, že elektronika umožňuje zlepšit
péči o lidské zdraví a racionalizuje
zdravotnické služby. Přesvědčil
se o tom při poslaneckých průzkumech ve Výzkumném
ústavu lékařské bioniky v Bratislavě
a v Ústavu zdravotnické techniky v Tesle Valašské
Meziříčí. Elektronika je velkým
pomocníkem při teoretické, preventivní,
léčebné, diagnostické i prognostické
zdravotnické činnosti. Jejím prostřednictvím
dostává zdravotnická praxe a medicína
stále více exaktních fyzikálně
a technicky přesně definovaných údajů.
Výbor proto jednoznačně podporuje zavádění
elektroniky do zdravotnické praxe, a to podle možností
v nejširším měřítku. Zdravotnická
péče v Československé socialistické
republice je ve světě uznávána na
vysoké úrovni; tuto úroveň je třeba
v prvořadém měřítku našich
občanů nejen udržet, ale zvyšovat i uplatňováním
elektronické zdravotnické techniky.
Výbor kulturní na základě své
přípravy k dnešnímu jednání
sněmovny konstatovat, že rychlý rozvoj elektroniky
a zejména mikroelektroniky tak, aby mohla v nejširším
měřítku zasáhnout do všech oblastí
našeho národního hospodářství,
je objektivním celospolečenským zájmem
a potřebou. Tomu musí být přizpůsobeno
i myšlení a vědomí lidí. V tomto
smyslu sehrává důležitou roli především
celý výchovně vzdělávací
systém školského i mimoškolského
vzdělávání i systém informační
a popularizační v čele s tiskem a hromadnými
sdělovacími prostředky. Dosavadní
zkušenosti ukazují, že rozvoj a využití
elektroniky má vcelku velmi příznivý
sociální ohlas.
Předpokládaný a nutný progresívní
rozvoj elektroniky vyžaduje však i další
kvantitativní a kvalitativní rozvoj vzdělání,
které je nejen nutnou podmínkou, ale i aktivní
příčinou progresívních změn.
Proto výchova kádrů musí předstihnout
potřebu národního hospodářství.
Celkově dospěl výbor k závěru,
a zkušenosti vysokých škol to potvrzují,
že obsah výuky na středních školách,
gymnáziích a učilištích vyžaduje
potřebnou modernizaci a obsahové úpravy nejen
z hlediska tradičních předmětů,
ale proto, aby se dostaly více do popředí
netradiční a perspektivní obory - jakým
je právě elektronika a mikroelektronika, aby se
tak zlepšila návaznost středních škol
na vysoké školy.
Výbor ústavně právní se zabýval
účinností právní úpravy
týkající se elektroniky. Zdůraznil,
že při řízení a rozvoji elektroniky
musí sehrát svoji roli i náš právní
řád, a to zejména hospodářské
právo, jako jeden z nástrojů plánovitého
řízení národního hospodářství.
Výbor s přihlédnutím k úkolu
- soustavně a cílevědomě zjednodušovat
právní regulaci a snižovat počet právních
předpisů, zvyšovat jejich přehlednost,
koordinovanost a relativní stabilitu - který je
uložen v Souboru opatření ke zdokonalení
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství po roce
1980, se zabýval zejména tím, jaké
předpoklady vytváří naše platné
právo pro podporu plnění úkolů
v rozvoji elektroniky a posoudil možnosti jejího dalšího
zdokonalování.
Výbor zdůraznil, že základ pro zabezpečení
dodávek pro výrobu elektroniky, jakož i pro
zabezpečení dodávek elektroniky, musí
být v plánovacím procesu. Je nutné,
aby pro tento účel byla aplikována nová
vyhláška č. 48/1980 Sb., o hmotném bilancování
a projednávání dodavatelsko-odběratelských
vztahů v plánovacím procesu. Tento předpis
byl vydán k uplatnění nových prvků
soustavy.
Výbor doporučuje k realizaci některé
náměty:
- prohlubovat a zdokonalovat právní úpravu
týkající se využívání
výpočetní techniky. Zvláštní
pozornost přitom věnovat podpoře a rozvoji
automatických systémů řízení,
ochraně tzv. duševního vlastnictví,
řešením obsaženým v projektech
automatického systému řízení,
v základním a aplikačním programovém
vybavení počítače,
- k potřebě účinné ochrany
fondu informací včetně ochrany utajených
skutečností před vnějšími
zásahy doporučuje posoudit, zda a do jaké
míry je potřebné měnit či doplňovat
hospodářsko - právní úpravu
vztahující se na výrobky federálního
ministerstva elektrotechnického průmyslu, které
nepatří do odvětví elektroniky,
- vyjmout výrobky z režimu předpisů
platných pro strojírenskou výrobu a vztáhnout
na ně režim nových zákonných
prováděcích předpisů pro výrobky
elektroniky.
Vzhledem k bouřlivému technickému rozvoji,
kterým se vyznačuje elektronika, je nutno předpokládat,
že v souvislosti s tímto odvětvím budou
v průběhu doby vznikat nové problémy,
na něž bude nutno včas reagovat ve sféře
práva. Jde o právní problematiku, již
je nutno věnovat trvalou a soustavnou péči.
Výbor branný a bezpečnostní se zabýval
rozvojem elektroniky a zdůraznil význam elektroniky
pro obranyschopnost země, a s tím související
úkoly v organizaci Svazarmu při výchově
mladé generace a v její přípravě
pro plnění budoucích úkolů
v armádě. Zde má mimořádný
význam právě seznamování mladé
generace s rozvojem elektroniky. Výbor podtrhl nezbytnost
řešení rozvoje elektroniky v našich podmínkách
a jejího využití jak v občanském
životě, tak při zabezpečování
obrany země.