Pondělí 19. prosince 1977

Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji. Nyní bude hovořit poslanec Bohuslav Toman, připraví se poslanec Jan Vávrů.

Poslanec Bohuslav Toman: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté! Projednáváme návrh státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1978, jehož součástí je i kapitola ministerstvo průmyslu ČSR.

Uvědomujeme si důležitost tohoto resortu i jeho široký výrobní záběr a neobyčejnou náročnost úkolů, které kladou mimořádně velké požadavky na celou výrobně hospodářskou sféru a všechny stupně řízení.

V květnu loňského roku jsme v našem výboru projednávali návrh 6. pětiletého plánu rozvoje ministerstva průmyslu ČSR na léta 1976-1980 a bylo konstatováno, že při úspěšném plnění úkolů předchozího pětiletého plánu se vyskytly problémy, které také ovlivnily situaci na počátku 6. pětiletky v podmínkách ministerstva průmyslu ČSR. Jednalo se zejména o

- prodlužování investiční výstavby a tím oddalování termínů uvádění nových kapacit do provozu se všemi negativními finančními a hospodářskými důsledky,

- snižování efektivnosti výstavby vlivem jejího celkového zpožďování, o poruchovost technologického zařízení, požáry a havárie,

- růst cen dovážených surovin a zařízení z kapitalistických států,

- nedostatek pracovních sil, potíže v dodavatelsko-odběratelských vztazích a jiné.

Při projednávání státního rozpočtu ČSR na rok 1977, kapitoly ministerstvo průmyslu ČSR v listopadu loňského roku jsme v našem výboru konstatovali, že plánovací orgány vzaly v úvahu reálnou situaci, která se vyvinula v některých odvětvích spotřebního průmyslu a snížily plán výroby zboží, zejména s ohledem na odbytové problémy ve vývozu, složitost a náročnost na dovoz surovin a materiálů a na ne vždy uspokojivě probíhající modernizaci a inovaci výroby i dopady nedostatku pracovních sil. Naproti tomu byly postaveny náročnější úkoly před chemický průmysl na základě uvedení nových kapacit do provozu, především v petrochemii.

Uvádím to proto, neboť dnes projednáváme státní rozpočet České socialistické republiky na rok 1978 a s ohledem na tyto skutečnosti musíme především ocenit úsilí ministerstva průmyslu ČSR v trvalém působení na postupné zlepšování struktury výroby v souladu s požadavky na zvyšování efektivnosti a kvality výrobků, na zrychlování modernizace a výstavby, na hospodaření se zásobami a především na racionální využívání surovin a materiálů, energii a snižování režijních nákladů.

Podíváme-li se na očekávané výsledky splnění plánu roku 1977, ministerstvo průmyslu ČSR předpokládá překročení plánu hrubé výroby i výroby zboží. V plánu odbytu se počítá u dodávek pro vývoz do socialistických i kapitalistických států s mírným překročením úkolů stanovených státním plánem, přičemž v dodávkách do kapitalistických států bude nutno zajišťovat další překročení úkolu.

V dodávkách pro vnitřní trh resort předpokládá nižší plnění než stanoví plán, zejména na základě toho, že nebude dosaženo relace mezi velkoobchodními cenami a maloobchodními cenami, především v odvětvích textilního a oděvního průmyslu, nebude splněn prodej pohonných hmot a nábytku v souvislosti se zpomalením tempa růstu maloobchodního obratu. V plánu limitu počtu pracovníků se očekává splnění jen na 99,7 %.

Do celkového stavu pracovníků resortu daného plánovaným limitem bude chybět 2277 pracovníků. Ve finančním plánu předpokládá ministerstvo průmyslu ČSR splnění plánované tvorby zisku.

Zabezpečení realizace plánu a rozpočtu ministerstva průmyslu ČSR na rok 1978 bude zákonitě poznamenáno působením řady nepříznivých faktorů, které přecházejí z letošního roku, přičemž mohou vznikat dosud nepředvídané problémy, zejména v souvislosti s náročností nových úkolů, především v rozvoji chemického průmyslu i dalších odvětví.

Úsilí resortu se zaměřuje na zajištění a další překročení výrobních úkolů, a to nejen pro zabezpečení dovozu nezbytných surovin, materiálů a náhradních dílů pro svá odvětví, ale i pro celkové zlepšení československé platební bilance. Přitom však nadále existují odbytové problémy. Na jedné straně jde o hromadění některých druhů výrobků, na druhé straně je to neuspokojivá poptávka po žádaných druzích výrobků. V ekonomické oblasti se ministerstvo průmyslu ČSR hodlá zaměřit na další racionalizační opatření, a to jak na zdokonalení výrobního procesu, tak ve spotřebě paliv a energie. Dalším postupem modernizace a inovace základních prostředků i zlepšením organizace práce chce resort překonávat nedostatek pracovních sil, zajistit odpovídající produktivitu práce apod.

Návrh finančního plánu a rozpočtu je v rovnováze s optimálními možnostmi resortu, vyjadřuje adekvátní tempa snížení vlastních nákladů, zkrácení doby obratu zásob a je v souladu se zdroji financování investic i pokud jde o další ekonomické ukazatele.

Ministerstvu průmyslu ČSR bude třeba v průběhu příštího roku věnovat zvýšenou pozornost a poskytovat mu pomoc při překonání potíží a problémů, které vznikají mimo jeho působnost, avšak podmiňují nebo působí na jeho rozvoj a mají vliv i na zabezpečování plánovaných úkolů.

Přes uvedené skutečnosti je však nezbytné, aby ministerstvo průmyslu ČSR, jako důležitý článek československé ekonomiky dále zvýšilo svoje úsilí, zejména se zaměřením na zvládnutí celého investičního procesu, docílení požadovaného ekonomického efektu, plánovaných termínů i parametrů, ve snižování vlastních nákladů, včetně mobilizace všech rezerv. Dále to předpokládá provádět důrazněji antiimportní politiku, dosahovat hospodárnosti na všech úsecích výroby i spotřeby, zvyšovat racionalizaci práce a zabezpečovat plnění komplexních programů péče o pracující, včetně zlepšování pracovního a životního prostředí. Je nutné dále upevňovat a prosazovat nová účinná opatření pro efektivnější výrobní proces, věnovat mimořádnou pozornost řízení, kvalitě a technické úrovni výrobků pro dosažení jejich pronikavějšího uplatnění na domácím i zahraničním trhu.

V souhrnu těchto faktorů ekonomické činnosti jsou také obsaženy podmínky pro docílení plánované tvorby zdrojů a pro další zlepšení vztahů ministerstva průmyslu ČSR ke státnímu rozpočtu České socialistické republiky. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji poslanci Tomanovi. Hovořit bude poslanec Jan Vávrů, připraví se poslankyně Zdena Žáková.

Poslanec Jan Vávrů: Vážení soudruzi poslanci, vážené soudružky poslankyně, činnost téměř 130 000 pracovníků, kteří pracují v oborech dopravy a silničního hospodářství, ovlivňují významným způsobem chod ostatních odvětví národního hospodářství a slouží uspokojování přepravních potřeb obyvatelstva. Proto věnujeme ve výboru ČNR pro obchod, služby a dopravu správnému stanovení proporcí plánu těchto oborů na příští období plnou pozornost.

Dosavadní průběh činnosti oborů dopravy a silničního hospodářství naznačuje, že veřejná silniční doprava splní úkoly v přepravě; nesplněny zůstanou jen úkoly v přepravě zboží v tunách z důvodů snížené technické pohotovosti sklápěcích nákladních automobilů, trvajících nedostatků při zabezpečování generálních oprav automobilů a zásobování náhradními díly. Neplnění ovlivnila i nedostatečná reprodukce těžkotonážních sklápěcích automobilů a v neposlední řadě i změněná struktura přepravy. Podniky městské hromadné dopravy a podniky silničního hospodářství splní úkoly roku v úrovni původního, příp. opraveného plánu.

Poznatky z projednávání návrhu plánu a rozpočtu oboru dopravy a silničního hospodářství na rok 1978 v působnosti ČSR dokazují, že úkoly příštího roku, vycházející ze Směrnice hospodářského a sociálního rozvoje, schválených XV. sjezdem KSČ, si kladou v těchto oborech za cíl maximálně přispět k dalšímu rozvoji národního hospodářství v náročných ekonomických podmínkách.

Příslušnou pozornost vyžadují rovněž úzká místa, která vytvářejí v roce 1978 i v dalších letech určitá rizika vývoje.

Ve veřejné dopravě je to především oblast limitů investic a oblast pracovních sil, včetně zabezpečení hmotných dodávek dopravních prostředků. Zatím úroveň limitů investic nepokrývá potřeby dodávek podnikově plánovaných vozidel, tj. souprav tahačů s návěsy a přívěsy, jež jsou hlavním zdrojem růstu produktivity práce. Pokud jde o oblast pracovníků, je skutečností, že ani v minulých letech se podnikům ČSAD i městské hromadné dopravy nepodařilo realizovat přírůstek pracovníků stanovený plánem. Při této příležitosti je nutno opět připomenout problém neúměrného vzrůstu řidičů v osobní dopravě, která je přitažlivější pro lepší pracovní i bytové podmínky, než práce řidičů v městské hromadné dopravě, příp. u ČSAD.

Pokud jde o městskou hromadnou dopravu, počítá se v plánu na rok 1978 s objemem ztráty 1456 mil. korun, což představuje výrazný nárůst oproti roku 1977 o 482 mil. Kčs. Tato ztráta se převážně koncentruje do hl. m. Prahy a je ovlivněna zejména uvedením další trasy metra do provozu s orientačním termínem srpen 1978. Obdobně negativně působí na vývoj ztrát i zavádění nových linek a prodlužování přepravních vzdáleností do nově budovaných sídlišť, a to nejen v Praze, ale i ve větších městech České socialistické republiky. Náklady na dopravu značně stoupají, zatímco tarif jízdného zůstává nezměněn. Zvyšování ztráty z uvedených důvodů představuje v roce 1978 nárůst o 246 mil. Kčs, tj. o 25 % více oproti roku 1977.

V celém oboru silničního hospodářství směřuje vývoj k postupnému zvyšování podílu prací investičního charakteru, tj. investic a velkých oprav. Jde o směrný úkol 6. pětiletého plánu, který zatím n. p. Silnice důsledně naplňuje. Úzká místa vývoje zde spatřujeme opět v možnostech vybavování těchto organizací a organizací okresních správ silnic odpovídající mechanizací. Dalším problémem je zabezpečení dodávek asfaltu. Jak je známo, v letošním roce byl nedostatek asfaltu příčinou nutnosti úpravy plánu n. p. Silnice.

Zvýšená pozornost musí být nadále věnována maximálně efektivnímu a hospodárnému vynakládání finančních prostředků určených na opravy a údržbu silniční sítě. Při uvažovaném posílení na velké opravy jich bude méně než v předchozích obdobích, a proto každá čerpaná částka musí být účelně využita.

Zásada maximální hospodárnosti při čerpání neinvestičních výdajů na opravy a údržbu je zakotvena v programu efektivnosti a v projektu racionalizace okresních správ n. p. Silnice. Kladně lze hodnotit, že při společných prověrkách ministerstva financí ČSR a ministerstva vnitra ČSR, provedených na jaře letošního roku bylo zjištěno, že program je úspěšně realizován a že je mu věnována značná pozornost jak ze strany samotných okresních správ n. p. Silnice, tak ze strany řídících orgánů. Konečný úkol programu - zpracování zdůvodněných technicko-hospodářských norem pro výdaje na opravy a údržbu silniční sítě bude jistě základem pro objektivní určování výdajů nejen pro ČSR celkem, ale i pro jednotlivé kraje.

Velmi náročným a novým úkolem bude zabezpečení převodu přepravy kusových zásilek z ČSD na ČSAD. Jde o velmi náročnou delimitaci, jejíž realizace je spojena s celou řadou změn a nutností vybavení pracovišť ČSAD potřebnou mechanizací.

Každý z poslanců České národní rady má své osobní zkušenosti z prací oboru dopravy a silničního hospodářství, které v průběhu volebního období ve styku s voliči prohlubujeme. Můžeme tedy i z hlediska těchto zkušeností přispět k projednávání dnešní problematiky a podpořit v příštím roce úsilí pracujících dopravy a silničního hospodářství při zabezpečování dalšího náročného rozvoje našeho národního hospodářství.

Návrh státního plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1978, jak je dnešnímu plénu České národní rady předložen, doporučuji z pověření výboru ČNR pro obchod, dopravu a služby ke schválení. /Potlesk./

Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji poslanci Vávrů, slovo má poslankyně Žáková.

Poslankyně Zdena Žáková: Soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Také kulturní a školský výbor ČNR se zabýval se vší odpovědností návrhy plánu a rozpočtu přikázaných kapitol na rok 1978.

Dovolte, abych jménem výboru vyjádřila stanovisko k rozpočtovým kapitolám školství a kultura. Všichni dobře víme, že i na tomto úseku stanovil ÚV KSČ náročný program. Pro splnění tohoto programu zabezpečuje naše socialistická společnost potřebné prostředky. I pro rok 1978 platí stoupající tendence ve výdajích obou kapitol a předložený návrh rozpočtu nemá vážnější rozpory.

Nejdříve k resortu školství: v odvětví školství, které je v působnosti národních výborů plán odpovídá tempům, stanoveným programem dalšího rozvoje československé výchovně vzdělávací soustavy. Rychlejší vývoj je navrhován v oblasti předškolní výchovy a stravování. V roce 1977 navštěvuje mateřské školy přes 73 % tří až pětiletých dětí, což je splnění úkolu stanoveného XV. sjezdem KSČ na 105 %.

Návrh plánu na rok 1978 předpokládá zvýšení o dalších 28 320 míst. Je to velmi příznivý vývoj. Kromě vládního usnesení č. 43/1976 přispělo k němu i optimální využití stávajících počtů pracovníků i prověrka využití kapacit mateřských škol, provedená ministerstvem financí ČSR a v neposlední řadě úsilí národních výborů a rodičů dětí.

Rozšíření výstavby mateřských škol nad rámec kapacit schválených na období 8. pětiletky však přináší stále řadu problémů na úseku plánu práce. Očekáváme, že Zásady pro výstavbu, zřizování a provoz jeslí a mateřských škol ve státních, hospodářských a družstevních organizacích, předložené ministerstvem školství ČSR oběma vládám přispějí k dořešení těchto problémů.

Do 1. ročníků ZDŠ nastoupí v roce 1978 o 9315 žáků více než v roce 1977. Přes tento nárůst počtu žáků se sníží počet tříd o 169 zvýšením průměrných počtů žáků ve třídách. Ve školních družinách se rovněž počítá se zvýšením počtu žáků o 7200.

Výrazné zvýšení se předpokládá v počtu stravovaných dětí a dospělých - celkem o 55 600. Podíl stravovaných dětí z celkového počtu tří až čtrnáctiletých bude v roce 1978 činit 75,13 %. Ze čtrnáctiletého dorostu bude v roce 1978 rozmístěno 20 % populačního ročníku. Z patnáctiletého dorostu se plánuje k rozmístění v roce 1978 přes 118 000 žáků. Zvyšují se i počty nově přijímaných žáků gymnázií, středních odborných a odborných škol. Počet učňů přijímaných do 1. ročníků se zvyšuje z 75 311 v roce 1977 na 78 669 v roce 1978. Současně se na všech typech škol zvyšují průměrné počty žáků a učňů ve třídách.

Plán výkonů počítá i se studiem při zaměstnání na gymnaziích a na středních odborných školách. Pokud jde o plán počtu pracovníků a mzdových prostředků v působnosti národních výborů je výchozí základnou očekávané plnění plánu na rok 1977 a směrnice vlády, která stanoví pro školství v působnosti národních výborů přírůstek pracovníků 1500 s nárůstem průměrné mzdy o 2,2 %.

Od 1. 1. 1978 budou do návrhu plánu převedeni stávající skupinoví vedoucí PO SSM z povolání a jejich počet bude posílen o dalších 200 osob.

S přelivem populační vlny z předškolních zařízení na školy I. cyklu úzce souvisí také oblast školské účelové investiční výstavby v působnosti národních výborů.

Po společných jednáních České plánovací komise, ministerstva školství ČSR a KNV podařilo se do návrhu plánu na rok 1978 zařadit 22 škol, což vytváří příznivé podmínky k zabezpečení programu náhradní výstavby za nevyhovující a havarijní školské objekty.

Bude třeba, aby národní výbory na školské akce obsažené v tomto programu náhradní výstavby škol zahájily předprojektovou a projektovou přípravu minimálně s jednoročním předstihem tak, aby i v létech 1979-1980 mohl být program naplňován.

Obětavá iniciativa národních výborů v investiční výstavbě formou svépomoci v akcích "Z", která má na svém kontě výstavbu mnohých mateřských škol a jeslí, bude s posunem silných populačních ročníků velmi aktuální při budování přístaveb, nástaveb a dostaveb základních škol s cílem snížit dosavadní směnné vyučování a dokompletovat školy o nezbytná školská zařízení.

V ústředně řízeném školství stanoví směrnice přírůstek 250 pracovníků. Úměrně roste objem mzdových prostředků při růstu průměrné mzdy o 2,2 %. Ministerstvo školství ČSR navrhlo zvýšení nad tuto směrnici o 27 pracovníků pro objekt získaný v Neratovicích pro Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze a zvýšení osobních výdajů o částku 6,326 mil. Kčs na nové úkoly vysokých škol.

Přírůstkem pracovníků budou v roce 1978 zajištěny především úkoly vysokých škol, neboť v souladu se záměry dalšího rozvoje československé výchovně vzdělávací soustavy se zvyšuje proti roku 1977 počet nově přijímaných studentů do 1. ročníků vysokých škol o 8,9 %. V důsledku vzrůstajících počtů přijímaných studentů i snižování jejich úbytku vzroste na vysokých školách celkový počet studentů za poslední dva roky o 8358, což vytváří značné nároky na výukové, ubytovací a stravovací kapacity i na pracovní síly. Zejména napjatá zůstává situace v ubytování studentů. Proto i nadále je nutno optimálně využívat stávajících kapacit i počtů pracovníků.

Soudružky a soudruzi, jménem výboru mohu konstatovat, že rozpočet resortu školství zabezpečuje všechny základní výdaje a že společným úsilím všech pracovníků v odvětví je možno splnit úkoly roku 1978.

A nyní několik slov ke kapitole kultura: také plán a rozpočet v kultuře je nedílnou součástí celé naší ekonomiky. Z tohoto pohledu posuzoval náš výbor čerpání prostředků za rok 1977 i rozpočet na rok příští. V letošním roce činily rozpočtové prostředky v odvětví kultury asi 2,8 mld Kčs. Je možno říci, že umožnily zajišťovat základní kulturně politickou linii a byly využívány na plnění kulturně politických úkolů, mezi něž patří na prvním místě zajištění oslav 60. výročí Velké říjnové socialistické revoluce, příprava oslav 30. výročí Února, dále konání sjezdů uměleckých svazů, na nichž byly přijaty zásadní programy činnosti těchto orgánů a celé umělecké fronty pro budoucí období a bohatá činnost všech kulturních zařízení.

Kladně je též nutno hodnotit zahájení rekonstrukce historické budovy Národního divadla, výstavbu Sjezdového paláce, realizaci údržby Národní galerie, Národního muzea, Dvořákovy síně a dalších objektů řízených ministerstvem kultury ČSR v celkovém objemu asi 33 mil. Kčs i realizaci údržby, rekonstrukcí a modernizace památkových objektů spravovaných národními výbory v celkovém objemu asi 500 mil. Kčs.

Při vypracovávání návrhu plánu a rozpočtu na rok 1978 respektovalo ministerstvo kultury ČSR důsledně směrnici vlády, úkoly obsažené v Hlavních směrech rozvoje kultury ČSR na léta 1976-1980, závěry 5. zasedání ÚV KSČ z listopadu 1976 zejména z hlediska co nejhospodárnějšího vynakládání finančních prostředků a stálého snižování nákladů při plném zajištění kulturně politických úkolů i závěry 6. zasedání ÚV KSČ z dubna 1977 pokud jde o investiční politiku a z rozboru očekávaného plnění plánu a rozpočtu v roce 1977.

Úkolem ministerstva kultury ČSR bude, aby rozdělení nárůstu pracovníků bylo směrováno na rozhodující klíčové problémy, mezi něž bezesporu patří vybavení podniku Divadelní služba a tím vytvoření dostatečné základny pro projektovou a výrobní kapacitu, určenou zejména k provozování profesionálních divadel, ale i Domů kultury, dále vybavení uměleckých svazů a posílení vědeckovýzkumné základny. Rovněž je třeba již rozpisem plánu vytvořit předpoklady, aby plánované nárůsty byly plněny. Obdobně je nutno postupovat i u kulturních organizací, řízených národními výbory.

V oblasti investiční výstavby bude pokračováno v realizaci zahájených akcí a nově bude započato s výstavbou areálu Ústředí uměleckých řemesel v Praze, dále provozní budovy závodu Divadelní služby v Újezdě u Brna, závodní jídelny Filmového studia a laboratoří na Barrandově, nového divadla v Mostě a sdruženého zařízení v Ostravě.

Je však třeba říci, že přes tato fakta nedochází k plnému pokrytí všech naléhavých požadavků.

Návrh rozpočtu na rok 1978 v celkové výši 3,2 mld Kčs obsahuje též prostředky na zvýšenou údržbu, rekonstrukci a modernizaci památek, a to jak ústředně řízených, tak i těch, které jsou v působnosti národních výborů.

Kulturní a školský výbor ČNR je přesvědčen o tom, že hospodárným využíváním svěřených prostředků i porozuměním všech zainteresovaných orgánů se podaří i v roce 1978 zajistit všechny plánované úkoly. Proto jménem našeho výboru doporučuji předložené návrhy obou rozpočtových kapitol schválit. /Potlesk./

Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji poslankyni Žákové. O slovo se přihlásil ministr stavebnictví ČSR ing. Karel Polák, který odpoví na dotazy poslance Plívy.

Ministr stavebnictví ČSR Karel Polák: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych odpověděl na dva konkrétní dotazy, které přednesl poslanec Plíva.

První dotaz - jak je zabezpečena investiční výstavba resortu zapsaná v prováděcím státním plánu rozvoje národního hospodářství pro rok 1978?

Plnění úkolů investiční výstavby resortu v dřívějších letech, především pak v roce 1976, bylo ovlivněno některými mimoresortními vlivy, jako další výstavbou energetických základen, atomovým programem atd. Jejich zabezpečení bylo provedeno na úkor ostatní výstavby resortních staveb, budovaných pro zlepšení materiálové základny stavebnictví i ostatních resortů.

/Řízení schůze převzal předseda ČNR Evžen Erban./

Důsledky tohoto oslabení se projevily i v letošním roce, kdy přes veškerá opatření na úrovni resortu se nepodařilo určité opoždění v budování kapacit vyrovnat přesto, že jsme zvedli tento objem oproti roku 1970 indexem 115.

Z těchto důvodů jsme provedli další konkrétní opatření pro rok 1978, zejména jsme soustředili svoji pozornost na 30 rozhodujících staveb materiálové základny, které budou z úrovně ministerstva pravidelně měsíčně vyhodnocovány. Přijímané závěry budou orientovány tak, aby se jednotlivé stavby nedostávaly do skluzů a bylo zajištěno rovnoměrné plnění úkolů. Na vybraný okruh staveb, mimo závazné úkoly, je interním opatřením resortu rozšířena povinnost našich investorů zajistit zpracování a projednání režimu staveb podle zásad vyhlášky federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 157.

Kontrolní systém realizace vlastní investiční výstavby jako celek bude prohlouben tím, že roční plán je rozepisován do čtvrtletí a měsíců a k tomuto rozpisu budou stavby kontrolovány a vyhodnocovány.

Zabezpečujeme vyšší úroveň prováděných kontrolních porad na vybraném okruhu rozhodujících staveb osobní účastí odpovědných vedoucích pracovníků ve stanovených případech od podnikových ředitelů až po generální ředitele.

Značné těžkosti v plnění plánu činily subdodávky na našich stavbách. Proto v rámci resortu bylo stanoveno, že rozpis subdodávek na stavby vlastní investiční výstavby bude posuzován jako závazný. Jsme si vědomi, že určité problémy budou i nadále vyvolávat subdodávky od organizací ostatních resortů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP