Pondělí 19. prosince 1977

Velký důraz klademe na rozvoj pracovní iniciativy. S předsednictvem Českého výboru odborového svazu pracovníků ve stavebnictví jsme dohodli konkrétní koordinovaná opatření zaměřená na investiční výstavbu resortu.

Všechna uvedená opatření jsou ve svém souhrnu zaměřena k plynulému zajištění zlepšení stavu ve vlastní investiční výstavbě v souladu s plánem a tím i k včasnému uvádění kapacit do provozu.

Chtěl bych při této příležitosti vyslovit přesvědčení, tak jako celé vedení ministerstva a VHJ, že k obratu dojde v roce 1978, takže bychom se chtěli, až budeme podávat zprávu, s vlastními investicemi vyrovnat beze zbytku. Věříme, že opatření, která byla učiněna a konkrétně projednána, budou účinná.

Druhá otázka - jak je zabezpečeno, aby zejména v oblastech soustředěné výstavby byly maximálně využívány geologickým průzkumem ověřené zdroje uvedených základních stavebních materiálů?

Využitím těchto zdrojů by se nejen ulehčilo dopravě, která by mohla uvolněnou přepravní kapacitu využít pro přepravu jiných substrátů, ale současně by využívání místních zdrojů stavebních materiálů příznivě ovlivnilo i náklady investiční výstavby.

Rozšíření materiálové základny pro výrobu přírodního kameniva a jejího územního a projektového zabezpečení, zejména s ohledem na oblast soustředěné výstavby, vyplynulo mj. z úkolů daných usnesením vlády ČSR č. 206/1972 a č. 79/1973.

Na základě dohody s Českým geologickým úřadem o ložiskovém průzkumu jednotlivých lokalit byla ověřována řada nových ložisek, a to jednak stěžejních pro výstavbu, ale i dalších k vytvoření rezervy.

Současné zásoby drceného kameniva ve Středočeském kraji dosahují celkem 149 mil. m3. Z tohoto rozsahu obhospodařuje ministerstvo stavebnictví ČSR 42 % při roční těžbě v objemu 4 % svých zásob.

V Severočeském kraji z celkových zásob 155 mil. m3 obhospodařujeme 77 % při roční těžbě přesahující 4 % spravovaných zásob.

Zásoby drceného kameniva v Severomoravském kraji činí celkem přes 200 mil. m3, z nichž resort spravuje 58 % rozsahu při roční těžbě dosahující 3 % objemu spravovaných zásob.

Obdobné vztahy při absolutně vyšších objemech jsou v kategorii kameniva těženého. Z uvedeného přehledu vyplývá, že vedle naší výrobní hospodářské jednotky Československý kamenoprůmysl se na těžbě podílí řada organizací dalších resortů. Jde o podniky KNV, federálního ministerstva paliv a energetiky i JZD. Některá ložiska jsou však dosud předmětem geologického průzkumu, takže jsou ve správě Českého geologického úřadu.

Možno tedy konstatovat, že na úseku surovinové základny a její připravenosti geologickým průzkumem byly stanovené úkoly v podstatě splněny a byla zajištěna celá řada nových ložisek. V tomto stanoveném trendu je pokračováno i v 6. pětiletém plánu, a to pro zajištění surovinových základen pro období 7. a 8. pětiletky.

Ověřené zásoby jsou dostačující a potíže v zásobování kamenivem jsou vytvářeny rajónově nevyváženým rozmístěním ložisek, které je dáno geologickou stavbou území. Jednou z rozhodujících otázek je však vyřešení jejich využitelnosti k těžbě z hlediska uvolnění pro různé střety zájmů /jde o vazbu na zemědělské a lesní orgány, ochranu životního prostředí a památek apod./. Vykrývání potřeb je proto nutně řešeno i dotací z krajů bohatých na výskyt požadovaných surovin.

Z oblastí soustředěné výstavby jsou nejvýraznější přesuny do hl. m. Prahy, při schodku výroby a bilanční spotřeby kameniva v rámci Středočeského kraje. Těžba v řadě lokalit kraje je mj. limitována negativními stanovisky ostatních partnerů k jejímu rozvoji. Ve 12 případech se nám nepodařilo odstranit rozpory ani na úrovni resortů.

Jedná se např. o tato ložiska: ze zemědělských důvodů u ložisek štěrkopísků, to je Bakov nad Jizerou, Lahovice a Horní Bousov; z důvodů ochrany vod a lesů jde o ložisko štěrkopísků Stará Lysá; z důvodů ochrany životního prostředí jde o ložiska kamene Teletín a Lešany; z důvodů ochrany přírody jde o ložiska kamene Ostrov a Nový Knín - Kozí Hory; z lesních důvodů pak lokalita Křečovice.

Další možností je uvolnění dalších zásob kamene pro nově vybudovanou výrobnu Zbraslav /1,2 mil. tun/, kde by byl předpoklad zdvojnásobení kapacity, umožní-li se přemístění vysílací stanice. V této souvislosti je zajímavý vývoj požadavků uplatňovaných na vyvolanou investici z původních 50 mil. Kčs na současných 150 mil. Kčs.

Zdvojnásobení kapacity této štěrkovny by bylo výhodné vzhledem k jejímu umístění bezprostředně u Prahy s možností řešení nakládky na lodě. Bilance Severočeského kraje jsou v podstatě vyrovnány. Na bilancované objemy přesunů má vliv i skutečnost, že některá ložiska jsou v blízkosti za hranicí kraje a přes relativně výhodnou vzdálenost jde o mezikrajový přesun.

V letošním roce došlo navíc k mimořádným přesunům kameniva na zabezpečení vládou sledované akce - jde o přeložku trati Chomutov - Prunéřov a koridor Most. Celková potřeba je 200 000 tun kameniva. Toto množství je zajišťováno jednak ze Severočeského kraje a v menší míře z Moravy a Středočeského kraje.

Na území Severočeského kraje jsou nedořešené střety zájmů o jednotlivé lokality, a to pro těžbu štěrkopísků v lokalitách Bohatice, Václavice I., Terezínská kotlina-Želetice, Jablonné v Podještědí a pro těžbu kamene lokality Frýdlant-Větrov II., Čečka a Slunečná.

Touto problematikou jsme se zabývali s představiteli KNV naposledy 16. 11. 1977 v souvislosti s projednáváním koncepce materiálně výrobní základny v kraji. Věřím, že s ohledem na důležitost staveb v Severočeském kraji příslušní soudruzi naše požadavky prověří a potřeba bude řešena kladně.

V těžbě štěrkopísků z vody je specifickým problémem zajištění potřebných mechanismů pro těžbu z větších hloubek, aby byla využita mocnost ložiska z 12 až 30 m. Jde o plovoucí rypadla nebo elevátory, které se v ČSSR nevyrábějí a v několika případech bude situace řešena dovozem z kapitalistických států, což však nemůže být koncepčním způsobem zajišťování všech těchto strojů. Za rok v celé ČSR by dotěžování ložisek představovalo úspory asi 800 ha zemědělské a lesní půdy a přínos v rostlinné produkci asi 130 mil. Kčs za 20 let a dále v průměru 242 mil. Kčs z úspor na skrývkových prací.

Při tvorbě investiční koncepce preferujeme zásadu přiblížení zdrojů místu spotřeby. Zpracovali jsme novelizovanou koncepci materiálně výrobní základny stavebnictví v hl. m. Praze a v Severočeském kraji. Dokument byl přijat komisemi vlád ČSR a ČSSR v listopadu t. r. Tímto koncepčním projektem sledujeme s vazbou na investiční prostředky i postupné řešení disproporcí mezi potřebami a zdroji kameniva v jednotlivých krajích. /Potlesk./

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji soudruhu ministrovi. Přeje si někdo z poslanců slovo? Není tomu tak.

Soudružky a soudruzi, pořadí přihlášených řečníků je vyčerpáno. Rozprava je skončena. Prosím zpravodaje poslance Smolu o závěrečné slovo.

Společný zpravodaj poslanec Josef Smola: Vážené soudružky a soudruzi poslanci! Na základě rozpravy lze učinit závěr, že vládní návrh zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1978 je v souladu se základními sociálními a hospodářskými úkoly rozvoje naší socialistické společnosti v příštím roce, které vyplývají ze závěrů XV. sjezdu KSČ a z 9. plenárního zasedání jejího ústředního výboru z prosince letošního roku. Poslanci ve svých vystoupeních nejenže vyjádřili podporu předloženému návrhu zákona, ale zároveň poukázali i na některé problémy, které je třeba řešit i na dosud nevyužité rezervy, jejichž důslednou mobilizací lze i náročné úkoly naší ekonomiky v roce 1978 zabezpečit.

Rozprava dále potvrdila, že nic nestojí v cestě tomu, aby se naše výroba dále úspěšně rozvíjela a životní úroveň lidu nadále rostla, zejména bude-li práce na každém pracovišti stále efektivnější, výrobky kvalitnější a prostředky, které si vytvoříme, ještě hospodárněji využívány než dosud.

Je i naší povinností poslanců ČNR, abychom k tomuto vývoji všemi prostředky, které máme k dispozici, přispívali a svým vlastním příkladem na pracovišti i svou poslaneckou prací napomohli vládě ČSR v jejím úsilí o bezpodmínečné splnění plánu a rozpočtu České socialistické republiky na rok 1978.

Vzhledem k tomu, že během rozpravy nebylo závažných pozměňujících nebo doplňujících návrhů k předloženému vládnímu návrhu zákona, doporučuji spolu s výborem ČNR pro plán a rozpočet a ústavně právním výborem ČNR, aby Česká národní rada schválila vládní návrh zákona ČNR o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1978, o správě důchodové daně u některých poplatníků a o promlčecích lhůtách u majetkových a mimořádných dávek ve znění předloženém vládou, jak je uvedeno v tisku č. 27 a č. 24.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP