Pondělí 26. června 1978

Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji soudruhu ministrovi doc. Vondruškovi. Dávám slovo zpravodaji poslanci Starcovi.

Společný zpravodaj poslanec Václav Starec: Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! Za třicet let, která nás dělí od vítězství pracujícího lidu v únoru 1948, došlo v našem školství k zásadním kvalitativním změnám. Naše socialistické školství se stalo široce rozvinutou soustavou výchovně vzdělávací péče, která zahrnuje předškolní výchovu pro děti do šesti let, základní, střední a vysokoškolské vzdělání. XIV. a XV. sjezd KSČ vyslovily na základě kritického zhodnocení výsledků práce škol a výchovných zařízení, i dlouhodobého výhledu rozvoje naší společnosti jednoznačný požadavek, aby v našem systému výchovy a vzdělávání došlo k takovým kvalitativním změnám, které dále prohloubí demokratičnost naší školy a umožní rozvinout výchovu mladé generace na důsledně socialistických a komunistických principech. Výsledkem vědeckých výzkumů, experimentálního ověřování a hledání optimálního řešení rozhodujících problémů ve výchově a vzdělávání se stal projekt, nazvaný "Další rozvoj československé výchovně vzdělávací soustavy", schválený předsednictvem ÚV KSČ v roce 1976, který se v současné době realizuje v našich školách.  

Z koncepce dalšího rozvoje nové československé vzdělávací soustavy, která obsahuje také směry další výchovy dětí předškolního věku a výchovy žáků základních a středních škol mimo vyučení, vychází i předkládaný návrh vládního návrhu zákona ČNR o školských zařízeních.

Tento návrh upravuje poprvé komplexně problematiku školských zařízení, za něž se považují předškolní zařízení, školská výchovná a školská účelová zařízení. Za hlavní druhy předškolních zařízení se považují jesle a mateřská škola, které plní jednak významnou funkci sociální tím, ze umožňují stále většímu počtu matek, aby se zapojily do pracovního procesu a veřejného života, jednak plní i významnou funkci výchovnou v přípravě dětí pro vstup do základní školy. Mateřské školy byly do školské soustavy začleněny již říšským zákonem z roku 1869 a byly převzaty i dalšími školskými zákony z let 1948 a 1953.

Nový návrh vládního zákona ČNR o školských zařízeních přejímá všechny již dříve osvědčené a progresívní prvky, zároveň však postihuje i hluboké kvalitativní změny, jimiž prošly mateřské školy v uplynulých 30 letech. Tím, že vládní návrh nového zákona zařazuje ustanovení o přednostním přijímání pětiletých dětí do mateřských škol, že dále přejímá institut tzv. přípravných oddělení pro děti, které z různých důvodů nemohou pravidelně docházet do mateřské školy a tím, že nově zavádí paragraf o zřizování předškolních zařízení socialistickými organizacemi, plně zakotvuje novou funkci mateřské školy, jak vyplývá z nové československé výchovně vzdělávací soustavy.

Za školská výchovná zařízení považuje předkládaný vládní návrh uvedeného zákona ČNR i zařízení pro zájmové studium, např. jazykové školy, školy v přírodě, mimoškolní výchovná zařízení /např. školní družiny, Domy pionýrů a mládeže, školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, léčebné a diagnostické ústavy/.

Školská výchovná zařízení mají významné místo v nové školské soustavě. Přispívají ke kolektivní výchově, k výchově k socialistické angažovanosti i k občanské výchově, mnohá mají významnou úlohu pro účelné využívání volného času, některá z nich ovlivňují a usměrňují výchovu žáků k volbě povolání. V uplynulých 30 letech se počet výchovných zařízení značně zvýšil a v průběhu svého vývoje vytvořil logicky uspořádanou soustavu. Vedle možno říci již "klasických zařízení", jakými jsou školní družiny mládeže, Domy pionýrů a mládeže, jsou do nového vládního návrhu zákona pojata i některá nová zařízení, např. ústavy s výchovně léčebným režimem nebo diagnostické ústavy. Vzhledem k tomu, že školský zákon z roku 1948 pojal do školské soustavy jen domovy mládeže a družiny mládeže, zákon z roku 1953 pak i tehdy nově vzniklé pionýrské domy, dětské domovy a jiná mimoškolní výchovná zařízení, která však konkrétně nejmenoval, je jen logickým a zákonitým vyvrcholením dosavadního vývoje této problematiky, jestliže nový vládní návrh zákona ČNR o školských zařízeních přejímá tato zařízení v plném rozsahu.

Předmětem předložené nové právní úpravy jsou dále i školská účelová zařízení, k nimž patří zařízení výchovného poradenství, pedagogické ústavy, pedagogická střediska, školní hospodářství, školní jídelny a materiálová střediska. Pomáhají předškolním zařízením plnit výchovně vzdělávací úkoly.

Mají významnou úlohu i v nové československé vzdělávací soustavě. Platí to kupř. v plné míře pro soustavu krajských pedagogických ústavů a okresních pedagogických středisek, které doposud postrádaly zásadní právní úpravu. Tato zařízení jsou pro dnešního učitele, pro jeho další odborný růst, pro zvyšování úrovně jeho výchovně vzdělávací práce nezbytné. Připomeňme si jen jak důležitou úlohu přejímají v současné době v souvislosti s přípravou učitelů na náročné úkoly, vyplývající z nové výchovně vzdělávací soustavy, organizováním kursů, seminářů, hospitací apod. Také zařízení výchovného poradenství budou mít s pokračující realizací nové výchovně vzdělávací soustavy stále větší důležitost.

V naší socialistické škole má rostoucí význam i stravování školních dětí. Vedle funkce výchovné a zdravotní má především mimořádný význam sociální /umožňuje při vysoké zaměstnanosti našich žen, aby se zapojily do pracovního procesu/.

Směrnice schválená XV. sjezdem naší strany předpokládá, že se v letech 1976-1980 zvýší počet stravovaných dětí v ČSR zhruba o 150 000. V současné době využívá již školního stravování 100 % dětí ze zařízení předškolní výchovy a 68 % žáků ZDŠ. V průměru se ve školních jídelnách stravuje více než 72 % dětí a žáků škol a výchovných zařízení. Dosavadní právní úprava školních jídelen byla nedostatečná. Lze tedy jen uvítat, že se jim dostává v novém vládním návrhu uvedeného zákona svého místa, které jim vzhledem k jejich významu a důležitosti náleží.

Naši učitelé budou rovněž velmi kladně hodnotit, že se do nového návrhu zákona zařazují i materiálová a technická střediska, jejichž úroveň byla dosud v jednotlivých okresech rozdílná a která mají významné úkoly při prohlubování polytechnizace naší školy a tím i při plnění závěrů XIV. a XV. sjezdu KSČ.

Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, školská výchovná zařízení jsou důležitou součástí naší školské soustavy. Obsah jejich činnosti zahrnuje širokou společenskou problematiku. Některá z nich pomáhají v zájmovém studiu umění a jazyků a v rozvoji zájmové činnosti, jiná přispívají k rekreaci a zotavení žáků, specializovaná výchovná zařízení plní důležitou funkci výchovnou a sociální.

Výbory ČNR věnovaly projednávání vládního návrhu velkou pozornost. Ve společné zprávě doporučují ke zpřesnění formulací některé úpravy, aniž by meritorně měnily jejich obsah.

Doporučuji proto, aby Česká národní rada vládní návrh zákona ČNR o školských zařízeních schválila s úpravami, navrženými v předložené zprávě. /Potlesk./

Místopředseda ČNR dr. Čestmír Adam: Děkuji zpravodajovi poslanci Starcovi, dávám slovo zpravodajce poslankyni Březinové.

Společná zpravodajka poslankyně Květoslava Březinová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Dovolte, abych na počátku svého vystoupení citovala z díla J. Á. Komenského, že je "Šťastný národ, který má hojnost dobrých škol, dobrých knih a o vychovávání mládeže dobré předpisy nebo zvyky." Mnohé z idejí Jana Amose Komenského rozvíjíme a uvádíme v život po více než 300 letech. Teprve socialismus, budovatelské nadšení pracujícího lidu, vedeného naší komunistickou stranou umožňují, abychom uplatňovali ve výchově a vzdělávání člověka ušlechtilé principy celým světem uznávaného velikána našich dějin.  

Minulých 30 let socialistické výstavby započaté vítězstvím pracujícího lidu v únoru 1948 se v plné šíři odráží v práci škol, výchovných zařízení, v působení učitelů, pedagogických a školských pracovníků.

Zákon o jednotné škole z 21. dubna 1948, spojený se jménem neméně významné osobnosti naší vlasti - akademika Zdeňka Nejedlého - je naplněn hloubkou socialistického humanismu a pedagogického optimismu, je počátkem cesty k socialistické škole. Z míněný zákon přinesl nejen všeobecné zvýšení kulturní úrovně a vzdělání našeho národa, ale splnil tužby a sny celých učitelských generací - demokratizaci vzdělání a prohloubil jeho význam v životě socialistické společnosti.

Závěry XV. sjezdu Komunistické strany Československa a následná stranická a vládní usnesení projektují další rozvoj naší socialistické školy, další cestu k rozvoji socialistické výchovně vzdělávací soustavy ve všech jejích součástech, a to jak v obsahu, struktuře či ideově politickém zaměření. Umožňují uplatnění ušlechtilých principů marxistické pedagogiky, ztvárnění a další rozvoj velikých idejí a pokrokového odkazu Jan Ámose Komenského a vedou k vytvoření školy leninského pojetí, jako nástroje formování lidské osobnosti a spolehlivé opory socialistického zřízení.

Soudružky a soudruzi, jestliže zákon o jednotné škole přinesl všeobecné zvýšení kulturní úrovně a vzdělání našeho národa, dnes již schválený federální zákon o opatřeních v soustavě základních a středních škol se stal jeho ideovým, obsahovým, metodickým, pedagogickým a politickým završením.

Z dokumentu vyplývá nutnost posílit vliv orgánů státní školské správy na výchovu a vzdělání mladé generace a proto realizační program tohoto projektu mj. uložil vypracovat vládní návrh zákona ČNR o státní správě ve školství.

Státní správa na úseku školství, jako nedílná součást jednotné státní správy, je důležitým nástrojem, jehož prostřednictvím realizuje socialistický stát úkoly školské politiky. Nedostatek právní úpravy v této sféře byl již pociťován delší dobu.  

Předložený vládní návrh zákona sleduje zejména cíl stanovit působnost jednotlivých stupňů národních výborů při realizaci úkolů socialistického státu v oblasti školské politiky a ministerstvu školství ČSR umožňuje účinný, legislativně podložený vliv v celé školské správě. Dává základ zákonné úpravě některých otázek, v nichž národní výbory, případně ředitelé škol rozhodují o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech občanů.

Dosavadní řízení o těchto otázkách nebylo upraveno a vznikaly spory, kdo, jakou formou a za jakých podmínek má o nich rozhodovat.

Předkládaný zákon také upravuje přijímání žáků do středních škol. Právní poměry pro toto přijímání byly dosud upraveny pouze směrnicemi a pokyny ministerstva školství ČSR. Podrobnější, retrospektivní pohled nás přesvědčuje, že jde o předpisy, které v minulosti procházely nejčastějšími změnami. Kontrola státu nad výchovou a vzděláváním neměla dostatečný právní základ. Zákon se těchto otázek úzce dotýká, jejich zakotvením vyplňuje mezeru a dává orgánům státní správy pro jejich koordinující a řídící činnost v oblasti školství účinný nástroj. Půjde zejména o kontrolu škol a školských zařízení formou školní inspekce a státního dozoru nad přípravou mládeže pro dělnická povolání, která se vykonává v působnosti jiných ústředních orgánů. Zákon pamatuje i na zdokonalování a modernizaci řídících činností vně i uvnitř školy, včetně kontroly, což je neoddělitelnou součástí resortu školství.

Vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi, stranické a vládní dokumenty zdůrazňují důsledné uskutečňování jednotné celostátní školské politiky, zvyšování účinnosti řízení a zkvalitňování celého školského systému. V působnosti národních výborů je právě školství velmi citlivou oblastí, která zasahuje širokou základnu naší společnosti a přímo se dotýká velkého množství občanů.

Vládní návrh zákona ČNR o státní správě ve školství sleduje v podstatě jediný cíl - zlepšit podmínky pro realizaci ústavní zásady o právu občanů na vzdělání. Výbory ČNR proto ve společné zprávě doporučují některé úpravy ke zpřesnění formulací, které meritorně nemění obsah tohoto dokumentu.

Doporučuji, aby vládní návrh zákona ČNR o státní správě ve školství schválila Česká národní rada s úpravami, jak jsou navrženy v předložené společné zprávě. /Potlesk./

Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji zpravodajce poslankyni Březinové. Do rozpravy se přihlásili poslanci Herrgesell a Váchová. Dávám slovo poslanci Herrgesellovi.

Poslanec Walter Herrgesell: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Podle pořadu 8. schůze České národní rady projednáváme vládní návrh zákona ČNR o státní správě ve školství.

Je přímo symbolické, že návrh tohoto zákona a návrh zákona ČNR o školských zařízeních projednáváme v roce 30. výročí Února, roku, který znamenal pro naše školství zásadní mezník. Byl to rok zavedení jednotného systému v našem školství, umožňující všem dosáhnout vzdělání na základě vědeckosti a političnosti, v duchu linie vedoucí síly naší společnosti, Komunistické strany Československa, demokratičnosti a postupné polytechnizace a přerodu jeho obsahu ve smyslu výchovy socialistického člověka s důrazem na výchovu k socialistickému vlastenectví, lásky k Sovětskému svazu a proletářskému internacionalismu.

Přes veškeré nesporné klady dosavadní školské soustavy stojí naše společnost před úkolem připravit mladou generaci pro život v rozvinuté socialistické společnosti tak, aby se stala aktivním realizátorem jejího dalšího rozvoje s vysokými morálními vlastnostmi, znalostmi a schopnostmi. Nová školská soustava musí proto tento závažný úkol ze sjezdových jednání plnit nejen pro současnost, ale i pro budoucnost.

Náročný program na našich školách a školských zařízeních již postupně realizujeme. Od září letošního roku se zahajují práce podle nového výchovného programu na všech mateřských školách, na základních devítiletých školách postoupí výuka podle nových osnov do třetích ročníků. Aktivní přístup naprosté většiny pedagogických pracovníků při realizaci těchto úkolů je přesvědčivým důkazem toho, jak chceme rozvíjet pokrokové tradice našeho školství.  

K tomuto účelu je třeba také stanovit zcela jasně působnost a úkoly orgánů státní správy ve školství a vytvořit tak všechny předpoklady k tomu, aby tyto orgány, školy a školská zařízení důsledně realizovaly státní školskou politiku.

Předložený vládní návrh zákona České národní rady o státní správě ve školství upravuje její výkon v odvětví školství, které je nedílnou součástí státní správy. Jejím prostřednictvím realizuje socialistický stát úkoly školské politiky, stanovené Komunistickou stranou Československa.

Podíl národních výborů při správě škol a školských zařízení, od jejich zřizování a rušení, jejich zabezpečování po hospodářské stránce a odborné vedení je rozhodující a nezastupitelný. Přesné rozdělení pravomoci na jednotlivé stupně národních výborů je v souladu s jejich úkoly a vychází z dosavadních kladných zkušeností. Velmi složité je vymezení oblasti pro inspekci výchovy a vzdělávání, po kterém pracovníci národních výborů v oblasti školství volali.

Navrhovaná právní úprava stanoví, jak budou orgány státní školské správy zabezpečovat realizaci stanovených úkolů, určuje jejich působnost a vytváří jim k tomu potřebné podmínky, vybavuje je pravomocí i tomu odpovídající odpovědností.

V duchu závěrů XIV. sjezdu KSČ a plenárního zasedání ÚV KSČ z července 1973 se zvyšuje odpovědnost ministerstva školství ČSR, národních výborů všech stupňů, vedení škol a školských zařízení za výsledky výchovně vzdělávacího procesu v souladu se zajišťováním úkolů naší socialistické společnosti.

Soudružky a soudruzi, za výbor ČNR pro národní výbory a národnosti, a také jako školský pracovník doporučuji schválení a přijetí vládního návrhu zákona ČNR o státní správě ve školství ve prospěch prohloubení rozvoje našeho socialistického školství. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji poslanci Herrgessellovi, uděluji slovo poslankyni Váchové.  

Poslankyně Zděnka Váchová: Vážené soudružky a soudruzi, federálním zákonem o opatřeních v soustavě základních a středních škol, který byl před několika dny přijat Federálním shromážděním ČSSR, a k němuž jsme se vyjadřovali i my v orgánech České národní rady, je zachován stav, pokud jde o zdravotnické školství, řízené ministerstvy zdravotnictví obou republik, tj. existence čtyřletých středních zdravotnických škol, zakončených maturitou a vychovávajících kvalifikované střední zdravotnické pracovníky a dvouletých odborných zdravotnických škol.

Do středních odborných škol byly dodatečně začleněny i střední odborné školy sociálně právní, které budou ve čtyřletém studiu, zakončeném maturitou, připravovat pracovníky pro celou oblast sociálního zabezpečení, ať již jde o pracovníky národních výborů, pro terénní sociální práci, či ústřední orgány této oblasti. Dovolte mi, abych jménem zdravotního a sociálního výboru ČNR vyjádřila uspokojení, že naše připomínky byly po zvážení ve federálním zákonu zakotveny.

Tato opatření v soustavě základních a středních škol se samozřejmě odráží i v navrhovaných zákonech ČNR o státní správě ve školství a o školských zařízeních. Ve zdravotním a sociálním výboru ČNR jsme oběma návrhům zákonů věnovali velkou pozornost, neboť provádění zdravotní a sociální politiky státu do značné míry závisí na vzdělání a odborné přípravě pracovníků pro tyto dvě oblasti.

Dovolte mi, vážené soudružky a soudruzi, abych jménem zdravotního a sociálního výboru ČNR poděkovala ministerstvu školství ČSR, že všechny naše připomínky, které se týkaly zdravotnického školství, jeslí, či jiných otázek z oblasti zdravotní a sociální byly při koncipování paragrafovaného znění zákonů seriozně zváženy a bylo jim po vzájemném objasnění ve většině případů vyhověno, a to bud přímo v předložených návrzích zákonů ČNR, či v připravovaných, obecně závazných právních předpisech, nebo v předložené společné zprávě výborů ČNR.

Členové zdravotního a sociálního výboru ČNR budou tedy pro oba návrhy zákonů ve znění společné zprávy hlasovat v přesvědčení, že tvoří dobrý základ pro výkon státní správy ve školství i v soustavě školských zařízení. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./ 

Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji poslankyni Váchové. O slovo se přihlásil ministr školství ČSR doc. Vondruška. Prosím ho, aby se ujal slova.

Ministr školství ČSR doc. Milan Vondruška: Vážená Česká národní rado, vážený soudruhu předsedo, vážený soudruhu předsedo vlády, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Vyslechl jsem pozorně zprávu zpravodaje poslance Starce k vládnímu návrhu zákona ČNR o školských zařízeních, stejně tak i zprávu zpravodajky poslankyně Březinové k vládnímu návrhu zákona ČNR o státní správě ve školství. Stejnou pozornost jsem věnoval i diskusi poslanců.

Návrhy, které jsou obsaženy ve společných zprávách výborů ČNR k předloženým návrhům zákonů, jsou výrazem aktivního a hlubokého zájmu, mimořádně starostlivé péče poslanců České národní rady i poslanců národních výborů všech stupňů o otázky socialistické výchovy a vzdělávání naší mladé socialistické generace.

Je potěšitelné, že účast pracujících při výchově a vzdělávání naší mladé generace nachází výraz i v tom, že jejich podněty a poznatky byly uplatňovány již v průběhu tvorby nových školských zákonů. Stejně tak i nemálo práce čeká zvláště pedagogické a výchovné pracovníky, aby kvalitně propagovali a seznamovali nejširší veřejnost s novými školskými zákony.

Ubezpečuji vás, vážené soudružky a soudruzi poslanci, že s oběma zákony budeme pracovat pečlivě, čerpat z nich sílu i poučení a učiníme vše pro to, abychom naplnili linii XIV. a XV. sjezdu KSČ.

Dovolte mi proto, abych při projednávání vládního návrhu zákona ČNR o školských zařízeních a vládního návrhu zákona ČNR o státní správě ve školství v nejvyšším orgánu státní moci ČSR poděkoval všem, zvláště předsedům jednotlivých výborů i všem poslancům ČNR za aktivní a tvůrčí přístup, s nímž k tomuto významnému úkolu přistupovali. Chci zdůraznit ještě jednou, že my všichni, pedagogičtí a výchovní pracovníci, profesoři, vychovatelé, vědci i funkcionáři spolu s tisícovým aktivem přátel školy, učiníme vše pro to, aby se oba zákony kvalitně realizovaly, aby se uvedl v život obsah obou předložených zákonů, a to zejména ve prospěch dalšího rozvoje naší mladé socialistické generace, abychom za vedení Komunistické strany Československa, v pilné práci, s elánem a hlavně v míru vše dobře uskutečnili. /Potlesk./

Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji ministrovi školství ČSR soudruhu doc. Vondruškovi.

Hlásí se ještě někdo o slovo? Nikdo. Rozprava je tedy skončena.

Můžeme nyní požádat oba zpravodaje o závěrečná slova a přistoupit k hlasování, a to tak, že budeme hlasovat odděleně o každém návrhu zákona.

Prosím nyní o závěrečné slovo k návrhu zákona o školských zařízeních zpravodaje poslance Starce.

Společný zpravodaj poslanec Václav Starec: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vzhledem k tomu, že v rozpravě nebyly vysloveny žádné připomínky a že obě vystoupení poslanců vyzněla na podporu obou návrhů zákonů, vzdávám se dalšího slova a doporučuji je ke schválení.

Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji zpravodajovi poslanci Starcovi.

Můžeme přistoupit k hlasování. Doporučuji, abychom hlasovali o celém návrhu zákona České národní rady o školských zařízeních najednou ve znění předložené společné zprávy výborů. Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? /Nebyly./

Nejsou. Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o školských zařízeních, a to ve znění předložené písemné zprávy výborů České národní rady, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím Česká národní rada schválila svůj zákon o školských zařízeních a projednala šestý bod pořadu své dnešní schůze.  

Nyní prosím o závěrečné slovo zpravodajku k vládnímu návrhu zákona České národní rady o státní správě ve školství poslankyni Březinovou.

Společná zpravodajka poslankyně Květoslava Březinová: Vzdávám se závěrečného slova, protože všechny diskusní příspěvky vyzněly ve prospěch vládního návrhu zákona České národní rady o státní správě ve školství.

Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji zpravodajce poslankyni Březinové. Nyní přistoupíme k hlasování o vládním návrhu zákona ČNR o státní správě ve školství.

Doporučuji, abychom hlasovali o tomto návrhu zákona najednou, ve znění předložené společné zprávy výborů ČNR, tisk č. 41.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? /Nebyly./

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o státní správě ve školství, a to ve znění předložené písemné zprávy výborů České národní rady, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím jsme schválili zákon České národní rady o státní správě ve školství a projednali jsme sedmý bod poradu dnešní schůze.

Dalším bodem pořadu dnešní schůze je

VIII

Návrh ústavně právního výboru České národní rady na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce

Zpravodajem je poslanec Svoboda. Prosím ho, aby návrh uvedl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP