Čtvrtek 27. října 1977

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji. Dávám slovo poslankyni Libuši Horákové.

Poslankyně Libuše Horáková: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Je všeobecně známo, a proto si myslím, že to nemusím zdůrazňovat, že potraviny jsou důležitou složkou životní úrovně a že zabezpečení jejich dostatku a potřebného sortimentu má velký vliv na spokojenost našich občanů.

V rámci potravin zvláštní postavení zaujímají ovoce a zelenina. Jejich důležitost se neustále zvyšuje v souvislosti s měnícím se stylem života a se snižující se namáhavostí práce. V těchto souvislostech s přihlédnutím k zdravotním potřebám je třeba jich konzumovat stále více. Spotřeba ovoce a zeleniny je motivována tím, že má významnou zdravotně dietetickou funkci a že oba tyto druhy potravin mají vysoký obsah vitamínů, minerálních látek a velmi nízký obsah energie.

I když spotřeba ovoce a zeleniny rok od roku stoupá, cítíme sami, a s různou intenzitou si uvědomujeme, že jich konzumujeme stále ještě málo, zejména v některých částech roku. Zřejmě zde působí tradice a vžité chuťové zvyky, které působí mimo objektivní skutečnost. Jde o to, že v jarních měsících je náš trh méně zásobován zeleninou a ovocem.

Když uvažuji o tom, proč nespotřebováváme odpovídající množství ovoce a zeleniny, docházím k závěru, že zde působí objektivní i subjektivní faktory. K objektivním faktorům především patří jejich výroba, zpracování a dodávky na spotřebitelský trh. Touto problematikou bych se chtěla zabývat v další části svého vystoupení.

Domnívám se však, že v jejich spotřebě působí i subjektivní faktory. Ty především spočívají v tom, že jsme se dosud nenaučili v domácnostech i ve veřejném stravování potřebné úrovni úprav jak z hlediska chuti, tak i z hlediska vzhledu. Myslím, že svoji úlohu také sehrává nedostatečná nabídka ve veřejném stravování. Tyto subjektivní faktory bychom měli především v jejich negativní formě překonávat a zlepšovat zdravotnickou osvětou. Přitom mám na mysli, že bychom neměli jenom obecně zdůrazňovat zdravotní potřeby vyšší spotřeby ovoce a zeleniny, ale také usilovat různými formami o to, jak překonávat chuťové návyky a uvádět do praxe nové způsoby úpravy tak, abychom se naučili konzumovat více ovoce a zeleniny. Bylo by jistě možné o těchto věcech hovořit šířeji, ale já bych se především chtěla zabývat tím, jak je výroba, zpracování a distribuce ovoce a zeleniny zajišťována.

Z tohoto hlediska bych vás, vážené soudružky a soudruzi, chtěla především informovat jak je zabezpečována nedávno schválená koncepce výroby, zpracování a spotřeby ovoce a zeleniny. Především mě dovolte konstatovat, a jménem voličů ocenit, že orgány České národní rady se těmito otázkami soustavně zabývají. Projednáváme je na jednání výborů a také předsednictvo a plénum České národní rady jim věnují značnou pozornost. Myslím, že nenadsazuji, když řeknu, že výsledky našich jednání se promítly do zpracované koncepce a že přispívají k její realizaci.

V přípravě dnešního pléna se výbory ČNR pro obchod, služby a dopravu a pro zemědělství a výživu celkem podrobně zabývaly realizací schválené koncepce.

Při svém jednání konstatovaly, že koncepci je možno pokládat za významný počátek dalšího zlepšování ve výrobě i spotřebě ovoce a zeleniny. Toto jednání zdůraznilo a vyslovilo názor, že při zabezpečování výroby ovoce a zeleniny je nutné jít cestou koncentrace a specializace. Přitom jsme vycházeli z poznatků, které ukazují, že při úbytku pracovních sil v samotném zemědělství a při problémech s pracovními silami ve zpracovatelském průmyslu a obchodě, nelze další zvyšování jejich výroby zabezpečovat dosavadními formami. Domníváme se, že koncentrace a specializace a samozřejmě také vybavení specializovaných podniků potřebnou technologií na pěstování, tržní úpravu, skladování, dopravu a prodej je nezbytnou podmínkou zvyšování jejich výroby a dodávek na spotřebitelský trh.

V této souvislosti bych chtěla ocenit úsilí pracovníků ve výzkumných ústavech, v řídících orgánech i v zemědělské praxi, že jsou postupně zaváděny soustavy strojů, které mohou zabezpečit velkovýrobní způsob pěstování zeleniny.

Jejich zavádění umožní v podstatě snížit potřebu živé práce, zlevnit a zhromadnit výrobu. To je pozitivní jev tohoto procesu a domnívám se, že se vytváří předpoklady pro to, aby na našem stole bylo stále více zeleniny. Přitom však musím upozornit, že výroba technologických linek nepostupuje tak, jak bychom si přáli a jak by bylo třeba. Podle informací, které máme k dispozici, jde v současné době především o výrobu jednotlivých strojů a zabezpečování výroby většího počtu jednotlivých druhů strojů se realizuje poměrně pomalu. V rámci resortu zemědělství byly pro tento účel vyčleněny některé strojně traktorové stanice, ale zdá se nám, že federální ministerstvo strojírenství na tyto potřeby při zabezpečování koncepce výroby a spotřeby ovoce a zeleniny, dosud odpovídajícím způsobem nereagovalo.

Vážná je otázka přepravních kapacit. Ministerstvo obchodu ČSR a jeho organizace začínají využívat spěšných zásilek po železnici. V automobilové dopravě je však nedostatek kapacit, a to jak u zemědělských podniků, tak v organizacích obchodu, který by vyžadoval zásadněji se zamyslet nad zabezpečováním potřeby dopravní kapacity.

Při projednávání zabezpečení realizace uvedené koncepce jsme se také zabývali otázkou skladu a posklizňové úpravy. Mohli jsme konstatovat, že máme několik velmi dobrých skladů a že zkušenosti s jejich budováním by bylo třeba využít při rozšiřování potřebné kapacity skladovacích prostorů.

Dále jsme věnovali pozornost obchodní síti, zejména ve větších městech. Přitom se ukázalo, že by bylo vhodné využít pražské tržnice pro zásobování obyvatel ovocem a zeleninou. Ty jsou však z části využívány jako sklady a pro prodej ostatního potravinářského zboží. Přitom jsou převážně v nedobrém stavu a budou zřejmě vyžadovat nákladnější úpravy. Domnívám se, že by i těmto otázkám měly příslušné organizace věnovat zvýšenou pozornost. Pokládám za potřebné zdůraznit, že bez potřebného materiálně technického zabezpečení na úsecích, o kterých jsem hovořila, ale také v oblasti šlechtění a semenářství, nebude koncepce realizována tak, jak bychom to potřebovali.

Poměrně podrobně jsme se také zabývali ztrátami a rovnoměrností zásobování ovocem a zeleninou v jednotlivých oblastech našeho státu. Přitom zvlášť vystoupila otázka zásobování potřebným sortimentem a čerstvou zeleninou. Protože připomínek, zejména z řad voličů, je k těmto otázkám značné množství, chtěla bych položit ministru obchodu ČSR otázku, jak ministerstvo obchodu ČSR a jím řízené organizace zabezpečují maximální zkrácení cest ovoce a zeleniny od výrobců ke spotřebiteli, aby spotřebitel dostával čerstvé ovoce a zeleninu? A dále, jaké mají obchodní organizace možnosti, působit operativně na zvýšení prodeje a tím i spotřeby ovoce a zeleniny, např. dočasným snížením jejich maloobchodní ceny v případě nadměrné úrody ovoce a zeleniny? Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslankyni Libuši Horákové. Dávám nyní slovo poslankyni Libuši Faltýnkové.

Poslankyně Libuše Faltýnková: Vážené soudružky, vážení soudruzi, národním výborům, jejichž povinností je pečovat o rozvoj a koordinaci veškerého hospodářského dění v celém jejich územním obvodě, připadá významná úloha i v péči o zásobování a rozvoj obchodu a služeb.

Jednou z důležitých oblastí, kde se uplatňuje působnost národních výborů, je rozvoj sítě maloobchodu a služeb. Od roku 1960 do roku 1975 se prodejní plocha maloobchodu rozšířila o 45 %. Více jak polovina tohoto přírůstku připadla na období 5. pětiletky, přičemž nemalým přínosem byla výstavba uskutečněná v rámci akce "Z".

Přes docílené výsledky rozvoje obchodní sítě, založené především na budování velkých prodejen a obchodních domů a progresívními formami prodeje však v řadě míst, zejména na sídlištích, stávající síť obchodu nepostačuje. Nedostatek obchodní sítě je dále prohlubován jejím neúplným využitím. Není ojedinělým jevem, že prodejny jsou s různým odůvodněním přechodně uzavřeny, a to i v době zvýšeného cestovního ruchu.

V 6. pětiletce se předpokládá rozšíření sítě obchodu zhruba o jednu šestinu. Je žádoucí, aby splnění tohoto úkolu nejen co do celkového objemu, ale i z hlediska racionálního rozmístění byla věnována maximální pozornost. Současně je třeba působit k tomu, aby stávající síť byla co nejvíce využita.

Jedním ze základních úkolů obchodu je nejen prodávat, ale jeho povinností je spotřebitele chránit, zaručovat jeho právo vůči výrobcům. Národní výbory jsou často nuceny řešit požadavky občanů, kteří se na ně obracejí s připomínkami na nedostatečnou kvalitu výrobků, nedostatečné zásobení některými druhy zboží i na nesprávné formy prodeje. Setkáváme se s případy nesprávného účtování cen, a to především v podnicích veřejného stravování, při nákupu masa a masných výrobků i ovoce a zeleniny.

Zlepšit tento stav předpokládá prohloubit kontrolu všemi státními orgány, orgány lidové kontroly a současně využívat i dobrovolné kontrolní sbory, zejména spotřebitelské rady a dohlížecí výbory.

Neméně významná úloha náleží národním výborům i při zajišťování rozvoje cestovního ruchu. Lůžková kapacita v ubytovacích zařízeních se v 5. pětiletce zvýšila o více než 25 %. Vybavenost center soustředěného cestovního ruchu novými, moderními objekty vytváří předpoklady nejen pro stále lepší uspokojování požadavků domácích, ale zejména zahraničních návštěvníků. S čím však nemůžeme být spokojeni je nedostatečná péče o hygienu a čistotu ubytovacích a stravovacích zařízení, a to nejen v místech soustředěného cestovního ruchu, ale i v zařízeních při hlavních silničních tazích, na nádražích a na hraničních přechodech.

Poznatky ukazují, že v některých místech soustředěného cestovního ruchu, a to především v Praze a v pohraničních oblastech, není obchod na zvýšené nákupy vždy dostatečně připraven. Návštěvníci značnou část zboží vykoupí a místní obyvatelstvo není v dostatečné míře uspokojeno ve své poptávce, někdy i po základních druzích potravin.

Národní výbory přímo řídí podniky poskytující služby obyvatelstvu. Spolu s výrobními družstvy se převážnou měrou podílejí na uspokojování potřeb v této oblasti.

Trvalý růst životní úrovně našeho obyvatelstva, a na jeho základě rostoucí vybavenost domácností předměty dlouhodobé spotřeby, chemizace a automatizace používaných prostředků, rozvoj motorismu a měnící se struktura příjmů a výdajů obyvatelstva přinášejí zákonitě i změny ve skladbě požadovaných služeb. Je úkolem nejen národních výborů, ale i podniků, které tyto služby zajišťují, být neustále ve styku s výrobními podniky, ve spolupráci s nimi předvídat další vývoj a vytvářet včas předpoklady pro budoucí uspokojování potřeb při jejich servisu a opravách. To předpokládá nejen činit včasná opatření k budování a přestavbě potřebných kapacit, ale i k připravenosti odborných pracovníků, kteří budou tyto nové druhy služeb zajišťovat. Je současně žádoucí v širší míře a rychleji uplatňovat v této oblasti nejnovější technické poznatky, postupně přecházet v oborech, kde je to možné, na progresívní metody založené na automechanizaci a mechanizaci.

V této souvislosti bych se chtěla otázat ministra vnitra ČSR soudruha ing. Josefa Junga, jaké zlepšení lze očekávat na základě závěrů 7. zasedání ÚV KSČ ve zkvalitnění a dostupnosti služeb souvisejících především s úrovní bydlení, rozvojem motorismu, usnadněním práce v domácnostech a pokud se týká přizpůsobování provozní doby služeb potřebám občanů?

Přínosem pro další rozvoj služeb poskytovaných obyvatelstvu by se měla stát i účelná dělba práce. Podniky mající za hlavní úkol poskytovat služby v řadě případů kooperují s ústředně řízenými podniky a místo orientace na služby, případně na výrobu doplňkového sortimentu pro vnitřní trh vyrábějí pro potřeby velkých podniků. Půjde o to, aby velké podniky postupně přebíraly do svých programů výrobu těch výrobků, která by měla být zajišťována centrálně a tak uvolněné kapacity důsledně využity k dalšímu rozvoji služeb.

Pozornost je nutno věnovat i kvalitě poskytovaných služeb, dále sjednocování cen výrobků místní výroby a působit i vhodnými nástroji na likvidaci fušerství a melouchaření.

Docílit plynulosti v zásobování a spokojenosti v poskytování služeb bude klást i nadále na činnost národních výborů nemalé požadavky. Zlepšením metodického vedení se strany příslušných resortů, vytvářením podmínek pro jejich záslužnou a odpovědnou činnost, zdokonalením řízení jejich vlastní práce je možno působit k tomu, aby ještě lépe plnily úkoly, které před nimi v tomto volebním období stojí.

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslankyni Faltýnkové.

Soudružky a soudruzi, sděluji, že návrhové komisi je k dispozici místnost č. 28. Po přestávce vystoupí jako první v diskusi poslankyně Anna Kunstová.

Přerušuji nyní schůzi do 14.15 hodin.

/Schůze byla přerušena ve 12.58 hodin a opět zahájena ve 14.15 hodin. Řízení schůze převzal místopředseda ČNR Oldřich Voleník./

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Zahajuji přerušenou schůzi. Budeme pokračovat v rozpravě ke zprávě vlády České socialistické republiky o zabezpečování vnitřního trhu.

Slovo má poslankyně Anna Kunstová.

Poslankyně Anna Kunstová: Vážená Česká národní rado, vážení hosté, v přípravách na jednání České národní rady o zprávě vlády ČSR o zabezpečování vnitřního trhu zabýval se ústavně právní výbor ČNR některými právními předpisy platnými v oblasti vnitřního obchodu.

Především jsme se zaměřili na základní právní normu - na zákon o vnitřním obchodu z roku 1949. Pro jeho stručnou charakteristiku uvádím, že např. obsahuje pro ministra obchodu zmocnění, aby v zájmu plynulé distribuce zboží řídil a kontroloval oběh a spotřebu zboží a činil k tomu potřebná opatření. Již z tohoto úvodního ustanovení je zřejmé, že svým pojetím a obsahem je tento zákon poplatný době svého vzniku, to je vázanému trhu a přídělovému hospodářství. Zpracovat návrh koncepce a zákonné úpravy vnitřního obchodu, která by vytvořila právní předpoklady pro řízení a rozvoj vnitřního trhu v rozvinuté socialistické společnosti, je tedy jedním z úkolů, který je na předním místě. Ministerstvu obchodu ČSR zde připadá, aby se na zpracování těchto dokumentů aktivně podílelo a má v tom naši plnou podporu.

V novém zákoně bude třeba zvážit nejen postavení a úlohu vnitřního obchodu, ale vyjádřit také odvětvovou působnost ministerstva obchodu ČSR. Jde zejména o jednotné řízení tržní osobní spotřeby a maloobchodního obratu, ekonomických podmínek práce obchodu a informační soustavy, rozvoje a modernizace materiálně technické základny obchodu, dále jednotné řízení při stanovení podmínek pro provozování a povolování obchodní činnosti a také o jednotné řízení ochrany spotřebitele. Jen pro ilustraci uvádím, že pro výkon obchodní činnosti na vnitřním trhu neexistuje u nás žádný speciální právní předpis. Podle hospodářského zákoníku, který obsahuje obecnou úpravu hospodářské činnosti, může kterýkoliv ústřední orgán povolit své podřízené organizaci prodej a veřejné stravování, jak se také děje. V mnoha případech nejsou přitom dodržovány předpisy, ať již hygienické nebo stavební, cenové nebo bezpečnosti práce. Vybavení provozních místností vždy také neodpovídá stanoveným požadavkům, pracovníci nemívají odbornou kvalifikaci, není zajištěna žádoucí úroveň služeb. Jako příklad by bylo možno uvést některé provozovny, přesněji řečeno "sklípky" JZD a prodejní stánky tělovýchovných jednot. Zkušenosti ukazují, že oprávnění místních a městských národních výborů k rozhodování o rozmístění maloobchodní sítě a k její regulaci již nestačí a že by bylo třeba, aby samo ministerstvo obchodu ČSR mělo na tomto úseku působnost, kterou by uplatnilo stanovením podmínek pro povolování obchodní činnosti národními výbory.

Intenzívní rozvoj výroby a vnitřního trhu, jak jsme toho v současné době svědky, stupňuje samozřejmě i nároky na kvalitu dodavatelsko-odběratelských vztahů, které vznikají mezi obchodem a výrobou při zabezpečování plánovitého nákupu spotřebního zboží v požadovaném množství a skladbě. A to je další problém. Často dochází k bezesmluvním dodávkám, se kterými výrobce jako dodavatel počítá, avšak neuzavřením smlouvy se vyhýbá odpovědnosti a sankcím v případě, že by požadované zboží nedodal, nebo je dodal v horší kvalitě. Výrobce kalkuluje s tím, že obchod i bez smluv zboží převezme, protože je potřebuje. Často se též stává, že v rozporu s hospodářským zákoníkem dochází zejména u podniků federálního ministerstva všeobecného strojírenství k omezování a zastavení výroby určitých druhů spotřebního zboží. Jde např. o plynové dvouvařiče, šicí stroje nebo bateriové monočlánky, aniž by to bylo obchodu oznámeno. Zajištění výroby v jiném výrobním podniku mnohdy trvá více než jeden, nebo dokonce dva roky, čímž dochází k výpadku tohoto zboží a k neuspokojení potřeb spotřebitelů. Tak je tomu např. u fotoaparátů, šicích a psacích strojů a van.

Výrobou elektrických sporáků se zabýval n. p. Moravia v Mariánském údolí; k 1. červenci tuto výrobu delimitoval do n. p. Kovosmalt Filakovo, který s obchodní organizací neuzavřel žádnou smlouvu a sporáky nedodává. Obdobně je tomu u van, kde výroba byla z n. p. Moravia Dobříš převedena do n. p. Smalt v Brně.

Potřebné úpravy, které by zabezpečily prohloubení dodavatelsko-odběratelských vztahů, zdokonalení plánovitého řízení mezi výrobou a obchodem jsou dalším úkolem, kde od ministerstva obchodu ČSR očekáváme iniciativu k řešení. Půjde např. o základní podmínky dodávek výrobků vnitřnímu obchodu, dodávky výrobků spotřebního průmyslu a dodávky chemických výrobků.

S tím vším souvisí i posouzení, zda při případné úpravě hospodářsko-právních předpisů by nebylo účelné posílit v dodavatelsko-odběratelských vztazích postavení organizací vnitřního obchodu.

V závěru bych chtěla říci, že při projednávání problematiky právních předpisů v oblasti obchodu jsme zjistili, že pro vnitřní obchod platí velmi mnoho předpisů vydávaných jak ministerstvem obchodu ČSR, tak i jinými resorty a ústředními orgány. Některé z nich jsou zastaralé a neodpovídají současným potřebám. Máme za to, že jejich prověrka by byla velmi užitečná, a proto jsme ji ministrovi obchodu ČSR doporučili provést. Také v ústavně právním výboru ČNR se stavem právních předpisů v oblasti obchodu chceme v tomto volebním období podrobněji zabývat a využít přitom všech poznatků, jak vyplynou z projednávání závěrů 7. zasedání ÚV KSČ v našich volebních obvodech. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Slovo má poslanec František Mařas.

Poslanec František Mařas: Vážené soudružky a soudruzi, ve zdravotním a sociálním výboru ČNR jsme kladně hodnotili vývoj v zabezpečování vnitřního trhu, který je výsledkem zespolečenštění a centrálního plánovitého řízení této sféry, jakož i každodenní péče stranických a vládních orgánů, jež vyvrcholila 7. zasedáním ÚV KSČ. Kladně jsme hodnotili nejen neustálé rozšiřování sortimentu zboží a snahu o jeho lepší kvalitu, ale i opatření, která jsou přijímána ke zlepšení zdravotní a sociální péče o pracovníky obchodu, ke zlepšení zdravotního dozoru a hygieny v obchodě.

Tak jako všude jinde, i obchodní organizace mají své komplexní programy péče o pracovníky na léta 1976 - 1980, zaměřené především na opatření ve zdravotní a sociální péči a na zlepšování pracovních podmínek. Většinou jen velké obchodní domy a obchodní organizace mají vlastní závodní lékaře. To je důvod, proč nejsou prováděny pravidelné preventivní prohlídky pracovníků obchodu, protože obvodní zdravotnická střediska na to nestačí. Nemusím ani zdůrazňovat, jak důležité jsou pravidelné preventivní prohlídky pracovníků v potravinářském průmyslu. Závodního stravování, jehož význam z hlediska ochrany zdraví a zachování plné aktivity po celou pracovní s měnu je nesporný se zúčastňuje pouze 13 % pracovníků.

V obchodě tvoří převážnou většinu pracovníků ženy. I když bylo učiněno v posledních letech mnoho pozitivního a podstatně se snížil počet žen, manipulujících s břemeny nad 15 kg /v roce 1970 to bylo 80 000 žen/, stále ještě je evidováno více jak 3000 výjimek a teprve v roce 1980 se má snížit toto číslo na 1500. Je to jev nežádoucí z hlediska našeho i mezinárodního práva i z hlediska zdraví ženy.

Obchodní organizace činí také řadu konkrétních opatření směřujících k návratu žen z mateřské dovolené. Mnoho mladých kvalifikovaných žen by se vrátilo do práce, ale na zkrácený pracovní úvazek. Tomu však brání dosavadní metodika v plánování pracovníků. Doporučili jsme také, aby bylo umožněno resortu obchodu provádět bilance pracovních sil opět v rámci kraje a nikoliv v rámci okresů za účelem operativnějšího řízení ze strany resortu a krajských národních výborů a zajištění lepší organizace obchodu a služeb.

Obchod je odvětví, kde je zaměstnáno značné množství důchodců /asi 8 %/. Proto je v komplexních programech péče o pracovníky pamatováno na zvýšenou péči o tyto starší pracovníky, stejně tak jako na občany se změněnou pracovní schopností, jichž zaměstnává obchod více než má předepsáno.

Z toho, co jsem uvedl, je zřejmé, že přes veškeré úsilí, které resort a obchodní organizace věnují sociální a zdravotní péči o své pracovníky, je ještě mnoho co zlepšovat. Objektivní překážkou zlepšování pracovního prostředí jsou nevyhovující malé prodejny ve staré zástavbě, avšak i zde se uvažuje s jejich postupnou rekonstrukcí anebo likvidací.

Ze zprávy o hygienické situaci ve vnitřním obchodě, kterou jsme si vyžádali od hlavního hygienika ČSR, vyplývá, že současná situace v prodeji potravin a poživatin je charakterizována zlepšujícím se trendem po stránce hygienické, a to především v důsledku výstavby nových objektů na sídlištích, anebo v rámci akce "Z" na venkově. Tak např. síť potravinářských prodejen n. p. Potraviny lze charakterizovat tím, že ve vyhovujícím a dobrém stavu je asi 70 % prodejen. V obchodní síti však dochází k nadměrnému rozšiřování sortimentu bez ohledu na vhodnost nesourodého prodeje zboží, a to zejména na venkově. Hygienický stav skladovaného zboží není ve svém celku uspokojující. Zlepšení přinese nová výstavba moderních skladovacích prostor. I když došlo ke zlepšení hygieny v dopravě potravinářských výrobků jako celku, nelze to říci vždy o mase, o čistotě přepravy, o oděvu zaměstnanců a o vykládání zboží před obchody v časných ranních hodinách.

Zatímco ve velkých městech jsou výrobny lahůdek na poměrně dobré hygienické úrovni, ve venkovských městech se setkáváme s dosti značnými závadami při výrobě lahůdek a polotovarů. Např. ze vzorků lahůdkářských výrobků odebraných v Karlových Varech byla jedna třetina vzorků nevyhovujících z mikrobiologického hlediska. Jak uvádí zpráva hlavního hygienika, obdobná situace byla zjištěna i v Severomoravském kraji, z ostatních krajů nejsou zatím výsledky známy. Úsilí je proto třeba zaměřit na zlepšování osobní hygieny zaměstnanců, na jejich pravidelné preventivní prohlídky, na kvalitní suroviny a hygienicky nezávadnou dopravu.

Pokud jde o hygienická zařízení hotelů a restaurací, nemůžeme být s dnešním stavem spokojeni, zejména v oblastech zvýšeného cestovního ruchu.

Z hlediska péče o rodiny s dětmi došlo v posledních letech k podstatnému zlepšení v zásobování zbožím pro děti malé i dospívající. Přesto však chybí čas od času na trhu některé zcela běžné zboží pro děti, anebo není celý velikostní sortiment, např. ve výrobcích z bavlny.

Jindy je zboží až zbytečně luxusní a tím i drahé, zvláště oděvy z umělých vláken, protože děti velmi rychle rostou. Rovněž v dětské obuvi chybějí občas některé druhy a velikosti, zvláště levnější obuv na přezouvání do jeslí a mateřských škol, bačkůrky, atd. Byli jsme však ujištěni, že situace se má zlepšit v příštím roce, zejména v bavlněném dětském zboží.

Hovořím-li o dětech, pak bych chtěl zdůraznit ještě jedno doporučení zdravotního a sociálního výboru ČNR, týkající se zajištění optimálního množství citrusových plodů z dovozu pro zvýšení obranyschopnosti dětí proti nemocem, neboť dětské nemoci se pak projevují absencí matek v zaměstnání v důsledku ošetřování dítěte a mají tedy značný ekonomický dopad.

Členové zdravotního a sociálního výboru ČNR také zjistili při svých průzkumech, že více pozornosti je třeba věnovat cenovým relacím a způsobu zpracování ošacení a obuvi pro staré občany. I když mnoho starých občanů si může dnes již za svůj důchod koupit kvalitní a tedy dražší ošacení, existuje ještě dosti starých občanů, pro něž je třeba zabezpečit na trhu levné druhy běžného praktického odívání a obuvi.

A konečně bych se rád zmínil o zásobování minerálními vodami, a to jak pro obyvatelstvo, tak zejména pro přípravu mléčné kojenecké stravy. Zatímco vřídelní výrobní organizace mají problémy s odbytem, zjistili jsme na mnoha místech, a to i v Praze, nedostatek minerálek. Proto jsme ve výboru konstatovali, že uspokojování poptávky po minerální vodě je nedostatečné a že je třeba tuto situaci řešit jak z hlediska hmotné zainteresovanosti obchodu, zejména maloobchodní sítě, tak i z hlediska zabezpečení technickoprovozních a výrobních předpokladů. Pro přípravu kojenecké stravy se dává v úvahu jiné řešení a sice dodávání čisté nezávadné studniční vody v PVC sáčcích. Poslední výzkumy totiž dokazují, že ani minerální voda pro vysoký obsah některých minerálů není nejvhodnější pro přípravu kojenecké mléčné stravy.

Vážené soudružky a soudruzi, předložená opatření vlády k zabezpečování závěrů 7. zasedání ústředního výboru strany směřují i k řešení problémů, o kterých jsem hovořil. Proto jménem zdravotního a sociálního výboru ČNR prohlašuji, že budeme tato opatření podporovat, neboť nám dávají záruku, že zabezpečování vnitřního trhu se bude zlepšovat a že problémy budou postupně, ale důsledně řešeny. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP