Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji místopředsedovi vlády České socialistické republiky soudruhu Horníkovi za jeho projev.
Nyní dávám slovo místopředsedovi České národní rady Františku Tomanovi jako společnému zpravodajovi.
Společný zpravodaj místopředseda ČNR František Toman: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci! Česká národní rada v závěru minulého volebního období projednala výsledky XV. sjezdu KSČ, promítla je důsledně do návrhu zaměření své činnosti s tím, že bude rovněž průběžně reagovat na úkoly z plenárních zasedání ÚV KSČ. Za velmi významné pokládáme 7. plénum ÚV KSČ, které je dalším výrazem soustavné péče strany o rozvoj rozhodujících úseků života naší socialistické společnosti a její ekonomiky. Vždyť jde o velmi politicky i občansky citlivou oblast uspokojování hmotných potřeb obyvatelstva na vnitřním trhu a ve službách.
7. zasedání ÚV KSČ chápeme jako výraz soustředěné péče o kvalitní zajištění direktiv XV. sjezdu KSČ v oblasti vnitřního obchodu a služeb. Nejde tedy v zásadě o novou hospodářskou politiku v tomto směru, ale jde o to, aby na podkladě kritické analýzy dosavadní práce byly uplatněny nové, účinnější přístupy k zajišťování úkolů XV. sjezdu KSČ, a to i při nových vnitřních i vnějších ekonomických podmínkách.
Tyto skutečnosti charakterizoval generální tajemník ÚV KSČ a prezident ČSSR soudruh Gustáv Husák na II. sjezdu Socialistického svazu mládeže těmito slovy: "Udržujeme a podle daných možností zkvalitňujeme životní úroveň našeho obyvatelstva. Rostou reálné mzdy a příjmy obyvatelstva, vcelku je slušně zásobován vnitřní trh potravinami a průmyslovým zbožím, i když tu a tam vznikají dílčí problémy, často i pro zbytečné nedostatky v organizaci zásobování.
Celkově usilujeme o zlepšování zásobování, a to při dodržování stability maloobchodních cen zboží uspokojujícího základní životní potřeby. To není všude na světě zdaleka samozřejmé, náš stát to stojí značné prostředky, ale považujeme to za součást naší stranické a státní politiky."
Na základě politickoorganizační směrnice, kterou přijalo předsednictvo ČNR pro přípravu dnešního pléna, zaměřily se orgány České národní rady ve své poznávací, kontrolní a iniciativní činnosti na zhodnocení svých stávajících doporučení na úseku výroby, obchodu a služeb a na posouzení kvality rozpracovanosti 7. pléna ÚV KSČ v podmínkách České socialistické republiky. Naši poslanci při jednání ve výborech, ale také cestou osobních i společných průzkumů se přesvědčili, že závěry 7. pléna ÚV KSČ jsou přijímány v naší občanské veřejnosti s velkým porozuměním a s plnou podporou. Cílem všech příprav i vlastního jednání dnešního pléna je aktivně přispět k uskutečňování tohoto významného usnesení a podpořit tak úsilí vlády ČSR při realizaci linie XV. sjezdu KSČ.
Ve všech výborech a také v pracovních skupinách předsednictva ČNR byl velmi kladně oceněn "Soubor opatření k zabezpečení úkolů vyplývajících ze závěrů 7. zasedání ÚV KSČ v působnosti vlády ČSR". Pokládáme za správné, že vláda České socialistické republiky vedla všechny příslušné resorty k tomu, aby neodkladně zajišťovaly bezprostřední úkoly vyplývající ze 7. zasedání ÚV KSČ. Proto také ve všech orgánech České národní rady bylo zdůrazňováno, aby se tyto závěry promítly do prací na přípravě plánu pro rok 1978 a do dodavatelsko-odběratelských jednání pro příští rok. Současně jsme mohli konstatovat, že se rozvinula široká politicko-masová práce a ekonomická propaganda po stranické, státní, hospodářské, odborové a mládežnické linii za účelem širokého seznámení se se závěry 7. pléna a za účelem osvojení rozpracovávaných úkolů.
Ke kvalifikované přípravě pro dnešní významné plénum přispěla i součinnost našich orgánů a poslanců s poslanci Federálního shromáždění a Slovenské národní rady, spolupráce s příslušnými odděleními ÚV KSČ, s vládou ČSR a jejími příslušnými resorty. Opírali jsme se však také o vědeckovýzkumné instituce při odborných konzultacích a nacházeli jsme bezprostřední poznatky v součinnosti s národními výbory a společenskými organizacemi Národní fronty.
Tak kupříkladu bylo využito všech poznatků, které získali členové předsednictva ČNR na nedávných zasedáních krajských národních výborů, které přijímaly soubory svých vlastních opatření. Skupina poslanců ČNR se zúčastnila i plenárního zasedání ONV v Hodoníně.
Jsme si plně vědomi té skutečnosti, že závěry 7. pléna ÚV KSČ k rozvoji obchodu a služeb není možno na žádném úseku zabezpečit pouze jednorázovým rozpracováním. Bude nutno se k nim neustále vracet, kontrolovat jejich plnění a stále přizpůsobovat praxi vývoji společenské poptávky a potřebám občanů. Jednotlivé výbory i pracovní skupiny předsednictva ČNR konkrétně specifikovaly základní problematiku v rámci své působnosti, promítnou ji do svých pracovních plánů na celé stávající volební období. V této souvislosti mohou pak nejlépe také posuzovat plnění resortních souborů opatření k zajištění závěrů 7. zasedání ÚV KSČ. Tedy realizace těchto úkolů bude pod přímou kontrolou naší občanské veřejnosti.
Při projednávání této problematiky se všechny naše výbory i poslanci České národní rady jednomyslně shodli v tom, že v prvé řadě musí být doceněna úloha a význam vnitřního trhu samotnými výrobci spotřebního zboží. I když nemůžeme pominout některé velmi závažné problémy v naší ekonomice, a to zvláště ve vnějších vztazích, plně se ztotožňujeme s rozhodnými stanovisky jak vlády ČSSR, tak i vlády ČSR, podle nichž je nezbytné plánované dodávky spotřebního zboží v letošním roce zajistit. Je třeba vidět skutečnost, že v oblasti peněžních příjmů obyvatelstva se vytvářejí předpoklady pro plánovanou koupěschopnou poptávku na vnitřním trhu. Proto i z tohoto místa apelujeme na všechny výrobce a dodavatele spotřebního zboží, aby dostáli svým povinnostem.
Stejně je důležité, aby bylo vynaloženo maximální úsilí o zajištění tržních fondů v objemu a struktuře pro rok 1978. S tím však souvisí i nezbytné prohloubení a zkvalitnění spolupráce a vztahů mezi obchodem a výrobou. Budeme sledovat v tomto směru rozpracovanost řady významných úkolů, a to počínaje otázkami plánování, přes výzkum trhu až po nástroje z oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů. Poslanci však také zdůrazňují význam aktivní obchodní politiky, kdy kvalifikovaná obchodně politická propagace by měla přinášet pozitivní výsledky na vnitřním i zahraničním trhu. Měli bychom vytvořit podmínky pro běžný nákup zboží a skoncovat s jeho zbytečným sháněním. Bylo také zdůrazněno v této souvislosti, aby kritika nedostatků naší výroby byla zaměřena přímo na samé výrobce, kde by měla vyvolat nápravná opatření. Ale nemělo by se stávat, aby tak zvaně "světové" kritizování hnalo vodu na mlýn našim politickým nepřátelům a aby pak v rámci politické a ekonomické diverse poškozovalo naše obchodní a politické zájmy.
Přesvědčili jsme se, že základem dynamické rovnováhy vnitřního trhu je i nadále dobré zásobování potravinami, a to především živočišného původu. V těchto souvislostech jsme rovněž zkoumali, jak je plněno usnesení České národní rady z března minulého roku k racionální výživě. Oceňujeme soustavnou péči vlády ČSR o tuto oblast a jsme přesvědčeni, že letošní převážně příznivé výsledky rostlinné zemědělské produkce skýtají možnosti zkvalitnění trhu potravinářského zboží. Rada našich výborů se velmi podrobně zabývala základní složkou racionální výživy, to je zásobováním obyvatelstva ovocem a zeleninou.
Při této příležitosti jsme sledovali postup zabezpečení koncepce výroby, zpracování a spotřeby ovoce a zeleniny, tak jak vyplynula ze zjištění Výboru lidové kontroly ČSR a z usnesení federální i české vlády letošního roku. Opětovně jsme zdůraznili, že komplexní řešení této problematiky vyžaduje nejen nové formy velkovýroby, posklizňové úpravy a skladování, ale i urychlování způsobu transferu od výrobce ke spotřebiteli.
Jako názorná příprava nám posloužila celostátní výstava ovoce a zeleniny "Zahrada Čech 1977", jejíž hlavní tématika v letošním roce byla poprvé zaměřena na základní směry koncentrace a specializace našeho ovocnářství a zelinářství.
Za součást přípravy dnešního pléna můžeme považovat také zářijové výjezdní zasedání sdružení poslanců Jihomoravského kraje, kdy jeho účastníci měli mimo jiné možnost shlédnout velkosklad ovoce a zeleniny v Bzenci, který má kapacitu pro 250 vagónů. Prostřednictvím tohoto zařízení Společného zemědělského podniku v Hodoníně se řídí věcná i metodická činnost zemědělských závodů při velkovýrobě ovoce a zeleniny. Obdobně bychom mohli uvést i poslanecké návštěvy ve velkokapacitní sušárně zeleniny v Severofruktu v Travčicích u Litoměřic.
Naše přípravná jednání opětovně potvrdila, že velmi důležitou úlohu v péči o úroveň vnitřního trhu má vnitřní obchod. Tento sice není výrobcem spotřebního zboží, ale jako představitel spotřebitelské veřejnosti zabezpečuje potřebné objemy a strukturu zboží, a to prostřednictvím své materiálně technické základny. Potvrzuje se, že o kvalitě práce obchodu v podstatě rozhodují tři základní faktory: materiálně technická základna, lidé pracující v obchodě a celý systém řízení obchodu.
Poslanci ocenili péči o rozvoj a modernizaci materiálně technické základny obchodu, poněvadž v období 5. pětiletky bylo dosaženo historicky největších přírůstků maloobchodních ploch. Jen v minulém roce prostřednictvím spotřebních družstev bylo v rámci akce "Z" vybudováno 328 obchodních jednotek a 56 závodů veřejného stravování. Poslanci však upozorňovali na potřebu účinnějšího využívání stávající materiálně technické základny a na nutnost efektivnější investiční výstavby nové obchodní sítě, která by měla odpovídat kupní síle a potřebám našich občanů.
Při této příležitosti jsme ocenili, že na základě doporučení předsednictva ČNR rozhodl předseda České plánovací komise, aby výstavba skladového hospodářství byla koordinována odborem soustavy plánovitého řízení České plánovací komise.
Soustavnou péči věnovaly naše výbory v minulosti veřejnému a hlavně restauračnímu stravování. Na základě našeho doporučení byla přijata řada resortních opatření i vládních usnesení. Pro další rozvoj restauračního stravování má zásadní význam usnesení vlády ČSR č. 84 z tohoto roku, jehož rozpracovanost byla námi v těchto dnech posuzována. Očekáváme od této nové koncepce nejen zkvalitnění systému řízení, ale i řešení takových problémů, jako je nedostatek pracovníků, stav materiálně technické základny a ekonomické podmínky. I když se na tomto úseku stále daří zmírňovat subjektivní nedostatky, není asi v možnostech našich národních výborů vyřešit výše uvedené základní problémy. Několikrát byla v našich jednáních diskutována úvaha o integraci školního, restauračního i závodního stravování a příprava hotových jídel vůbec.
V jednání jednotlivých výborů ČNR se objevuje celá řada doporučení, pokud jde o získání a stabilizaci pracovníků na úseku obchodu a služeb. Tak se např. doporučuje zvážit úprava metodiky plánování pracovních sil pro obchod a služby, bilancovat zde pracovní síly opět v rámci kraje a nikoliv v rámci jednotlivých okresů, vytvářet podmínky pro zaměstnávání důchodců, možnost realizace částečných úvazků, přijímání ženských pracovních sil místně vázaných apod.
Jako objektivně zcela nezbytné se ukazuje další prohloubení veškeré řídící činnosti obchodu. Obchod je totiž velmi významné odvětví národního hospodářství, které vyžaduje v mnoha směrech jednotné řízení, tzn. překonat dosavadní stav podléhající převážně institucionálnímu uspořádání obchodního systému. Nemáme na mysli žádné reorganizace, ale jde o to, aby základní principiální otázky obchodní činnosti a jejich podmínek byly řešeny do budoucna jednotně a efektivněji. S tím také souvisí společenskolegislativní potřeba vydat nový zákon o vnitřním obchodě, který by vyjádřil jeho funkci v rozvinuté socialistické společnosti, poněvadž stávající zákon č. 160/1949 Sb., o vnitřním obchodě je již dávno překonán.
Je jistě kladem, že ministerstvo vnitra ČSR a Český svaz výrobních družstev zpracovaly soubor opatření k realizaci závěrů 7. zasedání ÚV KSČ. Chtěl bych zdůraznit, že objem služeb ve výrobním družstevnictví dosáhne letos více než 3 mld Kčs a sortiment družstevní výroby dosáhne na 25 tisíc různých druhů výrobků do našich tržních fondů. Pokud jde o podniky místního hospodářství, přesvědčili jsme se na základě úzké součinnosti - s národními výbory, že nelze zde odkládat takové problémy, jako je integrace a specializace služeb, vertikální systém oborového plánování, přestavba ekonomických ukazatelů, vytvoření základny materiálně technického zásobování a kádrové zabezpečení pracovníků. Vyslovujeme v tomto směru plný souhlas i podporu souboru opatření ministerstva vnitra ČSR, aby tak odpadly stížnosti našich občanů na kvalitu a dostupnost služeb.
Významné postavení v uspokojování hmotných a kulturních potřeb našeho obyvatelstva, ale i v realizaci kupní síly má náš domácí i zahraniční cestovní ruch. Doba ukázala, že byla správná legislativní iniciativa orgánů České národní rady, pokud jde o zřízení a politickospolečenské postavení Vládního výboru pro cestovní ruch ČSR. Dnes můžeme říci, že každý náš druhý občan cestuje do zahraničí a že naši zemi navštívilo letos tolik turistů, kolik máme obyvatel. Tato skutečnost nás nutí k efektivnějšímu využívání a k rozšiřování materiálně technické základny, ke zlepšování úrovně a kvality komplexních služeb, k zdokonalování celé oblasti cestovního ruchu a při této příležitosti nelze ani zapomínat na účinnější prohlubování ideové funkce cestovního ruchu.
Je přirozené, že v rámci příprav dnešního pléna se zájem našich poslanců soustředil k ochraně spotřebitele a socialistického vlastnictví. I když na tomto úseku se formy kontroly neustále zkvalitňují, nemůžeme být v žádném případě se současným stavem spokojeni. Bude nutno zpřísňovat postihy a provádět prevenci baleným zbožím.
V odvětví vnitřního obchodu a služeb, ale i na úseku výroby, by mělo být systematicky a trvale usilováno o praktickou realizaci ústavního principu, to je účast občanů na řízení, správě a kontrole státu a společnosti. Oceňujeme, že na základě našeho doporučení vydala Česká obchodní inspekce řadu metodických pokynů ke kontrole hlavních sortimentů potravinářského a průmyslového zboží, a to pro kontrolní činnost komisí národních výborů, spotřebitelských rad a dohlížecích výborů.
Nebylo možno v této společné zpravodajské zprávě rozvést poznatky všech orgánů a poslanců České národní rady. Stane se tak jistě v rozpravě. Chtěl bych proto v závěru ubezpečit vládu České socialistické republiky, že může očekávat od nás poslanců České národní rady plnou podporu při realizaci závěrů 7. pléna ÚV KSČ. Pro plnění těchto úkolů budeme trvale získávat širokou občanskou veřejnost ve svých volebních obvodech. /Potlesk./
Předseda ČNR Evžen Erban: Soudružky a soudruzi, v závěru jednání o zprávě vlády České socialistické republiky o zabezpečování vnitřního trhu přijme Česká národní rada usnesení. Doporučuji, aby pro přípravu návrhu usnesení byla zvolena návrhová komise v tomto složení: předseda komise - místopředseda ČNR František Toman, členové komise - poslanci Libuše Horáková, Anna Kunstová, Vlastimil Sýkora a Libuše Faltýnková.
Jsou k tomuto návrhu nějaké připomínky? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí, aby byla zvolena návrhová komise v uvedeném složení, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Děkuji. Tím je zvolena návrhová komise. Prosím její členy, aby na základě výsledků jednání ve výborech a na základě dnešní rozpravy připravili a předložili České národní radě návrh usnesení ke zprávě vlády České socialistické republiky o zabezpečování vnitřního trhu.
Nyní přistoupíme k rozpravě o zprávě vlády České socialistické republiky o zabezpečování vnitřního trhu. Do rozpravy je přihlášeno deset poslanců. Budou zváni, aby se ujali slova v tomto pořadí: poslanci a poslankyně Zdeněk Vávra, Libuše Horáková, Libuše Faltýnková, Anna Kunstová, František Mařas, František Volejník, Karel Dohnálek, Vlastimil Sýkora, ing. Oldřich Paul a Jana Klasová. Dávám nyní slovo poslanci Zdeňku Vávrovi.
Poslanec Zdeněk Vávra: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci! Součástí závěrů 7. plenárního zasedání ÚV KSČ je také řešení politicky velmi závažné a citlivé otázky, kterou je zásobování našeho vnitřního trhu potravinami. My všichni dobře víme, že zajištění výživy lidu, které bylo od počátku výstavby naší socialistické společnosti předmětem mimořádné zvláštní péče KSČ, naší vlády i zastupitelských orgánů, nabývá vlivem rychlého a trvalého růstu životní úrovně kvalitativně stále vyšší náročnosti. V neposlední řadě to dokládá skutečnost, že z celkových výdajů obyvatelstva činí podíl připadající na potraviny zhruba 43 %. Proto v plné shodě s názory našich voličů, jak jsem měl možnost si je ověřit při průzkumech a v individuálním styku, považuji za nanejvýš důležité a užitečné, že otázka zásobování vnitřního trhu vůbec, včetně jeho zásobování potravinami, je v popředí stálé pozornosti České národní rady a jejích orgánů.
Přitom jsme si vědomi toho, že tuto otázku nemůžeme posuzovat izolovaně bez návaznosti na zpracovatelský a potravinářský průmysl a na zemědělskou prvovýrobu. Dík mimořádné péči naší strany a celé společnosti o rozvoj zemědělství dosáhli jsme v této oblasti významných úspěchů. Přesto se ukazuje, že stávající úroveň zemědělské výroby stále ještě plně neodpovídá potřebám našeho vnitřního trhu. Ve výrobě i v dodávkách masa pro zpracovatelský průmysl se projevuje značná nerovnoměrnost, čas od času i snížená jakost výsekového masa, ve kterém je poměrně vysoký podíl přetučnělého a nedostatečně opracovaného hovězího i vepřového masa.
Nevyrovnaná je i jakost masných výrobků, mnohé uzeniny /z celkového množství to dělá více než 21 %/neodpovídají pro vyšší obsah vody i tuku a špatné chuťové vlastnosti příslušné státní normě. Fondy výrobků z masa nestačí plně krýt poptávku, která se zvyšuje podstatně rychlejším tempem v důsledku poklesu naturální spotřeby.
Z průzkumů, které v souvislosti s přípravou dnešního plenárního zasedání České národní rady provedl její výbor pro obchod, služby a dopravu a individuálně i ostatní poslanci, však také zcela jasně vyplývá, že na další rozvoj zemědělské výroby a její efektivní využívání na jedné straně a na zásobování vnitřního trhu na straně druhé negativně působí některé nedořešené problémy potravinářského průmyslu, zejména nedostatečný rozvoj zpracovatelských a skladovacích kapacit, včetně chladíren a mrazíren. Přitom plánované investiční prostředky nejsou vždy plně realizovány, dochází ke skluzům v dodávkách stavebních prací i technologického zařízení. Proto rádi uvítáme účinná opatření investorů a dodavatelů i příslušných oborů a resortů ke zlepšení tohoto stavu.
Problémy jsou i v zabezpečování dopravy potravinářských výrobků vhodnými dopravními prostředky, zvláště uzavřenými a chladírenskými, které podstatně ovlivňují plynulost zásobování, ale i kvalitu přepravovaných výrobků. S tím souvisí i otázka jejich ošetření a skladování v samotné obchodní síti. I zde se vyskytuje řada nedostatků, např. v chlazení nealkoholických nápojů a některých mléčných výrobků.
Ani otázku obalových materiálů nelze považovat za dost účinně řešenou. Vyplývá z toho požadavek urychlené modernizace výroby obalů.
Zatím se plně nedaří zvyšovat dodávky baleného masa, a to především zkracováním záruční lhůty na pouhých 48 hodin ve výrobě i prodeji tak, že se značná část prodejen brání zvýšeným dodávkám. I v letních měsících klesá zájem samotných spotřebitelů o toto zboží. Doporučuji proto, aby naše výzkumná pracoviště urychleně řešila tento úkol, a to nejen u baleného masa, ale také u ostatních druhů potravin.
Je známo, že důležitým faktorem při výrobě a prodeji potravin je jejich skladba. Proto také XV. sjezd KSČ uložil pokračovat ve zvyšování podílu biologicky hodnotnějších potravin živočišného původu a podílu nealkoholických nápojů v souladu se zásadami racionální výživy obyvatelstva. I když jsme v tomto směru dosáhli vcelku pozitivních výsledků, bude účelné aktivněji řešit otázku racionálnější výživy především zvyšováním podílu čerstvé zeleniny a ovoce, spotřeby mléka a mléčných výrobků, jedlých rostlinných tuků a olejů a naproti tomu snižovat spotřebu mlýnských a pekárenských výrobků, cukru a cukrářských výrobků, kávy, lihovin a destilátů.
Vedle těchto otázek zasluhuje trvalou pozornost také inovace sortimentu. Naši spotřebitelé oceňují, že v průběhu minulých let i v tomto roce přichází na trh řada nových potravinářských výrobků, které svou jakostí a užitnou hodnotou odpovídají světovým parametrům.
Současně však připomínají, aby při obměně sortimentu se potravinářská výroba více zaměřovala na výrobky, polotovary a hotová jídla, která šetří čas a usnadňují práci v domácnosti a která také umožní úsporu pracovních sil v závodech veřejného stravování, v závodních a školních jídelnách. Jak se ukazuje, nemůžeme být spokojeni ani s výrobou jídel a nápojů pro různé druhy diet, a to jak v podnicích potravinářského průmyslu, tak i v závodech veřejného stravování. Projevuje se také potřeba rozšíření produkce dětské a kojenecké výživy.
Je všeobecně známo, že zvyšující se nároky obyvatelstva vyžadují větší pružnost výroby i obchodu při reagování na spotřebitelskou poptávku.
V této souvislosti mi dovolte, abych se obrátil na ministra zemědělství a výživy ČSR soudruha ing. Petříka s dotazem, co může spotřebitel očekávat od potravinářského průmyslu, zejména pokud jde o zvýšení podílu baleného masa na celkovém objemu prodeje a balení pro málo početné rodiny a jednotlivce, a dále, zda dojde ke snížení podílu tučného vepřového masa, rozšíření a zkvalitnění výroby polotovarů a hotových jídel v zájmu usnadnění práce žen v domácnosti, ale i docílení úspor pracovníků v závodech společného stravování, ve školách a závodních jídelnách.
Co nejen mne, ale mnohé občany naší socialistické společnosti zaráží a k čemu nemůžeme být lhostejní, je hospodaření potravinami ze strany samých spotřebitelů. V důsledku dostatku potravin u nás za stabilní maloobchodní ceny přijatelné pro nejširší okruh obyvatelstva v podstatě trvá problém, že ne všichni nakládají s nakoupenými potravinami s péčí řádného hospodáře. Vzpomínám si, že ještě v nedávné době přicházelo do odpadu jen u chleba přibližně 7 % jeho celkové výroby. A tady si musíme přiznat, že jsme do určité míry podcenili nebo zanedbali potřebu výchovně osvětového působení na spotřebitele k rozumnému a účelnému hospodaření s potravinami. Ve výchově k racionální výživě a tím i k hospodárnému zacházení s potravinami musí účinněji plnit svoji úlohu - dle mého názoru - i naše sdělovací prostředky, osvěta i naše školy v působení na mládež.
Jsme si vědomi toho, že náročnost na zemědělskou prvovýrobu, zpracovatelský průmysl a obchod se bude dále zvyšovat v měřítku odpovídajícím nové etapě rozvoje socialistické společnosti a s tím vzrůstajícím nárokům na kvalitu výživy obyvatelstva. Tomu musí odpovídat také úroveň řízení těchto odvětví, jakož i výkon funkce národních výborů jako orgánů státní správy a společenské kontroly i větší zainteresovanost poslanců a širokého aktivu zastupitelských orgánů. Vždyť právě na těchto odvětvích v rozhodující míře také závisí spokojenost lidí a vytvoření podmínek v jejich každodenním životě k plnění úkolů na pracovištích i k účelnějšímu využití volného času.
Můžeme právem říci, že iniciativa pracujících a jejich socialistické závazky uzavřené na počest 60. výročí Velké říjnové socialistické revoluce a 30. výročí Vítězného února jsou reálným předpokladem úspěšného splnění programu XV. sjezdu KSČ i v této oblasti.
Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost seznámit se podrobně se "Souborem opatření k zabezpečení úkolů vyplývajících ze závěrů 7. zasedání ÚV KSČ v působnosti vlády ČSR", doporučuji, abychom vyslovili souhlasné stanovisko, které by bylo promítnuto do návrhu usnesení, které návrhová komise pro dnešní jednání připraví. /Potlesk./